Tja enquêteresultaten verwerken. Het liefst zo simpel mogelijk. Ik kan grafieken en tabellen uitdraaien van alle vragen, maar waar het mij om gaat is of bepaalde groepen klanten, zoals man/vrouw, netwerk, etc. bepaalde vragen (significant) anders beantwoorden als de andere groepen. Maar spss heeft ontzettend veel opties. Hoe moet je dat allemaal weten zonder uitgebreid literatuur gelezen te hebben?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:11 schreef oompaloompa het volgende:
nope, als het goed is staat er nog een andere tabel.
(beetje botte vraag, niet lullig bedoeld, maar waarom moet je al deze dingen doen als je niet eens weet wat een std is?)
Inderdaad, 998 = vanwege routing, 999 = niet gezien, beantwoordquote:Op woensdag 18 mei 2011 20:44 schreef Henk1056 het volgende:
[..]
9999999: niet beantwoord (bij een niet verplichte vraag; gezien, maar niet beantwoord)
8888888: niet beantwoord (bij routing, wanneer de vraag niet getoond is; niet gezien, en dus niet beantwoord)
ja begrijp ik maar meestal verwacht je dat mensen die studeren ook enige uitleg en begeleiding van docenten krijgenquote:Op woensdag 18 mei 2011 21:17 schreef Henk1056 het volgende:
[..]
Tja enquêteresultaten verwerken. Het liefst zo simpel mogelijk. Ik kan grafieken en tabellen uitdraaien van alle vragen, maar waar het mij om gaat is of bepaalde groepen klanten, zoals man/vrouw, netwerk, etc. bepaalde vragen (significant) anders beantwoorden als de andere groepen. Maar spss heeft ontzettend veel opties. Hoe moet je dat allemaal weten zonder uitgebreid literatuur gelezen te hebben?
Heb je misschien een tip voor mij hoe ik het allemaal wat basic kan houden qua testen overal overheen, maar dat ik wel uitspraken kan doen?
En waarom? Ja ik wil graag ook eens afstuderen
Dit is precies het boek dat ik aan wilde raden. Superfijn boek, handige stap voor stap uitleg, etc.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:21 schreef crossover het volgende:
Dat kan je lerenEr zijn boekenkasten vol over geschreven.
Zelf vind ik dit een erg prettig boek waarin de link tussen theorie en spss mooi gelegd wordt. Het betreft versie 12 van spss, maar dat maakt niet zo veel uit.
http://210.212.115.113:81(...)vival_Manual_334.pdf
Edit: link werkt niet, zie hier: http://www.dss.dpem.tuc.gr/pdf/SPSS%20Survival%20Manual.pdf
Ik heb die optie nog nooit gebruikt, dus ik weet niet zo goed wat er aan de hand is.quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:30 schreef brtausi het volgende:
[..]
Inderdaad, 998 = vanwege routing, 999 = niet gezien, beantwoord
Maar op 1 of andere manier, zodra ik 'summeries in columns' heb gedaan, wist die bepaalde data
Ik ken 'm ook niet. Het is me ook niet helemaal duidelijk wat hij precies wil doen...quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:41 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik heb die optie nog nooit gebruikt, dus ik weet niet zo goed wat er aan de hand is.
Kun je niet gewoon beter het even d.m.v. compute uitrekenen?
Ik heb een vraag waarbij meerdere antwoordelijk mogelijk zijn. Ze hebben 10 keuzes. Nou wil ik dat kruisen met een andere vraag, een vraag waar maar 1 antwoord mogelijk was. Die vraag had 8 keuzes.quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:14 schreef crossover het volgende:
[..]
Ik ken 'm ook niet. Het is me ook niet helemaal duidelijk wat hij precies wil doen...
Wat is je doel, brtausi?
Je hebt dus 10 keuzes waar per proefpersoon 0 of 1 op gescoord wordt, onafhankelijk van de andere vragen (meer antwoorden mogelijk)quote:Op woensdag 18 mei 2011 22:56 schreef brtausi het volgende:
[..]
Ik heb een vraag waarbij meerdere antwoordelijk mogelijk zijn. Ze hebben 10 keuzes. Nou wil ik dat kruisen met een andere vraag, een vraag waar maar 1 antwoord mogelijk was. Die vraag had 8 keuzes.
vraag 1 ging over consoles, vraag 2 over meest favoriete DLC. Nou wil ik kijken of de meningen van console eigenaren verschillen.
bijv. xbox bezitters vinden wapens het leukst terwijl ps3 bezitters maps het leukst vinden.
Met crosstables krijg ik allemaal aparte tabellen met daarin de voorkeur. Dat wil ik niet, ze moeten allemaal in 1 tabel. Plus bij vraag 1 is er per keuze aangegeven of die is aangevinkt. Maar ik wil de kolom van "niet aangevinkt" niet zien. Want ik ben alleen geinteresseerd of de console bezitter hem wel heeft aangevinkt.
Hopelijk is het zo duidelijk
Ik denk dat je het misschien het beste om kunt draaien; mensen die voornamelijk genieten van schieten hebben relatief vaker een ps3 en xbox dan mensen die blablbalabla.quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:14 schreef crossover het volgende:
Is dat sowieso wel mogelijk? Je wil kijken of de menigen van mensen met één of meerdere consoles verschillen. Maar hoe kan je een uitspraak doen over een mening als deelnemers in meerdere groepen vallen?
Stel iemand heeft meerdere consoles. Kan je dan aanwijzen waar die bepaalde mening vandaan komt? Met andere woorden, wordt die mening bepaald door de ene of de andere console?
Is het mogelijk om je vraag anders te stellen? Dus bijvoorbeeld welke console gebruikt u het meest/het liefst? Dan is er één antwoord mogelijk en kan je met chi kwadraat aan de slag. (Misschien kan je dat trouwens sowieso eens proberen, met alle variabelen)
Dan kan ik het beter zo doen idd. Ik heb trouwens een manier gevonden om het te doen. Custom tables.quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:20 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik denk dat je het misschien het beste om kunt draaien; mensen die voornamelijk genieten van schieten hebben relatief vaker een ps3 en xbox dan mensen die blablbalabla.
Want, zoals je al zegt, deze manier is redelijk onmogelijk om enigszins begrijpbare claims te maken.
Bij thesistools gaf die dan een - aan.quote:Op donderdag 19 mei 2011 22:21 schreef crossover het volgende:
Nee, 1 staat voor aangekruisd, 0 staat voor niet aangekruisd. Het meest logisch lijkt me om overal 0 in te vullen, maar ook daar is het vreemd dat je die 0 hetzelfde scoort als de mensen die de vraag bewust niet ingevuld hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |