abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96978129
Borstvoeding deel 96

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedingsorganisaties:

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_96978133
Laatste postings (exclusief reacties):

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 20:54 schreef huuphuup het volgende:
Verplaatst vanuit het babytopic... mijn post en claudia's reply.

[..]

Nee het zijn geen mixed signals wat dat betreft.
Ze begint met sabbelen op de handjes, smakgeluiden, en als je haar dan optilt is ze ook wel aan het zoeken zeg maar. Meestal is het ook wel 'tijd', als in, dan is het zeker al 3 of 4 uur na de vorige voeding en is 'honger' geen rare gedachte.

Maar als ik haar dan aanleg dan weigert ze in alle toonaarden. Het gaat af en aan, soms beter dan andere keren, maar net als vandaag heeft ze om ongeveer 12 uur gedronken en daarna pas weer net om half 8 's avonds. Tussendoor heeft ze wel honger aangegeven maar aanleggen gaat gewoon nauwelijks tot niet. Ze weigert gewoon. Afkolven en met een flesje geven heb ik geprobeerd, dat gaat op zich wel, maar wil ik zelf eigenlijk pertinent voorkomen.

's nachts of als ze half slaapt gaat het voeden beter.
Ik heb al van alles geprobeerd qua aanleggen/houdingen en tijdstippen om aan te leggen maar het maakt geen verschil, en in sommige houdingen gaat het zelfs nog veel slechter :')
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 23:14 schreef Vanyel het volgende:
Hier trouwens het omgekeerde. Sinds 2 uur vanmiddag elk uur en sommige sessies lopen naadloos in elkaar over. Inmiddels is ze zo ontevreden aan de borst dat er wat gekolfde melk in gaat in de hoop dat dat helpt. Ik heb in geen eeuwen zo'n lege borsten gehad, kan me ook niet voorstellen dat er nog een druppel uit te persen is nu.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 08:56 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een dip. ;( Lena is nu vier maanden oud en eigenlijk gaat het de laatste 2 maanden niet meer zo soepeltjes met slapen. Nou ja, ze slaapt prima maar drinkt vaker dan tijdens de eerste 2 maanden. Dat vind ik begrijpelijk en ik kan er prima mee leven, maar de laatste paar weken drinkt ze wel heel vaak. Het is een zeldzaamheid dat ze 3 of zelfs 4 uur tussen de voedingen laat 's nachts terwijl ze dat overdag wel prima kan.

We hebben net regeldagen achter de rug, ik heb op dagen dat ik niet bij haar was geclusterkolfd en nu zit ik mijn verdiende rust af te wachen. :+ Maar vannacht heeft ze wéér elk uur bij liggen tanken. Ik ben trouwens blij dat ik hier over het voeden op één kant heb gelezen, want dat is wel echt een uitkomst. Zo kan ik haar aan de cosleeperkant laten liggen en hoef ik niet bang te zijn dat mijn lief per ongeluk op haar rolt als ik in slaap val. Vannacht ben ik voor het eerst ook met baby aan de borst in slaap gevallen.

Verder weet ik even niet wat ik ermee aanmoet. Ik kan wel redenen blijven bedenken (dippende productie, reguliere regeldagen, tandjes, ziekte, mamahonger, groeispurt) maar eigenlijk doet het er niet toe. M'n nachten zijn gewoon rot, ik kan niet meer fatsoenlijk nadenken, heb weinig energie voor Ivan en het werken is zwaar. Ik wil haar heel graag blijven voeden en heb op m'n werk afgesproken dat ik vaker thuiswerk en regelmatig een vrije dag opneem als ik het echt niet meer trek. Vandaag is mijn oppasdag en is Ivan naar zijn opa en oma. Zo probeer ik mezelf maar te ontzien.

Lang verhaal. Ik weet ook niet goed wat ik ermee moet. Ik zou graag tips krijgen maar ik betwijfel of die er zijn.
pi_96978268
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 09:18 schreef pessie het volgende:
Pf, Claudia, ik zou inderdaad een lk inschakelen als ik jou was. Bij Nathan kwamen we er na 4 maanden achter dat hij niet voldoende was gegroeid omdat hij niet voldoende nam, 1 van de dingen die de lk ons toen aanraadde was om, als Nathan 's nachts wakker werd, hem ook echt goed wakker te maken, dus lamp aan, luier verschonen en dan voeden. Dan was hij actief genoeg om een hele voeding te verstouwen. Misschien een idee? Waarschijnlijk is het heel frustrerend dat je dan echt je bed uit moet, maar misschien slaapt ze dan wel 3 a 4 uur aan 1 stuk?
Dat is nog wel een idee, hoor! Ik houd het in m'n hoofd.

Het lastige is dat momenteel elke nacht eigenlijk anders is. Soms wordt ze 1,5 uur na de late avondvoeding alweer wakker, drinkt dan supergoed en wordt een uur later gewoon weer wakker. Soms klooit ze de eerste helft van de nacht en slaapt dan vanaf 3 uur wel ineens door tot 7 uur. Ik kan me dus nergens echt op instellen en daarom lijkt het er gewoon in meegaan de beste methode.

Ik voel me er best stom onder, omdat ze zo klein is en het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat ik de situatie accepteer zoals die is. Het zal allemaal wel heel natuurlijk gedrag zijn. Helaas leid ik geen 'natuurlijk' leven.
pi_96979563
Vervelend Claudia :{ heel vervelend. Ik kan er weinig zinnigs over zeggen ook. -O-

Hmm ik lees net in mn polisvoorwaarden dat ik weliswaar 200,- lactatiekundige zorg per jaar vergoed krijg, maar dat ik dan wel een verwijzing van een huisarts of verloskundige nodig heb :') aangezien ik niet meer onder de zorg van een vk val (duh, ze blijven niet bezig :P ) ga ik strakjes de huisarts maar eens bellen. Ik hoop dat het telefonisch kan, maar als ik dan toch langs moet kan ik mooi gelijk voor de cerazette :P ik zag dat mn herhaalrecept verlopen was :')
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_96980547
Het lijkt me een goed idee om een IBCLC LK in te schakelen Claudia. Aan de ene kant klinkt het als een fase en natuurlijk gedrag, ik herken het van Niels. Maar aan de andere kant schrijf je dat ze meer voeding drinkt dan normaal op het kinderdagverblijf. Alhoewel het zou kunnen dat ze meer drinkt omdat drinken uit een flesje makkelijker gaat dan uit de borst.
Hopelijk heeft de LK goede tips! :*
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_96981298
Hoe ging dat met Niels indertijd, Twinkly?

En bedoel je dat je vermoedt dat mijn productie achterblijft op hetgeen ze buitenshuis drinkt? Het kost de ene keer wat meer moeite dan de andere keer, maar ik zorg er wel voor dat ik dagelijks/wekelijks afkolf wat ze uit een fles drinkt. Dat houden we zorgvuldig bij.

Oeh, zou fijn zijn als je gewoon 200 euro voor lactatiekundige hulp krijgt, huup!
pi_96981616
Ik dacht dat jij dat bedoelde met
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 09:04 schreef Claudia_x het volgende:
Gister op het kinderdagverblijf heeft ze trouwens ook veel meer gedronken dan normaal. Ze hadden niet genoeg aan de verse melk die ik mee had gegeven.
Maar het kan heel goed dat het door de fles komt hoor. Ze kan nu misschien krachtiger drinken uit de fles waardoor het nog makkelijker is?

Bij Niels waren er fases waarin hij 's nachts iedere 3 kwartier tot een uur kwam en overdag wel gewoon 3 uur of wat langer er tussen liet. Hij sliep dan wel aan het begin of het eind van de nacht een keer 3-4 uur.
Je schreef ook dat ze nu heel erg 4 maanden is, dat herken ik heel erg van Niels. Die was overdag veel te druk met om zich heen kijken om te drinken en ging het dan 's nachts inhalen. Wat hier hielp om hem overdag wat meer te laten drinken was in een donkere en prikkelarme slaapkamer te voeden. Maar dat hielp niet perse tegen die fases van vaak drinken 's nachts.
Het kan ook heel goed zijn dat ze 's nachts heel erg de prikkels van overdag aan het verwerken is en dit aan de borst doet. 's Nachts is daar natuurlijk het ideale moment voor: alleen met mama, lekker dicht tegen haar aan en weinig andere prikkels omdat het donker en stil is.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_96982317
Ja, ik wil niet uitsluiten dat dit inderdaad mamahonger is. Zo'n kinderdagverblijf is nogal wat voor een kleine baby. Het gaat er super, hoor, maar al die indrukken moeten ook verwerkt worden.

Als Lena naar het kinderdagverblijf gaat geef ik twee flesjes van 150ml mee. Dat doe ik vooral zodat er niet te veel verspilling op kan treden en omdat ik weet dat ik dat makkelijk bij elkaar gekolfd krijg (en ze is er doorgaans tevreden mee). Maar ze hebben er in de vriezer extra liggen voor als het nodig is, en als ik niet genoeg gekolfd heb dan kolf ik op mijn thuiswerkdagen extra. Ik ga niet tussen de reguliere voedingen in kolven, want ik ben bang dat dat ook weer regelgedrag in de hand werkt.

Dat heel erg 4 maanden zijn uit zich ook in allerlei nieuwe dingen die ze kan. Ze lijkt ineens zoveel groter, speelt bewuster met de speeltjes, rolde vanochtend van haar rug naar haar buik en probeert zelfs vooruit te komen als ze op haar buik ligt.

Oh, en ik heb ineens een bloeduitstortinkje op mijn tepelhof. Ze heeft me soort van gebeten. }:| Alhoewel, misschien is het nog van vannacht toen ze een keer iets te driftig naast de tepel begon te zuigen.
pi_96982622
Is 2 flesjes wellicht te weinig voor haar? Ik geef Jelle voor een dag 3 flessen van 150 mee, vorige week dronk hij er maar 2, de weken ervoor elke keer 3

Lastig hoor
pi_96983070
Als ik buiten de deur werk krijgt ze 3 flesjes (1 voor thuis, 2 voor het kinderdagverblijf). Op thuiswerkdagen voed ik haar net voor ze weggaat en meteen als ze thuiskomt. Dan moet ze aan 2 flesjes genoeg hebben in principe, zelfs als ze om de 3 uur zou drinken. Maar het zou best kunnen dat dit aan het veranderen is, hoor. Misschien moet ik de 2 flesjes iets ophogen tot 160-170 ml.
pi_96983134
Oh, ik dacht toevallig nog aan je, mrien. De tanden van Jelle, heb je die aan zien komen? Of kun je achteraf constateren dat er signalen waren?
pi_96984052
pffrt goed, huisarts gebeld voor een verwijzing naar de lactatiekundige. De assistente had er nog nooit van gehoord dat een verwijzing nodig was, maar ik kom liever niet voor een dure verrassing te staan bij de declaratie van de verzekering :X :')
Er is ook een mailtje naar de lk onderweg, vrijdag consult, al dan niet telefonisch eerst, hangt er een beetje vanaf hoe snel zij tijd heeft voor me.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_96985641
Een dicht cb op woensdag? Dat verzin je ook niet :D Fijn dat je huisarts meewerkt huup.

Lastig he Claudia. Ik herinner me dat Emma met 4 maanden is gestopt met doorslapen. note: mijn geheugen is niet meer de beste sinds 9 maanden verweking :') Gezien Niels ook een ander ritme aanging op die leeftijd, lijkt het daar toch wel mee te maken te hebben. Voor ons werkte acceptatie en begrip (tip: Lekker slapen zonder huilen van Elizabeth Pantley) en daardoor konden wij er goed in mee.
pi_96986643
Ik heb het boek gelezen, WupWup! En ik pak het er t.z.t. wel weer bij. Ik heb inderdaad het idee dat meeveren nu het beste is, maar ik ben (mede dankzij het boek) wel alert op gewoontes die erin kunnen sluipen en aan de basis kunnen liggen van een vooral voor mij vervelend slaappatroon. Da's misschien ook nog wel zinvol om te benadrukken: ik ben de enige die er echt last van heeft. :+

Ik merk dat ik me niet eens zo slecht voel vandaag. Vroeg naar bed gaan, geen kunstgrepen uithalen 's nachts en proberen in slaapmodus te blijven tijdens het voeden zorgen toch nog voor best veel rust. En in combinatie met het begrip dat ik op mijn werk krijg ('ach, ze is nog zo klein') komen we de week wel door!
pi_96986724
Ja achteraf weet ik het ook wel, ik heb wel eens eerder gehoord dat ze dicht waren op woensdag. Ik kreeg eerst het advies van de telefoniste om morgenochtend naar het inloopspreekuur te gaan om met de (andere) verpleegkundige te spreken, maar ik sla dat liever over eerlijk gezegd. Ik denk dat ik bij de les genoeg ben wat borstvoeding betreft om de meeste algemene tips en kennis al te weten en al te hebben uitgeprobeerd. Ik heb liever advies van iemand die met me meekijkt.

Of de huisarts meewerkt moet ik nog maar afwachten :+ de assistente ging het bespreken, maar ik zou eerlijk gezegd niet zien waarom er niet doorverwezen zou worden. Ik heb aangegeven dat het om borstweigering gaat bij een kindje van 3 maanden, dat lijkt me op zich al een probleem genoeg om daar hulp bij te zoeken. Tot nu toe heeft mijn huisarts nog niet echt moeilijk gedaan ergens over ofzo.
Morgen kan ik bellen om te zien of er een verwijzing klaar ligt. Ik ga er voorlopig vanuit dat het geen punt is.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_96986762
Het zou wel heel fijn zijn als je nog voor het weekeinde terecht kunt, huup! Ik zou het algemene advies van de wijkverpleegkundige ook overslaan.
pi_96986973
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 13:24 schreef Claudia_x het volgende:
Het zou wel heel fijn zijn als je nog voor het weekeinde terecht kunt, huup! Ik zou het algemene advies van de wijkverpleegkundige ook overslaan.
T is een lief mens hoor die wvk! Heel begripvol O+ En ze heeft echt wel zinnige tips en adviezen, maar het is niets nieuws zeg maar, als je de site van bv.com een beetje goed door hebt gelezen en als je goed ingelezen bent.

De lactatiekundige (alias mijn eigen wijkverpleegkundige) belt me als het goed is vrijdagochtend terug, ik hoop diezelfde dag nog terecht te kunnen en anders in ieder geval telefonisch al wat tips te krijgen.
Dat is het voordeel van het feit dat ze ook onze wijkverpleegkundige is, ze kent ons, ze kent mij, ze weet wel ongeveer in te schatten hoeveel kennis ik zelf heb en hoeveel begeleiding ik nodig heb. En ik denk dat ze ook wel weet dat ik niet zomaar aan de bel trek. Nu maar hopen dat ze het niet te druk heeft.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_96987278
Fijn hoor, dat je zo iemand bij de hand hebt! Dat mis ik een beetje, al praat ik wel met een collega over haar borstvoedingservaringen. Maar dat is toch anders.

Ik vind het wat onzinnig om naar een lactatiekundige te stappen met de vragen die ik heb, maar het is eigenlijk niet zo'n gekke optie als je bedenkt dat ik er ook toe in staat ben om van het ene op het andere moment een pak kunstvoeding uit de kast te trekken en er de brui aan te geven. Dan kan ik beter even deskundig advies inwinnen van iemand die zich in onze situatie verdiept.

Ik ben hoe dan ook nog steeds erg benieuwd naar het advies dat je gaat krijgen! Het zou misschien wel goed zijn als ze meekijkt met een voeding? (Zul je net zien dat Elin dan voorbeeldig drinkt. :Y) )
  woensdag 18 mei 2011 @ 13:42:24 #19
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_96987472
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 13:37 schreef Claudia_x het volgende:
Fijn hoor, dat je zo iemand bij de hand hebt! Dat mis ik een beetje, al praat ik wel met een collega over haar borstvoedingservaringen. Maar dat is toch anders.

Ik vind het wat onzinnig om naar een lactatiekundige te stappen met de vragen die ik heb, maar het is eigenlijk niet zo'n gekke optie als je bedenkt dat ik er ook toe in staat ben om van het ene op het andere moment een pak kunstvoeding uit de kast te trekken en er de brui aan te geven. Dan kan ik beter even deskundig advies inwinnen van iemand die zich in onze situatie verdiept.

Ik ben hoe dan ook nog steeds erg benieuwd naar het advies dat je gaat krijgen! Het zou misschien wel goed zijn als ze meekijkt met een voeding? (Zul je net zien dat Elin dan voorbeeldig drinkt. :Y) )
Claudia, ik zou het echt doen. Ik heb er toen zoveel aan gehad
Het zou ook zonde zijn als je gefrustreerd de 6 maanden haalt en dan stopt vanwege de frustratie en je komt er dan later achter dat het makkelijk verholpen had kunnen worden...
  woensdag 18 mei 2011 @ 13:42:52 #20
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_96987493
Claudia ik had een zogenaamd 'borstvoedingsservice pakket' van onze kraamzorginstelling. In dat pakket zat 6 weken begeleiding van de lk na de kraamtijd. Ik heb daar 6 maanden van gemaakt (en ze zeer regelmatig bestookt met vragen). Juist na een maand of 3 denk ik dat een LK verschil kan maken, de eerste 3 maanden voeden is ondertussen behoorlijk ingeburgerd maar ook daarna kunnen er 'problemen' ontstaan waar je hulp bij nodig kunt hebben.

Ik las een artikel op internet. Zou het echt geen kwaad kunnen?
pi_96987527
hahahaha ja dat zul je altijd zien natuurlijk :')
net als van die mop dat ik naar de kinderarts ging omdat Elin zo ontzettend weinig poept en dat ze zich van voor tot achter he-le-maal onder baggert zonder al teveel moeite :D }:|
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  woensdag 18 mei 2011 @ 13:45:22 #22
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_96987604
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 13:43 schreef huuphuup het volgende:
hahahaha ja dat zul je altijd zien natuurlijk :')
net als van die mop dat ik naar de kinderarts ging omdat Elin zo ontzettend weinig poept en dat ze zich van voor tot achter he-le-maal onder baggert zonder al teveel moeite :D }:|
Joh, dat doen kinderen altijd :D
pi_96987751
Wil net zeggen, daar hebben ze kinderen voor uitgevonden :D Wat heerlijk dat jij een wvk hebt die gewoon lk is! Ik heb een arts die zeer verbaasd was dat ik met 11 maanden nog melk had ;(

Claudia, laat niet de grootte van je probleem bepalend zijn voor hulp inroepen (en zeker niet de inschatting hoe groot een ánder het probleem zal vinden), maar het resultaat ervan. Als dat inderdaad stoppen is, is het zeker de moeite waard om hulp in te schakelen. En dat hoeft natuurlijk niet direct een lactatiekundige te zijn. De VBN en LLL hebben vrijwilligsters die júist in dit soort situaties als wat jij nu zit kunnen helpen.
pi_96988339
Claudia ik ga mee met wat Wup zegt :Y

Ja het is heel fijn dat mijn wvk ook lk is, de andere wvk is op die manier ook erg goed op de hoogte en de vorige arts ook. Zo verwezen ze zelf al naar borstvoeding.com om de groeicurven bij te houden omdat dat een beter beeld zou geven van de groei voor mij/ons. En heb ik niet het idee dat ik onzinnig advies krijg.
We hebben nu alleen wel een nieuwe arts en die moet nog een beetje bijgeschaafd worden :P
Die bleef vorige keer hameren op hoeveel voedingen ik had gegeven en om de hoeveel uur bijvoorbeeld, terwijl de rest dat helemaal niet interessant vindt om te weten (en ik ook niet eigk.).
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_96988773
Dank voor de tips! Ik overleg vanavond even met mijn lief. Het helpt al gewoon heel veel om het uit te spreken dat het toch wel zwaar is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')