abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96636972
VVD wil verkeerslichten eerst op oranje

AMSTERDAM - Verkeerslichten moeten voordat het groen wordt eerst enkele seconden op oranje gaan. Het verkeer zou daardoor beter kunnen doorstromen. Dat stelt de VVD, schrijft De Telegraaf woensdag.
Het hoeft weinig te kosten", zegt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot, die vindt dat verkeerslichten al dit jaar aangepast kunnen worden. Aanpassingen in het systeem zijn volgens een fabrikant eenvoudig te regelen en het komt de doorstroming ten goede.

"Alles wordt op scherp gezet, automobilisten kunnen hun auto vast in de eerste versnelling zetten. Een of twee auto's per beurt extra moet kunnen", zegt Aptroot. In andere Europese landen is het al langer een gebruik dat verkeerslichten eerst op oranje gaan.

Hehe dat werd tijd een heel goed idee, wat vinden jullie? Ook een goed idee is om een afteller aan te brengen zodat je nog weet hoelang je nog moet wachten, maar ja dat kost waarschijnlijk te veel geld....
  woensdag 11 mei 2011 @ 09:17:20 #2
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_96637108
Lijkt mij vooral hinderlijk.
pi_96637142
Of je zet de groene lichten gewoon 1 seconde eerder aan. Als je die oranje lamp ziet begin je toch wel meteen met 'wegrijden'.
  woensdag 11 mei 2011 @ 09:26:27 #4
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_96637327
een dubbelgevoel.
Goed als je ervoor staat, maar als je aan komt rijden kan je dus zomaar door rood rijden
pi_96637478
quote:
7s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:26 schreef lipjes het volgende:
een dubbelgevoel.
Goed als je ervoor staat, maar als je aan komt rijden kan je dus zomaar door rood rijden
In het buitenland gebeuren dit ook, maar het verschil is dat het oranje licht bij het rode komt, dus dan weet je dat die groen wordt en niet rood (bij alleen oranje gaat hij naar rood, bij rood/oranje gaat hij naar groen).
Ik vind het een goed idee.
pi_96637544
Ah, de VVD wil natuurlijk extra flitsinkomsten binnenkrijgen van alle mensen die al gaan rijden als rood+oranje aangaat. :9.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_96637567
Goeie zaak als dit zou komen, vind dit in bijv. Duitsland altijd wel prettig werken :)

[ Bericht 3% gewijzigd door zijle op 11-05-2011 10:44:38 ]
pi_96637617
Ik ben benieuwd wat zeg verkeersdeskundigen hier over te zeggen hebben? Het zou wel kunnen werken, zo blijkt ook dat die aftellende fiets-stoplichten er voor zorgen dat minder mensen door rood heen fietsen. Dit lijkt daar wel wat op natuurlijk.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_96637620
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:10 schreef Wesleybrabant het volgende:
VVD wil verkeerslichten eerst op oranje

AMSTERDAM - Verkeerslichten moeten voordat het groen wordt eerst enkele seconden op oranje gaan. Het verkeer zou daardoor beter kunnen doorstromen. Dat stelt de VVD, schrijft De Telegraaf woensdag.
Het hoeft weinig te kosten", zegt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot, die vindt dat verkeerslichten al dit jaar aangepast kunnen worden. Aanpassingen in het systeem zijn volgens een fabrikant eenvoudig te regelen en het komt de doorstroming ten goede.

"Alles wordt op scherp gezet, automobilisten kunnen hun auto vast in de eerste versnelling zetten. Een of twee auto's per beurt extra moet kunnen", zegt Aptroot. In andere Europese landen is het al langer een gebruik dat verkeerslichten eerst op oranje gaan.

Hehe dat werd tijd een heel goed idee, wat vinden jullie? Ook een goed idee is om een afteller aan te brengen zodat je nog weet hoelang je nog moet wachten, maar ja dat kost waarschijnlijk te veel geld....
Grappig, ondertussen wel het nieuwe rijden promoten. Vijftig in zijn 5. Jaja, en maar klagen dat er zo weinig auto's door heen gaan. Promoot dan 5k RPM in zijn 1, dan zal je zien dat ipv 2 extra auto's, 4 extra auto's per beurt mogelijk zijn. De snelheid waarmee het gemiddelde rijtje bij een stoplicht op gang komt, valt een slak nog bij in slaap. Alsof auto's tegenwoordig op kruipolie rijden.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 11 mei 2011 @ 09:40:59 #10
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_96637747
quote:
Alles wordt op scherp gezet, automobilisten kunnen hun auto vast in de eerste versnelling zetten.
Wie doet dat nog tegenwoordig, zijn auto voor een verkeerslicht in zijn vrij zetten :?

Hier in Duitsland gaan de lichten ook eerst op rood+oranje, werkt wel prettig moet ik zeggen. Als ik in NL rijd moet ik er weer aan wennen dat het daar niet gebeurt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_96637814
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:40 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Wie doet dat nog tegenwoordig, zijn auto voor een stoplicht in zijn vrij zetten :?

Hier in Duitsland gaan de lichten ook eerst op rood+oranje, werkt wel prettig moet ik zeggen. Als ik in NL rijd moet ik er weer aan wennen dat het daar niet gebeurt.
Mensen met een hybride of een auto met start/stop systeem misschien? En mijn vriendin doet het ook, maar die heeft een vrij gevoelige linker voet, en kan de koppeling niet zo lang ingedrukt houden, dus dat is meer een voorbeeld uit de buitencategorie.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 11 mei 2011 @ 09:47:44 #12
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_96637952
quote:

[..]

Wie doet dat nog tegenwoordig, zijn auto voor een verkeerslicht in zijn vrij zetten :?

Als ik bij een stoplicht sta wat ik ken doe ik dat, daar weet ik toch hoe lang ik moet wachten
  woensdag 11 mei 2011 @ 09:48:14 #13
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_96637971
quote:

[..]

Duidelijk, ik ben ook vaak hier in Duitsland en eerst oranje is een heel stuk prettiger.

Wat je in andere landen ook ziet zijn aftellende stoplichten.
Dat werkt ook heel goed, dan weet je dus op de seconde nauwkeurig hoe lang je nog rood of groen hebt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 11 mei 2011 @ 09:50:14 #14
13151 crew  Rewimo
pi_96638037
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:43 schreef fruityloop het volgende:

Mensen met een hybride of een auto met start/stop systeem misschien? En mijn vriendin doet het ook, maar die heeft een vrij gevoelige linker voet, en kan de koppeling niet zo lang ingedrukt houden, dus dat is meer een voorbeeld uit de buitencategorie.
Ow, zo'n luxe auto heb ik niet ;) Ik zie meestal alleen oude mannetjes die hun versnelling nog in moeten schakelen als de auto's voor hun allang over de streep zijn. Zodat zij nog net door oranje kunnen en ik nog een beurt mag wachten }:|
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 11 mei 2011 @ 09:51:16 #15
67174 Dos37
Come on Twente
pi_96638064
We zijn geen Duitsers :{w
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_96638102
Het is ook wel logischer om van groen naar rood te gaan en weer terug. Wat ik me alleen afvraag is of het door oranje rijden vanuit groen dan als overtreding gezien zal worden? Lijkt mij wel, aangezien je nog niet mag rijden. Weet iemand hoe ze dat in in bijvoorbeeld Duitsland doen?
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 11 mei 2011 @ 09:54:07 #17
13151 crew  Rewimo
pi_96638154
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:52 schreef Pipo1234 het volgende:
Het is ook wel logischer om van groen naar rood te gaan en weer terug. Wat ik me alleen afvraag is of het door oranje rijden vanuit groen dan als overtreding gezien zal worden? Lijkt mij wel, aangezien je nog niet mag rijden. Weet iemand hoe ze dat in in bijvoorbeeld Duitsland doen?
Je rijdt niet door rood, je rijdt door rood+oranje. Als je dat al lukt want volgens mij is de rood+oranjefase te kort daarvoor :)
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 11 mei 2011 @ 09:54:57 #18
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_96638182
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:48 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Wat je in andere landen ook ziet zijn aftellende stoplichten.
Dat werkt ook heel goed, dan weet je dus op de seconde nauwkeurig hoe lang je nog rood of groen hebt.
dat hebben enkele fiets- en voetgangerstoplichten bij mij in de stad sinds een tijdje ook. En dat is idd wel erg handig.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_96638201
Aftellende stoplichten werken vrij goed. Maar groen->oranje->rood->oranje->groen kan best verwarrend zijn.
pi_96638229
Lijkt mij een goed idee.
Bij mij in de stad heb je een aantal stoplichten die zo snel op rood springen, en dan heb je van die slapers vooraan staan die er 3 seconden over doen om een keer weg te rijden en met de 2de auto springt het licht dan al weer op rood.
pi_96638230
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:55 schreef athlonkmf het volgende:
Aftellende stoplichten werken vrij goed. Maar groen->oranje->rood->oranje->groen kan best verwarrend zijn.
Het wordt dan ook, neem ik aan:
- Groen
- Oranje
- Rood
- Rood + oranje
- Groen
enz
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 11 mei 2011 @ 09:57:29 #22
13151 crew  Rewimo
pi_96638274
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:55 schreef athlonkmf het volgende:
Nee, want het is rood+oranje, niet alleen oranje.

De fase rood+oranje duurt 1 à 2 seconden, aldus Wikipedia:

quote:
Rot-Gelb: Zwischen Rot und Grün: Achtung, gleich wird die Erlaubnis zur Fahrt gegeben (zum Beispiel in Deutschland, Großbritannien, Österreich, Ungarn, Schweiz, Polen, Litauen, Norwegen, Russland, Schweden, Saudi-Arabien). Diese Phase dauert entweder 1 oder 2 s.
pi_96638309
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:43 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Je hoeft niet in z'n vrij te zetten om gebruik te maken van het start/stop systeem. Alleen stoppen is al genoeg ;)

sterker nog, bij een prius moet je deze het liefst niet in z'n vrij zetten. Want dan zal de motor de accu niet opladen. (twee situaties waarbij dit nodig/zonde is: je hebt je accu al leeggetrokken door lang in de file te rijden, of in de winter als de motor toch draait om op te warmen.)
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:09:48 #24
67174 Dos37
Come on Twente
pi_96638686
Je mag in Duitsland inderdaad ook niet door Oranje --> Groen heenrijden maar dat lukt toch bijna niemand want die overgang is best snel.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  woensdag 11 mei 2011 @ 10:14:35 #25
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_96638837
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')