Ja nou ja. We gaan het zienquote:Op donderdag 5 mei 2011 22:06 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
En laat me raden: die geldt natuurlijk alleen op NS-lijnen.
Ja, het wordt inderdaad een stuk makkelijker met de OV-Chipkaart.quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:07 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Zodra ie verchipt wordt wel ja. Want die komt op het NS gedeelte en daar mag de arriva niet in lezen
Als student ga ik als ik met korting reis ook zo lang mogelijk kaartjes blijven kopen.quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:08 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja, het wordt inderdaad een stuk makkelijker met de OV-Chipkaart.
Misschien heel gek, maar ik ben nog niet om.
Als ik reis is het voornamelijk met de P+R bus en dat is met de OV-Chipkaart duurder dan als ik een los kaartje koop. Vanaf mijn woonplaats naar Groningen is een los kaartje iets duurder, maar dan heb ik wel ¤7,50 extra te besteden.quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:14 schreef Dr_Flash het volgende:
och, voor slagjes Utrecht - Ede werkt het.
In Hongarije heb je ook bijna zoiets: Budapest-Keleti naar Budapest-Nyugati overstapvrij via een 540 kilometer lang rondje. En die verbinding rijdt om de 2 uur.quote:Op donderdag 5 mei 2011 21:42 schreef bork het volgende:
[..]
Die heb je hier zeker niet zoals in Duitsland, een ubergeil ritje Munchen-Munchen (rondje Duitsland) met 0 keer overstappen!
Een keer gepost hier maar uiteraard reageerde alleen Socios er op
Nou dat valt wel mee toch?quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:36 schreef greavy het volgende:
En ook voor A naar B is de OV flopkaart een onding.
Niet meer dan logisch dat er ook voor studenten een drive is ingebouwt om uit te checken, anders doet niemand het.quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:43 schreef greavy het volgende:
- Je kaart word geblokkeerd als je vergeet uit te checken na X keer
Je punt? Je betaald toch niet meer?quote:- Als je automatisch opladen hebt word er "ineens" 3x geld afgeschreven, van de afgelopen 3/4/5 keren opgeladen
etc
Correct, dat is om mensen die expres niet uitchecken (omdat dat voordeliger is) te frustreren. Immers, je zal of je kaart moeten deblokkeren, of een nieuwe aanschaffen. En dan is het voordeel dat je had door niet uit te checken vaak al weer weg.quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:43 schreef greavy het volgende:
- Je kaart word geblokkeerd als je vergeet uit te checken na X keer
Het geld van automatisch opladen wordt inderdaad in batches afgeschreven. Bij iedere afschrijving staat er keurig bij dat het automatisch opladen is met inchecktijdstip X. Helemaal correct dus.quote:- Als je automatisch opladen hebt word er "ineens" 3x geld afgeschreven, van de afgelopen 3/4/5 keren opgeladen
Ik blijf van mening dat het voor A > B > A-vervoer prima werkt. Dat doe ik al anderhalf jaar.quote:Voor de metro werkt het, tram kan beter, bus ook, maar trein zeker niet (al helemaal niet op NS manier)
Dat is technisch niet mogelijk: veel van de kaartlezers werken offline (in de bus bijvoorbeeld) en zelfs als ze al een realtime-verbinding hebben (zoals bij de NS) dan nog duurt het te lang om een transactie uit te voeren.quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:49 schreef greavy het volgende:
Nee, niet meer, maar als er ineens 100 euro word afgeschreven, vind ik wel klote ja.
En stel dat je op dat moment 70 euro hebt. Je kaart word gelijk geblokkeerd...
Liever dat de betaaltransactie gelijk met bijboeken van saldo gebeurd.
Bij mijn NS-reizen is het meestal zo'n 2 dagen later al gedaan?quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:59 schreef greavy het volgende:
Ja, logisch. Maar als jij je kaart oplaad, hoeft volgens mij niet 3-4 weken later ineens 100 euro afgeschreven te worden. Dat kan ook eerder.
Bij de paaltjes verschijnt op het display dan volgens mij de melding dat je naar een servicebalie moet gaan... waarschijnlijk is er voor deze oplossing gekozen omdat een brief langer onderweg is. En omdat dit niks kost.quote:Dan sta je ineens met een geblokkeerde kaart op een station waar ze je niet helpen kunnen bij de Kiosk, en je verplicht naar een ander station of servicepunt van vervoerder moet.
Edit: Als ze je kaart blokkeren, mag je ook wel schrijven van TLS krijgen. Doen ze ook niet (of je moet geluk hebben...). Dan weet je tenminste dat je je kaart moet laten deblokkeren.
Nou ja, er is toch wel een middenweg mogelijk? Het opladen gaat in millisecondes. Dan kan je bijvoorbeeld binnen een uur daarna dat geld afschrijven. Daar hoef je geen weken mee te wachten toch?quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:49 schreef James1988 het volgende:
Dat is technisch niet mogelijk: veel van de kaartlezers werken offline (in de bus bijvoorbeeld) en zelfs als ze al een realtime-verbinding hebben (zoals bij de NS) dan nog duurt het te lang om een transactie uit te voeren.
Bij de OV-chipkaart zijn er slechts milliseconden de tijd bij een transactie, je kunt daar niks realtimes hebben omdat dit de snelheid uit het systeem haalt en zodoende de hoeveelheid fouten verhoogt.
Vandaar dat automatisch opladen in batches gebeurt: zodra TLS de data ontvangt van de vervoerders gaan ze het geld weer incasseren. Als je banksaldo te laag is wordt je kaart inderdaad geblokkeerd, niet meer dan terecht lijkt me: TLS heeft het geld tijdelijk voorgeschoten maar wil het wel terug.
Doen ze goedquote:Op donderdag 5 mei 2011 23:08 schreef Duvel het volgende:
Ik kreeg post van TLS dat ze mijn opgestuurde kaart hadden vernietigd. Ik had alleen geen kaart opgestuurd.
Heel erg. Ik heb mijn oude kaartnummers opgezocht, en dit nummer was niet bekend.quote:
Hoe komen die neukers aan je adres?quote:Op donderdag 5 mei 2011 23:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Heel erg. Ik heb mijn oude kaartnummers opgezocht, en dit nummer was niet bekend.
Interessante vraag. De kaart gaat via de baas...quote:
Nasty. Dat zou ik toch eens even nazoeken dan...quote:Op donderdag 5 mei 2011 23:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Interessante vraag. De kaart gaat via de baas...
Ik geloof dat de kaartlezers ééns in de x tijd in de remise worden gekoppeld? en dat dan de transacties door het OV bedrijf nog moeten worden verwerkt.. Waarom kun je je reisgeschiedenis anders niet gelijk inzienquote:Op donderdag 5 mei 2011 23:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou ja, er is toch wel een middenweg mogelijk? Het opladen gaat in millisecondes. Dan kan je bijvoorbeeld binnen een uur daarna dat geld afschrijven. Daar hoef je geen weken mee te wachten toch?
Ja goed punt.quote:Op donderdag 5 mei 2011 23:29 schreef Peter het volgende:
[..]
Ik geloof dat de kaartlezers ééns in de x tijd in de remise worden gekoppeld? en dat dan de transacties door het OV bedrijf nog moeten worden verwerkt.. Waarom kun je je reisgeschiedenis anders niet gelijk inzien..
Omdat bussen en trams niet elke 15 minuten in de remise staan ?quote:Op donderdag 5 mei 2011 23:51 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja goed punt.
Waarom is die x tijd van je niet gewoon iets als 15 minuten of zo? Heb je per keer ook veeeeeeeel minder mutaties te verwerken
Bron?quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:03 schreef Socios het volgende:
Die hele discussie is debet aan het feit dat treinkaartjes nooit zullen verdwijnen. Het draagvlak onder de reizigers is de afgelopen tijd alleen maar gedaald.
Argumentatie?quote:Ik blijf erbij: men zal te allen tijde met een papieren treinkaartje met de trein kunnen reizen.
Nogmaals... argumentatie?quote:Op de dag dat dat niet meer zou kunnen, mag men mij hierop wijzen, die dag zal nooit komen.
Thanks!quote:Op donderdag 5 mei 2011 23:41 schreef Sandrvich het volgende:
In de buurt van Avelin kun je schijnbaar goed spotten op de LGV Nord.
Dat is geen argument natuurlijk hequote:Op donderdag 5 mei 2011 23:56 schreef Peter het volgende:
[..]
Omdat bussen en trams niet elke 15 minuten in de remise staan ?
Volgens de OV-bedrijven natuurlijk wel, en die houden van kul-argumenten waar zij alleen zelf beter van worden..quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:10 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is geen argument natuurlijk heDat weet je zelf ook wel
Als ik je vertel dat je een homofiele autist bent, is dat dan de waarheid?quote:
quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:16 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Als ik je vertel dat je een homofiele autist bent, is dat dan de waarheid?
quote:
Neen.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:16 schreef Ascendancy het volgende:
Als ik je vertel dat je een homofiele autist bent, is dat dan de waarheid?
Mja, als ik in of uit check dan weet hij ook een server te vinden. Weet ie ook waar ik ben.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:16 schreef James1988 het volgende:
Het argument klopt op zich wel. De bus heeft geen dataverbinding en kan dus zijn data niet doorgeven, dit kan hij pas bij de remise. In zoverre klopt het argument.
Zeker omdat dat geld kostquote:Wat men er niet bijvertelt is waarom de bus geen dataverbinding heeft... en waarom de data-uitwisseling naar TLS niet vaker plaatsvindt.
Geen enkele in- of uitchecktransactie is realtime. Alleen de handelingen bij een kaartautomaat of klantenservicebalie zijn dat.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:21 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Mja, als ik in of uit check dan weet hij ook een server te vinden. Weet ie ook waar ik ben.
Dat is dan wel weer zo.quote:Zeker omdat dat geld kost![]()
Oftewel: er wordt alleen geld uitgegeven aan dingen die in het belang van de vervoerder zijn. Maar dan ook UITSLUITEND.
Das met gps door de pc in de bus zelf uit te rekenen, daarvoor hoeft de bus geen gegevens naar buiten te sturen... geen server voor nodig.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:21 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Mja, als ik in of uit check dan weet hij ook een server te vinden. Weet ie ook waar ik ben.
vraag ik me ernstig af of dat uitsluitend GPS gebaseerd is. Ik heb eens VLAK voor Stadion galgenwaard ingecheckt, en ik mocht betalen vanaf Centraal Station. Op dat moment al een kilometer of 4 verderop.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:23 schreef Peter het volgende:
[..]
Das met gps door de pc in de bus zelf uit te rekenen, daarvoor hoeft de bus geen gegevens naar buiten te sturen... geen server voor nodig.
Het zou zo moeten werken ...quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
vraag ik me ernstig af of dat uitsluitend GPS gebaseerd is. Ik heb eens VLAK voor Stadion galgenwaard ingecheckt, en ik mocht betalen vanaf Centraal Station. Op dat moment al een kilometer of 4 verderop.
Laatstgenoemde manier gebruikt Arriva om de treinstations aan te kondigen.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:34 schreef James1988 het volgende:
Het gebeurt op basis van GPS of asomwentelingen, afhankelijk van waar de vervoerder voor heeft gekozen. Wanneer GPS-dekking wegvalt krijg je soms "Buiten gebruik" op de lezers, of pakken ze de laatst bekende of eerstvolgende locatie.
Bij asomwentelingen wordt er gewoon geteld hoe vaak de assen rond zijn gegaan sinds de laatste stop en bepaalt men zo de afgelegde afstand en dus de halte. Maar dat is dus ook weer afhankelijk van afvlakking van de wielen enzo...
Het was cynisch socios. Het bevat precies dezelfde argumentatie als jij toepast, dus wat maakt het minder waar?quote:
Pure onzin.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:38 schreef Ascendancy het volgende:
Het bevat precies dezelfde argumentatie als jij toepast, dus wat maakt het minder waar?
leuk dat je zo'n statement maakt, maar ik hoop dat je je realiseert dat je wederom een totaal gebrek aan argumenten hebt?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |