abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103795409
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 13:14 schreef Northside het volgende:

[..]

Andere tijden he. Geen internet, geen tv, geen mobiele telefoons. Alleen de krant, en die stond vol met propaganda. Een eigen geinformeerde mening vormen was nog niet zo makkelijk in die tijd, zeker niet als je buiten de stad woonde.
Misschien was het niet zo makkelijk als nu, maar zoals hij al zei, ze hadden het wel moeten weten. Daarnaast wist een groot deel van deze soldaten het ook wel degelijk wat je ook zag daar.

quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 15:11 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Dat, en als je er eenmaal in zat kon je niet zomaar opstappen.
Toch, die Willem, die heeft er niks van geleerd, als je 'm zo hoort praten.
Er zijn genoeg voorbeelden dat dat wel degelijk gelukt is. Verder zeg ik niet dat het voor elke soldaat geldt, maar veel wisten wel degelijk wat er was, wat er speelde en je gaat niet zomaar een Duits leger in, of je nu Duitser bent of Nederlander, ik vind het net iets te makkelijk om te zeggen dat je het ze niet kwalijk kan nemen omdat ze het zogenaamd niet wisten.
Haha
pi_103795536
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:28 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Misschien was het niet zo makkelijk als nu, maar zoals hij al zei, ze hadden het wel moeten weten. Daarnaast wist een groot deel van deze soldaten het ook wel degelijk wat je ook zag daar.

[..]

Er zijn genoeg voorbeelden dat dat wel degelijk gelukt is. Verder zeg ik niet dat het voor elke soldaat geldt, maar veel wisten wel degelijk wat er was, wat er speelde en je gaat niet zomaar een Duits leger in, of je nu Duitser bent of Nederlander, ik vind het net iets te makkelijk om te zeggen dat je het ze niet kwalijk kan nemen omdat ze het zogenaamd niet wisten.
Neem jij het Amerikaanse (elite)soldaten kwalijk als ze niet weten c.q. wisten wat er in Abu Graib en op geheime CIA-vluchten gebeurde?
pi_103795672
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:31 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Neem jij het Amerikaanse (elite)soldaten kwalijk als ze niet weten c.q. wisten wat er in Abu Graib en op geheime CIA-vluchten gebeurde?
De Amerikanen hadden luchtfoto's van de verietigingskampen in 1942, moeten we de Amerikanen ook medeplichtig maken omdat ze het hadden moeten weten, maar niets deden?
pi_103795721
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:28 schreef Joker89 het volgende:
Met alle informatie die naderhand beschikbaar is gekomen kan je een compleet beeld vormen en makkelijk zeggen wat ze wel en niet hadden moeten weten. Ik denk dat het toen niet zo makkelijk was. Niet dat dat alles goedpraat hoor, maar ik denk wel dat er gradaties in 'fout' zijn bij oud-ss'ers.
Ja, ik generaliseer.
pi_103795732
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 15:11 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Dat, en als je er eenmaal in zat kon je niet zomaar opstappen.
Toch, die Willem, die heeft er niks van geleerd, als je 'm zo hoort praten.
Als jij overtuigd bent van je eigen gelijk en je handelen als rechtvaardig ziet en iemand anders heeft daar een ander visie op, wie heeft dan niets geleerd?
pi_103795754
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:34 schreef Clan het volgende:

[..]

De Amerikanen hadden luchtfoto's van de verietigingskampen in 1942, moeten we de Amerikanen ook medeplichtig maken omdat ze het hadden moeten weten, maar niets deden?
Het was een retorische vraag van mijn kant, om te illustreren dat je soldaten niet het verwijt kan maken dat ze alles moesten hebben geweten.
pi_103795789
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:36 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Het was een retorische vraag van mijn kant, om te illustreren dat je soldaten niet het verwijt kan maken dat ze alles moesten hebben geweten.
Deze vraag was ook retorisch ( meer een aanvulling ) ;)
pi_103795803
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:31 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ik zie de connectie niet?
Misschien op het moment dat moslims stelselmatig vernietigd worden door de Amerikanen!
Maar volgens mij gebeurt dat elfs niet in Abu Graib of op die geheime vluchten.
Ach ach.

quote:

[..]

Dat is een heel moeilijke discussie en de Amerikanen hadden er geen belang bij die kampen in werking te laten. Maar het bombarderen, wat ook een flink eind was in Duitsland en een lastig verhaal, had waarschijnlijk niet de oplossing gebracht voor degene die naar de kampen werd geleid als die vliegtuigen überhaupt in 1942 die kampen konden bereiken.
Haha
pi_103795859
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:36 schreef Northside het volgende:

[..]

Met alle informatie die naderhand beschikbaar is gekomen kan je een compleet beeld vormen en makkelijk zeggen wat ze wel en niet hadden moeten weten. Ik denk dat het toen niet zo makkelijk was. Niet dat dat alles goedpraat hoor, maar ik denk wel dat er gradaties in 'fout' zijn bij oud-ss'ers.
Ik zeg inderdaad niet dat ik elke persoon over dezelfde kam zal scheren, dat elke Duitse soldaat in die tijd veroordeeld dient te worden, of iets in die richting. Maar net zo goed als de geallieerde soldaten wisten waar zij voor vochten, tegen wie, en wat voor systeem dat wisten veel soldaten die voor Duitsland vochten ook net zo goed, en anders, kwamen ze er wel achter.
Haha
pi_103795901
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:36 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ik meen niet dat je dat op dezelfde manier kan vergelijken.
Lijkt mij.
Haha
pi_103796089
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:39 schreef Joker89 het volgende:
Ik zeg inderdaad niet dat ik elke persoon over dezelfde kam zal scheren, dat elke Duitse soldaat in die tijd veroordeeld dient te worden, of iets in die richting. Maar net zo goed als de geallieerde soldaten wisten waar zij voor vochten, tegen wie, en wat voor systeem dat wisten veel soldaten die voor Duitsland vochten ook net zo goed, en anders, kwamen ze er wel achter.
Waar denk jij dat de geallieerden voor vochten dan? De Duitsers vochten in ieder geval vanwege elke denkbare reden: uit vaderlandsliefde, omdat ze opgeroepen werden als dienstplichtige, tegen het communisme, voor de fuhrer, omdat ze op zoek waren naar avontuur, voor het geld... je kan het zo gek niet bedenken.

En wat denk je dat een Duitse soldaat aan opties had als hij het niet eens was met het gevoerde beleid? En als hij dat dan daadwerkelijk belangrijk genoeg zou vinden om eruit te willen stappen? Geweer aan kapstok en naar huis? Desertie in oorlogstijd, strafbataljon als je geluk had en tegen de muur als je pech had.
Ja, ik generaliseer.
pi_103796406
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:39 schreef Joker89 het volgende:

[..]

De geallieerde militairen wisten ook niet goed waar ze voor vochten, dat waren ook veelal simpele 'boeren' uit de 'midlle of nowhere' die voor het eerst in hun leven buiten hun staat kwamen. De propagandafilms 'Why we fight' http://nl.wikipedia.org/wiki/Why_We_Fight moest daar verandering in brengen maar is ook een compleet zwart wit beeld van de werkelijkheid. De Amerikanen waren aangevallen en dat was wat de Amerikanen verbonden in hun strijd.
pi_103797496
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:44 schreef Northside het volgende:

[..]

Waar denk jij dat de geallieerden voor vochten dan? De Duitsers vochten in ieder geval vanwege elke denkbare reden: uit vaderlandsliefde, omdat ze opgeroepen werden als dienstplichtige, tegen het communisme, voor de fuhrer, omdat ze op zoek waren naar avontuur, voor het geld... je kan het zo gek niet bedenken.

En wat denk je dat een Duitse soldaat aan opties had als hij het niet eens was met het gevoerde beleid? En als hij dat dan daadwerkelijk belangrijk genoeg zou vinden om eruit te willen stappen? Geweer aan kapstok en naar huis? Desertie in oorlogstijd, strafbataljon als je geluk had en tegen de muur als je pech had.
Dat is net zo'n fabeltje als de Duitsers niet wisten dat veel Joden vermoord werden. Ook de Duitse Wehrmacht maakte zich net zo hard schuldig aan die misdaden als de SS. Zonder steun van de Duitse bevolking, van het Duitse leger, was Hitler niet eens aan de macht gekomen. Alle propaganda was ook niet alleen gericht op de Duitse trots maar net zo goed op haat bijvoorbeeld. De Amerikanen wisten heel goed wat de Duitsers uitspookten, genoeg voorbeelden van gewone soldaten die ook daarom meededen, dus de Duitsers wisten het net zo goed.

quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:52 schreef Clan het volgende:

[..]

De geallieerde militairen wisten ook niet goed waar ze voor vochten, dat waren ook veelal simpele 'boeren' uit de 'midlle of nowhere' die voor het eerst in hun leven buiten hun staat kwamen. De propagandafilms 'Why we fight' http://nl.wikipedia.org/wiki/Why_We_Fight moest daar verandering in brengen maar is ook een compleet zwart wit beeld van de werkelijkheid. De Amerikanen waren aangevallen en dat was wat de Amerikanen verbonden in hun strijd.
Net zo goed als tegenwoordig iemand de hoofdstad van de VS nog steeds niet weet zullen er vast soldaten toentertijd geweest zijn die het ook niet wisten. Dat zegt verder niet zo heel veel over de rest. Er zijn vast Duitse soldaten geweest die het allemaal niet zo goed wisten. Maar dat is geen excuus voor de rest en evenmin voor die soldaat zelf.
Haha
pi_103797900
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 18:40 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Ik meen niet dat je dat op dezelfde manier kan vergelijken.
Lijkt mij.
Dan heb jij geen goed inzicht in de zaak.

Dacht jij soms dat de holocaust in de Duitse pers breed werd uitgemeten? Dat de systematische vernietiging van de Joden breed werd uitgemeten onder de Duitse frontsoldaten?

De enigen die de systematische vernietiging van de Joden konden overzien waren de mensen die de holocaust geplanned hadden, en de mensen die er op systematische basis aan hadden deelgenomen.

Van de Wehrmacht was dat overigens maar een zeer beperkt aantal eenheden, omdat de Wehrmacht meestal aan het front benodigd was en voornamelijk de Einsatzgruppen achter het front de deportatie / moord op Joden organiseerde. Zelden werd daarbij een Wehrmachteenheid betrokken, slechts als die "toevallig" in de buurt waren.
pi_103797969
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:11 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Dat is net zo'n fabeltje als de Duitsers niet wisten dat veel Joden vermoord werden.
Hoe weet jij wat de Duitsers wel en niet wisten? Leefde jij toevallig in die tijd?
pi_103798449
quote:

[..]

Dat is net zo'n fabeltje als de Duitsers niet wisten dat veel Joden vermoord werden. Ook de Duitse Wehrmacht maakte zich net zo hard schuldig aan die misdaden als de SS. Zonder steun van de Duitse bevolking, van het Duitse leger, was Hitler niet eens aan de macht gekomen. Alle propaganda was ook niet alleen gericht op de Duitse trots maar net zo goed op haat bijvoorbeeld. De Amerikanen wisten heel goed wat de Duitsers uitspookten, genoeg voorbeelden van gewone soldaten die ook daarom meededen, dus de Duitsers wisten het net zo goed.

[..]

Net zo goed als tegenwoordig iemand de hoofdstad van de VS nog steeds niet weet zullen er vast soldaten toentertijd geweest zijn die het ook niet wisten. Dat zegt verder niet zo heel veel over de rest. Er zijn vast Duitse soldaten geweest die het allemaal niet zo goed wisten. Maar dat is geen excuus voor de rest en evenmin voor die soldaat zelf.
In een 'politiestaat' als Nazi Duitsland zal weinig informatie naar buiten zijn gekomen, net zo goed als de joden die hun huizen moesten verlaten voor Duitse Burgers een nieuw bestaan in het Oosten gingen opbouwen, dat was wat de mensen dachten te weten. Concentratie en later vernietigingskampen en het bestaan ervan werden veelal buiten de publiciteit gehouden of men liet een 'modelkamp' als Theresienstadt aan de bevolking zien. Alles wat maar de ware aard van de oorlog liet zien werd niet aan het Duitse volk getoond om de steun van het volk te houden. Zo werd in heel Europa door de Duitsers metaal weggehaald, maar als je tegenwoordig in Berlijn kijkt zie je gietijzeren werk zitten van voor de oorlog, niet weggehaald voor de productie om de bevolking voor te houden dat de voorraden eindeloos waren.

Juist door de propagandamachine van het Nazi regime wist het volk alleen wat het moest weten, en niet meer dan dat ;)
pi_103798517
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:17 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dan heb jij geen goed inzicht in de zaak.

Dacht jij soms dat de holocaust in de Duitse pers breed werd uitgemeten? Dat de systematische vernietiging van de Joden breed werd uitgemeten onder de Duitse frontsoldaten?

De enigen die de systematische vernietiging van de Joden konden overzien waren de mensen die de holocaust geplanned hadden, en de mensen die er op systematische basis aan hadden deelgenomen.

Van de Wehrmacht was dat overigens maar een zeer beperkt aantal eenheden, omdat de Wehrmacht meestal aan het front benodigd was en voornamelijk de Einsatzgruppen achter het front de deportatie / moord op Joden organiseerde. Zelden werd daarbij een Wehrmachteenheid betrokken, slechts als die "toevallig" in de buurt waren.
Ik denk dat ik er wel heel wat meer kijk op heb dan jij. Misschien dat niet elke Duitser precies wist op wat voor manier of waar het precies gebeurde. Maar zelfs in Nederland werd er bijvoorbeeld gepraat over veel Joden die naar het Oosten werden gedeporteerd waar ze vermoord werden en niet meer vandaan zouden komen. Dus ga mij echt niet wijsmaken dat ze het niet wisten. De treinen vol Joden die werden weggevoerd, de huizen en spullen die weggehaald werden, genoeg razzia's, haatpropaganda, en ga zo maar door waarmee je elke verantwoordelijkheid makkelijk in de schoenen van veel Duitsers kan schuiven, en niet alleen in de schoenen van degene die het geplanned heb, en het is zo verschrikkelijk naïef om te denken dat slechts een handjevol Duitsers hier schuldig aan kon zijn, dat alleen zij dit wisten, dus wat dat betreft zit jij aardig verkeerd.

In het andere topic heb ik al enkele voorbeelden aangehaald maar er is genoeg literatuur te vinden over de systematische misdaden waar ook de Wehrmacht aan deelnam, van massa-executies tot en met deportaties, plunderingen, en vernietiging. Er is ook genoeg militaire correspondentie te vinden over dit soort misdaden.

quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:18 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Hoe weet jij wat de Duitsers wel en niet wisten? Leefde jij toevallig in die tijd?
Ik heb geschiedenis gestudeerd en ondanks dat ik niet leefde in die tijd denk ik dat er genoeg mogelijkheden zijn om toch een helder beeld te kunnen maken. Ik kan je genoeg verhalen vertellen over de Pruisische adel ttv de Tweede Wereldoorlog waardoor jij je misschien nog wel zou moeten afvragen of het verstandig is om met een dergelijke avatar en naam hier te zijn.
Haha
pi_103798548
quote:
Ah, dus jij bent er ook mede verantwoordelijk voor dat Wilders in de tweede kamer zit? Je hoort bij de Nederlandse bevolking toch?

En waar denk je dat de gemiddelde Duitser had moeten horen dat er Joden vermoord werden? Op tv? Was er niet. Op internet? Was er niet. In de krant? Van de staat. En mochten er al geruchten rondgaan, dan werd dat afgedaan als propaganda van de vijand. Ik denk echt dat je veel te makkelijk denkt over de informatievoorziening in die tijd.

Trouwens, je wil toch niet beweren dat de Amerikaanse soldaten tegen de Duitsers vochten om de joden te redden he?
Ja, ik generaliseer.
  maandag 31 oktober 2011 @ 19:28:06 #269
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_103798635
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:17 schreef von_Preussen het volgende:
De Einsatzgruppen waren geen zelfstandige eenheden: ze werden samengesteld uit leden van verschillende eenheden, waaronder Wehrmachtsoldaten. Daarbij liet de Wehrmacht de SS toe in de krijgsgevangenkampen.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_103798653
quote:

[..]

Amerikanen deden wel iets: IBM verzorgde de administratie...
pi_103798731
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:26 schreef Joker89 het volgende:
Ik heb geschiedenis gestudeerd en ondanks dat ik niet leefde in die tijd denk ik dat er genoeg mogelijkheden zijn om toch een helder beeld te kunnen maken. Ik kan je genoeg verhalen vertellen over de Pruisische adel ttv de Tweede Wereldoorlog waardoor jij je misschien nog wel zou moeten afvragen of het verstandig is om met een dergelijke avatar en naam hier te zijn.
Zo kan je alles wel een negatieve draai geven als je ver genoeg teruggaat. Geen Nederlandse vlaggen, want slavernijverleden! Je moet eens wat rationeler naar dit soort dingen kijken.
Ja, ik generaliseer.
pi_103798796
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:25 schreef Clan het volgende:

[..]

In een 'politiestaat' als Nazi Duitsland zal weinig informatie naar buiten zijn gekomen, net zo goed als de joden die hun huizen moesten verlaten voor Duitse Burgers een nieuw bestaan in het Oosten gingen opbouwen, dat was wat de mensen dachten te weten. Concentratie en later vernietigingskampen en het bestaan ervan werden veelal buiten de publiciteit gehouden of men liet een 'modelkamp' als Theresienstadt aan de bevolking zien. Alles wat maar de ware aard van de oorlog liet zien werd niet aan het Duitse volk getoond om de steun van het volk te houden. Zo werd in heel Europa door de Duitsers metaal weggehaald, maar als je tegenwoordig in Berlijn kijkt zie je gietijzeren werk zitten van voor de oorlog, niet weggehaald voor de productie om de bevolking voor te houden dat de voorraden eindeloos waren.
Eigenlijk past hier hetzelfde antwoorden als bij de andere poster. Misschien dat niet elke Duitser precies wist op wat voor manier of waar het precies gebeurde. Maar zelfs in Nederland werd er bijvoorbeeld gepraat over veel Joden die naar het Oosten werden gedeporteerd waar ze vermoord werden en niet meer vandaan zouden komen. Dus ga mij echt niet wijsmaken dat ze het niet wisten. De treinen vol Joden die werden weggevoerd, de huizen en spullen die weggehaald werden, genoeg razzia's, haatpropaganda, en ga zo maar door waarmee je elke verantwoordelijkheid makkelijk in de schoenen van veel Duitsers kan schuiven, en niet alleen in de schoenen van degene die het geplanned heb, en het is zo verschrikkelijk naïef om te denken dat slechts een handjevol Duitsers hier schuldig aan kon zijn, dat alleen zij dit wisten, dus wat dat betreft zit jij aardig verkeerd. Verder is je voorbeeld van Theresienstadt ook fout omdat het niet bepaald gebruikt werd om de Duitse bevolking te misleiden.

quote:
Juist door de propagandamachine van het Nazi regime wist het volk alleen wat het moest weten, en niet meer dan dat ;)
Het zal zeker de haat en de emoties hebben aangewakkerd maar nogmaals, elke Duitser wist waar het nationaal-socialisme van Hitler voor stond, dat wuif je niet zomaar weg.
Haha
  maandag 31 oktober 2011 @ 19:31:18 #273
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_103798836
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:26 schreef Northside het volgende:

[..]

Ah, dus jij bent er ook mede verantwoordelijk voor dat Wilders in de tweede kamer zit? Je hoort bij de Nederlandse bevolking toch?

En waar denk je dat de gemiddelde Duitser had moeten horen dat er Joden vermoord werden? Op tv? Was er niet. Op internet? Was er niet. In de krant? Van de staat. En mochten er al geruchten rondgaan, dan werd dat afgedaan als propaganda van de vijand. Ik denk echt dat je veel te makkelijk denkt over de informatievoorziening in die tijd.
Er zijn brieven van soldaten bewaard gebleven waarin onverbloemd gesproken wordt over de massamoorden aan het Oostfront.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_103798860
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:26 schreef Joker89 het volgende:
In het andere topic heb ik al enkele voorbeelden aangehaald maar er is genoeg literatuur te vinden over de systematische misdaden waar ook de Wehrmacht aan deelnam, van massa-executies tot en met deportaties, plunderingen, en vernietiging. Er is ook genoeg militaire correspondentie te vinden over dit soort misdaden.
18 miljoen soldaten in de Wehrmacht, 18 miljoen oorlogsmisdadigers? :')
Ja, ik generaliseer.
pi_103799007
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:30 schreef Joker89 het volgende:
Het zal zeker de haat en de emoties hebben aangewakkerd maar nogmaals, elke Duitser wist waar het nationaal-socialisme van Hitler voor stond, dat wuif je niet zomaar weg.
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:26 schreef Northside het volgende:
Ik kan jou dus ook verantwoordelijk houden voor het aanwakkeren van moslimhaat in Nederland?
Ja, ik generaliseer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')