Bij Floor even deze afbeeldings-URL gebruiken: http://farm6.static.flickr.com/5029/5568966918_a3926e3a97_b.jpgquote:Op maandag 2 mei 2011 01:15 schreef Ouwesok het volgende:
DitIsFloor deed de ingewanden van een tulp
[ afbeelding ]
Polariteit deed iets met schubben
[ afbeelding ]
edit: Iemand qua crew een idee hoe je die Flickrdingen zichtbaar kunt linken
DanQquote:Op maandag 2 mei 2011 01:19 schreef Omniej het volgende:
[..]
Bij Floor even deze afbeeldings-URL gebruiken: http://farm6.static.flickr.com/5029/5568966918_a3926e3a97_b.jpg
En bij Pola deze: http://farm6.static.flickr.com/5052/5562152570_f210a67bc3_b.jpg
Edit: Of je moet de Flickr-tags gebruiken, dat is eigenlijk nog wel handiger.
Haha, het was geen tulp, maar een lelie ^^ . Maar ja, het had ook net zo goed een tulp kunnen zijnquote:Op maandag 2 mei 2011 01:15 schreef Ouwesok het volgende:
DitIsFloor deed de ingewanden van een tulp
[ afbeelding ]
Dat is wel erg gaaf zo op een, spiegel?quote:Op maandag 2 mei 2011 19:00 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Dit kleintje ging op stap vandaag
[ afbeelding ]
hartstikke goed zeg ! proficiat, wou dat ik dat ook konquote:Op vrijdag 3 juni 2011 02:05 schreef Ouwesok het volgende:
Dambordvlieg
[ afbeelding ]
Met de Alfa500 en de Tammy 90
Mooi plaatje geworden zo!quote:Op zaterdag 4 juni 2011 16:30 schreef manda-rijn het volgende:
[ afbeelding ]
Deze liep hier laatst door de tuin
De Marumi heb ik ook. Een heel braaf ringflitsertje voor bijzonder weinig geld.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 14:01 schreef Barbaaf het volgende:
Dit lijkt me een prima plek om dat te vragen, maar eerst een complimentje voor je zweefvlieg, mooi detail in het oog![]()
Zelf heb ik een Marumi DRF14C ringflitser, vergelijkbaar met de Canon MR-14EX maar een stuk goedkoper (~E. 150,-). Goed bruikbaar, zeker in combinatie met de 100 mm f/2.8 van Canon, alleen is het licht vrij vlak doordat het van alle kanten komt. Erg geschikt voor medisch en documentatie. Daarnaast experimenteer ik door een losse 430EX II in slave mode te gebruiken, dat werkt ook aardig.
De Marumi:
[ afbeelding ]
Edit: Bij Konijnenberg zie ik nu de Tumax DMF880R TTL Macro Canon 58mm voor 140. Vergelijkbaar met de Marumi maar met twee flitsbuizen die onafhankelijk in- en uitgeschakeld kunnen worden, minder vlak licht dus. Daarnaast 58 mm, dus geen verloopring nodig voor de 100mm (als je de niet-L hebt).
Zó, die kan dichtbij komen! Wat voor 'n lens heb je ervoor gebruikt?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 02:05 schreef Ouwesok het volgende:
Dambordvlieg
[ afbeelding ]
Met de Alfa500 en de Tammy 90
Toch stiekem wel handig hè, dat hij er "Met de Alfa500 en de Tammy 90" bij heeft gezet.quote:Op maandag 20 juni 2011 21:10 schreef Moffol het volgende:
[..]
Zó, die kan dichtbij komen! Wat voor 'n lens heb je ervoor gebruikt?
Stiekem wel handig dat ik niet weet wat Tammy90 betekent, hi hi.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 00:05 schreef Omniej het volgende:
[..]
Toch stiekem wel handig hè, dat hij er "Met de Alfa500 en de Tammy 90" bij heeft gezet.
Tamron 90mm.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 19:22 schreef Moffol het volgende:
[..]
Stiekem wel handig dat ik niet weet wat Tammy90 betekent, hi hi.
gr gr
Thanks!quote:Op zondag 10 juli 2011 08:57 schreef Barbaaf het volgende:
Leuke serie, CompuMess
Leipo, 't lijkt me een sprinkhaan, in ieder geval een Orthoptera te zijn?
* Barbaaf moet ook dringend weer eens het veld opzoeken met de camera
Het mag volgens jou dan duizend-in-een-dozijn fotowerk zijn, maar het is wel erg prettig om naar te kijken!quote:Op zondag 10 juli 2011 12:53 schreef Yvesss het volgende:
Geen echte macro, maar het ietwat saaie koolwitje staat hier toch best aardig op:
[ afbeelding ]
En nog eentje erbij. Een hommeltje. Gedaan met de telelens, ook al heb ik een macrolens.
Maar met de macrolens moet je zo dichtbij, dat de beestjes schuw worden. Voor het snelle werk is de tele een stukje makkelijker.
[ afbeelding ]
En nog een duizend uit één dozijn-foto uit hetzelfde wandelingetje:
[ afbeelding ]
lijkt inderdaad te kloppen: thanks!quote:Op zondag 10 juli 2011 10:20 schreef CompuMess het volgende:
@ Leipo: geen sprinkhaan, maar iemand uit de familie van Steenvliegen
Zie ook Wikidingus
Het fenomeen 'draagmoeder' blijkt dus al veel ouder te zijn dan we denken!quote:Op maandag 11 juli 2011 00:48 schreef Ouwesok het volgende:
Een spin die met d'r kroost door het gras zeult, een poot is ze al kwijt.
[ afbeelding ]
Met de Alfa500 en de Tammy 90mm
Dankjewel. Met -tig in 1 dozijn bedoelde ik eigenlijk dat er niet veel te fotograferen was. Ik ken dat plekje als een walhalla voor een macro-fotograaf, maar nu was er niet bijster veel te zien. Sowieso weinig insecten, hoe zit het met die vermeende wespenplaag?quote:Op zondag 10 juli 2011 19:55 schreef CompuMess het volgende:
[..]
Het mag volgens jou dan duizend-in-een-dozijn fotowerk zijn, maar het is wel erg prettig om naar te kijken!
Hmmn, die eerste is sowieso geschoten met een Canon Powershot S3 in combinatie met een Raynox M-250 voorzetlens. Die laatste is gemaakt met Canon EOS 400D + 70-300 en ik geloof ook met die voorzetlens. Maar dat weet ik niet meer zeker, aangezien het een oude foto isquote:Op zondag 24 juli 2011 19:06 schreef Ilse86 het volgende:
Oooh die eerste en laatste.. Echt geweldig. Met wat voor een lens zijn die geschoten als ik mag vragen?
Je zou dat beest maar perongeluk pakken als je zo'n wit 'knalbesje' wil plukkenquote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:34 schreef Yvesss het volgende:
Nog wat uit de oude doos, met compactcamera.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb wel eens zitten rekenen met de standaard lenzenformule, dat werkt redelijk goed (zal wel niet 100% zijn omdat het geen enkelvoudige lenzen betreft):quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:10 schreef CamelNLD het volgende:
Hoe kan ik het aantal milimeters berekenen met gebruik van macro ringen? Als ik mijn 70-200 gebruik met de macroringen krijg ik iets van 90mm aan macro. Hoe is dat berekent?
Hoeveel macro krijg ik als ik macroringen op bijvoorbeeld de 300mm zet?
1 | 1/f = 1/v + 1/b (f=brandpuntsafstand lens, v=afstand van lens tot onderwerp, b=afstand van lens tot sensor). |
Voorbeeld 2: 300 mm lens met kortste scherpstelafstand 150 cm (gokje).quote:b/v = 1 => b = v;
1/100 = 1/b+ 1/b = 2/b => b = 200 mm.
Met 66 mm ringen kom je op een b' van 266.
in de formule:
1/100 = 1/v' + 1/266 => 1/v' = 1/100 - 1/266 = 2.66/266 - 1/266 = 1.66/266 => v' = 266/1.66 =~ 160
Vergroting = b'/v' = 266/160 = 1,66 : 1
Op een lange lens kunnen ringen net het verschil maken, zoals een kennis van me die een 600 mm (standaard kortste afstand 5.5 meter) met ringen gebruikt om vlinders te fotograferen.quote:1/300 = 1/1500 +1/b => 1/b = 1/300 - 1/1500 = 5/1500 - 1/1500 = 4/1500 => b = 375.
Maximale vergroting is dan 375/1500 = 0.25
Met 75 mm tussenringen (rekent makkelijker):
1/300 = 1/v' + 1/450 => 1/v' = 1/300 - 1/450 = 3/900 - 2/900 = 1/900 => v' = 900.
In plaats van 150 cm kan je dus tot 90 cm komen. De vergroting wordt dan:
b/v = 450/900 = 0.5
Zo wat een reeks getallen, moet echt even knipperen zo vroeg op de dagquote:Op donderdag 4 augustus 2011 19:33 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Ik heb wel eens zitten rekenen met de standaard lenzenformule, dat werkt redelijk goed (zal wel niet 100% zijn omdat het geen enkelvoudige lenzen betreft):
[ code verwijderd ]
Eerst moet je weten wat de minimale scherpstelafstand van je lens is zodat je de maximale b kan berekenen. Daarna bereken je het effect van de ringen.
Voorbeeld 1: 100 mm lens met 1:1 macro.
[..]
Voorbeeld 2: 300 mm lens met kortste scherpstelafstand 150 cm (gokje).
[..]
Op een lange lens kunnen ringen net het verschil maken, zoals een kennis van me die een 600 mm (standaard kortste afstand 5.5 meter) met ringen gebruikt om vlinders te fotograferen.
Welke 300 wil je aanschaffen en hoe dichtbij kan die? En hoe dichtbij kan je met de 70-200?quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 10:31 schreef CamelNLD het volgende:
[..]
Zo wat een reeks getallen, moet echt even knipperen zo vroeg op de dag. In ieder geval thx voor het posten en uitleg. Ik zit nu dus nog te twijfelen of ik de 300mm ga aanschaffen.
Ligt eraan wat voor filter je wilt. Als het pur ter bescherming is (dus een uv filter) tjah dan hoeft het niet zo duur te zijn hoor.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 09:46 schreef TimSeve het volgende:
Gisteren een Tamron 90MM aangeschaft, welke na het weekend binnenkomt
Welke filter kan ik er het beste op zetten? Merk/prijs als het kan?
Ok, ik wil m inderdaad als bescherming erop zetten. De goedkoopste die erop past moet dus voldoende zijn? Kwalitatief zullen de foto's er niet op achteruitgaan toch?quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 12:14 schreef CamelNLD het volgende:
[..]
Ligt eraan wat voor filter je wilt. Als het pur ter bescherming is (dus een uv filter) tjah dan hoeft het niet zo duur te zijn hoor.
Wil je een filter met effect zul je toch eerst moeten neerzetten welk effect je wilt. Ikzelf gebruik nooit filters met een bepaald effect (sterker nog ik heb ze niet eens). Ik heb wel op mijn meest prijzige lenzen een uv filter ter bescherming van de lens.
Thanks! (ik ga er even vanuit dat je die van mij bedoeld).quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:57 schreef kippiedippie het volgende:
Jaloersheid op de geposte foto's haha
Die vlieg is epischWelke camera?
[ afbeelding ]
Haha, nicequote:
hij maakt wel wat lawaai, maar dat de AF af en toe niet zou werken heb ik nog nooit gehadquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:11 schreef TimSeve het volgende:
Tammy is wel erg luidruchtig he? Hebben jullie ook last van het feit dat soms de AF niet werkt? Herstarten camera lost het probleem op?
Lijkt erop dat het aan mijn camera ligt. Net werkte de AF weer niet, richt ik de camera naar buiten (zonlicht) werkt ie welquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:16 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
hij maakt wel wat lawaai, maar dat de AF af en toe niet zou werken heb ik nog nooit gehad
En terecht hoor, vooral die bij bij die passiebloem is mooiquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:45 schreef Turbomuis het volgende:
Leuk topic! Erg mooie foto's ook. Ik durf bijna niet, maar ik post toch wat fotootjes. Ik heb geen geavanceerde camera, ik moet het doen met een simpel digitaal klikding. Ik hoop ooit een digitale spiegelreflex te hebben, maar voorlopig zit dat er niet in, helaas...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die heb ik met m'n telefoon genomen zelfsquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 18:23 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En terecht hoor, vooral die bij bij die passiebloem is mooi
Zo zie je maarquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 18:42 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Die heb ik met m'n telefoon genomen zelfs
bedoel je dat hij gaat hunten (oftewel wel proberen te focussen maar dat hij geen lock kan krijgen)? want dat zou natuurlijk kunnen als je onderwerp te donker en/of te weinig contrast heeft voor je AF sensorquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:43 schreef TimSeve het volgende:
[..]
Lijkt erop dat het aan mijn camera ligt. Net werkte de AF weer niet, richt ik de camera naar buiten (zonlicht) werkt ie wel
Neenee, hij doet gewoon evenveel als wanneer je de lens op MF zet :S echt raar. Camera schiet wel een foto als ik de shutter volledig indruk.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 09:04 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
bedoel je dat hij gaat hunten (oftewel wel proberen te focussen maar dat hij geen lock kan krijgen)? want dat zou natuurlijk kunnen als je onderwerp te donker en/of te weinig contrast heeft voor je AF sensor
Wat voor camera heb jequote:Op woensdag 10 augustus 2011 18:17 schreef TimSeve het volgende:
[..]
Neenee, hij doet gewoon evenveel als wanneer je de lens op MF zet :S echt raar. Camera schiet wel een foto als ik de shutter volledig indruk.
'Alles' krijg je niet scherp met een macrolens. Om zoveel mogelijk scherptediepte te kopen draai je je diafragma een flink end dicht. Hoe verder hoe liever.quote:Btw, hoe stellen jullie ''alles'' scherp zeg maar? had een libelle in het vizier, kreeg steeds maar een stuk scherpgesteld wat ik niet scherp wilde hebben... instellingen van de camera aanpassen?
De limiter die je wel op meer macrolenzen vindt beperkt je AF-bereik. In standje 'limit' laat ie 't echte macrobereik weg. Die limiter gebruik je wanneer je je macrolens misbruikt voor reportagedoeleinden, het maakt hem ineens een stuk sneller.quote:Wat is trouwens de ''Limit'' functie op de lens? (is een Tamron 90MM)
Blijven spelen, dan haal je er per dag meer uit. 't Houdt bij een macrolens niet op bij het afrekenen. 't Begint dan pas.quote:Vandaag nog wat nieuws geschoten, mn vriendin heeft m ook ff gehad:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Jammer genoeg is deze spin wazig geworden
[ afbeelding ]
is gewoon Aaaawwwwquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |