abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 mei 2011 @ 06:48:43 #251
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_96736791
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 23:38 schreef Cherna het volgende:

[..]

Vergis je niet in het loon van een goede fotolasser. Die kan nog wel hoger op de loonlijst staan dan een ontwerper. Fotolassen is een zwaar en moeilijk vak. Maar dat ff terzijde.
Dit. Een goede ervaren fotolasser verdient meer dan ik. Neem van mij aan dat je die niet vaak in huurhuizen zult aantreffen ;)

* Whuzz verkast trouwens tijdelijk naar een huurpand! En het is nog eens VEEL groter dan zijn koophuis ook! :o
Voor de duur van het familieweekend.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_96737438
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 06:48 schreef Whuzz het volgende:

* Whuzz verkast trouwens tijdelijk naar een huurpand! En het is nog eens VEEL groter dan zijn koophuis ook! :o
Voor de duur van het familieweekend.
Je zal maar de luxe kennen om iedere dag in een huurpand te mogen wonen *O*
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  vrijdag 13 mei 2011 @ 08:28:03 #253
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_96737530
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 08:19 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je zal maar de luxe kennen om iedere dag in een huurpand te mogen wonen *O*
Nee joh, het is juist perfect om als huizenkoper ééns per jaar in zo'n huurding te vertoeven. Dat doet je weer beseffen hoe erg huren altijd "net niet" is en hoe heerlijk is om in "helemaal wel" te wonen als je weer naar je eigen (!) huis gaat! :D
pi_96737575
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 08:28 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Nee joh, het is juist perfect om als huizenkoper ééns per jaar in zo'n huurding te vertoeven. Dat doet je weer beseffen hoe erg huren altijd "net niet" is en hoe heerlijk is om in "helemaal wel" te wonen als je weer naar je eigen (!) huis gaat! :D
Respect, op jouw leeftijd al je woning afbetaald. Bij de meesten is de woning eigenlijk nog gewoon van de bank als het erop aan komt.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 08:32:11 #255
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_96737591
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 08:30 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Respect, op jouw leeftijd al je woning afbetaald. Bij de meesten is de woning eigenlijk nog gewoon van de bank als het erop aan komt.
Dat is slechts jouw C.D. om jouw gebrek aan eigen bezit goed te praten. Geeft niet hoor, we begrijpen het :*
pi_96753602
Tjonge...jonge..jongen...De afgelopen dagen ben ik bij een vriend aan het klussen geweest in een nieuwbouwhuis. Wat krijg je voor dat geld weinig, slechte afwerking, gespoten plafonds, deuren die er scheef inhangen, leidingen slordig ingefreest etc etc.. Volgens mij is de kwaliteit van de bouw evenredig gedaald met de stijgende prijs!

Maar hij heeft nu een mooi granieten vloer in de douche( Ik klop mij zelf op de borst!!)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 16:35:08 #257
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_96755050
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 16:03 schreef BeffJeck het volgende:
Tjonge...jonge..jongen...De afgelopen dagen ben ik bij een vriend aan het klussen geweest in een nieuwbouwhuis. Wat krijg je voor dat geld weinig, slechte afwerking, gespoten plafonds, deuren die er scheef inhangen, leidingen slordig ingefreest etc etc.. Volgens mij is de kwaliteit van de bouw evenredig gedaald met de stijgende prijs!

Maar hij heeft nu een mooi granieten vloer in de douche( Ik klop mij zelf op de borst!!)
Interessant he! We hebben met z'n allen meer geld op de bank staan, rekenen ons rijk, maar kunnen er minder voor kopen, en dat wat we kopen is van inferieure kwaliteit ;)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_96757667
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 16:35 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Interessant he! We hebben met z'n allen meer geld op de bank staan, rekenen ons rijk, maar kunnen er minder voor kopen, en dat wat we kopen is van inferieure kwaliteit ;)
ik begrijp niet dat mensen dit accepteren! Er zijn personen die hier heel veel geld aan verdienen!
pi_96757705
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 17:31 schreef BeffJeck het volgende:

ik begrijp niet dat mensen dit accepteren! Er zijn personen die hier heel veel geld aan verdienen!
Je hebt het over huren?

:+
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 13 mei 2011 @ 17:43:37 #260
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_96758129
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 17:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je hebt het over huren?

O god gaan we deze discussie weer krijgen van de leenschuldkneuzen |:(
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_96758696
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 17:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je hebt het over huren?

Ook huren. Over de treurige kwaliteit van nieuwbouwwoningen.
pi_96759611
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 17:43 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

O god gaan we deze discussie weer krijgen van de leenschuldkneuzen |:(
Oh god, weer zo'n digibeet die smiley's niet herkent... _O-
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_96767898
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 17:31 schreef BeffJeck het volgende:

[..]

Die wonen in hele dure onverkoopbare villa's. ;)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:26:38 #264
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_96768436
Wat gebeurde er ook al weer met die woningmarkt?

Oh ja:

Nederland vergrijst.
Wie betrekken straks al die eensgezinswoningen waar nu babyboomers in wonen? Gezinnen met kinderen hebben geen behoefte meer aan zoveel woningen, want Nederland vergrijst. Het marktsegment dat daar in gaat, zijn de mensen die nu (bijvoorbeeld na een echtscheiding) in een appartement wonen. Maar dat kan alleen als de prijzen dalen.

Gezingsverdunning stopt
Jarenlang was de toename van echtscheidingen een belangrijke drijfveer van de woningmarkt. Steeds minder mensen per woning betekende namelijk dat meer woningen nodig waren. Maar die culturele revolutie ligt achter ons. Het aantal echtscheidingen nadert stabiliteit en komt in evenwicht met het aantal huwelijken. Het neemt zelfs af want mensen kunnen -met deze woningmarkt en de omvang van de hypotheekschulden- de echtscheiding vaak niet meer betalen.

Er is een overschot aan appartementen
Gezinsverdunning en vergrijzing leiden welliswaar tot minder vraag naar eensgezinswoningen, ze leidden tot meer vraag naar appartementen. En laat hier nu toevallig een overschot aan bestaan! Woningbouw werd namelijk jarenlang beperkt door bureaucratie rondom bouwvergunningen. Appartementencomplexen hadden hier relatief minder last van zodat Nederland vol staat met appartementencomplexen die niemand wil.

De hypotheekrenteaftrek wordt beperkt
De vraag is niet of, de vraag is hoe en wanneer de hypotheekrenteaftrek wordt beperkt. Zelfs een kleine vermindering zal leiden tot een forse daling van de woningprijzen.

De WOZ neemt toe
Ondanks de dalende huizenprijzen heffen gemeenten steeds meer WOZ-belasting. Gemeenten hebben namelijk meer geld nodig (of zeggen dat ze dat nodig hebben) omdat ze steeds meer bevoegdheden krijgen. Maar gemeenten kunnen nauwelijks andere belastingen heffen dan WOZ. Aangezien die belasting wordt geheven over woningwaarde, wordt het hebben van een woning hierdoor steeds minder aantrekkelijk.

De verhoging van de NHG is tijdelijk
De verhoging van de NHG grens naar ¤ 350.000 is slechts tijdelijk. De NHG is moeilijk duurzaam te financieren zo. Bovendien betalen de veelgeplaagde gemeenten een deel van de kosten van de NHG. Dus dit feestje zal een keer ophouden.

Nederland heeft al tot zijn max geleend
De stijging van de huizenprijzen over de laatste twee decennia werd gefinancierd met geleend geld. Welnu, de kredietcrisis heeft die kraan dichtgedraaid. Meer lenen is simpelweg niet meer mogelijk.

Einde starterssubsidies en startersleningen
De meeste gemeenten hebben de starterssubsidies en startersleningen inmiddels grotendeels afgeschaft. Uit de gemeentekas kunnen die nauwelijks meer worden betaald. En het is maar beter om starters tegen dergelijke sub prime hypotheken te beschermen.

Leegstand kantoren
Op dit moment staat 20% van de kantoorruimte leeg. Een groot deel hiervan is niet zonder meer om te zetten in kantoorruimte. Een ander deel is dat wel. Bovendien zijn er kantoren gevestigd in vila's en andere, voormalige woningen. Het is aannemelijk dat een deel hiervan op de woningmarkt zal komen.

Banken nemen minder risico's
Banken zijn steeds minder happig om mensen zonder zekere arbeidscontracten aan een hypotheek te helpen. Dit betekent dat een steeds grotere groep starters niet kan starten.

Banken lenen lagere bedragen uit
De bedragen die mensen kunnen lenen, zijn ten gevolge van de kredietcrisis een stuk lager. Er gelden nu andere normen dan voorheen. Zo kan men per 1 augustus 2011 niet meer dan 50% aflossingsvrij lenen. Op zich verstandig, maar dergelijke leningen zullen niet meer bijdragen aan de huizenbubbel.

Krimpregio's.
Sommige regio's stromen simpelweg leeg. Het spreekt vanzelf dat woningen hier sterk in waarde zullen dalen.

Prijsdaling is een self fulfilling prophecy
Dat vastgoed geen risicovrije belegging is, is sinds 2008 wel bewezen. Mensen geloven simpelweg niet meer dat de prijzen altijd maar stijgen, en zijn dus ook niet zonder meer bereid om de overdrachtsbelasting te betalen.

Een generatie met onverkoopbare starterswoningen en restschulden
De laatste generatie die de woningmarkt op ging, heeft vaak schandalig veel betaald voor gigantisch kleine woningen. Die starterswoningen zijn nu moeilijk verkoopbaar. Dat betekent dat deze mensen geen financiële armslag hebben om door te stromen naar een betere woning.

Erfpacht besmet
Een huis bouwen op andermans grond? Dat dat niet handig is, ligt niet alleen voor de hand, maar is inmiddels ook bewezen. Een huis met erfpacht is de komende jaren een no-go area voor vele huizenkopers. En dat is maar goed ook.

Dat betekent evenwel dat een grote groep mensen met slecht verkoopbare woningen zit en niet meer mee kan doen met de woningmarkt. Ook is het voor beleggers niet meer aantrekkelijk om woningen en kavels te scheiden.

Kopen niet meer goedkoper dan huren
Natuurlijk heeft het kopen van een woning zijn voordelen ten opzichte van huren. Maar niet tegen iedere prijs. Die woningprijzen zijn (met geleend geld) de afgelopen decennia zover gestegen, dat kopen economisch niet meer aantrekkelijk is.

Migratie
En tot slot het klassieke huizenmarkttopic bij extreem rechts: "Buitenlanders pikken onze huisjes in". Nu was het effect van immigratie op de woningbehoefte altijd erg klein in vergelijking met het effect van al die autochtone echtscheidingen. En bovendien werken er veel allochtonen in de bouw. Maar goed, hier is wel sprake van een trendbreuk: Steeds meer ontwikkelingslanden ontwikkelen zich razendsnel. Dat betekent dat de immigratiestroom langzaam maar zeker opdroogt.

De enige immigratie die er nog is, is in regio's die sterk vergrijzen en veel krimp kennen. Iemand moet tenslotte die gepensioneerde Limburgse aspergestekers verzorgen en iemand anders moet ze vervangen. Maar al met al is dit een veel kleinere factor dan vroeger, en valt in het niet bij zaken als vergrijzing.

(Dit werk (dat wil zeggen de tekst in deze posting) is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Unported licentie.)

[ Bericht 0% gewijzigd door droom_econoom8 op 13-05-2011 21:35:22 ]
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:33:22 #265
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_96768886
Heb ik niks over het hoofd gezien? :)
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_96769293
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 23:14 schreef Zith het volgende:

[..]

Klopt, en die ontwerpers zijn toch net wat belangrijker dan 1 van die arbeiders, en er zijn ook veel minder mensen die dat werk kunnen doen. Ik vind een half miljoen voor het ontwerpen van een olieplatform niet zo gek.
Ontwerpen als in engineeren? Een ervaren engineer zou best 60k per jaar verdienen. Maar vijf ton?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 23:29:13 #267
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96776140
Vanessa is haar neukhol ook eindelijk kwijt
quote:
vr 13 mei 2011, 21:13
Appartement Connie Breukhoven verkocht van onze redactie
AMSTERDAM - Goed nieuws voor Connie Breukhoven. De diva heeft na een jaar eindelijk haar appartement in Amsterdam weten te verkopen.

Ik heb dit appartement gekocht om het te kunnen verhuren. Het staat gewoon op een van de mooiste stekkies van Amsterdam. Het ligt goed in de markt, want veel mensen zoeken toch een pied a terre in Amsterdam."

Ze zette de woning namelijk te koop voor maar liefst 895.000 euro, maar dat bleek iets te hoog gegrepen. Niet lang daarna verlaagde ze de prijs naar 695.000 euro. Op 5 april van dit jaar heeft ze de woning dan eindelijk weten te verkopen voor 609.645 euro.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96776285
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 23:29 schreef michaelmoore het volgende:
Vanessa is haar neukhol ook eindelijk kwijt

[..]

De vraag blijft natuurlijk wat het gekost heeft.
pi_96778655
Pied a tierre is een term die ik alleen ken van funda of van de geschreven media maar ik heb 'm nooit gehoord. Hoe spreek je het eigenlijk uit? Is het echt een chique woord voor benedenwoning?
  zaterdag 14 mei 2011 @ 01:53:17 #270
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_96782983
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 00:11 schreef skrn het volgende:
Pied a tierre is een term die ik alleen ken van funda of van de geschreven media maar ik heb 'm nooit gehoord. Hoe spreek je het eigenlijk uit? Is het echt een chique woord voor benedenwoning?
In het nederlands is het gewoon een klein neukhok of een appartement waar je gebruik van maakt als je elders woont
quote:
A pied-à-terre (French, "foot on the ground") is a small living unit usually located in a large city some distance away from an individual's primary residence. It may be an apartment or condominium.

The term pied-à-terre implies usage as a temporary second residence, either for part of the year or part of the work week, by a person of some means.[1]

Many co-op buildings in New York City prohibit pieds-à-terre because they want full-time residents.[2]

In Germany, multilocal, pied-à-terre living arrangements which involve splitting time between more than one location are known as "shuttles."[3]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96784480
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:33 schreef droom_econoom8 het volgende:
Heb ik niks over het hoofd gezien? :)
ja, elk argument of scenario wat dit eenzijdige verhaal zou kunnen nuanceren, plus dat er een aantal feitelijke onjuistheden in staan :)

maar een gewogen verhaal was niet echt de bedoeling, he?

[ Bericht 3% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 14-05-2011 05:03:48 ]
  zaterdag 14 mei 2011 @ 09:12:42 #272
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_96785206
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 03:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ja, elk argument of scenario wat dit eenzijdige verhaal zou kunnen nuanceren, plus dat er een aantal feitelijke onjuistheden in staan :)

maar een gewogen verhaal was niet echt de bedoeling, he?
Is er dan reden om te nuanceren? Als je een verklaring zoekt voor het feit dat de prijzen dalen, dan heb je er hier een aantal. Bovendien: Als je vind dat iets onjuist is, kom dan met feiten :)

Wat je vraagt is kennelijk een "gewogen verhaal over een markt die niet in evenwicht is", maar dat heeft iets paradoxaals.
pi_96785447
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 09:12 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Is er dan reden om te nuanceren? Als je een verklaring zoekt voor het feit dat de prijzen dalen, dan heb je er hier een aantal. Bovendien: Als je vind dat iets onjuist is, kom dan met feiten :)

Wat je vraagt is kennelijk een "gewogen verhaal over een markt die niet in evenwicht is", maar dat heeft iets paradoxaals.
1 fout sowieso, WOZ neemt steeds maar toe, dat is natuurlijk pure onzin. In mijn stad is de WOZ al 2 jaar op rij omlaag gegaan. Meer steden volgens mij. Daarnaast wat dinosaur aangeeft, er staan wel meer ongenuanceerde elementen in. En dan vraag je ook nog om 'feiten', ik geef er net 1, als jij nu ook nog met 'feiten' komt en met een bron dan wordt je stelling wellicht wat aannemelijker.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 09:49:27 #274
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_96785583
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 09:38 schreef inXs het volgende:

[..]

1 fout sowieso, WOZ neemt steeds maar toe, dat is natuurlijk pure onzin. In mijn stad is de WOZ al 2 jaar op rij omlaag gegaan. Meer steden volgens mij. Daarnaast wat dinosaur aangeeft, er staan wel meer ongenuanceerde elementen in. En dan vraag je ook nog om 'feiten', ik geef er net 1, als jij nu ook nog met 'feiten' komt en met een bron dan wordt je stelling wellicht wat aannemelijker.
Dan is jouw gemeente de uitzondering die de regel bevestigt. De OZB gaat over het algemeen nog steeds omhoog, zij het dat het taalgebruik van gemeenten nog is "de stijging blijft beperkt". Maar dat is nog steeds een stijging van de OZB.
pi_96785673
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 09:49 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Dan is jouw gemeente de uitzondering die de regel bevestigt. De OZB gaat over het algemeen nog steeds omhoog, zij het dat het taalgebruik van gemeenten nog is "de stijging blijft beperkt". Maar dat is nog steeds een stijging van de OZB.
http://www.os.amsterdam.nl/nieuws/10520

http://www.bndestem.nl/al(...)-dan-huizenprijs.ece

http://rentmeesters.blogs(...)n-woning-in-log.html

http://www.vaals.nl/index.php?mediumid=5&pagid=639&stukid=6269

http://www.penseelstreek.(...)waarde-gedaald-maar-

Het lijkt erop, dat hij in meer plaatsen gedaald is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')