abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96032310
quote:
AMSTERDAM - Het kabinet stopt voorlopig met de opslag van vingerafdrukken uit het biometrisch paspoort. Er moet op termijn wel een grote databank komen, maar er is nu nog te veel onzekerheid over de veiligheid en betrouwbaarheid.

Dat schrijft minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner (CDA) woensdag in een brief aan de Tweede Kamer, meldt RTL Nieuws.
Zowel deskundigen als de Kamer hebben twijfels bij een landelijke databank waarin vingerafdrukken worden bewaard die zijn opgenomen voor het biometrisch paspoort.

Ook lokale opslag bij gemeenten wordt voorlopig opgeschort. Vingerafdrukken uit het biometrisch paspoort worden dus alleen nog geregistreerd op een chip in het paspoort zelf.
VVD
Trouw schrijft woensdag dat de paspoortwet niet meer op een meerderheid kan rekenen. Na de SP, D66, GroenLinks en de Partij voor de Dieren en later de PvdA en ChristenUnie heeft nu ook de VVD zijn steun ingetrokken.
Er zijn volgens de partij te veel problemen met de opslag, de foutmarge van vingerafdrukken en de manipulatie van data.
Zes miljoen mensen zouden hun vingerafdrukken inmiddels al hebben ingeleverd.
http://www.nu.nl/politiek(...)ag-vingerafdruk.html
pi_96032320
Net een gedwongen een nieuw paspoort aangevraagd. Wat gebeurd er nu met mijn opgeslagen vingerafdrukken?
pi_96032376
quote:
15s.gif Op woensdag 27 april 2011 08:31 schreef zaanse-mayonaise het volgende:
Net een gedwongen een nieuw paspoort aangevraagd. Wat gebeurd er nu met mijn opgeslagen vingerafdrukken?
Dat kan je lezen in het artikel, die blijven staan op de chip in je paspoort. Als je er dus goed op past, hoef je je nergens zorgen over te maken. ^O^
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  Boks-Chick woensdag 27 april 2011 @ 08:36:36 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_96032405
Blij dat ik pas over een maand een paspoort ga aanvragen *O*
lolwut
  woensdag 27 april 2011 @ 08:38:03 #5
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_96032434
Jaaaa *O*.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 27 april 2011 @ 08:38:59 #6
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_96032450
Dit betekent niet dat een vingerafdruk niet meer nodig is he. ;)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Boks-Chick woensdag 27 april 2011 @ 08:44:14 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_96032544
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 08:38 schreef Netsplitter het volgende:
Dit betekent niet dat een vingerafdruk niet meer nodig is he. ;)
klopt, en ach het wordt uiteindelijk natuurlijk wel gewoon opgeslagen.

Maar feit blijft dat ik over een maand ofwel mijn ID kaart moet vernieuwen, of dan een paspoort neem.Ik ga maar eens voor die laatste. kosten schelen maar 10 of 20 euro, dus het verschil is er nauwelijks meer. Vroeger was een paspoort een veelvoud van een IDkaart dus deed ik alleen de laatste.
lolwut
  woensdag 27 april 2011 @ 08:54:00 #8
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_96032709
quote:
Mij mag je er voor wakker maken.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 27 april 2011 @ 08:56:46 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_96032755
Denk dat die opgeslagen blijven tot duidelijk wordt wat er mee gedaan moet worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 27 april 2011 @ 08:57:56 #10
262650 kitao
prikplaatje
pi_96032780
mijn vingerafdrukken hebben ze toch al.

:{
megalomaniac
pi_96033200
He he eindelijk worden ze eens wakker in denhaag.

Komt mooi op tijd ik moet binnenkort mijn paspoort verlengen.
pi_96033330
Lambiekske zal er blij mij zijn!

Mij zelf maakt het op zich niet veel uit, maar het is altijd mooi meegenomen aangezien ik in oktober een nieuw ID moet aanvragen.
  woensdag 27 april 2011 @ 09:24:53 #13
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_96033366
Dit kabinet kennende is het straks EEN handtekening en is die database er toch weer. Want vernietigen van de al opgeslagen gegevens gaat natuurlijk niet gebeuren.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
  woensdag 27 april 2011 @ 09:35:20 #14
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_96033569
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 09:24 schreef D-FENS het volgende:
Dit kabinet kennende is het straks EEN handtekening en is die database er toch weer. Want vernietigen van de al opgeslagen gegevens gaat natuurlijk niet gebeuren.
Ik vraag me dus ook af wat er met de bestaande databank gaat gebeuren.
En of dit alleen voor het paspoort of ook voor de ID kaart van toepassing is.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 27 april 2011 @ 09:44:34 #15
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_96033785
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 09:35 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Ik vraag me dus ook af wat er met de bestaande databank gaat gebeuren.
En of dit alleen voor het paspoort of ook voor de ID kaart van toepassing is.
Die blijven gewoon bestaan en ik vermoed zo maar dat de afdrukken er toch in terecht gaan komen.
  woensdag 27 april 2011 @ 09:46:25 #16
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_96033834
Wat nou voorlopig. Oprotten met die opslag!

Maar misschien kan ik weer verlengen, als duidelijk wordt wat er nu gebeurt. Heb ik weer 5 jaar, en hopelijk een nieuw kabinet :P
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_96033927
quote:
Er moet op termijn wel een grote databank komen, maar er is nu nog te veel onzekerheid over de veiligheid en betrouwbaarheid.
Kijk, met een fractie minder onzekerheid moet het ook wel lukken.

En dat is godverdomme een regering.
  woensdag 27 april 2011 @ 09:59:42 #18
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_96034128
Uitstel van executie....
pi_96039378
Een voorlopig uitstel, voorlopig.. erg slimme zet.
Zie de uitspraak van de rechter over de huidige gang van zaken omtrent van vingerafdrukken op het identiteitsbewijs:
quote:
Vingerafdruk blijft nodig voor paspoort
23 Maart 2011

Het wordt niet mogelijk een paspoort te krijgen zonder vingerafdrukken af te geven. Een vrouw had een zaak aangespannen toen ze van de gemeente Den Haag geen paspoort kreeg, omdat ze geen vingerafdrukken wilde afstaan.

De 26-jarige vrouw had aangevoerd dat de staat van iedereen een verdachte maakt, omdat de vingerafdrukken zouden worden doorgespeeld naar justitie en de AIVD. Ook zouden de vingerafdrukken worden opgenomen in een landelijke database.

Dat staat inderdaad in de Paspoortwet, maar het gaat om een deel dat nog niet in werking is getreden. Nu worden de vingerafdrukken alleen nog gebruikt om fraude bij het aanvragen van een paspoort tegen te gaan. Dat wat de vrouw vreest kan dus nog niet gebeuren en dus kan ze hier ook geen bezwaar tegen maken, oordeelde de Haagse rechtbank woensdag.

Het is de eerste keer dat een rechter uitspraak doet in deze kwestie. Eerder had een 24-jarige student een zaak aangespannen, maar hij kwam te overlijden.
Nu is de centrale opslag voorlopig uitgesteld totdat het identiteitsbewijs van iedere Nederland is verlopen en allen een nieuw document moeten aanvragen. Wanneer dat is gebeurd en alle vingerafdrukken zijn netjes ingeleverd dán kunnen met een gerust hart alle vingerafdrukken in een centrale database worden opgeslagen.
Omdat er toch nog wel een hoop tegenstanders zijn van het inleveren van vingerafdrukken en al helemaal centrale opslag die door oa opsporingsdiensten gebruikt kunnen worden (iedere Nederlander is verdachte op die manier), worden ze nu even voorlopig gerustgesteld door uitstel van aanleg van de database. Zodra alle schaapjes over de dam zijn en braaf hun vingerafdrukken hebben ingeleverd komt die database, ook van sceptici die menen dat de kust nu veilig is.
pi_96039448
Een voorlopig uitstel, voorlopig.. erg slimme zet.
Waarom? Zie de uitspraak van de rechter over de huidige gang van zaken omtrent van vingerafdrukken op het identiteitsbewijs:
quote:
Vingerafdruk blijft nodig voor paspoort
23 Maart 2011

Het wordt niet mogelijk een paspoort te krijgen zonder vingerafdrukken af te geven. Een vrouw had een zaak aangespannen toen ze van de gemeente Den Haag geen paspoort kreeg, omdat ze geen vingerafdrukken wilde afstaan.

De 26-jarige vrouw had aangevoerd dat de staat van iedereen een verdachte maakt, omdat de vingerafdrukken zouden worden doorgespeeld naar justitie en de AIVD. Ook zouden de vingerafdrukken worden opgenomen in een landelijke database.

Dat staat inderdaad in de Paspoortwet, maar het gaat om een deel dat nog niet in werking is getreden. Nu worden de vingerafdrukken alleen nog gebruikt om fraude bij het aanvragen van een paspoort tegen te gaan. Dat wat de vrouw vreest kan dus nog niet gebeuren en dus kan ze hier ook geen bezwaar tegen maken, oordeelde de Haagse rechtbank woensdag.

Het is de eerste keer dat een rechter uitspraak doet in deze kwestie. Eerder had een 24-jarige student een zaak aangespannen, maar hij kwam te overlijden.
Nu is de centrale opslag voorlopig uitgesteld totdat het identiteitsbewijs van iedere Nederlander is verlopen en allen een nieuw document moeten aanvragen. Wanneer dat is gebeurd en alle vingerafdrukken netjes ingeleverd zijn dán kunnen met een gerust hart alle vingerafdrukken in een centrale database worden opgeslagen.

Omdat er toch nog wel een hoop tegenstanders zijn van het inleveren van vingerafdrukken en al helemaal centrale opslag die door oa opsporingsdiensten gebruikt kunnen worden (iedere Nederlander is verdachte op die manier), worden ze nu even voorlopig gerustgesteld door uitstel van aanleg van de database. Zodra alle schaapjes over de dam zijn en braaf hun vingerafdrukken hebben ingeleverd komt die database, ook van sceptici die menen dat de kust nu veilig is.
  woensdag 27 april 2011 @ 12:35:20 #21
37248 BertV
Klei indiaan
pi_96039452
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 08:57 schreef kitao het volgende:
mijn vingerafdrukken hebben ze toch al.

:{
van hetzelfde, waar zat jij?
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_96039896
De salami moet in dunnere plakjes gevoerd worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_96039975
Pfft shit, het leek me net leuk om een vingerafdruk te zetten, nog nooit gedaan.
  woensdag 27 april 2011 @ 12:53:39 #24
262650 kitao
prikplaatje
pi_96040056
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 12:35 schreef BertV het volgende:

[..]

van hetzelfde, waar zat jij?
in de Kijvelanden.
megalomaniac
pi_96041258
Uit het bericht
quote:
Het kabinet stopt voorlopig met de opslag van vingerafdrukken uit het biometrisch paspoort.

Zes miljoen mensen zouden hun vingerafdrukken inmiddels al hebben ingeleverd.
Dus de vingerafdrukken van die zes miljoen mensen zijn al wel opgeslagen? Moeten deze niet vernietigd worden?

En in theorie worden de vingerafdrukken van iemand die nu een nieuw identiteitsbewijs aanvraagt niet opgeslagen?
Als je een nieuw document aanvraagt moet men toch al direct vingerafdrukken inleveren die vervolgens verwerkt en op de chip gezet worden, of net voor je het document komt ophalen worden de vingerafdrukken gescand en direct overgeplaatst naar de chip van het document zonder dat ze ergens worden opgeslagen?
Of wordt stiekem alles nog opgeslagen en staat dat uiteindelijk gewoon alsnog in de database maar nu nog eventjes niet?
pi_96042744
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 12:51 schreef DrDentz het volgende:
Pfft shit, het leek me net leuk om een vingerafdruk te zetten, nog nooit gedaan.
Dat moet je nog steeds doen. Ze worden alleen niet meer opgeslagen (zeggen ze).

Dan ben ik wel benieuwd hoe ze in hemelsnaam van vingerlezer naar paspoortmaker worden vervoerd.
pi_96052724
Iemand een idee per wanneer dit 'in' gaat?
pi_96055215
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 18:06 schreef tjoptjop het volgende:
Iemand een idee per wanneer dit 'in' gaat?
Debat net afgelopen; resultaten:

Huidige DB's (zowel lokaal als landelijk) dienen vernietigt te worden, nieuwe afdrukken worden (officieel) niet meer opgeslagen in een DB, enkel nog op de chip op je pas & er komt een wetswijziging om de ID-kaart vrij te maken van afdrukken.
pi_96055496
En ik baalde vannochtend als een stekker. Vorige week een nieuw paspoort aangevraagd. En ik moest hem hebben voor belangrijke zaken. Ik ben zo tegen centrale database biometrische gegevens. :(
pi_96057684
Mooi nieuws. Kan ik eindelijk eens een nieuwe ID-kaart vragen, want altijd je paspoort bij je moeten hebben (die had ik net op tijd nog verlengd) is ook niet alles. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2011 19:53:12 ]
pi_96057955
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:52 schreef Igen het volgende:
Mooi nieuws. Kan ik eindelijk eens een nieuwe ID-kaart vragen, want altijd je paspoort bij je moeten hebben (die had ik net op tijd nog verlengd) is ook niet alles. :)
Daar moet je nog even mee wachten. Donner wilde of kon geen termijn geven wanneer hij de wetswijziging in gaat dienen/ Dan moet die nog door de Tweede en Eerste kamer heen. Duurt nog wel een paar maanden, zo niet langer.
pi_96058770
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:57 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Daar moet je nog even mee wachten. Donner wilde of kon geen termijn geven wanneer hij de wetswijziging in gaat dienen/ Dan moet die nog door de Tweede en Eerste kamer heen. Duurt nog wel een paar maanden, zo niet langer.
Gaat dat niet over de status van de ID-kaart als reisbewijs, want voor het (tijdelijk) stopzetten van de databank is toch geen wetswijziging nodig? Of m'n vingerafdruk op een chip in de ID-kaart zelf staat dat maakt mij niet zo veel uit.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2011 20:11:35 ]
  woensdag 27 april 2011 @ 20:13:01 #33
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_96058886
Kijk, daarom heb ik net voordat deze onzin werd ingevoerd mijn paspoort vernieuwd :W
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 27 april 2011 @ 20:17:01 #34
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96059105
Stopt.. of wacht eventjes :')
  woensdag 27 april 2011 @ 20:17:27 #35
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_96059132
Standaard tactiek. Het plebs misinformeren met zulke "we gaan het afschaffen" berichten, om er vervolgens geen werk van te maken.
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
  woensdag 27 april 2011 @ 20:31:42 #36
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96060037
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:17 schreef neo2000 het volgende:
Standaard tactiek. Het plebs misinformeren met zulke "we gaan het afschaffen" berichten, om er vervolgens geen werk van te maken.
Heel nederland naar het gemeentetehuis om hun privacy af te geven.. :')
pi_96060637
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Gaat dat niet over de status van de ID-kaart als reisbewijs, want voor het (tijdelijk) stopzetten van de databank is toch geen wetswijziging nodig? Of m'n vingerafdruk op een chip in de ID-kaart zelf staat dat maakt mij niet zo veel uit.
Ook, maar ook voor het verplicht afgeven van je vingerafdrukken. Hoewel het opslaan is gestopt (volgens Donner), moet je momenteel nog steeds je vingerafdrukken afgeven bij het aanvragen van het ID. Dat wordt gewijzigd, maar dat duurt nog.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:17 schreef Life2.0 het volgende:
Stopt.. of wacht eventjes :')
Wacht eventjes. Donner heeft diverse malen letterlijk aangegeven dat er, wat hem betreft, wel een centrale DB komt. Mits de techniek dit toelaat.
  woensdag 27 april 2011 @ 20:50:19 #38
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_96061254
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:31 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Heel nederland naar het gemeentetehuis om hun privacy af te geven.. :')
En daarna 40-45 all over again. :')
Oh no he didn't! :o
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
pi_96062629
Voorlopig... Dus eerst de gemoederen laten bedaren en daarna toch gewoon die database aanmaken.
  woensdag 27 april 2011 @ 23:03:38 #40
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_96070432
keyword to understanding this shit is "voorlopig"
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_96071128
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:04 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Debat net afgelopen; resultaten:

Huidige DB's (zowel lokaal als landelijk) dienen vernietigt te worden, nieuwe afdrukken worden (officieel) niet meer opgeslagen in een DB, enkel nog op de chip op je pas & er komt een wetswijziging om de ID-kaart vrij te maken van afdrukken.
Per direct dus?
  donderdag 28 april 2011 @ 07:22:32 #42
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_96077971
Wat zijn eigenlijk precies de consequenties als je met een verlopen ID je binnen de EU begeeft? Als ik door de politie in Polen gecontroleerd wordt en een verlopen paspoort heb, word ik dan gearresteerd? :o

In principe kan je elk land ter wereld inkomen zonder paspoort, overal ter wereld zijn wel bospaadjes te vinden die de gewone grensposten omzeilen, de vraag is alleen wat doet de lokale politie met 'illegale' toeristen? In een land als Oezbekistan zullen ze toch ook wel begrijpen dat ik niet de banen van de Oezbeken kom inpikken gezien hun salaris van 30 euro per maand. Alleen als ze je opsluiten daar, is de kans dat je een maandje Oezbeekse cel overleeft erg klein. ;(
pi_96078479
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 23:15 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Per direct dus?
Officieel wel, maar houdt rekening met de "efficiënte" ambtenaren... Ik zou het een paar weken geven ;)
pi_96078740
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 08:20 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Officieel wel, maar houdt rekening met de "efficiënte" ambtenaren... Ik zou het een paar weken geven ;)
Optimist! :D
Maar de opslag van dergelijke gegevens was toch uitbesteed aan een Frans bedrijf? Of ben ik ergens mee in de war?
Alleen al dat trouwens, dat onze regering onze persoonlijke gegevens als handelswaar beschouwd, vind ik niet kunnen.
Veel te veel kans op lekken, oneigenlijk gebruik en te weinig overzicht op wat er met onze personalia gebeurt.
pi_96085959
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 08:20 schreef RvLaak het volgende:

[..]

haha goed punt :D
  woensdag 4 mei 2011 @ 11:15:13 #46
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_96333889
Als ik vandaag mijn ID-kaart verleng dan worden er dus nog wel vingerafdrukken gemaakt.
Deze vingerafdrukken worden niet meer opgeslagen in een database, maar worden wel opgenomen in de ID-kaart zelf?

Heb ik het zo goed begrepen?
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_96334336
Die dingen worden dus never nooit vernietigd omdat ze sowieso al op backup tapes staan.
pi_96334437
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 11:15 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Als ik vandaag mijn ID-kaart verleng dan worden er dus nog wel vingerafdrukken gemaakt.
Deze vingerafdrukken worden niet meer opgeslagen in een database, maar worden wel opgenomen in de ID-kaart zelf?

Heb ik het zo goed begrepen?
Ja.
Behalve dat ik dat "wordt niet meer opgeslagen in een database" met een korreltje zout zou nemen.
pi_96337593
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 08:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Optimist! :D
Maar de opslag van dergelijke gegevens was toch uitbesteed aan een Frans bedrijf? Of ben ik ergens mee in de war?
Alleen al dat trouwens, dat onze regering onze persoonlijke gegevens als handelswaar beschouwd, vind ik niet kunnen.
Veel te veel kans op lekken, oneigenlijk gebruik en te weinig overzicht op wat er met onze personalia gebeurt.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Na dat schandaal met de telefoontaps* wil ik eigenlijk eerst wel eens weten welk systeem de gemeenten nou precies gebruiken voor ik ze mijn vingerafdrukken -al dan niet tijdelijk- toevertrouw.

* In 2002 bleek dat het Israëlische computersysteem hiervoor een 'black box' is, waarbij het heel goed mogelijk is dat er achterdeurtjes in zitten waarmee buitenlandse geheime diensten op afstand gegevens kunnen uitlezen of modificeren. In 2009 bleek dat we ook niet weten of gegevens wel echt gewist worden als je op 'delete' klikt. Bedrijfsgeheim. De KLPD zou toen een onderzoek starten, maar over de uitkomsten daarvan heb ik nooit meer iets gehoord, laat staan over dat er intussen veranderd is.
pi_96341010
quote:
Die bewaren ze neem ik aan of wat dacht je?
pi_96341209
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 14:07 schreef niels0 het volgende:

[..]

Die bewaren ze neem ik aan of wat dacht je?
Officieel niet dus. Ze blijven alleen in het paspoort zelf staan en de databases worden vernietigd.

Maar zoals velen al terecht aangaven zijn er ongetwijfeld al duizenden backups gemaakt die men vast niet allemaal zal nalopen. Als de ambtenaren de moeite van het wissen uberhaupt al werkelijk nemen.
  woensdag 4 mei 2011 @ 14:25:49 #52
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_96341742
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 12:49 schreef Weltschmerz het volgende:
De salami moet in dunnere plakjes gevoerd worden.
Mwehe, indeed indeed. De welbekende strategie ;)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  woensdag 4 mei 2011 @ 18:48:33 #53
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_96352657
Burgerrechten en Nederland, het gaat niet goed samen. Vroeger werd enkel bij criminelen de vingerafdruk genomen, tegenwoordig bij iedereen. Politiestaat Nederland.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_99653203
quote:
7s.gif Op donderdag 28 april 2011 07:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Wat zijn eigenlijk precies de consequenties als je met een verlopen ID je binnen de EU begeeft? Als ik door de politie in Polen gecontroleerd wordt en een verlopen paspoort heb, word ik dan gearresteerd? :o

In principe kan je elk land ter wereld inkomen zonder paspoort, overal ter wereld zijn wel bospaadjes te vinden die de gewone grensposten omzeilen, de vraag is alleen wat doet de lokale politie met 'illegale' toeristen? In een land als Oezbekistan zullen ze toch ook wel begrijpen dat ik niet de banen van de Oezbeken kom inpikken gezien hun salaris van 30 euro per maand. Alleen als ze je opsluiten daar, is de kans dat je een maandje Oezbeekse cel overleeft erg klein. ;(
Nog een ietwat late reactie, naar aanleiding van dit nieuwsbericht.

quote:
UTRECHT - Een man uit Utrecht die weigert vingerafdrukken af te staan bij de aanvraag van een identiteitskaart, heeft ongelijk gekregen van de rechtbank.

De voorzieningenrechter in Utrecht oordeelt dat de wet geen mogelijkheden biedt om een uitzondering voor de man te maken. De betrokkene had een kort geding tegen de gemeente aangespannen waarin hij een identiteitsbewijs eist zonder vingerafdrukken te hoeven afstaan. De man stelt dat het opslaan van zijn vingerafdrukken een ongeoorloofde inbreuk op zijn privacy is.

Hij vreest dat opsporingsdiensten de afdrukken zullen gebruiken en Nederland zodoende een politiestaat wordt, vermeldt het vonnis dat maandag werd gepubliceerd.

Gewetensbezwaren
Zijn gewetensbezwaren hebben de man inmiddels in een lastig parket gebracht, blijkt uit het vonnis. Zijn oude identiteitsbewijs is verlopen, waardoor hij zich niet op straat kan legitimeren.
Een groter probleem dan de boete die hij daarmee riskeert, is dat zijn bank dreigt zijn rekening op te heffen als hij zich niet op korte termijn legitimeert.

Erfeniskwestie
Verder speelt er nog een erfeniskwestie rond de nalatenschap van zijn overleden vader, die zonder identiteitsbewijs niet kan worden afgehandeld. De man heeft ook geen rijbewijs dat eventueel als persoonsbewijs zou kunnen dienen.
Europese wetgeving vereist de opslag van vingerafdrukken in de chip van paspoorten en andere reisdocumenten. Gemeenten moeten de afdrukken vervolgens opslaan, zodat mensen die een nieuw paspoort aanvragen herkend kunnen worden. Die praktijk gaat veranderen.

Druk
Onder druk van de Tweede Kamer zegde minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) onlangs toe dat de opslag van vingerafdrukken eind juli stopgezet zal worden, nadat grote twijfels waren gerezen over de betrouwbaarheid van de technologie die de afdrukken moet herkennen. De apparatuur blijkt er te vaak naast te zitten. Donner werkt tevens aan een wetswijziging. Volgens de voorzieningenrechter is de angst van de man voor misbruik onterecht, omdat veiligheidsdiensten de gegevens helemaal niet mogen gebruiken. Bovendien zullen de vingerafdrukken alleen nog op de kaart zelf opgeslagen worden. Miljoenen afdrukken die eerder zijn opgeslagen, worden volgens Donner verwijderd.
Zonder mogelijkheid om je te identificeren, kan je in Nederland zelf al tegen genoeg problemen aan lopen zo te zien?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_99653523
Deze man had moeten zeggen dat zijn religie hem niet toestaat om zijn vingerafdrukken af te geven. Dan was er in dit land ongetwijfeld een uitzondering voor hem gemaakt.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 09:37:30 #56
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_99653634
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 09:09 schreef fruityloop het volgende:
Zonder mogelijkheid om je te identificeren, kan je in Nederland zelf al tegen genoeg problemen aan lopen zo te zien?
Banken, hotelreserveringen, je werk, telefoon abonnement, officiële documenten op het gemeentehuis, etc. Je moet je tegenwoordig wel heel vaak legitimeren.

Heeft deze man geen rijbewijs? Dat is ook een geldig legitimatiebewijs (in Nederland) en heeft geen vingerafdruk, toch?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_99653763
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 09:37 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Banken, hotelreserveringen, je werk, telefoon abonnement, officiële documenten op het gemeentehuis, etc. Je moet je tegenwoordig wel heel vaak legitimeren.

Heeft deze man geen rijbewijs? Dat is ook een geldig legitimatiebewijs (in Nederland) en heeft geen vingerafdruk, toch?
Het rijbewijs is alleen in bepaalde gevallen een geldig identificatiebewijs. Uiteindelijk zul je toch een ID-kaart of paspoort nodig hebben.
pi_99655000
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 09:37 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Volgens het artikel had hij ook geen rijbewijs inderdaad, dus dan heb je echt een probleem.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 10:42:46 #59
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_99655155
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 10:37 schreef fruityloop het volgende:
Volgens het artikel had hij ook geen rijbewijs inderdaad, dus dan heb je echt een probleem.
Had ik daar even gruwelijk overheen gelezen. :) Dan heb je inderdaad een behoorlijk probleem.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_99655250
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 10:42 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Had ik daar even gruwelijk overheen gelezen. :) Dan heb je inderdaad een behoorlijk probleem.
Ik ben benieuwd wat zijn principes hem waard zijn, alstie enige ruggengraat heeft, laat hij die erfenis natuurlijk schieten.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 11:43:19 #61
3542 Gia
User under construction
pi_99656817
Ik zie niet echt het nut van die vingerafdruk op dat identiteitsbewijs als het niet wordt opgeslagen.
Want wat kunnen ze daar nu mee? Hoe willen ze jouw vingerafdruk vergelijken met die op een ID?

Moeten ze een verse vingerafdruk nemen, de afdruk van het ID inscannen en dan de computer een vergelijkingscheck laten doen of zo.

Overigens moeten baliemedewerkers op een gemeentehuis meermaals per dag zich kenbaar maken aan het systeem middels een duimafdruk. Anders kunnen ze niet aan het werk. En dat gaat met hetzelfde apparaatje dat gebruikt wordt voor het afnemen van de vingerafdrukken van klanten. Dus, mij maken ze niet wijs dat het totaal niet opgeslagen wordt.

Maar goed, van mij mag het ook opgeslagen worden.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 12:12:53 #62
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_99657817
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 09:24 schreef D-FENS het volgende:
Zouden ze wel moeten doen. IT-ers zeggen dat de databases van vingerafdrukken ed. nu al zo slecht zijn te koppelen aan mekaar. Dan moet je het opslaan van meet af aan veel beter aanpakken. Ik hoop dan ook dat het allemaal heel erg ingewikkeld zit opgeslagen dat het gewoon onwerkbaar/onbruikbaar wordt. Dan moeten zij opnieuw beginnen ;)
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_99658597
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 09:09 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Nog een ietwat late reactie, naar aanleiding van dit nieuwsbericht.

[..]

Als je niet met hun spelletje (in dit geval vingerafdrukken) wilt meespelen, word je buitengesloten in de maatschappij. Het wordt zó ingevoerd dat je wel moet participeren, of besluit een paria te zijn.
pi_99658723
Als ik die man was zou ik gewoon een verkeerde vingerafdruk gaan afgeven, aangezien de apparatuur toch in 10 tot 25% van de tijd een fout heeft gemaatk. Belachelijk trouwens dat we doorgaan met zo'n faalproject als het fout percentage nog niet 0.001% is.
pi_99667241
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 09:44 schreef nikk het volgende:

[..]

Het rijbewijs is alleen in bepaalde gevallen een geldig identificatiebewijs. Uiteindelijk zul je toch een ID-kaart of paspoort nodig hebben.
Handig overzichtje hiervan:

http://www.rijksoverheid.(...)-welke-situatie.html
  dinsdag 19 juli 2011 @ 16:34:01 #66
3542 Gia
User under construction
pi_99668088
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 12:42 schreef Basp1 het volgende:
Als ik die man was zou ik gewoon een verkeerde vingerafdruk gaan afgeven
Hoe doe je dat?
  woensdag 20 juli 2011 @ 11:35:07 #67
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_99698757
De paranoia van de overheid zegt dat zij met het handen in het haar zitten bwvs. Dat zij dus moeite hebben met het identificeren en vastpinnen van burgers. Er zullen vast control-freak-jostis bij de overheid zitten die hier nachtmerries over hebben snachts. Is dit niet een soort 'leverage' voor burgers en zou het juist daarom niet onperfect moeten blijven?

En problemen schept werkgelegendheid. Laat mij maar mensen opsporen hoor, wil ik wel ;)
  woensdag 20 juli 2011 @ 16:01:46 #68
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_99708555
quote:
Onder druk van de Tweede Kamer zegde minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) onlangs toe dat de opslag van vingerafdrukken eind juli stopgezet zal worden, nadat grote twijfels waren gerezen over de betrouwbaarheid van de technologie die de afdrukken moet herkennen. De apparatuur blijkt er te vaak naast te zitten. Donner werkt tevens aan een wetswijziging. Volgens de voorzieningenrechter is de angst van de man voor misbruik onterecht, omdat veiligheidsdiensten de gegevens helemaal niet mogen gebruiken. Bovendien zullen de vingerafdrukken alleen nog op de kaart zelf opgeslagen worden. Miljoenen afdrukken die eerder zijn opgeslagen, worden volgens Donner verwijderd.
Vandaag misschien niet. Maar morgen?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_99716003
quote:
4s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Vandaag misschien niet. Maar morgen?
Dat zij de rechter ook al bij een vrouw die een rechtszaak was begonnen omdat vingerafdrukken in een database zouden komen. De rechter gaf haar ongelijk, omdat het nu nog niet het geval was, terwijl het wel gewoon de officiële planning was. :')
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:06:37 #70
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_99716630
Maar eens wat geld opzij zetten voor wat "rel-equipement"

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')