Wat een onzin.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:28 schreef deelnemer het volgende:
Mensen zullen mij introvert noemen. Toch weet ik niet wat het is.
Eigenlijk best niet zoiets als een introvert persoon. Sommige mensen zijn alleen meer introvert dan de andere.En de meeste mensen zullen rond de gemiddelde scoren en er zijn evenveel introverte mensen als extraverte mensen. Alleen vallen de extraverte mensen meer op, natuurlijk.quote:
Is het een stabiele persoonskenmerk?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 18:47 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Eigenlijk bestaat niet zoiets als een introvert persoon. Sommige mensen zijn alleen meer introvert dan de andere.
Extraversion-introversion is normally measured by self-report.quote:En de meeste mensen zullen rond de gemiddelde scoren en er zijn evenveel introverte mensen als extraverte mensen. Alleen vallen de extraverte mensen meer op, natuurlijk.
Dat zegt nog niets over de hersenen toch, alleen iets over iemands beleving en gedrag.quote:Er zijn ook verschillen tussen de hersenen van mensen die introvert zijn en de hersenen van mensen die extravert zijn. Mensen die neigen naar introvert zijn, kunnen slechter tegen prikkels van buitenaf. Die worden daardoor moe om te lang in een drukke omgeving te zijn. Mensen die extravert zijn, krijgen juist te weinig prikkels van binnen, waardoor ze prikkels van buitenaf gaan zoeken. Als ze dan thuis zitten zonder mensen of iets te doen, dan raken ze snel verveeld.
Dat is het dus niet.quote:Introversie zegt verder niks over sociale vaardigheid. Mensen die heel extravert zijn kunnen heel sociaal onhandig zijn en mensen die introvert zijn kunnen heel sociaal zijn wanneer ze het willen. Andersom ook.
Dat is het dus ook niet. Verlegenheid is zeker geen stabiele persoonskenmerk. De meeste mensen groeien daar overheen.quote:Wat belangrijk te weten is, is dat introversie niet hetzelfde is als verlegen zijn. Mensen die verlegen zijn voelen een soort angst bij nieuwe onbekende mensen of drukke sociale gelegenheden. Verlegen mensen zijn meer gevoelig en zelf-bewust, waardoor ze bang zijn om een slechte indruk te maken of afgewezen te worden. Iemand kan verlegen zijn, maar toch extravert.
Na je dertigste is het meestal wel stabiel. Maar zelfs dan kan het nog veranderen.quote:Is het een stabiele persoonskenmerk?
Ik weet niet precies hoe ze dat doen. Ik zou hopen dat ze het wel op een manier doen dat betrouwbaar is.quote:Extraversion-introversion is normally measured by self-report.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Extraversion_and_introversion
Zelf raportage lijkt me te zwak om serieuze conclusies te trekken.
Nee, maar ze hebben de hersenen van introverte en extraverte mensen gemeten of zoiets, en kwamen erachter dat er inderdaad een verschil is. Maar dan komt er weer de vraag of de hersenen anders zijn omdat ze zo zijn gebeuren, of omdat de hersenen zo heeft ontwikkelt tijdens hun leven.quote:Dat zegt nog niets over de hersenen toch, alleen iets over iemands beleving en gedrag.
N'ja, niet zozeer. Iemand die voor zijn verjaardag liever naar een rustige cafeetje gaat poolen twee vrienden, is introvert. Iemand die liever een feestje organiseert met DJ en 80 mensen uitnodigd, is extravert.quote:Dat is het dus ook niet. Verlegenheid is zeker geen stabiele persoonskenmerk. De meeste mensen groeien daar overheen.
Het blijft dus vaag.
even quoten uit dat wiki verhaal:quote:
ik zie niet in waarom een introvert persoon instabiel zou moeten zijn?quote:Introversion is not the same as shyness or the social outcast. Introverts choose solitary over social activities by preference, whereas shy people (who may be extraverts at heart) avoid social encounters out of fear[7] and whereas the social outcast faces solitude, but not by choice.
Een introvert persoon hoeft niet instabiel te zijn. Ik bedoel met een stabiele persoonskenmerk, een kenmerk dat niet verandert met de situatie of met de loop van de tijd, zoals de kleur van je iris.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:11 schreef Lynthy het volgende:
[..]
even quoten uit dat wiki verhaal:
[..]
ik zie niet in waarom een introvert persoon instabiel zou moeten zijn?
Dat is dus de vraag. Hoe scheidt je introversie van je angsten.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:42 schreef Forever152 het volgende:
Hmm... mensen hebben mij ook altijd een introvert persoon genoemd. Ook heb ik last van bepaalde angsten die mij sociaal erg belemmeren waardoor ik minder dingen durf (zoals naar bepaalde feestjes), maar dat is niet hetgeen wat je introvert maakt. Ik geloof zelf dat introversie en extraversie aangeboren karaktereigenschappen zijn. Angst bouw je door je levenservaringen op.
Maar angst werk op dezelfde manier. Het vreet energie.quote:Angst zou er voor kunnen zorgen dat een extravert iemand introvert lijkt. Lijkt ja. Diegene durft wellicht geen actie te ondernemen, maar zou het wel dolgraag willen. Onbewust heeft diegene wel een ontzettende behoefte om onder de mensen te zijn. Want extraverte mensen houden nu eenmaal van sociale prikkels, zoals een feestje. Zij krijgen inderdaad zoals Keep_Walking zegt daar energie van. Introverte mensen zijn liever op zichzelf. Ze vinden het wel leuk om af en toe onder de mensen te zijn, maar het moet niet te vaak en vooral ook niet te lang. Want dat breekt hen op.
Mensen die mij 'energie geven' sluiten goed aan bij mijn passies (geestverwanten). Dan heb ik geen behoefte me terug te trekken. Met goede vrienden kan ik zonder probleem 4 weken op vakantie zonder het benauwd te krijgen.quote:Ik zie mezelf als introvert, omdat ik er niet van houdt om continu onder de mensen te zijn. Activiteiten doe ik ook graag alleen. Hou er niet zo van om nieuwe mensen te ontmoeten, tenzij het moet (bv als ik zou verhuizen). Heb daarnaast alleen hele diepe vriendschappen.
Ga zo nu en dan wel eens naar een feestje, maar dan is één dag ook echt genoeg. Daarna moet ik even een dagje niets doen. Ik krijg het ook ontzettend benauwd als ik met mensen heb afgesproken en ze me de volgende dag wéér mee vragen naar iets.
Er is nog nooit met zekerheid gezegd dat stabiele persoonskenmerken daadwerkelijk bestaan. Kan ook niet.quote:Op woensdag 18 mei 2011 01:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een introvert persoon hoeft niet instabiel te zijn. Ik bedoel met een stabiele persoonskenmerk, een kenmerk dat niet verandert met de situatie of met de loop van de tijd, zoals de kleur van je iris.
Daar geloof in niet in.quote:Op donderdag 19 mei 2011 00:25 schreef Forever152 het volgende:
Introversie = van nature teruggetrokken
Daar geloof in wel in. Op scholen vallen velen uit de boot. Een steeds terugkerend thema hier op R&P. Ben zelf nooit gepest, maar zat ook nooit goed in de groep. Pestgedrag kreeg geen kans omdat ik altijd naast het populairste jongetje van de klas zat (zowel op de lagere als de middelbare). Hoe ik dat altijd klaarspeelde weet ik niet (een soort van instinctief handig opereren). Ik genoot bescherming en beschermde vanuit die positie andere zwakkeren in de groep. Had altijd een soort rare dubbel positie, met alleen contacten in de piek en bodem van de groep.quote:Sociale angst = door levenservaringen teruggetrokken.
Op mij wel van toepassing. Stel wel hele hoge eisen aan een goed contact. Diepgaand = gevoelig en aardig + open en eerlijk + intelligent.quote:Daar is het eerste onderscheid. Daarna ga kun je ze combineren met introversie en extraversie. Introversie + sociale angst = van nature teruggetrokken, graag op je zelf zijn, maar toch contact willen.. met name diepgaand contact, maar dat lukt niet.
Groepen vind ik te oppervlakkig en lomp reageren en je heb er weing invloed op. Heb ook de pest aan groepsdynamiek.quote:En wellicht hou je gewoon niet zo van feestjes en massa's mensen. Als je daar niet zo van houdt ben je uiteraard niet meteen introvert.
Stel het label ter discussie. Doe het ook een beetje voor anderen hier die ermee zitten.quote:Op donderdag 19 mei 2011 00:27 schreef Banaanensuiker het volgende:
Waarom die zoektocht naar de betekenis van introversie, als je jezelf er niet in herkent?
Daarnaast is het niet zo dat je of introvert of extravert bent. Je bent beide, maar in verschillende situaties zal je meer het ene zijn dan het andere.
Hier wat leesvoer om je misschien wat in te herkennen: http://www.psychologytoday.com/blog/the-introverts-corner
Klopt. Heb thuis twee dikke boeken over persoonlijkheidsleer. Het is volgens mij speculatief drijfzand. Het heeft binnen de psychologie ook geen hoge status.quote:Op donderdag 19 mei 2011 02:04 schreef Sardonical-Jope het volgende:
[..]
Er is nog nooit met zekerheid gezegd dat stabiele persoonskenmerken daadwerkelijk bestaan. Kan ook niet.
Daar kan ik me helemaal in vinden.quote:Op donderdag 19 mei 2011 02:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Introvert betekent gewoon dat je meer dan gemiddeld aandacht besteed aan je innerlijke leven, dus je gedachten en gevoelens.
Wat een onzinquote:Op donderdag 19 mei 2011 17:25 schreef addictivebeat het volgende:
Introversie is een vloek.
Voor alle duidelijkheid wil ik bij deze aangeven dat het wél een stabiel persoonlijkheidskenmerk is. Het is namelijk een temperament (configuratie van neigingen), hetgeen onveranderbaar is. Je bent er mee geboren.
Voor degenen die twijfels hebben (meestal weet je wel of je introvert of extravert bent): heb je moeite om een babbeltje te maken over koetjes en kalfjes, sterker nog raak je er vermoeid van? Zo ja, dan ben je introvert.
Voor meer info:
http://www.bertplat.nl/co(...)ng-voor-de-introvert
http://www.desuccesvolleintrovert.nl/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |