Nee, geldt niet voor mensen die het instellingscollegegeld (want tweede studie) betalenquote:Op zondag 19 juni 2011 00:32 schreef devaatwasser het volgende:
Kan iemand mij vertellen of die langstudeerboete ook gaat gelden voor mensen die het instellingscollegegeld (want tweede studie) betalen?
quote:Verschil wettelijk en instellingscollegegeld
De langstudeerdersmaatregel heeft alleen betrekking op het wettelijk collegegeld.
Over het instellingscollegegeld heeft de minister geen zeggenschap. Daarmee is de langstudeerdersmaatregel dan ook niet van toepassing voor studenten die een instellingscollegegeld betalen.
Heel erg bedankt! Googelen over deze onderwerpen had me vrij weinig opgeleverd omdat er zoveel onzin en politiek gebeuren over op internet staat.quote:Op zondag 19 juni 2011 00:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Nee, geldt niet voor mensen die het instellingscollegegeld (want tweede studie) betalen
Zie hier:http://studenten.leidenun(...)plannen-kabinet.html
[..]
Nee, de ¤3000 voor langstudeerders gaat een jaar later in. Er zijn wel een hoop andere regels die al wél nu ingaan.quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:40 schreef Sebastiaan85 het volgende:
WTF is dit nou weer? Ik dacht dat de vertraging tot 2011-2012 al een feit was.....
Kan iemand dit uitleggen? Moeten wij vanaf September alsnog 3000 extra lappen als dit VOOR de zomer reces wordt goedgekeurd?
Ik hoop het ook niet. Ik hoef namelijk niet te betalen als het ingaat vanaf 2012. Wel als het ingaat vanaf 2011. Maar ik heb ook nog geen brief gehad van de universiteit. Alleen een bericht dat ik me kan aanmelden voor het nieuwe studiejaar.....quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:40 schreef Sebastiaan85 het volgende:
WTF is dit nou weer? Ik dacht dat de vertraging tot 2011-2012 al een feit was.....
Kan iemand dit uitleggen? Moeten wij vanaf September alsnog 3000 extra lappen als dit VOOR de zomer reces wordt goedgekeurd?
Is lezen zo moeilijk?quote:Het voorstel is nu om studenten vanaf 1 september dit jaar wel al als langstudeerder aan te merken, maar ze hoeven nog geen 3000 euro te betalen. Het jaar daarna wel.
quote:Meevaller voor OCW
22 juni 2011 - De langstudeerwet levert meer op dan verwacht. In plaats van 60.000 blijken er 72.000 sterk vertraagde ingeschreven te zijn. De opstellers van het regeerakkoord hadden oude inschattingen gebruikt. OCW zou zo een meevaller van ruim ¤20 miljoen kunnen krijgen als de Eerste Kamer akkoord gaat. Als….
Staatssecretaris Zijlstra geeft in de schriftelijke stukken voor de Senaat enkele opvallende aspecten aan en toe. Zo kwam bij de plenaire behandeling in de Tweede Kamer naar voren dat langstudeermaatregel ongeveer 60.000 studenten treft. Kloppen die cijfers wel?
Stabiel op 54.000
De panelen zijn aan het schuiven, zo blijkt nu in de Eerste Kamer. "De regering kan bevestigen dat zij ten tijde van het opstellen van het regeerakkoord uitgegaan is van circa 60.000 studenten. In het voorjaar van 2011 is echter gebleken dat er circa 72.000 langstudeerders zijn. Voor het definiëren van een langstudeerder heeft de regering gekeken naar studenten die langer over hun studie doen dan de nominale studieduur plus één jaar uitloop in zowel de bachelor- als in de masterfase, plus het extra uitloopjaar voor studenten met een functiebeperking. De regering heeft geen inzicht in de specifieke redenen voor het zijn van langstudeerder."
Gaat de wet het effect hebben dat Zijlstra hoopt? Ook dat willen de senatoren graag weten. "Ten tijde van het opstellen van dit wetsvoorstel verwachtte de regering dat het aantal langstudeerders langzaam zou afnemen en na 4 jaar met 25% zou zijn afgenomen. Vanwege het feit dat de verhoging van het collegegeld een jaar later ingaat en dat er van de voorgenomen maatregel reeds nu een gedragseffect op de huidige populatie studenten wordt verwacht, schat de regering in dat het aantal langstudeerders na daling (gedragseffect) zal stabiliseren op circa 54.300 studenten. Hierbij is uitgegaan van de eerder vermelde 72.000 studenten."
Werking van perverse prikkel
Met beduidend meer vertraagden levert de tariefsverhoging conform het bekende perverse prikkel effect meteen meer op. "De opbrengst van de langstudeerdersmaatregel wijzigt op basis van huidig inzicht (stijging van 60.000 naar 72.000 langstudeerders) in de structurele fase van ¤ 370 mln. naar ¤ 393 mln. De hogere opbrengsten zijn onderdeel van de totale dekking van het jaar uitstel bij de maatregel langstudeerders en passend onderwijs."
Zijlstra moet ook in de Senaat nog een keertje door het stof over de onderbouwing van de ingrepen als waren zij nodig voor de staatsschuld. De uitspraken van minister De Jager op Avans hogeschool, waarover ScienceGuide berichtte en het spoeddebat daarover keren nog even terug in de Eerste Kamer.
"De regering speelt met de langstudeerdersmaatregel en de invoering van het sociaal leenstelsel in de masterfase middelen vrij. Deze middelen worden voor een belangrijk deel ingezet voor kwaliteitsverbetering in het hoger onderwijs. Voor deze kwaliteitsimpuls is een bedrag gereserveerd oplopend naar ¤ 230 miljoen in deze kabinetsperiode. In de daaropvolgende jaren zal dit verder oplopen tot ¤ 300 miljoen structureel en vinden er in het hoger onderwijs substantiële investeringen plaats."
"De regering bevestigt dat de minister van Financiën heeft aangegeven dat er met deze maatregel niet wordt bezuinigd maar dat er binnen het onderwijs wordt omgebogen. Zoals blijkt uit het overzicht in de onderwijsparagraaf van het regeerakkoord is het bedrag aan ombuigingen gelijk aan het bedrag dat is uitgetrokken voor intensiveringen in het onderwijs. Daarbij merkt de regering op dat het ministerie van OCW, net als andere departementen, een bijdrage levert aan de taakstelling voor de subsidies, de gematigde loonontwikkeling en de taakstelling voor het Rijk, de agentschappen en de zbo's."
Scepsis bij de Reformatie in de Senaat
De reformatorische fracties zijn nog niet echt overtuigd door het betoog van OCW, zo blijkt uit de stukken. Zo vinden zijn de verhoging van het tarief via directe invoering in plaats van meer geleidelijk een punt van aandacht. Zijlstra verdedigt zich zo: "De regering heeft een cohortsgewijze invoering afgewezen vanwege de financieel nadelige effecten en omdat daardoor rechtsongelijkheid tussen studenten zou ontstaan. Het zou namelijk betekenen dat de financieel nadelige effecten van deze wetswijziging uitsluitend bij toekomstige studenten worden neergelegd. Een cohortsgewijze invoering, dat wil zeggen het ontzien van «oude» gevallen, is dus uit een oogpunt van rechtsgelijkheid niet wenselijk, maar ook financieel niet haalbaar gelet op de investeringen die de regering op grond van het regeerakkoord wil doen in het onderwijs."
"Dat het verhoogde tarief van ¤ 3.000 een jaar later ingaat dan in eerste instantie beoogd, is het resultaat van een amendement van de leden van de SGP-fractie in de Tweede Kamer dat door de meerderheid gesteund is. Tijdens de begrotingsvoorbereiding van 2012 is de regering gebleken dat er budgettaire mogelijkheden waren om de Tweede Kamer tegemoet te komen. Om een breed draagvlak te realiseren, heeft de regering die budgettaire ruimte ter dekking van de wensen van de Tweede Kamer, maximaal benut."
De ChristenUnie wijst mede namens de SGP ook nog scherp op "de brede politieke consensus over het belang van de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Dit belang vraagt investeringen in het hoger onderwijs." Zij vragen Zijlstra welke rechtvaardiging hij aanvoert voor de korting die in samenhang met dit wetsvoorstel aan universiteiten wordt opgelegd.
Het antwoord van de bewindsman zal bij de fracties nog wel nader doordacht worden, want hij "stelt vast dat het studierendement onvoldoende is en dat studenten en instellingen - universiteiten en hogescholen - een gedeelde verantwoordelijkheid hebben om het rendement te verhogen. De instellingen beschikken over tal van instrumenten om een goede match tussen student en opleiding, een goed studietempo te bevorderen en daarmee grotere efficicency in het onderwijs te bereiken. Tegen die achtergrond is voor de instellingen een efficiencykorting opgenomen."
Opdrachten..quote:Op woensdag 22 juni 2011 20:06 schreef fh101 het volgende:
Ik krijg net via blackboard een bericht dat studenten van vrijwel alle jaren willen dat er meer open vragen in tentamens komen ipv mc. Maarrrr... Dat gaat niet gebeuren omdat op het gebied van open vragen een stuk minder mogelijk is door de bezuinigingen in het onderwijs.. In plaats daarvan komen er opdrachten (wat ik op zich wel goed vind). Nu ben ik benieuwd of er straks nadat die boete er is en het OCW meer geld heeft, open vragen opeens wel mogelijk zijn. Ik heb zo het vermoeden van niet
Dat is echt het slapste excuus ooitquote:Op woensdag 22 juni 2011 20:06 schreef fh101 het volgende:
Ik krijg net via blackboard een bericht dat studenten van vrijwel alle jaren willen dat er meer open vragen in tentamens komen ipv mc. Maarrrr... Dat gaat niet gebeuren omdat op het gebied van open vragen een stuk minder mogelijk is door de bezuinigingen in het onderwijs.. In plaats daarvan komen er opdrachten (wat ik op zich wel goed vind). Nu ben ik benieuwd of er straks nadat die boete er is en het OCW meer geld heeft, open vragen opeens wel mogelijk zijn. Ik heb zo het vermoeden van niet
Toch geen groepsopdrachten?quote:Ik krijg net via blackboard een bericht dat studenten van vrijwel alle jaren willen dat er meer open vragen in tentamens komen ipv mc. Maarrrr... Dat gaat niet gebeuren omdat op het gebied van open vragen een stuk minder mogelijk is door de bezuinigingen in het onderwijs.. In plaats daarvan komen er opdrachten (wat ik op zich wel goed vind).
Individuele opdrachten (essays) of groepsopdrachten?quote:Opdrachten.. ! Als ik ergens geen zin in heb..
Jij bent van plan om volgend jaar genoeg te werken om van te leven maar niet meer dan dat (en chillen)? Mwah, als je dan toch werkt dan zou ik een flink aantal uren werken (misschien met uitzondering van de laatste maand voordat je terug gaat studeren) aangezien je als student dat extra geld goed kan gebruiken. Als je nog geen rijbewijst hebt dan zou je daar bijv. ¤3000 voor kunnen sparen.quote:Ik ga mooi nog een jaartje werken en chillen in plaats van te studeren. Dan begin ik maar later met het betalen van belasting.
ik heb geen flauw idee wat voor soort opdrachten. Op zich heb ik ook niets tegen groepsopdrachten. Degenen die ongemotiveerd zijn, zijn er ondertussen toch wel al uitgefilterdquote:
Beats me. Ik vind het ook allemaal maar een gekke redenering. Het is toch absurd; vragen studenten om beter onderwijs (ik vind open vragen beter dan mc), kan het niet eensquote:Op donderdag 30 juni 2011 15:22 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Die snap ik niet. Waarom is er geen geld om open vragen na te kijken maar wel geld om "opdrachten" na te kijken?
Ze gaan er wellicht vanuit dat het omlaag schalen van de werkzaamheden "geld oplevert" omdat het een minder hoog opgeleide of dure professional vereist om de minder complexe werkzaamheden te verrichten.quote:Op donderdag 30 juni 2011 15:22 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Die snap ik niet. Waarom is er geen geld om open vragen na te kijken maar wel geld om "opdrachten" na te kijken?
Het belangrijkste voordeel van mk-vragen (we zijn tenslotte Nederlandersquote:ik vind open vragen beter dan mc
Er komen ook steeds zwakke studenten bij. Veel universiteiten hebben een regeling dat HBO-leerlingen al tijdens hun HBO-opleiding vakken van een WO-bachelor volgen. Anders doen ze het wel tijdens het schakelprogramma. Die leerlingen die het schakelprogramma hebben voltooid zullen wel iets van kwaliteiten hebben maar zij missen zeker wel vaak een hoop kennis en vaardigheden aangezien het schakelprogramma slechts 30 EC's bedraagt terwijl een bachelor zes keer zoveel EC's bedraagt?quote:ik heb geen flauw idee wat voor soort opdrachten. Op zich heb ik ook niets tegen groepsopdrachten. Degenen die ongemotiveerd zijn, zijn er ondertussen toch wel al uitgefilterd
Bij mijn opleiding is het juist zo dat 90% van de mensen die het schakelprogramma volgen veel meer kennis hebben dan 'wij gewone bachelor' studenten. Ik studeer pedagogische wetenschappen, schakelstudenten hebben vaak de pabo al afgerond en hebben al een paar jaar voor de klas gestaan. Anderen zijn al enigszins werkzaam als (ortho)pedagoog. Van hen kun je juist ontzettend veel leren, bovendien zijn ze ontzettend gemotiveerd omdat het een zwaar programma is, maar ze het allemaal zo snel mogelijk af willen maken.quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er komen ook steeds zwakke studenten bij. Veel universiteiten hebben een regeling dat HBO-leerlingen al tijdens hun HBO-opleiding vakken van een WO-bachelor volgen. Anders doen ze het wel tijdens het schakelprogramma. Die leerlingen die het schakelprogramma hebben voltooid zullen wel iets van kwaliteiten hebben maar zij missen zeker wel vaak een hoop kennis en vaardigheden aangezien het schakelprogramma slechts 30 EC's bedraagt terwijl een bachelor zes keer zoveel EC's bedraagt?
Dat punt snap ik ook wel, toch snap ik ook waarom ze groepsopdrachten geven. Later als je groot bent en echt werk hebt zul je vaak ook niet in je eentje kunnen werken. Er zullen altijd mensen zijn die zich niet aan de afspraken houden en freeriders zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:Ik ben sowieso tegen groepswerken, ofdat je nu wel of niet met met sterke studenten in een groep zit. Ik wil een cijfer hebben voor mijn individuele prestatie, niet voor de prestatie van groepsgenoten en ik wil niet de hele tijd al dat gedoe hebben (moeten afspreken, tijd verliezen omdat anderen hun werk niet goed doen, groepsdynamiek, blablabla). Voor toegepaste wetenschappen is het misschien goed om eens in een groep een opdracht uit te voeren maar organiseer dat lekker als extraatje zonder dat je erop wordt beoordeeld en probeer daar dan ook nog een practisch nut en evt. een bescheiden vergoeding aan te koppelen. Dat komt dus neer op wat studentenwinkels doen.
Ja ik kom er nog steeds niet bij dat ze dit serieus als een jaar vertraging kunnen aanmerken, is er enige mogelijkheid dat de rechter dit van tafel veegt?quote:Op donderdag 23 juni 2011 07:22 schreef dotCommunism het volgende:
voor februari stoppen maakt niets uit, als je na 30 september stopt ben je je hele jaar al kwijt in de huidige voorgestelde wetgeving.
Als praktijkervaring je voorsprong geeft in wetenschappelijk onderwijs begin ik toch te twijfelen aan het wetenschappelijke gehalte van je studiequote:Op donderdag 30 juni 2011 19:44 schreef fh101 het volgende:
[..]
Bij mijn opleiding is het juist zo dat 90% van de mensen die het schakelprogramma volgen veel meer kennis hebben dan 'wij gewone bachelor' studenten. Ik studeer pedagogische wetenschappen, schakelstudenten hebben vaak de pabo al afgerond en hebben al een paar jaar voor de klas gestaan. Anderen zijn al enigszins werkzaam als (ortho)pedagoog. Van hen kun je juist ontzettend veel leren, bovendien zijn ze ontzettend gemotiveerd omdat het een zwaar programma is, maar ze het allemaal zo snel mogelijk af willen maken.
En idd, er zijn wel zwakke studenten, maar aangezien we altijd zelf groepjes mogen maken is dat eigenlijk nooit een probleem
[..]
Dat punt snap ik ook wel, toch snap ik ook waarom ze groepsopdrachten geven. Later als je groot bent en echt werk hebt zul je vaak ook niet in je eentje kunnen werken. Er zullen altijd mensen zijn die zich niet aan de afspraken houden en freeriders zijn.
Ik betwijfel ofdat dan altijd de groepjes op basis van sterkte worden ingedeeld, volgens mij eerder op basis van sociale vaardigheden. Niet dat sociale vaardigheden onbelangrijk zijn (uiteraard) maar ik zie het wel gebeuren dat zodoende goede studenten die sociaal een beetje een hark zijn in zwakke groepjes terecht komen waar zij ofwel al het vuile werk mogen opknappen ofwel een onvoldoende krijgen en dat sociaal sterke mensen die zwakke studenten zijn in goede groepjes terecht komen waarin ze meeliften.quote:En idd, er zijn wel zwakke studenten, maar aangezien we altijd zelf groepjes mogen maken is dat eigenlijk nooit een probleem
Later als je groot bent...:?quote:Later als je groot bent en echt werk hebt zul je vaak ook niet in je eentje kunnen werken. Er zullen altijd mensen zijn die zich niet aan de afspraken houden en freeriders zijn.
Zo kan je het eigenlijk ook wel kort en krachtig samenvatten.quote:Als praktijkervaring je voorsprong geeft in wetenschappelijk onderwijs begin ik toch te twijfelen aan het wetenschappelijke gehalte van je studie
Dat is wel erg kort door de bocht, wetenschap bestudeert de empirie dus als je al ervaring hebt in de specifieke empirie van je studie dan kan dat zeker een voordeel zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2011 20:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Als praktijkervaring je voorsprong geeft in wetenschappelijk onderwijs begin ik toch te twijfelen aan het wetenschappelijke gehalte van je studie
Daar ben ik het ook niet mee eens. We worden opgeleid tot science-practioner; kennis van de empirische wetenschappen, maar ook praktijkvaardigheden zoals bv gesprekstechnieken. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat je in de praktijk terecht komt, dan kun je nog zoveel empirische kennis hebben als je wilt, als je niet weet hoe het in de praktijk er aan toe gaat kom je er ook nietquote:Op donderdag 30 juni 2011 20:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Als praktijkervaring je voorsprong geeft in wetenschappelijk onderwijs begin ik toch te twijfelen aan het wetenschappelijke gehalte van je studie
quote:Op donderdag 30 juni 2011 06:35 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wat is de stand nu? Wordt het nog dit jaar ingevoerd (ok, zonder boete)?
Want was het voorstel dan nu? Met linkjequote:Op zondag 3 juli 2011 22:52 schreef mymoodfentje het volgende:
Het kan natuurlijk nooit rechtmatig zijn dat eerder de regel een jaar is uitgesteld en dat het nu 2 maanden van tevoren ineens wel dit jaar geldig zou zijn
quote:Op zondag 3 juli 2011 22:52 schreef mymoodfentje het volgende:
Het kan natuurlijk nooit rechtmatig zijn dat eerder de regel een jaar is uitgesteld en dat het nu 2 maanden van tevoren ineens wel dit jaar geldig zou zijn
Heb zo snel ff geen link, maar de bedoeling was volgens mij dat je dit jaar al werd aangemerkt als 'langstudeerder' maar geen boete hoeft te betalen. Volgend jaar ben je langstudeerder en betaal je wel die boete.quote:Op zondag 3 juli 2011 23:04 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Want was het voorstel dan nu? Met linkje
http://www.folia.nl/nieuw(...)rdersboete-1951.htmlquote:Senaat roept Zijlstra op voor het zomerreces met meer onderbouwing te komen waarom zijn plannen al in september van kracht moeten gaan.
De Eerste Kamer wil van staatssecretaris Halbe Zijlstra extra informatie waarom hij studenten die meer dan één jaar extra over hun studie doen, al in september wil aanmerken als zogenaamde langstudeerders. Zijlstra, die hoger onderwijs in zijn portefeuille heeft, wil dat die langstudeerders uiteindelijk drieduizend euro per jaar extra gaan betalen.
De Eerste Kamer moet nog met het voorstel instemmen, maar gaat op 5 juli met reces. Als de maatregel al in september moet ingaan, moet Zijlstra de Senaat daarom vóór 28 juni overtuigen. Dat schrijft nu.nl op haar website.
Via een woordvoerder laat de staatssecretaris weten dat hij vóór dinsdag 28 juni de Eerste Kamer zal informeren over zijn plannen en daarin zal aangeven waarom de langstudeerdersboete met spoed moet worden ingevoerd.
De oorspronkelijke plannen van Zijlstra zijn al eerder gewijzigd. Hij wilde studenten die meer dan een jaar studievertraging opliepen al komend collegejaar een boete laten betalen. Het voorstel waar de Eerste Kamer nu over moet beslissen is om studenten per 1 september wel al als langstudeerder aan te merken, maar de boete een jaar op te schorten.
http://www.rijksoverheid.(...)langstudeerders.htmlquote:Op zondag 3 juli 2011 23:04 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Want was het voorstel dan nu? Met linkje
Er is helemaal niets 'ineens' veranderd....quote:Op zondag 3 juli 2011 22:52 schreef mymoodfentje het volgende:
Het kan natuurlijk nooit rechtmatig zijn dat eerder de regel een jaar is uitgesteld en dat het nu 2 maanden van tevoren ineens wel dit jaar geldig zou zijn
Dat is nog onbekend.quote:Op zondag 3 juli 2011 23:14 schreef Mishu het volgende:
Wordt het wetsvoorstel nu wel of niet geaccepteerd als spoedeisend en dus wel of niet behandelt in de Eerste Kamer 5 juli (aankomende dinsdag dus).
De commissie bespreekt de nadere memorie van antwoord op 5 juli 2011 voor aanvang van de plenaire vergadering en zal - onder voorbehoud van adequate beantwoording van de vragen door de staatssecretaris - het eindverslag uitbrengen. De plenaire behandeling van het wetsvoorstel is eveneens voorzien voor 5 juli 2011.quote:Op zondag 3 juli 2011 23:14 schreef Mishu het volgende:
Wordt het wetsvoorstel nu wel of niet geaccepteerd als spoedeisend en dus wel of niet behandelt in de Eerste Kamer 5 juli (aankomende dinsdag dus).
Het realistische rekenen en de contextwiskunde (Freudenthal) werden eveneens ingevoerd zonder dat evidence based onderzoek uitwees wat het effect hiervan zou zijn, we weten wat de gevolgen hiervan waren.quote:De regering verwacht dat de financiële prikkel die van de langstudeerdersmaatregel
uitgaat, tesamen met de reeds bestaande en toekomstige maatregelen ter verbetering
van het studierendement, studenten, daartoe gesteund door de instellingen, zal
stimuleren sneller en efficiënter te studeren en een bewustere studiekeuze te maken.
Hieraan liggen geen evidence based onderzoek en geen buitenlandse vergelijkingen ten
grondslag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |