abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:11:18 #26
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97007126
nope, als het goed is staat er nog een andere tabel.
(beetje botte vraag, niet lullig bedoeld, maar waarom moet je al deze dingen doen als je niet eens weet wat een std is?)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_97007522
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:11 schreef oompaloompa het volgende:
nope, als het goed is staat er nog een andere tabel.
(beetje botte vraag, niet lullig bedoeld, maar waarom moet je al deze dingen doen als je niet eens weet wat een std is?)
Tja enquêteresultaten verwerken. Het liefst zo simpel mogelijk. Ik kan grafieken en tabellen uitdraaien van alle vragen, maar waar het mij om gaat is of bepaalde groepen klanten, zoals man/vrouw, netwerk, etc. bepaalde vragen (significant) anders beantwoorden als de andere groepen. Maar spss heeft ontzettend veel opties. Hoe moet je dat allemaal weten zonder uitgebreid literatuur gelezen te hebben?
Heb je misschien een tip voor mij hoe ik het allemaal wat basic kan houden qua testen overal overheen, maar dat ik wel uitspraken kan doen?

En waarom? Ja ik wil graag ook eens afstuderen

[ Bericht 2% gewijzigd door Henk1056 op 18-05-2011 21:35:27 ]
pi_97007750
Dat kan je leren :) Er zijn boekenkasten vol over geschreven.

Zelf vind ik dit een erg prettig boek waarin de link tussen theorie en spss mooi gelegd wordt. Het betreft versie 12 van spss, maar dat maakt niet zo veel uit.

http://210.212.115.113:81(...)vival_Manual_334.pdf
Edit: link werkt niet, zie hier: http://www.dss.dpem.tuc.gr/pdf/SPSS%20Survival%20Manual.pdf
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_97008315
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:44 schreef Henk1056 het volgende:

[..]

9999999: niet beantwoord (bij een niet verplichte vraag; gezien, maar niet beantwoord)
8888888: niet beantwoord (bij routing, wanneer de vraag niet getoond is; niet gezien, en dus niet beantwoord)
Inderdaad, 998 = vanwege routing, 999 = niet gezien, beantwoord
Maar op 1 of andere manier, zodra ik 'summeries in columns' heb gedaan, wist die bepaalde data |:(

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2011 21:36:04 ]
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:41:27 #30
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97009040
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:17 schreef Henk1056 het volgende:

[..]

Tja enquêteresultaten verwerken. Het liefst zo simpel mogelijk. Ik kan grafieken en tabellen uitdraaien van alle vragen, maar waar het mij om gaat is of bepaalde groepen klanten, zoals man/vrouw, netwerk, etc. bepaalde vragen (significant) anders beantwoorden als de andere groepen. Maar spss heeft ontzettend veel opties. Hoe moet je dat allemaal weten zonder uitgebreid literatuur gelezen te hebben?
Heb je misschien een tip voor mij hoe ik het allemaal wat basic kan houden qua testen overal overheen, maar dat ik wel uitspraken kan doen?

En waarom? Ja ik wil graag ook eens afstuderen
ja begrijp ik maar meestal verwacht je dat mensen die studeren ook enige uitleg en begeleiding van docenten krijgen :P
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:21 schreef crossover het volgende:
Dat kan je leren :) Er zijn boekenkasten vol over geschreven.

Zelf vind ik dit een erg prettig boek waarin de link tussen theorie en spss mooi gelegd wordt. Het betreft versie 12 van spss, maar dat maakt niet zo veel uit.

http://210.212.115.113:81(...)vival_Manual_334.pdf
Edit: link werkt niet, zie hier: http://www.dss.dpem.tuc.gr/pdf/SPSS%20Survival%20Manual.pdf
Dit is precies het boek dat ik aan wilde raden. Superfijn boek, handige stap voor stap uitleg, etc.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:30 schreef brtausi het volgende:

[..]

Inderdaad, 998 = vanwege routing, 999 = niet gezien, beantwoord
Maar op 1 of andere manier, zodra ik 'summeries in columns' heb gedaan, wist die bepaalde data |:(
Ik heb die optie nog nooit gebruikt, dus ik weet niet zo goed wat er aan de hand is.
Kun je niet gewoon beter het even d.m.v. compute uitrekenen?
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_97009475
[quote]0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:41 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

ja begrijp ik maar meestal verwacht je dat mensen die studeren ook enige uitleg en begeleiding van docenten krijgen :P

[..]

- Klopt, heb ik ook gehad, maar dat is 3 a 4jaar geleden en zeer beperkt. Amper een basiscursus te noemen helaas;
pi_97011289
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:41 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik heb die optie nog nooit gebruikt, dus ik weet niet zo goed wat er aan de hand is.
Kun je niet gewoon beter het even d.m.v. compute uitrekenen?
Ik ken 'm ook niet. Het is me ook niet helemaal duidelijk wat hij precies wil doen...

Wat is je doel, brtausi?
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_97012374
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 22:14 schreef crossover het volgende:

[..]

Ik ken 'm ook niet. Het is me ook niet helemaal duidelijk wat hij precies wil doen...

Wat is je doel, brtausi?
Ik heb een vraag waarbij meerdere antwoordelijk mogelijk zijn. Ze hebben 10 keuzes. Nou wil ik dat kruisen met een andere vraag, een vraag waar maar 1 antwoord mogelijk was. Die vraag had 8 keuzes.

vraag 1 ging over consoles, vraag 2 over meest favoriete DLC. Nou wil ik kijken of de meningen van console eigenaren verschillen.

bijv. xbox bezitters vinden wapens het leukst terwijl ps3 bezitters maps het leukst vinden.

Met crosstables krijg ik allemaal aparte tabellen met daarin de voorkeur. Dat wil ik niet, ze moeten allemaal in 1 tabel. Plus bij vraag 1 is er per keuze aangegeven of die is aangevinkt. Maar ik wil de kolom van "niet aangevinkt" niet zien. Want ik ben alleen geinteresseerd of de console bezitter hem wel heeft aangevinkt.

Hopelijk is het zo duidelijk
  woensdag 18 mei 2011 @ 23:13:00 #34
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97013192
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 22:56 schreef brtausi het volgende:

[..]

Ik heb een vraag waarbij meerdere antwoordelijk mogelijk zijn. Ze hebben 10 keuzes. Nou wil ik dat kruisen met een andere vraag, een vraag waar maar 1 antwoord mogelijk was. Die vraag had 8 keuzes.

vraag 1 ging over consoles, vraag 2 over meest favoriete DLC. Nou wil ik kijken of de meningen van console eigenaren verschillen.

bijv. xbox bezitters vinden wapens het leukst terwijl ps3 bezitters maps het leukst vinden.

Met crosstables krijg ik allemaal aparte tabellen met daarin de voorkeur. Dat wil ik niet, ze moeten allemaal in 1 tabel. Plus bij vraag 1 is er per keuze aangegeven of die is aangevinkt. Maar ik wil de kolom van "niet aangevinkt" niet zien. Want ik ben alleen geinteresseerd of de console bezitter hem wel heeft aangevinkt.

Hopelijk is het zo duidelijk
Je hebt dus 10 keuzes waar per proefpersoon 0 of 1 op gescoord wordt, onafhankelijk van de andere vragen (meer antwoorden mogelijk)
en 1 variabele met 8 categorieën die gaat om voorkeur

toch?

En je wilt weten of voorkeur samenhangt met console

Zit je dan niet per definitie vast aan crosstabs?
pi_97013301
Is dat sowieso wel mogelijk? Je wil kijken of de menigen van mensen met één of meerdere consoles verschillen. Maar hoe kan je een uitspraak doen over een mening als deelnemers in meerdere groepen vallen?

Stel iemand heeft meerdere consoles. Kan je dan aanwijzen waar die bepaalde mening vandaan komt? Met andere woorden, wordt die mening bepaald door de ene of de andere console?

Is het mogelijk om je vraag anders te stellen? Dus bijvoorbeeld welke console gebruikt u het meest/het liefst? Dan is er één antwoord mogelijk en kan je met chi kwadraat aan de slag. (Misschien kan je dat trouwens sowieso eens proberen, met alle variabelen)
  woensdag 18 mei 2011 @ 23:20:55 #36
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97013594
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 23:14 schreef crossover het volgende:
Is dat sowieso wel mogelijk? Je wil kijken of de menigen van mensen met één of meerdere consoles verschillen. Maar hoe kan je een uitspraak doen over een mening als deelnemers in meerdere groepen vallen?

Stel iemand heeft meerdere consoles. Kan je dan aanwijzen waar die bepaalde mening vandaan komt? Met andere woorden, wordt die mening bepaald door de ene of de andere console?

Is het mogelijk om je vraag anders te stellen? Dus bijvoorbeeld welke console gebruikt u het meest/het liefst? Dan is er één antwoord mogelijk en kan je met chi kwadraat aan de slag. (Misschien kan je dat trouwens sowieso eens proberen, met alle variabelen)
Ik denk dat je het misschien het beste om kunt draaien; mensen die voornamelijk genieten van schieten hebben relatief vaker een ps3 en xbox dan mensen die blablbalabla.
Want, zoals je al zegt, deze manier is redelijk onmogelijk om enigszins begrijpbare claims te maken.
pi_97013819
Meet je dan nog wel wat je poogde te meten?

Eigenlijk hoor je zulke dingen te bedenken wanneer je je analyseplan schrijft ;)
pi_97013969
Overigens denk ik dat je die vraag beter anders had kunnen stellen. Iemand kan namelijk wel drie consoles hebben, terwijl digene enkel gebruik maakt van één console. Bezit zegt niet zo veel.
pi_97021023
Vraagje. Vielleicht dat iemand hier het weet.

Heb een simpele OLS regressie gedaan, met waarschijnlijk een te kleine data set.
Krijg nu bij een van mijn regressies een r-squared van plus 50 %, maar geen enkele significante onafhankelijke variabele.

Is dit mogelijk? Heb het nog nooit gezien (maar dat zegt niet veel).
bvd!
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_97021185
Volgens mij kan dat. Er is dan geen aanwijsbare (enkele) variabele die significant is omdat je n te laag is, maar samen voorspellen ze wel een deel van de variantie.
pi_97034010
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 23:20 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik denk dat je het misschien het beste om kunt draaien; mensen die voornamelijk genieten van schieten hebben relatief vaker een ps3 en xbox dan mensen die blablbalabla.
Want, zoals je al zegt, deze manier is redelijk onmogelijk om enigszins begrijpbare claims te maken.
Dan kan ik het beter zo doen idd. Ik heb trouwens een manier gevonden om het te doen. Custom tables.
Was misschien niet handig om meerdere antwoorden mogelijk te maken, gelukkig heb ik er niet veel van in mijn onderzoek :)
pi_97047865
Iemand ervaring met non-respons bij meerkeuzevragen / multiple repspons in spss?
pi_97048395
Wat is je probleem?
Aldus.
pi_97049475
Bij multiple respons vragen maak je dus per antwoordcategorie een variabele die je een 0 of 1 geeft, resp. uit of aan. Ik kreeg een vraag van een student hoe het zit bij een meerkeuzevraag die niet is beantwoord.
pi_97052575
En een missing is dat geen 1 nog een 0 op één of meerdere antwoorden uit de muliple respons vraag?
Aldus.
pi_97053229
Nee, 1 staat voor aangekruisd, 0 staat voor niet aangekruisd. Het meest logisch lijkt me om overal 0 in te vullen, maar ook daar is het vreemd dat je die 0 hetzelfde scoort als de mensen die de vraag bewust niet ingevuld hebben.
pi_97056946
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:21 schreef crossover het volgende:
Nee, 1 staat voor aangekruisd, 0 staat voor niet aangekruisd. Het meest logisch lijkt me om overal 0 in te vullen, maar ook daar is het vreemd dat je die 0 hetzelfde scoort als de mensen die de vraag bewust niet ingevuld hebben.
Bij thesistools gaf die dan een - aan.
Geen problemen mee gehad
pi_97057646
gewoon niks invullen / missing
pi_97060401
9999999: niet beantwoord (bij een niet verplichte vraag; gezien, maar niet beantwoord)
8888888: niet beantwoord (bij routing, wanneer de vraag niet getoond is; niet gezien, en dus niet beantwoord)

Misschien dit?
pi_97062562
Ik zou een extra categorie, dus variabele, toe voegen aan de multiple respons. Dus een 'geen antwoord'.
Aldus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')