Ze gaan er wellicht vanuit dat het omlaag schalen van de werkzaamheden "geld oplevert" omdat het een minder hoog opgeleide of dure professional vereist om de minder complexe werkzaamheden te verrichten.quote:Op donderdag 30 juni 2011 15:22 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Die snap ik niet. Waarom is er geen geld om open vragen na te kijken maar wel geld om "opdrachten" na te kijken?
Het belangrijkste voordeel van mk-vragen (we zijn tenslotte Nederlandersquote:ik vind open vragen beter dan mc
Er komen ook steeds zwakke studenten bij. Veel universiteiten hebben een regeling dat HBO-leerlingen al tijdens hun HBO-opleiding vakken van een WO-bachelor volgen. Anders doen ze het wel tijdens het schakelprogramma. Die leerlingen die het schakelprogramma hebben voltooid zullen wel iets van kwaliteiten hebben maar zij missen zeker wel vaak een hoop kennis en vaardigheden aangezien het schakelprogramma slechts 30 EC's bedraagt terwijl een bachelor zes keer zoveel EC's bedraagt?quote:ik heb geen flauw idee wat voor soort opdrachten. Op zich heb ik ook niets tegen groepsopdrachten. Degenen die ongemotiveerd zijn, zijn er ondertussen toch wel al uitgefilterd
Bij mijn opleiding is het juist zo dat 90% van de mensen die het schakelprogramma volgen veel meer kennis hebben dan 'wij gewone bachelor' studenten. Ik studeer pedagogische wetenschappen, schakelstudenten hebben vaak de pabo al afgerond en hebben al een paar jaar voor de klas gestaan. Anderen zijn al enigszins werkzaam als (ortho)pedagoog. Van hen kun je juist ontzettend veel leren, bovendien zijn ze ontzettend gemotiveerd omdat het een zwaar programma is, maar ze het allemaal zo snel mogelijk af willen maken.quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er komen ook steeds zwakke studenten bij. Veel universiteiten hebben een regeling dat HBO-leerlingen al tijdens hun HBO-opleiding vakken van een WO-bachelor volgen. Anders doen ze het wel tijdens het schakelprogramma. Die leerlingen die het schakelprogramma hebben voltooid zullen wel iets van kwaliteiten hebben maar zij missen zeker wel vaak een hoop kennis en vaardigheden aangezien het schakelprogramma slechts 30 EC's bedraagt terwijl een bachelor zes keer zoveel EC's bedraagt?
Dat punt snap ik ook wel, toch snap ik ook waarom ze groepsopdrachten geven. Later als je groot bent en echt werk hebt zul je vaak ook niet in je eentje kunnen werken. Er zullen altijd mensen zijn die zich niet aan de afspraken houden en freeriders zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:Ik ben sowieso tegen groepswerken, ofdat je nu wel of niet met met sterke studenten in een groep zit. Ik wil een cijfer hebben voor mijn individuele prestatie, niet voor de prestatie van groepsgenoten en ik wil niet de hele tijd al dat gedoe hebben (moeten afspreken, tijd verliezen omdat anderen hun werk niet goed doen, groepsdynamiek, blablabla). Voor toegepaste wetenschappen is het misschien goed om eens in een groep een opdracht uit te voeren maar organiseer dat lekker als extraatje zonder dat je erop wordt beoordeeld en probeer daar dan ook nog een practisch nut en evt. een bescheiden vergoeding aan te koppelen. Dat komt dus neer op wat studentenwinkels doen.
Ja ik kom er nog steeds niet bij dat ze dit serieus als een jaar vertraging kunnen aanmerken, is er enige mogelijkheid dat de rechter dit van tafel veegt?quote:Op donderdag 23 juni 2011 07:22 schreef dotCommunism het volgende:
voor februari stoppen maakt niets uit, als je na 30 september stopt ben je je hele jaar al kwijt in de huidige voorgestelde wetgeving.
Als praktijkervaring je voorsprong geeft in wetenschappelijk onderwijs begin ik toch te twijfelen aan het wetenschappelijke gehalte van je studiequote:Op donderdag 30 juni 2011 19:44 schreef fh101 het volgende:
[..]
Bij mijn opleiding is het juist zo dat 90% van de mensen die het schakelprogramma volgen veel meer kennis hebben dan 'wij gewone bachelor' studenten. Ik studeer pedagogische wetenschappen, schakelstudenten hebben vaak de pabo al afgerond en hebben al een paar jaar voor de klas gestaan. Anderen zijn al enigszins werkzaam als (ortho)pedagoog. Van hen kun je juist ontzettend veel leren, bovendien zijn ze ontzettend gemotiveerd omdat het een zwaar programma is, maar ze het allemaal zo snel mogelijk af willen maken.
En idd, er zijn wel zwakke studenten, maar aangezien we altijd zelf groepjes mogen maken is dat eigenlijk nooit een probleem
[..]
Dat punt snap ik ook wel, toch snap ik ook waarom ze groepsopdrachten geven. Later als je groot bent en echt werk hebt zul je vaak ook niet in je eentje kunnen werken. Er zullen altijd mensen zijn die zich niet aan de afspraken houden en freeriders zijn.
Ik betwijfel ofdat dan altijd de groepjes op basis van sterkte worden ingedeeld, volgens mij eerder op basis van sociale vaardigheden. Niet dat sociale vaardigheden onbelangrijk zijn (uiteraard) maar ik zie het wel gebeuren dat zodoende goede studenten die sociaal een beetje een hark zijn in zwakke groepjes terecht komen waar zij ofwel al het vuile werk mogen opknappen ofwel een onvoldoende krijgen en dat sociaal sterke mensen die zwakke studenten zijn in goede groepjes terecht komen waarin ze meeliften.quote:En idd, er zijn wel zwakke studenten, maar aangezien we altijd zelf groepjes mogen maken is dat eigenlijk nooit een probleem
Later als je groot bent...:?quote:Later als je groot bent en echt werk hebt zul je vaak ook niet in je eentje kunnen werken. Er zullen altijd mensen zijn die zich niet aan de afspraken houden en freeriders zijn.
Zo kan je het eigenlijk ook wel kort en krachtig samenvatten.quote:Als praktijkervaring je voorsprong geeft in wetenschappelijk onderwijs begin ik toch te twijfelen aan het wetenschappelijke gehalte van je studie
Dat is wel erg kort door de bocht, wetenschap bestudeert de empirie dus als je al ervaring hebt in de specifieke empirie van je studie dan kan dat zeker een voordeel zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2011 20:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Als praktijkervaring je voorsprong geeft in wetenschappelijk onderwijs begin ik toch te twijfelen aan het wetenschappelijke gehalte van je studie
Daar ben ik het ook niet mee eens. We worden opgeleid tot science-practioner; kennis van de empirische wetenschappen, maar ook praktijkvaardigheden zoals bv gesprekstechnieken. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat je in de praktijk terecht komt, dan kun je nog zoveel empirische kennis hebben als je wilt, als je niet weet hoe het in de praktijk er aan toe gaat kom je er ook nietquote:Op donderdag 30 juni 2011 20:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Als praktijkervaring je voorsprong geeft in wetenschappelijk onderwijs begin ik toch te twijfelen aan het wetenschappelijke gehalte van je studie
quote:Op donderdag 30 juni 2011 06:35 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wat is de stand nu? Wordt het nog dit jaar ingevoerd (ok, zonder boete)?
Want was het voorstel dan nu? Met linkjequote:Op zondag 3 juli 2011 22:52 schreef mymoodfentje het volgende:
Het kan natuurlijk nooit rechtmatig zijn dat eerder de regel een jaar is uitgesteld en dat het nu 2 maanden van tevoren ineens wel dit jaar geldig zou zijn
quote:Op zondag 3 juli 2011 22:52 schreef mymoodfentje het volgende:
Het kan natuurlijk nooit rechtmatig zijn dat eerder de regel een jaar is uitgesteld en dat het nu 2 maanden van tevoren ineens wel dit jaar geldig zou zijn
Heb zo snel ff geen link, maar de bedoeling was volgens mij dat je dit jaar al werd aangemerkt als 'langstudeerder' maar geen boete hoeft te betalen. Volgend jaar ben je langstudeerder en betaal je wel die boete.quote:Op zondag 3 juli 2011 23:04 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Want was het voorstel dan nu? Met linkje
http://www.folia.nl/nieuw(...)rdersboete-1951.htmlquote:Senaat roept Zijlstra op voor het zomerreces met meer onderbouwing te komen waarom zijn plannen al in september van kracht moeten gaan.
De Eerste Kamer wil van staatssecretaris Halbe Zijlstra extra informatie waarom hij studenten die meer dan één jaar extra over hun studie doen, al in september wil aanmerken als zogenaamde langstudeerders. Zijlstra, die hoger onderwijs in zijn portefeuille heeft, wil dat die langstudeerders uiteindelijk drieduizend euro per jaar extra gaan betalen.
De Eerste Kamer moet nog met het voorstel instemmen, maar gaat op 5 juli met reces. Als de maatregel al in september moet ingaan, moet Zijlstra de Senaat daarom vóór 28 juni overtuigen. Dat schrijft nu.nl op haar website.
Via een woordvoerder laat de staatssecretaris weten dat hij vóór dinsdag 28 juni de Eerste Kamer zal informeren over zijn plannen en daarin zal aangeven waarom de langstudeerdersboete met spoed moet worden ingevoerd.
De oorspronkelijke plannen van Zijlstra zijn al eerder gewijzigd. Hij wilde studenten die meer dan een jaar studievertraging opliepen al komend collegejaar een boete laten betalen. Het voorstel waar de Eerste Kamer nu over moet beslissen is om studenten per 1 september wel al als langstudeerder aan te merken, maar de boete een jaar op te schorten.
http://www.rijksoverheid.(...)langstudeerders.htmlquote:Op zondag 3 juli 2011 23:04 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Want was het voorstel dan nu? Met linkje
Er is helemaal niets 'ineens' veranderd....quote:Op zondag 3 juli 2011 22:52 schreef mymoodfentje het volgende:
Het kan natuurlijk nooit rechtmatig zijn dat eerder de regel een jaar is uitgesteld en dat het nu 2 maanden van tevoren ineens wel dit jaar geldig zou zijn
Dat is nog onbekend.quote:Op zondag 3 juli 2011 23:14 schreef Mishu het volgende:
Wordt het wetsvoorstel nu wel of niet geaccepteerd als spoedeisend en dus wel of niet behandelt in de Eerste Kamer 5 juli (aankomende dinsdag dus).
De commissie bespreekt de nadere memorie van antwoord op 5 juli 2011 voor aanvang van de plenaire vergadering en zal - onder voorbehoud van adequate beantwoording van de vragen door de staatssecretaris - het eindverslag uitbrengen. De plenaire behandeling van het wetsvoorstel is eveneens voorzien voor 5 juli 2011.quote:Op zondag 3 juli 2011 23:14 schreef Mishu het volgende:
Wordt het wetsvoorstel nu wel of niet geaccepteerd als spoedeisend en dus wel of niet behandelt in de Eerste Kamer 5 juli (aankomende dinsdag dus).
Het realistische rekenen en de contextwiskunde (Freudenthal) werden eveneens ingevoerd zonder dat evidence based onderzoek uitwees wat het effect hiervan zou zijn, we weten wat de gevolgen hiervan waren.quote:De regering verwacht dat de financiële prikkel die van de langstudeerdersmaatregel
uitgaat, tesamen met de reeds bestaande en toekomstige maatregelen ter verbetering
van het studierendement, studenten, daartoe gesteund door de instellingen, zal
stimuleren sneller en efficiënter te studeren en een bewustere studiekeuze te maken.
Hieraan liggen geen evidence based onderzoek en geen buitenlandse vergelijkingen ten
grondslag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |