Marokkanen tot ongewenst verklaard.quote:
Weinig. Er zijn ook maar weinig wolkenkrabbers gefabriceerd in stalinistisch Rusland.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:11 schreef Morendo het volgende:
[..]
In hoeverre was de Stalin-architectuur eigenlijk geent op het kopieren van de wolkenkrabbers in New York?
Tja als je enkel naar communisme-kapitalisme kijkt heb je misschien een punt maar zoals ik al heb aangegeven is mij dat toch te beperkt. De ontwikkeling van het Oostblok en haar invloedssferen als geheel is sowieso al compleet anders dan die van het 'westen', de cultuur (van de Russen als veruit dominante partij) is daarbij misschien nog wel bepalender geweest dan het politiek bestel.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het was nu net het verschil tussen de skyline van Chicago en New York versus het oude Moskou. Het hele business-district is afwezig in sovjet-steden, het was er simpelweg niet. Je hebt gelijk dat van oudsher (middeleeuwen tot nu) de meest prominente gebouwen een feodaal of staatkundig karakter hebben of hadden, maar die zijn desondanks in het communistisch oosten heel wat nadrukkelijker aanwezig dan in het westen. In de meeste Westerse hoofdsteden zijn de meest markante gebouwen ofwel feodaal/monarchisch van aard, religieus of infrastructureel.
Het communisme daarentegen bouwde door de tijdelijke tirannie als tussenvorm, een aanzienlijk aantal gebouwen voor haar leiders, maar het meerendeel is toch ad populum. Het is een moeilijke periode en ook niet eenvoudig af te bakenen, maar er zat wel degelijk een significant verschil tussen de kapitalistische jaren '20 - jaren '70 en de communistische equivalent.
Ik denk dat in een land als Nederland pleinen eerder aan ruimte hebben gewonnen. Al was het maar om vanaf medio vorige eeuw ruimte te kunnen bieden aan de auto. Ook werd geprofiteerd van de overbodigheid van open waren in de stad om pleinen te vergroten, en van het opruimen van krotten. Nog iets daarvoor zat een grote stimulans in het opheffen van de vestingwet 1874 waardoor de steden veel meer lucht en ruimte kregen zodat de luxe ontstond om ruimten te maken die niet direct functioneel waren zoals pleinen en parken. Een groot, statig plein is een teken van welvaart.quote:Maar in veel plaatsen verloren de pleinen ruimte.
In het communisme waren ze niet aan economische concurrentie van bedrijvigheid onderhevig.
Uiteraard. Veel te gemaakt.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:26 schreef Morendo het volgende:
[ afbeelding ]
Waarbij deze nog uit 2005 komt. Tikkeltje kitsch wat mij betreft.
Is dat niet het Warschau hotel?quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Weinig. Er zijn ook maar weinig wolkenkrabbers gefabriceerd in stalinistisch Rusland.
Stalin stond bekend om zijn "Zeven Zusters" - dit waren wel duidelijke westers georienteerde gebouwen om de kracht van de Sovjet-republiek aan te geven, maar nog steeds waren dit ministeries, openbare scholen en appartementenblokken.
Geen Twin Towers, geen Rockefellers of Empire State's.
[ afbeelding ]
Maar wel mooie metro-stations! 'Paleizen voor het volk'.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Uiteraard. Veel te gemaakt.
Maar goed, wat Stalin betreft mocht kunst en architectuur niet abstract zijn, noch experimenteel, maar moest het "de arbeider" inspireren. Met andere woorden; populisme in de bouwkunst.
Nee, de Staatsuniversiteit van Moskouquote:
Marokkanen verdienen WEER veel MEER.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:21 schreef dotCommunism het volgende:
EG zat nogal te zeiken op Mutant01, dat hij, omdat hij Marokkaans is, weg moest uit Nederland en er geen recht op had hier te zijn, want alle Marokkanen waren toch maar kut. En nog iets over mensen uit het buitenland die hier komen werken, maar dat heb ik niet echt bijgehouden.
Oh, ziet er goed uit.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, de Staatsuniversiteit van Moskou
[ [url=http://www.ultimate-snowboarding.com/upload/photos/upload/photo545_o.jpg[]afbeelding[/url] ]
Wat zei die? "Zo, is dat je nieuwe vriend?"quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:32 schreef Voorschrift het volgende:
Haat aan vorige OP overigens van remlof, ik was vergeten het van m'n iPad te halen toen ik de screen "lockte", kwam m'n supervisor er aan om het ding te bewonderen, opende hij het scherm en meteen een halfnaakte Marokkaan in beeld.
Hahaha, dat is wel zuur.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:32 schreef Voorschrift het volgende:
Haat aan vorige OP overigens van remlof, ik was vergeten het van m'n iPad te halen toen ik het scherm "lockte", kwam m'n supervisor er aan om het ding te bewonderen, opende hij het scherm en meteen een halfnaakte Marokkaan in beeld.
In Kiev ookquote:Op woensdag 11 mei 2011 18:30 schreef Morendo het volgende:
[..]
Maar wel mooie metro-stations! 'Paleizen voor het volk'.
Erikquote:Op woensdag 11 mei 2011 18:34 schreef eriksd het volgende:
Ik had een cijferlijst opgestuurd maar nu lees ik dat ik ook eventuele herkansingen moet vermelden. Ik heb 1x een 5 gehaald maar die staat er dus niet op
Ja sorry, mijn Dunglish was weer van de partij, irritant Nederlandse taal ook altijd.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:34 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hahaha, dat is wel zuur.
Leuke ninja-edit trouwens
Nee, heb een man nog nooit zo raar zien fronsen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:33 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Wat zei die? "Zo, is dat je nieuwe vriend?"
myphpcijferquote:Op woensdag 11 mei 2011 18:34 schreef eriksd het volgende:
Ik had een cijferlijst opgestuurd maar nu lees ik dat ik ook eventuele herkansingen moet vermelden. Ik heb 1x een 5 gehaald maar die staat er dus niet op
Schande hé. Was wel meer dan een jaar geleden. Ach, ik vertel het wel wanneer het over mijn lijst gaatquote:
Aan de UvA heb je toch een 'Cum Fraude' systeem waarbij je voldoendes mag herkansen net zolang tot je een 8 of hoger hebt?quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:34 schreef eriksd het volgende:
Voor corporate ethics I presume?quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:34 schreef eriksd het volgende:
Uhu. Maar daar heb ik geen zin in. Ik eindig met een 7.9 en 1 herkansing voor die 5quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:36 schreef Morendo het volgende:
[..]
Aan de UvA heb je toch een 'Cum Fraude' systeem waarbij je voldoendes mag herkansen net zolang tot je een 8 of hoger hebt?
Bestuursrecht. Kutvak.quote:
vrijetijdsmanagement @ inholland.quote:
Inhollandquote:
quote:
I knowquote:
Ik weet niet of de Russische cultuur meer invloed heeft gehad op bijvoorbeeld Polen en Oost-Duitsland dan het verstikkende en wisselvallige sovjet-regime. In Berlijn valt toch wel zeer de eenzijdigheid van Oost-Berlijn op, met haar singuliere West-Berlijnse tegenhanger. De hierarchie, niet ontstaan vanuit de dynamiek van marktwerking, maar vanuit staatsdoctrine laat de ruimte aan gigantische allees zonder enige bedrijvigheid en achterafstegen die bomvol zijn. Natuurlijk is overheidsbemoeienis nooit vreemd met betrekking tot de openbare ruimte, maar een vergelijk tussen New York en Moskou best interessant. Ik weet niet of ik daar zo een-twee-drie een artikel bij kan vinden, maar ook kapitalistisch New York is aan regulatie onderhevig en sovjet-Moskou aan de wil van het vol en in enge zin de markt.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:29 schreef du_ke het volgende:
bah, het topic vol :p
[..]
Tja als je enkel naar communisme-kapitalisme kijkt heb je misschien een punt maar zoals ik al heb aangegeven is mij dat toch te beperkt. De ontwikkeling van het Oostblok en haar invloedssferen als geheel is sowieso al compleet anders dan die van het 'westen', de cultuur (van de Russen als veruit dominante partij) is daarbij misschien nog wel bepalender geweest dan het politiek bestel.
In een land als Nederland is pleinvorming gereguleerd en ook het prive-eigendom geeerd. Je hebt natuurlijk gelijk als je stelt dat pleinen en parken gegroeid zijn, dat is ook noodzakelijk, maar als je de problematiek ziet waar Amsterdam mee worsteld, zou een communistische overheid wel prettig zijn die het prive-eigendom niet erkend en daarmee planmatige pleinen kan aanleggen zoals de meeste marktpleinen zijn ontstaan in de 13e eeuw. De pleinen waar jij op doelt, die gegroeid zijn in Nederland, zullen dikwijls ook de perifere pleinen zijn.quote:Ik denk dat in een land als Nederland pleinen eerder aan ruimte hebben gewonnen. Al was het maar om vanaf medio vorige eeuw ruimte te kunnen bieden aan de auto. Ook werd geprofiteerd van de overbodigheid van open waren in de stad om pleinen te vergroten, en van het opruimen van krotten. Nog iets daarvoor zat een grote stimulans in het opheffen van de vestingwet 1874 waardoor de steden veel meer lucht en ruimte kregen zodat de luxe ontstond om ruimten te maken die niet direct functioneel waren zoals pleinen en parken. Een groot, statig plein is een teken van welvaart.
Kijk ik naar mijn eigen stadje dan is er in de twintigste eeuw geen plein geweest dat niet flink is gegroeid.
Vraag mij af hoe zwaar ze eraan tillen mocht ik door de eerste selectie heenkomen. En dat ik vergeten ben het erop te zettenquote:Op woensdag 11 mei 2011 18:39 schreef Voorschrift het volgende:
[..]![]()
Had je het laatst al over inderdaad, maar ach 1 herkansing valt mee.
Ik zou Erik niet altijd op zijn woord geloven.quote:
oh, nog maar 49, voor 21:00 moet dat te doen zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:40 schreef KoosVogels het volgende:
Binnenkort een feestje: de 2000e POL SC is in zicht
Vertel het me, want ik zit over de 10 zonder enige vermelding.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:39 schreef eriksd het volgende:
[..]
Vraag mij af hoe zwaar ze eraan tillen mocht ik door de eerste selectie heenkomen. En dat ik vergeten ben het erop te zetten
Met het tempo van de laatste dagen moet dat inderdaad geen enkel probleem zijn. Roep php!quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:40 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
oh, nog maar 49, voor 21:00 moet dat te doen zijn.
Werd er daar expliciet om gevraagd?quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:41 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Vertel het me, want ik zit over de 10 zonder enige vermelding.
Eindelijk treden we een nieuw millennium in.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:40 schreef KoosVogels het volgende:
Binnenkort een feestje: de 2000e POL SC is in zicht
Wel om cijferlijsten e.d. en diploma uiteraard, maar heb herkansingen nooit vermeld.quote:
Y2K!quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:41 schreef Morendo het volgende:
[..]
Eindelijk treden we een nieuw millennium in.
Vind het ook onzin. Moet je ook NV's vermelden?quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:42 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wel om cijferlijsten e.d. en diploma uiteraard, maar heb herkansingen nooit vermeld.
Dat moest wel.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:42 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Vind het ook onzin. Moet je ook NV's vermelden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |