abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122439870
10 gangen meten en dan vergelijken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † zondag 3 februari 2013 @ 23:49:30 #152
25682 2cv
Niet subtiel
pi_122448144
Ik heb de bouten naast elkaar gehouden, maar omdat de schroefdraad van de oude bout zo verrot was, kon ik de gangen niet in elkaar laten grijpen. Maar ik denk dat een goede Saabboer de juiste bout levert als je 'die en die' bout bestelt.

Het is dus ook geen halszaak om uit te vinden wat voor schroefdraad het is, maar ik wil het toch graag weten. A.s. woensdag laat ik de bout(en) zien aan een maat van me, die weet veel van schroefdraad en heeft ook meer schroefdraadkammetjes dan ik heb. Dan kunnen samen vast uitvinden wat voor schroefdraad er op die bout zit.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 8 maart 2013 @ 19:38:35 #153
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123802485
En ook de Scania-dealer heeft geen bouten voor mijn Saab -O- En ik heb ook geen rubbers voor het ding -O- Schroefjes schijnen er aan te komen, maar gezien mijn ervaringen is dat een gevalletje 'eerst zien dan geloven'.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 12 maart 2013 @ 19:58:19 #154
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123973125
Zo, bouten en moeren besteld en de rubbers die ik besteld en ontvangen heb schijnen toch in de achterwielophanging te passen.

Vandaag de grille er maar eens uit getrokken. Ik heb een andere liggen, daar moeten nog even wat kleine dingetjes op en aan geplakt worden en dan kan die er in. Misschien dat ik daar wat foto's van maak als ik het niet vergeet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 15 maart 2013 @ 23:27:57 #155
25682 2cv
Niet subtiel
pi_124115295
Ik ben het niet vergeten :P

ALLE PLAATJES ZIJN KLIKBAAR VOOR EEN GROTER EXEMPLAAR !

Mooi plakwerkje:

***

Het ziet er wat ... eh ... lijmerig/knutselig uit maar aan de voorkant ziet het er beter uit:

***

Boven de oude, onder de nieuwe(re) grille. Ik zie nu pas dat de nieuwe(re) grille donkerder is. Maar hij is wel netter. En de foto's zien er wat raar uit omdat ik ze alleen ondersteboven op kon stapelen en de foto 180 graden gedraaid heb.



En dit zijn de 7/16 UNC bouten, 14 threads per inch. Ik heb 2 lengtematen besteld (2 inch en 2 1/4 inch) omdat geen van de 2 maten overeen kwam met de lengte van de orginele bouten.

Ik heb 8 moeren besteld omdat ik een aantal moeren bij de voorwielophanging ook wil vervangen. Dat zijn n.l. dubbele, niet-zelfborgende moeren.

Nu nog de laatste 2 rubbers in de achterwielophanging vervangen ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_124119074
bouten slijp je gewoon op lengte :+
  † In Memoriam † zaterdag 16 maart 2013 @ 01:01:46 #157
25682 2cv
Niet subtiel
pi_124119259
En dan verzink jij het uiteinde weer even voor me ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 16 maart 2013 @ 01:47:48 #158
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_124120213
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 01:01 schreef 2cv het volgende:
En dan verzink jij het uiteinde weer even voor me ?
Moer erop, slijpen, vijlen, moer eraf, opnieuw vijlen. Enkel lastig met een zelfborgende, maar je kunt ook proberen een oude moer ervoor te gebruiken.

Of ff een snijplaat erover halen. Als je UNC snijplaten hebt :P. Of draadvijlen. Legio mogelijkheden.
Zelfs na laten lopen in de draaibank :D
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 16 maart 2013 @ 03:06:50 #159
25682 2cv
Niet subtiel
pi_124120868
Ja, en hoe krijg ik daarmee zink op het uiteinde van de moer ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 16 maart 2013 @ 03:31:28 #160
396386 sturmpie
for night & nature
pi_124120964
^O^
mooi
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  Vis een optie? zaterdag 16 maart 2013 @ 04:54:54 #161
70532 loveli
N
pi_124121229
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 03:06 schreef 2cv het volgende:
Ja, en hoe krijg ik daarmee zink op het uiteinde van de moer ?
In een zinkbad hangen?
crap in = crap out
  zaterdag 16 maart 2013 @ 16:31:41 #162
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_124132665
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 03:06 schreef 2cv het volgende:
Ja, en hoe krijg ik daarmee zink op het uiteinde van de moer ?
Niet, tectyl erop?
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_124146999
zinkspray?
  † In Memoriam † zaterdag 16 maart 2013 @ 23:25:39 #164
25682 2cv
Niet subtiel
pi_124148199
De juiste lengte bouten gebruiken zodat ik niets af hoef te zagen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_124148295
Das natuurlijk de beste oplossing :+
  zondag 17 maart 2013 @ 21:17:42 #166
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_124181001
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 23:25 schreef 2cv het volgende:
De juiste lengte bouten gebruiken zodat ik niets af hoef te zagen ?
Soms zijn die er niet :P.

Ik doe dikwijls ook de borst van een bout opsnijden omdat ik bouten met borst nodig heb maar met langere draad. Dan neem ik een langere bout met (te) lange borst, en zet er een snijplaat op. Worden ze niet sterker van, maar meestal is mijn boutgebruik toch wel oversized :)
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 17 maart 2013 @ 22:47:52 #167
25682 2cv
Niet subtiel
pi_124186913
Ik hoef alleen op het uiteinde een moertje te draaien.

En de borst opsnijden heb ik ook wel gedaan. Maar eigenlijk is het dan mooier/sterker als je gewoon een moer op een stuk draadeind (van de juiste lengte) last.

Borst opsnijden klinkt trouwens een beetje gruwelijk :X
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 17 maart 2013 @ 23:19:31 #168
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_124188657
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 22:47 schreef 2cv het volgende:
Ik hoef alleen op het uiteinde een moertje te draaien.

En de borst opsnijden heb ik ook wel gedaan. Maar eigenlijk is het dan mooier/sterker als je gewoon een moer op een stuk draadeind (van de juiste lengte) last.

Borst opsnijden klinkt trouwens een beetje gruwelijk :X
:o Ik zie ineens de relatie met die term tot jou :')

Mja moer en stuk draadeind... mwa mwa... Als je voldraad nodig hebt is voldraad bout het mooist :D.

Maar in dit geval had ik borst nodig om de stoelen van de Renault op vast te klikken. Maar de bouten waren OF te lang met te lange borst (moer kwam tot het eind), OF hadden een te korte borst. Heb dus de te lange bouten doorgeslepen en de borst verder met een snijplaat wat ingekort. Toen was de borst lang genoeg en de bout ook :)

Maar bij normale bouten wordt de draad er natuurlijk op gewalst, wat de sterkte wel ten goede komt.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 17 maart 2013 @ 23:48:21 #169
25682 2cv
Niet subtiel
pi_124189961
Te korte borst is toch geen probleem als de hele bout maar lang genoeg is ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 17 maart 2013 @ 23:51:17 #170
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_124190072
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 23:48 schreef 2cv het volgende:
Te korte borst is toch geen probleem als de hele bout maar lang genoeg is ?
De haken van de stoelen moesten op de borst van de bout klikken, en liever niet op de draad. Dus had lange borst nodig, en korte draad. Bouten die ik vond hadden echter OF een te korte, OF een te lange borst. :) Kan misschien nog wel eens een detailfoto opzoeken.

Back on topic :D
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 17 maart 2013 @ 23:54:03 #171
25682 2cv
Niet subtiel
pi_124190157
Oh, zo. Sja, voor zover ik na kan gaan steunen dingen bij de Saab standaard op de schroefdraad zelf van de bout. Waarschijnlijk zit daar alles ook vast d.m.v. klemkracht. Ik zal dus even nakijken met hoeveel newtonmeter het spul vast gedraaid moet worden.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_124219841
je hebt wel mazzel met zo`n parkeerplaats :(
  † In Memoriam † maandag 18 maart 2013 @ 21:45:15 #173
25682 2cv
Niet subtiel
pi_124226780
Je hebt vandaag even gekeken ? :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_124227838
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 21:45 schreef 2cv het volgende:
Je hebt vandaag even gekeken ? :P
kwam dr bij toeval bijna langs :P en dan even een bochtje naar links, rechts en weer links te doen ipv een rechts links rechtdoortje :P
  † In Memoriam † maandag 18 maart 2013 @ 22:07:30 #175
25682 2cv
Niet subtiel
pi_124228462
Eh ... juist. Met de auto ? Of op de pruttelfiets ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_124228668
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 22:07 schreef 2cv het volgende:
Eh ... juist. Met de auto ? Of op de pruttelfiets ?
nep motor :P
  † In Memoriam † vrijdag 26 april 2013 @ 20:57:40 #177
25682 2cv
Niet subtiel
pi_125776252
Probleem: ik krijg de bussen niet in de reactiestangen.

Ik heb onderstaand tooltje gemaakt, een soort trechter zeg maar.








Ik vet de stang, het tooltje en de rubber bus in met zuurvrije vaseline (dat smeert erg goed en tast het rubber niet aan) en vervolgens probeer ik d.m.v. een bankschroef (niet op de foto) en een bout (ook niet op de foto) het rubber door het tooltje in de stang te persen. Maar dat lukt niet. Het rubber wordt puree en het komt niet in de stang.

Ik heb ook geprobeerd het rubber samen te knijpen met een slangenklem (werkt ook niet).

Wat is de officiële methode om het rubber in de stang te krijgen ? De Haynes en de Olving bieden hierin geen enkele duidelijkheid.

Overigens is het wel het juiste rubber. De oude, gedemonteerde rubbers hebben dezelfde vorm als de nieuwe rubbers.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_125779196
Men neme een dop die net iets breder is dan het gat. Daar doe je een hout door of een lang stuk draadeind. Na de dop een carrosserie ring en moer. Aan de andere kant het rubber. Een carrosserie ring en moer. En veeeeel vet :P
  † In Memoriam † vrijdag 26 april 2013 @ 22:02:17 #179
25682 2cv
Niet subtiel
pi_125779647
Oftewel, bus alleen op het metaal ondersteunen en er dan in drukken/trekken ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_125847391
je trekt dan als het ware het rubber op zn plek als ik het goed begrijp :?
  † In Memoriam † woensdag 12 juni 2013 @ 00:08:29 #181
25682 2cv
Niet subtiel
pi_127689470
Ik ben een groot fan van Citroën, maar de Saab start na 6 maanden stilstand beter dan Driezel (mijn dagelijkse BX) in de winter :') Punten voor de Saab die mij vandaag gered heeft.

Eerlijk gezegd overweeg/overwoog ik het ding te verkopen, maar ik denk dat ik dat zelfs met de nieuwe belastingmaatregelenmanier om de burger een poot uit te draaien onder het mom van milieu niet over m'n hart kan verkrijgen. Ik vind het ding, ondanks dat ik er veel te weinig in rijd, te tof.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 18 augustus 2013 @ 02:29:14 #182
25682 2cv
Niet subtiel
pi_130186953
Inmiddels zijn de rubbers vervangen. De bouten van 2 inch lengte pasten het best, dus die zitten er in.

Afgelopen week heb ik de Zwalker een anti-roest behandeling met RX5 en RX10 gegeven. Er zaten wat roestplekjes op en die zijn nu niet meer te zien.

Vandaag heb ik de Zwalker eindelijk weer eens uitgelaten. Helaas staat het stuur scheef en trekt hij wat naar links. Waarschijnlijk is door het terug vast lassen van de voorwielophanging de uitlijning niet meer goed. Het leuke is dat je dat bij de Saab (aan de voorkant tenminste) allemaal bij- en af kan stellen. Het minder leuke is dat dat moet gebeuren met stelplaten. Weet iemand een bedrijf die de uitlijning kan meten en met de juiste stelplaten ook kan corrigeren ?

Als dat gedaan is kunnen er ook nieuwe banden onder. En kan ik de olielekkage oplossen. En het voorruit vervangen (begint wit uit te slaan). En iets doen aan het rechter portierraam. En een radio monteren. En weet-ik-veel-wat-ik-allemaal-nog-tegen-kom :)

Oveigens viel het me op dat hij in de 5e versnelling maximaal 141km/u gaat en in de 4e versnelling maximaal 151km/u. Beide getallen komen uit de TomTom. Heeft iemand daar een verklaring voor ? De compressie moet ik (nog steeds) meten.

Enneh, het motortje draait prima op euro 95 :)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 21 augustus 2013 @ 22:46:49 #183
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_130330352
Je hebt een vierbak met overdrive. De vijfde versnelling is er puur om de toeren te laten zakken, en dus de herrie in de auto
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  † In Memoriam † donderdag 22 augustus 2013 @ 01:17:46 #184
25682 2cv
Niet subtiel
pi_130335565
Wellicht :) Maar de vorige eigenaar haalde de topsnelheid in z'n 5 ...

Maar ik heb nu een tip gekregen eens naar de luchttoevoerklep te kijken. Het kan zijn dat de carburateur nu fijn warme lucht krijgt i.p.v. koude.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 22 augustus 2013 @ 07:33:17 #185
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_130338002
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 01:17 schreef 2cv het volgende:
Wellicht :) Maar de vorige eigenaar haalde de topsnelheid in z'n 5 ...

Maar ik heb nu een tip gekregen eens naar de luchttoevoerklep te kijken. Het kan zijn dat de carburateur nu fijn warme lucht krijgt i.p.v. koude.
ah de zomer/winterstand :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_130354017
Heb je foto's van de rx5/10? Wij willen dat ook op de keef gaan spuiten.
Heb je het op onbehandeld metaal gedaan?
  † In Memoriam † vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:12:34 #187
25682 2cv
Niet subtiel
pi_130376613
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 07:33 schreef lipje het volgende:

[..]

ah de zomer/winterstand :')
Ja, dat zou automatisch moeten gaan :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:13:20 #188
25682 2cv
Niet subtiel
pi_130376631
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 17:44 schreef TC_Artemis het volgende:
Heb je foto's van de rx5/10? Wij willen dat ook op de keef gaan spuiten.
Heb je het op onbehandeld metaal gedaan?
Ik heb het gewoon over de roest gesmeerd. Eerst RX5, dat 24 uur laten drogen, dan RX10 er op. Foto's moet ik nog steeds maken ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:28:45 #189
25682 2cv
Niet subtiel
pi_130392002
Ik snap er niets van, plotseling gaat dat klereding nog maar 120 in de 4e versnelling.



:P

Maar dat hij max. 150 in z'n 4 gaat en 140 in z'n 5 zou wel iets te maken kunnen hebben met één of andere klep bij het luchtfilter die er voor zorgt dat er warme/koude lucht aangezogen wordt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 29 augustus 2013 @ 00:25:44 #190
25682 2cv
Niet subtiel
pi_130580245
Vandaag een klep 'gerepareerd'. Die klep wordt niet meer goed bediend waardoor de carburateur continu warme lucht van bij het uitlaatspruitstuk aanzuigt. Ik heb nu de kabel losgahaald. Later moet er maar een werkende thermostaat (of hoe je dat onderdeel maar noemt) in en dan sluit ik de kabel ook weer aan. Dan doet de klep weer waarvoor hij bedoeld is.

Tevens heb ik de banden opgepompt (hee, de Saab trekt nu niet meer naar links) en het mechaniek in het linker portier dat het bijbehorende raam omhoog en omlaag laat bewegen gesmeerd met WD40. Ik kon niet overal bij, maar het draait aanzienlijk lichter zo. Maar ik vermoed wel dat het mechaniek (en eigenlijk de hele deur) z'n langste tijd gehad heeft.

Ik hoop dat door die eerder genoemde klep de koelventilator ook minder vaak/lang draait. Want zelfs op de snelweg slaat die aan en blijft dan ook draaien tot een paar minuten nadat de motor afgezet is. De motortemperatuur is wel goed (volgens de meter althans). Ik zal ook nog even uitpluizen wat voor radiator er in zit. Er is ooit een radiator uit een ander type Saab in gezet, maar ik weet niet meer welk. Wellicht heeft de huidige radiator net te weinig koelcapaciteit waardoor de koelventilator te snel aanslaat. Maar ik rijd nog steeds rond met die grote bak op het dak. Dat heeft ook 'enige' invloed (bij gesloten klep 110 in z'n 5 en 120 in z'n 4).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_130582873
De 99 waar ik tijdens de Saab-meet achteraan reed had ook dat de koelventilator stevig na stond te blazen bij elke stop, en zo zwaar werd de boel niet belast. Dus dat kan best normaal zijn.
  † In Memoriam † donderdag 29 augustus 2013 @ 02:26:09 #192
25682 2cv
Niet subtiel
pi_130583194
Sja, het is hier ook vast warmer dan in Zweden :P

Maar was die rit veel binnendoor ? Want meer snelheid = meer rijwind = meer koeling = ventilator niet nodig.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zaterdag 14 september 2013 @ 03:20:32 #193
25682 2cv
Niet subtiel
pi_131154026
Saai hok, die Saab. Is in één keer goedgekeurd.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_131178232
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 03:20 schreef 2cv het volgende:
Saai hok, die Saab. Is in één keer goedgekeurd.
ow dan kan dat andere hok van je een grotere financiele injectie krijgen :P
  † In Memoriam † zaterdag 14 september 2013 @ 21:52:50 #195
25682 2cv
Niet subtiel
pi_131178419
Die paar draadjes en relaisjes een financiele injecie ? :')
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_131178654
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 september 2013 21:52 schreef 2cv het volgende:
Die paar draadjes en relaisjes een financiele injecie ? :')
zitten er al relaisjes in een eend dan? :D
  † In Memoriam † dinsdag 29 oktober 2013 @ 01:22:05 #197
25682 2cv
Niet subtiel
pi_132681200
Zijn de stuurhuishoezen van mijn Saab zonder stuurbekrachtiging links en rechts gelijk ?

En van welke merken kan ik beter geen onderdelen kopen ? Ik heb gehoord dat Moog nogal slecht is ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 25 november 2013 @ 18:53:44 #198
25682 2cv
Niet subtiel
pi_133617289
13.gif Zelfs zonder daktent rijdt de Saab onzuiniger dan 1:11.

14.gif Saab zuipt gewoon zonder morren euro 95.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_133617770
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 18:53 schreef 2cv het volgende:
[ afbeelding ] Zelfs zonder daktent rijdt de Saab onzuiniger dan 1:11.

[ afbeelding ] Saab zuipt gewoon zonder morren euro 95.
dure grap dan :P de BaaS lust geen gas zeker:+
  † In Memoriam † maandag 25 november 2013 @ 19:33:52 #200
25682 2cv
Niet subtiel
pi_133618784
Niet meer, vroeger wel. Maar zelfs de vorige eigenaresse wist niet dat er ooit een gaspot in heeft gezeten.

En met gas moet ik gaan betalen om het begrotingstekort onder de 3% te krijgenomdat m'n Saab daar plotseling schoner van wordt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_133620209
Stom ja.. wil je goedkoop schoon rijden.. moet je weer duur betalen :+
  † In Memoriam † woensdag 18 december 2013 @ 04:17:01 #202
25682 2cv
Niet subtiel
pi_134393248

Spot de Saab.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_134393530
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 04:17 schreef 2cv het volgende:

Spot de Saab.
Spot de Mercedessen, daar zijn er veel van :{
  † In Memoriam † woensdag 18 december 2013 @ 19:46:01 #204
25682 2cv
Niet subtiel
pi_134416170
Wat is veel ? Het waren er niet zoveel als ik vreesde.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 7 oktober 2014 @ 22:33:15 #205
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145313710
» Er is al 292 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.

Ik heb geklikt :@

De Zweedse Zwalker staat niet meer op de openbare weg, maar in een tuin. Er moest APK op gesmeerd worden, maar dat bleef niet plakken. Reden: roestige achterremschijven en een remklauw aan de voorkant die wat blijft hangen (niet slecht voor 10 maanden stilstand lijkt me :X ). En in die tuin kan ik dat mooi verhelpen. Vandaag één remschijf gedaan, morgen de andere en de remklauwen aanpakken.

En ik moet maar eens nieuwe banden ritselen. Ik rijd er niet veel mee, dus ik ga eens kijken of ik wat goeds en goedkoops op de sloop kan vinden (dus de juiste maat en geen baggermerk).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_145314113
weet je waar het fout gaat? je hebt teveel fransoozen :P
  † In Memoriam † dinsdag 7 oktober 2014 @ 22:53:47 #207
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145314848
Nee, ik heb te weinig tijd en geld.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 8 oktober 2014 @ 20:01:28 #208
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145341069
Vandaag het andere achterste remschijfje van de Zweedse Zwalker schoon gepoetst. Helaas kon ik de achterremklauwen niet goed vast zetten, ik was vergeten te noteren met hoeveel newtonmeters dat moet.

Ik heb 2 bovenstukjes van een Saab-krik die special aangepast zijn om bovenop een assteun te monteren (heb ik eerder elders al genoemd). Echter, één van de assteunen waar die bovenstukjes op passen staat onder een andere Zweedse Zwalker, n.l. onder de Volvo van de buurman. Vrij onhandig. Daarom ben ik maar even naar de lokale smederij gegaan met een nog niet gemodificeerd assteuntje alsnog te modificeren. Daar maken ze er een stukje M10 schroefdraad in en dan kan ik het bovenstukje er op schroeven. En dan kan ik morgen dus met de voorste remklauwen aan de slag.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 8 oktober 2014 @ 21:54:43 #209
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145346901
Shit. Zowel in de Olving als in de Haynes staat niet met hoeveel newtonmeters de remklauwen vast moeten :(
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_145347097
schiet dus weer lekker op
  † In Memoriam † woensdag 8 oktober 2014 @ 22:14:28 #211
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145347962
De reacties die ik op Facebook krijg ;(

quote:
Je moet ze aanhalen wanneer ze rammelen :P ;)
quote:
een kwart slag terug voordat hij knapt
quote:
Knettervast
quote:
vast=vast!
quote:
99???????????
quote:
afdraaien, en dan een kwart slag terug.
quote:
130Nm + 45deg volgens onze info....
quote:
159
;(
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_145349802
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:54 schreef 2cv het volgende:
Shit. Zowel in de Olving als in de Haynes staat niet met hoeveel newtonmeters de remklauwen vast moeten :(
De klauwen of een beugels die met m 12 oid vast zitten?
  † In Memoriam † woensdag 8 oktober 2014 @ 23:14:53 #213
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145350672
Klauwen die met 'iets M12-achtigs' vast zitten. Het is volgens mij niet metrisch.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_145363996
Gewoon ff met de baas.. naar de ikea :p
pi_145367324
Foto's?
Liefhebber van oldtimers en LPG
  † In Memoriam † donderdag 9 oktober 2014 @ 19:43:53 #216
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145373494
Zou wel leuk zijn he ? :) Morgen misschien maar eens maken. Maarruh, ik ga het mos er niet speciaal voor kammen !

Auto Schaap in Lemmer heeft me de juiste informatie gegeven: 40-54Nm. Een de bouten zijn hebben M12x1,75 schroefdraad en zijn van sterkteklasse 8.8. Het vermoeden is dat ze vanwege eventuele warmteontwikkeling en omdat ze geborgd worden met borgplaatjes (borgdraad in mijn geval) minder vast gedraaid hoeven worden als je zou verwachten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_145375957
Maar.. 40 tot 54... dat lijkt ook vrij ruim
  † In Memoriam † donderdag 9 oktober 2014 @ 20:52:21 #218
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145376098
Klopt. En als je aanneemt dat die 40 staat voor lbf en het dan omrekent naar Nm, kom je uit op ... 54Nm. Dat was dus reden om weer even te bellen, maar het klopte. Als je met lbf werkt, dan moet je uit gaan van 30-40.

Waarschijnlijk hoeven die bouten niet zo vast omdat ze geborgd zijn door lipjes (borgdraad in mijn geval) en de remmen warm kunnen worden waardoor het staal van de remklauw uit kan zetten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_145376246
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 23:14 schreef 2cv het volgende:
Klauwen die met 'iets M12-achtigs' vast zitten. Het is volgens mij niet metrisch.
Luchtsleutel vast :+
  † In Memoriam † donderdag 9 oktober 2014 @ 20:59:28 #220
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145376346
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 20:56 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Luchtsleutel vast :+
Prutser :N

Ga jij maar OBD codes van m'n Saab uitlezen, daar ben je beter in :Y)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_145379969
Heeft deen baas al obd luxe :p
  † In Memoriam † zaterdag 11 oktober 2014 @ 00:30:01 #222
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145418370
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 22:57 schreef Ou-Tannu het volgende:
Heeft deen baas al obd luxe :p
Nee, maar dat vertellen we niet aan Chuck :Y)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zaterdag 11 oktober 2014 @ 00:42:01 #223
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145418689
Vandaag de bouten van de achterste remklauwen geborgd met borgdraad, de wielen er weer op geschroefd en de achterkant laten zakken. Met wat creativiteit, 12 tegels, een dikke houten balk en 2 stempels (die ik tot nog toe als assteunen gebruikt heb onder de BX) heb ik de voorkant van de Saab toch netjes omhoog gekregen (de krik paste er niet onder en die Zweedse Zwalker heeft geen hydropneumatische vering waardoor je het hele ding even makkelijk wat hoger zet }:| ).

Ik heb wat geprutst aan de linker remklauw. Beetje blokjes er uit, aan dingen draaien en schuiven, beetje olie er op, enzovoorts. Resultaat: het linker wiel draait weer lekker vrij maar de handrem aan die kant doet het niet meer. En ja, de kabel is nog gemonteerd. *zucht*

Morgen de remklauw er maar af halen en uit elkaar halen. Eens zien wat ik verprutst heb. Als ik het morgen niet meer in orde krijg, gaat het ding maandag de schorsing in. Want de APK is al verlopen ...

Pluspunt: ik kan nu zo'n beetje geblinddoekt de voorste remblokken vervangen :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zaterdag 11 oktober 2014 @ 00:53:32 #224
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145418911
Ohja, ik heb voor ik begon met knutselen eerst een enorme spin van de remklauw af gemept en plat gestampt (ik had wel remmenreiniger maar de aansteker weigerde). Maar dat hielp niet, dus ben ik toen maar aan het knutselen gegaan.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zaterdag 11 oktober 2014 @ 21:36:49 #225
25682 2cv
Niet subtiel
pi_145438617
Vandaag de remklauw van de Saab af geplukt en uit elkaar gehaald. Dat was nog spannend, want als je die rommel met perslucht uit elkaar drukt (zoals voorgeschreven), vliegen plotseling de zuigers door de lucht. Gelukkig is het kreng niet op m'n hoofd geland.

De Saab heft, net als de BX, de handrem op de voorwielen zitten. En daar zit dus ook het probleem: op deze remklauw deed de handrem het niet meer. Vermoedelijk heb ik gister de remzuiger te ver verdraaid waardoor het mechaniek niet meer tegen de remzuiger aan duwde. Resultaat: handrem lijkt het niet meer te doen. En het voelt wat dom ...

De remklauw zit nu weer in elkaar en gaat morgen weer onder de Saab. Hopelijk kan er maandag dan APK op gesmeerd worden ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')