quote:
Voor video is het beste een camcorder van over de 1000 euro (Sony NEX, HXR, HVR, Canon Pro XL2, Panasonic AG).

Maar dat is nu eenmaal niet voor iedereen de standaard optie. The next best thing is dan om een dSLR te nemen, zeker wanneer je op graag ook foto's schiet en van tripods gediend bent. Opnamen in duisternis met hoge iso-waarden, geweldige hoeveelheid aan handmatige inputs die je kunt geven, aperature, shutter, focus... Populaire camera's om video's mee te schieten zijn dan ook de 60D, 7D en de EOS 5D MkIV. 1920x1080 en dat ook nog eens in 60 fps, wat het uitermate geschikt maakt voor slomo's. Er is vaak ook een line-in voor mic-input en anders onboard stereo-opname van geluid. Veel voordelen dus. Er is gewoon geen betere manier om licht vast te leggen dan met de sensor, lenzen en technieken van een dSLR en dat geldt niet alleen voor foto's. Het nadeel alleen is ten eerste de prijs en ten tweede het gewicht en de inname van ruimte. Verder kun je misschien met een 18-55mm binnenshuis leuke dingetjes schieten, maar ga je op Safari en zie je een leeuw een zebra aanvallen, dan wil je die actie snel dichtbij halen natuurlijk.
Dan komen we dus al gauw bij de superzooms, ofwel bridgecamera's. Die bieden veel meer handmatige inputs dan eenvoudige point-and-shoot compact camera's en camcorders wat dat betreft, maar hebben niet de noodzaak om extra lenzen mee te slepen of hoeven te verwisselen. Het apparaat is vrijwel geschikt voor elke situatie. Het hebben van zo'n all-in-one is wel dat er met een single-barrel-lens natuurlijk ook wat kwaliteit en invloed verloren gaat. Je kunt veel creatievere videocontent schieten met een dSLR en in een toch betere kwaliteit, voornamelijk door de sensor. Zo mis je bij bridgecamera's, behalve dan de nieuwe Sony HX100V dan, de mogelijkheid om Full HD te schieten met meer dan 30 frames per seconde. Vaak is er wel aan stereo-opname van geluid gedacht, maar niet aan een line-in voor mic-input. Verder zijn er ook wel compact camera's met 1080p en 720p-opnamekwaliteit, maar die zijn dus op 'consumers' gericht. Bridgecamera's zijn gericht op de prosumers (professional consumers), omdat je niet alles in automodus wilt schieten, maar creatief bezig wilt zijn en er alles uithalen. De aanschafsprijs is verder zeer redelijk te noemen voor wat je ervoor terug krijgt.
Handheld camcorders. Samsung, meh, leuk voor eigen huis en tuin filmpjes, niet voor het mooiere werk. De Panasonic HDC, Canon Legria en Sony HDR-series zijn echter wel de moeite waard. Maar deze camera's worden pas goed naarmate ze goed prijzig worden. Voor minder heb je een bridgecamera met meer mogelijkheden denk ik dan.
Handheld pistolcamcorders. Dingen als de Toshiba Camileo S20. Ja, leuk. Maar mini lens/sensor, geen zoom (digitaal reken ik natuurlijk niet mee), de stabilisatie van een parkinsonpatiënt... washed-out-kleuren, lelijke menu'tjes met priegelknopjes als bediening, een lichtje waar je niks aan hebt... ik word er gewoon echt niet blij van. Er zijn producten bij de ALDI van Medion die nog beter zijn. Wil je er zo'n type camcorder, kijk dan naar een Sanyo Xacti, dat zijn zo'n beetje de enige in die categorie die hun geld waarmaken.
Zelf heb ik sinds september 2009 een Canon Powershot SX1 IS. Inderdaad gekozen voor bridge/superzoom omdat ik wel de voordelen van een CMOS-sensor (als in een dSLR) wil hebben en 1080p wil kunnen schieten, maar geen extra lenzen mee kan en wil zeulen, maar de zoom wel nodig heb. Nu is net uit de Sony DSC-HX100V die mijn interesse wel heeft, maar nog altijd lurkt er het idee om een dSLR te kopen, want de kwaliteit die je uit een 550D/60D kan halen is gewoon waanzinnig.

Anyways. Zo'n Camileo maakt in mijn ogen zijn geld niet waar. Een sleutelhangercamera'tje met ongehoorde afmetingen en gewicht wel, als je ziet hoe ze al die technologie daarin kunnen proppen, het er nog aardig uitkomt en de prijs super redelijk is ook.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz