Met 18 maanden is een huisbezoek standaard, Davinia. Ze waren alleen vergeten een afspraak te maken. Of het was een verrassingsaanval omdat ze me een paupermoeder vinden, dat kan ook.

Ik typ het lijstje wel even over, dat gaat sneller denk ik.
Praktische tips voor de koppigheidsperiode (ofwel: hoe manipuleer in mijn kind?
)• Probeer hard tegen hard te voorkomen
• Geef je kind ook eens zijn zin. Dit is goed voor het gevoel van eigenwaarde.
• Laat alleen kiezen als er iets te kiezen valt. Dus niet: "Ga je mee boodschappen doen", maar "Kom mee, we gaan boodschappen doen".
• Laat de peuter de vrije keus tussen twee dingen die je allebei goed vindt: "Wil je kaas of worst op je brood?"
• Wil je liever dat hij kiest voor een van de twee, noem dan de tweede mogelijkheid. Wat hij het laatste hoort, zit het meest in zijn geheugen.
• Moet er iets vervelends gebeuren (bijvoorbeeld drankjes slikken, verschonen), geef hem dan een keuze binnen de situatie. Het leidt zijn aandacht af van wat nu eenmaal moet en hij krijgt het idee dat hij zelf ook wat te zeggen heeft. Bijvoorbeeld: "We gaan even een schone luier omdoen. Wil zelf lopen of zal ik je op mijn rug nemen?"
• Begrijp een uitdagend gebaar expres verkeerd. Wanneer je peuter op het punt staat een autootje door de kamer te gooien, zeg dan heel vriendelijk: "Oh, ik zie dat je met je auto's gaat spelen, leuk!" Een waarschuwend: "Niet gooien hoor!" is natuurlijk vragen om een smijtpartij!
• Doe een op hol geslagen peuter eens na. Als hij gevoel voor humor heeft zal hij wellicht inzien hoe gek hij staat te doen en zal hij gaan lachen.
• Negeer een kind als het altijd "nee" zegt op dezelfde dingen (gewoon wassen zonder commentaar, zonder strijd).
• Gun jezelf een driftaanval zonder schuldgevoel. (

)
• Leid het kind af.
• Houd rekening met een luisterafstand van 1 meter per jaar. Houd het kind vast als je praat (oogcontact).
• Geef een kind tijd om zich voor te bereiden.
• Luister actief naar je gevoel.
• Wijs een aparte ruime aan om te schreeuwen.
• Laat een kind zelf dingen doen en bepalen, zodat het zijn wil kan tonen zonder regels te overtreden.
• Praat zo min mogelijk in de vraagvorm. Vragen is om een "nee!". Bijvoorbeeld: "Kom, we gaan aan tafel" in plaats van "Kom je aan tafel?"
• Gebruik "wij" in plaats van "jij". Bijvoorbeeld: "Kom mee, we gaan nu douchen" in plaats van "Je gaat nu douchen".
• "Mogen" klinkt aantrekkelijker dan "moeten". Bijvoorbeeld: "Je mag nu naar oma."
Hoewel soms een beetje knullig omschreven, zitten er best wat leuke tips tussen, vind ik.