![5698471579_2157242959_z.jpg]()
De Nordwestbahn heeft via een Europese aanbesteding het treinverkeer op de lijn RE 10 "Rhein-Niers-Express" in december 2009 overgenomen van DB Regio. Met de bekende treinstellen van het type Coradia Lint41, in Nederland nog enkele jaren bij Syntus in de Achterhoek te zien, wordt het treinverkeer tussen Kleve, Krefeld en Düsseldorf in een halfuursdienst afgewikkeld. De laatste tijd gaan er weer meer stemmen op om de spoorlijn tussen Kleve en Nijmegen via Kranenburg en Groesbeek te heropenen. In een later stadium, deze concessie loopt tot 2025, is het dus eventueel mogelijk dat deze treinstellen tot Nijmegen door gaan rijden. Met name Groesbeek is niet erg gecharmeerd van deze plannen. Men is met name bang dat ook goederentreinen gebruik kunnen gaan maken van deze verbinding. Zo ver is het anno 2011 nog niet, als op vrijdag 6 mei NWB-treinstellen VT 573 en 575 als trein 75019 zojuist Meerbusch-Osterath achter zich hebben gelaten en binnen een kwartier het Düsseldorfer Hauptbahnhof bereiken.
Osterath, vrijdag 6 mei 2011![5695851159_d33f5dd4ff_z.jpg]()
Dagelijks is de NIAG onderweg met een korte bloktrein bestaande uit silowagens van het type Uacs. Op donderdag 5 mei was lokje 1 met 7 Uacs'n onderweg van Millingen/Rhein naar Düsseldorf-Reisholz. De wagens zijn beladen met natriumcarbonaat, hoewel soda de meer gangbare naam hiervoor is.
Lintorf, donderdag 5 mei 2011![5695554443_816fa3c547_z.jpg]()
Lokomotion is als dochteronderneming van DB Schenker met name te zien tussen München en de Brenner. Met de Ekol en de Ewals treinen is het ook buiten dit gebied met regelmaat aan te treffen. Daarnaast is Lokomotion aan te treffen voor extra treinen zonder vaste dienstregeling. Deze treinen worden ad hoc ingelegd. Het lijkt erop dat er anno mei 2011 een nieuwe containershuttle opgezet is, want de afgelopen week is Lokomotion met regelmaat in het Ruhrgebiet aan te treffen. Op vrijdagmiddag 6 mei 2011 passeerde oudgediende 139 312 met een redelijk beladen containertrein te Rheinhausen Ost, op weg naar Neuss Gbf. Zes van deze loks zijn tussen 2004 en 2007 overgenomen van Railion Deutschland AG, het toenmalige DB Schenker. Vanwege hun 'minder' sterke krachten worden ze met name ingezet als opduwlok tussen Kufstein en Brenner.
Rheinhausen-Ost, vrijdag 6 mei 2011en een fotografisch geintje:
![5695375221_55ca698625_z.jpg]()
De Co2/Eco-lok wervende 185 389 heeft op de versluierde vrijdag 6 mei 2011 te Krefeld-Uerdingen de TEC 43657 overgenomen van de DBS 189 026. De machinist had een flinke kop 'soep' gemorst waardoor de lok meteen schoongemaakt moest worden, om erger te voorkomen. Hierdoor werd de hulp ingeroepen van deze fraaie groene lok, die de trein in ieder geval tot Neuss Gbf verder mocht rijden. Met aan de haak een vrij simpel beladen Novara-shuttle wordt Bösinghoven gepasseerd.
Bösinghoven, vrijdag 6 mei 2011[ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 08-05-2011 17:34:39 ]