Dit is denk ik nog wel het belangrijkste punt van allemaal. Jongeren hebben nu eenmaal een groot voordeel ten opzichte van de ouderen. Zij kunnen dingen als geld verliezen permitteren. Dat is een ander verhaal als je getrouwd bent, kids hebt, hypotheek hebt etc.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 00:22 schreef tjoptjop het volgende:
Ik denk zelf dat jongeren wat makkelijker verlies 'kunnen' maken.
Dat niet alleen, het concept verliezen is denk ik ook wat anders. Toen ik vroeger vol in de opties ging en verloor boeide me dat niet zo, gewoon hobbygeld, zoals andere mensen roken op stripboeken kopenquote:Op dinsdag 3 mei 2011 00:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit is denk ik nog wel het belangrijkste punt van allemaal. Jongeren hebben nu eenmaal een groot voordeel ten opzichte van de ouderen. Zij kunnen dingen als geld verliezen permitteren. Dat is een ander verhaal als je getrouwd bent, kids hebt, hypotheek hebt etc.![]()
Daarom zou ik als jongere juist nu ook in CFDs beleggen ipv, voorzichtig te kijken naar aandelen bijv. Je kunt nu enorme klappers maken en mocht je wat verliezen, so what? Tijd zat! Je bent nog maar begin 20!
Dat vertel ik mensen ook altijd als ze bij me komen van 'he ik wil beginnen help me eens op weg' .. andere spelen playstation en kopen daarvoor spellen. Jij speelt op de beurs en koopt bedrijfjes.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 00:36 schreef tjoptjop het volgende:
Gewoon hobbygeld, zoals andere mensen roken op stripboeken kopen
Vroeger? Je bent in korte tijd tientallen jaren ouder geworden + kids?quote:Op dinsdag 3 mei 2011 00:36 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat niet alleen, het concept verliezen is denk ik ook wat anders. Toen ik vroeger vol in de opties ging en verloor boeide me dat niet zo, gewoon hobbygeld, zoals andere mensen roken op stripboeken kopen
"Kapitaalbehoud, heh wasda?"
Hoe vaak zijn ze alleen geïnteresseerd in de centen die je maakt? En dit soort verhalen worden natuurlijk pas echt interessant als leraren je hier naar vragen.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 00:38 schreef Sokz het volgende:
[..]
Dat vertel ik mensen ook altijd als ze bij me komen van 'he ik wil beginnen help me eens op weg' .. andere spelen playstation en kopen daarvoor spellen. Jij speelt op de beurs en koopt bedrijfjes.
10 jaar terug zeg maarquote:Op dinsdag 3 mei 2011 00:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Vroeger? Je bent in korte tijd tientallen jaren ouder geworden + kids?
Die kom ik ook vaak tegen jaquote:Op dinsdag 3 mei 2011 00:39 schreef sitting_elfling het volgende:
Hoe vaak zijn ze alleen geïnteresseerd in de centen die je maakt? En dit soort verhalen worden natuurlijk pas echt interessant als leraren je hier naar vragen.
Had jij het heel veel anders verwacht dan? FOK! is misschien niet representatief, maar als ik een ritje langs de Nederlandse fora's af ga sta ik er niet van te kijken.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 00:40 schreef jaco het volgende:
De allerlaatste grafiek op pagina 45 vind ik nog het meest interessant. Ik begrijp hieruit dat je elk jaar tot de beste 10% van de Alex beleggers moet behoren om (netto kosten) uiteindelijk hetzelfde te scoren als de marktindex.
Even ruwweg gesteld moet je dus elk jaar weer tot de beste 5% van de Alex beleggers behoren om de marktindex te verslaan. De overige 95% kan beter stoppen met handelen en een ETF op de index aanschaffen.
Ik vind dit wel een schokkend gegeven.
Jij was al aan het beleggen toen je onder de 15 was?quote:
Attent van je dat je me zo jong schatquote:Op dinsdag 3 mei 2011 01:22 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Jij was al aan het beleggen toen je onder de 15 was?Respect!
Ik schatte je dezelfde leeftijd in vergelijking met mij omdat je met je MSc bezig was in Amsterdam, althans die gedachte had ikquote:Op dinsdag 3 mei 2011 01:31 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Attent van je dat je me zo jong schat
Ik begon er mee te rommelen toen ik 16 was, al was dat destijds wat lastiger ivm machtingen e.d. (ik heb de indruk wat je nu als minderjarige vrij simpel een account opent.)
Nou ja, gemiddeld per jaar 3% verliezen aan transactiekosten zonder de markt te verslaan is toch wel een teken dat de Nederlandse beleggers het als groep slecht doen. Een vergelijking met een andere groep beleggers is niet eens nodig als de net performance gemiddeld 50% lager is dan de index. Dan kun je je afvragen of 55% trades in derivatives een goede weerspiegeling van de serieuze beleggers geeft maar voor het gemak generaliseer ik die uitkomst wel.quote:Op maandag 2 mei 2011 23:12 schreef macondo het volgende:
Gelul. Dat soort uitspraken kan je alleen doen als je ze kunt vergelijken met de resultaten van beleggers elders - en dat staat er nu juist niet bij. Bovendien zijn er ook onderzoeken geweest waaruit blijkt dat de Nederlandse beleggers het juist helemaal niet zo slecht doen, en voor een groot deel de crash gewoon uitgezeten hebben ("Als je geschoren wordt..")
Een diepgaande kennis is inderdaad niet nodig maar als je helemaal niet weet hoe optieprijzen tot stand komen dan beschouw ik dat wel als een kennisachterstand. Dat betekent dus privé dat optiebeleggers geen flauw benul hebben waarom bepaalde opties duurder zijn dan andere en keuzes voor optieaankopen niet rationeel tot stand komen.quote:Verder ben ik het niet eens met een aantal stellingen in het onderzoek. Bijvoorbeeld dat maar 10% van de optiebeleggers kennis heeft van de Grieken en "dus" een kennis tekort heeft. Dat is bullshit. Ik heb veel verstand van grieken (het is mijn vak), maar privé interesseert het mij geen ruk. Leuk, die vega, rho gamma en theta : maar prive is het nutteloos.
Je ziet ook veel gelijkenissen met het onderzoek van SL naar leverage.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 00:40 schreef jaco het volgende:
De allerlaatste grafiek op pagina 45 vind ik nog het meest interessant. Ik begrijp hieruit dat je elk jaar tot de beste 10% van de Alex beleggers moet behoren om (netto kosten) uiteindelijk hetzelfde te scoren als de marktindex.
Mijn gedachten gingen aanvankelijk ook deze richting uit. Het inleidende artikel geeft aan dat de beleggers over het algemeen met een hoge beta beleggen (ik neem aan > 1.0 ). Aangezien de markt in de onderzoeksperiode is gedaald, zou dit de slechte performance t.o.v. de markt verklaren. Omgekeerd, zou je een heel ander soort beeld krijgen als de markt was gestegen in de onderzochte periode.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 14:39 schreef Mendeljev het volgende:
Als we leverage vervangen door aandelen met een hoge beta kom je tot dezelfde resultaten. Aangezien de overeenkomsten te kenmerkend zijn denk ik dat de beste beleggers investeren met een marktneutrale beta. De samenstelling van de portfolio lijkt dan niet eens van grote invloed te zijn maar wel de tussentijdse trades die het rendement ernstig naar beneden halen.
Ik heb niet de kennis om dit exact te interpreteren, maar de onderzoekers geven nog een aantal maal aan dat de resultaten steeds voor risico zijn gekontroleerd. We mogen dus aannemen dat dit ook voor de laatste grafiek geldt.quote:First, in order to adjust returns for risk and style tilts we use the Carhart (1997) four-factor model and a multifactor model in the spirit of Agarwal and Naik (2004).
Praatjes vullen geen begrotingsgaatjes.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 19:24 schreef SeLang het volgende:
http://news.yahoo.com/vid(...)-of-the-fed-25101146
Er wordt bij de Fed kennelijk al serieuzer gepraat over de exit uit QE2 dan aanvankelijk werd gedacht. Dat zou ook consistent zijn met de theorie dat je de balancesheet moet inkrimpen (=QE terugdraaien) voordat je de rente zonder problemen kunt verhogen.
"Vers geprinte" dollars in de schredder dus
(en daarmee gaat dan ook een bepaald paradigma in de schredder)
Dat CNBC geklets is de eerste stap tot handelen, men bereid de markt erop voor. Net als de ECB de markt erop inlicht met de woorden 'strong vigilance'. Die 'bronnen' zijn gewoon doelbewust gelekt. Het begint er op te lijken dat QE3 er niet gaat komen, zonder 'incidenten' en de hele stimulering zelfs in reverse gaat. Het is natuurlijk geen toeval dat die bronnen pas komen aan de vooravond van het einde van QE2.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 20:30 schreef GoudIsEcht het volgende:
Praatjes vullen geen begrotingsgaatjes.
Ik wil best mijn opinie bijstellen, maar niet op basis van CNBC geklets. Vooralsnog wordt de dollar er niet sterker en het levensonderhoud voor de cowboys er niet goedkoper op.
Het gaat uiteindelijk om de waarde van de USD en de prijzen van commodities.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 20:38 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat CNBC geklets is de eerste stap tot handelen, men bereid de markt erop voor. Net als de ECB de markt erop inlicht met de woorden 'strong vigilance'. Die 'bronnen' zijn gewoon doelbewust gelekt. Het begint er op te lijken dat QE3 er niet gaat komen, zonder 'incidenten' en de hele stimulering zelfs in reverse gaat.
En Selang heeft gelijk wat betreft dat paradigma. Dit hele gebeuren geeft natuurlijk aan dat ook de FED een maar beperkte speelruimte heeft en in tegenstelling wat sommige beweren niet erop uit is de economie doelbewust te verwoesten.
De FED brabbelt zelden/nooit zomaar wat, ze hebben een reputatie en daarmee vertrouwen hoog te houden. Daarnaast kunnen ze niet zomaar van gedachten veranderen als de markt zich erop gaat voorbereiden. Dat heeft behalve een vertrouwenskwestie ook een stabilteitsimpact.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 20:41 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het gaat uiteindelijk om de waarde van de USD en de prijzen van commodities.
Dit kan inderdaad een voorbereidende stap zijn, maar die garantie is er echt past als er actie komt en die vervolgens ook in de koersen terugkomt.
Tot die tijd kan het net zo goed gebabbel zijn zoals we vaker hoorden.
Ik kan de gebruikte modellen ook niet goed inschatten op hun waarde.Blijkbaar worden de portfolio's op verschillende soorten beta's gesorteerd wat schijnbaar een maatstaf is voor risico. Als ik het echter oppervlakkig bekijk zijn de verschillende beta's een maat om koersleverage te bepalen zonder dat de individuele aandelen noodzakelijkerwijs een hoge beta hebben tov index.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 15:09 schreef jaco het volgende:
Ik heb niet de kennis om dit exact te interpreteren, maar de onderzoekers geven nog een aantal maal aan dat de resultaten steeds voor risico zijn gekontroleerd. We mogen dus aannemen dat dit ook voor de laatste grafiek geldt.
De beste 10% bestaat dus uit allerlei type beleggers met verschillende risicoprofielen.
Die QE3 komt er echt wel.. bij de volgende eruptie van de crisis (dollar en US staatspapier omhoog, beurzen en commodities omlaag) zal van de FED verwacht worden daar wat aan te doen, en het lijkt me sterk dat de FED dat zal weigeren.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 20:38 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat CNBC geklets is de eerste stap tot handelen, men bereid de markt erop voor. Net als de ECB de markt erop inlicht met de woorden 'strong vigilance'. Die 'bronnen' zijn gewoon doelbewust gelekt. Het begint er op te lijken dat QE3 er niet gaat komen, zonder 'incidenten' en de hele stimulering zelfs in reverse gaat. Het is natuurlijk geen toeval dat die bronnen pas komen aan de vooravond van het einde van QE2.
En Selang heeft gelijk wat betreft dat paradigma. Dit hele gebeuren geeft natuurlijk aan dat ook de FED een maar beperkte speelruimte heeft en in tegenstelling wat sommige beweren niet erop uit is de economie doelbewust te verwoesten.
quote:"Financiële crisis onvermijdelijk"
Steen Jakobsen, de kersverse hoofdeconoom van Saxo Bank, is volgens eigen zeggen zeker geen doemdenker. Het toekomstscenario dat hij schetst oogt wel gitzwart, maar is uiteindelijk ‘a blessing in disguise’. Jakobsen schilderde vandaag in Amsterdam een toekomst waarin de euro uit elkaar valt, de eurozone in minimaal twee divisies wordt opgesplitst, het opdoeken van de Federal Reserve, de val van de dollar en alle andere (fiat)valuta, en een rente van 10% bij een goud- en zilverprijs die ongekende hoogten kunnen bereiken.
En dat is, mocht u het nog niet begrepen hebben, goed nieuws. Want het systeem is door de hoge mate van leverage door en door ziek en hard toe aan een herstart. Die zouden centrale banken en overheden eigenlijk zelf moeten initiëren, maar dat ziet Jakobsen niet gebeuren. “Dat is in mijn optiek de beste oplossing, maar Ben Bernanke zal kiezen voor QE3 – waarschijnlijk eind dit jaar, begin volgend jaar. Elke keer als de aandelenmarkten 10 tot 15% wegzakken, wordt naar deze wapens gegrepen. Het effect zal echter steeds minder worden.”
QE4 wordt volgens Jakobsen cruciaal. Als QE4 het gewenste effect heeft, verzandt de Fed volgens Jakobsen in een schier oneindige reeks QE’s – QE Infinite. Mocht QE4 falen, dan bestaat de mogelijkheid dat de deleveraging alsnog vrijwillig wordt ingezet. Dat proces is sowieso onafwendbaar, maar Jakobsen verwacht dat het pas zover komt, als de centrale banken en overheden daartoe gedwongen worden. "Dat is hoe de mens in elkaar steekt."
Mwah, als QE2 gaat aflopen en er komt geen QE3 hoeft dat nog niet te betekenen dat de drukpers stopt. En if so, hoe gaan de VS een hogere rente betalen dan?quote:Op dinsdag 3 mei 2011 20:44 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De FED brabbelt zelden/nooit zomaar wat, ze hebben een reputatie en daarmee vertrouwen hoog te houden. Daarnaast kunnen ze niet zomaar van gedachten veranderen als de markt zich erop gaat voorbereiden. Dat heeft behalve een vertrouwenskwestie ook een stabilteitsimpact.
Andere partijen brabbelen wat af, de FED daarentegen zelden...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |