Dus niet. Todt wil er mee doorgaan, en heeft steun van Renault en Pure. Misschien dat de huidige V8 motoren nog een (paar) jaar langer gebruikt gaan worden naast de turbo's (zoals in de jaren '80).quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:01 schreef Tarado het volgende:
Volgens Auto Motor und Sport wordt zaterdag as waarschijnlijk de stekker uit het "4 cylinder turbo" project getrokken als Jean Todt een vergadering heeft met de motoren leveranciers.
Voornaamste redenen, Cosworth kan het niet, Ferrari wil het niet, Mercedes zou alleen willen indien het een aantoonbare kostenbesparing op zou kunnen leveren maar dat ziet er niet naar uit, Renault houdt zich afzijdig over plannen voor de lange termijn.
Voor het hele artikel (Duits)
Als Todt het wil doorzetten moet hij dat ook volledig doen en niet teams nog een jaar de tijd geven met V8 motoren rond te rijden, wordt ongetwijfeld vervolgd, FIA vergadering oa hierover 3 juniquote:Op zondag 22 mei 2011 13:21 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dus niet. Todt wil er mee doorgaan, en heeft steun van Renault en Pure. Misschien dat de huidige V8 motoren nog een (paar) jaar langer gebruikt gaan worden naast de turbo's (zoals in de jaren '80).
Omdat on-throttle nodig is om de auto vooruit te krijgen. Dat is een valide functie van het gaspedaal (en motor).quote:Op maandag 23 mei 2011 10:26 schreef koffiezwartsterk het volgende:
Wie kan mij uitleggen waarom de "offthrottle" blowndiffuser illegaal zou zijn en de "onthrottle" blowndiffuser niet?
Ik lees in berichten dat het een driveroperated aerodevice is, maar dat is de onthrottle variant toch ook? ( middels gaspedaal).
Hier moet in ieder geval wel snel duidelijkheid over komen. De teams die dit nog niet hebben, moeten weten of ze hier nog tijd en energie in moeten steken.
De uitlaatgassen kunnen ook op een andere wijze afgevoerd worden, maw niet door de diffuser.quote:Op maandag 23 mei 2011 10:37 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Omdat on-throttle nodig is om de auto vooruit te krijgen. Dat is een valide functie van het gaspedaal (en motor).
Off-throttle is puur en alleen bedoeld om de aerodynamische eigenschappen van de auto te verbeteren (en heeft dus geen andere functie) en dat is dus (imho) niet toegestaan.
Omdat ze voordeel blijven houden op het moment dat ze van het gas af zijn.quote:Op maandag 23 mei 2011 10:55 schreef koffiezwartsterk het volgende:
[..]
De uitlaatgassen kunnen ook op een andere wijze afgevoerd worden, maw niet door de diffuser.
Wat maakt het offthrottle illegaal tov onthrottle?
Het hele blowndiffuserconcept (on en offthrottle ) is illegaal naar mijn idee.
Omdat on-throttle het alleen gaat om de positie van de uitlaat ten opzichte van de diffuser (en dus voor iedereen gelijk, als ze zouden willen). Bij off-throttle is er een aparte motorsetting nodig die niet iedereen (lees: Cosworth) heeft, en dus niet gelijk is voor iedereen.quote:Op maandag 23 mei 2011 10:55 schreef koffiezwartsterk het volgende:
[..]
De uitlaatgassen kunnen ook op een andere wijze afgevoerd worden, maw niet door de diffuser.
Wat maakt het offthrottle illegaal tov onthrottle?
Het hele blowndiffuserconcept (on en offthrottle ) is illegaal naar mijn idee.
Waarom heeft Cosworth dit niet eigenlijk? Ik neem aan dat ze er tot nu toe geen nut voor hadden; met de blown diffuser is dat wel het geval dus ik neem aan dat ze dit al aan het ontwikkelen zijn.quote:Op maandag 23 mei 2011 11:29 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Omdat on-throttle het alleen gaat om de positie van de uitlaat ten opzichte van de diffuser (en dus voor iedereen gelijk, als ze zouden willen). Bij off-throttle is er een aparte motorsetting nodig die niet iedereen (lees: Cosworth) heeft, en dus niet gelijk is voor iedereen.
Dat is de reden dat HRT misschien een protest gaat indienen, omdat zij iets niet (kunnen) hebben wat anderen wel hebben.
Regel 3.15quote:Op maandag 23 mei 2011 11:34 schreef koffiezwartsterk het volgende:
Dat is mij helemaal duidelijk. Wat mij nog steeds niet duidelijk is, is op basis van welk artikel in de technische regelgeving de offthrottle variant illegaal is tov de onthrottle variant.
IMHO is het omzetten van een schakelaar of loslaten van het gaspedaal, dan wel indrukken van het rempedaal een rijdersbeweging, waarbij in dit specifieke geval de aerodynamica bewust wordt beïnvloedt.quote:Aerodynamic influence :
With the exception of the driver adjustable bodywork described in Article 3.18 (in addition to minimal parts solely associated with its actuation) and the ducts described in Article 11.4, any specific part of the car influencing its aerodynamic performance :
- must comply with the rules relating to bodywork ;
- must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom) ;
- must remain immobile in relation to the sprung part of the car.
Any device or construction that is designed to bridge the gap between the sprung part of the car and the ground is prohibited under all circumstances.
No part having an aerodynamic influence and no part of the bodywork, with the exception of the skid block in 3.13 above, may under any circumstances be located below the reference plane.
With the exception of the parts necessary for the adjustment described in Article 3.18 [=beweegbare achtervleugel], any car system, device or procedure which uses, or is suspected of using, driver movement as a means of altering the aerodynamic characteristics of the car is prohibited.
quote:Helmut Marko suspects Ferrari is using a method to secretly listen in on Red Bull's race strategies during grands prix.
Red Bull's F1 consultant revealed his sensational suspicions on German RTL television after the Spanish grand prix on Sunday.
"We have noticed that Ferrari is doing some kind of espionage," said the Austrian.
Explaining his suspicion, Marko said: "We called Mark (Webber) into the box relatively late, and yet they (Ferrari) managed to get Alonso in as well. They had been able to respond to us."
It is believed Marko's suspicions hardened when Red Bull issued fake commands for its drivers to pit in Barcelona, and Ferrari still moved to respond.
Bild newspaper said Ferrari has not yet commented.
Tja, ik vind het onthrottle gedeelte dan meer van toepassing op hetgeen waar de rijder invloed op heeft.quote:Op maandag 23 mei 2011 12:34 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Regel 3.15
[..]
IMHO is het omzetten van een schakelaar of loslaten van het gaspedaal, dan wel indrukken van het rempedaal een rijdersbeweging, waarbij in dit specifieke geval de aerodynamica bewust wordt beïnvloedt.
Deze laatste regel is er dit jaar bijgezet om de F-Duct tegen te gaan, maar ik denk dat het ook van toepassing is op de engine-mapping die off-throttle een zelfde hoeveelheid uitlaatgassen naar buiten stuurt om de neerwaartse druk te handhaven.
Ik ben het met jou eens dat het allemaal nogal onduidelijk is en ik zie ook niet waarom deze regelquote:Op maandag 23 mei 2011 13:50 schreef koffiezwartsterk het volgende:
[..]
Tja, ik vind het onthrottle gedeelte dan meer van toepassing op hetgeen waar de rijder invloed op heeft.
Als je het verder door trekt, is alles wat de coureur doet van invloed op de aërodynamica. Sturen, remmen, gasgeven, het heeft allemaal invloed. Ook gas los laten. Dat de motor vervolgens zou geprogrammeerd is om volle bak uitlaatgassen eruit de blazen is een ander verhaal.
Dat de blowndiffuser compleet verboden wordt kan ik inkomen, het offthrottle stuk nog steeds niet. Maar ik val in herhaling
van toepassing is op het off throttle gebeuren en als het zo duidelijk was had de FIA het al verbodenquote:any car system, device or procedure which uses, or is suspected of using, driver movement as a means of altering the aerodynamic characteristics of the car is prohibited.
Alles heeft inderdaad invloed, maar heeft een andere reden dan bewust beïnvloeden van de aerodynamica. Off-throttle de benzine verbranden in de uitlaat, om de druk op niveau te houden is alleen maar om bewust de aerodynamica te beïnvloeden (nl het creëren van meer downforce door een component dat daar niet voor bedoeld is).quote:Op maandag 23 mei 2011 13:50 schreef koffiezwartsterk het volgende:
[..]
Tja, ik vind het onthrottle gedeelte dan meer van toepassing op hetgeen waar de rijder invloed op heeft.
Als je het verder door trekt, is alles wat de coureur doet van invloed op de aërodynamica. Sturen, remmen, gasgeven, het heeft allemaal invloed. Ook gas los laten. Dat de motor vervolgens zou geprogrammeerd is om volle bak uitlaatgassen eruit de blazen is een ander verhaal.
Dat de blowndiffuser compleet verboden wordt kan ik inkomen, het offthrottle stuk nog steeds niet. Maar ik val in herhaling
Motor ligt vast idd, uitlaat daar in tegen?quote:Op maandag 23 mei 2011 16:47 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Alles heeft inderdaad invloed, maar heeft een andere reden dan bewust beïnvloeden van de aerodynamica. Off-throttle de benzine verbranden in de uitlaat, om de druk op niveau te houden is alleen maar om bewust de aerodynamica te beïnvloeden (nl het creëren van meer downforce door een component dat daar niet voor bedoeld is).
Dit staat inderdaad niet letterlijk in de reglementen. En wat driver movement betreft is het in ieder geval zo dat een coureur het niet aan of uit mag zetten. Alleen gebeurt dat waarschijnlijk in de pits tijdens (aanzetten) en na de kwalificatie (uitzetten).
Daarnaast vraag ik mij af hoe deze motoren ooit zijn goedgekeurd. Vanwege de engine-freeze mogen er geen aanpassingen aan de motor gedaan worden behalve voor het verbeteren van de betrouwbaarheid. Deze aanpassing lijkt me niet in de categorie betrouwbaarheid te vallen en is misschien de reden dat Cosworth deze aanpassing niet heeft doorgevoerd. Renault had het vorig jaar al, maar Mercedes en Ferrari (imho) niet.
Het is een setting in de (software van de) motor die ervoor zorgt dat de kleppen niet volledig sluiten als het gaspedaal niet is ingedrukt, waardoor er verbranding in de uitlaat plaats vindt ipv in de motor zelf.quote:Op maandag 23 mei 2011 16:48 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Motor ligt vast idd, uitlaat daar in tegen?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/91694quote:Ferrari's technical director Aldo Costa has relinquished his position as the team's technical director on the back of a disappointing start to the season, the Maranello squad announced on Tuesday.
Ferrari said Costa, who had been appointed technical director at the end of 2007, will "take on new responsibilities within the company".
The Italian squad also confirmed a new structure for the technical department, with Pat Fry becoming the director of the chassis side.
Production will be in the hands of Corrado Lanzone, while Luca Marmorini continues to be in charge of engine and electronics.
All of them will report directly to team principal Stefano Domenicali.
Ferrari endured a very disappointing Spanish Grand Prix last Sunday, with Fernando Alonso finishing a lap down despite having led in the early stages.
The Italian squad is currently third in the standings, but 110 points behind leader Red Bull.
quote:The FIA is set to introduce a ‘three strikes’ rule by the British GP to ensure that reprimands for drivers are no longer meaningless, this blog can reveal.
Last weekend in Spain Lewis Hamilton, Jenson Button and Mark Webber all escaped with reprimands for going too quickly under yellows at the scene of Heikki Kovalainen’s accident.
When such penalties are handed out rivals often complain that they have no value, and thus are of little deterrent to those involved.
Now if a driver gets three reprimands in a season he will be handed a five-place grid penalty.
At least two of the offences must involve driving, as in theory reprimands can also be handed out for being late for the official drivers’ briefing or FIA press conference. Unusually, Paul di Resta received one for missing a weight check in Turkey.
The new system has been discussed by the FIA’s Sporting Working Group and now has to be passed by the F1 Commission and then signed off by the World Motor Sport Council, which is expected to be a formality.
If it is approved, it will be in operation from Silverstone onwards. In the interests of fairness previous reprimands earned this season will be forgotten, and everyone will start from zero.
Maar die software is toch hetzelfde voor iedereen enzovoorts?quote:Op maandag 23 mei 2011 16:50 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het is een setting in de (software van de) motor die ervoor zorgt dat de kleppen niet volledig sluiten als het gaspedaal niet is ingedrukt, waardoor er verbranding in de uitlaat plaats vindt ipv in de motor zelf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |