abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 mei 2011 @ 19:41:45 #1
100412 mefke79
komt goed!
pi_96762837
De nieuwe plannen voor de kinderopvangtoeslag zijn bekend gemaakt. Volgens de betrokken ministers niet om te bezuinigen, maar om te zorgen dat er minder gefraudeerd wordt. Voor uitgebreid bericht klik
Samenvatting:
* van 0 tm 4 jaar mag je maximaal 140% van de uren die de minst werkende ouder werkt declareren. Voor alles daarboven krijg je geen vergoeding meer.
* van 4 tm 12 jaar is dit 70% van het aantal uren dat de minst werkende ouder werkt.

Ik weet niet hoe het bij jullie werkt, maar hier is het zo dat het kdv met standaard uren werkt. Driekus gaat 3 dagen van 11 uur. Hij is er helemaal niet 11 uur, maar dat wordt wel zo berekend. In ons geval is dat dus 33 uur, mijn contract is maar 32 uur. Ik ga daar dus al over de 100% heen, laat staan als ik extra uren opvang nodig heb. En hoe gaat het met mensen die onregelmatig werken? Of zzp' ers?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_96763675
Het lijkt me een prima regel, had er altijd al moeten zijn. Ik zie eigenlijk geen nadelen in ons geval.
Extra uren nemen we niet af, van de 25 uur dat mijn vrouw werkt gaan de kids 2 dagen naar de opvang (dus 20 uur, onze opvang is niet langer open).
pi_96764065
Ik werk 24 uur per week en neem inderdaad ook 33 uur af al is hij niet 11 uur per dag aanwezig. Dat is precies, maar dan ook precies die 140%.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_96764192
ik werk 24 uur, maar door mijn onregelmatige diensten neem ik veel minder uur af. We zitten gemiddeld op 50 uur per maand.
*poef* nu is het weg
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:12:50 #5
57497 happyme28
I'm so happy
pi_96764297
Ik kan me zo voorstellen dat je dan ook werkelijke uren gaat afnemen (dus 8 per dag ipv 11). Ik zie niet in waarom je meer dan 140% zou willen afnemen (afgezien van fraude) dus lijkt mij een prima regeling.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:12:53 #6
100412 mefke79
komt goed!
pi_96764303
nou ja, ik heb het altijd al krom gevonden dat wij 11 uur per dagen moeten afnemen terwijl hij er niet 11 uur is. Maar ja, als zij 11 uur rekenen, wil ik ook toeslag voor 11 uur. En juist dat gaat nu problemen opleveren.
Ligt er natuurlijk ook wel aan hoe ze het gaan berekenen: mijn contract is dan wel 32 uur, maar hoe gaan zij controleren of ik niet meer gewerkt heb? En als ik meer werk, heb ik wel meer vrij, maar dan word je dus ook min of meer verplicht om dan de extra uren weer op te nemen op een kdv dag om alles recht te trekken.

Met BSO heb ik nog geen ervaring, maar kom je dan niet in de knel met je vakantieopvang?

Ik denk dat de maatregelen het doel: zorgen dat de toeslag werkelijk de arbeidsmarktparticipatie verhoogd, een beetje voorbij schiet. Enne, er komen nog bezuinigingen bovenop...
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:14:10 #7
100412 mefke79
komt goed!
pi_96764351
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:12 schreef happyme28 het volgende:
Ik kan me zo voorstellen dat je dan ook werkelijke uren gaat afnemen (dus 8 per dag ipv 11). Ik zie niet in waarom je meer dan 140% zou willen afnemen (afgezien van fraude) dus lijkt mij een prima regeling.
ik zou graag willen, maar het is hier of 5,5 uur op een dag (halve dag) of 11 uur. En het maakt dan verder geen klap uit of je om half acht brengt en om half zeven haalt of dat je om negen uur komt en om vier uur haalt, je betaalt altijd 11 uur.
pi_96764474
Ja, ik vraag me af hoe ze dat met zelfstandigen gaan doen. Hoe kunnen ze er ooit achterkomen hoeveel uren je dan werkt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_96764671
Hier de volgende situatie:
Man is werkloos geworden. Nu is het zo dat als je in een jaar gewerkt heb (al is het maar 1 dag) je in dat jaar recht heb op aftrek.
Kinderopvang (BSO) hebben we tot nu toe aangehouden (zoon gaat nog 1x in de week ernaartoe om "feeling" met de groep te blijven houden) mocht mijn man een baan vinden dan is de opvang onmiddelijk weer nodig. En gezien de wachtlijsten ....

In de situatie van volgend jaar kan de BSO bij werkloosheid dus niet meer aangehouden worden.
Als de werkloze dan weer een baan heeft moet je ook onmiddelijk weer over opvang kunnen beschikken, dat kan dus lastig zijn.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:23:46 #10
57497 happyme28
I'm so happy
pi_96764793
Ja, maar zullen de nieuwe regels, niet ook nieuwe regels voor de instellingen inhouden? En ik ga er vanuit dat ook zelfstandigen op een of andere manier een urenverantwoording hebben?

Normaliter zal er ook een overgangsregeling zijn bij werkloosheid (iets als 6maanden doorloop obv laatst gewerkte uren).

Ik ben wel benieuwd naar de details uiteindlijk, al zal het voor ons niet veel verschil uitmaken.
pi_96764866
Hoe moet zo'n urenverantwoording er dan uitzien? En gaan ze die per geval beoordelen?

Mijn lief werkt voor zichzelf en is ook bezig met opdrachten werven en bijscholing. Dat zijn onbetaalde uren. Moet 'ie dan ineens thuisblijven met de kinderen omdat we voor die uren geen toeslag krijgen?
pi_96764939
En is het dan helemaal niet inkomensafhankelijk meer? Ik vind het een maffe situatie dat 2 stellen die eenzelfde aantal uren werken maar een groot verschil in inkomen hebben evenveel toeslag krijgen. Dat is toch raar?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:27:06 #13
100412 mefke79
komt goed!
pi_96764951
en hoe gaat het bij verlof? Ik zit nu 16 weken thuis + nog 3 weken ouderschapsverlof. Ik kan in die tijd Driekus niet van het kdv halen, want dan is ie zijn plekje kwijt. Ik mag toch hopen dat ze daar rekening mee houden...
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:27:35 #14
100412 mefke79
komt goed!
pi_96764976
@Claudia, volgens mij blijft het wel gewoon inkomensafhankelijk.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:27:36 #15
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_96764977
bij ons kan ik per kwartier afnemen, flexibele opvang.
Ik werk 28 uur per week, maar er zijn dus weken dat ik maar 7 uur kinderopvang nodig heb
(bijvoorbeeld 2 late diensten door de weeks en weekend 2 vroege diensten werken; dan werk ik dus die week 32 uur en heb ik maar 7 uur opvang nodig).
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_96765065
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:23 schreef happyme28 het volgende:
Normaliter zal er ook een overgangsregeling zijn bij werkloosheid (iets als 6maanden doorloop obv laatst gewerkte uren).
Die is er nu niet.

Raak je op 29 december werkloos, en werk je het jaar erop niet ... geen recht.

Raak je op 2 januari werkloos, en heb je die dag nog gewerkt .... hele jaar recht.
pi_96765108
Je kunt als zelfstandig ondernemer natuurlijk ook veel meer uren gaan werken voor je opdrachtgever en minder geld per uur vragen. Simpele oplossing. En je zou jezelf ook tot zelfstandig ondernemer kunnen bombarderen, een kleine opdracht kunnen zoeken en zeggen dat je in feite veel meer werkt. Krijg je dan ook voor al die uren toeslag?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:29:58 #18
57497 happyme28
I'm so happy
pi_96765114
Tsja, alle what-if's zijn natuurlijk nu speculeren omdat er nog geen details bekend zijn. Maar de genoemde situaties zullen in de regelgeving meegenomen worden lijkt me.

Bij verlof / ouderschapsverlof ben je 'gewoon' in dienst toch? Maar goed, ik neem aan dat dit beschreven worden in de nieuwe regelgeving.
pi_96765130
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:27 schreef mefke79 het volgende:
en hoe gaat het bij verlof? Ik zit nu 16 weken thuis + nog 3 weken ouderschapsverlof. Ik kan in die tijd Driekus niet van het kdv halen, want dan is ie zijn plekje kwijt. Ik mag toch hopen dat ze daar rekening mee houden...
In je verlof verandert je contract toch niet? Je contract blijft voor 32 uur per week en je contract bij het kdv blijft voor 33 uur per week. Ik zie niet in hoe je verlof de situatie verandert :?
The way you rock'n'roll
pi_96765176
Hier scheelt het dat Leia maar 2 dagen naar de opvang gaat, terwijl ik er 3 werk (M. is ook een dag vrij).. Maar ergens is het wel logisch dat je 11 uur moet afnemen, want hoe dan ook de leidsters zijn er wel die 11 uur, al is het maar voor 1 kindje. Eerlijk is anders, want mijn kind zit er maar max. 9 uur, maar het is anders wel lastig in te richten, vandaar de 140% regeling..

Maar sowieso wat ik ervan lees gaat het steeds duurder worden en zullen mensen het steeds lastiger kunnen ophoesten.. resultaat is dat meer mensen thuis gaan blijven = minder belasting die ze kunnen innen is juist grotere problemen..

Ik snap het niet, we hebben te maken met ernstige vergrijzing.. zorg dan juist dat iedereen kan blijven werken maar wel tegelijk kinderen groot kan brengen..
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:31:09 #21
100412 mefke79
komt goed!
pi_96765204
BJ, betaal jij dan ook nog extra voor het feit dat het flexibel is? Dat is hier volgens mij wel. En dan garanderen ze ook nooit dat er plek is...

Kijk, ik snap dat er bezuinigd moet worden en ik snap dat de toeslag gebruikt moet worden om het mogelijk te maken dat je werkt (of studeert, ik neem aan dat dat ook gewoon doorgaat), maar 'verplicht' kdv's dan dat je ook de werkelijke uren kan aangeven. In ons geval dus geen 11 uur maar maar iets van 9 uur. En ik snap ook nog wel dat je dat niet per kwartier kan registeren, maar ik ben al blij met halve uren. Gaan we gewoon klokken met kindjes :+
pi_96765224
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:26 schreef Claudia_x het volgende:
En is het dan helemaal niet inkomensafhankelijk meer? Ik vind het een maffe situatie dat 2 stellen die eenzelfde aantal uren werken maar een groot verschil in inkomen hebben evenveel toeslag krijgen. Dat is toch raar?
Het gaat toch om het maximaal aantal uren? Wat je uiteindelijk terugkrijgt is wel inkomensafhankelijk van beide partners, toch?
pi_96765237
Ik raak echt heel zenuwachtig van dit soort plannetjes.
pi_96765302
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:30 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

In je verlof verandert je contract toch niet? Je contract blijft voor 32 uur per week en je contract bij het kdv blijft voor 33 uur per week. Ik zie niet in hoe je verlof de situatie verandert :?
Dat ook! Tenzij je ouderschapsverlof opneemt (hier het geval, 2 dagen per week).. maar dat zal dan ook wel naar rato berekent worden.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:33:18 #25
100412 mefke79
komt goed!
pi_96765317
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:30 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Nou ja, ligt er dus aan of ze gaan kijken naar gewerkte uren of naar de uren die je op papier hebt. Nu staat er gewerkte uren, dat kan in sommige situaties heel erg uiteen lopen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die onregelmatig werken in de zorg, zoals BJ beschrijft.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:36:22 #26
57497 happyme28
I'm so happy
pi_96765456
Volgens mij gaat het alleen over het aantal uren en niet over de hoogte van het bedrag dat je terugkrijgt.

Overigens vind ik het acceptabel als ouderschapsverlof niet in aanmerking zou komen als 'gewerkte uren'. Je neemt immers dat verlof op om bij je kind te zijn. Zou vreemd zijn als je die uren je kind naar de opvang brengt toch? En dus teruggave wilt hebben?
pi_96765480
Ik ga er vanuit dat ze dit via de loonaangifte van de belastingdienst controleren. Als jij zwangerschapsverlof hebt wordt gewoon je normale aantal contracturen doorgegeven als zijnde gewerkte dagen die maand.

Als je ouderschapsverlof opneemt heb je ook minder opvanguren nodig dus het lijkt me dat die vermindering in uren elkaar niet bijt.
The way you rock'n'roll
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:40:03 #28
100412 mefke79
komt goed!
pi_96765648
Nou ja, bij mijn ouderschapsverlof speelt dus hetzelfde probleem als bij mijn bevallingsverlof. Ik kan moeilijk tegen het kdv zeggen dat Driekus twee weken niet komt (de twee weken aansluitend aan mijn bevallingsverlof).
Tis wat anders als je, zoals mijn man bijvoorbeeld, elke week 4 uur ouderschapsverlof opneemt. Dan daalt je aantal gewerkte uren gewoon structureel, geen probleem. Bovendien doet ie dat ook gewoon om een dag thuis te kunnen zijn = een dag minder opvang.

Wat Claudia al zegt: je wordt er gewoon zenuwachtig van omdat je alleen de globale plannen hoort, niet de details. En dan is het maar hopen dat het goed doordacht is...
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:40:11 #29
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_96765653
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:31 schreef mefke79 het volgende:
BJ, betaal jij dan ook nog extra voor het feit dat het flexibel is? Dat is hier volgens mij wel. En dan garanderen ze ook nooit dat er plek is...

Kijk, ik snap dat er bezuinigd moet worden en ik snap dat de toeslag gebruikt moet worden om het mogelijk te maken dat je werkt (of studeert, ik neem aan dat dat ook gewoon doorgaat), maar 'verplicht' kdv's dan dat je ook de werkelijke uren kan aangeven. In ons geval dus geen 11 uur maar maar iets van 9 uur. En ik snap ook nog wel dat je dat niet per kwartier kan registeren, maar ik ben al blij met halve uren. Gaan we gewoon klokken met kindjes :+
ja het uurbedrag ligt geloof ik iets van 1,5 euro hoger...zal ik na moeten zoeken. Maar het is idd iets meer
Hier is ook geen garantie op plek; maar tijdig aanvragen levert vaak goed resultaat op; ik heb mijn rooster vaak 6 weken vtv; en ik heb nog nooit gehad dat er geen plek was op de aangevraagde uren.
En wij registeren dus WEL per kwartier; ik heb een contract met het KDV voor 12 uur gemiddeld per week.
dus ik betaal gewoon 12 x 4 = 48 uur per maand. Ongeacht hoeveel opvang ik afneem. Ik kan ook de ene week 5 uur opnemen en de week erna 24 bij wijze van.
(5 uur is het minimum aantal uren per week).
Wij betalen dus de kinderopvang per maand...
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:40:39 #30
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_96765678
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:36 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ik ga er vanuit dat ze dit via de loonaangifte van de belastingdienst controleren. Als jij zwangerschapsverlof hebt wordt gewoon je normale aantal contracturen doorgegeven als zijnde gewerkte dagen die maand.

Als je ouderschapsverlof opneemt heb je ook minder opvanguren nodig dus het lijkt me dat die vermindering in uren elkaar niet bijt.
Ik ben niet helemaal thuis in de materie omdat zoonlief naar opa en oma gaat, maar in de situatie van bijv mefke waarbij je 11 uur moet afnemen en stel je hebt die dag eigenlijk ouderschapsverlof. Dan heb je daar toch niks aan? Want je moet toch 11 uur betalen maar je hebt dan ook nog eens minder recht op vergoeding omdat de gewerkte uren minder zijn door het ouderschapsverlof...
Of begrijp ik het verkeerd?

het houdt me wel vaker bezig omdat ik niet weet hoe lang opa en oma dit nog kunnen doen. Daarom heb ik mijn ouderschapsverlof ook maar voor een half jaar vastgelegd
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:41:41 #31
100412 mefke79
komt goed!
pi_96765724
He, dat is fijn BJ, jij hebt dus wel een vast aantal uren dat je afneemt (en waar je dus toeslag voor krijgt) maar kan die flexibel inzetten. Handig!
En wij betalen ook per maand. Wel elke maand hetzelfde en voor extra opvang krijgen we dan losse facturen.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:45:04 #32
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_96765914
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:41 schreef mefke79 het volgende:
He, dat is fijn BJ, jij hebt dus wel een vast aantal uren dat je afneemt (en waar je dus toeslag voor krijgt) maar kan die flexibel inzetten. Handig!
En wij betalen ook per maand. Wel elke maand hetzelfde en voor extra opvang krijgen we dan losse facturen.
yeps ik kan die 48 uur gewoon spreiden over de weken; dus soms heb ik amper opvang nodig (bij veel late diensten of een week vakantie), maar een week erna kan het ook anders zijn, bijvoorbeeld 3 dagdiensten en een late (dus 32 uur opvang ofzo).

Wij zijn ooit begonnen met een contract van 22 uur per week; maar blijkt met mijn onregelmatigheid dat ik dat bij lange na niet gebruik...
pi_96766018
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:40 schreef mefke79 het volgende:
Wat Claudia al zegt: je wordt er gewoon zenuwachtig van omdat je alleen de globale plannen hoort, niet de details. En dan is het maar hopen dat het goed doordacht is...
In het ergste geval kan ik na m'n promotie lekker hoogopgeleid thuis gaan zitten. :Y)

Nou ja, komt vast wel goed. Ik ga er maar niet te veel meer over nadenken tot de details bekend zijn.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:47:32 #34
57497 happyme28
I'm so happy
pi_96766040
Er zijn overigens wel opvanginstellingen waarbij je de keuze hebt in uren dus niet verplicht 11 uur per dag hoeft af te nemen, kan me voorstellen dat daar ook een 'verplichting' komt in het flexibel aanbieden van uren.
pi_96766104
En wat als je geen vast aantal uren werkt, maar onregelmatig? Als je een 0-uren contract hebt? Als je studeert? Of als je therapie volgt en daarvoor opvang nodig hebt?
Ik raak ook in paniek van dit soort dingen.
pi_96766122
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:40 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Ik ben niet helemaal thuis in de materie omdat zoonlief naar opa en oma gaat, maar in de situatie van bijv mefke waarbij je 11 uur moet afnemen en stel je hebt die dag eigenlijk ouderschapsverlof. Dan heb je daar toch niks aan? Want je moet toch 11 uur betalen maar je hebt dan ook nog eens minder recht op vergoeding omdat de gewerkte uren minder zijn door het ouderschapsverlof...
Of begrijp ik het verkeerd?

het houdt me wel vaker bezig omdat ik niet weet hoe lang opa en oma dit nog kunnen doen. Daarom heb ik mijn ouderschapsverlof ook maar voor een half jaar vastgelegd
Dat is toch alleen als je zoals Mefke een volledige werkweek aan ouderschapsverlof op wilt nemen? Over het algemeen neemt iemand bijvoorbeeld een dag per week op en dan heb je ook een dag per week minder opvang nodig.

Het ligt er echt aan of ze gewoon contracturen nemen en op basis daarvan een gemiddeld aantal uren per jaar of dat ze pietje precies aan het eind van het jaar gaan kijken hoeveel gewerkte uren er via de loonaangifte zijn opgegeven. In het laatste geval gaan er heel veel verrekeningen plaats vinden en wordt het echt reuze ingewikkeld.
The way you rock'n'roll
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:49:49 #37
100412 mefke79
komt goed!
pi_96766166
Happy, ik begreep ooit dat de branche zelf het liever niet wil omdat ze dan bang zijn dat mensen hun kinderen veel vroeger komen halen of later brengen. Ik snap niet waarom ze daar zo bang voor zijn, dat kan nu toch ook? Hier in de regio is 1 kdv dat wel werkt met echt geleverde uren ipv 11 uur op een dag en dat krijgt telkens de volle lading kritiek over zich heen.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:49:53 #38
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_96766170
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:48 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Dat is toch alleen als je zoals Mefke een volledige werkweek aan ouderschapsverlof op wilt nemen? Over het algemeen neemt iemand bijvoorbeeld een dag per week op en dan heb je ook een dag per week minder opvang nodig.

Het ligt er echt aan of ze gewoon contracturen nemen en op basis daarvan een gemiddeld aantal uren per jaar of dat ze pietje precies aan het eind van het jaar gaan kijken hoeveel gewerkte uren er via de loonaangifte zijn opgegeven. In het laatste geval gaan er heel veel verrekeningen plaats vinden en wordt het echt reuze ingewikkeld.
azo
dank je
pi_96766319
Nou dan ben ik dus mooi screwed :')
Ik ben alleen ik heb niemand voor een papa dag of die mijn ene kind eerder op kan halen...

Ik moet ze zelf alle 2 brengen en ophalen en als er een max aan uren zit dan ben ik dus echt de sjaak.
Stel ik werk 8 uur dan moet ik nog richting de ene opvang en dan richting de BSO.
Dit doe ik op de fiets want geld voor een auto is er sowieso niet.
Dus ik heb voor werktijd en na werktijd een aantal uren nodig. Ik ga dus dan over het maximum :(
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:52:44 #40
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_96766325
Ik neem aan dat ze met contracturen gaan rekenen, anders is het ondoenlijk. Dus dingen als zwangerschaps/ouderschapsverlof/langdurige ziekte etc zijn dan al geen probleem meer. Voor studenten neem ik aan dat ze de studiebelasting als werkuren rekenen (op grond van die gedachte krijgen studenten nu toch ook die vergoeding?).
Alleen voor zelfstandigen en in geval van (tijdelijke) werkloosheid lijkt het me wel een ingewikkeld gedoe worden.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:55:03 #41
57497 happyme28
I'm so happy
pi_96766445
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:49 schreef mefke79 het volgende:
Happy, ik begreep ooit dat de branche zelf het liever niet wil omdat ze dan bang zijn dat mensen hun kinderen veel vroeger komen halen of later brengen. Ik snap niet waarom ze daar zo bang voor zijn, dat kan nu toch ook? Hier in de regio is 1 kdv dat wel werkt met echt geleverde uren ipv 11 uur op een dag en dat krijgt telkens de volle lading kritiek over zich heen.
Ja, ik snap ook het probleem niet waarom dat lastig is. Mijn collega'tje heeft zo'n opvang en dat scheelt echt in het maandbedrag. Kijk, als je vroeg brengt, laat haalt niet natuurlijk, maar wij brengen vroeg en halen vroeg, dus dat zou wel schelen in het totale aantal uren.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:56:24 #42
4177 Jojogirl
pi_96766512
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:52 schreef Pvoesss het volgende:
Ik ben alleen ik heb niemand voor een papa dag of die mijn ene kind eerder op kan halen...

Ik moet ze zelf alle 2 brengen en ophalen en als er een max aan uren zit dan ben ik dus echt de sjaak.
Stel ik werk 8 uur dan moet ik nog richting de ene opvang en dan richting de BSO.
Dus ik heb voor werktijd en na werktijd een aantal uren nodig. Ik ga dus dan over het maximum :(
Hoezo ben je screwed? Over het algemeen gaan de extra uren die ze berekenen (11 uur per dag versus een 8-urige werkdag) niet over die 140% heen. Alleen als je je kinderen dan meer dagen naar de opvang brengt dan je zelf werkt, loopt het mis.
pi_96766637
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:45 schreef Beessie-Jen het volgende:

[..]

yeps ik kan die 48 uur gewoon spreiden over de weken; dus soms heb ik amper opvang nodig (bij veel late diensten of een week vakantie), maar een week erna kan het ook anders zijn, bijvoorbeeld 3 dagdiensten en een late (dus 32 uur opvang ofzo).

Wij zijn ooit begonnen met een contract van 22 uur per week; maar blijkt met mijn onregelmatigheid dat ik dat bij lange na niet gebruik...
Zo'n soort constructie hebben wij bij de gastouder ook. We hebben afgesproken dat we 50 uur in de maand afnemen. Mochten we een maand minder uren afnemen, dan schrijven we dat op. Hebben we dan een maand meer uren, kijken we of we dat kunnen compenseren. Ik heb wel met de gastouder afgesproken dat Ilse elke week 1 keer komt.
*poef* nu is het weg
pi_96766793
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:52 schreef Pvoesss het volgende:

Als jij 8 uur werkt komt dat overeen met 11 uur opvang kdv (hey dat is toevallig een dag kdv...Dus die krijg je dan gewoon vergoed! BSO is in het ergste geval van 14-19 uur, maar ik gok eerder. 70% van 8 = ongeveer 5 uur. Die getallen komen niet uit de lucht vallen, ze zijn er om te voorkomen dat mensen die niet of nauwelijks werken toch veel gebruik amken van kinderopvang. A

Ik hoop wel dat ze nadenken over mensen met 0-urencontracten en dat kdv's mensen niet meer 4 jaar kunnen vastleggen als je je toelage verliest bij werkloosheid. Sommige kdv's laten je tekenen voor 2000¤ boete als je je kind zonder goede reden weghaalt.
Whatever...
pi_96766989
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:52 schreef Jojogirl het volgende:
Ik neem aan dat ze met contracturen gaan rekenen, anders is het ondoenlijk. Dus dingen als zwangerschaps/ouderschapsverlof/langdurige ziekte etc zijn dan al geen probleem meer. Voor studenten neem ik aan dat ze de studiebelasting als werkuren rekenen (op grond van die gedachte krijgen studenten nu toch ook die vergoeding?).
Alleen voor zelfstandigen en in geval van (tijdelijke) werkloosheid lijkt het me wel een ingewikkeld gedoe worden.
pffrrt bedankt :D nu kan ik weer normaal ademhalen :')
ik wil een nieuwe opleiding gaan volgen, dat betekent wel dat we op salaris rond moeten komen. Dat salaris is niet al te riant. Heus heel okay hoor, meer dan modaal geloof ik, maar er blijft geen klap van over, als de kosten voor opvang zo omhoog zouden gaan dan kan ik niet gaan studeren, dan is het niet op te brengen financieel.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:07:06 #46
57497 happyme28
I'm so happy
pi_96767156
Huup, je moet er denk ik wel rekening mee houden (niet persé door deze regeling) dat opvang duurder wordt de komende jaren, althans, daar houd ik wel rekening mee.

Mag dat wettelijk? Vastleggen voor 4 jaar op laste van boete? Ik dacht dat een opzegtermijn van 2 maanden wettelijk geregeld was?
pi_96767573
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:07 schreef happyme28 het volgende:
Huup, je moet er denk ik wel rekening mee houden (niet persé door deze regeling) dat opvang duurder wordt de komende jaren, althans, daar houd ik wel rekening mee.

Mag dat wettelijk? Vastleggen voor 4 jaar op laste van boete? Ik dacht dat een opzegtermijn van 2 maanden wettelijk geregeld was?
Ja daar houden we ook wel rekening mee hoor, maar op deze manier, als het om mijn uren zou gaan komt het op 0 uren, dat wordt een karige vergoeding :P zelfs al zou ik max 14 uur vergoed krijgen en een kdv vinden dat zo gek is de werkelijke uren te rekenen, dan heb ik nog steeds maar 2 dagen. Dat gaan we niet redden :D
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_96767663
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:56 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Hoe ben je screwed? Over het algemeen gaan de extra uren die ze berekenen (11 uur per dag versus een 8-urige werkdag) niet over die 140% heen. Alleen als je je kinderen dan meer dagen naar de opvang brengt dan je zelf werkt, loopt het mis.
Ik moet ook nog naar mijn werk toe. Plus ik heb voorschoolse en naschoolse opvang nodig.
Ook aan die uren zit een maximum. Het komt er op neer dat ik het nu overschrijden zal waarschijnlijk.
Ik heb in mijn huidige contract wisselende uren maar een vast maand bedrag inkomen heerlijk dus :)
Ik werk dus soms inderdaad ineens een halve dag minder dankzij mijn lieve bazin. Als ze uit gaan van contracturen dan is het 1 ding maar gaan ze uit van werkelijke gemaakte uren dan ben ik de lul.
Op dit moment MOET ik een minimum aan uren afnemen aka hele dag. Er is op dit moment geen flexibele opvang in de buurt voor mij. Anders had ik dit graag gedaan. Zolang er een vast aantal uren blijft bestaan ga ik daar overheen met mijn huidige werksitutie.
pi_96767792
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Ik hoop wel dat ze nadenken over mensen met 0-urencontracten en dat kdv's mensen niet meer 4 jaar kunnen vastleggen als je je toelage verliest bij werkloosheid. Sommige kdv's laten je tekenen voor 2000¤ boete als je je kind zonder goede reden weghaalt.
Nou neem ik aan dat werkloosheid een goede reden is en ze dan dus geen boete op gaan leggen.

Ik vind het zo dom, dat bezuinigen op de kinderopvang, echt!
Het was net een aantal jaar prima geregeld, gaan ze er weer aan morrelen.

[ Bericht 14% gewijzigd door easy-going op 13-05-2011 22:33:28 ]
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:20:20 #50
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_96767994
mental note: inlezen in kinderopvangtoeslagen etc. Pfffff :X
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:21:38 #51
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_96768084
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:20 schreef Kyara het volgende:
mental note: inlezen in kinderopvangtoeslagen etc. Pfffff :X
en je kindje zo snel mogelijk inschrijven....
echt hoor!
Ik heb Evie bij 8 weken zwangerschap ingeschreven en hoorde pas NA de geboorte dat er een plekje was...
beeb 2.0 is ingeschreven, maar tot dusver nog geen bevestiging van een plekje...
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:23:24 #52
160778 t_igger
"T I, double G-ER"
pi_96768221
Ik ben wel heel benieuwd hoe ze dit willen gaan doen voor mensen die voor meerdere redenen opvang nodig hebben, of die naast hun baan vrijwilligerswerk doen.

Ik studeer nu nog fulltime, omdat ik er parttime naast werk kan ik de kinderopvangtoeslag aanvragen op grond van mijn werk.
Kinderopvang toeslag als student aanvragen met wisselende uren/inkomsten en flexibele opvang is hier in den haag in ieder geval compleet drama. Laat staan wanneer je 2 delen van de kinderopvangtoeslag bij verschillende partijen vandaan moet gaan halen.

Voor ons is het hopelijk geen punt meer, omdat ik per 2012 als het goed is gewoon aan het werk ben, maar ik vrees dat er wel heel veel bezwaarschriften/uitzonderingen met deze regels gaan zijn.

Al snap ik op zich wel dat ze het in zekere mate koppelen, er zullen ongetwijfeld wel ouders zijn die hun kinderen 1 of 2 dagen meer naar de opvang brengen dan ze zelf werken.

HOpelijk betekend dit dan een groei in de flexibele opvang overal, want nu wordt er vaak nog gezegd neem maar een contract voor 5 dagen, ook al heb je er flexibel maar gemiddeld 2 dagen per week nodig.
Rabbit: "Tigger where are your manners?"
Tigger: "I don't know but I bet they're havin' more fun than I am."
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:23:39 #53
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_96768239
*slik*
maar volgens mij zijn er hier geen wachtlijsten. Hoewel ik wel weer tot 18.30 opvang nodig heb en dat is ook weer niet standaard....
pi_96768264
p_iglet dus hierboven
pi_96768342
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:23 schreef Kyara het volgende:
*slik*
maar volgens mij zijn er hier geen wachtlijsten. Hoewel ik wel weer tot 18.30 opvang nodig heb en dat is ook weer niet standaard....
Ik heb bij de eerste ruim 1,5 jaar op een plekje moeten wachten :')
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:25:33 #56
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_96768360
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:23 schreef Kyara het volgende:
*slik*
neej idd, de meeste plaatsen zijn tot maximaal 18 uur...
(de flexibele die wij hebben is tot 19 uur maximaal).
pi_96768464
Is een gastouder niets voor je Kyara?? Die van ons is in principe tot 19.00 uur, maar volgende week moet ik tot 20 uur werken, en mijn man tot 22 uur. Dan kan ik Ilse om 20.15 ophalen.
*poef* nu is het weg
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:27:54 #58
4177 Jojogirl
pi_96768507
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:15 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Ik moet ook nog naar mijn werk toe. Plus ik heb voorschoolse en naschoolse opvang nodig.
Ook aan die uren zit een maximum. Het komt er op neer dat ik het nu overschrijden zal waarschijnlijk.
Ik heb in mijn huidige contract wisselende uren maar een vast maand bedrag inkomen heerlijk dus :)
Ik werk dus soms inderdaad ineens een halve dag minder dankzij mijn lieve bazin. Als ze uit gaan van contracturen dan is het 1 ding maar gaan ze uit van werkelijke gemaakte uren dan ben ik de lul.
Op dit moment MOET ik een minimum aan uren afnemen aka hele dag. Er is op dit moment geen flexibele opvang in de buurt voor mij. Anders had ik dit graag gedaan. Zolang er een vast aantal uren blijft bestaan ga ik daar overheen met mijn huidige werksitutie.
Van echt gemaakte uren uitgaan lijkt me administratief niet haalbaar, dus ik neem aan dat het om contracturen gaat.

Maar heeft je creche/BSO dan van die ontzettend ruime openingstijden? Want met een standaard werkdag en standaard openingstijden gaat het gewoon goed.
Kan me trouwens ook voorstellen dat mensen die heel lange dagen maken (overuren, dus niet contractueel vastgelegd) en gastouderopvang afnemen van 7 tot 7 een probleem hebben, dan ga je er ook overheen.
pi_96768523
Hier in de grote stad heb ik nu na een jaar ook nog steeds pas voor twee van de drie dagen opvang. Ze zijn wel van 07.30uur tot 18.30uur open.
The way you rock'n'roll
pi_96768626
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:27 schreef kaatjejannie het volgende:
Is een gastouder niets voor je Kyara?? Die van ons is in principe tot 19.00 uur, maar volgende week moet ik tot 20 uur werken, en mijn man tot 22 uur. Dan kan ik Ilse om 20.15 ophalen.
Voor een gastouder wordt weer minder per uur vergoed. Wat ik raar vind trouwens.
The way you rock'n'roll
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:30:22 #61
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_96768676
Ja gastouder kan ik ook naar kijken idd. Thanx! Heb even gecheckt en de kinderopvang hier om de hoek is standaard tot 18.30 uur open dus dat zou moeten lukken. Maar misschien na de 1e echo toch maar even contact opnemen.

DML: ik zit hier ook niet bepaald in een dorp hoor.
pi_96768680
Wij hebben flexibele opvang nodig...ik werk 16 uur en ben nog voltijds student. Alleen ik weet nooit ver van te voren wat mijn rooster is!
Dus ik moet dat per semester kunnen regelen...ik ben aan het oriënteren maar het is best wel moeilijk om van zoveel kdv'en te weten welke wel en welke niet flexibel zijn.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:31:10 #63
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_96768732
Ja, ik weet niet hoe inkomensafhankelijk die toeslag is maar als het vergelijkbaar is met huur- of zorgtoeslag dan hoef ik sowieso niet te informeren.
pi_96768823
Onze gastouder kost 5 euro per uur, en de maximale vergoeding is 5,09.
We betalen 55 per maand aan het gastouderburo.

Bitterend: ik maak per maand een schema wanneer Ilse erheen gaat. Maar als er een aanpassing is kan ik die ook nog een dag van te voren doorgeven. Hier in de stad is er maar 1 kdv met flexibele tijden. En daar moet je voor inschrijven op het moment dat je denkt dat je aan kinderen gaat beginnen. En dan nog ben je niet op tijd.. :{
*poef* nu is het weg
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:33:26 #65
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_96768895
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:30 schreef bitterend het volgende:
Wij hebben flexibele opvang nodig...ik werk 16 uur en ben nog voltijds student. Alleen ik weet nooit ver van te voren wat mijn rooster is!
Dus ik moet dat per semester kunnen regelen...ik ben aan het oriënteren maar het is best wel moeilijk om van zoveel kdv'en te weten welke wel en welke niet flexibel zijn.
gewoon in je woonplaats googlen op flexibele kinderopvang?
hier (in Hoogeveen) zijn er maar 2 centra die flexibel aanbieden...
pi_96768921
kaatjejannie: kan je dat dus bij een gewone (geen flexibel) opvang regelen? ik ben bang dat sommige dagen altijd vol zitten en dat ik dan niet zou kunnen veranderen
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_96769000
BJ: doe ik...ik krijg als zoek resultaat het hofnarretje :X
Ik ben nu via de stadsdeel website aan het zoeken...
pi_96769033
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:31 schreef Kyara het volgende:
Ja, ik weet niet hoe inkomensafhankelijk die toeslag is maar als het vergelijkbaar is met huur- of zorgtoeslag dan hoef ik sowieso niet te informeren.
Nee het maximum inkomen voor die toeslagen ligt veel lager. Volgens mij krijgt sowieso iedereen minimaal 1/3 aan kinderopvangtoeslag. Voor de rest is het afhankelijk van je inkomen.
The way you rock'n'roll
pi_96769074
bitterend ik weet niet wat je studeerd, maar de grote studentensteden hebben soms ook een vorm van opvang waarbij enige flexibiliteit mogelijk is.

Rotterdam heeft een stichting studenten kinderopvang rotterdam, en voor studenten van de universiteit is er een kinderdagverblijf op woudestein. Andere studiesteden hebben misschien ook wel die mogelijkheid.
pi_96769171
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:32 schreef kaatjejannie het volgende:
Onze gastouder kost 5 euro per uur, en de maximale vergoeding is 5,09.
We betalen 55 per maand aan het gastouderburo.
Als je die bureaukosten er bij optelt ben je qua uurtarief vaak net zo duur uit als een kdv terwijl je dus ruim een euro minder vergoed krijgt.
The way you rock'n'roll
pi_96769271
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:37 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Als je die bureaukosten er bij optelt ben je qua uurtarief vaak net zo duur uit als een kdv terwijl je dus ruim een euro minder vergoed krijgt.
Dat is waar. Maar voor ons is een kdv geen optie. Dus moet het maar zo.
*poef* nu is het weg
pi_96769291
p_iglet : bedankt voor de info! ik studeer in Utrecht , de studieadviseur heeft mij een link doorgestuurd over financiële compensatie als je veel vakken moet missen maar ze zei ook dat het zelden gebeurt in Utrecht dat ze te maken hebben met zwangere dames! vraag me dus af of ze weet van een vorm van opvang hmm ik ga denk ik haar even hierover mailen! misschien kan ze voor mij informeren
pi_96769704
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:27 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Van echt gemaakte uren uitgaan lijkt me administratief niet haalbaar, dus ik neem aan dat het om contracturen gaat.

Maar heeft je creche/BSO dan van die ontzettend ruime openingstijden? Want met een standaard werkdag en standaard openingstijden gaat het gewoon goed.
Kan me trouwens ook voorstellen dat mensen die heel lange dagen maken (overuren, dus niet contractueel vastgelegd) en gastouderopvang afnemen van 7 tot 7 een probleem hebben, dan ga je er ook overheen.
Ja de voorschoolse en naschoolse heeft lange openingstijden.
De kinderopvang niet maar daar zal ik toch eerder heen gaan.
Maar dan moet ik dus alsnog richting de ander en dat kost tijd.

Ik vind het niet leuk. Ik ben alleenstaand ik werk heeel hard ik doe heel erg mijn best om heel goed rond te komen. Maar als ik dit net niet red dan heeft werken dus geen enkel nut :')
Omdat ik echt niet meer kan betalen dan hoe de regeling nu is. :N
pi_96769831
Dat is mooi balen dan Pvoess, maar sowieso gaat het de komende jaren flink omhoog qua kosten :{
The way you rock'n'roll
pi_96769997
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:49 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Dat is mooi balen dan Pvoess, maar sowieso gaat het de komende jaren flink omhoog qua kosten :{
Njah maar dat is op dit moment nog wel redelijk te fixen. En iets meer ook wel
Maar dus niet als ik minder dan dit vergoed zal krijgen.
pi_96796181
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:21 schreef Beessie-Jen het volgende:
en je kindje zo snel mogelijk inschrijven....
echt hoor!
Bij ons kdv is er altijd plek, het hangt er maar net vanaf waar je woont.
pi_96799067
Bitterend, je kunt ook eens bij de gemeente vragen. Ik krijg via de gemeente nog 1/6e deel extra vergoed naast de KO-toeslag omdat ik student ben. En ze hebben hier een aantal plekken vooraf gereserveerd, dus als je snel opvang nodig hebt, is dat fijn. Misschien hebben ze ook wel plekken bij een flexibele opvang.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 18:26:19 #78
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_96801381
Ik heb verder nog geen informatie over alleenstaande ouders en kinderopvangtoeslag gelezen. Om nu zomaar van bovenstaande gegevens uit te gaan gaat me wat te ver. Ik wacht nog even rustig af wat de bedoeling precies is voor sommigen.
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_96802234
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 17:21 schreef Deepfreeze het volgende:
Bitterend, je kunt ook eens bij de gemeente vragen. Ik krijg via de gemeente nog 1/6e deel extra vergoed naast de KO-toeslag omdat ik student ben. En ze hebben hier een aantal plekken vooraf gereserveerd, dus als je snel opvang nodig hebt, is dat fijn. Misschien hebben ze ook wel plekken bij een flexibele opvang.
Super fijn dat je dat had kunnen regelen! ik ga meteen even zoeken!
pi_96880229
Het voorgenomen nieuwe beleid staat hier in de krant vanochtend. Tegelijkertijd was vanochtend op het RTL nieuws dat er kabinetsplannen (met meerderheid) zijn om per uur te gaan betalen, dus alleen de uren die kinderen op de opvang zijn, niet meer per dagde(e)l(en).
Winnares Dione-award '05, '06 en '07!
pi_96881226
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 11:52 schreef clauwheee het volgende:
Het voorgenomen nieuwe beleid staat hier in de krant vanochtend. Tegelijkertijd was vanochtend op het RTL nieuws dat er kabinetsplannen (met meerderheid) zijn om per uur te gaan betalen, dus alleen de uren die kinderen op de opvang zijn, niet meer per dagde(e)l(en).
Op die manier is er geen personeelsbeleid te voeren voor kinderdagverblijven, gaat men meer inspelen op tijdelijke/oproepkrachten (immers in de zomer geen inkomsten door vakanties) etc.

Het lijkt me niet dat we dat willen met zijn allen.
  maandag 16 mei 2011 @ 12:30:21 #82
100412 mefke79
komt goed!
pi_96881715
...snoekiesnoeksnoek, geen idee welke regio je zit, maar hier in de regio is minstens 1 kdv dat al zo werkt, en dat werkt perfect. De meeste ouders (zeg 80%) werkt vaste tijden. Dus die komen elke dag rond de dezelfde tijd en hebben dan elke dag evenveel uren aan opvang nodig. Dat valt echt wel te plannen hoor. En dus ook niet veel anders dan nu. Hier worden aan het begin en einde van de dag ook minder leidsters ingeroosterd omdat er dan minder kinderen zijn. Ze kijken daarbij niet naar het kindertal dat er volgens de papieren zou moeten zijn, maar naar het werkelijk kindertal. En dat is aan het begin en einde van een dag altijd minder dan om pak em beet twee uur 's middags.
Ik geef toe, het is lastiger registreren, maar goed, als er in fabrieken geklokt kan worden, dan moet dat op kdv's ook kunnen.
  maandag 16 mei 2011 @ 12:37:59 #83
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_96881998
Hier ons zelf nu ook vollop aan het inlezen over hoe en wat.
wel alles al aangevraagd bij de belastingdienst.
ben benieuwd, maar voorlopig maak ik me nog niet al te veel zorgen, omdat het hier maar over 1 dag gaat.

Pvpoess dat is mooi zuur idd dan.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  maandag 16 mei 2011 @ 12:45:57 #84
100412 mefke79
komt goed!
pi_96882272
het was even zoeken, maar dit is het artikel over de flexible betaling dat bij ons in de regio in de krant stond. Het kan dus wel, sterker nog, zij heeft dit voorgesteld aan de politiek.
  maandag 16 mei 2011 @ 12:56:54 #85
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_96882657
Ik verdien niet echt slecht, maar als de BSO nog duurder gaat worden, kan ik inderdaad net zo goed minder gaan werken. F gaat twee dagen naar de BSO (dus in totaal 4 uur per week) en heeft vakantieopvang voor twee hele dagen in de week (in alle schoolvakanties dus)

Wij betalen nu zelf, dus na aftrek van de kinderopvangtoeslag, hiervoor 180 euro in de maand.
Als ik twee uur in de week minder zou gaan werken, betalen we dus nog 90 euro in de maand zelf. Twee uur minder werken kost mij bruto 150 euro in de maand, netto dus ongeveer.... 90 euro in de maand.
Dus als we kunnen schipperen met vakantiedagen (misschien een dagje extra naar opa en oma in de schoolvakanties, zelf iets meer vrije dagen opnemen kan het gewoon uit dat ik minder ga werken.

Per uur betalen klinkt in theorie wel heel leuk maar zal voor de planning op de KDV's niets doen. Vanmorgen op tv zeiden ze dan ze dan mooi nog kinderen konden plaatsen op uren waar geen kinderen kwamen. Nou, het gros van de kinderen gaat van 8 tot 5, ze gaan echt niet kinderen dan plaatsen die nog ff van 5 tot 6 mogen komen :'). Daar is gewoon geen vraag naar.

En verder ben ik inderdaad benieuwd hoe ze het met die percentages gaan doen in vakantietijd. In de vakantieperiode hebben wij (volgens de huidige tariefstelling) 22 uur BSO opvang nodig (2 dagen waarvan ze in totaal 18 uur komt) en dat is meer dan 70% van wat ik werk (28 uur).
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 16 mei 2011 @ 13:41:38 #86
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_96884269
@malo; ik kan me wel voorstellen; als je de openingstijden zal verruimen; je ook kindjes aantrekt die anders op de flexibele opvang terecht komen.
Evie gaat ook regelmatig van 14:30 tot 18 uur naar de opvang. En dat is idd geen standaard tijd.
(Maar voor ons dus wel.)..
  maandag 16 mei 2011 @ 13:44:53 #87
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_96884361
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 13:41 schreef Beessie-Jen het volgende:
@malo; ik kan me wel voorstellen; als je de openingstijden zal verruimen; je ook kindjes aantrekt die anders op de flexibele opvang terecht komen.
Evie gaat ook regelmatig van 14:30 tot 18 uur naar de opvang. En dat is idd geen standaard tijd.
(Maar voor ons dus wel.)..
Misschien wel, maar ik denk dat er niet genoeg van zulke "gevallen" zijn voor een KDV om daar goed op te kunnen plannen :).

Oh en Pvoes, succes, is niet leuk zo!
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 16 mei 2011 @ 13:50:39 #88
57497 happyme28
I'm so happy
pi_96884582
In het kader van de discussie in dit topic, las ik dit vanmorgen:

’Uurtarief voor kinderopvang’

door Ruud Mikkers
DEN HAAG, maandag
Ouders moeten per uur voor de opvang van hun kind gaan betalen.

Dat stelt de VVD voor, die daarin wordt gesteund door het CDA en de PVV, waardoor er een meerderheid in de Kamer is. De grootste regeringspartij hoopt door over te gaan op een eerlijker systeem de kosten beter zichtbaar te maken.

Ouders betalen volgens de liberalen nu dikwijls te veel omdat zij in de praktijk ook voor uren betalen terwijl hun kinderen al lang weer thuis zijn. Mensen met kinderen zijn volgens VVD-Kamerlid Straus overgeleverd aan allerlei strenge voorwaarden die sommige organisaties hanteren. Volgens het Kamerlid wordt er in de praktijk met ’wurgcontracten’ gewerkt. „Ouders moeten bijvoorbeeld verplicht voor drie dagen betalen terwijl zij maar twee dagen opvang willen.” Ook moet er vaak verplicht voor vakanties worden doorbetaald, terwijl het kind thuis is.

Wachtlijsten

Als er per uur betaald gaat worden, heeft dat ook een gunstig effect op de wachtlijsten, zo verwacht Straus. Een kind staat nu bijvoorbeeld voor twaalf uur in de boeken terwijl het maar voor acht uur komt. Als deze ’leegloopuren’ dus worden verrekend, kunnen veel meer kinderen worden opgevangen.

In Nederland worden 800.000 kinderen naar de kinderopvang gebracht.

Critici verwachten dat de uurprijs van opvang zal stijgen als er per opgevangen uur betaald zal moeten worden. „Maar als ouder wil ik gewoon weten waarvoor ik betaal”, aldus Straus. Nu baseren kinderdagverblijven hun uurprijs in de regel op de maximale bijdrage die ouders van de overheid krijgen. Straus: „Organisaties willen koste wat kost vasthouden aan dit tarief. Om dan toch uit de kosten te komen gaan kinderdagverblijven allerlei strenge eisen stellen. Met beperkende gevolgen voor de ouders.”

Volgens CDA-Kamerlid Van Hijum is het afrekenen per uur ’eerlijker’ in tijden dat er fors bezuinigd moet worden op opvang. „We moeten kijken hoe er efficiënter door de sector zelf gewerkt kan gaan worden. Dit kan helpen."

Bron: Telegraaf, 16 mei
pi_96884714
Ik weet niet hoe realistisch dit is...ja een kind komt voor bijvoorbeeld 5 uur maar als een kind om 15h weg gaat..ja dan komt geen andere kind van 15-18! en de huur moet toch worden betaald. dat bestaat bijna niet denk ik mensen die hun kind laat in de middag brengen en weer 's avonds op halen
Hoe gaan de wachtlijsten dan omlaag vraag ik me af
  maandag 16 mei 2011 @ 14:14:51 #90
57497 happyme28
I'm so happy
pi_96885472
Bitterend, volgens mij worden o.a. KDV afgerekend op het aantal uur in totaal en als dus 4 ouders hun kind 9 uur per dag brengen ipv de 11 uur die nu doorgerekend wordt, is dat 8 uur minder wat dan dus weer 1 dag voor een ander zou zijn.

Wat ik overigens nu al opmerkelijk vindt bij onze opvang; als ouders betaal je dus van 7.30 - 18.30 uur (11 uur) maar de medewerkers hebben wel diensten van bijv. 7.30 - 16.30 of van 9.00 - 18.30 uur oid. Daan wordt altijd opgevangen in een gemengde groep en pas als de meesten binnen zijn, worden de groepen opgesplitst en aan het eind van de dag (maar dan is Daan al weer weg) worden de groepen ook weer samengevoegd voor de 'langblijvers'. Maar deze besparing is dus niet zichtbaar in het uurtarief voor de ouders.

Anyway, ik ben zeer tevreden over ons KDV en vind het verder niet 'erg' maar wel 'raar'.
  maandag 16 mei 2011 @ 14:38:30 #91
100412 mefke79
komt goed!
pi_96886380
Happy, ik denk dat het zo werkt in elke kdv. Ik zit in de oudercommissie van ons kdv en daar gaf de manager ook aan dat ze een x deel van de tijd met minder personeel toe kan omdat de groepen dan kleiner zijn. Maar die 'besparing' in personeel zien wij als ouders nooit terug.

BSO neem je trouwens wel minder af, maar hier werken ze met een continurooster, dus ze zijn om geloof ik half drie of drie uur al vrij. In ons geval zouden we dan toch echt nog tot half zes opvang nodig hebben. En dan met vakantieopvang..red ik nooit die 70% van de tijd.
pi_96886731
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 14:14 schreef happyme28 het volgende:
Bitterend, volgens mij worden o.a. KDV afgerekend op het aantal uur in totaal en als dus 4 ouders hun kind 9 uur per dag brengen ipv de 11 uur die nu doorgerekend wordt, is dat 8 uur minder wat dan dus weer 1 dag voor een ander zou zijn.
Volgens mij gaat dit niet op omdat ze nog steeds gebonden zijn aan een maximum aantal kinderen per leidster.
The way you rock'n'roll
  maandag 16 mei 2011 @ 14:50:03 #93
100412 mefke79
komt goed!
pi_96886854
DML, volgens wat ik toen begreep mogen ze een x deel van de tijd met minder mensen staan, bijvoorbeeld einde dag/begin dag en tijdens pauzes.
En anders gewoon creatief zijn: voorbeeldje (getallen kloppen niet!)
groep 1: vijf baby's 1 leidster
groep 2: 3 dreumesen, 2 peuters en 1 baby: 2 leidsters

Samenvoegen: maar 2 leidsters nodig want 1 leidster mag op 6 baby's letten

(nogmaals: cijfers kloppen niet, ik roep maar wat, maar zo werkt het wel)
  † In Memoriam † maandag 16 mei 2011 @ 20:22:29 #94
309370 Nanadu
pi_96904370
Ik werk zelf in de kinderopvang en mijn dochter gaat 2 dagen per week naar de opvang (terwijl ik 32 uur werk), maar ik vind dit een erg slecht plan. De kosten die een kinderdagverblijf maakt voor de opvang van kinderen blijft hetzelfde of ze nou 5/8/11 uur komen. Als ouders alleen gaan betalen voor de uren dat hun kind komt is er een grote kans dat de uurprijs omhoog gaat, want de kinderdagverblijven moeten toch rond komen en dat is nu al moeilijk. Veel kinderdagverblijven stoppen met halve dagopvang, omdat ze het andere deel van de dag niet vol krijgen en wel maar een halve dag betaald krijgen van de ouder. Daarnaast is het zo dat als de kinderen gebracht worden voor een deel van de dag en een ander deel van de dag komt een ander kind dit voor veel onrust kan zorgen op de groep. Natuurlijk zijn er kinderen die makkelijk meegaan in een groep als ze later op de dag gebracht worden, maar voor het overgrote deel van de kinderen is het toch zo dat ze moeite hebben met wennen als ze in de loop van de dag komen.

Ik vind het een erg slecht idee dat er steeds zo bezuinigd wordt op de kinderopvang. Op deze manier zorgen ze ervoor dat veel moeders ervoor kiezen om minder te werken of te stoppen met werken. Hierdoor komt er minder geld binnen en wordt er dus ook minder geld in de economie gestopt.
  maandag 16 mei 2011 @ 20:47:56 #95
100412 mefke79
komt goed!
pi_96906248
Nanadu, komen er bij jullie op de groep dan geen kindjes met flexibele opvang? Die komen toch ook halverwege een dag of een middag ofzo?
Ik ben er niet zo bang voor eerlijk gezegd, het is zo'n beetje de meest eerlijke manier van bezuinigen die ik me kan bedenken. Bezuinigen zal toch moeten, dus dan maar zo. En dan woon ik nog in een deel van het land waar je gewoon contracten kan afsluiten voor 1 dag, maar ik begreep dat er ook kdv's zijn waar je voor minimaal 3 dagen moet afsluiten, al komen ze maar 1 dag. Dat is toch belachelijk?
  maandag 16 mei 2011 @ 20:55:50 #96
160778 t_igger
"T I, double G-ER"
pi_96906819
Ik duim gewoon heel hard dat al deze veranderingen betekenen dat er meer flexibele opvang komt overal.

Wij hebben altijd wel minimaal contract gehad, maar dat is met flexibele opvang.
Eerste kdv was dat 8 dagdelen per maand.
Volgende 4 dagdelen per week.
En nu minimaal 3 dagdelen per week.
Maar altijd wel per maand berekend. Dus ene week 1 en andere week 5 dagdelen is geen probleem.

Ik betaal dus ook niet voor dagdelen die pepijn niet komt, alleen als ik in een maand minder dan ons minimumcontract nodig heb.
Rabbit: "Tigger where are your manners?"
Tigger: "I don't know but I bet they're havin' more fun than I am."
pi_96908723
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 20:55 schreef t_igger het volgende:
Ik duim gewoon heel hard dat al deze veranderingen betekenen dat er meer flexibele opvang komt overal.

Wij hebben altijd wel minimaal contract gehad, maar dat is met flexibele opvang.
Eerste kdv was dat 8 dagdelen per maand.
Volgende 4 dagdelen per week.
En nu minimaal 3 dagdelen per week.
Maar altijd wel per maand berekend. Dus ene week 1 en andere week 5 dagdelen is geen probleem.

Ik betaal dus ook niet voor dagdelen die pepijn niet komt, alleen als ik in een maand minder dan ons minimumcontract nodig heb.
Wij hebben minimaal 50 uur in de maand. Maar mochten we een maand minder hebben, dan wordt dat verrekend met bijvoorbeeld de volgende maand. Als we dan meer uur nodig hebben gehad.
*poef* nu is het weg
pi_96937914
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 20:55 schreef t_igger het volgende:
Ik wil helemaal geen flexibele opvang. Ik zou niet weten waarom. Mijn kinderen gaan 2 keer per week naar de opvang van 07:45 tot 17:45 en dat zal nooit veranderen. Woorden als flexibeler en betalen per uur etc. gaan ons als ouders alleen maar meer geld kosten.

Gelukkig gaat mijn zoon over een paar maand naar de basissschool en heb ik nog 1,5 jaar last hiervan voor mijn dochter, maar ik ben het zo zat met die kinderopvang en de vergoedingen. Het veranderd elk jaar en elk jaar is het gezeik en moet ik alles uitzoeken en narekenen. Hoe moeilijk is het nu om gewoon een beslissing te nemen en dat een paar jaar zo te houden?

Stop gewoon met die ouders die thuis oppassen. Gewoon alle kinderen naar een kdv of peuterspeelzaal en verder niks. Dan kan er ook niet gesjoemeld meer worden. En het kdv stuurt dan gelijk alle administratie naar de belastingdienst en ik betaal alleen mijn eigen deel en ontvang niet eerst geld van de belastingdienst dat ik weer moet betalen aan het kdv. Zo moeilijk is het allemaal niet om het goed te regelen.
pi_96938324
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:45 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Stop gewoon met die ouders die thuis oppassen. Gewoon alle kinderen naar een kdv of peuterspeelzaal en verder niks. Dan kan er ook niet gesjoemeld meer worden. En het kdv stuurt dan gelijk alle administratie naar de belastingdienst en ik betaal alleen mijn eigen deel en ontvang niet eerst geld van de belastingdienst dat ik weer moet betalen aan het kdv. Zo moeilijk is het allemaal niet om het goed te regelen.
Inderdaad zeg. Laten we iedereen vertellen hoe hij zijn leven moet inrichten en wie wel en niet op zijn kinderen mag passen!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 17 mei 2011 @ 14:49:25 #100
198722 Dizzy-Miss-Lizzy
spin me around
pi_96940458
Het is al lang mogelijk om het geld van de belastingdienst rechtstreeks naar het kdv te laten storten.
The way you rock'n'roll
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:21:57 #101
100412 mefke79
komt goed!
pi_96941775
DML, dat kan alleen als je kdv dat wil...bij ons dus niet.

Snoekiesnoek, je denkt wel heel erg alleen vanuit je eigen situatie. Ik neem aan dat jullie kdv ook niet open is van 7.45 tot 17.45, maar langer. En dat jullie dus ook niet per uur maar per dag betalen. Ook jij betaald dus te veel. En doordat iedereen te veel betaald en daar dus te veel toeslag voor krijgt, is het nu te duur aan het worden. Dus als er manieren zijn om wel de optimale vorm van opvang te verlenen en de kosten niet uit de hand te laten lopen, graag. Die oplossing ligt voor een deel in betalen voor wat je krijgt in plaats van betalen voor uren waarin je kind er niet is. Bijkomend voordeel is dan dat je ook nog mensen tegemoet komt die maar 3 uur opvang op een dag nodig hebben of de ene week heel veel en de andere heel weinig.

En joh, als werkelijk alle kinderen die nu thuis opgevangen worden of op de psz of door bekenden of op welke andere manier dan ook, naar een kdv moeten...dan krijgen we helemaal geen toeslag meer en loopt het kostentechnisch helemaal uit de hand. Om nog maar niet te spreken over de kdv's die dat helemaal niet aan kunnen.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:23:55 #102
144006 chacama
Ondernemend!
pi_96941870
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:45 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Ik wil helemaal geen flexibele opvang. Ik zou niet weten waarom. Mijn kinderen gaan 2 keer per week naar de opvang van 07:45 tot 17:45 en dat zal nooit veranderen. Woorden als flexibeler en betalen per uur etc. gaan ons als ouders alleen maar meer geld kosten.

Fijn dat jij niet in de zorg werkt en dus ook geen flexibele opvang nodig hebt. Dat het duurder zou worden, hoeft niet zo te zijn. De kdv's zullen vast wel vaste contracten maken. Daar waar flexiblel nodig is, zal er ook een extra kostenplaatje aan verbonden worden. Jij concludeert dat jij daar automatisch de dupe van zal zijn.

Gelukkig gaat mijn zoon over een paar maand naar de basissschool en heb ik nog 1,5 jaar last hiervan voor mijn dochter, maar ik ben het zo zat met die kinderopvang en de vergoedingen. Het veranderd elk jaar en elk jaar is het gezeik en moet ik alles uitzoeken en narekenen. Hoe moeilijk is het nu om gewoon een beslissing te nemen en dat een paar jaar zo te houden?

Je hoeft het niet te doen. Je kunt ook gewoon geen gebruik maken van de toeslag. En wat betreft die beslissing. Een antal jaar geleden is die beslissing genomen. En nu zijn ze hem aan het bijschaven. Niet altijd op de meest handige manier, maar goed...daar is het ook de overheid voor. .

Jouw mening over gastouders is erg bekrompen. Ik had een heel verhaal ter verdediging en zeker voor wat betreft de flexibele opvang die (in elk geval bij mijn gastouder) daar mogelijk is. Maar het feit dat mijn kinderen al meer dan 7 jaar bij dezelfde gastouder worden opgevangen zegt al genoeg eigenlijk. Pas als een kdv 100% flexibele opvang zou kunnen bieden (iets dat in elk geval hier niet mogelijk is) dan zouden bepaalde ouders het wellicht overwegen om daarvoor te kiezen, maar zelfs dat zou in mijn geval niet zo zijn. Ik wil stabiliteit voor mijn kinderen. En dus niet op de ene dag leidster nummer 1 en dag twee leidster nummer 5. Om dan een half jaar later weer iemand anders te moeten leren kennen, omdat er een stagiaire is of personeel weggaat en vervangen moet worden. Nee, dankje geef mij dan maar aub een vaste gastouders.

En voor wat betreft het betalen....zie opmerking DML
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:26:55 #103
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_96942001
Ik denk niet dat de kosten omlaag gaan voor ouders... Nu betaal je per uur 5,31 euro en gewoon 11 uur per dag, ookal zit een kind er 8 uur. Maar na invoeding van deze waanzin betaal je gewoon 7,30 euro per uur en dan nog dat ze waarschijnlijk het uurtafief weer verlagen wat in aanmerking komt voor vergoeding...
Dus leuk voorbeeldje afname van 172 uur per maand:
5,31 x 172 = 913, daarvan krijg je ongeveer 2/3e terug, dus je betaald grofweg 300 per maand.

Na de invoering:
7,30 x 125 = 913.... MAAR, je krijgt maar over een bedrag van 625 2/3e terug, de rest zit boven het bedrag en komt voor rekening van de ouders. Dus je betaald aan het eind van de rit bijna 500..

[ Bericht 23% gewijzigd door Ticootje op 17-05-2011 15:32:09 ]
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:32:55 #104
100412 mefke79
komt goed!
pi_96942263
Tico, ik vrees dat we inderdaad gewoon rekening moeten houden met een verhoging, maar die was ook al aangekondigd...ik heb ook niet de hoop dat het beter wordt. Ik hoop vooral op minder slecht.

En ik hoop dat er gewoon goed nagedacht is over die 140% en 70% vd kosten bij situaties als zzp'ers, vakanties etc.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:34:43 #105
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_96942344
Nou ik vind het maar zwaar kut.. We betalen ons nu al helemaal scheel aan de opvang... Het was best goed geregeld, toen we Jen kregen was de opvang iets van 375 per maand.. Nu met alle bezuigingen en Leyla erbij zitten we op 550.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:42:08 #106
144006 chacama
Ondernemend!
pi_96942706
Dat denk ik niet Mefke. Ik houd mijn hart dan ook vast. Hoe moet ik aantonen dat ik meer dan de winkeluren werk? Dat ik ook nog naar beurzen en de veilingen ga. Tuurlijk overleggen van bewijsstukken, maar ik wil er eigenlijk niet aan denken..er kan zoveel mis gaan.

En wat ticootje ook zegt. Het wordt echt steeds duurder. Het is dat ik mijn kinderen er geen plezier mee doe en ikzelf er ook niet vrolijker van wordt, maar ze tussendemiddag en na school naar de zaak halen zou ik bijna kostentechnisch gaan overwegen. En dan heb ik nog de luxe om dat te kunnen overwegen. De meesten onder ons hebben enkel de keuze "zo doorgaan" of "stoppen met werken".
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:43:43 #107
100412 mefke79
komt goed!
pi_96942775
o, mij zie je ook echt niet blij zijn hoor...En dan zit ik voor dit jaar helemaal nog even te denken hoe ik het moet doen want ik heb het eerste jaar volgens mij te veel betaald, maar geen idee hoe nu dan in te vullen enzo. Ik heb dan nog het geluk dat ons kdv niet boven de max grens van vergoeding gaat zitten. Ik geloof dat dat in de randstad ook steeds meer gebeurt.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:45:56 #108
100412 mefke79
komt goed!
pi_96942865
Het stomme is: ze willen hiermee de arbeidsparticipatie van de vrouwen verhogen. Maar ze bereiken toch het tegenovergestelde?! Ik heb een goede baan, ben hoog opgeleid en verdien gewoon goed, dus het is te doen. Oke, liever niet en ook wij moeten dingen laten, maar inderdaad als je een wat minder betaalde baan hebt, dan laat je het toch wel uit je hoofd om te gaan werken. Als je 20 uur gaat werken en je houdt er maar iets van 200 euro aan over, dan moet je wel heeeeel erg van je werk houden.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:48:25 #109
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_96942967
Wij nemen nu 20 uur opvang per week en werken allebei 32 uur. Dus dat is geen probleem. straks gaan er 10 uur opvang vanaf en die veranderen in uren bso. Dat zullen minder uren zijn, dus dat zal ook goed gaan.

Wat ik zelf vooral lastig vind is dat er gewoon nergens plaats is. Ik heb per september bso nodig op 2 dagen in de week en kan dus vanaf november pas opvang krijgen en dan nog op 2 dagen die ik niet wil omdat op die dagen mijn andere kind naar het kdv is. We staan inmiddels al bijna een jaar op de wachtlijst... En dan nog zeggen dat ze willen dat hoogopgeleide vrouwen blijven werken. Ik moet nu 9 weken zien te overbruggen met kinderen die op verschillende dagen thuis zijn en heb nog geen idee hoe ik dat moet gaan doen :X
  † In Memoriam † dinsdag 17 mei 2011 @ 15:50:51 #110
309370 Nanadu
pi_96943071
@mefke nee er komen geen kinderen met flexibele opvang, wij hebben alleen kinderen met vaste dagen. Wij hebben 1 kind die een halve dag komt en dit is ook alleen vanwege een uitzondering. Natuurlijk hebben wij wel eens kinderen die in overleg later gebracht worden en je merkt toch vaak dat dit moeilijk is voor zowel het kind en de groep. Vaak is de groep al opgestart en ben je al met een activiteit bezig. Je merkt dan dat de groep chaotischer wordt en het kind vindt het vaak moeilijk om dan in de groep te komen. Met 1 kind is dit wel te begeleiden, maar als het bij meerdere kinderen gebeurt wordt dit lastiger. Dit is mijn ervaring na een aantal jaar werken in de kinderopvang.

@ tico dat is nog laag bij ons (in de randstad) betaal je 6,25 per uur en dat is nog laag. Ik betaal voor 2 dagen 615 euro ongeveer. Ik vind het op deze manier onbetaalbaar worden en wij hebben toch een redelijk gemiddeld inkomen en geen overdreven dure hypotheek.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:54:58 #111
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_96943291
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 15:50 schreef Nanadu het volgende:
@ tico dat is nog laag bij ons (in de randstad) betaal je 6,25 per uur en dat is nog laag. Ik betaal voor 2 dagen 615 euro ongeveer. Ik vind het op deze manier onbetaalbaar worden en wij hebben toch een redelijk gemiddeld inkomen en geen overdreven dure hypotheek.
Ons uurtarief is zelfs 6,85 euro :X En ik snap dat ophalen tijdens activiteiten niet handig is, maar ik vraag me wel altijd af waarom ik in de ruim van tevoren aangekondigde vakantieweken toch gewoon door moet betalen :)

Na aftrek kinderopvangtoeslag betaal ik voor 2 kinderen trouwens 320 euro en dat vind ik best redelijk

[ Bericht 5% gewijzigd door Stiemie op 17-05-2011 16:04:47 ]
  † In Memoriam † dinsdag 17 mei 2011 @ 16:00:27 #112
309370 Nanadu
pi_96943581
@stiemie de reden bij ons is dat er tijdens die weken wel gewoon personeel wordt ingeroosterd, maar er geen kinderen extra tijdelijk voor kunnen worden ingedeeld. de kosten worden dus wel gewoon gemaakt voor het kind. Bij ons op het dagverblijf is het in ieder geval bijna nooit zo dat er zoveel kinderen tegelijk op vakantie zijn dat er minder leidsters ingeroosterd moeten worde. Daarnaast hebben bij ons alle leidsters een vast contract, dus al kunnen er minder leidsters ingeroosterd worden dan zou dit van de vakantie-uren afgaan en moeten ze dus ook gewoon betaald worden.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 16:01:49 #113
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_96943651
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 15:45 schreef mefke79 het volgende:
Het stomme is: ze willen hiermee de arbeidsparticipatie van de vrouwen verhogen. Maar ze bereiken toch het tegenovergestelde?! Ik heb een goede baan, ben hoog opgeleid en verdien gewoon goed, dus het is te doen. Oke, liever niet en ook wij moeten dingen laten, maar inderdaad als je een wat minder betaalde baan hebt, dan laat je het toch wel uit je hoofd om te gaan werken. Als je 20 uur gaat werken en je houdt er maar iets van 200 euro aan over, dan moet je wel heeeeel erg van je werk houden.
Onze BSO zit al boven de maximale vergoeding. Alle BSO's in de stad waar ik woon.

Ik ben ook hoog opgeleid en verdien niet slecht, (in ieder geval boven modaal als ik fulltime zou werken), maar voor die 4 uurtjes BSO + 2 hele dagen in de vakanties betalen we zelf ongeveer net zoveel als dat ik netto verdien in 4 uurtjes werken.

Als het nog duurder wordt kan ik dus beter op de dagen dat F nu naar de BSO gaat, om 14:30 uur stoppen met werken en F dan zelf uit school halen. Voor de vakanties moeten we opa en oma dan maar extra inschakelen of zelf extra snipperen (vakantiedagen genoeg).

Ik werk met heel veel plezier maar als het me meer kost dan oplevert, waarom zou je dan nog werken?
  dinsdag 17 mei 2011 @ 16:04:54 #114
100412 mefke79
komt goed!
pi_96943797
Nou ja, dat dus MaLo...waarom zou je...

Hier worden wel groepen samengevoegd tijdens vakanties. En ik weet dat er, tot voor kort, ook een kdv hier in de buurt was waar je een 40 weken contract kon afsluiten. Ideaal als je in het onderwijs zit, dan moet je wel al je eigen vakanties thuis zijn, maar het bespaart natuurlijk wel kosten.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 16:06:21 #115
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_96943874
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 16:00 schreef Nanadu het volgende:
@stiemie de reden bij ons is dat er tijdens die weken wel gewoon personeel wordt ingeroosterd, maar er geen kinderen extra tijdelijk voor kunnen worden ingedeeld. de kosten worden dus wel gewoon gemaakt voor het kind. Bij ons op het dagverblijf is het in ieder geval bijna nooit zo dat er zoveel kinderen tegelijk op vakantie zijn dat er minder leidsters ingeroosterd moeten worde. Daarnaast hebben bij ons alle leidsters een vast contract, dus al kunnen er minder leidsters ingeroosterd worden dan zou dit van de vakantie-uren afgaan en moeten ze dus ook gewoon betaald worden.
Nee maar bij ons gaat het dus wel eens zo dat er op dagen dat mijn kind bv met vakantie of ziek is een ander kindje extra komt. Zo doen wij dat ook wel eens als we een dagje extra oppas nodig hebben ivm werk of ziekte of wat dan ook. Ik betaal die dag dan ook dus in feite vangen ze dan dubbel en dat is ook niet netjes
  dinsdag 17 mei 2011 @ 16:09:49 #116
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_96944060
Onze BSO heeft twee locaties en in de vakantieperiodes wordt dit samengevoegd op één locatie. Dus hier wordt ook samengevoegd.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 16:14:15 #117
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_96944289
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 16:04 schreef mefke79 het volgende:
Nou ja, dat dus MaLo...waarom zou je...

Hier worden wel groepen samengevoegd tijdens vakanties. En ik weet dat er, tot voor kort, ook een kdv hier in de buurt was waar je een 40 weken contract kon afsluiten. Ideaal als je in het onderwijs zit, dan moet je wel al je eigen vakanties thuis zijn, maar het bespaart natuurlijk wel kosten.
En dan hebben wij ook nog maar één kind he, als we meer kinderen op de BSO hadden gehad had het al helemaal niet meer uitgekund om die uren te werken :').
Daar zit je dan als hoogopgeleide, boven modaal verdienende _O-

Ik vraag me trouwens af of mijn werkgever het goed zou keuren als ik minder zou gaan werken. Ze zouden er in ieder geval helemaal niet happig om zijn als ik één of twee dagen om 14:30 naar huis zou gaan. Als ze me niet minder zouden willen laten werken moeten ze er maar een flinke salarisverhoging tegenaan gooien :P
pi_96996559
Winnares Dione-award '05, '06 en '07!
pi_96996698
Ik zie dat er enorm verschil is per uur tarief...een kdv hier 3 straten verder op vraagt 6,36 terwijl eentje 10 minuten fietsen van ons vraagt 7.03

Ik heb ook niet zoveel keus omdat wij graag flexibele opvang willen, en er zijn alleen maar 2 kdv in onze stads deel die dat aanbieden
  woensdag 18 mei 2011 @ 18:54:04 #120
100412 mefke79
komt goed!
pi_96999418
Bitterend, je zit in de randstad, toch? Daar zijn de wachtlijsten over het algemeen groter dan hier (Brabant); wet van vraag en aanbod, dus prijs gaat omhoog. En ja, flexibel kost dan nog meer dan gewoon. Je krijgt wel een (groot) deel van die uurprijs weer terug via de belasting he..

Clauwhee, ik las het ja. Ze gaan er vanuit dat ouders en kdv's het onderling oplossen...
  woensdag 18 mei 2011 @ 20:39:08 #121
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_97005205
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 18:54 schreef mefke79 het volgende:
Bitterend, je zit in de randstad, toch? Daar zijn de wachtlijsten over het algemeen groter dan hier (Brabant); wet van vraag en aanbod, dus prijs gaat omhoog. En ja, flexibel kost dan nog meer dan gewoon. Je krijgt wel een (groot) deel van die uurprijs weer terug via de belasting he..

Clauwhee, ik las het ja. Ze gaan er vanuit dat ouders en kdv's het onderling oplossen...
Wat dus gewoon betekent dat we 11 uur per dag blijven betalen, voor Willem 10 anderen....

Ben ik er eindelijk uit dat ik graag een tweede wil gaan ze sukkelen met die opvang, het gaat bij mij om 2 dagen per week, maar de rek is er financieel gezien wel bijna uit. Volgens de huidige regeling zouden we bij 2 kinderen zo'n 600 euro per maand zelf moeten bijdragen. Dat is te doen voor ons, maar veel meer kunnen we ook niet missen. Dan wordt het echt goedkoper om minder te gaan werken. En ik heb echt geen slecht salaris....
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  woensdag 18 mei 2011 @ 20:55:40 #122
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_97006176
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:39 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Wat dus gewoon betekent dat we 11 uur per dag blijven betalen, voor Willem 10 anderen....

Ben ik er eindelijk uit dat ik graag een tweede wil gaan ze sukkelen met die opvang, het gaat bij mij om 2 dagen per week, maar de rek is er financieel gezien wel bijna uit. Volgens de huidige regeling zouden we bij 2 kinderen zo'n 600 euro per maand zelf moeten bijdragen. Dat is te doen voor ons, maar veel meer kunnen we ook niet missen. Dan wordt het echt goedkoper om minder te gaan werken. En ik heb echt geen slecht salaris....
Werken is straks alleen nog voorbehouden aan de rijken _O-
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:46:18 #123
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_97009408
Flugel, dat is hier precies zo.
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:48:43 #124
100412 mefke79
komt goed!
pi_97009596
hier nog eentje...
pi_97009604
Wij redden het niet om zelf 600 euros per maand neer te leggen hiervoor...ik werk part time en ben nog student....
Mefke: ik woon in Amsterdam..ik ga deze week bellen naar de kdv die flexibele opvang aanbiedt..kijken of ze plek zullen hebben voor maart-april 2012
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:49:10 #126
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_97009642
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:46 schreef Ticootje het volgende:
Flugel, dat is hier precies zo.
Klote is dat he? Het is sowieso al krankzinnig duur allemaal... Ik troost mezelf maar met de gedachte dat we dat geld natuurlijk allemaal 'over gaan houden' zodra we klaar zijn met de opvang :')
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:50:06 #127
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_97009717
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:48 schreef bitterend het volgende:
Wij redden het niet om zelf 600 euros per maand neer te leggen hiervoor...ik werk part time en ben nog student....
Mefke: ik woon in Amsterdam..ik ga deze week bellen naar de kdv die flexibele opvang aanbiedt..kijken of ze plek zullen hebben voor maart-april 2012
Het is afhankelijk van je inkomen, als je minder verdiend krijg je meer terug ;)
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:50:40 #128
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_97009774
Ik ben blij dat jen bijna naar school gaat! Dan nog 3 jaar kromliggen. Ik ben wel van plan dat het bedrag wat we dan meer te besteden hebben naar de aflossing van m'n studie gaat. Zal mooi zijn als we over een jaar of 6 gewoon schuldenvrij zijn.
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:53:52 #129
100412 mefke79
komt goed!
pi_97010028
studieschuld is hier dit jaar klaar, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Nog dik 2 jaar, dan mag driekus naar de bso :')
  woensdag 18 mei 2011 @ 22:00:34 #130
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_97010515
Ik ben pas net begonnen met aflossen :')
pi_97010595
Nog erger...ben pas vorige jaar begonnen met studeren :')
  donderdag 19 mei 2011 @ 08:04:25 #132
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_97019988
Ik had geen studieschuld gelukkig (dank je wel pap!).

En ik ben blij dat F op de BSO zit en niet meer naar het KDV gaat, dat scheelt zóveel in de kosten!

Maar toen F nog op het KDV zat (ze is nu 7, dus tot 3 jaar geleden) had ik helemaal niet het idee dat we gruwelijk veel betaalden voor de opvang. Maar toen verdienden we ook minder dus kregen we meer terug.
pi_104128933
Beste, mijn vriendin heeft net te horen gekregen dat ze geen nieuw contract krijgt en ze is heel erg zwanger, wij zijn midden december uitgerekend. :)

Per 1 januari is ze werkloos en hebben we vlgs de nieuwe 2012 regels dus geen recht op kinderopvangtoeslag. Helemaal niet, ook geen 3 maanden toch?

Wat nu als ik een VOF begin en haar een contract geef van 40 uur voor pak hem beet ¤0,-, in deze uren doet ze uiteraard uitzoekwerkzaamheden voor mij :P Kan dat? Kunnen we dan niet gewoon ko-toeslag krijgen?

De bedoeling is natuurlijk dat ze wel weer echt gaat werken maar wij willen de kleine alvast op de opvang hebben, dat zoekt (en solliciteert) ook makkelijker.

thanks!
  dinsdag 8 november 2011 @ 18:07:58 #134
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_104129247
Tja, geen idee of dat zo kan werken Sjas. Weet ook niet hoe het zit met wachtlijsten maar mij lijkt het wel zonde van het geld om je kleintje naar een kdv te brengen terwijl je zelf thuis zit. Je betaalt natuurlijk ook nog een boel zelf he. En voor die paar keer dat je vriendin een sollicitatiegesprek heeft, is er dan echt geen andere opvang mogelijk (oma, tante, vrienden?). Wil je vriendin ook weer fulltime aan de slag of liever parttime? Want in het laatste geval weet je ook nog niet op welke dagen ze kan werken. Maar goed, als je te maken hebt met mega wachtlijsten is het natuurlijk een ander verhaal maar dan ben je sowieso aan de late kant lijkt me.
pi_104135772
Met ingang van volgend jaar heb je de eerste 3 maanden van werkloosheid recht op Kinderopvangtoeslag

quote:
In geval van werkloosheid wordt een overgangstermijn van 3 maanden gehanteerd waarin toeslagaanvragers het recht op kinderopvangtoeslag behouden
.

bron: ministerie van sociale zaken
  dinsdag 8 november 2011 @ 20:53:37 #136
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_104136888
Volgens mij heeft je vriendin sowieso nog recht op zwangerschapsverlof, ook na ontslag, dus via het Uwv krijgt ze dan een uitkering. Na (ik meen) 10 weken na de bevalling houdt dat wel op, maar dan heb je wel 2 maanden de tijd om te solliciteren zonder dat je je zorgen hoeft te maken over kosten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')