Dat is wel waar, het staat er altijd bij.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:20 schreef Sapstengel het volgende:
Hey er staat toch heel duidelijk bij die show "don't try this at home". Wijs die mensen gewoon daar op.
Wat een held is die ventquote:Op vrijdag 15 april 2011 09:20 schreef mc-Piel het volgende:
Cesar is mijn held.
Mijn hond blafte eerst als de bel ging, blafte bij andere honden, reet jonge kindjes open en poepte tegen het plafond.
Dankzij de tips van Cesar is ze nu een hardstikke lief schoothondje dat gek is op kindjes.
Ik ben geen Gausfan, wel ben ik een paar keer in zijn gedragscentrum geweest en ik vind dat hij daar goede dingen doet.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:21 schreef mc-Piel het volgende:
[..]
Dat is wel waar, het staat er altijd bij.
Maar ik ken het probleem TS, maar ik heb liever dat ze met tips van Cesar komen dan met tips van Gaus.. die slaan helemaal nergens op.
Je had een tubhond?quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:20 schreef mc-Piel het volgende:
Cesar is mijn held.
poepte tegen het plafond.
Genas hij ook je kanker?quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:29 schreef Daniel1976 het volgende:
Dankzij Cesar Milan kreeg ik voor mijn hond 450 euro, dat was echt fantastisch!
quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:24 schreef HostiMeister het volgende:
Mensen die honden training nodig hebben![]()
Te dom om een hond op te voeden en te weten wat er bij komt kijken en het dan toch doen.
quote:
Ja! Gelukkig geen Blue waffle hondquote:
Wettelijk verplicht. Hondencursus niet. Tang -> Varken.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:39 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja, mensen die auto rijles nodig hebben. Te dom om te kunnen rijden en te kunnen weten wat er bij komt kijken, en het dan toch doen!
Maakt geen fuck uit. Het gaat erom dat mensen graag iets willen waarmee ze niet bekend zijn en daar iets voor willen volgen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:45 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Wettelijk verplicht. Hondencursus niet. Tang -> Varken.
Nee, ik weet hoe je een hond opvoed, in tegenstelling tot de meeste mensen die zo'n beest nemen en geen idee hebben wat ze in huis halen aan verantwoordelijkheid.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:48 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maakt geen fuck uit. Het gaat erom dat mensen graag iets willen waarmee ze niet bekend zijn en daar iets voor willen volgen.
Nee, jij hebt liever zo'n josti die niet met hun hond heen gaat, er geen enkele controle over heeft en lekker overal op los laat zonder dat dat beest onder apel staat?
eens.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:53 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Nee, ik weet hoe je een hond opvoed, in tegenstelling tot de meeste mensen die zo'n beest nemen en geen idee hebben wat ze in huis halen aan verantwoordelijkheid.
Ik heb ook niets tegen puppy cursus, maar ik heb wat tegen 'goeroe's' die een hond die onhandelbaar is 'even recht komen zetten'. Dat betekent dat er in de opvoeding iets verkeerd is gegaan, daar kan ik slecht tegen.
Nou, sorry hoor... maar om een hond zijn nek praktisch te breken omdat het beestje niet wil traplopen is IMHO compleet debiel.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:53 schreef mvdejong het volgende:
De technieken van CM zien er af en toe best grof uit, maar zijn naar mijn idee ook noodzakelijk omdat de betreffende honden over het algemeen volkomen verziekt zijn door (vorige) eigenaren. En soms is het resultaat pure koppigheid, en ja, dan moet je de hond soms "breken" om er doorheen te komen. Als je je daaraan stoort, kijk eens hoe in een roedel wilde honden of wolven de orde wordt gehandhaafd, dat is ook "very tough love".
De technieken van CM gebruiken op een hond waar weinig mee mis is, is volkomen misplaatst, aan de andere kant zal bij sommige honden de Gaus-aanpak tot het soort problemen kunnen leiden waar dan wel weer een CM-aanpak nodig is voor correctie.
Het lijkt me ook niet goed als een dier doodsbang voor je is. Dan kan het wel luisteren maar lijkt me naar.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou, sorry hoor... maar om een hond zijn nek praktisch te breken omdat het beestje niet wil traplopen is IMHO compleet debiel.
Netzoals een halsband omdoen die stroomstoten afgeeftJa, zo kan ik ook wel een hond trainen.
Dat is in en in triest. Ik heb het helaas van dichtbij meegemaakt dat een hondje al zichzelf bezeek als het baasje naar hem keek.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:03 schreef Staal het volgende:
[..]
Het lijkt me ook niet goed als een dier doodsbang voor je is. Dan kan het wel luisteren maar lijkt me naar.
Kritiek an sich is prima, als dit maar wel gestoeld is op harde feiten, kom dan niet met dit soort flauwe opmerkingen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:58 schreef BeffJeck het volgende:
Ik heb het gevoel met CM 40 jaar terug in de tijd te gaan!
Heeft geen fuck met jaloezie te maken maar met common sense. Je gaat een hond geen stroomstoot band oid ombinden om hem te laten luisteren. Je gaat niet aan een hond zijn nek lopen sjorren als een idioot omdat de hond de trap niet op wil. Heeft geen fuck met dog whisperer of wat dan ook te maken. Dat is gewoon achterlijk.quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:55 schreef KillerBee4ever het volgende:
@BeffJeck: sorrie, maar dit riekt toch méér naar jaloezie (net als Gaus trouwens, die kan CM 'om de een of andere reden' ook niet uitstaan, maar dit terzijde...).
Ik kan me best voorstellen dat het vervelend is als mensen en hun hond die bij JOU langskomen voor training en/of advies, het denken beter te weten. Je zou ze kunnen vragen waarom ze dan een afspraak hebben gemaakt, toch? Het zou ze in ieder geval sieren om eerst af te zien wat je training / africhten voor effect heeft. Tot hier ben ik het met je eens. Om echter CM gelijk maar af te kraken (zoals in je reactie hier gelijk boven me) vind ik not done. CM behaald goede resultaten op ZIJN manier. [Quote]
Ja, lekker makkelijk. Als ik mijn hond helemaal de tering zou schoppen luistert hij ook vanzelf wel. Op MIJN manier![]()
[Quote]Ik heb geen honden (ben een katten mens), maar als ik zie hoe CM met honden omgaat en de resultaten die hij behaald (niet alleen op de korte, maar vooral natuurlijk ook op de lange termijn), neem ik daar mijn petje voor af. Die man is letterlijk en figuurlijk een dog whisperer. Of jij, Martin Gaus, of wie dan ook die in deze business bezig is, dit nu leuk vind of niet. Zet je jaloezie opzij en richt je op je eigen manier van trainen, als jij soortgelijke resultaten behaald als CM, wat is dan je probleem? Want behalve de soms lastige klanten die je aanhaalt (wat ik, nogmaals, begrijpelijk vind), zie ik weldegelijk jaloezie doorschemeren in je reacties.
1x ?quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:37 schreef KillerBee4ever het volgende:
Je hebt kritiek, en je hebt dit:
[..]
Kritiek an sich is prima, als dit maar wel gestoeld is op harde feiten, kom dan niet met dit soort flauwe opmerkingen.
Ik heb hem ooit (1x!) bezig gezien met een zogenaamde stroomband (en ik kijk het programma toch regelmatig), in een serieus probleem geval waar vrijwel niets anders hielp.
Maar je doet nu net alsof er 240V op het beestje wordt losgelaten en dat is natuurlijk niet het geval. Ook wordt er nu gesuggereerd dat dit een hond bang zou maken, nee, een hond (en geldt ook voor katten) wordt alleen bang voor jou, als hij jou associeert met het schokje (zelfs het woord 'schokje' vind ik al overkill om te noemen). Ik heb nog nooit 1 hond gezien die bang was of werd van CM en mensen die anders beweren, moeten misschien wat vaker zijn programma kijken...
goed verwoord!quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:53 schreef mvdejong het volgende:
De technieken van CM zien er af en toe best grof uit, maar zijn naar mijn idee ook noodzakelijk omdat de betreffende honden over het algemeen volkomen verziekt zijn door (vorige) eigenaren. En soms is het resultaat pure koppigheid, en ja, dan moet je de hond soms "breken" om er doorheen te komen. Als je je daaraan stoort, kijk eens hoe in een roedel wilde honden of wolven de orde wordt gehandhaafd, dat is ook "very tough love".
De technieken van CM gebruiken op een hond waar weinig mee mis is, is volkomen misplaatst, aan de andere kant zal bij sommige honden de Gaus-aanpak tot het soort problemen kunnen leiden waar dan wel weer een CM-aanpak nodig is voor correctie.
hier ga ik ff op in. ik heb iets tegen lijfelijk straffen van dieren of kinderen. desondanks heb ik mijn peuter van de week wel geslagen. ze bleef namelijk maar volwassenen slaan om dan nieuwsgierig te gaan staan kijken wat er dan gebeurt...... na een paar dagen en bijbehorende "nee. niet doen, dat mag niet dat doet zeer" heb ik een keer doelbewust een mep terug gegeven. want ze begrijpt anders niet dat het zeer doetquote:Op vrijdag 15 april 2011 13:41 schreef Qwea het volgende:
[..]
1x ?Misschien dan wat vaker kijken. Ik toch zeker al 4x. En dat maakt geen flikker uit of er nou 240 op staat of 5v. Feit is dat het achterlijk is.
Je blaat alsof je alles van honden weet, maar geeft in je reactie vervolgens toe dat je katten hebtMisschien moet je eerst eens een hond nemen en eens wat ervaring op doen alvorens zo hoog van de toren te blazen.
Jij doet die hond die band om, dus die band wordt gelinkt met jou. Als die band vervolgens een schok geeft, wordt dat beest bang voor die band. En omdat jij die band om doet indirect ook voor jou.
Heb je kinderen? Doe je die ook een band om? of je katten?
Wordt een hond er bang van, of weet ie dat ie fout doet bij een correctie. Of je 'm nou in z'n nekvel grijpt of een statische correctie geeft, wat is het verschil.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:41 schreef Qwea het volgende:
Jij doet die hond die band om, dus die band wordt gelinkt met jou. Als die band vervolgens een schok geeft, wordt dat beest bang voor die band. En omdat jij die band om doet indirect ook voor jou.
Katten worden ook regelmatig gecorrigeerd met plantenspuit, is dat ook zielig? En kinderen moet je soms ook corrigeren, maar daar zijn weer andere methodes voor.quote:Heb je kinderen? Doe je die ook een band om? of je katten?
Tac banden zijn een stevig discussiepunt, maar die worden niet veel gebruikt...quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou, sorry hoor... maar om een hond zijn nek praktisch te breken omdat het beestje niet wil traplopen is IMHO compleet debiel.
Netzoals een halsband omdoen die stroomstoten afgeeftJa, zo kan ik ook wel een hond trainen.
Prima, heb ik in principe niet zoveel op tegen. Maar als je kind bv schreeuwt ga je haar toch geen stroomband omdoen?quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:48 schreef simmu het volgende:
[..]
hier ga ik ff op in. ik heb iets tegen lijfelijk straffen van dieren of kinderen. desondanks heb ik mijn peuter van de week wel geslagen. ze bleef namelijk maar volwassenen slaan om dan nieuwsgierig te gaan staan kijken wat er dan gebeurt...... na een paar dagen en bijbehorende "nee. niet doen, dat mag niet dat doet zeer" heb ik een keer doelbewust een mep terug gegeven. want ze begrijpt anders niet dat het zeer doet
Waarom zou je een hond bij zijn nekvel moeten grijpen? Als je hond onder apel staat heb je aan woorden voldoende. Zo simpel is het. En doet een plantenspuit pijn? Nee. Weet jij hoe een hond die schok ervaart? Nee.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:52 schreef Piles het volgende:
[..]
Wordt een hond er bang van, of weet ie dat ie fout doet bij een correctie. Of je 'm nou in z'n nekvel grijpt of een statische correctie geeft, wat is het verschil.
Je moet een hond corrigeren, en dat gaat niet altijd met lieve woordjes, het blijven beesten.
[..]
Katten worden ook regelmatig gecorrigeerd met plantenspuit, is dat ook zielig? En kinderen moet je soms ook corrigeren, maar daar zijn weer andere methodes voor.
Wat een drama zeg, een schokje
En hoeveel leken denk jij die die rotzooi gebruiken want "oooooh CM doet het ook!" been there, done that, read the book, wrote the script, seen the movie and got the fucking t-shirt.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:54 schreef erodome het volgende:
[Quote]Het is geen slecht middel, wel een stevig middel dat nooit ondoordacht gebruikt mag worden.
Hier in de omgeving wordt erg veel met stroom gewerkt, bv onzichtbare afrasteringen en gewoon schrikdraad.
Het zorgt ervoor dat de erfhonden een enorm gebied hebben en niet mensen happen die langs komen of onder een auto lopen omdat ze toch van het erf afgaan.
Nee, het is niet zo zwart wit wat mij betrefd.
ja Cesar wordt ook echt geroepen voor honden die onder apel staanquote:Op vrijdag 15 april 2011 13:56 schreef Qwea het volgende:
[..]
Waarom zou je een hond bij zijn nekvel moeten grijpen? Als je hond onder apel staat heb je aan woorden voldoende. Zo simpel is het. En doet een plantenspuit pijn? Nee. Weet jij hoe een hond die schok ervaart? Nee.
Doe je iets niet goed.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:59 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
ja Cesar wordt ook echt geroepen voor honden die onder apel staan
we hebben hier te maken met honden met issues en/of onhandelbaar zijn: dan redt je het niet meer met alleen wat strenge woordjes
Nee, dan doen we het op de gaus manier, we stoppen de hond in een bench en gooien een doek eroverheen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:55 schreef Qwea het volgende:
[..]
Prima, heb ik in principe niet zoveel op tegen. Maar als je kind bv schreeuwt ga je haar toch geen stroomband omdoen?
Gaus raad de blafband aan....quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:59 schreef Qwea het volgende:
[..]
En hoeveel leken denk jij die die rotzooi gebruiken want "oooooh CM doet het ook!" been there, done that, read the book, wrote the script, seen the movie and got the fucking t-shirt.
Het zijn enorme kut banden IMHO.
En het wordt toch echt niet alleen gebruikt voor die shizzle wat jij opnoemt. Ook omdat hondjes buiten blaffen gebruiken ze ze.
tuurlijk luisteren al die honden niet gelijk als ze van de training afkomen. En al die dingen die je hier boven opnoemt zijn ook compleet debiel en zouden ook niet moeten kunnen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, dan doen we het op de gaus manier, we stoppen de hond in een bench en gooien een doek eroverheen.
Maar dat mogen we geen correctie noemen, geen straf noemen, dat is anders.....
Of we leggen de hond een halti om, geen enkele hond is daar blij mee, zelfs na maanden en maanden schuren ze nog overal tegenaan wat ze kunnen bereiken om dat ding af te krijgen en de jeuk te stillen.
Dan hebben we het nog niet eens over verkeerd gebruik gehad, zoveel mensen met een te lange lijn waar de hond dan inklapt, je moest eens weten wat voor klappen dat geeft op die nek, sterker nog, er zijn al nekken gebroken en hernia's veroorzaakt.
En als onze hond iets of iemand wil opeten leiden we hem af met ee koekie, want oh wee, je zal toch maar straffen zeg, nee liever doen we aan symptoombestrijding en houden we een hond die levenslang aan de lijn moet blijven en strak in de gaten gehouden moet worden.
Alles heeft zijn voor en nadelen, op sommige punten ben ik superdol op de clickermethode, maar ze worden er zo voergeil van, vele honden doen niets voor hun baas, alleen maar voor het voer en ik zie maar zelden een echt strak luisterende hond van die trainingen afkomen.
ik zie ook een trend: de honden die ik ken die van een puppysursus afkomen zijn allemaal vertyft en degene die gewoon met gezond verstand consequent(!) opgevoed zijn zijn voorbeeldige hondenquote:Op vrijdag 15 april 2011 14:02 schreef erodome het volgende:
Alles heeft zijn voor en nadelen, op sommige punten ben ik superdol op de clickermethode, maar ze worden er zo voergeil van, vele honden doen niets voor hun baas, alleen maar voor het voer en ik zie maar zelden een echt strak luisterende hond van die trainingen afkomen.
Gaus is ook een kneus. En leuk en aardig dat dat in zo'n boek staat... maar als piet op tv ziet bij CM dat de blafband werkt, gaat piet niet eerst het boek van CM kopen waar die waarschuwing in staat. En ja, ik weet ook hoe ze voelen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Gaus raad de blafband aan....
En nee, het zijn geen kutbanden, ze zijn niet voor leken en in al ceasars boeken waar deze band wordt aangehaald staat erbij dat dit alleen onder begeleiding mag omdat het anders meer kapot kan maken als helpen.
En ja ik weet hoe ze voelen, dat gaat van een simpele trilling tot een schok die minder is dan schrikdraad.
Tuurlijk, en dat zijn ook de dingen waarvan ik zeg: Goedzo kerel!quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:05 schreef megamandy het volgende:
Beter dit dan al die honden met een nekhernia dankzij onze grote vriend Martin Gaus![]()
Als mens met een normale hond kun je best de basistechnieken van Cesar gebruiken (positieve energie etc.). Dierenartsen zeggen dat je een hond niet van hongernijd kunt afhelpen, Cesar heb ik dat al een paarkeer zien doen door gewoon voor de bak te gaan staan.
De halti vind ik geen middel voor de leek, ze spreken belachelijk slecht over de slipketting, maar leggen wel een halti om bij een hond die een baas heeft die echt niets weet.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:04 schreef Qwea het volgende:
[..]
tuurlijk luisteren al die honden niet gelijk als ze van de training afkomen. En al die dingen die je hier boven opnoemt zijn ook compleet debiel en zouden ook niet moeten kunnen.
Alles zal ongetwijfeld zijn voor en nadelen hebben, maar ik ben gewoon van mening dat CM gewoon echt soms debiel bezig is.
Gaus hoort wel bij de officiele opleiding tot clickertrainer...quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:06 schreef Qwea het volgende:
[..]
Gaus is ook een kneus. En leuk en aardig dat dat in zo'n boek staat... maar als piet op tv ziet bij CM dat de blafband werkt, gaat piet niet eerst het boek van CM kopen waar die waarschuwing in staat. En ja, ik weet ook hoe ze voelen.
Ik weet ook hoe een schop onder mijn hol voelt, ervaart een hond toch ws anders dan ik dat doe.
En ja, ik vind het wel kutbanden.
Een halti of een gentle lead is ook niet voor een leek. Nou vind ik dat zelf ook kut dingen. En ja, ik weet dat het gebeurt. Maar je ziet ook mensen die hun hond een slipketting om doen (baloe heeft er ook 1 maar die zit nooit aan de riem dus die hangt enkel om) en er als een idioot aan gaan zitten trekken. Beide te debiel voor woorden. Dat moet gewoon niet, klaar.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:07 schreef erodome het volgende:
[..]
De halti vind ik geen middel voor de leek, ze spreken belachelijk slecht over de slipketting, maar leggen wel een halti om bij een hond die een baas heeft die echt niets weet.
Niks geen uitleg over het gevaar, gewoon dat dat goed is, heb ik letterlijk zien gebeuren.
En hoe bedoel je tuurlijk luisteren die honden niet gelijk als ze van training komen, wat een onzin, wat doe je dan op een training, als aan het eind je hond nog niet eens fatsoenlijk naast je kan blijven lopen, een halti nodig heeft om te kunnen wandelen zonder dat je arm uit de kom wordt getrokken.
Leuk voor Gaus. Dat ie een taart koopt en het gaat vierenquote:Op vrijdag 15 april 2011 14:10 schreef erodome het volgende:
[..]
[Quote]Gaus hoort wel bij de officiele opleiding tot clickertrainer...
Die is toch wel redelijk vooraanstaand en volgt de clickermethode tot op detail...
Ze moeten Gaus zelf afmakenquote:Weet je wat die zeggen, maak maar af die hond, als het met clickertraining niet werkt dan werkt niets.
nogmaals, ik vind het kutbanden.quote:En nee, het zijn echt geen kutbanden, alleen mogen ze alleen onder begeleiding gebruikt worden.
Dat mensen daar slecht mee omgaan gebeurd met alles, daar kan je ceasar of zelfs gaus de schuld niet van geven, alhoewel gaus niets verteld over gevaren en ceasar wel.
de hond van mijn schoonouders is ook zo'n loeder dat allerlei cursussen gedaan heeft (en nog geslaagt ookquote:Op vrijdag 15 april 2011 14:26 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Ik ben nog niet ziek van Ceasar Milan.... Ik gebruik hem vaak om mensen af te kraken, liefst mensen die doen alsof ze alles van hondengedrag weten, mijn advies naast zich neer leggen en niet het beste met de hond voor hebben.
Ik zal mensen in zo'n situatie nooit direct afvallen, ik weet al heel lang dat dat zinloos is.... Maar 5 minuten later wanneer de kinderen niet luisteren laat ik nog wel eens iets vallen over "geen roedelleider" en "calm submissive". Eigenlijk zou ik dan ook nog wel zo'n prikker willen gebruiken.
Verder heb ik het wel gehad met Ceasar Milan op tv, heb zijn serie gedownload maar ik kan me er na 10 afleveringen niet meer toe brengen om te kijken, ook al vind ik dierengedrag altijd erg interessant. Ben het vaak niet met hem eens, aan de andere kant vind ik zijn roedels thuis wel weer erg goed.
Erodome, ik hoef jou niet vertellen dat een teletac niet alleen als (positieve) correctie middel wordt gebruikt maar ook als negatieve bekrachting. Vooral in de jacht!quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:07 schreef erodome het volgende:
[..]
De halti vind ik geen middel voor de leek, ze spreken belachelijk slecht over de slipketting, maar leggen wel een halti om bij een hond die een baas heeft die echt niets weet.
Niks geen uitleg over het gevaar, gewoon dat dat goed is, heb ik letterlijk zien gebeuren.
En hoe bedoel je tuurlijk luisteren die honden niet gelijk als ze van training komen, wat een onzin, wat doe je dan op een training, als aan het eind je hond nog niet eens fatsoenlijk naast je kan blijven lopen, een halti nodig heeft om te kunnen wandelen zonder dat je arm uit de kom wordt getrokken.
ik zag er van de week één met een gentleleader en een flexlijn(ook van die ondingen)quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:11 schreef Qwea het volgende:
[..]
Een halti of een gentle lead is ook niet voor een leek. Nou vind ik dat zelf ook kut dingen. En ja, ik weet dat het gebeurt. Maar je ziet ook mensen die hun hond een slipketting om doen (baloe heeft er ook 1 maar die zit nooit aan de riem dus die hangt enkel om) en er als een idioot aan gaan zitten trekken. Beide te debiel voor woorden. Dat moet gewoon niet, klaar.
Waarom is dat onzin? Een hond blijft je altijd uit proberen en zal altijd proberen om boven je te komen. Baloe luisterde ook niet 100% nadat we van de basis cursus afkwamen. Het is toch niks meer dan normaal dat je daar aan moet werken?
En je hebt het wel leuk en aardig over die halti telkens, maar ik heb dat ding nergens genoemd en je doet voorkomen alsof ik een halti fan ben.
Volgens mij zijn en blijven honden opportunisten. Je kan ze best leren dat ze met hun bek van het aanrecht moeten blijven, en dit zullen ze ook doen als je er niet bent. Maar als jij iets aantrekkelijks op de rand van het aanrecht legt en wegloopt, zal die hond gaan kijken wat voor een lekkers daar ligt en het opvreten.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:41 schreef Leipo666 het volgende:
of je voedt je hond zo op dat hij geen dingen meer pakt van de tafel / aanrecht
Kan je nog andere manieren uitleggen om dit af te leren of eerlijk gezegd "ander gedrag aan te leren"quote:Op zaterdag 16 april 2011 11:11 schreef Greys het volgende:
Er zijn situaties waarbij die stroomband de redding van de hond is geweest. Zoals de aflevering met de hond die op het erf van het boerenbedrijf steeds achter de banden van de tractor aan joeg en daarbij zo ver ging dat hij al een oog was verloren, meerdere keren was geopereerd omdat hij steeds onder die banden liep.
Verder was het een uitstekende werk- en erfhond, maar wat ze ook hadden geprobeerd, dat kregen ze hem niet afgeleerd. Toen kreeg hij die band om, standje allerlaagst, klein schokje als hij bij de band in de buurt kwam en hij droop af. Daarna nog één keertje en hij is niet meer bij de banden in de buurt geweest. Redding van de mond, wat mij betreft.
Ik ben het wel met je eens, Ceasar is een laatste redmiddel.. Misschien dat je juist daarom zijn methodes niet op je "normale" hond zou moeten loslaten. Het ziet er heel veelbelovend uit, maar positieve beloning bereik je vaak veel meer mee. Hij heeft wel gelijk dat honden meer beweging en training nodig hebben, helaas zijn veel mensen niet echt bereid om dat te doen.quote:Op zaterdag 16 april 2011 11:11 schreef Greys het volgende:
Kortom, ik vind ook niet įlles goed wat CM doet, maar ik denk dat mensen er uit moeten halen aan info wat ze voor zichzelf goed lijkt en wat ze kunnen gebruiken. Niemand dwingt kijkers om het zelfde te doen, daar ben je altijd nog zelf bij met je gezonde verstand
Dat vind ik juist niet. De honden zijn zeer relaxed. Meestal lopen ze wat rond of liggen ze in relaxte toestand. Wat hij doet, vlees voeren in een roedel van 20, zou ik zelf nooit aandurven.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:43 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Verder vind ik persoonlijk dat de meeste honden nadat ze door CM behandelt zijn, vrij angstig lopen. Altijd tong uit de bek (stress), staart naar beneden en sloom. Dat hoeft van mij niet. Ik zie mijn hond graag vrolijk, met haar staart omhoog.
Het ligt een beetje aan wat de situatie is, maar ik zie vaak gestressde honden, is mijn gevoel.quote:Op zondag 17 april 2011 02:35 schreef childintime het volgende:
[..]
Dat vind ik juist niet. De honden zijn zeer relaxed. Meestal lopen ze wat rond of liggen ze in relaxte toestand. Wat hij doet, vlees voeren in een roedel van 20, zou ik zelf nooit aandurven.
Mijn eigen hond is een rustige hond. Die heeft niet veel correctie nodig. Maar als de bel gaat, of er komen mensen binnen, wil ik de leiding hebben en wil ik ook niet dat hij stompzinnig gaat staan blaffen. Zijn energie kan hij kwijt als we op de hei zijn en hij mag los rennen. In huis hoort hij zich te gedragen zoals ik dat wil.
Ik stond laatst even over de schutting met de buurvrouw te praten. Zij heeft er 3, totaal onopgevoedt. Terwijl we stonden te praten, sprong de jongste hond steeds tot aan haar schouderbladen tegen haar rug op. Gewoon een keer of 30 per minuut en het hield niet op. Ze riep een keer of 10 dat'ie op moest houden maar hond was helemaal doorgedraaid. Ik zou daar dus niet tegen kunnen. Ik wil een hond die gewoon leuk en normaal gedrag vertoont, ongeacht de situatie die zich voordoet.
Mijn hond is ook vaak in mijn buurt met opgeheven staart en in een vrolijke toestand. Maar zodra hij druk gedrag gaat lopen vertonen, gestrest gaat doen en als eerste overal bij wil zijn stuur ik hem zijn mand in. Ik bepaal wel wie er als eerste ergens is. Als ik bv aan het koken ben, wil ik de hond uit de keuken hebben. Als ik in de tuin aan het werk ben, wil ik dat de hond niet steeds voor mijn voeten staat, zodat als ik me omdraai ik niet meteen zowat mijn nek breek over die hond. Onze hond is een gezinslid, maar ik bepaal wel wanneer hij zich moet/ mag bemoeien met een situatie want ik ben nog altijd de baas
Hij gebruikt de middelen die de eigenaren gebruiken, in amerika is het blijkbaar nog redelijk gangbaar om met een prikketting te lopen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:16 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Erodome, ik hoef jou niet vertellen dat een teletac niet alleen als (positieve) correctie middel wordt gebruikt maar ook als negatieve bekrachting. Vooral in de jacht!
Wat betreft Gaus. Je kan een hoop over hem zeggen maar hij geeft wel toe dat hij jaren fout heeft gezeten. Ik vind hem de laatste jaren heel goed bezig.
We zijn jaren bezig geweest om slipkettingen, prikbanden, stroombanden uit te bannen. Maar vervolgens wordt dit weer doodleuk op TV getoond. Ik vind ook dat die martelwerktuigen niet verkocht mogen worden of alleen met vergunning aan een gedragstherapeut.
Mee eens, wat uitleg over de basistraining en hoe verder zou interresanter zijn.quote:Wat betreft CM. Ik ben niet tegen hem maar ik zie al maanden het zelfde kunstje. Of een rangorde probleem of een energieprobleem.
Trainingsdisks zijn een meer dan prima middel, ik noemde ook de plantenspuit alquote:Maar waar ik mijn aan erger is wanneer ik een "geur op mijn hond zet" en de hond begrijpt het niet, dat er gelijk een nono begint te jammeren over packleaders en CM.
Overigens Erodome hoe denk jij over trainingsdiscs? De meeste probleempjes die ik bij CM zag waren hiermee op te lossen zonder dat gesis en geprik in de hals.
Je hebt gelijk wat betreft de slipketting. Maar mijn motto is: " wanneer na 2 keer corrigeren de slipketting niet werkt, hou er dan maar mee op!"quote:Op zondag 17 april 2011 20:57 schreef erodome het volgende:
[..]
Hij gebruikt de middelen die de eigenaren gebruiken, in amerika is het blijkbaar nog redelijk gangbaar om met een prikketting te lopen.
Een slipketting een martelwerktuig noemen vind ik belachelijk, ik vind het 1000 keer beter dan gewoon een halsband en daar dan maar aan rukken(wat erg vaak gebeurd), het is een keurig opvoedmiddel, duidelijk voor de hond en vele malen minder risiko op nekletsel als bij bv die halti die er bij clickertraining bij wordt geroepen als de hond trekt aan de lijn en niet direct reageerd op het voer of aan de sterke kant is.
Nogsteeds is de slipketting 1 van de beste hulpmiddelen die ik ken, mits goed gebruikt natuurlijk.
De correctie is kort, het loslaten snel, je kan superpresies duidelijk maken wat niet en wat wel.
Het is een manier die honden vrijwel 1 op 1 begrijpen, in tegenstelling tot het enkel leunen op voerbeloning of de pavlov reactie direct aan voer gekoppeld.
Ik geloof nogsteeds niet in een correctie vrije opvoeding, grensen moeten aangegeven worden en bewaakt worden.
Binnen de clickermethode wordt ook gebruik gemaakt van correctie, neem bv die bench en het erin opsluiten bij verkeerd gedrag(bv druk zijn en om aandacht blijven klieren), werkt langzamer als bv een plantenspuit(echt fysieke correctie is niet nodig bij dat soort zaken), maar is net zo goed een correctie.
De stroomband is nu net zo goed niet in als dat hij dat ooit is geweest, dat is altijd al een specifiek middel geweest.
Het gebruik in buitengebieden is altijd al hoger geweest aangezien het de honden op het erf houdt net als de schapen in de wei.
[..]
Mee eens, wat uitleg over de basistraining en hoe verder zou interresanter zijn.
[..]
Trainingsdisks zijn een meer dan prima middel, ik noemde ook de plantenspuit al
Het sissen is gewoon zijn geluidje, je kan ook de "no" gebruiken, of wat dan ook, dat doet er niet toe, gewoon een geluid dat je gebruikt voor "nokken nu!".
Het aanraken begrijp ik van wat hij bedoeld, maar andere middelen zijn makkelijker omdat die altijd onpersoonlijk en licht zijn.
Die brengen je boodschap duidelijker over.
Hij kijkt gewoon heel erg vanuit de hond, als je zijn boeken leest vind je dat ook erg terug, hij werkt veel vanuit wat hij geobserveerd heeft.
De basistraining die hij voorsteld is ook erg van positief gedrag belonen, wat nog gaat negeren en te stout stoppen zonder hard te worden.
Goede gewoontes kweken zorgt voor een probleemloze hond zeg maar...daarin verschilt het minder van de clicker methode e.d. dan men denkt.
Het is jammer dat je hem alleen probleemdingen ziet oplossen, beter gezegd, mensen snappen niet goed wat ze zien, ze denken het is de tsss en het aanraken, maar dat is het niet.
Dat laatste vind ik ook afgrijselijk hoorquote:Op zondag 17 april 2011 21:45 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Je hebt gelijk wat betreft de slipketting. Maar mijn motto is: " wanneer na 2 keer corrigeren de slipketting niet werkt, hou er dan maar mee op!"
Wat ik wel goed aan CM vind is dat hij de mensen wijst op het feit dat honden beweging nodig hebben. En hij is verdomd goed in zijn timing en moment pakken.
Maar ik blijf erbij dat stroombanden alleen verkocht mogen worden aan erkende gedragstherapeuten.
Afgelopen weekend bij een jachttraining wezen kijken. Continue stroom op het beest totdat hij de bijtrol vast had. Toen ging de stroom er weer af. Dat soort "hondenliefhebbers" mogen ze afschieten. Hond volgen, net zolang stroom erop totdat de hond naast loopt. Ze moeten zich doodschamen.
Ik kan jou één ding voorspellen, dit gaat niet werken. Je gaat wel een ander probleem creėren nl. dat de hond bang wordt om te eten. Je zit al fout mbt het leerprincipe! Het is geen Pavlov maar Skinner. Je dient een positieve correctie toe om bepaald gedrag af te leren. Positief staat voor toevoegen, correctie= prikkel om bepaald gedrag te laten afnemen.quote:Op maandag 18 april 2011 00:53 schreef childintime het volgende:
Ik ga ook een band bestellen. Mijn hond is bijna 8, vreet al 7,5 jaar hondenpoep. Ik heb inmiddels het hele traject wel doorlopen en geen verandering. Hij heeft allerlei toegevoegde voedingsstoffen gehad om eventuele tekorten op te vangen. Ik heb hem gemuilkorfd (en zelfs dan doet'ie het nog, hij duwt gewoon dat hele korfje in een drol en likt het er van binnen af), ik heb allerlei speelgoed gekocht voor buiten om hem af te leiden (dit duurt precies 10 minuten en de interesse is weg), aan de riem uitlaten (en dan toch onder het mom van ik moet snuffelen want ik moet poepen even snel een drol pakken), ik heb denne-appels en steentjes naar zijn kop gegooid (waardoor hij dus alleen maar nog meer sneaky ging lopen doen); mijn trucendoos is leeg.......
Ik sprak vanmiddag iemand op de hei met een JR en hij had sinds vorige week zo'n band. Zijn JR had nogal de neiging als het een drukke toestand op de hei was, niet meer te kunnen luisteren en door te slaan, waardoor hij hem een halve dag kwijt was. In paniek is hij de halve dag op de fiets het hele natuurgebied afgegaan, in de angst dat zijn hond op de A1 platgereden was. Ik heb het gezien; de band werkt perfect. Hij gebruikte niet eens de electrische schokjes, maar de piep en daarna de tril functie (de Pavlov methode). De hond was voorbeeldig. Iedereen die een JR kent, weet dat deze zichzelf in een staat kunnen brengen tot ver over alle grenzen heen. Hij was nu aan het trainen om de hond wel lekker te laten rennen en spelen, maar niet meer dat grenzeloze, waardoor de hond niet meer vatbaar is voor correctie.
Ik heb in Juni 3 weken vakantie en dan wil ik met de hond gaan trainen. Ik moet hier zelf iedere seconde bijzijn en wil dat niet aan dochter overlaten. Het moment van waarschuwing dmv de band moet nl precies op het moment zijn dat hij over de grens gaat (een drol vreten).
Iemand nog tips, suggesties, ervaringen?
Clicker is perfect voor makkelijke hondjes, om alles nog iets mooier te maken.quote:Op zondag 17 april 2011 22:43 schreef BeffJeck het volgende:
Clickertraining is perfect om moeilijke oefeningen aan te leren!
Gaus was de eerste hondentrainer in Nederland die trainingen voor de huishond deed. Daarvoor had je alleen trainingen voor politiehonden enzo.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:21 schreef mc-Piel het volgende:
dan met tips van Gaus.. die slaan helemaal nergens op.
Ik ben ook van mening dat lang niet alles verkeerd is.quote:Op zondag 17 april 2011 23:23 schreef senesta het volgende:
Ik vind CM wel tof eigenlijk, ik kan me meestal goed vinden in zijn redeneringen.
als jij nou eens gaat uitzoeken wat positieve bekrachtiging en positieve correctie is!quote:Op maandag 18 april 2011 09:43 schreef Leipo666 het volgende:
alsof een hond geen verschil weet tussen stront en eten
stront eet hij op de hei / in het bos
voer eet hij thuis uit z'n bak
en hoe wil je een positieve correctie doen bij een hond die al van zichzelf een positieve prikkel krijgt als hij stront vreet? (hij vind het blijkbaar lekker)
de hele dag 'goed zo' roepen naar je hond als hij GEEN stront eetquote:Op maandag 18 april 2011 10:07 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
als jij nou eens gaat uitzoeken wat positieve bekrachtiging en positieve correctie is!
ik zal je even helpen! Jammer dat je niet de tijd heb genomen om het e.e.a. uit te zoeken. Had je een domme reactie gescheeld!quote:Op maandag 18 april 2011 10:09 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
de hele dag 'goed zo' roepen naar je hond als hij GEEN stront eet
Als dit de enige manier is waarop CM honden zou africhten, ja, dan zou ik ook mijn twijfels hebben.quote:Op vrijdag 15 april 2011 09:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
Heb je eigenlijk al echte voertraining gedaan op andere manieren, of heb je alleen gepoogd een eventueel tekort waar je bang voor wa op te vullen?quote:Op maandag 18 april 2011 00:53 schreef childintime het volgende:
Ik ga ook een band bestellen. Mijn hond is bijna 8, vreet al 7,5 jaar hondenpoep. Ik heb inmiddels het hele traject wel doorlopen en geen verandering. Hij heeft allerlei toegevoegde voedingsstoffen gehad om eventuele tekorten op te vangen. Ik heb hem gemuilkorfd (en zelfs dan doet'ie het nog, hij duwt gewoon dat hele korfje in een drol en likt het er van binnen af), ik heb allerlei speelgoed gekocht voor buiten om hem af te leiden (dit duurt precies 10 minuten en de interesse is weg), aan de riem uitlaten (en dan toch onder het mom van ik moet snuffelen want ik moet poepen even snel een drol pakken), ik heb denne-appels en steentjes naar zijn kop gegooid (waardoor hij dus alleen maar nog meer sneaky ging lopen doen); mijn trucendoos is leeg.......
Ik sprak vanmiddag iemand op de hei met een JR en hij had sinds vorige week zo'n band. Zijn JR had nogal de neiging als het een drukke toestand op de hei was, niet meer te kunnen luisteren en door te slaan, waardoor hij hem een halve dag kwijt was. In paniek is hij de halve dag op de fiets het hele natuurgebied afgegaan, in de angst dat zijn hond op de A1 platgereden was. Ik heb het gezien; de band werkt perfect. Hij gebruikte niet eens de electrische schokjes, maar de piep en daarna de tril functie (de Pavlov methode). De hond was voorbeeldig. Iedereen die een JR kent, weet dat deze zichzelf in een staat kunnen brengen tot ver over alle grenzen heen. Hij was nu aan het trainen om de hond wel lekker te laten rennen en spelen, maar niet meer dat grenzeloze, waardoor de hond niet meer vatbaar is voor correctie.
Ik heb in Juni 3 weken vakantie en dan wil ik met de hond gaan trainen. Ik moet hier zelf iedere seconde bijzijn en wil dat niet aan dochter overlaten. Het moment van waarschuwing dmv de band moet nl precies op het moment zijn dat hij over de grens gaat (een drol vreten).
Iemand nog tips, suggesties, ervaringen?
Er staat in haar post dat ze hem allerlei voedingsstoffen heeft gegevenquote:Op maandag 18 april 2011 12:03 schreef mvdejong het volgende:
Overigens, als het om poep eten gaat, zou je ook eens even met de dierenarts kunnen overleggen. Het is namelijk mogelijk dat de hond het doet om een gebrek aan bepaalde voedings-stoffen in het dieet te compenseren.
Ze zou nog eens eierkoeken met karnemelk kunnen proberen.quote:Op maandag 18 april 2011 12:04 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Er staat in haar post dat ze hem allerlei voedingsstoffen heeft gegeven
Wat zit daar dan in wat ze misschien missen?quote:Op maandag 18 april 2011 12:08 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ze zou nog eens eierkoeken met karnemelk kunnen proberen.
Heel eerlijk, ik ook niet. Heb het ook van horen zeggen. Mijn hond eet geen poep, dus geen idee of het werkt. Maar ik ken mensen die zweren erbij.quote:Op maandag 18 april 2011 13:07 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
[..]
Wat zit daar dan in wat ze misschien missen?
Ik hoor ook wel eens verse annanas. En hoewel ze erg weinig hebben aan fruit (koolhydraten), zit daar het enzym bromelaine in, wat helpt bij de vertering van eiwitten tot aminozuur.
Karnemelk misschien ivm de zuurtegraad, maar dat heb ik nog nooit gehoord. Eierkoeken hoor ik wel vaker, maar geen idee wat daar dan inzit...
Ik zal eens rondvragen, ben er wel benieuwd naar.quote:Op maandag 18 april 2011 13:16 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Heel eerlijk, ik ook niet. Heb het ook van horen zeggen. Mijn hond eet geen poep, dus geen idee of het werkt. Maar ik ken mensen die zweren erbij.
En niet geschoten is altijd mis, als je een probleem hebt met je hond.
Dat klopt sowieso.quote:Op maandag 18 april 2011 15:23 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
[..]
Ik zal eens rondvragen, ben er wel benieuwd naar.
Ik geloof heilig dat voeding bij alles onderschat wordt, dus waarom niet bij ontlasting eten.
Ik kwam tijdens een fietstochtje onlangs ook een echtpaar tegen, waarvan de honden takken niet alleen maar apporteerden, maar echt versplinterden en opaten. Het bleek dat die beesten dat alleen in het voorjaar deden, om wat extra van bepaalde voedings-stoffen binnen te krijgen (volgens hun dierenarts). Het waren redelijk jonge takken, dus geen kans op scherpe splinters.quote:Op maandag 18 april 2011 15:23 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
[..]
Ik zal eens rondvragen, ben er wel benieuwd naar.
Ik geloof heilig dat voeding bij alles onderschat wordt, dus waarom niet bij ontlasting eten.
Wat zat er in die takken dan (raakt zooo nieuwsgierig hier).quote:Op maandag 18 april 2011 15:27 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik kwam tijdens een fietstochtje onlangs ook een echtpaar tegen, waarvan de honden takken niet alleen maar apporteerden, maar echt versplinterden en opaten. Het bleek dat die beesten dat alleen in het voorjaar deden, om wat extra van bepaalde voedings-stoffen binnen te krijgen (volgens hun dierenarts). Het waren redelijk jonge takken, dus geen kans op scherpe splinters.
Maar honden hebben die neiging sowieso. 's Ochtends vroeg, als er nog dauw op het gras zit, hebben honden de neiging dat gras te eten. Zit ook iets in.quote:Op maandag 18 april 2011 15:33 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
[..]
Wat zat er in die takken dan (raakt zooo nieuwsgierig hier).
Ik spreek donderdag weer een dierenarts... maar mijn geheugen doet de laatste tijd rare dingen. Zal je zien dat ik het vergeet te vragen
Trouwens... Wanneer honden regelmatig gras eten, zie je dat al snel terug in de maag. Bij een sectie zien die magen er erg naar uit (allemaal diepe sneeėn).
De takken (ook al is het bv een wilgentak die niet splintert) zal ook wel zijn sporen nalaten.
Dat hangt erg van de soort tak af.quote:Op maandag 18 april 2011 15:33 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
[..]
Wat zat er in die takken dan (raakt zooo nieuwsgierig hier).
Is het je ook opgevallen dat ze soms naar een bepaalde soort gras neigen en andere keren naar andere soorten?quote:Op maandag 18 april 2011 16:51 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Maar honden hebben die neiging sowieso. 's Ochtends vroeg, als er nog dauw op het gras zit, hebben honden de neiging dat gras te eten. Zit ook iets in.
Met no time doel ik dan ook op een week of 2quote:Op maandag 18 april 2011 11:58 schreef Sorella het volgende:
Doet me denken aan een aflevering van cesar, die had een hond die werkelijk alles vrat van poep tot plastic.
De methode die hij gebruikte om het de hond af te leren lijkt heel veel op die erodrome als eerste beschrijft.
Hij legde ook poep neer in een caravan of een kamer en als de hond er naar keek of er van wou eten of er naar toe ging werd de hond ook gecorrigeerd.
Je moet er wat tijd insteken maar kost je niets, drollen kan je bij een manege wel krijgen, desnoods pluk je hondendrollen van een grasveld of straat af.
Dat is ook het enige dat ik ken wat honden en gras betreft.quote:Op maandag 18 april 2011 18:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Is het je ook opgevallen dat ze soms naar een bepaalde soort gras neigen en andere keren naar andere soorten?
Bij gras weet ik niet wat erin zit, soms wordt het gebruikt om een lekkere kots op te wekken, dat weet ik dan wel weer.
Ben ik het niet mee eens, verreweg de meeste honden zijn geen "geboren leiders" , die zitten uiteindelijk helemaal niet te wachten op een hoge plaats en varen wel bij regels die ze gaarne volgen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:43 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Volgens mij zijn en blijven honden opportunisten. Je kan ze best leren dat ze met hun bek van het aanrecht moeten blijven, en dit zullen ze ook doen als je er niet bent. Maar als jij iets aantrekkelijks op de rand van het aanrecht legt en wegloopt, zal die hond gaan kijken wat voor een lekkers daar ligt en het opvreten.
Nou zal het verschil van in hoe verre honden opportunisten zijn verschillen per ras, maar dat honden opportunisten zijn, daar blijf ik van uit gaan.
Weet men dat echt, weet men echt hoe ver dat gaat?quote:Dan, CM, tja. Zijn basics zullen bij 'normale' honden inderdaad werken, maar we weten toch al langer dat honden onze energie aanvoelen? Dat is toch niets nieuws? Dus natuurlijk voelt een hond het als je gespannen bent, of bang, of verdrietig.
Wat zijn jouw ervaringen met bachbloesem?quote:Op maandag 18 april 2011 18:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat hangt erg van de soort tak af.
Bv wilg wordt door alle dieren weleens gegeten wegen het pijnstillende en ontstekingsremmende aspect van die plant.
Haha leuk om te weten!quote:Op maandag 18 april 2011 18:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat hangt erg van de soort tak af.
Bv wilg wordt door alle dieren weleens gegeten wegen het pijnstillende en ontstekingsremmende aspect van die plant.
Ik dacht dat gras eten vaak temaken had met verkeerd voeren.quote:Op maandag 18 april 2011 16:51 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Maar honden hebben die neiging sowieso. 's Ochtends vroeg, als er nog dauw op het gras zit, hebben honden de neiging dat gras te eten. Zit ook iets in.
Wisselend, heb bij paarden de resceu wonderen zien verrichten bv, maar heb ook gezien dat het niets merkbaars bijdroeg.quote:Op maandag 18 april 2011 19:46 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Wat zijn jouw ervaringen met bachbloesem?
Honden zijn eigenlijk niet echt gebouwd op zoveel keer per dag en elke dag eten en in wilde vorm eten alle honden en wolven ook plantaardig voedsel, bv bessen e.d., maar ook wel gras voor de spijsvertering(misschien wat vezelfs nodig om de boel te schonen e.d., ik weet het niet) en andere plantaardige bronnen.quote:Op maandag 18 april 2011 20:20 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
[..]
Haha leuk om te weten!
[..]
Ik dacht dat gras eten vaak temaken had met verkeerd voeren.
Als het standaard gedrag is, is het vaak voor de maaltijd. Meestal zijn het dan honden die maar 1 (of 2)x per dag voeding krijgen. Omdat ze dan al snel 14 uur (of meer) nuchter staan, worden ze misselijk.
Vaak braken ze dan ook gal (geel), ook een teken dat de maag leeg is.
Niets mis met af en toe gras eten, maar standaard gras eten lijkt me niet helemaal gezond
Honden moet juist niet meer dan drie keer eten, liever minder.quote:Op maandag 18 april 2011 20:20 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
[..]
Haha leuk om te weten!
[..]
Ik dacht dat gras eten vaak temaken had met verkeerd voeren.
Als het standaard gedrag is, is het vaak voor de maaltijd. Meestal zijn het dan honden die maar 1 (of 2)x per dag voeding krijgen. Omdat ze dan al snel 14 uur (of meer) nuchter staan, worden ze misselijk.
Vaak braken ze dan ook gal (geel), ook een teken dat de maag leeg is.
Niets mis met af en toe gras eten, maar standaard gras eten lijkt me niet helemaal gezond
Wat is (qua verteerbaarheid) het grote verschil tussen gras en granen? Het is beiden rijk aan vezels..quote:Op maandag 18 april 2011 20:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Honden zijn eigenlijk niet echt gebouwd op zoveel keer per dag en elke dag eten en in wilde vorm eten alle honden en wolven ook plantaardig voedsel, bv bessen e.d., maar ook wel gras voor de spijsvertering(misschien wat vezelfs nodig om de boel te schonen e.d., ik weet het niet) en andere plantaardige bronnen.
Daarnaast die zelfmedicatie waarin het wilde dier goed geschoold wordt, maar het tamme dier niet, wat risiko's oplevert.
Honden zijn aan de andere kant ook niet gebouwd op wat wij ze vaak voorschotelen, alhoewel er wel een klein deel plantaardig in het wilde dieet zit behoren granen e.d. niet tot het dieet.
Veel voeding is niet zo heel best op het natuurlijke dieet afgesteld en veel honden hebben daar toch wel in meer of minder mate last van.
Ik zie nu dat graszaden zetmeel bevatten ja, was ik niet vanuit gegaan. Maar het gras wat een hond eet zijn altijd die lange brede ruwe soorten. Hooguit een keer gewoon gras (als er geen ander soort gras is), maar bloeiend gras heb ik ze nog nooit zien eten.quote:Op maandag 18 april 2011 21:43 Je beseft dat er een enorm verschil is tussen zaad(koolhydraten die omgezet worden in suikers) en blad(niet verteerbare vezel)?
Komop, nu ben je jezelf alleen maar aan het herhalen.quote:Op maandag 18 april 2011 21:43 schreef erodome het volgende:
Het is voor veel diersoorten zo dat ze letterlijk gebouwd zijn op honger zo nu en dan, andere diersoorten kunnen daar juist weer niet tegen, neem konijnen en paarden als vb.
Het gehele spijsverteringsgestel is gebouwd op bepaalde omstandigheden en functioneerd dan ook het beste in die omstandigheden.
Tussen poep eten en zijn eten thuis weet hij dondersgoed het verschil! Soms heeft'ie een drol in zijn bek (om mee te nemen naar huis, zodat'ie het in zijn mand lekker op kan peuzelen), door de manier hoe hij dan naar me kijkt en zich gedraagt merk ik meteen dat'ie iets heeft. Dat'ie het buiten eten af leert is alleen maar positief; in onze gemeente wordt er de laatste tijd regelmatig rattengif met glasscherven ertussen in uitlaatgebieden neergegooid. Eten hoort bij thuis en niet als we buiten zijn. Bij mijn hond is het een typisch geval van conditionering. Hij heeft geleerd toen hij pup was (van andere honden op de hei) om hondendrollen te eten. Ik zie zelfs aan hem dat hij soms met tegenzin een drol vreet. Hij moet daarna zelf ook zowat kotsen, maar kan het obsessieve gedrag toch niet laten.quote:Op maandag 18 april 2011 09:10 schreef BeffJeck het volgende:
Ik k
[..]
Ik kan jou één ding voorspellen, dit gaat niet werken. Je gaat wel een ander probleem creėren nl. dat de hond bang wordt om te eten. Je zit al fout mbt het leerprincipe! Het is geen Pavlov maar Skinner. Je dient een positieve correctie toe om bepaald gedrag af te leren. Positief staat voor toevoegen, correctie= prikkel om bepaald gedrag te laten afnemen.
CM gebruikt een teletac wanneer de hond door operante conditionering (hey...weer Skinner) zichzelf iets heeft aangeleerd. "mijn gedrag heeft effect", bijv hond blaft naar postbode, postbode loopt weg. Hond zal de volgende keer harder blaffen want zijn gedrag heeft effect.
Wanneer jij een teletac gaat gebruiken om de eerste levenbehoefte van een dier af te leren nl. eten dan ben je gewoon aan het klooien. De hond zal geen verschil zien tussen voer en een drol. Dus hoogst waarschijnlijk zal jouw hond angst krijgen om te eten!
Poep eten..jammer genoeg is dat heel moeilijk af te leren. De universiteit van Wageningen heeft mij een jaar of 6 geleden gevraagd of ik mee wilden doen met een proef. Door bezigheden elders heb ik daar jammer genoeg niet aan deel kunnen nemen. Heb ook nooit meer iets over gehoord.
Volgens mij is erodome gedragstherapeut. Als ik jou was zal ik eerst maar eens aan haar vragen hoe zij denkt over jouw expiriment!
Ero, ik heb dat allemaal al gedaan. Ik vind het ook helemaal niet erg als hij af en toe een hapje paarden of runderpoep eet (behoudens dat daar sterke anti worm middelen in kunnen zitten kan dit ook helemaal geen kwaad, eerder iets heel natuurlijks). Hij eet hondenpoep en is er vervolgens zelf doodziek van. De trucjes van iets lekkers geven op de momenten dat hij iets wil pakken of het toch heeft laten liggen zijn ook allemaal al geprobeerd. Het gevolg hiervan was dat hij de lekkere beloningshapjes nam en toch weer tussendoor de poep at. Hij werd in die tijd ook beduidend zwaarder door alle lekkere beloningen en drollen die hij binnen kreeg. Het is een Terrier (terruer) en die zijn nou vaak eenmaal moeilijk van hun obsessie af te houden.quote:Op maandag 18 april 2011 11:46 schreef erodome het volgende:
[..]
Heb je eigenlijk al echte voertraining gedaan op andere manieren, of heb je alleen gepoogd een eventueel tekort waar je bang voor wa op te vullen?
Ik kan zo al 2 goede manieren bedenken om dit op te lossen.
Neem bij een aardig iemand een paar heerlijke paardendrollen mee(deze zijn niet te goor voor woorden en zeer smakelijk volgens honden).
Doe eerst wat aandachts oefeningen met de hond en ga dan zo dichtbij de poep dat hij het kan ruiken/zien, zodra hij zijn aandacht naar de poep legt corrigeer je, ondersteund door een "no".
Dit hou je vol tot de hond niet meer op de poep let ook al loop je er met hem overheen, vergeet niet te belonen als de hond doet wat je wil, ook hierin opbouwend zijn, eerst kleine sta[jes belonen, daarna grotere stappen belonen.
Bouw het uit met andere soorten eten en poep en binnen no time heb je een hond die overal afblijft.
De andere manier is de yes/no setting gebruiken."(woorden voor commando's zijn verwisselbaar)
We beginnen met een stapel koekjes die we klaar hebben liggen voor beloning en een lekker koekje voor het verleiden.
Het verleidkoekje laten we zien in een open hand, zodra de hond erheen gaat sluiten we de hand en zeggen we "no" en sluiten de hand, we wachten tot de hond ergens anders naar kijkt, bij voorkeur zelfs naar jou en belonen dan met een koekje van de beloningsstapel en zeggen "yes".
Dit bouwen we uit naar koekje op de grond waar je snel je voet erover kan zetten en steeds verder weg.
Binnen no time heb je een hond die wat lekkers ziet liggen en dan nar jou kijkt om een yes of no te horen.
Het kan zijn dat je de laatste stappen overnieuw moet doen met poep, dat wil je niet in je hand namelijk, maar het werkt als een tierelier, ze pakken het snel op(voedselverdeling door de leider is heel natuurlijk voor ze).
De wetenschappelijke naam van de wilg is de "salix", en die stam kom je tegen in "acetylsalicylzuur", ook wel bekend als asperine. In vroeger tijden was het ook bij mensen bekend dat het kauwen op wilgenbast werkt tegen pijn en ontstekingen.quote:Op maandag 18 april 2011 20:20 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
[Dat hangt erg van de soort tak af.
Bv wilg wordt door alle dieren weleens gegeten wegen het pijnstillende en ontstekingsremmende aspect van die plant.]
Haha leuk om te weten!
Hij heeft gewoon gelijk, jij bent de roedelleider en jij bepaald hoe of wat.quote:Op dinsdag 19 april 2011 19:10 schreef TheHappyPrince het volgende:
Cesar Milan baseert zijn techniek op het hele dominant/onderdanig relatie tussen mens en dier. Sorry hoor, maar zo werkt dat volgens mij niet. Een hond moet zich prettig voelen bij een baas en er niet continu op bedacht zijn dat z'n baas hem een por in z'n zij kan geven. Het hoeft geen gelijkwaardige relatie te zijn, maar als ik hoor dat Cesar zegt dat hij 'een hond pas aandacht geeft als HIJ er zin in heeft', schiet me dat het verkeerde keelgat in.
Maar het is iets typisch Amerikaans, zijn houding bij honden doet me altijd denken aan een Amerikaanse legercommandant die z'n soldaten afbekt.
Vergeet niet dat dat vaak mensen zijn die de hond waarschijnlijk nooit echte beweging gaan bieden buiten.quote:Wat me overigens ook heel erg stoort is dat als de honden meer beweging nodig hebben Cesar en de baasjes ze op de loopband zetten om 'uit te laten'. Wtf, ga gewoon met die honden fietsen of wandelen. Het zal er wel mee te maken hebben dat Amerikanen ook liever naar hun brievenbus rijden ipv te lopen.
Wij hadden vroeger een hond die vocht. Iedere hond die hij tegenkwam (behalve zwarte Duitse Doggen of Ierse Setters, omdat hij er daar 2 van kende) aan viel. Echt agressief, meteen erbovenop duiken tot de hond in kwestie bang weg ging en dan was hij pas tevreden. Van alles hebben we geprobeerd, tot we er idd achter kwamen dat hij het fijn vond om te werken. Vanaf toen lieten we hem aan het begin van het bos een enorme boomstam zoeken en die zeulde hij de rest van de wandeling (zo'n uur) met zich mee. Als er dan een hond aankwam, hoefden we allen maar te zeggen "hou je stok vast he" en dan liep hij (wel lichtelijk gestrest) door. Zodoende kon hij toch nog loslopen. Anders was dat voor de rest van zijn leven niet meer mogelijk geweest.quote:Op dinsdag 19 april 2011 08:37 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Vervelend Childintime dat je hier zo'n last van hebt. Mijn hond deed het vroeger ook wel eens, een walgelijke gewoonte..
Die van mij heeft het uiteindelijk afgeleerd toen hij botten kreeg onderweg... Zijn enige doel werd dan om dat lekkere bot weer mee naar huis te brengen, ik moest dan altijd flink doorstappen. Zo liep hij dan zelfs de lekkerste poepjes voorbij![]()
Een andere optie zou kunnen zijn dat je hem slechts kort uit laat, zodat hij zijn behoeften kan doen... En dan verder met de hond naast de fiets, zodat hij ook niet de tijd heeft om poep te eten.
Soms ligt het aan het voedsel, maar daar heb je vast al wel eens in verdiept. Kom je er echt niet uit dan zou je eens over een gedragstherapeut na kunnen denken, die kennen vaak veel trucjes waar je zelf niet op komt..
Maar heb je weleens opgelet wanneer hij "prikt", alleen op de momenten dat er ongewenst gedrag ontstaat. Het is niet om de hond pijn te doen (honden ervaren pijn heel anders als mensen), het is om de hond uit zijn negatieve energie te halen. Je ziet dat ook bij een groep honden. Als de situatie gespannen wordt, "prikken" ze als het ware met de snuit tegen de zij van de ander, om de aandacht te vragen van die ander.quote:Op dinsdag 19 april 2011 19:10 schreef TheHappyPrince het volgende:
Cesar Milan baseert zijn techniek op het hele dominant/onderdanig relatie tussen mens en dier. Sorry hoor, maar zo werkt dat volgens mij niet. Een hond moet zich prettig voelen bij een baas en er niet continu op bedacht zijn dat z'n baas hem een por in z'n zij kan geven. Het hoeft geen gelijkwaardige relatie te zijn, maar als ik hoor dat Cesar zegt dat hij 'een hond pas aandacht geeft als HIJ er zin in heeft', schiet me dat het verkeerde keelgat in.
Maar het is iets typisch Amerikaans, zijn houding bij honden doet me altijd denken aan een Amerikaanse legercommandant die z'n soldaten afbekt.
Wat me overigens ook heel erg stoort is dat als de honden meer beweging nodig hebben Cesar en de baasjes ze op de loopband zetten om 'uit te laten'. Wtf, ga gewoon met die honden fietsen of wandelen. Het zal er wel mee te maken hebben dat Amerikanen ook liever naar hun brievenbus rijden ipv te lopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |