abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95697389
Ik lees vaak topics hier van mensen die het leven als een sleur ervaren. Gelukkig heb ik daar geen last van. Mijn 'probleem' is dat mijn leven steeds minder standaard wordt en dat ik het veel te leuk vind.

Ik word echter steeds benauwder van de subtiele signalen van mijn omgeving dat het eens tijd wordt alles volgens het boekje te doen.. dat wil ik helemaal niet! In mijn puberteit kreeg ik de ruimte om 'lekker gek' te zijn. Nu heb ik mijn eigen leven en word ik constant door mijn omgeving gewezen op de 'volgende stap' die ik zou moeten nemen.

Ik weet dat dit mijn leven is en dat ik mijn eigen plannetje moet trekken, maar dat is slechts theorie. In de praktijk is de druk toch wel aanwezig, en ik voel hem, of ik er nu wat mee doe of niet

Het is niet een zwaar probleem, of zo. Ook hoef ik niet perse advies 'wat nu te doen' Ik ben meer op zoek naar herkenning/ervaringen.

Dus: Subtiele druk om volgens het boekje te leven: wie herkent? :)
pi_95698187
Ik herken dat wel ja :Y
Mijn vraag aan jou is, hoe leef je niet volgens het boekje in deze maatschappij?
Af en toe heb ik echt zo'n bui dat ik denk van ik wil niet volgens het boekje leven, maar srsly krijg het niet voor mekaar, het leven is te vastgelegd zegmaar.
Dus: hoe niet volgens het boekje te leven?
pi_95698336
Tsja, overal heersen er nu eenmaal normen en als je daar teveel van afwijkt word je raar aangekeken. Beetje een non-issue verder.
  dinsdag 19 april 2011 @ 00:14:48 #4
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_95698457
Klopt, het is niet wettelijk vastgelegd om mee te gaan met de norm maar als je ziet dat je omgeving mee gaat in die norm en jij niet val je er toch op een gegeven moment buiten, tenzij je natuurlijk genoeg mensen hebt binnen jouw omgeving die ook lak hebben aan die norm dan is het geen probleem.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 19 april 2011 @ 00:16:21 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_95698511
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:07 schreef DeZoektocht het volgende:
Mijn vraag aan jou is, hoe leef je niet volgens het boekje in deze maatschappij?
Af en toe heb ik echt zo'n bui dat ik denk van ik wil niet volgens het boekje leven, maar srsly krijg het niet voor mekaar, het leven is te vastgelegd zegmaar.
Gaan wonen op een plek waar de normen wat vager zijn, waar minder sociale controle is en waar de openingstijden wat ruimer zijn. Grote stad dus.
Resistance is futile.
  dinsdag 19 april 2011 @ 00:19:27 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_95698608
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:16 schreef Seven. het volgende:

[..]

Gaan wonen op een plek waar de normen wat vager zijn, waar minder sociale controle is en waar de openingstijden wat ruimer zijn. Grote stad dus.
True maar dat biedt ook geen garanties, op een gegeven moment zie je ook in jouw omgeving dat er mensen zijn die dus het huisje boompje beestje gaan doen, mensen waarmee je een emotionele band hebt opgebouwd in de jaren maar toch vanaf gaat groeien omdat je niet mee gaat in die stroming.
Vrijheid
pi_95698678
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:07 schreef DeZoektocht het volgende:
Sja, zo heel erg wild is mijn leven nu ook weer niet. Het verschil is denk ik de proiriteiten die ik bij dingen leg.

Woon in een huisje midden in de natuur en betaal er heel weinig voor. Alleen; Het is wel klein. Dus ik krijg steeds te horen dat ik ' toch binnenkort ook wel een echt huisje zal willen'. Met dito spullen erin. Maar ik ben 100% tevreden en dat snapt men niet. Als we op bezoek zijn bij mijn zwager (koophuis, vol duur spul) kan mijn schoonmoeder het niet na laten te zeggen dat mijn vriend maar bij een bank moet gaan werken, dan kan hij ook al die dingen betalen.

Heb ook geen auto, maar wel een 2de hands zeilbootje, en ik merk ook heel erg dat men graag wil dat ik en mijn vriend aan de auto gaan. Want eerst boot en dan auto, dat moet natuurlijk andersom. En nee, we zijn niet van die types die zich op de borst kloppen dat ze geen auto rijden maar wel om de haverklap om een lift vragen. .
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:11 schreef Friek_ het volgende:
Tsja, overal heersen er nu eenmaal normen en als je daar teveel van afwijkt word je raar aangekeken. Beetje een non-issue verder.
Dat normen bestaan wist ik. Maar dat sommige mensen er zo'n punt van maken anderen ervan te overtuigen dat ze binnen nu en een halfjaar volgens die normen zouden moeten gaan leven, dat was nieuw voor me.
pi_95698727
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:19 schreef jogy het volgende:

[..]

True maar dat biedt ook geen garanties, op een gegeven moment zie je ook in jouw omgeving dat er mensen zijn die dus het huisje boompje beestje gaan doen, mensen waarmee je een emotionele band hebt opgebouwd in de jaren maar toch vanaf gaat groeien omdat je niet mee gaat in die stroming.
Dat mensen HBB doen heb ik geen problemen mee, dat ik er iedere 5 minuten aan herrinerd moet worden dat ik dat ook moet doen, daar heb ik wel problemen mee.

Niet iedere HBB'er is gelukkig zo, de meesten zelfs niet.
pi_95698742
Mwah je hebt een vriend, een huisje , je woont samen. gaat toch aardig volgens het boekje zo.
pi_95698789
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:24 schreef Ghostinthemachine het volgende:
Mwah je hebt een vriend, een huisje , je woont samen. gaat toch aardig volgens het boekje zo.
Mail dat maar naar mijn schoonouders, misschien houden ze dan op met zeuren. :D
pi_95698808
Ach ja, ik neem de inhoud van andermans boekjes voor kennisgeving aan.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 19 april 2011 @ 00:27:28 #12
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_95698831
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:23 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Dat mensen HBB doen heb ik geen problemen mee, dat ik er iedere 5 minuten aan herrinerd moet worden dat ik dat ook moet doen, daar heb ik wel problemen mee.

HBB, die onthoud ik, goeie :P. Eerlijk is eerlijk, de HBBers in mijn omgeving doen dat ook niet maar je belevingswereld groeit toch uit elkaar, het is minder makkelijk om met je maat ff los te gaan als er een gezin op hem wacht etc. En het is wel even leuk om over die baby te praten (bijvoorbeeld) maar als je er verder (nog) niets mee hebt dan verveelt het snel.
Vrijheid
pi_95698885
Ik herken dat wel hoor. :Y Ik woon ook in een klein, christelijk dorpje en mijn leven is vergeleken met het gros wat onconventioneel. Maar de familie die ik belangrijk vind heeft zich daar allang bij neergelegd, en kennissen steek ik de ogen uit met wat ik allemaal voor toffe dingen onderneem als ze weer beginnen te zieken dat ik eens moet gaan settelen en volwassen moet worden (kinderen, reutemeteut :r ). Dahag! Ga maar lekker bij moeder de vrouw zeiken dat je weer eens niet van huis mag. :W

Maw: Als je je er echt aan stoort, contact verbreken want mensen die jouw manier van leven moeten afzeiken zijn de moeite niet waard. Itse very simpel. :)
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.
pi_95698931
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:26 schreef heiden6 het volgende:
Ach ja, ik neem de inhoud van andermans boekjes voor kennisgeving aan.
Sja, ik wat minder. Het zal wel een meisjesding zijn om je er wat meer van aan te trekken. Maar wat ook niet helpt, is dat de boodschap zo om de 15 minuten onder danwel boven water herhaald wordt.
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:27 schreef jogy het volgende:

[..]

HBB, die onthoud ik, goeie :P. Eerlijk is eerlijk, de HBBers in mijn omgeving doen dat ook niet maar je belevingswereld groeit toch uit elkaar, het is minder makkelijk om met je maat ff los te gaan als er een gezin op hem wacht etc. En het is wel even leuk om over die baby te praten (bijvoorbeeld) maar als je er verder (nog) niets mee hebt dan verveelt het snel.
Ja, daar herken ik me ook in. Soms is het ook for old times sake een vriendschap onderhouden.
pi_95698969
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:29 schreef MeraViglioSa het volgende:

Maw: Als je je er echt aan stoort, contact verbreken want mensen die jouw manier van leven moeten afzeiken zijn de moeite niet waard. Itse very simpel. :)
Helaas gaat dat niet zomaar met schoonouders.
pi_95699008
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:31 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Aha, dus je vriend stoort er zich niet zo erg aan als jij?
pi_95699058
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:33 schreef MeraViglioSa het volgende:

[..]

Aha, dus je vriend stoort er zich niet zo erg aan als jij?
Al deed hij het, dan was het niet genoeg reden om contact te verbreken, dat zou ik ook niet bij mijn eigen ouders doen.
pi_95699068
Och ja, die druk kan er zijn, maar ik leef lekker mijn eigen leven, wat anderen doen moeten zij weten. :W
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_95699298
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:36 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Al deed hij het, dan was het niet genoeg reden om contact te verbreken, dat zou ik ook niet bij mijn eigen ouders doen.
Naja verbreken is een groot woord, maar als onderhouden een last wordt zou ik het toch tot een absoluut minimum beperken.

Maar dan zit er niets anders op dan een keertje goed boos worden. Of het op z'n minst even geërgerd aankaarten dat je dat beu bent. Is de enige manier als je wilt dat het ophoudt. En als je daar te netjes voor bent, tja. Dan moet je niet zeuren.

Een goed contact draait om respect. Dat zij dat niet hebben voor jullie leefstijl is wel duidelijk.
Dus maak ze dat maar eens goed duidelijk. :Y

Heb je er überhaupt al wel eens wat van gezegd eigenlijk?
pi_95699559
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:46 schreef MeraViglioSa het volgende:

Heb je er überhaupt al wel eens wat van gezegd eigenlijk?
Zovaak gezegd dat ik zo gelukkig ben. Maar voor hen telt De Baan, Het Huis, De Auto Van De Zaak en De Bank Met Bijpassende Kleedjes En Tafeltje.

Het zijn echt geen eikels, alleen mensen die het.. tjsa. niet zien dat het ook anders kan.
pi_95699610
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:57 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Zovaak gezegd dat ik zo gelukkig ben. Maar voor hen telt De Baan, Het Huis, De Auto Van De Zaak en De Bank Met Bijpassende Kleedjes En Tafeltje.
Ja, dat maakt niet zoveel indruk hè.
Beter word je gewoon een keer echt boos en leg je uit dat je het ontzettend respectloos vindt om hun levensstijl door jouw strot geduwd te krijgen, con-ti-nu. Hopelijk gaat er dan ergens een belletje rinkelen bij die idioten. Sorry hoor.
pi_95699850
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 01:00 schreef MeraViglioSa het volgende:

[..]

Ja, dat maakt niet zoveel indruk hè.
Beter word je gewoon een keer echt boos en leg je uit dat je het ontzettend respectloos vindt om hun levensstijl door jouw strot geduwd te krijgen, con-ti-nu. Hopelijk gaat er dan ergens een belletje rinkelen bij die idioten. Sorry hoor.
Misschien moet ik het idd eens zeggen. Maar aan de andere kant, soms kunnen ze zo hardleers zijn. Jongste broertje was jarenlang het engeltje. Zovaak moeders daar op aangesproken. (met de medewerking van vader) Maar altijd was er weer een reden om een uitzondering voor hem te maken.

Ook een beetje ouderwets. Ik krijg zovaak huishoud en opvoed-tips door mijn keel geschoven (mijn vriend niet). En er zijn niet eens kinderen, of plannen daartoe!

Ook als ik een gesprek van vriend en schoonvader over een een of ander technisch onderwerp aan het volgen ben, trekt schoonmoeder mij er ineens uit. Met een een of ander verhaal dat roze tulpen in een huis de nieuwe mode zijn ofzo. Ik heb dan echt het gevoel dat ik op mijn sekse aangesproken word, geen prettig gevoel!
pi_95700044
Ik denk dat iedereen dit wel een beetje moet herkennen.
pi_95703881
Zeker! :Y
pi_95704202
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:23 schreef MuyTrabajo het volgende:
Bron ?
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_95704294
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:08 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Bron ?
Eigen ervaring. De meeste mensen die volgens het boekje leven vallen mij er niet mee lastig en laten me in mijn waarde.
pi_95704306
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:11 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Eigen ervaring. De meeste mensen die volgens het boekje leven vallen mij er niet mee lastig en laten me in mijn waarde.
Duidelijk..
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_95704341
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:11 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf dus tegen m.b.t. de quote die Bateman net gaf? _O-

Jij doet trouwens exact hetzelfde als men bij jou; stellen dat jij niet gelukkig zou zijn omdat je een ander leven leidt.

Ik ken genoeg HBB'ers die erg gelukkig zijn. En ik als niet-HBB'er met een onregelmatig leven net zo goed.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

dinsdag 19 april 2011 @ 10:19:02 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95704502
Da's helemaal geen subtiele druk van je schoonouders, hoor. Dat is gewoon overduidelijk opdringen dat jij het nog niet goed doet in hun ogen. Als je nou echt lekker je eigen gang wil gaan en je niks van boekjes en normen wil aantrekken, dan laat je je dat soort dingen niet meer zeggen door je schoonouders. Of je trekt je er niet zoveel van aan.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 19 april 2011 @ 10:21:24 #30
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_95704559
Niet nadenken, maar meedoen. Niet meedenken, maar nadoen.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_95704768
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:13 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf dus tegen m.b.t. de quote die Bateman net gaf? _O-

Jij doet trouwens exact hetzelfde als men bij jou; stellen dat jij niet gelukkig zou zijn omdat je een ander leven leidt.

Ik ken genoeg HBB'ers die erg gelukkig zijn. En ik als niet-HBB'er met een onregelmatig leven net zo goed.
Verkeerde bewoordigen. Ik zei niet dat ze niet gelukkig zijn, ik zei dat ze gelukkig niet zo zijn als mijn schoonouders.
pi_95704837
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:27 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Verkeerde bewoordigen. Ik zei niet dat ze niet gelukkig zijn, ik zei dat ze gelukkig niet zo zijn als mijn schoonouders.
Mijn (niet-irritante) schoonouders kijken ook nog steeds vreemd op als ik naar party's ga met hun dochter of als ik weer es terugkom uit een of ander ver buitenland. :D

Lekker niks van aantrekken en niet zo zeiken, dan word je net als hen. :r

pi_95704968
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:19 schreef Lienekien het volgende:
Da's helemaal geen subtiele druk van je schoonouders, hoor. Dat is gewoon overduidelijk opdringen dat jij het nog niet goed doet in hun ogen. Als je nou echt lekker je eigen gang wil gaan en je niks van boekjes en normen wil aantrekken, dan laat je je dat soort dingen niet meer zeggen door je schoonouders.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Kijk, als ik er met mijn vriend over praat zegt hij 'maar je wilt toch ook een leuk huis en leuke dingen doe'?

En daar zit hem de crux. Ik ben niet fundamenteel tegen een huisje boompje beestje leven. Ben geen andersglobalist of pacifist of zo iets.

Dus om dan de confrontatie op te zoeken en respect te eisen voor mijn manier van leven. Dat is ook een beetje overdreven, want ik heb dus niet echt een bewuste 'manier van leven' waar je respect voor op kan eisen.
pi_95705000
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:34 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Makkelijker gezegd dan gedaan. Kijk, als ik er met mijn vriend over praat zegt hij 'maar je wilt toch ook een leuk huis en leuke dingen doe'?

En daar zit hem de crux. Ik ben niet fundamenteel tegen een huisje boompje beestje leven.

Dus om dan de confrontatie op te zoeken en respect te eisen voor mijn manier van leven. Dat is ook een beetje overdreven, want ik heb dus niet echt een bewuste 'manier van leven' waar je respect voor op kan eisen.
Hoe oud ben je?

pi_95705015
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:35 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hoe oud ben je?
30.
  dinsdag 19 april 2011 @ 10:36:23 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95705041
quote:

[..]

En daar zit hem de crux. Ik ben niet fundamenteel tegen een huisje boompje beestje leven.

Dan zie ik het probleem eigenlijk niet zo. Want zoveel fundamenteels is er dan niet anders. Behalve dat je schoonouders misschien wat vaker hardop zeggen wat ze denken dan jij zou willen.
pi_95705088
Ok, dan zijn de opmerkingen aan jouw adres iets begrijpelijker dan als je 20 was. ;)

Ik ben zelf 32 en heb nog geen koophuis (oeh!) en geef mijn geld uit aan reizen en feesten. Sja.

Heb een mix van "burgerlijke" vrienden en vrienden zoals ik. En de combinatie is ook prima. Het ene weekend lekker naar de dierentuin met de kinderen van knuffelmeisje en het weekend erna heftig staan feesten tot 8:00. Sja, als anderen dat raar vinden, dan moeten ze dat maar lekker vinden...

pi_95705090
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:31 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Van wat je vertelt gaat het vooral tussen jou en je schoonmoeder niet zo lekker .... heb jij het gevoel dat ze je dingen 'opdringt'...

dat is juist een heel typisch iets dat veel vrouwen hebben, een soort van 'concurrentiestrijd' tussen hen en de 'schoonmoeder' die zich teveel met de individuele keuzes van de schoondochter zou 'bemoeien' (iets wat vaak ook zo is)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_95705304
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 00:57 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Het zijn echt geen eikels, alleen mensen die het.. tjsa. niet zien dat het ook anders kan.
Dat zijn gelukkig voor jullie nog relatief materialistische dingen, worst case zou je voor de beeldvorming toch nog es een flinke LCD in kamer kunnen parkeren. (slechte gewoonte, maar het zou kúnnen)

Mijn schoonmoeder is en blijft teleurgesteld dat wij geen kleinkinderen voor haar gaan produceren. Dat neemt ze haar dochter, mijn lief *; , op een onderbewust vlak volgens mij nog steeds kwalijk. En mij omdat ik haar niet omgepraat heb. Oma worden was en is voor haar toch een soort van levensdoel, en zelfs nu mijn schoonzusje, haar schoondochter, moeder is geworden, laat ze toch af en toe blijken dat dat toch anders is dan je eigen dochter die een kleine krijgt. Op dat niveau iemand tegemoet komen is toch een stuk lastiger dan als het om materialistische dingen gaat.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_95705336
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dan zie ik het probleem eigenlijk niet zo. Want zoveel fundamenteels is er dan niet anders. Behalve dat je schoonouders misschien wat vaker hardop zeggen wat ze denken dan jij zou willen.
Klopt, en toch vind ik het benauwend. Die vanzelfsprekendheid.

Als vriend later aardig verdient, als er straks een auto komt, als er straks een huis komt, dat natuurlijk vol dure spullen staat, als er straks kinderen komen en als ik dan natuurlijk! een stap terug doe om voor de kinderen te zorgen en het huis op orde te hebben, (compleet met de snijbloemen die dan in de mode zijn) en als dat huis dan het liefst in hun buurt staat (dan kan ik mijn schoonouders ook nog aandacht geven, ik ben tenslotte vrouw, dus moet ik me vooral met sociale zorgdingetjes bezig houden)

srry voor de rant..
pi_95705364
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:37 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Van wat je vertelt gaat het vooral tussen jou en je schoonmoeder niet zo lekker .... heb jij het gevoel dat ze je dingen 'opdringt'...

dat is juist een heel typisch iets dat veel vrouwen hebben, een soort van 'concurrentiestrijd' tussen hen en de 'schoonmoeder' die zich teveel met de individuele keuzes van de schoondochter zou 'bemoeien' (iets wat vaak ook zo is)
Dat ja, dat zou best wel eens kunnen!
  dinsdag 19 april 2011 @ 10:48:40 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95705417
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:46 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Als vriend later aardig verdient, als er straks een auto komt, als er straks een huis komt, dat natuurlijk vol dure spullen staat, als er straks kinderen komen en als ik dan natuurlijk! een stap terug doe om voor de kinderen te zorgen en het huis op orde te hebben, (compleet met de snijbloemen die dan in de mode zijn) en als dat huis dan het liefst in hun buurt staat (dan kan ik mijn schoonouders ook nog aandacht geven, k ben tenslotte vrouw, dus moet ik me vooral met sociale zorgdingetjes bezig houden)

srry voor de rant..
Ik herkende je al van je eerdere topic over je schoonouders.

Zijn je schoonouders nou echt het probleem, of heb je deep down zelf het gevoel dat het leven dat je voor je ziet eigenlijk helemaal niet het leven is dat je echt wil?
pi_95705423
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:44 schreef fruityloop het volgende:

Mijn schoonmoeder is en blijft teleurgesteld dat wij geen kleinkinderen voor haar gaan produceren. Op dat niveau iemand tegemoet komen is toch een stuk lastiger dan als het om materialistische dingen gaat.
Ja, dat heb ik dan weer met mijn eigen moeder.. ;( Ook een lastige, want zoiets is toch heel belangrijk voor zo'n iemand.
pi_95705453
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:46 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Als vriend later aardig verdient, als er straks een auto komt, als er straks een huis komt, dat natuurlijk vol dure spullen staat, als er straks kinderen komen en als ik dan natuurlijk! een stap terug doe om voor de kinderen te zorgen en het huis op orde te hebben, (compleet met de snijbloemen die dan in de mode zijn) en als dat huis dan het liefst in hun buurt staat (dan kan ik mijn schoonouders ook nog aandacht geven, ik ben tenslotte vrouw, dus moet ik me vooral met sociale zorgdingetjes bezig houden)

srry voor de rant..
Nogmaals. Spreek je uit, of hou op met zeuren.
Beter spreek je je uit. Eerst tegen je vriend en dan tegen je schoonmoeder.
En maak het duidelijk!!
pi_95705462
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:48 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik dan weer met mijn eigen moeder.. ;( Ook een lastige, want zoiets is toch heel belangrijk voor zo'n iemand.
Voor jou niet dan??
pi_95705464
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik herkende je al van je eerdere topic over je schoonouders.

Zijn je schoonouders nou echt het probleem, of heb je deep down zelf het gevoel dat het leven dat je voor je ziet eigenlijk helemaal niet het leven is dat je echt wil?
Ik ben zelf helemaal tevreden eigenlijk. Te tevreden, want juist daardoor heb ik steeds minder zin in de 'mal' van mijn schoonouders te passen.
  dinsdag 19 april 2011 @ 10:52:01 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95705525
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:50 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Ik ben zelf helemaal tevreden eigenlijk. Te tevreden, want juist daardoor heb ik steeds minder zin in de 'mal' van mijn schoonouders te passen.
Waarom voel je dat zo? Ik snap het niet, je bent toch op geen enkele manier afhankelijk van die mensen? Ze kunnen jou toch niet tot keuzes dwingen?
pi_95705548
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:49 schreef MeraViglioSa het volgende:

[..]

Nogmaals. Spreek je uit, of hou op met zeuren.
Beter spreek je je uit. Eerst tegen je vriend en dan tegen je schoonmoeder.
En maak het duidelijk!!
Zie mijn post hieronder. Ik ben niet uit principe tegen het HBB gedoe, dus om nu daarom de comnfrotatie op te zoeken en respect op te eisen voor een levensstijl.
quote:

[..]

En daar zit hem de crux. Ik ben niet fundamenteel tegen een huisje boompje beestje leven. Ben geen andersglobalist of pacifist of zo iets.

pi_95705717
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:52 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Zie mijn post hieronder. Ik ben niet uit principe tegen het HBB gedoe, dus om nu daarom de comnfrotatie op te zoeken en respect op te eisen voor een levensstijl.

[..]

Dat zeg ik ook niet. :) Ik zeg dat je je ergernis uit moet spreken over het feit dat je continu verkeerd lijkt te doen in hun ogen (ergo, over hun gebrek aan respect voor jouw beslissingen). Misschien hebben ze het niet eens door namelijk.

En als je vindt dat dat niet nodig is zit het je blijkbaar niet hoog genoeg en is erover klagen tamelijk zinloos.
pi_95705798
Ach tja, mijn familie vindt het ook erg moeilijk te begrijpen dat ik een een uithoek ben gaan wonen en zelfs nog verder apart wil gaan wonen.
Mijn schoonouders draaide met hun ogen toen we aankwamen met de nieuwe hond, we hebben teveel huisdieren volgens hun.

We zijn niet heel gewoontjes, maar toch ook weer wel, het meeste is gewoon heerlijk burgelijk, sommige dingen wat minder.
Lang heb ik gepoogd "normaal" te zijn, maar dat vind ik gewoon niet prettig, dus ik ben ermee opgehouden dat te proberen, nu ben ik gewoon mezelf met een aantal dingetjes die een beetje anders zijn.
Bevalt veel beter.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_95705848
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom voel je dat zo? Ik snap het niet, je bent toch op geen enkele manier afhankelijk van die mensen? Ze kunnen jou toch niet tot keuzes dwingen?
Nee, maar het is knap irritant om de 15 minuten een opmerking met 'zou je niet eens'. En hoe ze hun zin doordringen is zo subtiel, als je er wat van zegt komt het over alsof jij de zeikerd bent.

Moeders heeft nu de kinderen groot zijn niet zoveel meer om handen. Dus wil ze dat we langskomen, zo vaak en zoveel mogelijk. En dan biedt ze aan om dingen te wassen of te bewaren (zodat we terug moeten om het op te halen) en als we er dan zijn doet ze alles om ons zo lang mogelijk te houden (Blijven jullie eten? Ik heb alles al klaar! De hele dag in de keuken gestaan, daar ben je moeder voor. Gaan jullie na het eten nog weg? Veel te laat, blijf toch slapen.. enz)

Op zo'n manier dat het irriteeert. En leg er maar eens de vinger op. Hoe kan je nou klagen over iemand die spontaan hulp aanbiedt.? Zucht, misschien ben ik ook gek aan het worden en zie ik alles verkeerd. Maar ik krijg er zo'n jeuk van. Leg dat maar eens uit aan je vriend als hij voorstelt om voor we op vakantie gaan weer eens een nacht bij moeders door te brengen, want ze heeft het aangeboden en 'het is zo handig'.

Ja, ik word gek, anderen zouden zich in handen knijpen met zo'n lieve schoonmoeder.

[ Bericht 1% gewijzigd door MuyTrabajo op 19-04-2011 17:04:10 ]
pi_95705867
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:48 schreef Lienekien het volgende:

...of heb je deep down zelf het gevoel dat het leven dat je voor je ziet eigenlijk helemaal niet het leven is dat je echt wil?
Dat lijkt me vreemd. Je bepaalt in grote mate je eigen leven...

pi_95705918
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:58 schreef MeraViglioSa het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. :) Ik zeg dat je je ergernis uit moet spreken over het feit dat je continu verkeerd lijkt te doen in hun ogen (ergo, over hun gebrek aan respect voor jouw beslissingen). Misschien hebben ze het niet eens door namelijk.
Ja, dat is misschien wel een optie.
  dinsdag 19 april 2011 @ 11:11:09 #54
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_95706171
Is je vriend enig kind van je schoonouders? Hoe oud is je vriend?
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  dinsdag 19 april 2011 @ 11:15:21 #55
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95706305
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:02 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Nee, maar het is knap irritant om de 15 minuten een opmerking met 'zou je niet eens'. En hoe ze hun zin doordringen is zo subtiel, als je er wat van zegt komt het over alsof jij de zeikerd bent.

Moeders heeft nu de kinderen groot zijn niet zoveel meer om handen. Dus wil ze dat we langskomen, zo vaak en zoveel mogelijk. En dan biedt ze aan om dingen te wassen of te bewaren (zodat we terug moeten om het op te halen) en als we er dan zijn doet ze alles om ons zo lang mogelijk te houden (Blijven jullie eten? Ik heb alles al klaar! De hele dag in de keuken gestaan, daar ben je moeder voor Gaan jullie na het eten nog weg? Veel te laat!)

Op zo'n manier dat het irriteeert. En leg er maar eens de vinger op. Hoe kan je nou klagen over iemand die spontaan hulp aanbiedt.? Zucht, misschien ben ik ook gek aan het worden en zie ik alles verkeerd. Maar ik krijg er zo'n jeuk van. Leg dat maar eens uit aan je vriend als hij voorstelt om voor we op vakantie gaan weer eens een nacht bij moeders door te brengen, want ze heeft het aangeboden en 'het is zo handig'.

Ja, ik word gek, anderen zouden zich in handen knijpen met zo'n lieve schoonmoeder.
Je vriend is dan ook wel een beetje deel van het probleem. En tja, als je kiest voor een leven met hem, dan krijg je zijn moeder erbij.
  dinsdag 19 april 2011 @ 11:16:55 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95706365
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:03 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat lijkt me vreemd. Je bepaalt in grote mate je eigen leven...
Het HBB-leven dat ze schetst en waarvan ze denkt dat ze het wel wil, misschien wil ze het toch eigenlijk helemaal niet. Als ze niet met deze vriend was, zou ze misschien wel heel andere keuzes willen maken.
pi_95706558
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je vriend is dan ook wel een beetje deel van het probleem. En tja, als je kiest voor een leven met hem, dan krijg je zijn moeder erbij.
Dit idd.
Maar dat wil niet zeggen dat jij je overal maar bij neer hoeft te leggen.
Zeker niet als je een toekomst wilt met deze persoon.
Sterker nog, liever vandaag dan morgen want hoe langer je wacht, hoe vreemder ze op zullen kijken dat jij je er 'ineens' aan gaat irriteren.
pi_95706630
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het HBB-leven dat ze schetst en waarvan ze denkt dat ze het wel wil, misschien wil ze het toch eigenlijk helemaal niet. Als ze niet met deze vriend was, zou ze misschien wel heel andere keuzes willen maken.
Dan zit er maar 1 ding op. Op zoek naar iemand die wel dezelfde levensinstelling heeft ;)

dinsdag 19 april 2011 @ 11:26:10 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95706657
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:25 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dan zit er maar 1 ding op. Op zoek naar iemand die wel dezelfde levensinstelling heeft ;)
Dat zou een consequentie kunnen zijn, ja.
pi_95706768
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:25 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Da's wel wat ik zou doen, ja.
pi_95715035
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:02 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Moeders heeft nu de kinderen groot zijn niet zoveel meer om handen. Dus wil ze dat we langskomen, zo vaak en zoveel mogelijk. En dan biedt ze aan om dingen te wassen of te bewaren (zodat we terug moeten om het op te halen) en als we er dan zijn doet ze alles om ons zo lang mogelijk te houden (Blijven jullie eten? Ik heb alles al klaar! De hele dag in de keuken gestaan, daar ben je moeder voor Gaan jullie na het eten nog weg? Veel te laat!)

Als ik het zo lees krijg ik er de rillingen van.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 19 april 2011 @ 16:53:18 #62
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_95719679
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:23 schreef MeraViglioSa het volgende:

[..]

Dit idd.
Maar dat wil niet zeggen dat jij je overal maar bij neer hoeft te leggen.
Zeker niet als je een toekomst wilt met deze persoon.
Sterker nog, liever vandaag dan morgen want hoe langer je wacht, hoe vreemder ze op zullen kijken dat jij je er 'ineens' aan gaat irriteren.
Mee eens.

"Leg dat maar eens uit aan je vriend" ... gewoon doen. Duidelijk zijn. Ook in de toekomst.

Ik heb trouwens nog nooit van iemand gehoord dat het "zo handig" is om de nacht voordat je op vakantie gaat bij je ouders / schoonouders door te brengen. Als er iets NIET volgens het boekje is is dat het wel. Bemoeizuchtige en overdreven "lieve" schoonmoeders, oké... maar dat je vriend daarin meegaat... bizar.
pi_95720140
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Juist.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Vriendlief is gelukkkig niet zo als zijn ouders. Hij wil wel graag mooie spullen, maar niet alles hoeft van een duur Scandinavisch merk te zijn.

Hij is het probleem niet, het zijn echt zijn ouders. Maar probeer maar eens een probleem aan te kaarten als er geen aanwijsbaar probleem is. Schoonmoeder is aardig, dringt zich niet op en staat altijd voor ons klaar.

Dan ben jij de ruziezoeker. En ik wil mijn vriend niet pijn doen. Wie vind het nou leuk als zijn partner out of the blue ineens allemaal verwijten over zijn ouders op gaat sommen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 15:13 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Als ik het zo lees krijg ik er de rillingen van.
Danku, dacht even dat ik gek werd.
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:06:41 #64
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95720315
Ik krijg het benauwd van de patstelling waarin jij jezelf plaatst. Alsof er niks is wat je eraan kunt doen.
pi_95720365
Hoe zou jij het dan brengen? Zonder over te komen als een ruziezoeker die verwijten bedenkt?
pi_95720559
als je gewoon begint met eerlijk te zijn... niet het ene moment beweren dat er géén probleem is en je schoonmoeder gewoon aardig is, maar dan toch je erover te gaan opwinden, het gevoel hebben dat je je toch aangevallen voelt, of anders blijven 'malen' erover....
alsof je moet wachten op het moment dat je zélf erover 'ruzie' moet gaan zoeken... natuurlijk ben je dan al te laat.

Natuurlijk ligt de waarheid in het midden, zal de schoonmoeder niet een échte Kenau zijn (en waar ze fouten maakt dat misschien niet bewust doen of misschien zelfs uit goede wil)..
Maar eveneens heb je wel degelijk recht bepaalde grenzen te stellen, duidelijk jouw grenzen aan te geven...
en vooral niet wachten op het moment totdat bij jou de emmer overloopt.

enkel moet je daarover eerst zelf ook een duidelijk verhaal hebben, ook kunnen aangeven wat je wél goed vind en waar je grens dan wél ligt.

en het belangrijkste is misschien wel om je te realiseren; Niemand kàn je wat opdringen tenzij je je zelf dingen láát opdringen; jezelf erover gaat zitten opwinden.
je hebt dit soort zaken altijd zelf in de hand, mits je het ook zelf in de hand neemt, en niet afwachtend bent.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:12:10 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95720567
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:07 schreef MuyTrabajo het volgende:
Hoe zou jij het dan brengen? Zonder over te komen als een ruziezoeker die verwijten bedenkt?
Je kunt met je vriend afspreken dat je minder vaak naar je schoonouders gaat. Daarmee hoef je ze niet voor het hoofd te stoten. Je hebt gewoon andere plannen.

En als je wel op bezoek gaat, maar niet wilt blijven eten of slapen, zeg dat dan van tevoren. (Zodat ze niet voor niks met eten op jullie rekent.)

Langzaam wat duidelijker je grenzen stellen. Moet je vriend het wel met je eens zijn en hij moet dan niet gaan terugkrabbelen als je daar bent ('ach, zullen we toch blijven eten/slapen?').
pi_95720858
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:12 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je kunt met je vriend afspreken dat je minder vaak naar je schoonouders gaat. Daarmee hoef je ze niet voor het hoofd te stoten. Je hebt gewoon andere plannen.

En als je wel op bezoek gaat, maar niet wilt blijven eten of slapen, zeg dat dan van tevoren. (Zodat ze niet voor niks met eten op jullie rekent.)

Langzaam wat duidelijker je grenzen stellen. Moet je vriend het wel met je eens zijn en hij moet dan niet gaan terugkrabbelen als je daar bent ('ach, zullen we toch blijven eten/slapen?').
Dat kan.. maar dan komt toch de vraag 'vind je het niet leuk bij mijn ouders'? En dan moet ik toch met verwijten komen.

Ik zou dat graag willen aanpakken, want op 'logistiek handig' winnen ze het altijd wel van me., zo slim zijn ze wel. Op dit moment ligt onze tent daar, dus als we volgende week gaan kamperen moeten we daar 'toevallig' weer langs.

Gelukkig is mijn vriend geen terugkrabbelaar.
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:12 schreef RM-rf het volgende:
als je gewoon begint met eerlijk te zijn... niet het ene moment beweren dat er géén probleem is en je schoonmoeder gewoon aardig is, maar dan toch je erover te gaan opwinden, het gevoel hebben dat je je toch aangevallen voelt, of anders blijven 'malen' erover....
alsof je moet wachten op het moment dat je zélf erover 'ruzie' moet gaan zoeken... natuurlijk ben je dan al te laat.

Natuurlijk ligt de waarheid in het midden, zal de schoonmoeder niet een échte Kenau zijn (en waar ze fouten maakt dat misschien niet bewust doen of misschien zelfs uit goede wil)..
Ze is geen kenau, dat maakt het zo lastig. Ik denk ook dat ze het onderbewust doet.

Ze heeft geen eigen leven (heeft ze zelf ooit gezegd!) geen familie in de buurt en geen kennisen. Dus de kinderen die langs komen geven kleur aan haar dagen.

[ Bericht 3% gewijzigd door MuyTrabajo op 19-04-2011 17:23:38 ]
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:40:24 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95721948
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:18 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Dat kan.. maar dan komt toch de vraag 'vind je het niet leuk bij mijn ouders'? En dan moet ik toch met verwijten komen.

Ik zou dat graag willen aanpakken, want op 'logistiek handig' winnen ze het altijd wel van me., zo slim zijn ze wel. Op dit moment ligt onze tent daar, dus als we volgende week gaan kamperen moeten we daar 'toevallig' weer langs.

Gelukkig is mijn vriend geen terugkrabbelaar.

[..]

Ze is geen kenau, dat maakt het zo lastig. Ik denk ook dat ze het onderbewust doet.

Ze heeft geen eigen leven (heeft ze zelf ooit gezegd!) geen familie in de buurt en geen kennisen. Dus de kinderen die langs komen geven kleur aan haar dagen.
Dan begint het toch met een goed gesprek met je vriend. Je vindt het wel leuk bij zijn ouders, maar op zijn tijd, dus niet te vaak. En het is een vervelend gevoel dat je slecht zelf je grenzen kunt bepalen. Je hoeft hem dit topic niet te laten lezen, maar hij mag best weten dat je het niet altijd leuk vindt.
pi_95723149
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dan begint het toch met een goed gesprek met je vriend. Je vindt het wel leuk bij zijn ouders, maar op zijn tijd, dus niet te vaak. En het is een vervelend gevoel dat je slecht zelf je grenzen kunt bepalen. Je hoeft hem dit topic niet te laten lezen, maar hij mag best weten dat je het niet altijd leuk vindt.
Ja misschien is het zo een goed idee! :Y
pi_95724144
Goed advies Lienekien.
pi_95728755
Ik niet, maar ik ben dan ook te bot om subtiele signalen op te vangen :/
Beneath the gold, bitter steel
  donderdag 21 april 2011 @ 10:48:35 #73
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_95797334
Wie legt je die druk op?
pi_95809080
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 10:48 schreef Swiffer het volgende:
Wie legt je die druk op?
Anders lees je het topic even? :')
pi_95815543
TS is zo'n typisch persoon dat eeuwig kind wilt blijven en wil doen en laten waar ze zin in heeft, hetgeen mensen in haar omgeving schijnbaar zat zijn. Mijn vriendin heeft ook een paar van zulke vriendinnen; die gaan langzamerhand ook richting de 30 maar zijn desondanks nog geen millimeter opgeschoten ten opzichte van, pak 'm beet, 5 jaar geleden. Constant problemen, geen initiatief om verantwoordelijkheid te nemen, teren op de tijd, geld, moeite en goedheid van anderen, en ga zo maar door.

Er is geen officiële 'maatstaaf' die jouw vertelt dat je op een bepaalde leeftijd aan bepaalde criteria moet doen, bij verre van zelfs. Maar op een gegeven moment ben je je puberteit wel voorbij en doe je er goed aan om iets op te bouwen. Mensen die menen hun hele leven kind te blijven zijn gewoon erg vermoeiend. Je doet jezelf niet alleen een plezier door op een gegeven moment 'volwassen' te worden, maar ook iedereen in je omgeving.

[ Bericht 14% gewijzigd door Tuvai.net op 21-04-2011 18:52:35 ]
  vrijdag 22 april 2011 @ 00:12:26 #76
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_95835871
Neuh, die (subtiele) druk ervaar ik niet. Het grootste gedeelte van m'n familie leeft volgens het boekje (huis, relatie/getrouwd, kinderen in veel gevallen), ikzelf wijk wat af.
pi_95840004
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:03 schreef MuyTrabajo het volgende:

Hij is het probleem niet, het zijn echt zijn ouders. Maar probeer maar eens een probleem aan te kaarten als er geen aanwijsbaar probleem is. Schoonmoeder is aardig, dringt zich niet op en staat altijd voor ons klaar.

Dan ben jij de ruziezoeker. En ik wil mijn vriend niet pijn doen. Wie vind het nou leuk als zijn partner out of the blue ineens allemaal verwijten over zijn ouders op gaat sommen.
Er is wel een aanwijsbaar probleem; jij voelt je ongemakkelijk in nabijheid van je schoonmoeder.
Schoonmoeder dringt zich wel aan jou op.
Jij hoeft geen ruzie te zoeken, jij hoeft alleen maar duidelijk te zeggen waar het op staat.
Dat doet jouw vriend als het goed is geen pijn. Dat het out of the blue zou komen is jezelf te verwijten, maar het is de reden bij uitstek om langzamerhand er wel eens iets over te gaan zeggen.

Hou gewoon eens op je zo enorm als een vrouwtje volgens het boekje te gedragen.
Wat je nu doet is je laten koeieneren door je schoonmoeder omdat je haar niet voor het hoofd wil stoten en niet eens je vriend kennen in je gevoelens daarover. Dat is allemaal heel passend voor een braaf huisvrouwtje uit de jaren '50. Geen wonder dat men verwacht dat je je leven er ook naar zal gaan inrichten, zij het dan wat laat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95842070
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 april 2011 05:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Er is wel een aanwijsbaar probleem; jij voelt je ongemakkelijk in nabijheid van je schoonmoeder.
Schoonmoeder dringt zich wel aan jou op.
Jij hoeft geen ruzie te zoeken, jij hoeft alleen maar duidelijk te zeggen waar het op staat.
Dat doet jouw vriend als het goed is geen pijn. Dat het out of the blue zou komen is jezelf te verwijten, maar het is de reden bij uitstek om langzamerhand er wel eens iets over te gaan zeggen.

Hou gewoon eens op je zo enorm als een vrouwtje volgens het boekje te gedragen.
Wat je nu doet is je laten koeieneren door je schoonmoeder omdat je haar niet voor het hoofd wil stoten en niet eens je vriend kennen in je gevoelens daarover. Dat is allemaal heel passend voor een braaf huisvrouwtje uit de jaren '50. Geen wonder dat men verwacht dat je je leven er ook naar zal gaan inrichten, zij het dan wat laat.
Daar met dat huisvrouwtje uit de jaren 50' daar zeg je me wat. Moeders heeft alles opgegeven om voor de kindern te zorgen. Nu heeft ze niet veel meer te doen en onderbewust baalt ze daarvan, geloof ik.

En dat praat ze dan goed door heel erg te geloven in dingen als 'de vrouw hoort bij haar kinderen, dat is de natuur'. Misschien irriteert ze zich wel aan mij omdat ik niet echt met vrouwelijke dingen bezig ben.
  vrijdag 22 april 2011 @ 10:10:49 #79
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95842343
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 09:57 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Daar met dat huisvrouwtje uit de jaren 50' daar zeg je me wat. Moeders heeft alles opgegeven om voor de kindern te zorgen. Nu heeft ze niet veel meer te doen en onderbewust baalt ze daarvan, geloof ik.

En dat praat ze dan goed door heel erg te geloven in dingen als 'de vrouw hoort bij haar kinderen, dat is de natuur'. Misschien irriteert ze zich wel aan mij omdat ik niet echt met vrouwelijke dingen bezig ben.
Volgens mij mis je dat sigme jou juist een braaf jaren '50 huisvrouwtje noemt.
pi_95842493
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 april 2011 10:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Volgens mij mis je dat sigme jou juist een braaf jaren '50 huisvrouwtje noemt.
Mijn schoonmoeder wil met het liefst in die rol dwingen.

Ik zal er eens wat van zeggen. Maar ik heb nog steeds geen idee hoe ik dat het beste moet gaan doen.

Hallo, je moeder heeft geen leven, ze wil dat wij haar vermaken en ik krijg er jeuk van.
  vrijdag 22 april 2011 @ 10:26:39 #81
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95842755
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 10:16 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Ik zal er eens wat van zeggen. Maar ik heb nog steeds geen idee hoe ik dat het beste moet gaan doen.

Hallo, je moeder heeft geen leven, ze wil dat wij haar vermaken en ik krijg er jeuk van.
Misschien moet je nog eens precies lezen wat sigme zei. Het ligt namelijk meer aan jou dan aan je schoonmoeder op het moment.

En kom op zeg, is nou echt zo moeilijk om zoiets te bespreken met je vriend?
pi_95843403
Lijkt erop dat schoonouders van TS niet volgens 'het boekje' leven.

In Nederland kun je trouwens bijna niet anders dan volgens dat boekje leven volgens mij. Geen kinderen, een huisje in het bos en een zeilboot i.p.v. een auto is niet echt tegen de stroom in toch.
pi_95843572
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 10:16 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

begin er gewoon mee dat je zélf het initiatief in handen neemt en niet de hele tijd dat slappe 'calimero-gedoe' dat het altijd de 'schuld' van anderen is, maar dat jij er niets van zou kunnen of mogen zeggen:

de engelsen hebben een mooi spreekwoord daarvoor: "Shit or get off the Pot" ( of "Fish or cut bait" )
http://en.wikipedia.org/wiki/Shit_or_get_off_the_pot
http://en.wikipedia.org/wiki/Fish_or_cut_bait
pi_95843909
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:41 schreef Tuvai.net het volgende:
TS is zo'n typisch persoon dat eeuwig kind wilt blijven en wil doen en laten waar ze zin in heeft, hetgeen mensen in haar omgeving schijnbaar zat zijn. Mijn vriendin heeft ook een paar van zulke vriendinnen; die gaan langzamerhand ook richting de 30 maar zijn desondanks nog geen millimeter opgeschoten ten opzichte van, pak 'm beet, 5 jaar geleden. Constant problemen, geen initiatief om verantwoordelijkheid te nemen, teren op de tijd, geld, moeite en goedheid van anderen, en ga zo maar door.

Er is geen officiële 'maatstaaf' die jouw vertelt dat je op een bepaalde leeftijd aan bepaalde criteria moet doen, bij verre van zelfs. Maar op een gegeven moment ben je je puberteit wel voorbij en doe je er goed aan om iets op te bouwen. Mensen die menen hun hele leven kind te blijven zijn gewoon erg vermoeiend. Je doet jezelf niet alleen een plezier door op een gegeven moment 'volwassen' te worden, maar ook iedereen in je omgeving.
Niet beargumenteerd dus ongeldig.
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:54:27 #85
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_95845854
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:41 schreef Tuvai.net het volgende:

Volwassen zijn betekent niet dat je achter de meute aanhobbelt. Volwassen zijn betekent dat je je eigen keuze kunt maken zonder een vervelend gevoel over wat anderen daarvan vinden.
The view from nowhere.
  vrijdag 22 april 2011 @ 12:22:32 #86
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_95846732
Dit soort burgelijk moralisme kan heel irritant zijn. Zelf vinden ze conformisme aan sociale normen een deugd. Ik ben het met MeraViglioSa en Lienekien eens. Je moet je eigen grenzen stellen en bewaken. Als je schoonmoeder het niet kan bevatten dat haar verwachtingen geen algemene waarheden zijn en je maar blijft opvoeden, dan kan er veel druk vanuit gaan. In dat geval kun je ook de rollen omdraaien en haar gaan opvoeden. Leg het maar eens uit hoe vervelend het is, om te moeten leven naar een het oordeel van iemand anders. Dat kan niet. Hoe moet het dan met je motivatie. Zelfs al maak je fouten heb je daartoe het recht. Het moet hoe dan ook eens tot een confrontatie komen. Als ze daar niets van begrijpen, hebben ze nooit geleerd om hun kinderen los te laten. Zelf heb je nooit geleerd goed voor jezelf op te komen. Pas als je jezelf vrij voelt kun je echt kiezen, anders ga je je alleen maar afzetten.
The view from nowhere.
pi_95847345
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:54 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Volwassen zijn betekent niet dat je achter de meute aanhobbelt. Volwassen zijn betekent dat je je eigen keuze kunt maken zonder een vervelend gevoel over wat anderen daarvan vinden.
Je hoeft ook helemaal niet achter een meute aan te hobbelen en zoals ik in mijn vorige post al zei, is er echt geen keiharde maatstaaf die zegt dat je na je 25ste een huwelijk, een koophuis, 2 kinderen en een Golden Retriever moet hebben. Sommige mensen maken het echter gewoon te bont en die ondernemen tot (en zelfs na) hun 30ste helemaal niks, die blijven 'maar iets' doen zonder na te denken (of zich zorgen te maken) over hun eigen toekomst. Er is op een gegeven moment toch wel een punt in je leven dat je na gaat denken over hoe jij jezelf over een x aantal jaren ziet? Dat staat helemaal los van sociale/maatschappelijke druk, dat is gewoon verstandig. En verstandigheid staat overigens niet meteen voor het niet meer kunnen hebben van lol, en een leventje als een robot, zoals veel mensen dat denken.

Zie het commentaar van andere mensen in zo'n situatie als het trachten jou te behoeden van een miserabel leventje zonder enig vooruitzicht. Je pikt zo'n mensen overigens vaak vanaf hun puberteit al d'r uit. Je hebt van die mensen die van jongs af aan precies weten wat ze willen met hun leven, een ondernemende en assertieve instelling hebben, weten welk werk ze willen gaan doen, welke studie ze willen gaan volgen, enzovoorts. Anderzijds heb je van die "Ik zie hetwel"-figuren die vaak op hun 18e nét de middelbare school afgemaakt hebben, al alleenstaande ouder van één of meerdere kinderen zijn, teren op de sociale dienst omdat ze te incapabel voor een baantje zijn en maar klagen over hoe kut het leven wel niet is.
  vrijdag 22 april 2011 @ 13:17:24 #88
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_95848315
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 12:40 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Je hoeft ook helemaal niet achter een meute aan te hobbelen en zoals ik in mijn vorige post al zei, is er echt geen keiharde maatstaaf die zegt dat je na je 25ste een huwelijk, een koophuis, 2 kinderen en een Golden Retriever moet hebben. Sommige mensen maken het echter gewoon te bont en die ondernemen tot (en zelfs na) hun 30ste helemaal niks, die blijven 'maar iets' doen zonder na te denken (of zich zorgen te maken) over hun eigen toekomst. Er is op een gegeven moment toch wel een punt in je leven dat je na gaat denken over hoe jij jezelf over een x aantal jaren ziet? Dat staat helemaal los van sociale/maatschappelijke druk, dat is gewoon verstandig. En verstandigheid staat overigens niet meteen voor het niet meer kunnen hebben van lol, en een leventje als een robot, zoals veel mensen dat denken.
Daar gaat het topic volgens mij niet over. TS heeft geen probleem met het leiden van haar leven maar met de opdringerige bemoeienis van anderen. Als TS aangeeft dat ze haar leven versloft en daarmee ontevreden is, dan heb je gelijk. Dan moet je doelen stellen en proberen jezelf daarnaar toe te werken. Vergis je overigens niet; deze boodschap wordt al jaren luidt en duidelijk 24/7 uitgebrult.

quote:
Zie het commentaar van andere mensen in zo'n situatie als het trachten jou te behoeden van een miserabel leventje zonder enig vooruitzicht. Je pikt zo'n mensen overigens vaak vanaf hun puberteit al d'r uit. Je hebt van die mensen die van jongs af aan precies weten wat ze willen met hun leven, een ondernemende en assertieve instelling hebben, weten welk werk ze willen gaan doen, welke studie ze willen gaan volgen, enzovoorts. Anderzijds heb je van die "Ik zie hetwel"-figuren die vaak op hun 18e nét de middelbare school afgemaakt hebben, al alleenstaande ouder van één of meerdere kinderen zijn, teren op de sociale dienst omdat ze te incapabel voor een baantje zijn en maar klagen over hoe kut het leven wel niet is.
Dat is ook het menstype dat bij deze huidige tijdgeest hoort. Er zijn blijkbaar veel mensen die verzanden. Het antwoord dat je karakter hebben, is goedkoop. Het verklaart niks. Mensen gaan vertellen hoe het hoort, is gewoon een moralistische stelling. Niemand staat tegenwoordig nog open wordt de vraag hoe mensen zich daarwerkelijk ontwikkelen. De docu 7 up is interessant. Ook de levensverhalen van succesvolle mensen zoals Steve Jobs (die echt een looser strategie volgde (drop out op de uni, kansloos blijven hangen en dan juist prima terecht komen) of Howard Hughes die zeer assertief en succesvol was en eindigde als een eenzame kluizenaar.
The view from nowhere.
  vrijdag 22 april 2011 @ 13:21:55 #89
342940 From.the.block
a host of imperfection
pi_95848464
druk om volgens het boekje te leven.. net zo iets als de sprookjes die ons vroeger in gepamperd werden.
In case you wonderd of je de enige bent? nope! de een is er bewuster van dan de ander. ik geloof dat het een fase is. you will get over it.
wat je zegt ben je zelf.
pi_95852053
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 april 2011 13:21 schreef From.the.block het volgende:
druk om volgens het boekje te leven.. net zo iets als de sprookjes die ons vroeger in gepamperd werden.
In case you wonderd of je de enige bent? nope! de een is er bewuster van dan de ander. ik geloof dat het een fase is. you will get over it.
Jij hebt toegegeven ofzo? Lol.

@Tuvai: Vind het vreemd dat je het afkeurt als mensen niet doen wat jij normaal acht. Als ze hun hele leven willen luieren of wat dan ook is dat toch prima?
pi_95853211
quote:

[..]

Als ze dat één of 2 keer doen, is het misschien idd het trachten te behoeden voor, maar als ze er iedere keer over beginnen vind ik het opdringen van.

Bovendien leeft iedereen zijn leven zoals hij of zij dat wil, dat een ander het daar niet mee eens is is prima, en mag natuurlijk zoals elke mening gewoon gezegd worden, maar het moet niet iedere keer opgedrongen worden.

Als voorbeeld, mijn ouders vinden het aan de ene kant jammer dat ze geen opa en oma zullen worden (ik heb geen broers of zussen, en ik wil ook absoluut geen kinderen), maar aan de andere kant zijn ze wel blij voor me dat ik mijn leven leid zoals ik dat wil en daar gelukkig mee ben. Tuurlijk hoor ik wel eens van hun dat ze het leuk zouden vinden als ik een relatie zou hebben, en uiteindelijk eventueel ook kinderen, maar het wordt gelukkig niet zo gebracht dat ik me aangevallen voel op mijn manier van leven.
pi_95853303
Hoe vaak zie je eigenlijk je schoonouders?
signatuurloos
pi_95855506
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 april 2011 15:01 schreef Strugglemaster het volgende:
@Tuvai: Vind het vreemd dat je het afkeurt als mensen niet doen wat jij normaal acht. Als ze hun hele leven willen luieren of wat dan ook is dat toch prima?
Ik keur het niet af hoor, ik kan er alleen met m'n botte hersens niet bij dat je zo zou willen leven. Iedereen is natuurlijk vrij om te leven hoe hij/zij dat wilt. Maar zeg nou eerlijk, wat heb je liever? Een uitzichtloos leventje hebben terwijl je op je 30ste nog thuis woont, geen fatsoenlijke baan hebben, geen spaargeld hebben, uit wanhoop van relatie naar relatie springen en elke keer maar afhankelijk zijn van anderen. OF heb je liever een leuke carrière, een eigen plekje om te wonen, een stabiele, vaste relatie, een riante spaarrekening en totale onafhankelijkheid van anderen? Die keuze is bij mij in ieder geval snel gemaakt.

Een heel leven luieren? Bleh. Mensen die dat als 'levensdoel' hebben zijn in het algemeen van die figuren die mij en alle andere 'hardwerkende Nederlanders' elke maand klauwen vol geld kosten. Lekker egoïstisch ben je dan.
pi_95855832
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 16:48 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Ik keur het niet af hoor, ik kan er alleen met m'n botte hersens niet bij dat je zo zou willen leven. Iedereen is natuurlijk vrij om te leven hoe hij/zij dat wilt. Maar zeg nou eerlijk, wat heb je liever? Een uitzichtloos leventje hebben terwijl je op je 30ste nog thuis woont, geen fatsoenlijke baan hebben, geen spaargeld hebben, uit wanhoop van relatie naar relatie springen en elke keer maar afhankelijk zijn van anderen. OF heb je liever een leuke carrière, een eigen plekje om te wonen, een stabiele, vaste relatie, een riante spaarrekening en totale onafhankelijkheid van anderen? Die keuze is bij mij in ieder geval snel gemaakt.

Een heel leven luieren? Bleh. Mensen die dat als 'levensdoel' hebben zijn in het algemeen van die figuren die mij en alle andere 'hardwerkende Nederlanders' elke maand klauwen vol geld kosten. Lekker egoïstisch ben je dan.
Dat is natuurlijk een vals dilemma. Leven volgens dat zogeheten boekje geeft je niet de zaken die jij noemt, en leven zonder rekening te houden met wat maatschappelijk verantwoord is, dat kan ook op een andere manier dan hoe jij beschrijft.
pi_95856431
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 10:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Misschien moet je nog eens precies lezen wat sigme zei. Het ligt namelijk meer aan jou dan aan je schoonmoeder op het moment.

En kom op zeg, is nou echt zo moeilijk om zoiets te bespreken met je vriend?
Misschien moet ik het maar een keer doen. Maar ik blijf het moeilijk vinden omdat ik dan moet benoemen wat me allemaal aan haar benauwt.

quote:
2s.gif Op vrijdag 22 april 2011 10:47 schreef Strugglemaster het volgende:
Lijkt erop dat schoonouders van TS niet volgens 'het boekje' leven.

In Nederland kun je trouwens bijna niet anders dan volgens dat boekje leven volgens mij. Geen kinderen, een huisje in het bos en een zeilboot i.p.v. een auto is niet echt tegen de stroom in toch.
Vind ik ook niet. Maar waar ik in verschil met mijn schoonouders is dat mijn leven niet om spullen draait. Ook dat ik vind dat geboren worden met 2 x chormosomen niet automatisch betekent dat je leven om zorg voor anderen moet draaien.
quote:

Er is op een gegeven moment toch wel een punt in je leven dat je na gaat denken over hoe jij jezelf over een x aantal jaren ziet?
Dat punt heb ik al gehad, ik heb besloten dat ik mijzelf in de wetenschap of R&D zou zien, en dat ik een langere zeilreis wilde maken. Daar ben ik nu naartoe aan het werken.
Schoonmama en papa vinden dat nog een leuk idee ook had ik niet verwacht! . :)
pi_95858639
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 17:19 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Misschien moet ik het maar een keer doen. Maar ik blijf het moeilijk vinden omdat ik dan moet benoemen wat me allemaal aan haar benauwt.
In dit topic lukt je dat prima.

Blijkbaar kost het uitspreken je moeite. Doe dáár wat aan. Lees het topic nog eens door, zet je eigen punten dan eens netjes op een rijtje, maak er een spiekbriefje van en bespreek het ten eerste met je vriend.

Daarna maak je een plan om sommige pijnpunten voortaan - met zijn hulp!- te ontwijken: geen spullen daar achterlaten, niet als tussenstop gebruiken voor reisjes. Gewoon afspreken en naar handelen; jij & jouw vriend. Schoonmama merkt niets van de onderliggende kritiek, ze hoort alleen iets vaker een vriendelijk "nee, bedankt :)".

Andere pijnpunten probeer je een ander plan van aanpak voor te maken. Bij suggesties voor een fatsoenlijk huis/auto/baan: verzin een pasklaar antwoord dat je vanaf dan altijd geeft, bijvoorbeeld. "Nee moeder, ik ben zeer gelukkig met dit huis/auto/werk, ik ga niet op zoek naar een ander. " Niet varieren in het antwoord, echt, dat maakt het voorzichtig zuigende vragen een stuk onaangenamer voor haar. Of verzin een ander plan, maar benoem het probleem concreet en verzin een aanpak, hou je eraan en bekijk na een tijdje of het verbetert. Zo nee: verzin nieuw (botter) plan.

En nogmaals: je bent zelf het probleem. Je gedraagt je als een volgzame zwijgende jaknikker, waarbij je ja-knikt en nee-doet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 22 april 2011 @ 19:54:52 #97
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_95861764
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 23:48 schreef MuyTrabajo het volgende:
Ik lees vaak topics hier van mensen die het leven als een sleur ervaren. Gelukkig heb ik daar geen last van. Mijn 'probleem' is dat mijn leven steeds minder standaard wordt en dat ik het veel te leuk vind.

Ik word echter steeds benauwder van de subtiele signalen van mijn omgeving dat het eens tijd wordt alles volgens het boekje te doen.. dat wil ik helemaal niet! In mijn puberteit kreeg ik de ruimte om 'lekker gek' te zijn. Nu heb ik mijn eigen leven en word ik constant door mijn omgeving gewezen op de 'volgende stap' die ik zou moeten nemen.

Ik weet dat dit mijn leven is en dat ik mijn eigen plannetje moet trekken, maar dat is slechts theorie. In de praktijk is de druk toch wel aanwezig, en ik voel hem, of ik er nu wat mee doe of niet

Het is niet een zwaar probleem, of zo. Ook hoef ik niet perse advies 'wat nu te doen' Ik ben meer op zoek naar herkenning/ervaringen.

Dus: Subtiele druk om volgens het boekje te leven: wie herkent? :)
Gewoon schijt aan hebben, het is jouw leven!
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_95868882
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 april 2011 18:40 schreef sigme het volgende:

[..]

In dit topic lukt je dat prima.

Blijkbaar kost het uitspreken je moeite. Doe dáár wat aan. Lees het topic nog eens door, zet je eigen punten dan eens netjes op een rijtje, maak er een spiekbriefje van en bespreek het ten eerste met je vriend.

Daarna maak je een plan om sommige pijnpunten voortaan - met zijn hulp!- te ontwijken: geen spullen daar achterlaten, niet als tussenstop gebruiken voor reisjes. Gewoon afspreken en naar handelen; jij & jouw vriend. Schoonmama merkt niets van de onderliggende kritiek, ze hoort alleen iets vaker een vriendelijk "nee, bedankt :)".

Andere pijnpunten probeer je een ander plan van aanpak voor te maken. Bij suggesties voor een fatsoenlijk huis/auto/baan: verzin een pasklaar antwoord dat je vanaf dan altijd geeft, bijvoorbeeld. "Nee moeder, ik ben zeer gelukkig met dit huis/auto/werk, ik ga niet op zoek naar een ander. " Niet varieren in het antwoord, echt, dat maakt het voorzichtig zuigende vragen een stuk onaangenamer voor haar. Of verzin een ander plan, maar benoem het probleem concreet en verzin een aanpak, hou je eraan en bekijk na een tijdje of het verbetert. Zo nee: verzin nieuw (botter) plan.

En nogmaals: je bent zelf het probleem. Je gedraagt je als een volgzame zwijgende jaknikker, waarbij je ja-knikt en nee-doet.
Goede tips, ik zal het inderdaad eens een keer ter sprake brengen.
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 april 2011 18:40 schreef sigme het volgende:

[..]

" Niet varieren in het antwoord, echt, dat maakt het voorzichtig zuigende vragen een stuk onaangenamer voor haar.
Jij hebt echt helemaal door hoe dat gaat, eng gewoon.
  zondag 24 april 2011 @ 10:19:25 #99
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_95911352
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:44 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dat zijn gelukkig voor jullie nog relatief materialistische dingen, worst case zou je voor de beeldvorming toch nog es een flinke LCD in kamer kunnen parkeren. (slechte gewoonte, maar het zou kúnnen)

Mijn schoonmoeder is en blijft teleurgesteld dat wij geen kleinkinderen voor haar gaan produceren. Dat neemt ze haar dochter, mijn lief *; , op een onderbewust vlak volgens mij nog steeds kwalijk. En mij omdat ik haar niet omgepraat heb. Oma worden was en is voor haar toch een soort van levensdoel, en zelfs nu mijn schoonzusje, haar schoondochter, moeder is geworden, laat ze toch af en toe blijken dat dat toch anders is dan je eigen dochter die een kleine krijgt. Op dat niveau iemand tegemoet komen is toch een stuk lastiger dan als het om materialistische dingen gaat.
Ook best sneu als je je levensdoelen en levensgeluk in handen legt van een ander.
Ik vind een hoop mensen best bekrompen, als het inderdaad niet volgens het huisje boompje beestje principe gaat ben je als snel een soort outcast. wat zou het iemand anders moeten boeien hoe jij je geld uitgeeft , waarom zou je allemaal spullen moeten kopen die je zelf niet interessant vindt. Waarom zou je kinderen gaan krijgen als je ze zelf niet wilt.. Iedereen deelt zijn leven nou eenmaal anders in en als mensen dat niet kunnen accepteren zijn ze geen vriendschap waard.
In het geval van schoonouders is het denk ik simpel: gewoon de opmerkingen negeren of inderdaad een keer flink kwaad worden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 16:48 schreef Tuvai.net het volgende:

Je gaat wel uit van extremen natuurlijk. Er zijn ook mensen die bv niet zulke carieretijgers zijn en gewoon een simpel 9-5 baantje hebben omdat ze bv geen waarde hechten aan materiele zaken. Of mensen die bv klein wonen, geen auto hebben ed en dus maar 24 uur per week hoeven te werken, die geven misschien wel meer om vrije tijd dan om geld en ' status'

Niet alles is zo zwart wit als jij nu stelt.

[ Bericht 20% gewijzigd door Metro2005 op 24-04-2011 10:29:46 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')