Zondebokken zoeken en onbeschoft gedrag is natuurlijk van alle tijden.quote:Op donderdag 19 mei 2011 15:32 schreef Kumerian het volgende:
Mensen die "anders" zijn beledigen en de schuld geven van je eigen problemen is van alle tijden en heeft niets met het heden te maken.
Tja, dat kwam omdat jij je toen persoonlijk aangesproken voelde.quote:Op donderdag 19 mei 2011 15:34 schreef gelly het volgende:
Het is wel zo dat mensen denken dat ze dit soort dingen tegen wildvreemden kunnen zeggen, daar waar ze het vroeger beperkt hielden tot eeen verjaardag of de kroeg. Laatst ook een kerel ontmoet, kende mij 1 minuut en dacht het ijs te breken door over "die uitvreters" te beginnen. Wat een idioot.
Als je het voor je gesprekspartner er nou eens niet zo dik oplegt...quote:Op donderdag 19 mei 2011 15:34 schreef gelly het volgende:
Het is wel zo dat mensen denken dat ze dit soort dingen tegen wildvreemden kunnen zeggen, daar waar ze het vroeger beperkt hielden tot eeen verjaardag of de kroeg. Laatst ook een kerel ontmoet, kende mij 1 minuut en dacht het ijs te breken door over "die uitvreters" te beginnen. Wat een idioot.
Precies. De rechter moet zeer terughoudend zijn met het beoordelen van de wenselijkheid of juistheid van zulke uitspraken, want daarmee kan hij één van de fundamenten van onze democratie aantasten, het maatschappelijke debat. Dit voorkomt ook dat politici teveel controle kunnen uitoefenen op het maatschappelijke debat.quote:Op donderdag 19 mei 2011 15:40 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Eh, dat komt omdat de PVV vrijheids van meningsuiting misverstaat als het recht mensen te schofferen, tuurlijk dat recht heb je, maar fatsoenlijk is het niet, en het is zeker niet opbouwend.
Maar goed, het moet allemaal gezegd kunnen worden zeggen ze dan, maar zo gauw je het bij vrienden gaat doen heb je kans dat je ze heel snel kwijt bent, beleefdheid en omgangsvormen hebben bepaalde regels, en daarbij geld dat je je mening niet op een beledigende manier mededeelt.
Het probleem is alleen dat het huidige heersende individualisme er voor zorgt dat er enerzijds niemand geinteresseerd is in de omgangsvormen van anderen en anderzijds het opleggen van fatsoensnormen regelmatig beloond wordt met een klap in het gezicht (of erger) waardoor je het wel uit je hoofd laat iemand op zoiets aan te spreken.quote:Op donderdag 19 mei 2011 15:58 schreef Picchia het volgende:
Het is aan burgers zelf om in het maatschappelijke debat waardeoordelen aan uitspraken te verbinden. En wellicht om eisen te stellen aan de vorm waarop dat debat gevoerd moet worden, door bijvoorbeeld op te komen voor bepaalde fatsoensnormen. Zoals we de afgelopen 10 jaar hebben ervaren bestaat er binnen de maatschappij ook veel behoefte aan het hebben van zulke flexibele normen.
Nee, niet aan deze vrijheid, de grenzen beginnen waar de vrijheid van meningsuiting overgaat in meer dan meningsuiting alleen. Haatzaaien of oproepen tot geweld is meer dan een mening en daarmee bestaan er grenzen.quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:04 schreef DRidder het volgende:
[..]
Dat is jouw mening neem ik aan. Juridisch zijn er wel degelijk grenzen aan die vrijheid.
Ik denk dat het wel meevalt met dat individualisme. Asociaal gedrag wordt nog steeds afgekeurd.quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:03 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat het huidige heersende individualisme er voor zorgt dat er enerzijds niemand geinteresseerd is in de omgangsvormen van anderen en anderzijds het opleggen van fatsoensnormen regelmatig beloond wordt met een klap in het gezicht (of erger) waardoor je het wel uit je hoofd laat iemand op zoiets aan te spreken.
De maatschappij stelt toch wel enkele fatsoensnormen en handhaaft die juridisch? Een boete voor het weggooien van rotzooi langs de weg bijvoorbeeld?quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:08 schreef GSbrder het volgende:
Tevens blijft; er zijn geen juridische grenzen aan fatsoen. Fatsoen is jouw perceptie van het handelen van een ander. Maar iemand kan de meest onfatsoenlijke persoon op aarde zijn, dat is niet van onderen begrensd. Daarmee is fatsoen relatief.
Ja, erg is dat he.quote:Op donderdag 19 mei 2011 15:35 schreef Picchia het volgende:
Ik heb in een verpleeghuis gewerkt, en die oudjes waren zo racistisch dat zelfs bij mij als PVV'er het schaamrood soms op de kaken stond. Helemaal als ze verzorgd moesten worden door een negerin.![]()
Niet omdat het onfatsoenlijk is, maar omdat het 't eigendom van de staat of het individu aantast.quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:14 schreef Northside het volgende:
[..]
De maatschappij stelt toch wel enkele fatsoensnormen en handhaaft die juridisch? Een boete voor het weggooien van rotzooi langs de weg bijvoorbeeld?
Het gaat er meer om dat sommigen menen dat hun asociale mening gehoord dient te worden in het openbaar, dat was vroeger minder het geval. De gene lijkt verdwenen.quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:12 schreef Picchia het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel meevalt met dat individualisme. Asociaal gedrag wordt nog steeds afgekeurd.
Mhhh, heb je een punt... welstandscommissies misschien?quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:15 schreef GSbrder het volgende:
Niet omdat het onfatsoenlijk is, maar omdat het 't eigendom van de staat of het individu aantast.
Dat is het ook. Dat je liever hebt dat ze eens hun mond houden of hun verstand laten spreken doet niets af aan de verworvenheid dat het kan.quote:Op donderdag 19 mei 2011 15:20 schreef DRidder het volgende:
Interessant dat mensen zich ineens bevrijd zijn gaan voelen en het feit dat je je onderbuik kan laten spreken op welk moment dan ook, zien als een verworvenheid.
Ook omdat het 't uitzicht van anderen, daarmee hun bezit, kan verpesten.quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:20 schreef Northside het volgende:
[..]
Mhhh, heb je een punt... welstandscommissies misschien?
Lol. Je zou zo Henk kunnen zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2011 15:35 schreef Picchia het volgende:
Ik heb in een verpleeghuis gewerkt, en die oudjes waren zo racistisch dat zelfs bij mij als PVV'er het schaamrood soms op de kaken stond. Helemaal als ze verzorgd moesten worden door een negerin.![]()
Nou m'n beste, ik had in jouw geval gewoon die blanke trailer-trash bewoners een passend "onfatsoenlijk" antwoord geretourneerd. Je bent niet voor niets geboren met een mond en een paar stembanden.quote:Op donderdag 19 mei 2011 15:20 schreef DRidder het volgende:
1) Ik was laatst in een restaurantje in het winkelcentrum van Leidschendam. Er zat daar een onverzorgde man van een jaar of 50 doordeweeks onder werktijd. Wij zaten daar al een tijd in zijn buurt, hij móest ons (mij en mijn vriendin) wel gezien hebben. Ineens schreeuwde hij o.a. het volgende: "Ja! Het begon allemaal al toen die pinda's naar Nederland kwamen". De jongere dames om hem heen knikten (trots) instemmend
2) Mijn moeder en mijn zus (beiden eerste generatie niet-westerse allochtonen) ging met pinksteren ofzo een dagje naar Gent. Daar zaten ze op een boot een tochtje te maken, waar ook een gids bij zat. De gids vertelde dat Belgie en Nederland lange tijd dezelfde bevolkingsaantallen hebben gehad totdat de bevolking van Nederland ineens sneller is gegroeid. Een man riep daar onmiddelijk het volgende doorheen: "Dat komt door al die buitenlanders die naar Nederland zijn gekomen en maar niet oprotten." Deze meneer werd overigens wel afkeurend aangekeken.
Deze verhaaltjes wil ik met jullie delen omdat ik een trend zie. Tot een aantal jaar geleden kwamen dit soort dingen nauwelijks voor, nu steeds vaker. Het wordt kennelijk ook steeds normaler geworden. Niet dat ik er onder lijd of iets, maar het is een interessant fenomeen, niet?
Interessant dat mensen zich ineens bevrijd zijn gaan voelen en het feit dat je je onderbuik kan laten spreken op welk moment dan ook, zien als een verworvenheid.
Ik ben er van overtuigd dat deze trend wordt veroorzaakt door het gedrag van politici (waaronder onze premier) en hun obsessie voor de vrijheid van meningsuiting. Daar ben ik ook groot voorstander van, daar is geen discussie over. Maar politici onderschatten hun voorbeeldfunctie en het effect van hun gedrag op de burgers.
Wat denken jullie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |