abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96539200
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ben jij wel helemaal goed wijs?
De vraag stellen is 'm beantwoorden.
  maandag 9 mei 2011 @ 11:27:11 #182
236429 KoosVogels
Poeh Hé!
pi_96539289
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ben jij wel helemaal goed wijs?
Ik moet per se Pim verafgoden? Man, jij scheet nog in je broek toen Pim furore maakte, je weet niet eens waar je het over hebt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 9 mei 2011 @ 11:27:56 #183
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_96539317
Toch blijft het een interessante buitengewoon kritische documantaire die je niet vaak ziet op de Nederlandse TV.

De moord op Fortuyn rammelt aan alle kanten.
pi_96539323
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het christendom is niet minder achterlijk geworden, de machtspositie van de kerk is slechts ingedamd. Als wij de R-K vrij spel gaven, dan werd Europa nog steeds met harde christelijke hand geregeerd.
Uiteraard, maar er was dan ook geen grootschalige immigratie van strenge christenen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 9 mei 2011 @ 11:28:08 #185
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_96539326
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik moet per se Pim verafgoden? Man, jij scheet nog in je broek toen Pim furore maakte, je weet niet eens waar je het over hebt.
Wat lul jij nu gek? Het gaat erom dat jij het toejuicht dat hij een taart in zijn gezicht geflikkerd kreeg omwille van zijn politieke uitingen. Dat is anti-democratisch.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 9 mei 2011 @ 11:29:23 #186
236429 KoosVogels
Poeh Hé!
pi_96539358
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:28 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Wat lul jij nu gek? Het gaat erom dat jij het toejuicht dat hij een taart in zijn gezicht geflikkerd kreeg omwille van zijn politieke uitingen. Dat is anti-democratisch.
Waar juich ik dat precies toe? Vond het gewoon een komisch plaatje.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 9 mei 2011 @ 11:29:37 #187
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_96539369
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:27 schreef Revolution-NL het volgende:
Toch blijft het een interessante buitengewoon kritische documantaire die je niet vaak ziet op de Nederlandse TV.

De moord op Fortuyn rammelt aan alle kanten.
Dit is de slechtse, maar dan ook de állerslechtste docu in de afgelopen tien jaar.

Wat een treurnis :') !!
Dit, dus.
  maandag 9 mei 2011 @ 11:30:17 #188
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_96539382
quote:
10s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waar juich ik dat precies toe? Vond het gewoon een komisch plaatje.
''at your service''

Van dat soort dingen hoor je ferm afstand te nemen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_96539394
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:28 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Wat is er ondemocratisch aan een taart gooien? Het is eerder ondemocratisch om het te verbieden.

Ik vind alleen het plaatsen van deze foto wel bijzonder ongepast. De goede man is dood en een beetje respect voor de doden kan geen kwaad.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_96539665
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 07:56 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De stemmingmakerij waarbij intentioneel/doelbewust een politieke moord werd uitgelokt, wordt idd ontkend. Verder was er veel stemmingmakerij, ook en m.n. vanuit de kant van Pim Fortuyn, of ontken jij dat op jouw beurt?
Nee, dat heb ik ook nooit ontkent, Fortuyn was een ongelooflijke troll. Ik geloof ook niet dat er doelbewust uitlokking tot moord heeft plaatsgevonden maar wel dat door het klimaat wat toen onstaan is deze moord heeft plaatsgevonden. Volkert was van mening dat Fortuyn een steeds grotere bedreiging werd die opgeruimd moest worden. Door uitlatingen van het establishment werd voor hem zijn daad steeds meer gerechtvaardigd. Die luitje zijn zich natuurlijk ook een hoedje geschrokken toen de moord een feit was natuurlijk.
pi_96539880
quote:
10s.gif Op maandag 9 mei 2011 09:10 schreef KoosVogels het volgende:
[ afbeelding ]

At your service
wat loop je nou te baggeren. Is dit humor ofzo.
quote:
1s.gif Op zondag 8 mei 2011 23:58 schreef Zeeland het volgende:

[..]

Gelukkig hebben we in jou iemand die wel kan zien wat wij niet zien, n.l. Dat onschuldige mensen verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de moord. Lang leve de objectieviteit.
Wat wil je hier nou weer mee? beetje demagogisch vind je niet?. Ik hou niemand direct verantwoordelijk behalve Volkert.
Wanneer je zelf niet objectief kan lezen kan je beter niet reageren aangezien je zelf in die tijd net 10 jaar oud was oid. En wie de fuck is "wij" en maakt dat het dan dat je gelijk hebt?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2011 15:41:01 ]
pi_96540296
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:39 schreef Tem het volgende:

[..]

Fortuyn was een ongelooflijke troll.
Onzin. Zelfs als politiek tegenstander vond ik hem goed onderbouwd zijn zegje doen. Natuurlijk zat ook hij wel eens onder de gordel (no pun intended) maar daarin was hij niet de aanstichter en ook zeker niet de enige.

Fortuyn was alles wat Wilders graag zou willen zijn. Fortuyn sprak met zijn krachtige oneliners het pleps en de tokkies aan, maar wist zijn mening ook op een hoger niveau uit te leggen. Dat is iets waar Wilders nooit in slaagt en daarom zal hij ook nooit MP worden. Ik ben er van overtuigd dat Fortuyn zonder de aanslag wel MP was geworden. Maar ook dan was hij gewoon een passant geweest in het politieke spel.
  maandag 9 mei 2011 @ 12:03:59 #193
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_96540571
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:56 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Onzin. Zelfs als politiek tegenstander vond ik hem goed onderbouwd zijn zegje doen. Natuurlijk zat ook hij wel eens onder de gordel (no pun intended) maar daarin was hij niet de aanstichter en ook zeker niet de enige.

Fortuyn was alles wat Wilders graag zou willen zijn. Fortuyn sprak met zijn krachtige oneliners het pleps en de tokkies aan, maar wist zijn mening ook op een hoger niveau uit te leggen. Dat is iets waar Wilders nooit in slaagt en daarom zal hij ook nooit MP worden. Ik ben er van overtuigd dat Fortuyn zonder de aanslag wel MP was geworden. Maar ook dan was hij gewoon een passant geweest in het politieke spel.
Mooi omschreven ^O^
Tsja en wie dan ook in het politieke spel, het zijn en blijven allemaal passanten. En hoe goed hun praatje of bedoelingen ook zijn, in eerste instantie zitten ze daar voor hunzelf.

Maar ik vind Fortuyn nou niet te vergelijken met een Wilders.
Ik vind Fortuyn helemaal geen racist. Zo werd hij toen duidelijk weggezet door alle tegenpartijen.
Maar daar ben ik het helemaal niet mee eens.
Rayen 2½ jaar!
pi_96540599
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:56 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Hij kon flink de boel opnaaien en was niet vies van valse streken, dat bedoel ik met troll. Voor de rest ben ik het met je eens.
pi_96540732
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:04 schreef Tem het volgende:

[..]

Hij kon flink de boel opnaaien en was niet vies van valse streken, dat bedoel ik met troll. Voor de rest ben ik het met je eens.
Ah, akkoord. Dat kon hij zeker. Hij was dan ook populist. Alleen niet zo'n goedkope schreeuwpopulist als Wilders. Hij was overigens ook niet de enige die aan vieze streken deed. Als je jouw definitie van Trol in die tijd loslaat, dan gold dat voor vrijwel alle lijsttrekkers. Alleen was Fortuyn dan de beste, omdat hij aanleg had om een valse nicht te zijn.
  † In Memoriam † maandag 9 mei 2011 @ 12:11:54 #196
137949 Disana
pi_96540850
Als hij dan echt op een 'hoger niveau' zat, waarom trok hij dan geen mensen van hoger niveau aan? Die van Wilders hebben bijna allemaal iets op hun kerfstok, maar die van Fortuyn knokten mekaar ook nog eens de Kamer uit.
pi_96541057
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:11 schreef Disana het volgende:
Als hij dan echt op een 'hoger niveau' zat, waarom trok hij dan geen mensen van hoger niveau aan? Die van Wilders hebben bijna allemaal iets op hun kerfstok, maar die van Fortuyn knokten mekaar ook nog eens de Kamer uit.
Met hoger niveau qua taalgebruik en capaciteiten om zaken uit te leggen is niet direct gezegd dat iemand ook een hoger niveau aan normen en waarden heeft. Wat hij aantrok aan mede-politici was in ieder geval van boven de middenklasse. Zo bedoelde ik het, ook intellectueel van bovengemiddeld niveau. Als politici waren deze mensen bedroevend en daarbij was de selectie van de LPF natuurlijk om te janken.

Wilders trekt alleen maar mede-tokkies aan. Die zijn van een nog lager intellectueel niveau, dat moet je toch met mee eens zijn.
  maandag 9 mei 2011 @ 12:20:04 #198
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_96541129
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Daar zit natuurlijk ook wel wat in, waar het even achterlijke christendom 'terug' in zijn hok is gezet en zich ook in Nederland met dat lot verzoend had, voorlopig althans,
Het Christendom als de leer van Jezus, is niet achterlijk en totaal niet te vergelijken met de Islam.
Het gelijkheisprincipe, rechten van de mens, ons recht, onze taal etc. etc. zijn allemaal op het Christendom gebaseerd. Ik zou bijv niet weten wat er achterlijk is aan de 10 geboden?
Ja natuurlijk is er in het verleden uit naam van het Christendom veel onrecht gedaan, maar dat ligt niet aan de leer, waarvan de basis is dat je je medemens lief moet hebben alsjezelf.
quote:
lag dat bij de islam anders. Die moeten nog wennen aan de buitengrenzen van hun zuil.
Het verschil tussen Islam en Christendom is dat het bij het Chistendom om een, zeg maar virtueel rijk gaat (het Koninkijk Gods, in bijbelse termen), terwijl de Islam een totalitair systeem is, dat het hele leven van de moslim bepaald, nu en in het hiernamaals.
De Islam kent dus helemaal geen (buiten) grenzen.
quote:
Bovendien kwamen er meer bij, terwijl het ook een probleem zou geven wanneer je massaal christenen van de Veluwse of Staphorster soort naar de grote steden zou verplaatsen.
Nee geen enkel probleem, zij houden van orde en gezag.
Maar als je ze in de getho's van de grote steden zou zetten, dan zouden ze misschien moeilijk integreren tussen al die allochtonen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 9 mei 2011 @ 12:25:30 #199
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_96541297
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:11 schreef Disana het volgende:
Als je goed gaat onderzoeken, dan hebben ook leden van andere partijen het nodige op hun kerfstok, maar daar is niemand in geinteresseerd.
De mensen van het "hoger niveau" zitten natuurlijk ook in het establishment, die keken eerst de kat uit de boom. Niemand met een carriere en status durfde zich toen aan Fortuyn te binden, maar na de verkiezingen als Fortuyn gewonnen zou hebben, zouden ze in de rij gestaan hebben voor een ministerspost.

Hetzelfde geldt nu voor de PVV, er zijn maar weinig prominenten die openbaar sympathie durven te betuigen, enerzijds uit angst voor bedreigingen anderzijds moeten ze aan hun carriere denken.
Ook dit zal omslaan wanneer de PVV de grootste gaat worden.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  † In Memoriam † maandag 9 mei 2011 @ 12:26:58 #200
137949 Disana
pi_96541346
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:18 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Met hoger niveau qua taalgebruik en capaciteiten om zaken uit te leggen is niet direct gezegd dat iemand ook een hoger niveau aan normen en waarden heeft. Wat hij aantrok aan mede-politici was in ieder geval van boven de middenklasse. Zo bedoelde ik het, ook intellectueel van bovengemiddeld niveau. Als politici waren deze mensen bedroevend en daarbij was de selectie van de LPF natuurlijk om te janken.

Wilders trekt alleen maar mede-tokkies aan. Die zijn van een nog lager intellectueel niveau, dat moet je toch met mee eens zijn.
Ik vind dat men elkaar niet veel ontloopt qua beschaving. Uiteindelijk zaten die LPF'ers er ook alleen maar uit eigenbelang, hetgeen al gauw in gevechten tot uitdrukking kwam. Klasse en studie zeggen niet alles, Fortuyn trok in die categorieën beslist niet de besten aan.
  † In Memoriam † maandag 9 mei 2011 @ 12:29:41 #201
137949 Disana
pi_96541466
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:25 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Als je goed gaat onderzoeken, dan hebben ook leden van andere partijen het nodige op hun kerfstok, maar daar is niemand in geinteresseerd.
De mensen van het "hoger niveau" zitten natuurlijk ook in het establishment, die keken eerst de kat uit de boom. Niemand met een carriere en status durfde zich toen aan Fortuyn te binden, maar na de verkiezingen als Fortuyn gewonnen zou hebben, zouden ze in de rij gestaan hebben voor een ministerspost.

Hetzelfde geldt nu voor de PVV, er zijn maar weinig prominenten die openbaar sympathie durven te betuigen, enerzijds uit angst voor bedreigingen anderzijds moeten ze aan hun carriere denken.
Ook dit zal omslaan wanneer de PVV de grootste gaat worden.
Dan hebben we toch een andere opvatting over 'hoger niveau' (wat overigens niet mijn uitdrukking was). Mijn opvatting van niveau is er een van beschaving en sociale bewogenheid en integriteit.
pi_96541543
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:26 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik vind dat men elkaar niet veel ontloopt qua beschaving. Uiteindelijk zaten die LPF'ers er ook alleen maar uit eigenbelang, hetgeen al gauw in gevechten tot uitdrukking kwam. Klasse en studie zeggen niet alles, Fortuyn trok in die categorieën beslist niet de besten aan.
Je snapt niet wat ik bedoel. Als je kijkt naar de burgers die in potentie op één van de partijen willen stemmen, dan pakte Fortuyn met zijn oneliners het publiek wat ook warmloopt voor Wilders. Maar daarnaast kon Fortuyn zijn standpunten nog op een dusdanige manier overbrengen dat ook de wat intelligentere politiek geïnteresseerde hun stem wilde geven. Dat is eigenlijk het enige wat ik er mee bedoelde.

Vervolgens denk ik wel dat Fortuyn meer mensen uit een hogere laag van de bevolking om zich heen had. Dat die mensen niet per definitie betere mensen zijn, dat leert de geschiedenis ons. Ook de geschiedenis van vóór Fortuyn. Of deze mensen betere mensen zijn, dat ligt aan de invalshoek die je gebruikt als je ze gaat beoordelen. Daarin zullen jij en ik absoluut verschillen, maar dat is niet waar het nu om gaat.
  † In Memoriam † maandag 9 mei 2011 @ 12:38:33 #203
137949 Disana
pi_96541792
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:31 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Je snapt niet wat ik bedoel. Als je kijkt naar de burgers die in potentie op één van de partijen willen stemmen, dan pakte Fortuyn met zijn oneliners het publiek wat ook warmloopt voor Wilders. Maar daarnaast kon Fortuyn zijn standpunten nog op een dusdanige manier overbrengen dat ook de wat intelligentere politiek geïnteresseerde hun stem wilde geven. Dat is eigenlijk het enige wat ik er mee bedoelde.

Vervolgens denk ik wel dat Fortuyn meer mensen uit een hogere laag van de bevolking om zich heen had. Dat die mensen niet per definitie betere mensen zijn, dat leert de geschiedenis ons. Ook de geschiedenis van vóór Fortuyn. Of deze mensen betere mensen zijn, dat ligt aan de invalshoek die je gebruikt als je ze gaat beoordelen. Daarin zullen jij en ik absoluut verschillen, maar dat is niet waar het nu om gaat.
Hoe kom je bij dat dikgedrukte? In mijn omgeving (afgestudeerd etc) kende ik destijds niemand die voor de populistische, hitserige praatjes van Fortuyn viel. Fortuyn was een omhooggevallen patjepeeër, iemand die zijn innerlijke beschaving had ingeruild voor een plek onder de schijnwerpers. Volgens mij was zijn eigen klacht nu ook juist dat hij geen beter publiek aantrok.
pi_96542316
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:38 schreef Disana het volgende:

[..]

Hoe kom je bij dat dikgedrukte? In mijn omgeving (afgestudeerd etc) kende ik destijds niemand die voor de populistische, hitserige praatjes van Fortuyn viel. Fortuyn was een omhooggevallen patjepeeër, iemand die zijn innerlijke beschaving had ingeruild voor een plek onder de schijnwerpers. Volgens mij was zijn eigen klacht nu ook juist dat hij geen beter publiek aantrok.
Volgens mij is uit een onderzoek gebleken dat 2% van de PVV-stemmers academisch geschoold is en 75% maximaal een MBO-diploma heeft. Waarbij de LPF stemmer meer een doorsnee van de samenleving was.

Overigens spreekt een ander onderzoek bovenstaande weer keihard tegen. Daar wordt beweerd dat de PVV juist meer hoogopgeleiden aantrekt dan de LPF destijds. Dan weet ik het ook niet meer hoor!

Laten we het er maar op houden dat het mijn beleving is dan, die strookt met het ene onderzoek en niet strookt met het andere. Ik vond Fortuyn in ieder geval een stuk genuanceerder dan Wilders. Maar nogmaals: ik heb absoluut op beide nooit gestemd. Niet op Fortuyn in het verleden en niet op Wilders in het heden (of toekomst.)
  † In Memoriam † maandag 9 mei 2011 @ 13:05:39 #205
137949 Disana
pi_96542788
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:53 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Volgens mij is uit een onderzoek gebleken dat 2% van de PVV-stemmers academisch geschoold is en 75% maximaal een MBO-diploma heeft. Waarbij de LPF stemmer meer een doorsnee van de samenleving was.

Overigens spreekt een ander onderzoek bovenstaande weer keihard tegen. Daar wordt beweerd dat de PVV juist meer hoogopgeleiden aantrekt dan de LPF destijds. Dan weet ik het ook niet meer hoor!

Laten we het er maar op houden dat het mijn beleving is dan, die strookt met het ene onderzoek en niet strookt met het andere. Ik vond Fortuyn in ieder geval een stuk genuanceerder dan Wilders. Maar nogmaals: ik heb absoluut op beide nooit gestemd. Niet op Fortuyn in het verleden en niet op Wilders in het heden (of toekomst.)
Ik wil wel met je eens zijn dat Fortuyn een intellectueel hoogstandje was vergeleken bij Wilders. Hij had ook meer in zijn mars, Wilders is niet verder gekomen dan een of ander praktisch opleidinkje na de HAVO. Niets mis mee, maar je kunt goed merken dat intellect aan hem niet is besteed.

Maar verder denk ik inderdaad dat we ons Fortuyn herinneren alnaargelang onze visie destijds. Ik vond hem een clown, jij vond hem kennelijk welbespraakt en dus van invloed.
pi_96543045
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 13:05 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik wil wel met je eens zijn dat Fortuyn een intellectueel hoogstandje was vergeleken bij Wilders. Hij had ook meer in zijn mars, Wilders is niet verder gekomen dan een of ander praktisch opleidinkje na de HAVO. Niets mis mee, maar je kunt goed merken dat intellect aan hem niet is besteed.

Maar verder denk ik inderdaad dat we ons Fortuyn herinneren alnaargelang onze visie destijds. Ik vond hem een clown, jij vond hem kennelijk welbespraakt en dus van invloed.
Laten we het er op houden dat ik hem een welbespraakte clown vond. En dat hij invloed heeft gehad is volgens mij niet te ontkennen. Zelfs vanuit de PVDA en en Groenlinks worden nu dingen gezegd over asielzoekers waar zelfs Janmaat zich met zijn CD niet aan durfde wagen.

Of dat goed of slecht is, dat is afhankelijk van je politieke kleur en visie. Fortuyn heeft het politieke klimaat, zeker waar het integratie betreft, danig verhard. Helaas met Wilders als trieste uiterste tot gevolg.....
  † In Memoriam † maandag 9 mei 2011 @ 13:29:36 #207
137949 Disana
pi_96543823
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 13:11 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Laten we het er op houden dat ik hem een welbespraakte clown vond. En dat hij invloed heeft gehad is volgens mij niet te ontkennen. Zelfs vanuit de PVDA en en Groenlinks worden nu dingen gezegd over asielzoekers waar zelfs Janmaat zich met zijn CD niet aan durfde wagen.

Of dat goed of slecht is, dat is afhankelijk van je politieke kleur en visie. Fortuyn heeft het politieke klimaat, zeker waar het integratie betreft, danig verhard. Helaas met Wilders als trieste uiterste tot gevolg.....
Ik denk zeker dat hij de voorloper van Wilders was, maar ik denk ook dat het allemaal weer was doodgebloed als hij niet was vermoord. Juist die moord heeft het klimaat verhard en collega-politici extra beducht gemaakt voor het onderwerp allochtonen en immigratie; of beter gezegd, het was de reactie op de moord die de politiek wakker schudde.
pi_96544363
De discussie was destijds veel harder. Stellen dat het klimaat werd geschapen om Fortuyn te vermoorden gaat veel te ver. Natuurlijk was er sprake van 'demoniseren', moord was echter nooit een gedachte. Fortuyn was zelf namelijk geen haar beter. Zo verweet hij Els Borst verantwoordelijk te zijn voor massamoord vanwege de wachtlijsten in de zorg.
pi_96544625
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:20 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Het Christendom als de leer van Jezus, is niet achterlijk en totaal niet te vergelijken met de Islam.
Het gelijkheisprincipe, rechten van de mens, ons recht, onze taal etc. etc. zijn allemaal op het Christendom gebaseerd. Ik zou bijv niet weten wat er achterlijk is aan de 10 geboden?
Ja natuurlijk is er in het verleden uit naam van het Christendom veel onrecht gedaan, maar dat ligt niet aan de leer, waarvan de basis is dat je je medemens lief moet hebben alsjezelf.

[..]

Het verschil tussen Islam en Christendom is dat het bij het Chistendom om een, zeg maar virtueel rijk gaat (het Koninkijk Gods, in bijbelse termen), terwijl de Islam een totalitair systeem is, dat het hele leven van de moslim bepaald, nu en in het hiernamaals.
De Islam kent dus helemaal geen (buiten) grenzen.
Het Christendom aanvankelijk ook niet. Dit is er ook maar ingeramt tijdens de Verlichting. Sowieso gaat het veel te ver het Christendom te zien als het fundament van de samenleving. Ik zou eerder stellen dat de Amerikaanse en Franse revolutie en het gedachtengoed van denkers als Descartes, Hobbes en Mill de basis vormden. En dat had bijzonder weinig met het Christendom te maken.
pi_96546073
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 13:29 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik denk zeker dat hij de voorloper van Wilders was, maar ik denk ook dat het allemaal weer was doodgebloed als hij niet was vermoord. Juist die moord heeft het klimaat verhard en collega-politici extra beducht gemaakt voor het onderwerp allochtonen en immigratie; of beter gezegd, het was de reactie op de moord die de politiek wakker schudde.
Naar mijn mening laat je hier je persoonlijk afkeer voor Fortuyn te zeer je beeld van zijn invloed op de politiek bepalen. Het klimaat was wel degelijk vreselijk hard voor zijn dood. Natuurlijk heeft de moord een mythevorming tot stand gebracht die niet realistisch is. Het beeld dat ons land er beter voor zou staan als Fortuyn nog zou leven en dat soort onzin.

Maar het is niet zijn dood geweest die het politieke klimaat verharde, maar zijn opkomst. Na zijn dood is het klimaat korte tijd nog harder geweest, maar dat ging niet over de inhoud. Dat was links en rechts die elkaar verweten dat er een hard politiek klimaat was gecreëerd waarin een politieke moord werd gepleegd. De discussie over migratie is nu net zo hard als ten tijde van Fortuyn en dat heeft hij in gang gezet. Voor mijn gevoel kun je daar bijna niet om heen als je er objectief naar kijkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')