Inderdaad, tijd om de "stop volgen" knop te gebruikenquote:Op donderdag 19 mei 2011 12:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
't Wordt zo wel een beetje niveau klaagbaak, hoor. Je punt is wel gemaakt.
Jij verkoopt er vast graag een extra hypotheek bij voor de inboedelquote:Op donderdag 19 mei 2011 13:20 schreef Five_Horizons het volgende:
Ja, hoi. Het punt is wel gemaakt. 1 oeverloze discussie op Fok! is wel genoeg. (zie het janktopic in AEX waar leentokkies en huurkneuzen elkaar de hersens inslaan)
en hoe maak je dat de BD duidelijk ?quote:Op donderdag 19 mei 2011 09:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Onzin, de rente van een PL is ook gewoon aftrekbaar als de lening gebruikt is voor bijvoorbeeld de keuken.
invullen in het bd programma?quote:Op donderdag 19 mei 2011 17:21 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
en hoe maak je dat de BD duidelijk ?
Deze regelgeving is er op voorspraak van de overheid. Als je de huidige normen gaat vergelijken met de historische normen of de normen in landen om ons heen, dan kan er in Nederland nog steeds heel erg ruim gefinancierd worden.quote:Op donderdag 19 mei 2011 20:02 schreef Fer het volgende:
Ik vroeg me gewoon af of zo;n regel makkelijk te omzeilen was, heb er verder geen behoefte aan. Me keuken en badkamer zijn al lang geleden gefinancieerd.
Mijn tophypotheek is vanzelf geen top meer door stijging van de woningwaarde en stijging van inkomen. Genoeg gespaard om 3 keukens te kopen van eigen geld.
Wat me stoort is dat de regels er nu doorheen worden gevoerd voor bescherming van leenvolk, maar in feite zijn het gewoon de banken die op bepaalde terreinen niet meer willen beconcurreren en door dit soort regels het makelijker maken om geld te verdienen zonder bang te zijn voor elkaar.
Normaal heet zoiets kartelvorming en is ten strengste verboden maar bang gemaakt door de crisis drukken ze dit soort wetten er even doorheen.
Gelukkig kun je in omringende landen een mooie betaalbare starterswoning huren en rustig sparen zodat als je weet hoe groot het huis van je leven wordt dit kunt kopen met een 80% hypotheek.quote:Op donderdag 19 mei 2011 20:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deze regelgeving is er op voorspraak van de overheid. Als je de huidige normen gaat vergelijken met de historische normen of de normen in landen om ons heen, dan kan er in Nederland nog steeds heel erg ruim gefinancierd worden.
In Duitsland krijg je 70 of 80% en bijna nergens behalve hier kun je meer als 100% financieren.
Jazeker welquote:
Sinds wanneer doe ik in hypothekenquote:Op donderdag 19 mei 2011 13:21 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Jij verkoopt er vast graag een extra hypotheek bij voor de inboedel
Ja alleen een probleem is dat de meeste bouwdepots worden (mede) aangewend voor zaken die de waarde niet echt verhogen of minder dan de kosten.quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:47 schreef Five_Horizons het volgende:
Jazeker wel
Als het de woningwaarde verhoogt, is dat gewoon mogelijk.
dat kan nog steeds prima. Moet je gewoon voor sparen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 08:19 schreef traders het volgende:
Wat trouwens de afgelopen jaren ook populair was was het kopen van een huis, en het gehele interieur en exterieur zo ongeveer slopen (strippen) om alles te vervangen en dan praten we dus niet over hopeloze bouwvallen.
Is dit 'feestje' nu ook al afgelopen, of vindt dit nog steeds op grote schaal plaats?
Dit vereist gewoon zo ontzettend veel cash. Ze strippen een huis en vervolgens zie je een half jaar lang dagelijks allerlei busjes met personeel werken aan dat huis. Dit kost echt gewoon goud geld, of je dat nu met NL-ers doet of met Polen.
Je leesbril is kapot?quote:Op vrijdag 20 mei 2011 08:16 schreef traders het volgende:
[..]
Ja alleen een probleem is dat de meeste bouwdepots worden (mede) aangewend voor zaken die de waarde niet echt verhogen of minder dan de kosten.
Ik ben starter, verdien ver > 2x modaal samen met mijn vriendin. Waarom mag ik dit niet financieren? Kan het zéér makkelijk aflossen. Om even 40k te sparen is andere koek, dan zit ik nog 2 jaar te huren.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:44 schreef CoolGuy het volgende:
Als je een huis wil kopen en je moet de kk financieren en de verbouwing ook moet je gewoon geen huis willen kopen.
TS, wat jij wil is vragen om grote problemen.
Die nieuwe hypo-regels zijn er niet gemaakt om jouw te beschermen maar de banken. De hele hypotheekmarkt begint zich op glad ijs (uitstaande schuld t.o.v. BNP, en andere statistieken).quote:Op dinsdag 24 mei 2011 19:22 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Ik ben starter, verdien ver > 2x modaal samen met mijn vriendin. Waarom mag ik dit niet financieren? Kan het zéér makkelijk aflossen. Om even 40k te sparen is andere koek, dan zit ik nog 2 jaar te huren.
Mijn risico profiel is zeeeeer laag. Waarom zou ik in mijn situatie voortaan geen huis meer kunnen kopen? Het probleem is iedereen blind 4,5x zijn geschatte jaarsalaris te geven. Bij hogere salarissen is dit realistisch. Bij lagere zeker niet.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:46 schreef traders het volgende:
[..]
Die nieuwe hypo-regels zijn er niet gemaakt om jouw te beschermen maar de banken. De hele hypotheekmarkt begint zich op glad ijs (uitstaande schuld t.o.v. BNP, en andere statistieken).
De risico's voor banken kunnen worden verminderd door te zorgen dat de klant een buffer heeft in de vorm van een aflossingsverplichting, eigen ingebracht geld, etc.
En waarom vindt jij dat bij jou het risico zeer laag is? Net of goed betaalde functies niet overbodig kunnen worden. Verder kun je als je hoger in de boom zit verder vallen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:54 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Mijn risico profiel is zeeeeer laag. Waarom zou ik in mijn situatie voortaan geen huis meer kunnen kopen? Het probleem is iedereen blind 4,5x zijn geschatte jaarsalaris te geven. Bij hogere salarissen is dit realistisch. Bij lagere zeker niet.
Wanneer loopt je rentevaste periode af? Op dat moment zit je klem bij de bank omdat je niet meer weg kunt.quote:Op woensdag 25 mei 2011 10:52 schreef bredabounce het volgende:
Ik leen aflossingsvrij, 100% van de aankoopwaarde.
quote:Op woensdag 25 mei 2011 10:57 schreef traders het volgende:
[..]
Wanneer loopt je rentevaste periode af? Op dat moment zit je klem bij de bank omdat je niet meer weg kunt.
Nou als je rentevaste periode is afgelopen, en je schuld is hoger dan 110% van de waarde van het huis, nou probeer dan de hypotheek maar eens over te sluiten. Kortom: dan moet je ieder rentevoorstel van de bank accepteren. Geen andere bank wil die hypotheek overnemen.quote:
Erm... weet jij wanneer hij/zij de woning heeft gekocht? Weet jij dan ook wat er gebeurt als de RVP is afgelopen?quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:15 schreef traders het volgende:
[..]
Nou als je rentevaste periode is afgelopen, en je schuld is hoger dan 110% van de waarde van het huis, nou probeer dan de hypotheek maar eens over te sluiten. Kortom: dan moet je ieder rentevoorstel van de bank accepteren.
Dit probleem zie je nu al bij DSB-ers. Die zijn helemaal volggestopt met allerlei verzekeringen, waardoor de hypotheek veel hoger is dan de woningwaarde. Zij zijn verplicht bij het failliet te blijven en kunnen dus niet gaan rente-shoppen.
Deze problemen gaan we meer zien de komende tijd let maar op.
Ik verwacht op korte termijn dat er problemen ontstaan voor mensen die < 5 jaar de hypo hebben lopen en de rente voor 5 jaar hebben vastgezet (deze krijgen zowiezo rentestijging voor hun kiezen). Vooral diegene die allerlei extra's hebben gefinancieerd zoals KK, nieuwe keuken en badkamer.quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Erm... weet jij wanneer hij/zij de woning heeft gekocht? Weet jij dan ook wat er gebeurt als de RVP is afgelopen?
Daar ben ik het wel mee eens. De prijzenverschillen tussen zoiets als Ikea en 'normale' meubelzaken is bizar. Dat is echt niet allemaal te verklaren met wat hoogwaardigere materialen en montage...quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:43 schreef traders het volgende:
Nou wat dacht je van sparen?
Trouwens het was ook gewoon te gek de afgelopen jaren. De keukenbranche (etc) hebben flink geld verdiend, maar dat spelletje is nu over. Momenteel heeft IKEA een marktaandeel van 25% in de keukenhandel (dit heeft denk ik ook andere oorzaken zoals transparante prijzen).
Doordat alles in de hypotheek werd meegenomen, zijn naar mijn mening prijzen van interieur zaken flink opgeblazen de afgelopen jaren. Als je een hypotheek kunt krijgen voor een keuken geef je toch makkelijker geld uit dan dat je het zelf moet betalen.
Waarom zou je per se weg willen dan? Je doet het klinken alsof het bijna een must is.quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:21 schreef traders het volgende:
er kunnen ook problemen ontstaan bij de renteherziening, omdat je dan niet weg kunt.
1 april 2027... ... en je kunt niet meer weg want? ...quote:Op woensdag 25 mei 2011 10:57 schreef traders het volgende:
[..]
Wanneer loopt je rentevaste periode af? Op dat moment zit je klem bij de bank omdat je niet meer weg kunt.
Dan zal dit probleem inderdaad niet spelen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:26 schreef bredabounce het volgende:
[..]
1 april 2027... ... en je kunt niet meer weg want? ...
Omdat jij dan ieder voorstel dat de huidige bank doet moet accepteren omdat je niet weg kunt.quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:24 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom zou je per se weg willen dan? Je doet het klinken alsof het bijna een must is.
Hij geeft toch aan dat 'ie zelf gespaard heeft? Hij kan dus tegen die tijd net zo goed weg. Alsof je wat kunt met die spaarpolis als je wit oversluiten. Leuk als het een KEW isquote:Op woensdag 25 mei 2011 11:31 schreef traders het volgende:
[..]
Omdat jij dan ieder voorstel dat de huidige bank doet moet accepteren omdat je niet weg kunt.
En als alles tegen zit zal de geldverstrekker dit tijdstip aangrijpen om naast een hogere rente, ook (weer) een tophypotheek toeslag in rekening te brengen of andere lastige eisen gaan stellen zoals versneld extra aflossen, etc.
Nergens last van. Misschien moet je wat doen aan de ventilatie in je badkamer.quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:37 schreef bredabounce het volgende:
Zoals ik al zij > -tijd- is een belangrijke factor. Voorkomen dat je voor het blok komt te staan.
v.w.b. Ikea (badkamer-) meubelen: Dat is TROEP. Komt er bij mij nooit meer in. Inderdaad is de aanschaf minder dan de helft dan bij een echtewinkel, maar m.i. is de kwaliteit rubbish! Alleen de kastdeurtjes zijn nog mooi, de rest is flink aangetast door vocht (na 2.5 jaar). Nu kan ik alsnog alles vervangen door 'echte' kwaliteit. Over het algemeen geldt altijd dat je krijgt waarvoor je betaald. (en als je niet onderhandeld betaal je teveel voor wat je krijgt
Of hij is kritischer. Kan ook zomaar.quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nergens last van. Misschien moet je wat doen aan de ventilatie in je badkamer.
Of het is een zelfgenoegzame zeurkous. Ik noem maar een dwarsstraat.quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Of hij is kritischer. Kan ook zomaar.
Of Ikea levert nou eenmaal een stuk minder kwaliteit, waardoor het ook allemaal zo goedkoop kan zijn.quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Of het is een zelfgenoegzame zeurkous. Ik noem maar een dwarsstraat.
Ja, ja, IKEA is voor paupers.quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Of Ikea levert nou eenmaal een stuk minder kwaliteit, waardoor het ook allemaal zo goedkoop kan zijn.
Nee, dat niet. Maar als het een keuze is tussen de kwaliteit van het betreffende meubeltje of te weinig ventilatie en hij gokt dan dat het het meubeltje is en jij reageert daar dan op dat hij een zelfgenoegzame zeurkous is, dan vind ik dat een beetje een rare reactie.quote:
Joh, gaan we hier echt serieus over discussiëren?quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat niet. Maar als het een keuze is tussen de kwaliteit van het betreffende meubeltje of te weinig ventilatie en hij gokt dan dat het het meubeltje is en jij reageert daar dan op dat hij een zelfgenoegzame zeurkous is, dan vind ik dat een beetje een rare reactie.
Alsof mensen niet mogen zeggen dat je krijgt waar je voor betaald. Dat jij dat niet kunt hebben maakt hem toch geen zelfgenoegzame zeurkous zeker?
Joh, was het echt nodig om als een gebeten hondje te reageren omdat jij ook toevallig een Ikea meubeltje hebt?quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Joh, gaan we hier echt serieus over discussiëren?
Je bedoelt een Ikea-meubeltje dat het prima houdt?quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Joh, was het echt nodig om als een gebeten hondje te reageren omdat jij ook toevallig een Ikea meubeltje hebt?
Ja, en dat is prachtig voor jou, maar bij hem niet, dus misschien is hij wat kritischer dan jij. Zou zomaar kunnen. Maar jij vind direct dat het in ieder geval zeker niet aan Ikea-kwaliteit kan liggen, nee, dan zal het eerder de ventilatie zijn, want je reageert als een gebeten hondje. En dat allemaal omdat je t kut vind als iemand iets negatievers over Ikea zegt, omdat jij dat toevallig ook hebt.quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je bedoelt een Ikea-meubeltje dat het prima houdt?
Heb jij soms net zo'n gruwelhekel aan IKEA, joh, dat je reageert als een geïrriteerd pitbulletje als iemand wil aangeven dat IKEA misschien ook wel eens prima voldoet?quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en dat is prachtig voor jou, maar bij hem niet, dus misschien is hij wat kritischer dan jij. Zou zomaar kunnen. Maar jij vind direct dat het in ieder geval zeker niet aan Ikea-kwaliteit kan liggen, nee, dan zal het eerder de ventilatie zijn, want je reageert als een gebeten hondje. En dat allemaal omdat je t kut vind als iemand iets negatievers over Ikea zegt, omdat jij dat toevallig ook hebt.
Heb je aandelen in Ikea of wat?
Je kunt het wel leuk omdraaien, maar jij bent degene die opgefokt reageert. Hij maakt een opmerking, en jij vliegt er direct op in, want ow ow ow iemand zei iets negatiefs over ikea. Zoals ik al zei, prachtig voor jou, maar misschien is hij wel kritischer, en kan hij niet leven met iets waar jij wel mee kunt leven. Kan toch?quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb jij soms net zo'n gruwelhekel aan IKEA, joh, dat je reageert als een geïrriteerd pitbulletje als iemand wil aangeven dat IKEA misschien ook wel eens prima voldoet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |