samenhang:quote:Een chi-kwadraattoets wordt in de statistiek gebruikt om te zien of waargenomen aantallen systematisch afwijken van verwachte aantallen en om te zien of er een verband bestaat tussen twee variabelen
quote:samenhang
Uitspraak: ˈsamə(n)hɑŋ de -woord (mannelijk) Zelfst. Naamw. situatie waarin of manier waarop dingen verband met elkaar houden `Er is een duidelijke samenhang tussen alcoholgebruik en spijbelen.`
Dan weet je het lekker beterquote:Op woensdag 25 mei 2011 11:27 schreef Gokhan03 het volgende:
Het zijn beide ordinale variabelen en ik hoefde dus niet te herschalen.
Nou volgens wiki:
[..]
samenhang:
[..]
Niet lullig bedoeld hoor maar het is dat ik die opdracht perfect moet maken anders zak ik voor dit blok. Ik heb nog een half uur totdat ik dit moet mailenquote:
En, is het gelukt?quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:29 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Niet lullig bedoeld hoor maar het is dat ik die opdracht perfect moet maken anders zak ik voor dit blok. Ik heb nog een half uur totdat ik dit moet mailen
Laatst werd de opdracht afgekeurd omdat ik geen lijntjes in mijn tabel had(transparant)
Is het niet zo dat de Pearson Correlatiecoëfficiënt juist gebruikt wordt om een lineair verband(lineaire samenhang) aan te tonen?quote:Op woensdag 25 mei 2011 11:16 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Lineare verband kun je alleen bepalen met b.v. een scatterplot oid.
Je hebt eigenlijk hier helemaal geen verband. Sowieso omdat het niet significant is, maar een correlatie van .021 is natuurlijk ook extreem klein en waarschijnlijk niet meer erg meaningful.
Yeap, maar of er echt een lineair verband is kun je daar niet van aflezen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:29 schreef PAAC het volgende:
[..]
Is het niet zo dat de Pearson Correlatiecoëfficiënt juist gebruikt wordt om een lineair verband(lineaire samenhang) aan te tonen?
In de sheet van de leraar staat het volgende:quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:29 schreef PAAC het volgende:
[..]
Is het niet zo dat de Pearson Correlatiecoëfficiënt juist gebruikt wordt om een lineair verband(lineaire samenhang) aan te tonen?
*schrapt bericht dat ie aan het tikken was*quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:33 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
M.a.w. spearman berekent het lineaire verband, maar bevestigt niet dat het een lineair verband is.
Niet wijzigen, verduidelijkenquote:Op woensdag 25 mei 2011 12:42 schreef PAAC het volgende:
[..]
Stiekem post wijzigen he![]()
Dat wilde ik net zeggen
Stiekem je post wijzigen?quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:42 schreef PAAC het volgende:
[..]
*schrapt bericht dat ie aan het tikken was*
Stiekem post wijzigen he![]()
Dat wilde ik net zeggen
Handigquote:Op woensdag 25 mei 2011 15:42 schreef crossover het volgende:
Hier wordt dit ook goed uitgelegd:
zie ook de andere video's van hem. Hij legt alles heel duidelijk uit.
Zie pagina 79 van het eerder door mij geposte boek.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:30 schreef Corine__ het volgende:
En nog een vraag. Hoe schaal ik items ook alweer om? Ik moet ze van positief naar negatief omschalen, maar kan niet meer vinden met welke optie het ook alweer moet..
Wat is je syntax?quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:17 schreef Corine__ het volgende:
Dit is misschien een makkelijke voor jullie maar ik kom er niet uit:
Ik ben bezig met de items van mijn vragenlijst onder te verdelen in constructen. Ik weet dat dit via Transforum - Compute variable moet. Ik heb alles goed ingevuld maar als ik de items allemaal tegelijk doe (gemiddeld zo'n 4 of 5 per construct) geeft hij alleen de melding EXECUTE in mijn output en is er bij variable view geen verandering te zien. Ik ben er achter gekomen dat ik als ik ze per 2 of 3 doe, SPSS ze wel pakt. Vervolgens moet ik dan de twee apart gemaakte constructen opnieuw invoeren bij compute variable en dan doet hij het wel. Het wordt wat te omslachtig om dit voor alle items te gaan doen, weet iemand wat er hier aan de hand is?
Nee, op p 79 staat dit:quote:
quote:Procedure for reversing the scores of scale items
1. From the menu at the top of the screen click on: Transform, then click on Recode,
then Into Same Variables.
2. Select the items you want to reverse (op2, op4, op6). Move these into the Variables
box.
3. Click on the Old and new values button.
In the Old value section, type 1 in the Value box.
In the New value section, type 5 in the Value box (this will change all scores
that were originally scored as 1 to a 5).
4. Click on Add. This will place the instruction (1—5) in the box labelled Old > New.
5. Repeat the same procedure for the remaining scores, for example:
Old value—type in 2 New value—type in 4 Add
Old value—type in 3 New value—type in 3 Add
Old value—type in 4 New value—type in 2 Add
Old value—type in 5 New value—type in 1 Add
Always double-check the item numbers that you specify for recoding and the old
and new values that you enter.Not all scales use a 5-point scale:some have 4 possible
responses, some 6 and some 7.Check that you have reversed all the possible values.
De syntax is de code die je krijgt als je bij het geven van een opdracht niet op OK drukt, maar op Paste.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:45 schreef Corine__ het volgende:
Sorry ik ben echt een noob, wat bedoel je daar precies mee?
Daar zit de fout volgens mij ook.quote:Op woensdag 25 mei 2011 17:48 schreef Z het volgende:
Wat een bizarre variabelenamen!
Zijn het wel numerieke variabelen? Strings kan je niet bij elkaar optellen.
Dat klopt.quote:Op donderdag 26 mei 2011 15:14 schreef Pinklady89 het volgende:
Ik heb een vraag over een regressieanalyse.
Ik heb namelijk 6 onafhankelijke variabelen, maar daarvan zijn er 2 onderdeel van een ander. Valt dat nog te begrijpen? Ik heb dus eigenlijk 4 unieke onafhankelijke variabelen en daarnaast heb ik 2 daarvan opgesplitst. Van elk van die variabelen wil ik één component namelijk apart analyseren. Voor het gemak noem ik de 4 unieke variabelen even a, b, c en d. Dan heb je nog een deelvariabele van variabele a, die noem ik e. En de deelvariabele van variabele b noem ik f.
Nu moet ik bij het invoeren in blokken kiezen hoe ik dat ga doen. Variabele a, b en c zijn onderdeel van een theorie, dus die moeten in blok 1. Variabele d moet in een apart blok. Maar als ik variabele e en f in blok 2 doe (en d dan in blok 3), gaat dat dan wel goed? Worden dan variabelen a en b niet "1,5" keer meegenomen in mijn analyse? Heeft iemand enig idee hoe dat werkt?
Ik zou de vierde decimaal bekijkenquote:Verder heb ik nog een vraag over correlaties. Ik moet aangeven of ze significant zijn. Eén correlatie heeft een significantieniveau van .001. Die valt dan toch in de categorie <.01? En niet in <.001? Aangezien hij wiskundig gezien niet kleiner is dan <0.001? Of zou ik daarvoor de vierde decimaal moeten bekijken?
Dit is wel de beste manier om het te leren, van doen leer je zo veel meer dan alleen droge informatie, alhoewel er wel een balans moet zijn natuurlijkquote:*Wat zou het toch fijn zijn als je begrijpt wat je zit te doen.... Heerlijk zo'n onderzoek en werken met statistiek als je echt heel basaal statistiek hebt gehad... Informatie zoeken helpt, maar lost niet alles op helaas*
Wat een snelle reactiequote:Op donderdag 26 mei 2011 15:18 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat klopt.
Ik denk dat je dan aan de multilevel moet, kun je even in woorden gewoon schrijven wat je hebt gemeten en waar onderdeel van is?
[..]
Ik zou de vierde decimaal bekijken
[..]
Dit is wel de beste manier om het te leren, van doen leer je zo veel meer dan alleen droge informatie, alhoewel er wel een balans moet zijn natuurlijk
je tabel: dubbelklikken op je tabel dan zou je het aan moeten kunnen passenquote:Op donderdag 26 mei 2011 15:33 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Wat een snelle reactie
Oke, ik meet de invloed van attitude, subjectieve norm, gedragscontrole en gewoonte (onafhankelijke variabelen) op intentie (afhankelijke variabele).
Als onderdeel van attitude wil ik weten of risicoperceptie kan intentie voorspelt en van gedragscontrole wil ik weten of impulsbeheersing een belangrijke factor voor de intentie is.
En ehm... die vierde decimaal he? Weet jij hoe ik die in mijn beeld krijg in een correlatietabel?
Ehm... die aspecten los pakken.... hoe bedoel je dat? Allemaal in blok 1 van de regressieanalyse dan?quote:Op donderdag 26 mei 2011 15:36 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
je tabel: dubbelklikken op je tabel dan zou je het aan moeten kunnen passen
qua regressie, ik zou dan of de aspecten allemaal los pakken, dat is denk ik de gemakkelijkste oplossing.
Ja dat is wel een beetje wat ik bedoelde.quote:Op donderdag 26 mei 2011 15:45 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Ehm... die aspecten los pakken.... hoe bedoel je dat? Allemaal in blok 1 van de regressieanalyse dan?
In eerste instantie had ik namelijk bijvoorbeeld attitude overig + risicoperceptie (dat vormt samen attitude), maar dan kan je weer niet op een simpele manier de attitude zien en het is ook niet de bedoeling dat we iets met attitude overig gaan doen (zo had ik het ook voor gedragscontrole en impulsbeheersing).
Thanks anyways
Dat wil ik niet perse, dat moet. Attitude is onderdeel van de theorie, risico is extra variabele. Eerst moet het gemeten worden aan de theorie, daarna mag je dat wat je belangrijk acht erbij analyseren. Maar ik begrijp dat ik dan gewoon 2x de analyse moet uitvoeren? Los van elkaar?quote:Op donderdag 26 mei 2011 15:47 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ja dat is wel een beetje wat ik bedoelde.
Maar waarom wil je zowel het geheel als het onderdeel zien?
Ik neem aan dat je claim óf is dat die algemene attitude maat voor een effect zorgt, of alleen die submaat, toch?
Maar risico is onderdeel van attitude?quote:Op donderdag 26 mei 2011 16:00 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Dat wil ik niet perse, dat moet. Attitude is onderdeel van de theorie, risico is extra variabele. Eerst moet het gemeten worden aan de theorie, daarna mag je dat wat je belangrijk acht erbij analyseren. Maar ik begrijp dat ik dan gewoon 2x de analyse moet uitvoeren? Los van elkaar?
Ik begrijp het. Heb ik nog één vraag: ik wil in de regressie ook nog graag een interactie-effect meten. Maar hoe voer ik een interactie-effect in? In mijn superdikke SPSS-boek staat het gewoon niet. Alleen voor logistic regression. Weet jij het wel?quote:Op donderdag 26 mei 2011 16:30 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar risico is onderdeel van attitude?
Ik neem aan dat je uiteindelijk wil weten of risicoperceptie het effect verklaart of attitude in het algemeen, of beiden toch?
Als je wilt begrijpen wat het effect veroorzaakt moet je risicoperceptie tegelijk met de andere subschalen van attitude
voor nominale variabelen (bv conditie in een 2*2 factor design) of voor een continue variabele?quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:36 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Ik begrijp het. Heb ik nog één vraag: ik wil in de regressie ook nog graag een interactie-effect meten. Maar hoe voer ik een interactie-effect in? In mijn superdikke SPSS-boek staat het gewoon niet. Alleen voor logistic regression. Weet jij het wel?
Een nominale variabele dan maar? Het gaat wederom om mijn attitude en intentie enz. Dat is niet echt continue toch?quote:Op donderdag 26 mei 2011 19:34 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
voor nominale variabelen (bv conditie in een 2*2 factor design) of voor een continue variabele?
Klinkt mij als een continu iets; 4 is hoger dan 3 bv.quote:Op donderdag 26 mei 2011 20:51 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Een nominale variabele dan maar? Het gaat wederom om mijn attitude en intentie enz. Dat is niet echt continue toch?
Die uitleg snap ik ook nietquote:Op donderdag 26 mei 2011 21:20 schreef Pinklady89 het volgende:
Oh dat is nog een makkelijke definitie van continuIk snapte er nooit wat van (net als ordinaal en ratio), omdat ze het altijd noemde als: het punt dat je aanduidt, duidt je nooit aan. Je deelt het alleen in een groep in, die het het dichtst benadert.
Maar oke, dan is het continu.
Overigens moet ik even in mijn boeken opzoeken waar jij het allemaal over hebtVan centreren en standaardiseren heb ik nog nooit gehoord. Thanks voor je hulp anyways
Oh edit: een nieuwe variabele aanmaken.... Alle andere variabelen zijn op basis van een gemiddelde. Gaat dat dan goed als ik a*b invoer?
Als het dan niet lukt kun je me best toevoegen op een chat als je wilt. Als ik het niet heel druk heb kan ik je altijd een handje proberen te helpen. Succes!quote:Op donderdag 26 mei 2011 21:46 schreef Pinklady89 het volgende:
Bedankt! Als ik morgen wakkerder ben, dan ga ik kijken of ik eruitkom! Ik laat je weten of het is gelukt. Voor nu in ieder geval echt heel erg bedankt!
Ik heb gedaan wat je gezegd hebt en eerlijk gezegd is het een beetje abracadabra voor me. Er is wel een uitput uitgekomen en dat was de bedoeling.quote:Op donderdag 26 mei 2011 21:52 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Als het dan niet lukt kun je me best toevoegen op een chat als je wilt. Als ik het niet heel druk heb kan ik je altijd een handje proberen te helpen. Succes!
Ik heb al 30 keer geprobeerd een IBM-account te maken, ik heb ook een e-mail gekregen met 'nieuws' van IBM, dus ik sta wel geregistreerd. Bij het inloggen krijg ik een foutmelding dat wachtwoord onjuist is, en als ik wachtwoord vergeten doe, staat er dat het e-mailadres niet klopt (en ja, heb het een aantal keren gecheckedquote:Op dinsdag 31 mei 2011 16:46 schreef Z het volgende:
http://download.cnet.com/(...)00-2053_4-38415.html
En dan moet je een goedkope student licence zien aan te schaffen. Kan dat niet via je school?
Ik kan hem gewoon op de universiteit kopen, misschien kan zoiets bij jou ook?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 16:29 schreef Levitas het volgende:
Laatste tijd ook veel tijd in SPSS gestoken, maar nu hebben we alleen op school SPSS. Volgens mij is op elke hogeschool/universiteit wel het probleem dat er niet voldoende computers zijn om wanneer je wilt iets in SPSS uit te voeren. Nu wil ik zelf SPSS kopen, maar heb een iMac en een MacBook. Tijdje googlen leverde alleen SurfSpot.nl op, maar zodra ik op de link voor Kopen voor mac klik, kom ik op een pagina die niet bestaat. Verder geeft de zoekfunctie op SurfSpot.nl ook geen resultaat voor de mac.
Iemand van jullie enig idee waar ik SPSS 18 voor Mac kan kopen? (Op SurfSpot.nl was ie ~¤16)
Ah, dat principe is duidelijk. Alleen dat hercoderen begrijp ik niet helemaal. (sorry, ik ben echt een beginner als het om SPSS gaat...). Hercodeer ik dan zo: alle scores die bv tussen de 60 - 65 zitten zijn value 1 oid? En dan zo verder?quote:Op maandag 6 juni 2011 16:38 schreef Z het volgende:
In nieuwe variabele aanmaken --> daar de testscores in hercoderen --> nieuwe bar chart maken.
Maar dan kan je net zo goed gelijk 0'en 1'en invullen en heb je altijd 60% en 40%. Lijkt me dat dat niet de bedoeling is.quote:Op maandag 6 juni 2011 22:33 schreef Z het volgende:
Weet de excelformule niet uit m'n hoofd maar je kan 60 nummers random generen tussen 0 en 0,5 en 40 >0,5 tot 1?
geen probleemquote:Op woensdag 8 juni 2011 19:51 schreef Pinklady89 het volgende:
Oke, nu heb ik een vraag. Ik heb een regressieanalyse gedaan (met heel erg veel hulp van oompaloompa (?): bedankt!). Maar er gebeurt iets, waarvan ik niet meer weet wat het betekent. In de tweede stap van mijn regressieanalyse voeg ik namelijk een variabele toe. Waar in de eerste stap variabele 1 significant was, is deze dat in de tweede stap niet meer. Maar de in stap 2 toegevoegde variabele is óók niet significant. Dus mijn model verliest significantie door toevoeging van een variabele. Kan iemand mij vertellen wat dat betekent?
Ja, hier kan ik je goed volgen. Maar op mijn eigen onderzoek toepassen... het gaat om de invloed van intentie en gewoonte op gedrag. Intentie is significant. Maar wanneer gewoonte erbij komt, zijn beide niet meer significant. Het effect van beide wordt dan dus zodanig klein dat de kans dat het door toeval verklaard kan worden acceptabel is.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:01 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
geen probleem
Het zou een aantal verschillende dingen kunnen betekenen. Het is moeilijk er betekenis aan te geven zonder de context te kennen.
Een voorbeeld waarin zoiets voor zou kunnen komen:
-Stel je onderzoekt een effect op zelfmoord
-Je onafhankelijke variabelen zijn geslacht en depressie.
-Wanneer je alleen geslacht toevoegt vind je dat vrouwen sneller zelfmoord plegen.
-Wanneer je zowel geslacht als depressie toevoegt worden bijden n.s. (laten we zeggen p = .1)
-Vrouwen zijn vaker depressief. Door dus twee onafhankelijke variabelen toe te voegen die samenhangen, wordt het effect van de losse variabelen kleiner.
Zou zoiets bij jou aan de hand kunnen zijn?
Overigens betekent dat niet dat je model significantie verliest. Daarvoor kijk je naar de model-tests. Het kan dus best dat je model beter wordt maar tegelijkertijd je losse onafhankelijken slechtere voorspellers zijn geworden...
Nou intentie en gewoonte lijken me over het algemeen nogal samen te hangen (weet niet wat jij precies doet). Ik heb namelijk de intentie om mijn voordeur dicht te doen wanneer ik weg ga (anders wordt de kiet leeggejat) en die intentie is gelukkig ook een gewoonte, ik doe het altijd en zonder er echt bij na te denken.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:41 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Ja, hier kan ik je goed volgen. Maar op mijn eigen onderzoek toepassen... het gaat om de invloed van intentie en gewoonte op gedrag. Intentie is significant. Maar wanneer gewoonte erbij komt, zijn beide niet meer significant. Het effect van beide wordt dan dus zodanig klein dat de kans dat het door toeval verklaard kan worden acceptabel is.
Vrouwen en depressie kan ik linken. Maar intentie en gewoonte? Hoe die samenhangen weet ik wel. Een gewoonte kan een intentie overrulen, maar dan zou gewoonte significant moeten worden en intentie niet meer als de gewoonte ineens de voorspellende variabele wordt. Dus ik kan uit het feit dat beide ns worden niet afleiden welke relatie er tussen de beide bestaat.
Zelf vroeg ik me al af of er dan misschien een derde (onbekende) variabele zou moeten zijn die dan dus significant zou moeten worden.
Naar welke waarde zou ik trouwens moeten kijken om te zien of mijn model verbetert? Niet naar de significantie van Fchange? Die geeft nl de bèta van de toegevoegde variabele die het dichtstbij significantie komt. R quare of R square change kan, maar als ik een percentage van 4 ofzo krijg, weet ik nog steeds niet of dat mijn model verbetert (Daar heb ik de sig Fchange voor nodig toch?).
Intentie en gewoonte hangen in sommige gevallen samen, daar heb je gelijk in. Hoewel dat niet altijd zo is in het geval van gedragsverandering. Dan wint de gewoonte het in eerste instantie altijd van intentie, behalve wanneer je echt uitgekiende strategieën gaat inzetten (waar menig psycholoog zijn hoofd over heeft gebroken - en nog steeds breekt).quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:56 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Nou intentie en gewoonte lijken me over het algemeen nogal samen te hangen (weet niet wat jij precies doet). Ik heb namelijk de intentie om mijn voordeur dicht te doen wanneer ik weg ga (anders wordt de kiet leeggejat) en die intentie is gelukkig ook een gewoonte, ik doe het altijd en zonder er echt bij na te denken.
Als het goed is heb je ergens een klein tabelletje met model change of iets dat er op lijkt, dan staat er block tussen, die moet je hebben
Ja wat je daar zegt klopt natuurlijk theoretisch maar wanneer je bij mij gewoonte en intentie meet (zeker als je het met self-rapport doet) zal ik natuurlijk op beide hoog aangeven en correleren ze erg hoogquote:Op woensdag 8 juni 2011 21:15 schreef Pinklady89 het volgende:
[..]
Intentie en gewoonte hangen in sommige gevallen samen, daar heb je gelijk in. Hoewel dat niet altijd zo is in het geval van gedragsverandering. Dan wint de gewoonte het in eerste instantie altijd van intentie, behalve wanneer je echt uitgekiende strategieën gaat inzetten (waar menig psycholoog zijn hoofd over heeft gebroken - en nog steeds breekt).
In jouw voorbeeld is het de gewoonte die ervoor zorgt dat jij die deur dichttrekt. Volgens mij denk jij niet elke keer voor je de deur uitloopt: "oh, nu moet ik de deur gaan dichttrekken". Pas als je het niet gedaan hebt of wilt veranderen, denk je: "oh, ik was van plan de deur dicht te trekken, maar nu heb ik het gedaan" ofzo.
Maar anyways, ook al hangen ze samen.... ook in jouw voorbeeld kun je dan dus niet zeggen dat depressie en/of sekse zelfmoord voorspellen. Dus wat heb je dan te melden? Zelfmoord wordt niet voorspeld door depressie en sekse?
En die model change tabel kan ik niet vinden;) Block ook niet;) Maar ik zal nog wel even zoeken. Ik dacht dat je de model summary moest hebben, alleen daarin kan ik ook niets vinden dat iets zegt.
Haha dat is goed hoorquote:Op woensdag 8 juni 2011 21:58 schreef Pinklady89 het volgende:
100% goed;) In Utrecht (UU).
En ik geloof je dan wel op je mooie blauwe ogenThanks in ieder geval. Nu snap ik ook nog eens waar al die getalletjes voor staan. Ik begin steeds meer van mijn output te begrijpen
Het enige waar ik nog altijd tegenaanloop is het mediator-moderator-interactie-verschil. Niet dat ik het voor dit onderzoek nodig heb, maar het is me überhaupt nooit duidelijk uitgelegd wat het is, laat staan wat ik er in SPSS mee kan;) Dus wss krijg je daar in de vakantie vragen van mij over, als ik ermee aan de slag ga;)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |