abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97242245
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:02 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Bouwprijzen zijn sterk afhankelijk van de vraag, voor 150k laat je een vrijstaande woning + garage bouwen. Leg mij dan eens uit waarom een rijtjescontainer op 150m2 300k zou moeten kosten 8)7

Dat is pure onzin, je vergelijking is helemaal krom. Een 'rijtjescontainer' op 150m2 kost ongeveer 220000 en dat is woning + grond.

Een vrijstaande woning laten bouwen kost ex. grond ongeveer 150000 tot 200000 euro, maar goed dan heb je wel een pracht van een catalogus woning. Dan moet je nog grond bij kopen (of wil je hem in de lucht bouwen?), dus stel dan 300m2*400 euro/m2 = 120000 (dan is de grond nog goedkoop), dan zit je dus gewoon op de 320000 euro en in het landelijk gebied.

Nu even een eerlijke vergelijking dus, een rijwoning in bijv. Dronten/lelystad, Groningen, etc is ook gewoon 'maar' 120000 euro, dit itt. 320000 euro voor een villa.

In de gewilde gebieden is het 250000 euro vs. 500000 euro.
pi_97242586
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:04 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Total bull shit.... een zachte landing is met name prettig voor de banksters, pensioenfondsen en ander volk dat zich schatrijk waande. Voor de mensen die betaalbare woonruimte zoeken is het nl. een ramp.
Maar wat versta jij dan onder betaalbare woonruimte? Op 1,5 modaal salaris kan je nog steeds een modaal huis kopen en een gewoon leven leiden, dwz 2x per jaar op vakantie, 2 auto's voor de deur en voldoende te eten. Het is niet superdeluxe, maar dat is het in andere landen met een voor daar modaal inkomen ook niet. Vandaar ook de term "modaal".

Dat er wat mis is in het bankwezen ben ik volledig met je eens. De bedenkers van de woekerproducten mogen wat mij betreft tegen de spreekwoordelijke muur gezet worden.
pi_97242652
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

+1, maar leg dat maar eens uit aan de zwart kijkers die vanaf 2008 al roepende zijn en hun wensen nog steeds niet in vervulling zien gaan.
Mmm.... je hebt nog steeds last van een dominante rechterhersenhelft... zoals bij de meeste mensen het geval is :)
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_97242749
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:22 schreef Heinrichdederde het volgende:

Maar wat versta jij dan onder betaalbare woonruimte? Op 1,5 modaal salaris kan je nog steeds een modaal huis kopen en een gewoon leven leiden, dwz 2x per jaar op vakantie, 2 auto's voor de deur en voldoende te eten. Het is niet superdeluxe, maar dat is het in andere landen met een voor daar modaal inkomen ook niet. Vandaar ook de term "modaal".
2x per jaar met vakantie en 2 auto's op de stoep... eigen huis en dat met 1,5x modaal _O-
Om nog maar te zwijgen of dat niet superdeluxe is.... ik vind dat anders een behoorlijke luxe :7

quote:
Dat er wat mis is in het bankwezen ben ik volledig met je eens. De bedenkers van de woekerproducten mogen wat mij betreft tegen de spreekwoordelijke muur gezet worden.
De hele financiele wereld bestaat uit gebakken lucht... van mij mogen ze dus allemaal tegen de muur gezet worden ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_97242880
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:28 schreef xenobinol het volgende:

[..]

2x per jaar met vakantie en 2 auto's op de stoep... eigen huis en dat met 1,5x modaal _O-
Om nog maar te zwijgen of dat niet superdeluxe is.... ik vind dat anders een behoorlijke luxe :7

Maar het is wel mogelijk en dus de realiteit. We zijn hier dus behoorlijk verwend, ondanks de hoge huizenprijzen. Natuurlijk staan er geen 2 mercedessen voor de deur, maar meestal wel een passat en een alto. 3 weken kamperen is niet duur en een weekje centerparcs is ook wel op te hoesten.

Geloof me, dit kan prima met 2500 E netto!
  dinsdag 24 mei 2011 @ 12:34:08 #206
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97242918
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:28 schreef xenobinol het volgende:

[..]

:?
Vanwaar je verontwaardigheid?
Met 50k per jaar (1.5x modaal) is dat prima mogelijk. We hebben het gewoon heel erg goed in Nederland.
pi_97243003
En zoals altijd ontwijkt Xeno weer de vraag wanneer hij woonruimte dan wel vindt :)
pi_97243054
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:28 schreef xenobinol het volgende:De hele financiele wereld bestaat uit gebakken lucht... van mij mogen ze dus allemaal tegen de muur gezet worden ;)
als gebakken lucht het criterium is, moet je jezelf afknallen.... maar niet tegen de muur van de woningbouwvereniging graag
pi_97243079
Betaalbare woonruimte? Nou gewoon... als je twee woningen kan kopen en ook nog 2 keer per jaar op vakantie kan gaan, 2 auto's voor de deur hebt en dat met een minimum salaris kan betalen :)
I'll sing you a lullaby.
pi_97243124
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

als gebakken lucht het criterium is, moet je jezelf afknallen.... maar niet tegen de muur van de woningbouwvereniging graag
Afknallen? Waarom... zeker omdat ik een uitkering heb? Ik kost de staat maar 800 euro per maand... die banksters kosten heel wat meer :X
I'll sing you a lullaby.
pi_97243178
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Afknallen? Waarom... zeker omdat ik een uitkering heb? Ik kost de staat maar 800 euro per maand... die banksters kosten heel wat meer :X
Maar daar zijn er niet zoveel van. >:)

Heb je nog geen huurtoeslag en zorgtoeslag aangevraagd. :+
pi_97243193
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Omdat je niet kan lezen. Ben je zo soms ook aan de woekerpolils geraakt?
pi_97243646
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Omdat je niet kan lezen. Ben je zo soms ook aan de woekerpolils geraakt?
Ik ben er in ieder geval vanaf geraakt door de aanmaningen tot betalen niet meer te lezen :')
I'll sing you a lullaby.
pi_97243661
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar daar zijn er niet zoveel van. >:)

Heb je nog geen huurtoeslag en zorgtoeslag aangevraagd. :+
Goede tip... ik zal vandaag nog even kijken waar ik RECHT op heb :D
I'll sing you a lullaby.
pi_97243693
De overheid geeft immers al decennia lang huursoepsidie... dus daar moeten ze niet plotseling mee gaan stoppen.... stel je voor dat ik straks niet meer 2 keer per jaar op vakantie kan 8)7
I'll sing you a lullaby.
pi_97243740
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:04 schreef xenobinol het volgende:
Total bull shit.... een zachte landing is met name prettig voor de banksters, pensioenfondsen en ander volk dat zich schatrijk waande. Voor de mensen die betaalbare woonruimte zoeken is het nl. een ramp.
Als de huizenmarkt een harde landing maakt:

- Raken heel veel huurders werkloos;
- Raken heel veel huurders huurtoeslag kwijt, en zorgtoeslag daar zal de bijl in gaan. Als de huzienmarkt inklapt heeft dit grote gevolgen voor de overheidsfinancieen (minder belastinginkomsten, meer uitkeringen, minder overdrachtsbelasting generatie, etc)
- Krijgen starters geen vaste contracten meer (en dus ook geen hypo);

Dus huurders die willen kopen of starterde jongeren hebben alleen belang bij inklappende huizenmarkt als dit verder geen economische repercussies heeft, maar deze zullen zeer ernstig zijn en vooral zwakkeren (jongeren/huurders) gaan dit betalen.
pi_97243782
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:57 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik ben er in ieder geval vanaf geraakt door de aanmaningen tot betalen niet meer te lezen :')
Ja, vooral tegen anderen zeggen wat ze met hun geld moeten doen terwijl je zelf faalt in de financiele huishouding. Je bent geen haar beter dan de banksters, terwijl die nog geld in het laadje brengen ook _O-
pi_97243873
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:00 schreef traders het volgende:

[..]

Dus huurders die willen kopen of startende jongeren hebben alleen belang bij inklappende huizenmarkt als dit verder geen economische repercussies heeft, maar deze zullen zeer ernstig zijn en vooral zwakkeren (jongeren/huurders) gaan dit betalen.
Scheefwoners en kakkerlakken zullen de aarde bevolken.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_97243950
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:39 schreef xenobinol het volgende:
Betaalbare woonruimte? Nou gewoon... als je twee woningen kan kopen en ook nog 2 keer per jaar op vakantie kan gaan, 2 auto's voor de deur hebt en dat met een minimum salaris kan betalen :)
Wat een onzin, alsof er zoveel plekken zijn waar dit kan. Wonen is gewoon duur, dat is bijna overal zo. Dat jij dat anders ziet is puur jouw beperkte gezichtsveld. Dus eigenlijk wil jij gewoon dat de overheid de woningprijzen kunstmatig laag houdt?
  Moderator dinsdag 24 mei 2011 @ 13:12:21 #220
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_97244121
quote:
Dus eigenlijk wil je gewoon heel veel, maar dan zonder er echt iets voor hoeven te doen :') dat willen heel veel mensen, alleen sommige van die mensen doen daar ook moeite voor. Jij zit gewoon al jaren datzelfde verhaaltje te roepen, zonder iets te doen.

Waarom zou je 2 woningen willen hebben? Ja, een buitenhuis ergens in een ander land, maar waarom 2 huizen hier in NL?

Ik heb maar 1 woning. Ook maar 1 auto trouwens. Maar ik ga dan wel weer 2x per jaar op vakantie. En ik heb geen minimum salaris. Dingen zijn allemaal bereikbaar, als je er maar moeite voor wil doen. En daar loopt het bij jou spaak. Jij wil vanalles, maar je wil er niks tegenover zetten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_97244345
quote:
Als dat zou kunnen gaat het land naar de verdoemenis. Dan is er helemaal geen prikkel meer om te werken. Juist het feit dat je moet werken voor je huis, auto's en vakanties zorgt voor welvaart.

Je wordt uiteraard niet gedwongen hieraan mee te doen. Consequentie is dan wel dat je genoegen moet nemen met minder.
pi_97244441
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:07 schreef inXs het volgende:
. Wonen is gewoon duur, dat is bijna overal zo. Dat jij dat anders ziet is puur jouw beperkte gezichtsveld.
Zelfs in Nederland is wonen altijd duur geweest.

Men kan wel roepen: in 1980 (of 75/85 etc) kostte een rijtjeshuis 100.000 gulden (of net wat) maar dit was toen ook hartstikke duur. Je kunt nu wel de lonen van nu vergelijken met de woningprijzen van toen, maar dat slaat helemaal nergens op.

Toen waren de omstandigheden ook anders:

- Rente veel en veel hoger (we zitten al bijna 30 jaar in een rente bull market);
- Lonen veel lager;
- 1 Salaris telde mee;
- Alleen Anuiteit/Linear
- Uitgave patroon veel anders. Toen gaf men b.v. verhoudingsgewijs veel meer uit aan voeding.
- etc.

Kortom: men kan wel lachen om die bedragen die huizen toen kostte maar dat was toen ook enorm duur.
pi_97245266
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:21 schreef traders het volgende:
Zelfs in Nederland is wonen altijd duur geweest.

Men kan wel roepen: in 1980 (of 75/85 etc) kostte een rijtjeshuis 100.000 gulden (of net wat) maar dit was toen ook hartstikke duur. Je kunt nu wel de lonen van nu vergelijken met de woningprijzen van toen, maar dat slaat helemaal nergens op.
Ik dacht even: zal ik een "I stopped reading here" geven... Maargoed. Vooruit. Er even serieus op in gaan dan maar...
quote:
Toen waren de omstandigheden ook anders:

- Rente veel en veel hoger (we zitten al bijna 30 jaar in een rente bull market);
- Lonen veel lager;
- 1 Salaris telde mee;
- Alleen Anuiteit/Linear
- Uitgave patroon veel anders. Toen gaf men b.v. verhoudingsgewijs veel meer uit aan voeding.
- etc.

Kortom: men kan wel lachen om die bedragen die huizen toen kostte maar dat was toen ook enorm duur.
Nee. Toen was het niet duur, beste traders. In die tijd kon een kleuterjuf op haar eigen salaris een flatje kopen. Boomer huizenbezit liep gesubsidieerd op tot 80%, volgens het CPB. Nu kan dat niet meer: juf moet samenwonen en dan op twee salarissen een zelfde kopen. Zullen we even jouw punten... puntsgewijs nalopen?

- Rente hoger. ja, en de inflatie ook. Dus dat mes sneed aan twee kanten. Ja initieel betaal je meer, maar vrij snel wordt de rentelast heel dragelijk, en kun je gewoon je huis afbetalen.
- 1 salaris telde mee. Okay, dus nu kun je een woning op 2 salarissen kopen... Maar dan zou je dus ook een 2x zo luxe of 2x zo groot huis verwachten. De realiteit is dat je hetzelfde huis koopt, maar dan op 2 salarissen. Geen goede deal voor de huidige starter. Wel een goede deal voor de rest van NL, inclusief grondspeculanten, gemeentes, verkopers, makelaars, banken etc.
- Alleen Anuiteit/Linear. Geweldig toch? Vroeger kocht je iets en na 30 jaar was het helemaal afgelost! Je was dan echt eigenaar! Nu hoop je na 30 jaar een beetje networth opgebouwd te hebben.

Heus, de huizenbezitters hier maken af en toe goede opmerkingen. Maar "het was altijd al duur" valt niet in die categorie.
pi_97245631
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:46 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Nee. Toen was het niet duur, beste traders. In die tijd kon een kleuterjuf op haar eigen salaris een flatje kopen. Boomer huizenbezit liep gesubsidieerd op tot 80%, volgens het CPB. Nu kan dat niet meer: juf moet samenwonen en dan op twee salarissen een zelfde kopen. Zullen we even jouw punten... puntsgewijs nalopen?
Maar dat kan nu toch nog steeds? Een kleuterjuf kan ca. 120.000 E lenen. Daarmee kan ze een flat van 100.000 E kopen, nota bene in het centrum van een grote stad (bijvoorbeeld: http://www.funda.nl/koop/(...)sint-janstraat-14-a/) en nog verbouwen ook.
pi_97245654
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:46 schreef Istrilyin het volgende:
- Rente hoger. ja, en de inflatie ook. Dus dat mes sneed aan twee kanten. Ja initieel betaal je meer, maar vrij snel wordt de rentelast heel dragelijk, en kun je gewoon je huis afbetalen.
Hoezo? Dit is alleen als je loon meestijgt met inflatie snelheid. Dit was zeker niet het geval begin jaren 80.

quote:
- 1 salaris telde mee. Okay, dus nu kun je een woning op 2 salarissen kopen... Maar dan zou je dus ook een 2x zo luxe of 2x zo groot huis verwachten.
Het gaat helemaal niet om verwachtingen. Het gaat over leencapaciteit. Die was toen veel lager. Je moet niet huidige leencapaciteit vergelijken met de prijzen van toen, maar de leencapaciteit van toen met de prijzen van toen.

quote:
- Alleen Anuiteit/Linear. Geweldig toch? Vroeger kocht je iets en na 30 jaar was het helemaal afgelost! Je was dan echt eigenaar! Nu hoop je na 30 jaar een beetje networth opgebouwd te hebben.
Nogmaals het gaat niet om een waarde oordeel wat jij of ik goed vindt maar om het vergelijken van leencapaciteit t.o.v. prijzen in verschillende perioden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')