Het mannetje blijkt in de praktijk nooit vruchtbaarquote:
Precies:p Vrouwtjeslijgers zijn wel vruchtbaar, mannetjeslijgers niet. Ik heb geen idee of het ooit buiten gevangenschap heeft plaatsgevonden though.quote:
Klopt, zal kijken of ik andere voorbeelden voor je kan vinden. Uit mijn hoofd zijn ijsberen en bruine beren te kruisen en zijn bepaalde soorten muilezels en -dieren ook vruchtbaar, dat zal ik nog eens controleren.quote:Op woensdag 11 mei 2011 17:51 schreef Ascendancy het volgende:
Dat doet er niet toe. Het kennen van elkaars paringsritueel is geen vereiste. Maar het feit dat de mannetjes nooit vruchtbaar blijken, zegt al waarom het een andere soort is.
Zijn mensen die onvruchtbaar zijn dan geen mensen meer? Slecht argument dit.quote:Op woensdag 11 mei 2011 17:51 schreef Ascendancy het volgende:
Dat doet er niet toe. Het kennen van elkaars paringsritueel is geen vereiste. Maar het feit dat de mannetjes nooit vruchtbaar blijken, zegt al waarom het een andere soort is.
Ik vind jouw argument eerlijk gezegd slechter. In jouw voorbeeld gaat het niet om voortplanting tussen soorten, maar binnen de soort.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:44 schreef Gray het volgende:
[..]
Zijn mensen die onvruchtbaar zijn dan geen mensen meer? Slecht argument dit.
Dus homos zijn geen mensen?quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:49 schreef Ascendancy het volgende:
Voortplanting is de meest gangbare definitie van een soort
Heb mijn vriend nog steeds niet zwanger.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:51 schreef arucard het volgende:
[..]
Homo's kunnen zich toch gewoon voortplanten? Ze willen het alleen niet.
Je moet hem wel in het goede gaatje stoppen, anders schiet het niet opquote:Op woensdag 11 mei 2011 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb mijn vriend nog steeds niet zwanger.
Heb even op wikipedia gekeken en je hebt blijkbaar een mannetje en een vrouwtje nodig.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb mijn vriend nog steeds niet zwanger.
Nee hoor, je kan ook ongeslachtelijk voortplanten.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:55 schreef arucard het volgende:
[..]
Heb even op wikipedia gekeken en je hebt blijkbaar een mannetje en een vrouwtje nodig.
Helemaal waar, daarom rammelt de definitie van Overwichtje ook zoquote:Op woensdag 11 mei 2011 19:57 schreef Molurus het volgende:
Zelfs als homoseksuelen zich niet voortplanten zou het nog steeds best kunnen dat het functioneel is voor een soort om een bepaald percentage homoseksuelen te hebben, en dat door evolutie tot stand komt. Om een vergelijking te maken: een substantieel deel van de bijen die geboren worden kunnen zich niet voortplanten. Toch zou de soort zonder die bijen niet kunnen bestaan.
Dat is dan een truukje dat wij hetero's niet kennen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee hoor, je kan ook ongeslachtelijk voortplanten.
quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:44 schreef Gray het volgende:
[..]
Zijn mensen die onvruchtbaar zijn dan geen mensen meer? Slecht argument dit.
Ik wees slechts op een onvolkomenheid in je post.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:18 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Het gaat om de soort als geheel. Niet-soortelijke voortplanting produceert consistent niet-vruchtbare nakomelingen.
De consensus is er inderdaad niet volledig. Maar dat hou je altijd.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:41 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik wees slechts op een onvolkomenheid in je post.![]()
Nu staat echter nog steeds het dilemma van de definitie van wat een soort nu eigenlijk is, gezien daar nog geen consensus over bestaat.
Inderdaad. Ook wat betreft genetische verschillen is het niet consistent; mensen verschillen meer van elkaar dan de mens verschilt van bepaalde diersoorten.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:45 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
De consensus is er inderdaad niet volledig. Maar dat hou je altijd.
In de taxonomie vallen sommige organismen met verschillende indelingen onder hele andere groepen. En kijken naar gemeenschappelijke voorouders werkt ook niet altijd en is niet zuiver traceerbaar.
Volgens mij is het antwoord heel simpel: insecten ademhalen met hun tracheeën, en hebben geen longen. En insecten hebben wel bloed maar gebruiken dit niet om zuurstof te transporteren zoals zoogdieren. Het systeem van tracheeën is aan de ene kant zeer effectief, maar de keerzijde is dat hey stelsel alleen efficiënt kan zijn bij een zeer geringe lichaamslengte. Worden ze te groot dan kan de zuurstof niet goed meer worden gedistribueerd door hun lichaam. Nu waren er in het verleden wel veel grotere insecten (tot maximaal een halve meter groot), maar de atmosfeer was toen ook veel zuurstofrijker. Om als diersoort een bepaalde level intelligentie te behalen moet de hersenmassa groot genoeg zijn, wat betekent een bepaalde grootte in lichaambouw, Maar insecten blijven te klein, vanwege hun beperkte fysiologie. Plus hersenen kosten buitengewoon veel zuurstof, wederom gelimiteerd bij insecten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:40 schreef Black_Ninja het volgende:
Hoi allemaal,
een vraag die zomaar door mijn hoofd ging. Waarom zijn er geen super slimme (menselijk achtige) insecten? Misschien een rare vraag maar ik zal hem een klein beetje toelichten.
Uitgaande van de evolutie theorie (waar ik volledig van overtuigd ben) treed eens in de X generatie een mutatie op welke een vooruitgang voor de soort is. Hierdoor treed een langzame maar zekere verbetering van de soort op (ook wel evolutie genoemd).
Bij insecten heb je natuurlijk heel veel generaties omdat de voortplanting zo snel gaat. De kans dat er dus een "slim" exemplaar ontstaat is dus in verhouding vrij groot. Waarom is er dan na al die jaren nog geen "smart bug" ontstaan? En waarom zijn er dan wel mensen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |