abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96381615
Beste mensen. Ik post niet zo vaak in dit forum, omdat ik voor fotografie meestal te vinden ben op het forum van DPreview. Wel post ik veel in Politiek en Brave New World.

Met name in het laatste forum stuit ik regelmatig op diverse gebruikers die aan de hand van foto's van 600 bij 900 pixels (formaatje 80kb) denken te kunnen beoordelen dat we allemaal deel uitmaken van een een sinister complot. Je kent het wel, 9/11 was fake, Elvis leeft nog, UFO's bezoeken ons dagelijks en als we 's avonds niet thuis zijn dan gaan al onze honden samen feesten op het plein.

Een mooi voorbeeld van zo'n discussie vindt nu plaats in het 9/11-topic.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 10:53 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Mooie link. Thanks. Ik wil niet zeggen dat alles nep is, maar ik heb 1 foto uit je link geplukt waar je even over mag nadenken.

[ [url=http://denverpost.slideshowpro.com/albums/001/496/album-224305/cache/qaeda0050.sJPG_950_2000_0_75_0_50_50.sJPG?1304559355[quote][img]http://i.fokzine.net/p/0s.gif]afbeelding[/url] ]

Vooral rond de rennende brandweerman zie je halo's. Dit duidt vaak op geklooi met het verscherpen van randen en het verdoezelen van knip en plak werk. Met de nieuwere versies van Photoshop of Corel Paintshop pro wordt het steeds moeilijker om dat te spotten.

Ingezoomd zie je de halo duidelijk rond de brandweerman zijn hoofd.

[ afbeelding ]

Wat mij betreft ben je gestoord als je op deze manier foto's gaat analyseren, maar ik vroeg me af hoe daar op een fotografieforum over nagedacht wordt? Helaas zijn er in BNW weinig ervaren amateurs zoals ik, dus ik zou graag hier wat verder praten. Misschien dat er ervaren fotografen zijn die zich ook in deze discussie willen mengen?

[ Bericht 5% gewijzigd door Hoppahoppa op 05-05-2011 12:00:41 ]
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_96381897
Of eerder deze:

quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2011 15:14 schreef Culto het volgende:

[..]

Heerlijk dat je iedere keer dit soort formuleringen gebruikt, want dan kun je er steeds weer een heel mooi bruggetje
achter zetten.. :) Zoals deze:

[..]

Jazeker, wij zijn beide Mens (toch..), maar is Margaret Jezycki Alario dat ook??
Link: http://edition.cnn.com/SPECIALS/2001/memorial/people/3648.html

Haar pasfoto doet me aan iemand denken eerlijk gezegd....

[ afbeelding ]

Nog maar eens goed kijken naar die foto:

[ afbeelding ]
...Gevalletje vicsim.... O-)

[ afbeelding ]

Dit is nu precies wat ik bedoel met het cynisme wat er in de 9/11 terror-simulation opgesloten zit:
Vol in je gezicht wordt je bedonderd door deze 'perps' en het resultaat is honderdduizenden burgerdoden in een ander gedeelte van de wereld. Ik zou er niet al te trots op zijn, eerlijk gezegd...
pi_96384246
Ach sommige mensen hebben tijd teveel. Aan de andere kant moet je ook weer niet alles voor zoete koek slikken wat de media je voorschotelt.
Bovendien kan je ook zonder photoshop dingen anders voorschotelen;

Mooi stukje van Hans Aarsman daarover bij DWDD:
http://dewerelddraaitdoor(...)s%5Btt_news%5D=21478

*UPDATE

Ook NRC maakt er een potje van:

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)tegen-osama-genomen/

[ Bericht 13% gewijzigd door Ener-G op 05-05-2011 13:23:58 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  donderdag 5 mei 2011 @ 17:29:37 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96395525
Een goede fotoshop is niet of nauwlijks te achterhalen. En zeker niet op een 80 kb plaatje.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_96396195
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 11:53 schreef Hoppahoppa het volgende:
Een mooi voorbeeld van zo'n discussie vindt nu plaats in het 9/11-topic.

[..]

Wat mij betreft ben je gestoord als je op deze manier foto's gaat analyseren, maar ik vroeg me af hoe daar op een fotografieforum over nagedacht wordt? Helaas zijn er in BNW weinig ervaren amateurs zoals ik, dus ik zou graag hier wat verder praten. Misschien dat er ervaren fotografen zijn die zich ook in deze discussie willen mengen?
Tja, sorry, maar ik heb het eerlijk gezegd nooit zo op die BNW-typjes... Ik vind het echt een heerlijk forum om zo nu en dan eens door te lezen als ik toevallig een topic tegenkom, en keer op keer vermaak ik me er prima, maar dit soort figuren zijn echt totaal niet serieus te nemen natuurlijk.

Dat halogedoe waar hij het over heeft is natuurlijk niets anders dan een soort JPG-artifact dat je altijd zult zien wanneer een foto gecomprimeerd wordt. Kenmerkend ook aan dat soort lui is dat ze nogal selectief zijn in wat ze wel en niet laten zien. Van het hoofd van de brandweerman laat hij een uitvergroting zien waarop de halo's zichtbaar zijn en hij impliceert hiermee dat het om knip- en plakwerk gaat...

Waarom dat stukje wel laten zien, maar dit bijvoorbeeld niet:

Is er ook maar één reden om aan te nemen dat ook de lantaarnpaal erin gephotoshopt is? Nee, dat lijkt me niet. Toch zijn daar dezelfde artifacts te zien. Bovendien: als iemand überhaupt de moeite zou nemen alles in elkaar te photoshoppen, zou diezelfde persoon ook wel de moeite hebben genomen om het góed te doen en er geen sporen van achter te laten.
  donderdag 5 mei 2011 @ 17:57:06 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96396411
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 17:50 schreef Omniej het volgende:

[..]

Tja, sorry, maar ik heb het eerlijk gezegd nooit zo op die BNW-typjes... Ik vind het echt een heerlijk forum om zo nu en dan eens door te lezen als ik toevallig een topic tegenkom, en keer op keer vermaak ik me er prima, maar dit soort figuren zijn echt totaal niet serieus te nemen natuurlijk.

Dat halogedoe waar hij het over heeft is natuurlijk niets anders dan een soort JPG-artifact dat je altijd zult zien wanneer een foto gecomprimeerd wordt. Kenmerkend ook aan dat soort lui is dat ze nogal selectief zijn in wat ze wel en niet laten zien. Van het hoofd van de brandweerman laat hij een uitvergroting zien waarop de halo's zichtbaar zijn en hij impliceert hiermee dat het om knip- en plakwerk gaat...

Waarom dat stukje wel laten zien, maar dit bijvoorbeeld niet:

[ afbeelding ]

Is er ook maar één reden om aan te nemen dat ook de lantaarnpaal erin gephotoshopt is? Nee, dat lijkt me niet. Toch zijn daar dezelfde artifacts te zien. Bovendien: als iemand überhaupt de moeite zou nemen alles in elkaar te photoshoppen, zou diezelfde persoon ook wel de moeite hebben genomen om het góed te doen en er geen sporen van achter te laten.
Aha, jij bent duidelijk van de illuminatie. Een beetje net doen alsof het niet gephotoshopt had kunnen zijn.
Omniej hoort duidelijk bij de hoge heren! Pas maar op!
[/onzin]

Je hebt wel gelijk ja. Vooral door die belachelijk lage resolutie krijg je dat soort vervormingen.
pi_96396646
Dat is gewoon de jpeg-compressie.

Een voorbeeldje. Hier een doodnormale zelfgemaakte foto zonder rare of paranormale dingen:

Uitvergroting:

Nou opgeslagen met behoorlijk wat jpeg-compressie:

Uitvergroting:

Oeeh. Halo's! :o

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2011 18:08:03 ]
pi_96401997
Lekker stigmatiserend topic Hoppa. Maar goed, daar kan ik wel tegen ;)

Een ding moet ik je nageven, die halo's daar heb ik mij in vergist. Maar ik schreef later dan ook:

quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 11:10 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ik vind de foto verdacht, juist vanwege die halo's. Ik heb sterk het vermoeden dat de achtergrond niet de originele achtergrond is ;)

Zie hier bijvoorbeeld: http://www.ehow.com/how_2049756_detect-fake-photos.html

Because of the widespread use of digital technology, generating fake pictures has never been easier. Making fake photos of celebrities to impress your friends or doctoring media photos to alter public opinion is just as easy. Fakes are created either by merging two or more photos or altering an existing image. Because image manipulation happens at the pixel level, detection is not as easy as it was before the digital era. Tricky fakes can be exposed by algorithms that detect discrepancies or statistical irregularities at the bit level.

Instructions

1 Look for obvious anomalies in the photo. This can include, objects not in the correct perspective, inconsistent angles of reflection or unexpected discontinuities. Check for inconsistent shadows or features that seem slightly larger or smaller than normal. Any inconsistencies may reveal the photo to be a fake.

2 Launch Paint, the image editing tool that comes with Windows, open the image and zoom into the area you want to scrutinize to detect if the photo is a fake. See if you can find pixilation halos around the outline. If colors or lines do not line up just right, then the photo may be a fake.

3 Submit your photo to a professional image processing lab if the previous steps didn't turn up unusual artifacts but you still suspect the image might have been doctored. The lab will be able to detect if the photo is a fake.

4 Buy your own image analysis software if you have a constant supply of photos to analyze. Image analysis software can be expensive.
Misinterpretatie van het begrip "pixelation halo" van mijn kant dus. Ken beuren hé.

Zo.. succes verder met je topic? ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2011 20:22:20 ]
pi_96402149
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:20 schreef J0kkebr0k het volgende:
Lekker stigmatiserend topic Hoppa. Maar goed, daar kan ik wel tegen ;)

Een ding moet ik je nageven, die halo's daar heb ik mij in vergist. Maar ik schreef later dan ook:

[..]

Misinterpretatie van het begrip "halo" van mijn kant dus. Ken beuren hé.

Zo.. succes verder met je topic? ^O^
Top dat je effe langskomt. Heb je mijn testje al uitgevoerd? Hierboven heeft iemand dat al gedaan.

Het stappenplan dat je hierboven post is helemaal niet zo heel ver gezocht, maar dan moet je wel werken met een origineel, niet met een websized 80kb fotootje.

En dan ook nog, zoals ik al eerder aangaf (en hierboven bevestigd wordt) een goede fotoshop is vrijwel niet te ontdekken, zeker niet op een 80kb foto.
pi_96402443
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:22 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Top dat je effe langskomt. Heb je mijn testje al uitgevoerd? Hierboven heeft iemand dat al gedaan.

Het stappenplan dat je hierboven post is helemaal niet zo heel ver gezocht, maar dan moet je wel werken met een origineel, niet met een websized 80kb fotootje.

En dan ook nog, zoals ik al eerder aangaf (en hierboven bevestigd wordt) een goede fotoshop is vrijwel niet te ontdekken, zeker niet op een 80kb foto.
Denk dat ik je gelijk moet geven wat dat betreft. Ik heb het testje niet uitgevoerd, maar die persoon hierboven heeft dat inderdaad netjes verklaard. Vandaar dus ook mijn reactie in dit topic.

De truc is dus grofweg... eerst goed soepen, dan een aantal keer flink comprimeren en je komt er bijna niet meer achter? Tenzij schaduwen en lichtval niet kloppen waarschijnlijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2011 20:28:58 ]
  donderdag 5 mei 2011 @ 20:28:55 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96402478
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:28 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Denk dat ik je gelijk moet geven wat dat betreft. Ik heb het testje niet uitgevoerd, maar die persoon hierboven heeft dat inderdaad netjes verklaard. Vandaar dus ook mijn reactie in dit topic.

De truc is dus grofweg... eerst goed soepen, dan een aantal keer flink comprimeren en je komt er bijna niet meer achter. Tenzij schaduwen en lichtval niet kloppen waarschijnlijk?
Je hoeft geeneens te comprimeren.
pi_96402525
quote:
14s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Je hoeft geeneens te comprimeren.
Was dat in 2001 niet anders? Is de software nu niet sterk verbetert in dat opzicht?
pi_96402611
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:28 schreef J0kkebr0k het volgende:
De truc is dus grofweg... eerst goed soepen
^O^

Maar goed, de gemiddelde complotdenker bestempelt elke originele, onbewerkte foto ook al als een photoshop, dus zelfs de allerbeste photoshopper zal door de mand vallen. (wat weer geen probleem is, aangezien niet-bewerkte foto's dus ook al als verdacht worden aangemerkt en dat pleit de photoshopper weer vrij)
  donderdag 5 mei 2011 @ 20:32:57 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96402688
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:29 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Was dat in 2001 niet anders? Is de software nu niet sterk verbetert in dat opzicht?
Weet ik niet. Ik neem aan dat we er wel van uit kunnen gaan dat er met genoeg tijd moeite en zin alles mogelijk is.
pi_96402726
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:31 schreef Omniej het volgende:

[..]

^O^

Maar goed, de gemiddelde complotdenker bestempelt elke originele, onbewerkte foto ook al als een photoshop, dus zelfs de allerbeste photoshopper zal door de mand vallen. (wat weer geen probleem is, aangezien niet-bewerkte foto's dus ook al als verdacht worden aangemerkt en dat pleit de photoshopper weer vrij)
Ik heb nog wel een paar foto's waarbij ik altijd mijn twijfels heb gehad. Ik zal ze eens opzoeken, nu we er toch zijn. :P
pi_96403064
Nou, hier nog een foto waarvan ik vind dat ie vreemd oogt op de een of andere manier. Het geeft me een soort "synthetisch gevoel":

Ben benieuwd of jullie dat gevoel ook hebben, of dat het puur aan mij ligt :)

Details die me opvallen:

De man met het blauwe overhemd heeft een vreemd plat achterhoofd.
De politieauto en enkele paaltjes ogen plastic achtig.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2011 20:40:58 ]
pi_96403256
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:29 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Bepaalde algoritmes voor (bijvoorbeeld) compressie zonder al te veel verlies en artefacten zijn wel verbeterd. Maar het verschil is niet zichtbaar wanneer je zo sterk comprimeert als hier het geval is.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:39 schreef J0kkebr0k het volgende:

Jokkebrok, ik heb geen enkele reden (en zin) om je belachelijk te willen maken. Niet hier, niet in het BNW-topic. Maar:

You've got to be kiddin'?
  donderdag 5 mei 2011 @ 20:42:36 #18
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_96403270
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:39 schreef J0kkebr0k het volgende:
Nou, hier nog een foto waarvan ik vind dat ie vreemd oogt op de een of andere manier. Het geeft me een soort "synthetisch gevoel":

[ afbeelding ]

Ben benieuwd of jullie dat gevoel ook hebben, of dat het puur aan mij ligt :)

Details die me opvallen:

Ik vind de ingedeukte witte auto grappiger.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_96403544
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:42 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Bepaalde algoritmes voor (bijvoorbeeld) compressie zonder al te veel verlies en artefacten zijn wel verbeterd. Maar het verschil is niet zichtbaar wanneer je zo sterk comprimeert als hier het geval is.

[..]

Jokkebrok, ik heb geen enkele reden (en zin) om je belachelijk te willen maken. Niet hier, niet in het BNW-topic. Maar:

You've got to be kiddin'?
Ik ben serieus. Kom ik over alsof ik de boel in de maling wil nemen? :P
pi_96403795
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:46 schreef J0kkebr0k het volgende:
Kom ik over alsof ik de boel in de maling wil nemen? :P
Eerlijk gezegd wel ja. Kom op, de auto en paaltjes zien er plastic uit?? The fuck? :D

En het platte achterhoofd: ja, dat zie ik ook duidelijk, maar wat is je punt? Wat wil het zeggen als iemand een plat achterhoofd heeft dan?

Ik kan serieus niets geks aan deze foto ontdekken...
pi_96403880
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 20:50 schreef Omniej het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd wel ja. Kom op, de auto en paaltjes zien er plastic uit?? The fuck? :D

En het platte achterhoofd: ja, dat zie ik ook duidelijk, maar wat is je punt? Wat wil het zeggen als iemand een plat achterhoofd heeft dan?

Ik kan serieus niets geks aan deze foto ontdekken...
Tja... het omschrijven van een gevoel is ook vrij lastig, dus vandaar mijn ongelukkig gekozen woordkeuze :)

Die outline van dat paaltje achter de agent. Dat contrast vind ik op de een of andere manier "gemaakt" aandoen... :D

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2011 20:53:27 ]
  vrijdag 6 mei 2011 @ 07:42:25 #22
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96420525
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 07:18 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Nee Hoppahoppa. Kijk naar een Osamas die 2 verschillende nepfotos die in de kranten zijn beland. Of kijk naar Osama nepvideos.

Jullie ogen zijn niet getraind. Vergeet niet dat een 'normaal' persoon in patronen kijkt. En echt extreem veel wegfiltert terwijl het toch degelijk aanwezig is.
Wat is er dan weggefiltert? Dat die foto geshopt is weet iedereen nu.
pi_96466408
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 07:18 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Nee Hoppahoppa. Kijk naar een Osamas die 2 verschillende nepfotos die in de kranten zijn beland. Of kijk naar Osama nepvideos.

Jullie ogen zijn niet getraind. Vergeet niet dat een 'normaal' persoon in patronen kijkt. En echt extreem veel wegfiltert terwijl het toch degelijk aanwezig is.
Het enige wat er bij die foto's aan ontbrak was een onderschrift 'edited photoshop 1.0'. Dat die nep waren was overduidelijk. Dat heb ik ook vanf het eerste moment geroepen.

Maar goed, ga je gang. Post hier vooral foto's die je verdenkt van bewerking in het kader van BNW. Daar is dit topic voor geopend.
pi_96500894
De volgende uitdaging.... De foto's in het onderstaande zouden nep zijn. Een duidelijke reden waarom is me niet helder geworden, maar mede omdat de torens te smal zouden zijn....

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 23:28 schreef J0kkebr0k het volgende:
Foto's van Robert Fisch:

[..]

afbeelding

[..]

[ afbeelding ]

[..]

[ afbeelding ]

Fake troep. Of niet soms?
  zondag 8 mei 2011 @ 12:47:59 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_96501515
Ik kan daar weinig 'nep' aan ontdekken.
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')