abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 mei 2011 @ 18:28:49 #1
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_96950730
Mensen zullen mij introvert noemen. Toch weet ik niet wat het is.

De termen introversie en extraversie zijn geïntroduceerd door C. G. Jung.
(Jung en was geen goede analyticus, maar eerder een fantast).

Het staat voor mij voor de mate waarin iemands aandacht naar binnen is gericht (introversie) of naar buiten is gericht (extraversie).

Als je wakker bent, is je aandacht van nature altijd ergens op gericht. Er zijn allerlei redenen waarom iemands aandacht meer naar binnen is gericht zoals: tobben, fantaseren, nadenken, stress controle (bij angst). Het hoeft volgens mij geen stabiele persoonskenmerk te zijn. Zo ervaar ik dat zelf niet.
The view from nowhere.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 18:30:01 #2
342542 densha
Majin Densha
pi_96950783
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 18:28 schreef deelnemer het volgende:
Mensen zullen mij introvert noemen. Toch weet ik niet wat het is.

Wat een onzin.
Another participant in the Doctrina Jacobi nuper baptizati replies about Muhammad: "He is deceiving. For do prophets come with sword and chariot? You will discover nothing true from the said prophet except human bloodshed".
pi_96950811
Keep_Walking, kom er maar in.
pi_96951531
Misschien in plaats van Jung, luister eens naa Jason Derulo, hij heeft zo zijn eigen kijk op dit fenomeen, let op de subtext van dit nummer:
  dinsdag 17 mei 2011 @ 18:47:46 #5
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_96951704
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 18:30 schreef -Strawberry- het volgende:
Eigenlijk best niet zoiets als een introvert persoon. Sommige mensen zijn alleen meer introvert dan de andere.En de meeste mensen zullen rond de gemiddelde scoren en er zijn evenveel introverte mensen als extraverte mensen. Alleen vallen de extraverte mensen meer op, natuurlijk.

Er zijn ook verschillen tussen de hersenen van mensen die introvert zijn en de hersenen van mensen die extravert zijn. Mensen die neigen naar introvert zijn, kunnen slechter tegen prikkels van buitenaf. Die worden daardoor moe om te lang in een drukke omgeving te zijn. Mensen die extravert zijn, krijgen juist te weinig prikkels van binnen, waardoor ze prikkels van buitenaf gaan zoeken. Als ze dan thuis zitten zonder mensen of iets te doen, dan raken ze snel verveeld.

Introversie zegt verder niks over sociale vaardigheid. Mensen die heel extravert zijn kunnen heel sociaal onhandig zijn en mensen die introvert zijn kunnen heel sociaal zijn wanneer ze het willen. Andersom ook.

Wat belangrijk te weten is, is dat introversie niet hetzelfde is als verlegen zijn. Mensen die verlegen zijn voelen een soort angst bij nieuwe onbekende mensen of drukke sociale gelegenheden. Verlegen mensen zijn meer gevoelig en zelf-bewust, waardoor ze bang zijn om een slechte indruk te maken of afgewezen te worden. Iemand kan verlegen zijn, maar toch extravert.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:05:57 #6
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_96952642
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 18:47 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Eigenlijk bestaat niet zoiets als een introvert persoon. Sommige mensen zijn alleen meer introvert dan de andere.
Is het een stabiele persoonskenmerk?

quote:
En de meeste mensen zullen rond de gemiddelde scoren en er zijn evenveel introverte mensen als extraverte mensen. Alleen vallen de extraverte mensen meer op, natuurlijk.
Extraversion-introversion is normally measured by self-report.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Extraversion_and_introversion

Zelf raportage lijkt me te zwak om serieuze conclusies te trekken.

quote:
Er zijn ook verschillen tussen de hersenen van mensen die introvert zijn en de hersenen van mensen die extravert zijn. Mensen die neigen naar introvert zijn, kunnen slechter tegen prikkels van buitenaf. Die worden daardoor moe om te lang in een drukke omgeving te zijn. Mensen die extravert zijn, krijgen juist te weinig prikkels van binnen, waardoor ze prikkels van buitenaf gaan zoeken. Als ze dan thuis zitten zonder mensen of iets te doen, dan raken ze snel verveeld.
Dat zegt nog niets over de hersenen toch, alleen iets over iemands beleving en gedrag.

quote:
Introversie zegt verder niks over sociale vaardigheid. Mensen die heel extravert zijn kunnen heel sociaal onhandig zijn en mensen die introvert zijn kunnen heel sociaal zijn wanneer ze het willen. Andersom ook.
Dat is het dus niet.

quote:
Wat belangrijk te weten is, is dat introversie niet hetzelfde is als verlegen zijn. Mensen die verlegen zijn voelen een soort angst bij nieuwe onbekende mensen of drukke sociale gelegenheden. Verlegen mensen zijn meer gevoelig en zelf-bewust, waardoor ze bang zijn om een slechte indruk te maken of afgewezen te worden. Iemand kan verlegen zijn, maar toch extravert.
Dat is het dus ook niet. Verlegenheid is zeker geen stabiele persoonskenmerk. De meeste mensen groeien daar overheen.

Het blijft dus vaag.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 17-05-2011 19:11:59 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:13:31 #7
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_96953087
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 18:30 schreef -Strawberry- het volgende:
Jij noemt jezelf weleens introvert. Wat bedoel je daarmee?
The view from nowhere.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 23:18:36 #8
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_96969789
quote:
Na je dertigste is het meestal wel stabiel. Maar zelfs dan kan het nog veranderen.

quote:

Ik weet niet precies hoe ze dat doen. Ik zou hopen dat ze het wel op een manier doen dat betrouwbaar is.

quote:
Dat zegt nog niets over de hersenen toch, alleen iets over iemands beleving en gedrag.
Nee, maar ze hebben de hersenen van introverte en extraverte mensen gemeten of zoiets, en kwamen erachter dat er inderdaad een verschil is. Maar dan komt er weer de vraag of de hersenen anders zijn omdat ze zo zijn gebeuren, of omdat de hersenen zo heeft ontwikkelt tijdens hun leven.

quote:
Dat is het dus ook niet. Verlegenheid is zeker geen stabiele persoonskenmerk. De meeste mensen groeien daar overheen.

Het blijft dus vaag.
N'ja, niet zozeer. Iemand die voor zijn verjaardag liever naar een rustige cafeetje gaat poolen twee vrienden, is introvert. Iemand die liever een feestje organiseert met DJ en 80 mensen uitnodigd, is extravert.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_96971168
Hmm... mensen hebben mij ook altijd een introvert persoon genoemd. Ook heb ik last van bepaalde angsten die mij sociaal erg belemmeren waardoor ik minder dingen durf (zoals naar bepaalde feestjes), maar dat is niet hetgeen wat je introvert maakt. Ik geloof zelf dat introversie en extraversie aangeboren karaktereigenschappen zijn. Angst bouw je door je levenservaringen op.
Verlegenheid is ook geen aangeboren eigenschap. Als verlegenheid een aangeboren eigenschap zou zijn, dan zouden mensen daar over het algemeen niet gemakkelijk over heen komen. Want ja, een verlegen iemand is nu eenmaal zo geboren. Het zou er dan altijd nog enigszins aanwezig zijn. Ik hoor ook wel eens van mensen, die extreem verlegen zijn geweest ineens de meeste vrienden hebben en allerlei activiteiten met gemak doen, simpelweg omdat ze er over heen zijn gegroeid.

Angst zou er voor kunnen zorgen dat een extravert iemand introvert lijkt. Lijkt ja. Diegene durft wellicht geen actie te ondernemen, maar zou het wel dolgraag willen. Onbewust heeft diegene wel een ontzettende behoefte om onder de mensen te zijn. Want extraverte mensen houden nu eenmaal van sociale prikkels, zoals een feestje. Zij krijgen inderdaad zoals Keep_Walking zegt daar energie van. Introverte mensen zijn liever op zichzelf. Ze vinden het wel leuk om af en toe onder de mensen te zijn, maar het moet niet te vaak en vooral ook niet te lang. Want dat breekt hen op.

Ik zie mezelf als introvert, omdat ik er niet van houdt om continu onder de mensen te zijn. Activiteiten doe ik ook graag alleen. Hou er niet zo van om nieuwe mensen te ontmoeten, tenzij het moet (bv als ik zou verhuizen). Heb daarnaast alleen hele diepe vriendschappen.
Ga zo nu en dan wel eens naar een feestje, maar dan is één dag ook echt genoeg. Daarna moet ik even een dagje niets doen. Ik krijg het ook ontzettend benauwd als ik met mensen heb afgesproken en ze me de volgende dag wéér mee vragen naar iets.

Zodoende.
pi_96972603
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:05 schreef deelnemer het volgende:
even quoten uit dat wiki verhaal:
quote:
Introversion is not the same as shyness or the social outcast. Introverts choose solitary over social activities by preference, whereas shy people (who may be extraverts at heart) avoid social encounters out of fear[7] and whereas the social outcast faces solitude, but not by choice.
ik zie niet in waarom een introvert persoon instabiel zou moeten zijn?
Op 26-07-2011 00:33 schreef HappyGirl91
Heldin! _O_
pi_96973004
Over het algemeen wordt extraversie in deze maatschappij als iets goeds gezien. Introversie zien sommige mensen als asociaal. Als mensen die niet sociaal kunnen zijn. Introverte mensen hebben uiteraard deze capaciteiten wel, maar zijn gewoon liever op zichzelf. Dit wordt echter lang niet door iedereen gewaardeerd. Ook op de werkvloer zie je dat terug. Je ziet nooit in een advertentie we zoeken een introvert iemand: iemand die graag op zichzelf is. Het is altijd iemand met een vlotte babbel, die zich graag onder de mensen bevinden, extravert zijn, assertief zijn e.d.

Dus ik denk dat het te maken heeft met een verkeerd beeld dat mensen met de jaren hebben meegekregen door de maatschappij.
  woensdag 18 mei 2011 @ 01:20:15 #12
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_96974540
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 00:11 schreef Lynthy het volgende:

[..]

even quoten uit dat wiki verhaal:

[..]

ik zie niet in waarom een introvert persoon instabiel zou moeten zijn?
Een introvert persoon hoeft niet instabiel te zijn. Ik bedoel met een stabiele persoonskenmerk, een kenmerk dat niet verandert met de situatie of met de loop van de tijd, zoals de kleur van je iris.
The view from nowhere.
  woensdag 18 mei 2011 @ 01:22:06 #13
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_96974571
Als op een gegeven moment je ouders niet weten hoe je ook al weer heet, dan ben je waarschijnlijk introvert.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:03:51 #14
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_97006637
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 23:42 schreef Forever152 het volgende:
Hmm... mensen hebben mij ook altijd een introvert persoon genoemd. Ook heb ik last van bepaalde angsten die mij sociaal erg belemmeren waardoor ik minder dingen durf (zoals naar bepaalde feestjes), maar dat is niet hetgeen wat je introvert maakt. Ik geloof zelf dat introversie en extraversie aangeboren karaktereigenschappen zijn. Angst bouw je door je levenservaringen op.
Dat is dus de vraag. Hoe scheidt je introversie van je angsten.

Mijn ervaring is dat ik nogal wijd uiteenlopend introvert of extravert kan zijn. In een sociale context waarin ik me sterk voel, wordt ik extravert (en in de tegengestelde situatie introvert). Als ik introvert ben, wordt ik in beslag genomen door interne gedachten. Meestal prettige gedachten. Daarom heb ik niet veel sociale contacten nodig.

quote:
Angst zou er voor kunnen zorgen dat een extravert iemand introvert lijkt. Lijkt ja. Diegene durft wellicht geen actie te ondernemen, maar zou het wel dolgraag willen. Onbewust heeft diegene wel een ontzettende behoefte om onder de mensen te zijn. Want extraverte mensen houden nu eenmaal van sociale prikkels, zoals een feestje. Zij krijgen inderdaad zoals Keep_Walking zegt daar energie van. Introverte mensen zijn liever op zichzelf. Ze vinden het wel leuk om af en toe onder de mensen te zijn, maar het moet niet te vaak en vooral ook niet te lang. Want dat breekt hen op.
Maar angst werk op dezelfde manier. Het vreet energie.

quote:
Ik zie mezelf als introvert, omdat ik er niet van houdt om continu onder de mensen te zijn. Activiteiten doe ik ook graag alleen. Hou er niet zo van om nieuwe mensen te ontmoeten, tenzij het moet (bv als ik zou verhuizen). Heb daarnaast alleen hele diepe vriendschappen.
Ga zo nu en dan wel eens naar een feestje, maar dan is één dag ook echt genoeg. Daarna moet ik even een dagje niets doen. Ik krijg het ook ontzettend benauwd als ik met mensen heb afgesproken en ze me de volgende dag wéér mee vragen naar iets.
Mensen die mij 'energie geven' sluiten goed aan bij mijn passies (geestverwanten). Dan heb ik geen behoefte me terug te trekken. Met goede vrienden kan ik zonder probleem 4 weken op vakantie zonder het benauwd te krijgen.

Kortom. Ik kan eigenlijk niets met dat label introvertie. Ik ben geen party beest, maar dat komt omdat ik veel feesten en mensen massa's stom vervelend vindt.
The view from nowhere.
pi_97016146
Introversie = van nature teruggetrokken
Sociale angst = door levenservaringen teruggetrokken.
Daar is het eerste onderscheid. Daarna ga kun je ze combineren met introversie en extraversie.

Introversie + sociale angst = van nature teruggetrokken, graag op je zelf zijn, maar toch contact willen.. met name diepgaand contact, maar dat lukt niet.
Extraversie + sociale angst = van nature wil deze persoon vaak onder de mensen zijn, probeert wel contact te krijgen, ook al is het oppervlakkig, maar dat lukt niet.
Iedereen heeft behoefte aan contact. Of je nu introvert bent of extravert. De mate waarin iemand wil afspreken verschilt alleen doorgaans, de diepgang van de vriendschappen en introverte mensen hebben meestal minder vrienden dan extraverte.
Overigens zeg ik niet dat extraverte mensen geen diepgaande vriendschappen kunnen hebben hoor.

En wellicht hou je gewoon niet zo van feestjes en massa's mensen. Als je daar niet zo van houdt ben je uiteraard niet meteen introvert.

Ik snap je verwarring wel. Ik raak nu ook een beetje verward door m'n eigen tekst haha.
pi_97016206
Waarom die zoektocht naar de betekenis van introversie, als je jezelf er niet in herkent?

Daarnaast is het niet zo dat je of introvert of extravert bent. Je bent beide, maar in verschillende situaties zal je meer het ene zijn dan het andere.

Hier wat leesvoer om je misschien wat in te herkennen: http://www.psychologytoday.com/blog/the-introverts-corner

[ Bericht 27% gewijzigd door Banaanensuiker op 19-05-2011 00:32:54 ]
  donderdag 19 mei 2011 @ 02:04:47 #17
324937 Sardonical-Jope
De tijd vliegt slecht.
pi_97018565
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 01:20 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Een introvert persoon hoeft niet instabiel te zijn. Ik bedoel met een stabiele persoonskenmerk, een kenmerk dat niet verandert met de situatie of met de loop van de tijd, zoals de kleur van je iris.
Er is nog nooit met zekerheid gezegd dat stabiele persoonskenmerken daadwerkelijk bestaan. Kan ook niet.
Alleen als lichaam en geest vrij zijn van angst en pijn kan de storm in het ziel tot rust komen.
Begeerte is het enige van waarde. Veel eten, geld, drank, drugs: allemaal lachwekkende pogingen dit te vergeten. Elk mini-zelfmoorden, zonder bevrediging.
pi_97018799
Introvert betekent gewoon dat je meer dan gemiddeld aandacht besteed aan je innerlijke leven, dus je gedachten en gevoelens.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  donderdag 19 mei 2011 @ 14:22:51 #19
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_97030966
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:25 schreef Forever152 het volgende:

Introversie = van nature teruggetrokken
Daar geloof in niet in.

Wel ben ik na mijn geboorte 8 weken van moeders gescheiden geweest. Lag in het ziekenhuis waar, om infectief gevaar, er geen contact werd toegestaan. Tegenwoordig doet men dat niet meer, maar vroeger was dat een normale praktijk. Geloof echter niet dat dit in mijn geval veel consequenties heeft gehad, ondanks dat er veel objectief bewijs voor is. Misschien was er een lieve zuster in de buurt.

quote:
Sociale angst = door levenservaringen teruggetrokken.
Daar geloof in wel in. Op scholen vallen velen uit de boot. Een steeds terugkerend thema hier op R&P. Ben zelf nooit gepest, maar zat ook nooit goed in de groep. Pestgedrag kreeg geen kans omdat ik altijd naast het populairste jongetje van de klas zat (zowel op de lagere als de middelbare). Hoe ik dat altijd klaarspeelde weet ik niet (een soort van instinctief handig opereren). Ik genoot bescherming en beschermde vanuit die positie andere zwakkeren in de groep. Had altijd een soort rare dubbel positie, met alleen contacten in de piek en bodem van de groep.

quote:
Daar is het eerste onderscheid. Daarna ga kun je ze combineren met introversie en extraversie. Introversie + sociale angst = van nature teruggetrokken, graag op je zelf zijn, maar toch contact willen.. met name diepgaand contact, maar dat lukt niet.
Op mij wel van toepassing. Stel wel hele hoge eisen aan een goed contact. Diepgaand = gevoelig en aardig + open en eerlijk + intelligent.

quote:
En wellicht hou je gewoon niet zo van feestjes en massa's mensen. Als je daar niet zo van houdt ben je uiteraard niet meteen introvert.
Groepen vind ik te oppervlakkig en lomp reageren en je heb er weing invloed op. Heb ook de pest aan groepsdynamiek.

[ Bericht 7% gewijzigd door deelnemer op 19-05-2011 14:36:34 ]
The view from nowhere.
  donderdag 19 mei 2011 @ 14:24:18 #20
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_97031012
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:27 schreef Banaanensuiker het volgende:
Waarom die zoektocht naar de betekenis van introversie, als je jezelf er niet in herkent?

Daarnaast is het niet zo dat je of introvert of extravert bent. Je bent beide, maar in verschillende situaties zal je meer het ene zijn dan het andere.

Hier wat leesvoer om je misschien wat in te herkennen: http://www.psychologytoday.com/blog/the-introverts-corner
Stel het label ter discussie. Doe het ook een beetje voor anderen hier die ermee zitten.
The view from nowhere.
  donderdag 19 mei 2011 @ 14:26:33 #21
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_97031092
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 02:04 schreef Sardonical-Jope het volgende:

[..]

Er is nog nooit met zekerheid gezegd dat stabiele persoonskenmerken daadwerkelijk bestaan. Kan ook niet.
Klopt. Heb thuis twee dikke boeken over persoonlijkheidsleer. Het is volgens mij speculatief drijfzand. Het heeft binnen de psychologie ook geen hoge status.
The view from nowhere.
  donderdag 19 mei 2011 @ 14:27:13 #22
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_97031120
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 02:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Introvert betekent gewoon dat je meer dan gemiddeld aandacht besteed aan je innerlijke leven, dus je gedachten en gevoelens.
Daar kan ik me helemaal in vinden.
The view from nowhere.
pi_97038148
Introversie is een vloek.

Voor alle duidelijkheid wil ik bij deze aangeven dat het wél een stabiel persoonlijkheidskenmerk is. Het is namelijk een temperament (configuratie van neigingen), hetgeen onveranderbaar is. Je bent er mee geboren.

Voor degenen die twijfels hebben (meestal weet je wel of je introvert of extravert bent): heb je moeite om een babbeltje te maken over koetjes en kalfjes, sterker nog raak je er vermoeid van? Zo ja, dan ben je introvert.

Voor meer info:
http://www.bertplat.nl/co(...)ng-voor-de-introvert
http://www.desuccesvolleintrovert.nl/

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2011 17:47:01 ]
pi_97040040
quote:
9s.gif Op donderdag 19 mei 2011 17:25 schreef addictivebeat het volgende:
Introversie is een vloek.

Voor alle duidelijkheid wil ik bij deze aangeven dat het wél een stabiel persoonlijkheidskenmerk is. Het is namelijk een temperament (configuratie van neigingen), hetgeen onveranderbaar is. Je bent er mee geboren.

Voor degenen die twijfels hebben (meestal weet je wel of je introvert of extravert bent): heb je moeite om een babbeltje te maken over koetjes en kalfjes, sterker nog raak je er vermoeid van? Zo ja, dan ben je introvert.

Voor meer info:
http://www.bertplat.nl/co(...)ng-voor-de-introvert
http://www.desuccesvolleintrovert.nl/
Wat een onzin :')

Introversie is alles behalve een vloek, zo lang je maar je eigen weg blijft gaan. Door mijn zogenaamde introversie heb ik het geluk in mezelf gevonden en heb mezelf daardoor bevrijd van de door de maatschappij aan mij opgelegde ideeen van hoe gelukkig te zijn.

Door mijn introversie besef ik me nu op een diep niveau dat zaken als status, macht en geld helemaal niet belangrijk zijn voor je geluk. En doordat ik het geluk in mezelf heb gevonden ben ik vele malen stabieler en gelukkiger dan voorheen en heb ik meer zelfvertrouwen dan de meeste mensen en sta ik positiever in het leven.

Introversie is pas een vloek wanneer je er niet mee weet om te gaan, maar dat geldt voor alles in het leven.
pi_97043940
Ach man, het is gewoon kut. Zoals je weet heeft introversie invloed op álle aspecten van je leven. In deze wereld die gedomineerd wordt door extraverte mensen ben je als introvert heel erg in het nadeel, met name op sociaal vlak. Ja tuurlijk, je kan het best accepteren, maar wat heb je eraan? Niets.
  donderdag 19 mei 2011 @ 20:03:44 #26
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_97044818
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 19:47 schreef addictivebeat het volgende:
Ach man, het is gewoon kut. Zoals je weet heeft introversie invloed op álle aspecten van je leven. In deze wereld die gedomineerd wordt door extraverte mensen ben je als introvert heel erg in het nadeel, met name op sociaal vlak. Ja tuurlijk, je kan het best accepteren, maar wat heb je eraan? Niets.
Als je jezelf heel zielig en beklagenswaardig gaat zitten vinden omdat iedereen maar de hele dag extravert staat te wezen en daarmee jou als introverteling domineert, dan heb je dat toch vooral aan jezelf te danken.

Ik kan, introvert zijnde, zeggen dat het prima mogelijk is je draai te vinden temidden van al die vermaledijde extraverterts, als je weet waar je eigen kwaliteiten liggen en als je dat extraverte gedrag op waarde weet te schatten.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_97045529
quote:
Onzin. Juist als je innerlijke belevingswereld heel rijk is en je heel stabiel in elkaar zit doordat je meer aandacht hebt besteed aan je innerlijk, juist dan zul je heel makkelijk op een open manier de wereld tegemoet kunnen treden.

Ik ben meer introvert dan extravert, maar ik heb wel meer lef dan de meeste extraverte mensen en durf ook eerder mn mond open te doen in situaties waarin anderen zich liever stil houden. En wanneer ik mn mond open doe, dan komt er vaak ook wat zinnigs uit (mijn gedrag op dit forum niet meegerekend :') ) en mensen luisteren daarom vaak naar me.

Maar als jij graag een babbelzieke flapuit wil zijn omdat je voelt dat de maatschappij dat van je verwacht, be my guest.
  donderdag 8 december 2011 @ 23:56:53 #28
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_105361766
Ik doe maar een topic kick.

Ik heb laatst iets merkwaardig gelezen in zo'n wetenschappelijke tijdschrift over dit topic.

Het schijnt dat een introverte karakter voordelig is wanneer er schaarste is. Bijvoorbeeld in tijden van oorlog of hongersnood overleven introverte mensen het sneller dan extraverte mensen.

Misschien dat dat de verklaring is waarom introversie een aangeboren karakter eigenschap is. Het kan een evolutionaire voordeel zijn.
pi_105362563
Interessant, Keep_Walking.
Stond er ook waarom introverte mensen over het algemeen dan eerder overleven in dat soort situaties? Waarom heeft het karakter voordeel?
pi_105363236
Andere interessante vraag is: staat introversie in verband met intelligentie? Denk het wel eigenlijk
pi_105366988
quote:
Heb je niets aan het accepteren van jezelf? Dat is 1 van de belangrijkste dingen die er is, als jij van jezelf houdt zoals je bent dan is dat de mening waar je het meeste waarde aan hecht, niet wat 'de buitenwereld' van je zou vinden. Fijn om dat als basis te hebben, het levert vrijheid en ruimte om jezelf te zijn op.

Introvert zijn heel voor mij te maken met het hebben van een hele ruime en diepe innerlijke belevingswereld; veel fantasie, diep nadenken, filosoferen etc. Dat dat vermogens zijn die een beperkende wending kunnen nemen wanneer iemand psychisch in de knoop komt mag duidelijk zijn maar wanneer iemand dat niet is blijven vermogen altijd wat ze zijn; kwaliteiten waarmee je je leven op een passende en leuke manier in kunt vullen. Hoe je bent op sociaal vlak (verlegenheid etc) staat daar los van, daar is geloven dat je er mag zijn als je bent zoals met alles de doorslaggevende factor.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  vrijdag 9 december 2011 @ 10:25:21 #32
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_105369205
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 00:15 schreef Forever152 het volgende:
Interessant, Keep_Walking.
Stond er ook waarom introverte mensen over het algemeen dan eerder overleven in dat soort situaties? Waarom heeft het karakter voordeel?
Introverte mensen nemen minder risico's, ze zijn minder roekeloos. Mensen die extravert zijn hebben ook meer moeite om rustig te gedragen wanneer het wel moet. Dat zie je dan ook op school bijvoorbeeld, waar extraverte mensen minder goed doen wat betreft studievoortgang. In situaties waar er schaarste heerst of waar het gevaarlijk is om op te vallen hebben extraverte mensen de nadeel.

Introverte mensen nemen het leven en problemen ook meer serieus.

quote:
andere interessante vraag is: staat introversie in verband met intelligentie? Denk het wel eigenlijk
Alleen een verband met schoolprestaties, zover ik weet. Maar dat heeft vooral te maken dat introverte mensen school en dat soort dingen veel meer serieus nemen.
  maandag 22 april 2013 @ 22:46:12 #33
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_125622083
AHA

Introversie - extraversie is een indirect genetisch effect

Beluister van 1:21:20 t/m 1:23:49. Je wordt gewoon door anderen benadeeld. :D
The view from nowhere.
  maandag 22 april 2013 @ 22:50:11 #34
365231 Fera
Fire & Blood
pi_125622278
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Dat is het dus niet.

[..]

Het blijft dus vaag.
Geen enkel persoonskenmerk is 100% subtiel. Veel dingen kun je leren of zoals je zelf al zegt, je groeit er overheen. Mensen veranderen en ontwikkelen zich door de jaren heen. Dus niets is echt ''stabiel'', ook al zullen sommige kenmerken wat dieper geankerd zitten dan andere.
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
  maandag 22 april 2013 @ 22:58:55 #35
262 Re
Kiss & Swallow
pi_125622819
Observerend noem ik het maar
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_125625776
Ik kwam laatst trouwens ook een onderzoek tegen van Harvard dat introverte mensen in een goed daglicht stelt:

Introverts: The Best Leaders for Proactive Employees

Think effective leadership requires gregariousness and charisma? Think again. Introverts actually can be better leaders than extraverts, especially when their employees are naturally proactive, according to Harvard Business School professor Francesca Gino. Key concepts include:

Extraverted leaders can be a liability if the followers are extroverts, tending not to be receptive to employees who make suggestions and take initiative.
Introverted leaders are more likely to listen to, process, and implement the ideas of an eager team.
Leaders need to adapt their style depending on the type of group they are leading. With proactive employees, leaders need to be receptive to the team's ideas; with a more passive team leaders need to act more demonstratively and set a clear direction.

http://hbswk.hbs.edu/item/6494.html
pi_125625827
Stop Stealing the Spotlight: The perils of extraverted leadership

Extraverted leaders are not always effective? In contrast to popular wisdom, our work suggests that extraversion can be a liability for leaders.

John was a born leader. His colleagues described him as bold, charismatic, assertive, magnetic, outgoing, and drawn to the spotlight. He quickly rose through the ranks at a Fortune 100 company, becoming the youngest division president in company history at age 40. He turned around failing divisions, championed innovative new products, and was well on his way to running the entire company. John decided to launch his own company, and the British government gave him 100 million pounds to finance a factory. His newest product seemed destined to take the world by storm.

Although the DeLorean car was celebrated as a time machine in the Back to the Future movie series, it failed miserably as an automobile. John DeLorean’s company fell apart, and his leadership was to blame. How could the world have been so wrong, and why is John’s story all too familiar in the lore of leadership debacles? Why do so many natural leaders drive their companies into bankruptcy?

Artikel gaat hier verder:

http://www.europeanbusinessreview.com/?p=3941

Onderzoek is gedaan door:

About the authors

Adam M. Grant (grantad@wharton.upenn.edu) is Associate Professor of Management at The Wharton School, University of Pennsylvania. His research focuses on work motivation, job design, prosocial helping and giving behaviors, proactivity, and leadership. He has earned numerous awards for scholarly contributions to applied psychology and management, and for teaching excellence.

Francesca Gino (fgino@hbs.edu) is Associate Professor of Business Administration in the Negotiation, Organizations, & Markets Unit at the Harvard Business School, Harvard University. Her research focuses on judgment and decision making across a variety of contexts including leadership, social influence, negotiation and ethics.

David A. Hofmann (dhofmann@unc.edu) is Professor of Organizational Behavior at the University of North Carolina’s Kenan-Flagler Business School. His research focuses on leadership, organizational climate, multi-level theory/methods, safety and human error. He has received the American Psychological Association’s Decade of Behavior Award and a Fulbright Senior Scholar award.
pi_125625867
Samengevat:

Heb je pro-actieve mensen onder je werken --> de leider kan dan beter intovert zijn

Heb je grijze muizen onder je werken --> de leider kan dan beter extravert zijn
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:33:30 #39
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_125626854
Je haalt C. Jung aan. De termen komen inderdaad bij hem vandaan, maar staan niet exclusief op zichzelf.

Jung beschrijft dat iedereen bepaalde cognitieve eigenschappen heeft die een introverte en een extroverte vorm hebben. Je prefereert bepaalde cognitieve eigenschappen in een bepaalde vorm (introvert of extrovert) en de eigenschappen die je prefereert zorgt dat je een bepaalde voorkeur hebt voor introversie vs extraversie. Je scoort op zo'n schaal overigens altijd van 0 - 100 % waar iedereen een bepaalde verhouding tussen introversie en extraversie heeft. Veel mensen scoren zo'n 70-30 of andersom. Maar je kan ook heel goed in het midden zitten.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 23 april 2013 @ 11:55:03 #40
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_125633871
quote:
6s.gif Op maandag 22 april 2013 22:50 schreef Fera het volgende:

[..]

Geen enkel persoonskenmerk is 100% subtiel. Veel dingen kun je leren of zoals je zelf al zegt, je groeit er overheen. Mensen veranderen en ontwikkelen zich door de jaren heen. Dus niets is echt ''stabiel'', ook al zullen sommige kenmerken wat dieper geankerd zitten dan andere.
Dat geloof ik ook. Groepsgedrag is bepalender dan het op het eerste oog lijkt. Een groep definieert in aanzienlijke mate een eigen realiteit waar mensen impliciet vanuit gaan. Iedere mens speel daarin rollen die deel gaan uitmaken van je identiteit, maar gaan schuiven als de groep van karakter verandert.

quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 23:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Samengevat:

Heb je pro-actieve mensen onder je werken --> de leider kan dan beter intovert zijn

Heb je grijze muizen onder je werken --> de leider kan dan beter extravert zijn
Dat krijg je niet makkelijk goed. Leiders kunnen niet zomaar hun stijl aanpassen aan de groep en de meeste mensen hebben weinig invloed op wie de leidende rol heeft. Er zal van alles misgaan zoals altijd.

Een probleem in grote organisaties is volgens mij dat leidinggevenden in termen van systeemmodellen denken en vanuit dat gezichtspunt mensen teveel beschouwen als radartjes in het systeem, terwijl de mensen die het betreft dat zelf niet zo zien --> Botsende perspectieven.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 00:33 schreef Murvgeslagen het volgende:
Je haalt C. Jung aan. De termen komen inderdaad bij hem vandaan, maar staan niet exclusief op zichzelf.

Jung beschrijft dat iedereen bepaalde cognitieve eigenschappen heeft die een introverte en een extroverte vorm hebben. Je prefereert bepaalde cognitieve eigenschappen in een bepaalde vorm (introvert of extrovert) en de eigenschappen die je prefereert zorgt dat je een bepaalde voorkeur hebt voor introversie vs extraversie. Je scoort op zo'n schaal overigens altijd van 0 - 100 % waar iedereen een bepaalde verhouding tussen introversie en extraversie heeft. Veel mensen scoren zo'n 70-30 of andersom. Maar je kan ook heel goed in het midden zitten.
Jung denkt niet in reductionistische of deterministische termen, maar meer holistisch en spiritueel. Hij is mij te zweverig en teveel een fantast. Bijvoorbeeld dat gedoe met alchemie en numerologie.

Ik zie mensen wel meer extravert worden op de terreinen waar ze goed uit de voeten kunnen / als ze worden aangesproken op kun kwaliteiten / specialisme.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 23-04-2013 12:23:09 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:55:38 #41
214255 Convergence
Procrastinator
pi_125635686
Extraverte mensen krijgen energie van sociale interactie, voor introverte mensen kost het energie om te socialiseren.
Extraverte mensen moeten hun geluk van buiten halen (en zijn dus afhankelijk van de buitenwereld), introverte mensen halen het uit zichzelf.
Zat van de huidige Fok! layout? Alternatief hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')