abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95529556
Ik ben al jaren bezig om honden op te voeden, te trainen en af te richten. Mijn favoriete hulpmiddelen zijn een clicker, trainingsdiscs en voer. De laatste tijd word ik, wanneer ik met honden bezig ben, steeds lastig gevallen door mensen die het beter weten. Dit omdat zij elke week de Dogwhisper kijken. Ik begin hier een beetje moe van te worden!

Zijn er meer Fokkers die Cesar moe zijn? Dan laat ik zijn gebruik van een prikker buiten beschouwing.
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:17:36 #2
141104 Patje1987
Madre me quiero un frikandel.
pi_95529808
Ik moet zeggen dat ik veel heb gehad aan de tips van Cesar, mijn hond Boyke was eerst niets mee te doen, enkel happen en blaffen naar andere honden en ook mensen. Door naar Cesar te kijken heb ik geleerd om de negatieve energie van de hond om te zetten naar positieve. Nu is hij een stuk rustiger en hoef ik niet veel geld neer te leggen voor een slechte hondentrainer.

Als hij niet luistert een knippen met je vingers en een ssshh geluid maken en Boyke weet genoeg. Of met mijn ene voet achter het standbeen een zacht tikje geven werkt ook prima.

Bedankt Cesar 14.gif
Wij vormen tezamen gezellig een schaar.
Sportief zijn wij allen en voor elkaar.
Ons doel en ons streven is vriendschap en vree
Aan ons de victorie aan RKC!
pi_95529868
Haha TS is geen packleader.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:20:29 #4
295731 mc-Piel
Haat Trollscience
pi_95529898
Cesar is mijn held.

Mijn hond blafte eerst als de bel ging, blafte bij andere honden, reet jonge kindjes open en poepte tegen het plafond.

Dankzij de tips van Cesar is ze nu een hardstikke lief schoothondje dat gek is op kindjes.

O+
Zon, doe geen poging.. Ik shine harder!
Uw professionele Trollscience-verwijderaar!
pi_95529902
Hey er staat toch heel duidelijk bij die show "don't try this at home". Wijs die mensen gewoon daar op.
pi_95529920
Kan ik mij wel voorstellen. Dr zullen vast meerdere methoden zijn, maar al die leken die denken dat de ceasar-methode de enige juiste is... :')
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:21:23 #7
295731 mc-Piel
Haat Trollscience
pi_95529935
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:20 schreef Sapstengel het volgende:
Hey er staat toch heel duidelijk bij die show "don't try this at home". Wijs die mensen gewoon daar op.
Dat is wel waar, het staat er altijd bij.
Maar ik ken het probleem TS, maar ik heb liever dat ze met tips van Cesar komen dan met tips van Gaus :') .. die slaan helemaal nergens op.
pi_95529979
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:20 schreef mc-Piel het volgende:
Cesar is mijn held.

Mijn hond blafte eerst als de bel ging, blafte bij andere honden, reet jonge kindjes open en poepte tegen het plafond.

Dankzij de tips van Cesar is ze nu een hardstikke lief schoothondje dat gek is op kindjes.

O+
Wat een held is die vent _O_
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_95530016
Mensen die honden training nodig hebben :')
Te dom om een hond op te voeden en te weten wat er bij komt kijken en het dan toch doen. :')
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_95530139
quote:
Op vrijdag 15 april 2011 09:21 schreef mc-Piel het volgende:

[..]

Dat is wel waar, het staat er altijd bij.
Maar ik ken het probleem TS, maar ik heb liever dat ze met tips van Cesar komen dan met tips van Gaus :') .. die slaan helemaal nergens op.
Ik ben geen Gausfan, wel ben ik een paar keer in zijn gedragscentrum geweest en ik vind dat hij daar goede dingen doet.
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:29:54 #11
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_95530184
Dankzij Cesar Milan kreeg ik voor mijn hond 450 euro, dat was echt fantastisch!
pi_95530357
Ach kennelijk werkt jou methode beter dan de methode die die mensen zelf proberen anders komen ze toch niet naar jou?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:36:29 #13
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95530371
Cesar doet goeie dingen, maar hij is ook compleet debiel.

Poos geleden een benner senner die de trap niet op wou, hij liep me een partij aan zijn riem te sjorren waardoor dat beest telkens klappen op zijn nek kreeg. Ik had echt zoiets van " Wtf? idioot" :{
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:37:21 #14
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95530402
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:20 schreef mc-Piel het volgende:
Cesar is mijn held.
poepte tegen het plafond.

Je had een tubhond?
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:38:13 #15
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95530417
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:29 schreef Daniel1976 het volgende:
Dankzij Cesar Milan kreeg ik voor mijn hond 450 euro, dat was echt fantastisch!
Genas hij ook je kanker?
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:39:10 #16
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95530441
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:24 schreef HostiMeister het volgende:
Mensen die honden training nodig hebben :')
Te dom om een hond op te voeden en te weten wat er bij komt kijken en het dan toch doen. :')
:')

Ja, mensen die auto rijles nodig hebben. Te dom om te kunnen rijden en te kunnen weten wat er bij komt kijken, en het dan toch doen!
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:41:43 #17
295731 mc-Piel
Haat Trollscience
pi_95530506
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:38 schreef Qwea het volgende:

[..]

Genas hij ook je kanker?
_O-

quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:37 schreef Qwea het volgende:

[..]

Je had een tubhond?
Ja! Gelukkig geen Blue waffle hond :@

Tevens, je ondertitel! ^O^
pi_95530645
quote:
9s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:39 schreef Qwea het volgende:

[..]

:')

Ja, mensen die auto rijles nodig hebben. Te dom om te kunnen rijden en te kunnen weten wat er bij komt kijken, en het dan toch doen!
Wettelijk verplicht. Hondencursus niet. Tang -> Varken.
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:48:41 #19
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95530749
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:45 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Wettelijk verplicht. Hondencursus niet. Tang -> Varken.
Maakt geen fuck uit. Het gaat erom dat mensen graag iets willen waarmee ze niet bekend zijn en daar iets voor willen volgen.

Nee, jij hebt liever zo'n josti die niet met hun hond heen gaat, er geen enkele controle over heeft en lekker overal op los laat zonder dat dat beest onder apel staat?
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:53:10 #20
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_95530921
De technieken van CM zien er af en toe best grof uit, maar zijn naar mijn idee ook noodzakelijk omdat de betreffende honden over het algemeen volkomen verziekt zijn door (vorige) eigenaren. En soms is het resultaat pure koppigheid, en ja, dan moet je de hond soms "breken" om er doorheen te komen. Als je je daaraan stoort, kijk eens hoe in een roedel wilde honden of wolven de orde wordt gehandhaafd, dat is ook "very tough love".

De technieken van CM gebruiken op een hond waar weinig mee mis is, is volkomen misplaatst, aan de andere kant zal bij sommige honden de Gaus-aanpak tot het soort problemen kunnen leiden waar dan wel weer een CM-aanpak nodig is voor correctie.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_95530928
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:48 schreef Qwea het volgende:

[..]

Maakt geen fuck uit. Het gaat erom dat mensen graag iets willen waarmee ze niet bekend zijn en daar iets voor willen volgen.

Nee, jij hebt liever zo'n josti die niet met hun hond heen gaat, er geen enkele controle over heeft en lekker overal op los laat zonder dat dat beest onder apel staat?
Nee, ik weet hoe je een hond opvoed, in tegenstelling tot de meeste mensen die zo'n beest nemen en geen idee hebben wat ze in huis halen aan verantwoordelijkheid.

Ik heb ook niets tegen puppy cursus, maar ik heb wat tegen 'goeroe's' die een hond die onhandelbaar is 'even recht komen zetten'. Dat betekent dat er in de opvoeding iets verkeerd is gegaan, daar kan ik slecht tegen.
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:55:46 #22
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95530997
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:53 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Nee, ik weet hoe je een hond opvoed, in tegenstelling tot de meeste mensen die zo'n beest nemen en geen idee hebben wat ze in huis halen aan verantwoordelijkheid.

Ik heb ook niets tegen puppy cursus, maar ik heb wat tegen 'goeroe's' die een hond die onhandelbaar is 'even recht komen zetten'. Dat betekent dat er in de opvoeding iets verkeerd is gegaan, daar kan ik slecht tegen.
eens.

Ik kreeg de indruk dat je in het algemeen tegen puppy cursus oid was.

Maar aan de andere kant is het of je hond zo verpest laten of er een "goeroe" bijhalen die er miss nog wat aan kan doen.

Met de nadruk op misschien, want de meeste van die lui zijn zakkenvullers.
pi_95531025
Nu pas?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 15 april 2011 @ 09:57:00 #24
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95531037
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:53 schreef mvdejong het volgende:
De technieken van CM zien er af en toe best grof uit, maar zijn naar mijn idee ook noodzakelijk omdat de betreffende honden over het algemeen volkomen verziekt zijn door (vorige) eigenaren. En soms is het resultaat pure koppigheid, en ja, dan moet je de hond soms "breken" om er doorheen te komen. Als je je daaraan stoort, kijk eens hoe in een roedel wilde honden of wolven de orde wordt gehandhaafd, dat is ook "very tough love".

De technieken van CM gebruiken op een hond waar weinig mee mis is, is volkomen misplaatst, aan de andere kant zal bij sommige honden de Gaus-aanpak tot het soort problemen kunnen leiden waar dan wel weer een CM-aanpak nodig is voor correctie.
Nou, sorry hoor... maar om een hond zijn nek praktisch te breken omdat het beestje niet wil traplopen is IMHO compleet debiel.

Netzoals een halsband omdoen die stroomstoten afgeeft :') Ja, zo kan ik ook wel een hond trainen.
  vrijdag 15 april 2011 @ 10:03:32 #25
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_95531295
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:57 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nou, sorry hoor... maar om een hond zijn nek praktisch te breken omdat het beestje niet wil traplopen is IMHO compleet debiel.

Netzoals een halsband omdoen die stroomstoten afgeeft :') Ja, zo kan ik ook wel een hond trainen.
Het lijkt me ook niet goed als een dier doodsbang voor je is. Dan kan het wel luisteren maar lijkt me naar.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 aoūt 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 15 april 2011 @ 10:09:04 #26
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95531504
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 10:03 schreef Staal het volgende:

[..]

Het lijkt me ook niet goed als een dier doodsbang voor je is. Dan kan het wel luisteren maar lijkt me naar.
Dat is in en in triest. Ik heb het helaas van dichtbij meegemaakt dat een hondje al zichzelf bezeek als het baasje naar hem keek.

:{

Je hond africhten is een kwestie van jezelf opstellen als packleader en gezag uitstralen. En weten hoe je met je hond om moet gaan.
  vrijdag 15 april 2011 @ 10:17:14 #27
42366 Staal
pi_95531844
Bij ons in de buurt loopt er ook een wat oudere man. Heel fier en trots maar die herder die er dan vlak achter sluipt. Zo'n in elkaar gedoken houding en alles hangt naar beneden. Ziet er triest uit.

Oh en TS, ik zou me van al die commentaartjes toch echt geen lor aantrekken.
Un certain jeune homme
  vrijdag 15 april 2011 @ 10:56:45 #28
308046 toxic_virus
Very toxic and dangerous...
pi_95533370
TS is overspannen ;)
pi_95533440
Ik heb het gevoel met CM 40 jaar terug in de tijd te gaan!
pi_95538162
@BeffJeck: sorrie, maar dit riekt toch méér naar jaloezie (net als Gaus trouwens, die kan CM 'om de een of andere reden' ook niet uitstaan, maar dit terzijde...).

Ik kan me best voorstellen dat het vervelend is als mensen en hun hond die bij JOU langskomen voor training en/of advies, het denken beter te weten. Je zou ze kunnen vragen waarom ze dan een afspraak hebben gemaakt, toch? Het zou ze in ieder geval sieren om eerst af te zien wat je training / africhten voor effect heeft. Tot hier ben ik het met je eens. Om echter CM gelijk maar af te kraken (zoals in je reactie hier gelijk boven me) vind ik not done. CM behaald goede resultaten op ZIJN manier.

Ik heb geen honden (ben een katten mens), maar als ik zie hoe CM met honden omgaat en de resultaten die hij behaald (niet alleen op de korte, maar vooral natuurlijk ook op de lange termijn), neem ik daar mijn petje voor af. Die man is letterlijk en figuurlijk een dog whisperer. Of jij, Martin Gaus, of wie dan ook die in deze business bezig is, dit nu leuk vind of niet. Zet je jaloezie opzij en richt je op je eigen manier van trainen, als jij soortgelijke resultaten behaald als CM, wat is dan je probleem? Want behalve de soms lastige klanten die je aanhaalt (wat ik, nogmaals, begrijpelijk vind), zie ik weldegelijk jaloezie doorschemeren in je reacties.
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
  vrijdag 15 april 2011 @ 13:04:30 #31
42366 Staal
pi_95538559
Niet alles is slecht wat Cesar Milan doet. Maar wel die stroombanden, stroomstoten, ruwheid die een hond bang maken. Jij vindt het misschien geweldig maar TS niet en om iemand dan meteen jaloers te noemen vind ik onzin. Als je kritiek hebt ben je natuurlijk niet meteen jaloers.
Un certain jeune homme
pi_95540044
Je hebt kritiek, en je hebt dit:

quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 10:58 schreef BeffJeck het volgende:
Ik heb het gevoel met CM 40 jaar terug in de tijd te gaan!
Kritiek an sich is prima, als dit maar wel gestoeld is op harde feiten, kom dan niet met dit soort flauwe opmerkingen.

Ik heb hem ooit (1x!) bezig gezien met een zogenaamde stroomband (en ik kijk het programma toch regelmatig), in een serieus probleem geval waar vrijwel niets anders hielp.
Maar je doet nu net alsof er 240V op het beestje wordt losgelaten en dat is natuurlijk niet het geval. Ook wordt er nu gesuggereerd dat dit een hond bang zou maken, nee, een hond (en geldt ook voor katten) wordt alleen bang voor jou, als hij jou associeert met het schokje (zelfs het woord 'schokje' vind ik al overkill om te noemen). Ik heb nog nooit 1 hond gezien die bang was of werd van CM en mensen die anders beweren, moeten misschien wat vaker zijn programma kijken...
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
  vrijdag 15 april 2011 @ 13:38:47 #33
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95540096
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 12:55 schreef KillerBee4ever het volgende:
@BeffJeck: sorrie, maar dit riekt toch méér naar jaloezie (net als Gaus trouwens, die kan CM 'om de een of andere reden' ook niet uitstaan, maar dit terzijde...).

Ik kan me best voorstellen dat het vervelend is als mensen en hun hond die bij JOU langskomen voor training en/of advies, het denken beter te weten. Je zou ze kunnen vragen waarom ze dan een afspraak hebben gemaakt, toch? Het zou ze in ieder geval sieren om eerst af te zien wat je training / africhten voor effect heeft. Tot hier ben ik het met je eens. Om echter CM gelijk maar af te kraken (zoals in je reactie hier gelijk boven me) vind ik not done. CM behaald goede resultaten op ZIJN manier. [Quote]

Ja, lekker makkelijk. Als ik mijn hond helemaal de tering zou schoppen luistert hij ook vanzelf wel. Op MIJN manier :')

[Quote]Ik heb geen honden (ben een katten mens), maar als ik zie hoe CM met honden omgaat en de resultaten die hij behaald (niet alleen op de korte, maar vooral natuurlijk ook op de lange termijn), neem ik daar mijn petje voor af. Die man is letterlijk en figuurlijk een dog whisperer. Of jij, Martin Gaus, of wie dan ook die in deze business bezig is, dit nu leuk vind of niet. Zet je jaloezie opzij en richt je op je eigen manier van trainen, als jij soortgelijke resultaten behaald als CM, wat is dan je probleem? Want behalve de soms lastige klanten die je aanhaalt (wat ik, nogmaals, begrijpelijk vind), zie ik weldegelijk jaloezie doorschemeren in je reacties.
Heeft geen fuck met jaloezie te maken maar met common sense. Je gaat een hond geen stroomstoot band oid ombinden om hem te laten luisteren. Je gaat niet aan een hond zijn nek lopen sjorren als een idioot omdat de hond de trap niet op wil. Heeft geen fuck met dog whisperer of wat dan ook te maken. Dat is gewoon achterlijk.

En wat hierboven me ook al gezegd wordt, hij doet ook best dingen wel goed. Maar dat moet ie dan weer verneuken met achterlijke acties :')

En dat jij jaloezie in TS zijn reacties ziet zegt maar over jou dan over TS denk ik :')
  vrijdag 15 april 2011 @ 13:41:49 #34
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95540238
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:37 schreef KillerBee4ever het volgende:
Je hebt kritiek, en je hebt dit:

[..]

Kritiek an sich is prima, als dit maar wel gestoeld is op harde feiten, kom dan niet met dit soort flauwe opmerkingen.

Ik heb hem ooit (1x!) bezig gezien met een zogenaamde stroomband (en ik kijk het programma toch regelmatig), in een serieus probleem geval waar vrijwel niets anders hielp.
Maar je doet nu net alsof er 240V op het beestje wordt losgelaten en dat is natuurlijk niet het geval. Ook wordt er nu gesuggereerd dat dit een hond bang zou maken, nee, een hond (en geldt ook voor katten) wordt alleen bang voor jou, als hij jou associeert met het schokje (zelfs het woord 'schokje' vind ik al overkill om te noemen). Ik heb nog nooit 1 hond gezien die bang was of werd van CM en mensen die anders beweren, moeten misschien wat vaker zijn programma kijken...
1x ? _O- Misschien dan wat vaker kijken. Ik toch zeker al 4x. En dat maakt geen flikker uit of er nou 240 op staat of 5v. Feit is dat het achterlijk is.

Je blaat alsof je alles van honden weet, maar geeft in je reactie vervolgens toe dat je katten hebt :') Misschien moet je eerst eens een hond nemen en eens wat ervaring op doen alvorens zo hoog van de toren te blazen.

Jij doet die hond die band om, dus die band wordt gelinkt met jou. Als die band vervolgens een schok geeft, wordt dat beest bang voor die band. En omdat jij die band om doet indirect ook voor jou.

Heb je kinderen? Doe je die ook een band om? of je katten?
pi_95540337
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:53 schreef mvdejong het volgende:

goed verwoord!

ik vind het gewoon vermakelijke tv trouwens :) maar wij hebben dan ook geen hond (ook al wil ik dat graag). die komt er pas als de kinders wat groter zijn.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_95540584
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:41 schreef Qwea het volgende:

[..]

1x ? _O- Misschien dan wat vaker kijken. Ik toch zeker al 4x. En dat maakt geen flikker uit of er nou 240 op staat of 5v. Feit is dat het achterlijk is.

Je blaat alsof je alles van honden weet, maar geeft in je reactie vervolgens toe dat je katten hebt :') Misschien moet je eerst eens een hond nemen en eens wat ervaring op doen alvorens zo hoog van de toren te blazen.

Jij doet die hond die band om, dus die band wordt gelinkt met jou. Als die band vervolgens een schok geeft, wordt dat beest bang voor die band. En omdat jij die band om doet indirect ook voor jou.

hier ga ik ff op in. ik heb iets tegen lijfelijk straffen van dieren of kinderen. desondanks heb ik mijn peuter van de week wel geslagen. ze bleef namelijk maar volwassenen slaan om dan nieuwsgierig te gaan staan kijken wat er dan gebeurt...... na een paar dagen en bijbehorende "nee. niet doen, dat mag niet dat doet zeer" heb ik een keer doelbewust een mep terug gegeven. want ze begrijpt anders niet dat het zeer doet
pi_95540739
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:41 schreef Qwea het volgende:
Wordt een hond er bang van, of weet ie dat ie fout doet bij een correctie. Of je 'm nou in z'n nekvel grijpt of een statische correctie geeft, wat is het verschil.
Je moet een hond corrigeren, en dat gaat niet altijd met lieve woordjes, het blijven beesten.
quote:
Katten worden ook regelmatig gecorrigeerd met plantenspuit, is dat ook zielig? En kinderen moet je soms ook corrigeren, maar daar zijn weer andere methodes voor.

Wat een drama zeg, een schokje :')
pi_95540807
quote:

[..]

Tac banden zijn een stevig discussiepunt, maar die worden niet veel gebruikt...
Ik heb het bij hem gezien bij ratelslang training, wat een dier veel veiligheid oplevert en bij een boer die geen tijd had om het anders te doen en waarbij de hond enorm gevaar liep om onder een trekker te komen en daar dood aan te gaan.

Zelf ken ik het van een paar jachthonden, die met de tac een enorme vrijheid hebben waar je u tegen zet, waar het alleen uiterste grensen bewaakt tijdens de jacht.

Het is geen slecht middel, wel een stevig middel dat nooit ondoordacht gebruikt mag worden.
Hier in de omgeving wordt erg veel met stroom gewerkt, bv onzichtbare afrasteringen en gewoon schrikdraad.
Het zorgt ervoor dat de erfhonden een enorm gebied hebben en niet mensen happen die langs komen of onder een auto lopen omdat ze toch van het erf afgaan.

Nee, het is niet zo zwart wit wat mij betrefd.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  vrijdag 15 april 2011 @ 13:55:37 #39
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95540868
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:48 schreef simmu het volgende:

[..]

hier ga ik ff op in. ik heb iets tegen lijfelijk straffen van dieren of kinderen. desondanks heb ik mijn peuter van de week wel geslagen. ze bleef namelijk maar volwassenen slaan om dan nieuwsgierig te gaan staan kijken wat er dan gebeurt...... na een paar dagen en bijbehorende "nee. niet doen, dat mag niet dat doet zeer" heb ik een keer doelbewust een mep terug gegeven. want ze begrijpt anders niet dat het zeer doet
Prima, heb ik in principe niet zoveel op tegen. Maar als je kind bv schreeuwt ga je haar toch geen stroomband omdoen?
  vrijdag 15 april 2011 @ 13:56:44 #40
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95540917
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:52 schreef Piles het volgende:

[..]

Wordt een hond er bang van, of weet ie dat ie fout doet bij een correctie. Of je 'm nou in z'n nekvel grijpt of een statische correctie geeft, wat is het verschil.
Je moet een hond corrigeren, en dat gaat niet altijd met lieve woordjes, het blijven beesten.

[..]

Katten worden ook regelmatig gecorrigeerd met plantenspuit, is dat ook zielig? En kinderen moet je soms ook corrigeren, maar daar zijn weer andere methodes voor.

Wat een drama zeg, een schokje :')
Waarom zou je een hond bij zijn nekvel moeten grijpen? Als je hond onder apel staat heb je aan woorden voldoende. Zo simpel is het. En doet een plantenspuit pijn? Nee. Weet jij hoe een hond die schok ervaart? Nee. :)
  vrijdag 15 april 2011 @ 13:59:46 #41
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95541052
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:54 schreef erodome het volgende:

[Quote]Het is geen slecht middel, wel een stevig middel dat nooit ondoordacht gebruikt mag worden.
Hier in de omgeving wordt erg veel met stroom gewerkt, bv onzichtbare afrasteringen en gewoon schrikdraad.
Het zorgt ervoor dat de erfhonden een enorm gebied hebben en niet mensen happen die langs komen of onder een auto lopen omdat ze toch van het erf afgaan.

Nee, het is niet zo zwart wit wat mij betrefd.
En hoeveel leken denk jij die die rotzooi gebruiken want "oooooh CM doet het ook!" been there, done that, read the book, wrote the script, seen the movie and got the fucking t-shirt.

Het zijn enorme kut banden IMHO.

En het wordt toch echt niet alleen gebruikt voor die shizzle wat jij opnoemt. Ook omdat hondjes buiten blaffen gebruiken ze ze. :|W
pi_95541058
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:56 schreef Qwea het volgende:

[..]

Waarom zou je een hond bij zijn nekvel moeten grijpen? Als je hond onder apel staat heb je aan woorden voldoende. Zo simpel is het. En doet een plantenspuit pijn? Nee. Weet jij hoe een hond die schok ervaart? Nee. :)
ja Cesar wordt ook echt geroepen voor honden die onder apel staan :')

we hebben hier te maken met honden met issues en/of onhandelbaar zijn: dan redt je het niet meer met alleen wat strenge woordjes :')
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 15 april 2011 @ 14:01:22 #43
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95541126
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:59 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

ja Cesar wordt ook echt geroepen voor honden die onder apel staan :')

we hebben hier te maken met honden met issues en/of onhandelbaar zijn: dan redt je het niet meer met alleen wat strenge woordjes :')
Doe je iets niet goed.

Mijn hond was totaal onhandelbaar naar andere honden toe. Met name naar reutjes. Hij doet het prima nu :)
pi_95541133
het zal allemaal denk ik heel veel van de hond afhangen. en sommige mensen moeten gewoon geen huisdieren nemen. net zoals er mensen zijn die gewoon nooit aan kinderen horen te beginnen. als er dan van die onmogelijke mensen dat toch gedaan hebben kan het zo maar zijn dat het wellicht uit kan maken (met als alternatief dat het dier afgemaakt moet worden) dat een dergelijk zwaar middel in handen van een expert bij een dier wel degelijk het verschil kan maken. laten we wel wezen: wanneer een kind uit huis geplaatst wordt is dat ook an sich een aktie die hele grote en meestal erge gevolgen heeft voor het kind. en toch gebeurt het geregeld wel omdat het alternatief erger is.

overigens is het programma wel een tikje misleidend hier en daar. die gast staat in het middelpunt en het lijkt alsof hij een dagje met dat dier dan bezig is en tadaaah! gefixt. terwijl in het eggie natuurlijk een team een langere periode met zo'n dier bezig is ;)
pi_95541172
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:55 schreef Qwea het volgende:

[..]

Prima, heb ik in principe niet zoveel op tegen. Maar als je kind bv schreeuwt ga je haar toch geen stroomband omdoen?
Nee, dan doen we het op de gaus manier, we stoppen de hond in een bench en gooien een doek eroverheen.
Maar dat mogen we geen correctie noemen, geen straf noemen, dat is anders.....

Of we leggen de hond een halti om, geen enkele hond is daar blij mee, zelfs na maanden en maanden schuren ze nog overal tegenaan wat ze kunnen bereiken om dat ding af te krijgen en de jeuk te stillen.
Dan hebben we het nog niet eens over verkeerd gebruik gehad, zoveel mensen met een te lange lijn waar de hond dan inklapt, je moest eens weten wat voor klappen dat geeft op die nek, sterker nog, er zijn al nekken gebroken en hernia's veroorzaakt.

En als onze hond iets of iemand wil opeten leiden we hem af met ee koekie, want oh wee, je zal toch maar straffen zeg, nee liever doen we aan symptoombestrijding en houden we een hond die levenslang aan de lijn moet blijven en strak in de gaten gehouden moet worden.

Alles heeft zijn voor en nadelen, op sommige punten ben ik superdol op de clickermethode, maar ze worden er zo voergeil van, vele honden doen niets voor hun baas, alleen maar voor het voer en ik zie maar zelden een echt strak luisterende hond van die trainingen afkomen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_95541244
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:59 schreef Qwea het volgende:

[..]

En hoeveel leken denk jij die die rotzooi gebruiken want "oooooh CM doet het ook!" been there, done that, read the book, wrote the script, seen the movie and got the fucking t-shirt.

Het zijn enorme kut banden IMHO.

En het wordt toch echt niet alleen gebruikt voor die shizzle wat jij opnoemt. Ook omdat hondjes buiten blaffen gebruiken ze ze. :|W
Gaus raad de blafband aan....

En nee, het zijn geen kutbanden, ze zijn niet voor leken en in al ceasars boeken waar deze band wordt aangehaald staat erbij dat dit alleen onder begeleiding mag omdat het anders meer kapot kan maken als helpen.

En ja ik weet hoe ze voelen, dat gaat van een simpele trilling tot een schok die minder is dan schrikdraad.
  vrijdag 15 april 2011 @ 14:04:33 #47
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95541248
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, dan doen we het op de gaus manier, we stoppen de hond in een bench en gooien een doek eroverheen.
Maar dat mogen we geen correctie noemen, geen straf noemen, dat is anders.....

Of we leggen de hond een halti om, geen enkele hond is daar blij mee, zelfs na maanden en maanden schuren ze nog overal tegenaan wat ze kunnen bereiken om dat ding af te krijgen en de jeuk te stillen.
Dan hebben we het nog niet eens over verkeerd gebruik gehad, zoveel mensen met een te lange lijn waar de hond dan inklapt, je moest eens weten wat voor klappen dat geeft op die nek, sterker nog, er zijn al nekken gebroken en hernia's veroorzaakt.

En als onze hond iets of iemand wil opeten leiden we hem af met ee koekie, want oh wee, je zal toch maar straffen zeg, nee liever doen we aan symptoombestrijding en houden we een hond die levenslang aan de lijn moet blijven en strak in de gaten gehouden moet worden.

Alles heeft zijn voor en nadelen, op sommige punten ben ik superdol op de clickermethode, maar ze worden er zo voergeil van, vele honden doen niets voor hun baas, alleen maar voor het voer en ik zie maar zelden een echt strak luisterende hond van die trainingen afkomen.
tuurlijk luisteren al die honden niet gelijk als ze van de training afkomen. En al die dingen die je hier boven opnoemt zijn ook compleet debiel en zouden ook niet moeten kunnen.

Alles zal ongetwijfeld zijn voor en nadelen hebben, maar ik ben gewoon van mening dat CM gewoon echt soms debiel bezig is.
pi_95541289
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:02 schreef erodome het volgende:
ik zie ook een trend: de honden die ik ken die van een puppysursus afkomen zijn allemaal vertyft en degene die gewoon met gezond verstand consequent(!) opgevoed zijn zijn voorbeeldige honden :) (je hebt toch ook geen cursus nodig om kinderen op te voeden?)
  vrijdag 15 april 2011 @ 14:05:42 #49
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_95541298
Beter dit dan al die honden met een nekhernia dankzij onze grote vriend Martin Gaus ;(
Als mens met een normale hond kun je best de basistechnieken van Cesar gebruiken (positieve energie etc.). Dierenartsen zeggen dat je een hond niet van hongernijd kunt afhelpen, Cesar heb ik dat al een paarkeer zien doen door gewoon voor de bak te gaan staan.
吴 曼 迪
  vrijdag 15 april 2011 @ 14:06:19 #50
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95541314
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Gaus raad de blafband aan....

En nee, het zijn geen kutbanden, ze zijn niet voor leken en in al ceasars boeken waar deze band wordt aangehaald staat erbij dat dit alleen onder begeleiding mag omdat het anders meer kapot kan maken als helpen.

En ja ik weet hoe ze voelen, dat gaat van een simpele trilling tot een schok die minder is dan schrikdraad.
Gaus is ook een kneus. En leuk en aardig dat dat in zo'n boek staat... maar als piet op tv ziet bij CM dat de blafband werkt, gaat piet niet eerst het boek van CM kopen waar die waarschuwing in staat. En ja, ik weet ook hoe ze voelen.

Ik weet ook hoe een schop onder mijn hol voelt, ervaart een hond toch ws anders dan ik dat doe.

En ja, ik vind het wel kutbanden.
  vrijdag 15 april 2011 @ 14:07:18 #51
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95541357
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:05 schreef megamandy het volgende:
Beter dit dan al die honden met een nekhernia dankzij onze grote vriend Martin Gaus ;(
Als mens met een normale hond kun je best de basistechnieken van Cesar gebruiken (positieve energie etc.). Dierenartsen zeggen dat je een hond niet van hongernijd kunt afhelpen, Cesar heb ik dat al een paarkeer zien doen door gewoon voor de bak te gaan staan.
Tuurlijk, en dat zijn ook de dingen waarvan ik zeg: Goedzo kerel!

Absoluut. Maar er zijn ook gewoon dingen bij waarvan ik zoiets heb van "Spoor je niet?"
pi_95541382
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:04 schreef Qwea het volgende:

[..]

tuurlijk luisteren al die honden niet gelijk als ze van de training afkomen. En al die dingen die je hier boven opnoemt zijn ook compleet debiel en zouden ook niet moeten kunnen.

Alles zal ongetwijfeld zijn voor en nadelen hebben, maar ik ben gewoon van mening dat CM gewoon echt soms debiel bezig is.
De halti vind ik geen middel voor de leek, ze spreken belachelijk slecht over de slipketting, maar leggen wel een halti om bij een hond die een baas heeft die echt niets weet.
Niks geen uitleg over het gevaar, gewoon dat dat goed is, heb ik letterlijk zien gebeuren.

En hoe bedoel je tuurlijk luisteren die honden niet gelijk als ze van training komen, wat een onzin, wat doe je dan op een training, als aan het eind je hond nog niet eens fatsoenlijk naast je kan blijven lopen, een halti nodig heeft om te kunnen wandelen zonder dat je arm uit de kom wordt getrokken.
pi_95541507
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:06 schreef Qwea het volgende:

[..]

Gaus is ook een kneus. En leuk en aardig dat dat in zo'n boek staat... maar als piet op tv ziet bij CM dat de blafband werkt, gaat piet niet eerst het boek van CM kopen waar die waarschuwing in staat. En ja, ik weet ook hoe ze voelen.

Ik weet ook hoe een schop onder mijn hol voelt, ervaart een hond toch ws anders dan ik dat doe.

En ja, ik vind het wel kutbanden.
Gaus hoort wel bij de officiele opleiding tot clickertrainer...
Die is toch wel redelijk vooraanstaand en volgt de clickermethode tot op detail...

Weet je wat die zeggen, maak maar af die hond, als het met clickertraining niet werkt dan werkt niets.

En nee, het zijn echt geen kutbanden, alleen mogen ze alleen onder begeleiding gebruikt worden.
Dat mensen daar slecht mee omgaan gebeurd met alles, daar kan je ceasar of zelfs gaus de schuld niet van geven, alhoewel gaus niets verteld over gevaren en ceasar wel.
  vrijdag 15 april 2011 @ 14:11:53 #54
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95541554
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:07 schreef erodome het volgende:

[..]

De halti vind ik geen middel voor de leek, ze spreken belachelijk slecht over de slipketting, maar leggen wel een halti om bij een hond die een baas heeft die echt niets weet.
Niks geen uitleg over het gevaar, gewoon dat dat goed is, heb ik letterlijk zien gebeuren.

En hoe bedoel je tuurlijk luisteren die honden niet gelijk als ze van training komen, wat een onzin, wat doe je dan op een training, als aan het eind je hond nog niet eens fatsoenlijk naast je kan blijven lopen, een halti nodig heeft om te kunnen wandelen zonder dat je arm uit de kom wordt getrokken.
Een halti of een gentle lead is ook niet voor een leek. Nou vind ik dat zelf ook kut dingen. En ja, ik weet dat het gebeurt. Maar je ziet ook mensen die hun hond een slipketting om doen (baloe heeft er ook 1 maar die zit nooit aan de riem dus die hangt enkel om) en er als een idioot aan gaan zitten trekken. Beide te debiel voor woorden. Dat moet gewoon niet, klaar.

Waarom is dat onzin? Een hond blijft je altijd uit proberen en zal altijd proberen om boven je te komen. Baloe luisterde ook niet 100% nadat we van de basis cursus afkwamen. Het is toch niks meer dan normaal dat je daar aan moet werken?

En je hebt het wel leuk en aardig over die halti telkens, maar ik heb dat ding nergens genoemd en je doet voorkomen alsof ik een halti fan ben.
  vrijdag 15 april 2011 @ 14:13:48 #55
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95541631
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:10 schreef erodome het volgende:

[..]

[Quote]Gaus hoort wel bij de officiele opleiding tot clickertrainer...
Die is toch wel redelijk vooraanstaand en volgt de clickermethode tot op detail...
Leuk voor Gaus. Dat ie een taart koopt en het gaat vieren ^O^

quote:
Weet je wat die zeggen, maak maar af die hond, als het met clickertraining niet werkt dan werkt niets.
Ze moeten Gaus zelf afmaken ^O^

quote:
En nee, het zijn echt geen kutbanden, alleen mogen ze alleen onder begeleiding gebruikt worden.
Dat mensen daar slecht mee omgaan gebeurd met alles, daar kan je ceasar of zelfs gaus de schuld niet van geven, alhoewel gaus niets verteld over gevaren en ceasar wel.
nogmaals, ik vind het kutbanden.
pi_95542197
Ik ben nog niet ziek van Ceasar Milan.... Ik gebruik hem vaak om mensen af te kraken, liefst mensen die doen alsof ze alles van hondengedrag weten, mijn advies naast zich neer leggen en niet het beste met de hond voor hebben.
Ik zal mensen in zo'n situatie nooit direct afvallen, ik weet al heel lang dat dat zinloos is.... Maar 5 minuten later wanneer de kinderen niet luisteren laat ik nog wel eens iets vallen over "geen roedelleider" en "calm submissive". Eigenlijk zou ik dan ook nog wel zo'n prikker willen gebruiken.

Verder heb ik het wel gehad met Ceasar Milan op tv, heb zijn serie gedownload maar ik kan me er na 10 afleveringen niet meer toe brengen om te kijken, ook al vind ik dierengedrag altijd erg interessant. Ben het vaak niet met hem eens, aan de andere kant vind ik zijn roedels thuis wel weer erg goed.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_95542289
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:26 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Ik ben nog niet ziek van Ceasar Milan.... Ik gebruik hem vaak om mensen af te kraken, liefst mensen die doen alsof ze alles van hondengedrag weten, mijn advies naast zich neer leggen en niet het beste met de hond voor hebben.
Ik zal mensen in zo'n situatie nooit direct afvallen, ik weet al heel lang dat dat zinloos is.... Maar 5 minuten later wanneer de kinderen niet luisteren laat ik nog wel eens iets vallen over "geen roedelleider" en "calm submissive". Eigenlijk zou ik dan ook nog wel zo'n prikker willen gebruiken.

Verder heb ik het wel gehad met Ceasar Milan op tv, heb zijn serie gedownload maar ik kan me er na 10 afleveringen niet meer toe brengen om te kijken, ook al vind ik dierengedrag altijd erg interessant. Ben het vaak niet met hem eens, aan de andere kant vind ik zijn roedels thuis wel weer erg goed.
de hond van mijn schoonouders is ook zo'n loeder dat allerlei cursussen gedaan heeft (en nog geslaagt ook :o ) maar totaal niet luistert, alleen maar blaft en alles van tafel opeet (zelfs een keer een pond bakboter en een volledige suikerpot :') )

heerlijk om dan commentaar te kunnen leveren in Cesar-stijl :7
pi_95542763
Honden zijn nou eenmaal honden... Wil je een goede packleader zijn, dan laat je je bakboter en suiker niet meer binnen bereik staan.... Bij mijn schoonmama leggen ze brood en chocola op het aanrecht.. Na 1 keer weet je dat ze er bij kunnen, en ga je maatregelen treffen.

Heb hier in huis geen honden maar katten, maar het idee blijft hetzelfde.... Je moet gewoon je eigen deel ook doen om slecht gedrag te voorkomen.
pi_95542868
of je voedt je hond zo op dat hij geen dingen meer pakt van de tafel / aanrecht ;)
pi_95542935
Nu met de pup gebeurd dat idd, het wegzetten van sommige spullen, maar als ze volwassen zijn is dat niet meer nodig.
Ook de pup wordt regelmatig voor het blok gezet om hem te leren dat hij gewoon ergens vanaf moet blijven, met een pup natuurlijk op een speelse en zachte manier, maar ze pakken het snel op.

Bij al mijn honden gold en geld, in volwassen staat kan ik een biefstuk op de salontafel leggen en weglopen zonder dat het opgegeten wordt.
pi_95543028
bij mij thuis was dat ook altijd het geval ^O^ (woon nu op mezelf zonder honden....)

bij mijn schoonouders moet je nog oppassen dat hij je kopje koffie niet even snel leegslobbert :')
als 'straf' een keertje foei en dat was het dan.....totdat hij natuurlijk weer wat anders lekkers ruikt/ziet :P
pi_95544245
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:07 schreef erodome het volgende:

[..]

Erodome, ik hoef jou niet vertellen dat een teletac niet alleen als (positieve) correctie middel wordt gebruikt maar ook als negatieve bekrachting. Vooral in de jacht!

Wat betreft Gaus. Je kan een hoop over hem zeggen maar hij geeft wel toe dat hij jaren fout heeft gezeten. Ik vind hem de laatste jaren heel goed bezig.

We zijn jaren bezig geweest om slipkettingen, prikbanden, stroombanden uit te bannen. Maar vervolgens wordt dit weer doodleuk op TV getoond. Ik vind ook dat die martelwerktuigen niet verkocht mogen worden of alleen met vergunning aan een gedragstherapeut.

Wat betreft CM. Ik ben niet tegen hem maar ik zie al maanden het zelfde kunstje. Of een rangorde probleem of een energieprobleem.

Maar waar ik mijn aan erger is wanneer ik een "geur op mijn hond zet" en de hond begrijpt het niet, dat er gelijk een nono begint te jammeren over packleaders en CM.

Overigens Erodome hoe denk jij over trainingsdiscs? De meeste probleempjes die ik bij CM zag waren hiermee op te lossen zonder dat gesis en geprik in de hals.
pi_95544314
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:11 schreef Qwea het volgende:

[..]

Een halti of een gentle lead is ook niet voor een leek. Nou vind ik dat zelf ook kut dingen. En ja, ik weet dat het gebeurt. Maar je ziet ook mensen die hun hond een slipketting om doen (baloe heeft er ook 1 maar die zit nooit aan de riem dus die hangt enkel om) en er als een idioot aan gaan zitten trekken. Beide te debiel voor woorden. Dat moet gewoon niet, klaar.

Waarom is dat onzin? Een hond blijft je altijd uit proberen en zal altijd proberen om boven je te komen. Baloe luisterde ook niet 100% nadat we van de basis cursus afkwamen. Het is toch niks meer dan normaal dat je daar aan moet werken?

En je hebt het wel leuk en aardig over die halti telkens, maar ik heb dat ding nergens genoemd en je doet voorkomen alsof ik een halti fan ben.
ik zag er van de week één met een gentleleader en een flexlijn(ook van die ondingen)
pi_95545318
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:41 schreef Leipo666 het volgende:
of je voedt je hond zo op dat hij geen dingen meer pakt van de tafel / aanrecht ;)
Volgens mij zijn en blijven honden opportunisten. Je kan ze best leren dat ze met hun bek van het aanrecht moeten blijven, en dit zullen ze ook doen als je er niet bent. Maar als jij iets aantrekkelijks op de rand van het aanrecht legt en wegloopt, zal die hond gaan kijken wat voor een lekkers daar ligt en het opvreten.
Nou zal het verschil van in hoe verre honden opportunisten zijn verschillen per ras, maar dat honden opportunisten zijn, daar blijf ik van uit gaan.

Dan, CM, tja. Zijn basics zullen bij 'normale' honden inderdaad werken, maar we weten toch al langer dat honden onze energie aanvoelen? Dat is toch niets nieuws? Dus natuurlijk voelt een hond het als je gespannen bent, of bang, of verdrietig.
Verder vind ik persoonlijk dat de meeste honden nadat ze door CM behandelt zijn, vrij angstig lopen. Altijd tong uit de bek (stress), staart naar beneden en sloom. Dat hoeft van mij niet. Ik zie mijn hond graag vrolijk, met haar staart omhoog.
Nou is het wel zo, dat het voor sommige honden een keuze is, of zo door het leven, of een spuitje, wat is dan wijsheid?

Wat betreft halti's, het zal ongetwijfeld werken, aangezien het voor de hond in z'n algemeenheid niet fijn is, het drukt op z'n neus, en dat is ongemakkelijk of doet zelfs pijn, daar zou ik ook langzaam van gaan lopen.
Ik vind halti's dingen om de hond te straffen om de onkunde van de baas. Je kan ook je hond onder controle leren houden.
En daarbij is het belangrijk om te onthouden wat honden zijn, alle honden trekken, dat doen ze. Dit kan je beperken, afleren, corrigeren, maar in de aard van het beestje zal hij/zij trekken. Als jij niet in staat bent dit te beperken zodat het hanteerbaar is, is dat jouw onkunde, en vind ik een halti sneu.
Sterkheidsbaas van alles.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 16 april 2011 @ 11:11:45 #65
163650 Greys
pi_95575535
Wat een beetje lastig is in deze discussie is dat CM er vaak (bijna altijd) pas bij gehaald wordt als de hond al volledig verziekt is door de baasjes.

Het gaat niet om een pup 'die je dan maar moet afleren niets van tafel te pakken'. Bij een blanco pup zou hij ook nooit een blafband oid gebruiken. Dus we moeten uitkijken dat we niet twee heel verschillende situaties door elkaar gaan halen.

Er zijn situaties waarbij die stroomband de redding van de hond is geweest. Zoals de aflevering met de hond die op het erf van het boerenbedrijf steeds achter de banden van de tractor aan joeg en daarbij zo ver ging dat hij al een oog was verloren, meerdere keren was geopereerd omdat hij steeds onder die banden liep.
Verder was het een uitstekende werk- en erfhond, maar wat ze ook hadden geprobeerd, dat kregen ze hem niet afgeleerd. Toen kreeg hij die band om, standje allerlaagst, klein schokje als hij bij de band in de buurt kwam en hij droop af. Daarna nog één keertje en hij is niet meer bij de banden in de buurt geweest. Redding van de hond, wat mij betreft.

Kortom, ik vind ook niet įlles goed wat CM doet, maar ik denk dat mensen er uit moeten halen aan info wat ze voor zichzelf goed lijkt en wat ze kunnen gebruiken. Niemand dwingt kijkers om het zelfde te doen, daar ben je altijd nog zelf bij met je gezonde verstand :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Greys op 16-04-2011 19:59:52 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_95575738

Nope ik ben fan!!! _O_ _O_ _O_ _O_ O+
pi_95589492
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 april 2011 11:11 schreef Greys het volgende:

Er zijn situaties waarbij die stroomband de redding van de hond is geweest. Zoals de aflevering met de hond die op het erf van het boerenbedrijf steeds achter de banden van de tractor aan joeg en daarbij zo ver ging dat hij al een oog was verloren, meerdere keren was geopereerd omdat hij steeds onder die banden liep.
Verder was het een uitstekende werk- en erfhond, maar wat ze ook hadden geprobeerd, dat kregen ze hem niet afgeleerd. Toen kreeg hij die band om, standje allerlaagst, klein schokje als hij bij de band in de buurt kwam en hij droop af. Daarna nog één keertje en hij is niet meer bij de banden in de buurt geweest. Redding van de mond, wat mij betreft.

Kan je nog andere manieren uitleggen om dit af te leren of eerlijk gezegd "ander gedrag aan te leren"

Heb jij het gezien dat hij op het laagste standje ging. Op televisie kunnen mensen ook vliegen!

Van deze vrouw ben ik erg gecharmeerd!

[ Bericht 23% gewijzigd door BeffJeck op 16-04-2011 19:23:43 ]
pi_95606020
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 april 2011 11:11 schreef Greys het volgende:
Kortom, ik vind ook niet įlles goed wat CM doet, maar ik denk dat mensen er uit moeten halen aan info wat ze voor zichzelf goed lijkt en wat ze kunnen gebruiken. Niemand dwingt kijkers om het zelfde te doen, daar ben je altijd nog zelf bij met je gezonde verstand :)
Ik ben het wel met je eens, Ceasar is een laatste redmiddel.. Misschien dat je juist daarom zijn methodes niet op je "normale" hond zou moeten loslaten. Het ziet er heel veelbelovend uit, maar positieve beloning bereik je vaak veel meer mee. Hij heeft wel gelijk dat honden meer beweging en training nodig hebben, helaas zijn veel mensen niet echt bereid om dat te doen.
  zondag 17 april 2011 @ 02:04:42 #69
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95609166
Ik ben ook fan ja. Gewoon het respect wat hij naar honden toe laat zien vind ik geweldig. Laat je hond in godsnaam een hond zijn, respecteer hem daarom, maar laat hem ook in zijn waarde en dus hond zijn, met behoefte aan regels, een roedel, duidelijk gedrag. Dus geen mensentaal (dat is zijn idee achter alleen maar shhh zeggen), geen mensen gedrag (want het is nou eenmaal een hond en hij heeft niet het vermogen tot denken wat wij wel hebben en dus beter zouden moeten weten).

Ik heb een bloedhekel aan van die gestreste, hyperneurotische honden die al gaan hijgen als ze iets horen of denken te zien.

En soms is een stroomband een manier om een hond zijn ongewenste, neurotische gedrag te doorbreken (waar'ie zelf ook heel veel last van heeft). Het gaat erom dat als je dat obsessieve gedrag doorbreekt, je een opening hebt om "normaal" gedrag aan te leren. Helaas is de pest idd dat mensen denken hun hond te kunnen laten luisteren dmv een stroomband en te pas en te onpas zoiets gaan gebruiken met alle negatieve gevolgen van dien, een stroomband is er alleen maar om ongewenst, negatief gedrag vanaf een afstand te kunnen doorbreken. Je moet daar echt mee om kunnen gaan en het niet als gemakzuchtig apparaat gaan beschouwen.

En juist de training die hij ze laat doen is van essentieel belang. Hoeveel lopen honden nou nog buiten? De meeste honden mogen blij zijn met een half uur per dag (per 24 uur!), dat is zo tegennatuurlijk voor een hond. Je zult al snel zien dat bij mensen die minstens 2 uur per dag met hun hond uitgaan, dat deze honden veel socialer gedrag vertonen en veel rustiger zijn.

En ja, het lijkt soms even vervelend, als hij een hond aan zijn halsband de trap op sleurt. Maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden ;) , na dit 3 keer gedaan te hebben, merkt de hond ineens dat er helemaal niets gebeurt als hij de trap oploopt en gaat gewoon. De hond wint hiermee ook enorm zelfvertrouwen. Niets zo erg, vervelend en gevaarlijk als een bange hond.
  zondag 17 april 2011 @ 02:35:02 #70
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95609806
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2011 15:43 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Verder vind ik persoonlijk dat de meeste honden nadat ze door CM behandelt zijn, vrij angstig lopen. Altijd tong uit de bek (stress), staart naar beneden en sloom. Dat hoeft van mij niet. Ik zie mijn hond graag vrolijk, met haar staart omhoog.

Dat vind ik juist niet. De honden zijn zeer relaxed. Meestal lopen ze wat rond of liggen ze in relaxte toestand. Wat hij doet, vlees voeren in een roedel van 20, zou ik zelf nooit aandurven.

Mijn eigen hond is een rustige hond. Die heeft niet veel correctie nodig. Maar als de bel gaat, of er komen mensen binnen, wil ik de leiding hebben en wil ik ook niet dat hij stompzinnig gaat staan blaffen. Zijn energie kan hij kwijt als we op de hei zijn en hij mag los rennen. In huis hoort hij zich te gedragen zoals ik dat wil.

Ik stond laatst even over de schutting met de buurvrouw te praten. Zij heeft er 3, totaal onopgevoedt. Terwijl we stonden te praten, sprong de jongste hond steeds tot aan haar schouderbladen tegen haar rug op. Gewoon een keer of 30 per minuut en het hield niet op. Ze riep een keer of 10 dat'ie op moest houden maar hond was helemaal doorgedraaid. Ik zou daar dus niet tegen kunnen. Ik wil een hond die gewoon leuk en normaal gedrag vertoont, ongeacht de situatie die zich voordoet.

Mijn hond is ook vaak in mijn buurt met opgeheven staart en in een vrolijke toestand. Maar zodra hij druk gedrag gaat lopen vertonen, gestrest gaat doen en als eerste overal bij wil zijn stuur ik hem zijn mand in. Ik bepaal wel wie er als eerste ergens is. Als ik bv aan het koken ben, wil ik de hond uit de keuken hebben. Als ik in de tuin aan het werk ben, wil ik dat de hond niet steeds voor mijn voeten staat, zodat als ik me omdraai ik niet meteen zowat mijn nek breek over die hond. Onze hond is een gezinslid, maar ik bepaal wel wanneer hij zich moet/ mag bemoeien met een situatie want ik ben nog altijd de baas ;)
pi_95611598
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 02:35 schreef childintime het volgende:

[..]

Dat vind ik juist niet. De honden zijn zeer relaxed. Meestal lopen ze wat rond of liggen ze in relaxte toestand. Wat hij doet, vlees voeren in een roedel van 20, zou ik zelf nooit aandurven.

Mijn eigen hond is een rustige hond. Die heeft niet veel correctie nodig. Maar als de bel gaat, of er komen mensen binnen, wil ik de leiding hebben en wil ik ook niet dat hij stompzinnig gaat staan blaffen. Zijn energie kan hij kwijt als we op de hei zijn en hij mag los rennen. In huis hoort hij zich te gedragen zoals ik dat wil.

Ik stond laatst even over de schutting met de buurvrouw te praten. Zij heeft er 3, totaal onopgevoedt. Terwijl we stonden te praten, sprong de jongste hond steeds tot aan haar schouderbladen tegen haar rug op. Gewoon een keer of 30 per minuut en het hield niet op. Ze riep een keer of 10 dat'ie op moest houden maar hond was helemaal doorgedraaid. Ik zou daar dus niet tegen kunnen. Ik wil een hond die gewoon leuk en normaal gedrag vertoont, ongeacht de situatie die zich voordoet.

Mijn hond is ook vaak in mijn buurt met opgeheven staart en in een vrolijke toestand. Maar zodra hij druk gedrag gaat lopen vertonen, gestrest gaat doen en als eerste overal bij wil zijn stuur ik hem zijn mand in. Ik bepaal wel wie er als eerste ergens is. Als ik bv aan het koken ben, wil ik de hond uit de keuken hebben. Als ik in de tuin aan het werk ben, wil ik dat de hond niet steeds voor mijn voeten staat, zodat als ik me omdraai ik niet meteen zowat mijn nek breek over die hond. Onze hond is een gezinslid, maar ik bepaal wel wanneer hij zich moet/ mag bemoeien met een situatie want ik ben nog altijd de baas ;)
Het ligt een beetje aan wat de situatie is, maar ik zie vaak gestressde honden, is mijn gevoel.
Vlees voeren in een roedel van 20 honden zou ik trouwens wel doen. Waarom jij niet?

Voor onze hond is het trouwens ook heel simpel, als er bezoek komt blaft ze niet, maar ze springt wel tegen het bezoek op (JEUJ! MENSEN!) dat wil ik niet hebben. Dus corrigeer ik dat en als ze niet luistert wacht daar de bench op haar, dan is het hup, de bench in. 5 minuten later vraag ik haar of het weer rustig kan, deurtje open, en meestal is ze dan rustig. :)

Als een hond trouwens naar mijn schouderbladen zou springen, echt wel dat ik d'r naar binnen/weg stuur. Dan moet de buurvrouw maar even wachten met kletsen.

Maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen manier van opvoeden, en dat is prima. Zolang de hond er maar niet onder lijdt. Dat vind ik het belangrijkste.

Mijn vriend heeft 1x geprobeerd onze hond te corrigeren door een voet voor haar borstkas te houden (ze moest wachten bij de straat oversteken dus niet voor hem, maar meer achter hem staan), daar kan ze niet tegen, stress en angst zijn de gevolgen daarvan. Aangezien de geschiedenis van onze hond niet bekend is (Spaanse straathond..) is de kans groot dat ze vervelende dingen heeft meegemaakt. Daarbij zijn de meeste methodes van CM dus nog te "hard".
Dat maakt CM niet slecht, ofzo, dat maakt gewoon iedere hond verschillend. En ik vind dat je daar naar moet handelen.
pi_95611770
TS is geen calm and assertive pack leader.
pi_95638876
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2011 15:16 schreef BeffJeck het volgende:

[..]

Erodome, ik hoef jou niet vertellen dat een teletac niet alleen als (positieve) correctie middel wordt gebruikt maar ook als negatieve bekrachting. Vooral in de jacht!

Wat betreft Gaus. Je kan een hoop over hem zeggen maar hij geeft wel toe dat hij jaren fout heeft gezeten. Ik vind hem de laatste jaren heel goed bezig.

We zijn jaren bezig geweest om slipkettingen, prikbanden, stroombanden uit te bannen. Maar vervolgens wordt dit weer doodleuk op TV getoond. Ik vind ook dat die martelwerktuigen niet verkocht mogen worden of alleen met vergunning aan een gedragstherapeut.
Hij gebruikt de middelen die de eigenaren gebruiken, in amerika is het blijkbaar nog redelijk gangbaar om met een prikketting te lopen.

Een slipketting een martelwerktuig noemen vind ik belachelijk, ik vind het 1000 keer beter dan gewoon een halsband en daar dan maar aan rukken(wat erg vaak gebeurd), het is een keurig opvoedmiddel, duidelijk voor de hond en vele malen minder risiko op nekletsel als bij bv die halti die er bij clickertraining bij wordt geroepen als de hond trekt aan de lijn en niet direct reageerd op het voer of aan de sterke kant is.
Nogsteeds is de slipketting 1 van de beste hulpmiddelen die ik ken, mits goed gebruikt natuurlijk.
De correctie is kort, het loslaten snel, je kan superpresies duidelijk maken wat niet en wat wel.
Het is een manier die honden vrijwel 1 op 1 begrijpen, in tegenstelling tot het enkel leunen op voerbeloning of de pavlov reactie direct aan voer gekoppeld.

Ik geloof nogsteeds niet in een correctie vrije opvoeding, grensen moeten aangegeven worden en bewaakt worden.
Binnen de clickermethode wordt ook gebruik gemaakt van correctie, neem bv die bench en het erin opsluiten bij verkeerd gedrag(bv druk zijn en om aandacht blijven klieren), werkt langzamer als bv een plantenspuit(echt fysieke correctie is niet nodig bij dat soort zaken), maar is net zo goed een correctie.

De stroomband is nu net zo goed niet in als dat hij dat ooit is geweest, dat is altijd al een specifiek middel geweest.
Het gebruik in buitengebieden is altijd al hoger geweest aangezien het de honden op het erf houdt net als de schapen in de wei.

quote:
Wat betreft CM. Ik ben niet tegen hem maar ik zie al maanden het zelfde kunstje. Of een rangorde probleem of een energieprobleem.
Mee eens, wat uitleg over de basistraining en hoe verder zou interresanter zijn.

quote:
Maar waar ik mijn aan erger is wanneer ik een "geur op mijn hond zet" en de hond begrijpt het niet, dat er gelijk een nono begint te jammeren over packleaders en CM.

Overigens Erodome hoe denk jij over trainingsdiscs? De meeste probleempjes die ik bij CM zag waren hiermee op te lossen zonder dat gesis en geprik in de hals.
Trainingsdisks zijn een meer dan prima middel, ik noemde ook de plantenspuit al ;)
Het sissen is gewoon zijn geluidje, je kan ook de "no" gebruiken, of wat dan ook, dat doet er niet toe, gewoon een geluid dat je gebruikt voor "nokken nu!".
Het aanraken begrijp ik van wat hij bedoeld, maar andere middelen zijn makkelijker omdat die altijd onpersoonlijk en licht zijn.
Die brengen je boodschap duidelijker over.

Hij kijkt gewoon heel erg vanuit de hond, als je zijn boeken leest vind je dat ook erg terug, hij werkt veel vanuit wat hij geobserveerd heeft.
De basistraining die hij voorsteld is ook erg van positief gedrag belonen, wat nog gaat negeren en te stout stoppen zonder hard te worden.
Goede gewoontes kweken zorgt voor een probleemloze hond zeg maar...daarin verschilt het minder van de clicker methode e.d. dan men denkt.

Het is jammer dat je hem alleen probleemdingen ziet oplossen, beter gezegd, mensen snappen niet goed wat ze zien, ze denken het is de tsss en het aanraken, maar dat is het niet.
pi_95642202
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 20:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Hij gebruikt de middelen die de eigenaren gebruiken, in amerika is het blijkbaar nog redelijk gangbaar om met een prikketting te lopen.

Een slipketting een martelwerktuig noemen vind ik belachelijk, ik vind het 1000 keer beter dan gewoon een halsband en daar dan maar aan rukken(wat erg vaak gebeurd), het is een keurig opvoedmiddel, duidelijk voor de hond en vele malen minder risiko op nekletsel als bij bv die halti die er bij clickertraining bij wordt geroepen als de hond trekt aan de lijn en niet direct reageerd op het voer of aan de sterke kant is.
Nogsteeds is de slipketting 1 van de beste hulpmiddelen die ik ken, mits goed gebruikt natuurlijk.
De correctie is kort, het loslaten snel, je kan superpresies duidelijk maken wat niet en wat wel.
Het is een manier die honden vrijwel 1 op 1 begrijpen, in tegenstelling tot het enkel leunen op voerbeloning of de pavlov reactie direct aan voer gekoppeld.

Ik geloof nogsteeds niet in een correctie vrije opvoeding, grensen moeten aangegeven worden en bewaakt worden.
Binnen de clickermethode wordt ook gebruik gemaakt van correctie, neem bv die bench en het erin opsluiten bij verkeerd gedrag(bv druk zijn en om aandacht blijven klieren), werkt langzamer als bv een plantenspuit(echt fysieke correctie is niet nodig bij dat soort zaken), maar is net zo goed een correctie.

De stroomband is nu net zo goed niet in als dat hij dat ooit is geweest, dat is altijd al een specifiek middel geweest.
Het gebruik in buitengebieden is altijd al hoger geweest aangezien het de honden op het erf houdt net als de schapen in de wei.

[..]

Mee eens, wat uitleg over de basistraining en hoe verder zou interresanter zijn.

[..]

Trainingsdisks zijn een meer dan prima middel, ik noemde ook de plantenspuit al ;)
Het sissen is gewoon zijn geluidje, je kan ook de "no" gebruiken, of wat dan ook, dat doet er niet toe, gewoon een geluid dat je gebruikt voor "nokken nu!".
Het aanraken begrijp ik van wat hij bedoeld, maar andere middelen zijn makkelijker omdat die altijd onpersoonlijk en licht zijn.
Die brengen je boodschap duidelijker over.

Hij kijkt gewoon heel erg vanuit de hond, als je zijn boeken leest vind je dat ook erg terug, hij werkt veel vanuit wat hij geobserveerd heeft.
De basistraining die hij voorsteld is ook erg van positief gedrag belonen, wat nog gaat negeren en te stout stoppen zonder hard te worden.
Goede gewoontes kweken zorgt voor een probleemloze hond zeg maar...daarin verschilt het minder van de clicker methode e.d. dan men denkt.

Het is jammer dat je hem alleen probleemdingen ziet oplossen, beter gezegd, mensen snappen niet goed wat ze zien, ze denken het is de tsss en het aanraken, maar dat is het niet.
Je hebt gelijk wat betreft de slipketting. Maar mijn motto is: " wanneer na 2 keer corrigeren de slipketting niet werkt, hou er dan maar mee op!"

Wat ik wel goed aan CM vind is dat hij de mensen wijst op het feit dat honden beweging nodig hebben. En hij is verdomd goed in zijn timing en moment pakken.

Maar ik blijf erbij dat stroombanden alleen verkocht mogen worden aan erkende gedragstherapeuten.

Afgelopen weekend bij een jachttraining wezen kijken. Continue stroom op het beest totdat hij de bijtrol vast had. Toen ging de stroom er weer af. Dat soort "hondenliefhebbers" mogen ze afschieten. Hond volgen, net zolang stroom erop totdat de hond naast loopt. Ze moeten zich doodschamen.
pi_95645732
Ik ben geen fan van clickertraining, voer training of zo,n band over de neustraining.
Geef mij maar de gewone ouderwetse slipketting.
Het voornaamste bij een hond om die goed op te voeden is als hij iets doet als een gek het beest prijzen en aanhalen ook al sta je 30 minuten in de kou en de regen je hond te roepen dat hij moet komen.

Ik ben fan van cesar alhoewel ik geen hond meer heb, 1 tip gebruik ik zelf ook bij vrienden van ons die een overenthousiaste boxer hebben (je eigen van de hond afkeren)

het was trouwens een sintbernhard die de trap niet op wou, als je goed keek zag je dat hij de lijn wel strak hield en alleen een beetje trok als de hond wat meegaf. Het zag er ruwer uit als dat het was.

Stroombanden zie ik heel af en toe dat hij die gebruikt maar dan ook in extreme situaties.
pi_95646066
Clickertraining is perfect om moeilijke oefeningen aan te leren!
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 17 april 2011 @ 23:07:23 #77
163650 Greys
pi_95647548
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 21:45 schreef BeffJeck het volgende:

[..]

Je hebt gelijk wat betreft de slipketting. Maar mijn motto is: " wanneer na 2 keer corrigeren de slipketting niet werkt, hou er dan maar mee op!"

Wat ik wel goed aan CM vind is dat hij de mensen wijst op het feit dat honden beweging nodig hebben. En hij is verdomd goed in zijn timing en moment pakken.

Maar ik blijf erbij dat stroombanden alleen verkocht mogen worden aan erkende gedragstherapeuten.

Afgelopen weekend bij een jachttraining wezen kijken. Continue stroom op het beest totdat hij de bijtrol vast had. Toen ging de stroom er weer af. Dat soort "hondenliefhebbers" mogen ze afschieten. Hond volgen, net zolang stroom erop totdat de hond naast loopt. Ze moeten zich doodschamen.
Dat laatste vind ik ook afgrijselijk hoor :Y
En CM gebruikt die banden ook nooit voor dat soort dingen. Alleen voor de 'laatste redding', zoals met die hond die zichzelf steeds verwondde door onder die grote tractorbanden te lopen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator zondag 17 april 2011 @ 23:23:52 #78
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_95648427
Ik vind CM wel tof eigenlijk, ik kan me meestal goed vinden in zijn redeneringen.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  maandag 18 april 2011 @ 00:53:09 #79
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95651767
Ik ga ook een band bestellen. Mijn hond is bijna 8, vreet al 7,5 jaar hondenpoep. Ik heb inmiddels het hele traject wel doorlopen en geen verandering. Hij heeft allerlei toegevoegde voedingsstoffen gehad om eventuele tekorten op te vangen. Ik heb hem gemuilkorfd (en zelfs dan doet'ie het nog, hij duwt gewoon dat hele korfje in een drol en likt het er van binnen af), ik heb allerlei speelgoed gekocht voor buiten om hem af te leiden (dit duurt precies 10 minuten en de interesse is weg), aan de riem uitlaten (en dan toch onder het mom van ik moet snuffelen want ik moet poepen even snel een drol pakken), ik heb denne-appels en steentjes naar zijn kop gegooid (waardoor hij dus alleen maar nog meer sneaky ging lopen doen); mijn trucendoos is leeg.......

Ik sprak vanmiddag iemand op de hei met een JR en hij had sinds vorige week zo'n band. Zijn JR had nogal de neiging als het een drukke toestand op de hei was, niet meer te kunnen luisteren en door te slaan, waardoor hij hem een halve dag kwijt was. In paniek is hij de halve dag op de fiets het hele natuurgebied afgegaan, in de angst dat zijn hond op de A1 platgereden was. Ik heb het gezien; de band werkt perfect. Hij gebruikte niet eens de electrische schokjes, maar de piep en daarna de tril functie (de Pavlov methode). De hond was voorbeeldig. Iedereen die een JR kent, weet dat deze zichzelf in een staat kunnen brengen tot ver over alle grenzen heen. Hij was nu aan het trainen om de hond wel lekker te laten rennen en spelen, maar niet meer dat grenzeloze, waardoor de hond niet meer vatbaar is voor correctie.

Ik heb in Juni 3 weken vakantie en dan wil ik met de hond gaan trainen. Ik moet hier zelf iedere seconde bijzijn en wil dat niet aan dochter overlaten. Het moment van waarschuwing dmv de band moet nl precies op het moment zijn dat hij over de grens gaat (een drol vreten).

Iemand nog tips, suggesties, ervaringen?
pi_95655592
Ik k
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 00:53 schreef childintime het volgende:
Ik ga ook een band bestellen. Mijn hond is bijna 8, vreet al 7,5 jaar hondenpoep. Ik heb inmiddels het hele traject wel doorlopen en geen verandering. Hij heeft allerlei toegevoegde voedingsstoffen gehad om eventuele tekorten op te vangen. Ik heb hem gemuilkorfd (en zelfs dan doet'ie het nog, hij duwt gewoon dat hele korfje in een drol en likt het er van binnen af), ik heb allerlei speelgoed gekocht voor buiten om hem af te leiden (dit duurt precies 10 minuten en de interesse is weg), aan de riem uitlaten (en dan toch onder het mom van ik moet snuffelen want ik moet poepen even snel een drol pakken), ik heb denne-appels en steentjes naar zijn kop gegooid (waardoor hij dus alleen maar nog meer sneaky ging lopen doen); mijn trucendoos is leeg.......

Ik sprak vanmiddag iemand op de hei met een JR en hij had sinds vorige week zo'n band. Zijn JR had nogal de neiging als het een drukke toestand op de hei was, niet meer te kunnen luisteren en door te slaan, waardoor hij hem een halve dag kwijt was. In paniek is hij de halve dag op de fiets het hele natuurgebied afgegaan, in de angst dat zijn hond op de A1 platgereden was. Ik heb het gezien; de band werkt perfect. Hij gebruikte niet eens de electrische schokjes, maar de piep en daarna de tril functie (de Pavlov methode). De hond was voorbeeldig. Iedereen die een JR kent, weet dat deze zichzelf in een staat kunnen brengen tot ver over alle grenzen heen. Hij was nu aan het trainen om de hond wel lekker te laten rennen en spelen, maar niet meer dat grenzeloze, waardoor de hond niet meer vatbaar is voor correctie.

Ik heb in Juni 3 weken vakantie en dan wil ik met de hond gaan trainen. Ik moet hier zelf iedere seconde bijzijn en wil dat niet aan dochter overlaten. Het moment van waarschuwing dmv de band moet nl precies op het moment zijn dat hij over de grens gaat (een drol vreten).

Ik kan jou één ding voorspellen, dit gaat niet werken. Je gaat wel een ander probleem creėren nl. dat de hond bang wordt om te eten. Je zit al fout mbt het leerprincipe! Het is geen Pavlov maar Skinner. Je dient een positieve correctie toe om bepaald gedrag af te leren. Positief staat voor toevoegen, correctie= prikkel om bepaald gedrag te laten afnemen.

CM gebruikt een teletac wanneer de hond door operante conditionering (hey...weer Skinner) zichzelf iets heeft aangeleerd. "mijn gedrag heeft effect", bijv hond blaft naar postbode, postbode loopt weg. Hond zal de volgende keer harder blaffen want zijn gedrag heeft effect.
Wanneer jij een teletac gaat gebruiken om de eerste levenbehoefte van een dier af te leren nl. eten dan ben je gewoon aan het klooien. De hond zal geen verschil zien tussen voer en een drol. Dus hoogst waarschijnlijk zal jouw hond angst krijgen om te eten!

Poep eten..jammer genoeg is dat heel moeilijk af te leren. De universiteit van Wageningen heeft mij een jaar of 6 geleden gevraagd of ik mee wilden doen met een proef. Door bezigheden elders heb ik daar jammer genoeg niet aan deel kunnen nemen. Heb ook nooit meer iets over gehoord.

Volgens mij is erodome gedragstherapeut. Als ik jou was zal ik eerst maar eens aan haar vragen hoe zij denkt over jouw expiriment!
pi_95656386
alsof een hond geen verschil weet tussen stront en eten :')

stront eet hij op de hei / in het bos
voer eet hij thuis uit z'n bak

en hoe wil je een positieve correctie doen bij een hond die al van zichzelf een positieve prikkel krijgt als hij stront vreet? (hij vind het blijkbaar lekker)
pi_95656957
Bij stereotiep gedrag (zoals achter de staart aan rennen, poten kapot likken) speelt endorfine een grote rol. Doordat ze bij dit gedrag endorfine aanmaken, voelt het lekker. Daardoor blijven ze het herhalen.
Na een langere periode is de aanmaak van endorfine laag, en is het een gewoonte geworden.

Wanneer het in het begin stadium zit, is het simpel op te lossen met een medicijn wat de aanmaak van endorfine beheerst. Het voelt niet lekker meer, dus het stadium gewoonte wordt niet bereikt.

Ik weet niet in hoeverre dit ook een rol kan spelen bij poep eten. Zeker bij Labradors (die vaak een echte obsessie voor voer hebben).

quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 22:43 schreef BeffJeck het volgende:
Clickertraining is perfect om moeilijke oefeningen aan te leren!
Clicker is perfect voor makkelijke hondjes, om alles nog iets mooier te maken.

Met echte problemen (bv angst of agressie) heb je geen fuck aan de klikker.

quote:
7s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:21 schreef mc-Piel het volgende:
dan met tips van Gaus :') .. die slaan helemaal nergens op.
Gaus was de eerste hondentrainer in Nederland die trainingen voor de huishond deed. Daarvoor had je alleen trainingen voor politiehonden enzo.
Niet zo gek dus, dat zijn oude materiaal anders is dan het huidige materiaal. In de '80 was de mentaliteit ook anders.

Volgens mij heeft hij in Nederland de clicker bekend gemaakt.

quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 23:23 schreef senesta het volgende:
Ik vind CM wel tof eigenlijk, ik kan me meestal goed vinden in zijn redeneringen.
Ik ben ook van mening dat lang niet alles verkeerd is.

Wat alleen wel jammer is, is dat mensen het in een verkeerd context plaatsen. Of nooit meer een alternatief durven te zoeken als iets succesvol is.

Als bv de keus is tussen een prikband of inslapen, vind ik de prikband niet zo erg meer. Zolang het maar een uiterst redmiddel is, en tijdelijk.
Zodra zijn gedrag weer bijgesteld is, moet je van die prikband af. Die moet hij niet zijn hele leven houden.
De kijker ziet dat iets werkt, en neemt dat over. Daarna stappen ze er niet meer vanaf. Dat is jammer in mijn ogen...
pi_95657024
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 09:43 schreef Leipo666 het volgende:
alsof een hond geen verschil weet tussen stront en eten :')

stront eet hij op de hei / in het bos
voer eet hij thuis uit z'n bak

en hoe wil je een positieve correctie doen bij een hond die al van zichzelf een positieve prikkel krijgt als hij stront vreet? (hij vind het blijkbaar lekker)

als jij nou eens gaat uitzoeken wat positieve bekrachtiging en positieve correctie is!
pi_95657081
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2011 10:07 schreef BeffJeck het volgende:

[..]

als jij nou eens gaat uitzoeken wat positieve bekrachtiging en positieve correctie is!
de hele dag 'goed zo' roepen naar je hond als hij GEEN stront eet :?
pi_95657581
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 10:09 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

de hele dag 'goed zo' roepen naar je hond als hij GEEN stront eet :?
ik zal je even helpen! Jammer dat je niet de tijd heb genomen om het e.e.a. uit te zoeken. Had je een domme reactie gescheeld!

straf=correctie

Positieve bekrachtiging: het aanbieden van een positieve prikkel (b.v. voedsel, geven van speelgoed aan kind)
Negatieve bekrachtiging: het achterwege blijven of ophouden van de negatieve prikkel (b.v. hard lawaai of stroomstootje)
Positieve straf/ correctie: het aanbieden van een negatieve prikkel
Negatieve straf/ correctie: de afwezigheid of ophouden van de positieve prikkel (bijvoorbeeld onthouden van voedsel, een kind zijn speelgoed afnemen als het vervelend is).
  maandag 18 april 2011 @ 10:39:54 #86
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95658029
Ik word heel erg moe van mensen die een hond aanschaffen zonder enig idee te hebben waar ze aan beginnen. Om vervolgens keihard te falen in de opvoeding ervan. Ik erger me vooral aan die tokkies die een Pitje aanschaffen of een andere hond die erg vatbaar is voor wangedrag.
  maandag 18 april 2011 @ 10:52:05 #87
8252 mvdejong
pi_95658412
quote:

[..]

Als dit de enige manier is waarop CM honden zou africhten, ja, dan zou ik ook mijn twijfels hebben.

Echter, deze drastische aanpak zie je CM maar zelden toepassen, in veel gevallen leert hij de hond zijn juiste positie in de "roedel" zonder het beest zelfs maar aan te raken, of door een zet te geven met zijn hand of voet. En vooral door consistent te zijn. En in sommige gevallen ziet hij dat het probleem niet eens zit in een hond die niet bereid is zichzelf "onder" de mens te plaatsen, maar dat het een gebrek aan voldoende beweging is, en gaat hij fietsen of rolschaatsen met het beest. Of hij laat de hond beleven wat normaal honds gedrag is door ze kortere of langere tijd in zijn eigen roedel op te nemen.

Maar voor sommige van de honden is het gewoon een kwestie dat ze geleerd hebben dat hun negatieve gedrag succes heeft, en moet er hard worden ingegrepen. Bij een hond werkt het altijd beter om de maatregelen op de nek toe te passen, omdat de ouders de pups ook corrigeren door in de nek te bijten, het sluit aan bij de natuurlijk manier van onderling aanpakken.

"Praktisch zijn nek breken" is natuurlijk volkomen kolder, dan zou elke hond die plotseling begint te rennen terwijl hij/zijn aangelijnd is in acuut levensgevaar zijn. Een hondennek is wel sterker dan dat.
En een stroomstoot-halsband ? Zeker irritant voor de hond, maar het is voor de hond irritant, het is niet alsof het niveau dat van een stroomstoot-wapen is.

De kracht van CM is dat hij honden weer in het gareel weet te krijgen die anders geen kans meer zouden krijgen, door goed te analyseren wat het eigenlijke probleem is, en vooral ook de eigenaren mee te nemen in het proces, en ook te veranderen, en niet te proberen alleen maar de hond te dwingen zich te schikken in een bestaande situatie die op termijn weer tot problemen zou leiden.

De aanpak van MG werkt bijna altijd goed als je begint met een jonge hond die nog getraind moet worden, maar heeft weinig kans als de hond verziekt is door een foute aanpak van eigenaren, huidige of voorgaand, bedoeld of onbedoeld.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
pi_95660416
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 00:53 schreef childintime het volgende:

Heb je eigenlijk al echte voertraining gedaan op andere manieren, of heb je alleen gepoogd een eventueel tekort waar je bang voor wa op te vullen?

Ik kan zo al 2 goede manieren bedenken om dit op te lossen.

Neem bij een aardig iemand een paar heerlijke paardendrollen mee(deze zijn niet te goor voor woorden en zeer smakelijk volgens honden).
Doe eerst wat aandachts oefeningen met de hond en ga dan zo dichtbij de poep dat hij het kan ruiken/zien, zodra hij zijn aandacht naar de poep legt corrigeer je, ondersteund door een "no".
Dit hou je vol tot de hond niet meer op de poep let ook al loop je er met hem overheen, vergeet niet te belonen als de hond doet wat je wil, ook hierin opbouwend zijn, eerst kleine sta[jes belonen, daarna grotere stappen belonen.
Bouw het uit met andere soorten eten en poep en binnen no time heb je een hond die overal afblijft.

De andere manier is de yes/no setting gebruiken."(woorden voor commando's zijn verwisselbaar)
We beginnen met een stapel koekjes die we klaar hebben liggen voor beloning en een lekker koekje voor het verleiden.
Het verleidkoekje laten we zien in een open hand, zodra de hond erheen gaat sluiten we de hand en zeggen we "no" en sluiten de hand, we wachten tot de hond ergens anders naar kijkt, bij voorkeur zelfs naar jou en belonen dan met een koekje van de beloningsstapel en zeggen "yes".
Dit bouwen we uit naar koekje op de grond waar je snel je voet erover kan zetten en steeds verder weg.

Binnen no time heb je een hond die wat lekkers ziet liggen en dan nar jou kijkt om een yes of no te horen.
Het kan zijn dat je de laatste stappen overnieuw moet doen met poep, dat wil je niet in je hand namelijk, maar het werkt als een tierelier, ze pakken het snel op(voedselverdeling door de leider is heel natuurlijk voor ze).
pi_95660860
Doet me denken aan een aflevering van cesar, die had een hond die werkelijk alles vrat van poep tot plastic.
De methode die hij gebruikte om het de hond af te leren lijkt heel veel op die erodrome als eerste beschrijft.
Hij legde ook poep neer in een caravan of een kamer en als de hond er naar keek of er van wou eten of er naar toe ging werd de hond ook gecorrigeerd.
Je moet er wat tijd insteken maar kost je niets, drollen kan je bij een manege wel krijgen, desnoods pluk je hondendrollen van een grasveld of straat af.
  maandag 18 april 2011 @ 12:03:23 #90
8252 mvdejong
pi_95661072
Overigens, als het om poep eten gaat, zou je ook eens even met de dierenarts kunnen overleggen. Het is namelijk mogelijk dat de hond het doet om een gebrek aan bepaalde voedings-stoffen in het dieet te compenseren.
  maandag 18 april 2011 @ 12:04:15 #91
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_95661117
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 12:03 schreef mvdejong het volgende:
Overigens, als het om poep eten gaat, zou je ook eens even met de dierenarts kunnen overleggen. Het is namelijk mogelijk dat de hond het doet om een gebrek aan bepaalde voedings-stoffen in het dieet te compenseren.
Er staat in haar post dat ze hem allerlei voedingsstoffen heeft gegeven
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_95661293
quote:
14s.gif Op maandag 18 april 2011 12:04 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Er staat in haar post dat ze hem allerlei voedingsstoffen heeft gegeven
Ze zou nog eens eierkoeken met karnemelk kunnen proberen.
pi_95663490
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 12:08 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ze zou nog eens eierkoeken met karnemelk kunnen proberen.
Wat zit daar dan in wat ze misschien missen?

Ik hoor ook wel eens verse annanas. En hoewel ze erg weinig hebben aan fruit (koolhydraten), zit daar het enzym bromelaine in, wat helpt bij de vertering van eiwitten tot aminozuur.

Karnemelk misschien ivm de zuurtegraad, maar dat heb ik nog nooit gehoord. Eierkoeken hoor ik wel vaker, maar geen idee wat daar dan inzit...
pi_95663855
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 13:07 schreef Waterpistoolheldin het volgende:

[..]

Wat zit daar dan in wat ze misschien missen?

Ik hoor ook wel eens verse annanas. En hoewel ze erg weinig hebben aan fruit (koolhydraten), zit daar het enzym bromelaine in, wat helpt bij de vertering van eiwitten tot aminozuur.

Karnemelk misschien ivm de zuurtegraad, maar dat heb ik nog nooit gehoord. Eierkoeken hoor ik wel vaker, maar geen idee wat daar dan inzit...
Heel eerlijk, ik ook niet. Heb het ook van horen zeggen. Mijn hond eet geen poep, dus geen idee of het werkt. Maar ik ken mensen die zweren erbij.

En niet geschoten is altijd mis, als je een probleem hebt met je hond.
pi_95669020
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 13:16 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Heel eerlijk, ik ook niet. Heb het ook van horen zeggen. Mijn hond eet geen poep, dus geen idee of het werkt. Maar ik ken mensen die zweren erbij.

En niet geschoten is altijd mis, als je een probleem hebt met je hond.
Ik zal eens rondvragen, ben er wel benieuwd naar.
Ik geloof heilig dat voeding bij alles onderschat wordt, dus waarom niet bij ontlasting eten.
pi_95669090
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 15:23 schreef Waterpistoolheldin het volgende:

[..]

Ik geloof heilig dat voeding bij alles onderschat wordt, dus waarom niet bij ontlasting eten.
Dat klopt sowieso. :) Onze katten en honden krijgen niet voor niks BARF. :)
  maandag 18 april 2011 @ 15:27:31 #97
8252 mvdejong
pi_95669216
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 15:23 schreef Waterpistoolheldin het volgende:

[..]

Ik kwam tijdens een fietstochtje onlangs ook een echtpaar tegen, waarvan de honden takken niet alleen maar apporteerden, maar echt versplinterden en opaten. Het bleek dat die beesten dat alleen in het voorjaar deden, om wat extra van bepaalde voedings-stoffen binnen te krijgen (volgens hun dierenarts). Het waren redelijk jonge takken, dus geen kans op scherpe splinters.
pi_95669486
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 15:27 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Ik kwam tijdens een fietstochtje onlangs ook een echtpaar tegen, waarvan de honden takken niet alleen maar apporteerden, maar echt versplinterden en opaten. Het bleek dat die beesten dat alleen in het voorjaar deden, om wat extra van bepaalde voedings-stoffen binnen te krijgen (volgens hun dierenarts). Het waren redelijk jonge takken, dus geen kans op scherpe splinters.
Wat zat er in die takken dan (raakt zooo nieuwsgierig hier).

Ik spreek donderdag weer een dierenarts... maar mijn geheugen doet de laatste tijd rare dingen. Zal je zien dat ik het vergeet te vragen :(

Trouwens... Wanneer honden regelmatig gras eten, zie je dat al snel terug in de maag. Bij een sectie zien die magen er erg naar uit (allemaal diepe sneeėn).
De takken (ook al is het bv een wilgentak die niet splintert) zal ook wel zijn sporen nalaten.
pi_95673183
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 15:33 schreef Waterpistoolheldin het volgende:

[..]

Ik spreek donderdag weer een dierenarts... maar mijn geheugen doet de laatste tijd rare dingen. Zal je zien dat ik het vergeet te vragen :(

Trouwens... Wanneer honden regelmatig gras eten, zie je dat al snel terug in de maag. Bij een sectie zien die magen er erg naar uit (allemaal diepe sneeėn).
De takken (ook al is het bv een wilgentak die niet splintert) zal ook wel zijn sporen nalaten.
Maar honden hebben die neiging sowieso. 's Ochtends vroeg, als er nog dauw op het gras zit, hebben honden de neiging dat gras te eten. Zit ook iets in.
  maandag 18 april 2011 @ 17:47:29 #100
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_95675582
Oh, echt? Ik heb dat alleen eens meegemaakt als een hond last van zijn buik had of zo, en dat is met drie honden over 25 jaar maar drie keer of zo voorgekomen.
Gras is alleen interessant om overhoop te halen hier. :)
  maandag 18 april 2011 @ 18:30:02 #101
37769 erodome
Zweefteef
pi_95677528
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 15:33 schreef Waterpistoolheldin het volgende:

[..]

Dat hangt erg van de soort tak af.
Bv wilg wordt door alle dieren weleens gegeten wegen het pijnstillende en ontstekingsremmende aspect van die plant.
  maandag 18 april 2011 @ 18:31:33 #102
37769 erodome
Zweefteef
pi_95677599
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 16:51 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Maar honden hebben die neiging sowieso. 's Ochtends vroeg, als er nog dauw op het gras zit, hebben honden de neiging dat gras te eten. Zit ook iets in.
Is het je ook opgevallen dat ze soms naar een bepaalde soort gras neigen en andere keren naar andere soorten?
Bij gras weet ik niet wat erin zit, soms wordt het gebruikt om een lekkere kots op te wekken, dat weet ik dan wel weer.
  maandag 18 april 2011 @ 18:33:13 #103
37769 erodome
Zweefteef
pi_95677688
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 11:58 schreef Sorella het volgende:
Doet me denken aan een aflevering van cesar, die had een hond die werkelijk alles vrat van poep tot plastic.
De methode die hij gebruikte om het de hond af te leren lijkt heel veel op die erodrome als eerste beschrijft.
Hij legde ook poep neer in een caravan of een kamer en als de hond er naar keek of er van wou eten of er naar toe ging werd de hond ook gecorrigeerd.
Je moet er wat tijd insteken maar kost je niets, drollen kan je bij een manege wel krijgen, desnoods pluk je hondendrollen van een grasveld of straat af.
Met no time doel ik dan ook op een week of 2 ;)
Bij paarden ken ik een formule die ook bij honden werkt, 7 dagen achter elkaar iets oefenen, dan zit het erin als patroon wat je alleen nog bij moet houden.
  maandag 18 april 2011 @ 18:35:18 #104
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_95677803
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 18:31 schreef erodome het volgende:

[..]

Is het je ook opgevallen dat ze soms naar een bepaalde soort gras neigen en andere keren naar andere soorten?
Bij gras weet ik niet wat erin zit, soms wordt het gebruikt om een lekkere kots op te wekken, dat weet ik dan wel weer.
Dat is ook het enige dat ik ken wat honden en gras betreft.
  maandag 18 april 2011 @ 18:44:52 #105
37769 erodome
Zweefteef
pi_95678237
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2011 15:43 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Volgens mij zijn en blijven honden opportunisten. Je kan ze best leren dat ze met hun bek van het aanrecht moeten blijven, en dit zullen ze ook doen als je er niet bent. Maar als jij iets aantrekkelijks op de rand van het aanrecht legt en wegloopt, zal die hond gaan kijken wat voor een lekkers daar ligt en het opvreten.
Nou zal het verschil van in hoe verre honden opportunisten zijn verschillen per ras, maar dat honden opportunisten zijn, daar blijf ik van uit gaan.
Ben ik het niet mee eens, verreweg de meeste honden zijn geen "geboren leiders" , die zitten uiteindelijk helemaal niet te wachten op een hoge plaats en varen wel bij regels die ze gaarne volgen.
In de natuurlijke situatie is dat ook zo, daar pakt een lagere rang ook niet zomeer even wat te snacken zonder toestemming, mag hij wel proberen, maar levert wel problemen op.

Het stelen van eten is echt vrij makkelijk op te lossen, beter gezegd, het is vrij makkelijk om dit probleem nooit te laten ontstaan.
Dat gold ook voor mijn voergeile goldens en voor de nog voergeilere fila die ik nu heb(alhoewel die nog maar net voorbij de 4 maanden is en nog niet echt betrouwbaar is met voedsel ;) ).

Op z'n ceasars gezegd, alles in huis is van mij, willen ze ergens wat mee dan moeten ze toestemming hebben, dat geld voor het eten dat ergens ligt, dat geld voor op de bank hangen en voor nog veeeeeeeeeel meer.

quote:
Dan, CM, tja. Zijn basics zullen bij 'normale' honden inderdaad werken, maar we weten toch al langer dat honden onze energie aanvoelen? Dat is toch niets nieuws? Dus natuurlijk voelt een hond het als je gespannen bent, of bang, of verdrietig.
Weet men dat echt, weet men echt hoe ver dat gaat?
Want dit gaat verder dan aanvoelen wat je stemming is...
Ik ken dit nog veel beter van de paarden, waarbij jouw energie essentieel is om wat te bereiken of om te vergallen.
Probeer maar eens mijn haflinger vooruit te krijgen als je gefrustreerd bent, elke stap zal een "gevecht" zijn dan.
Maar zelfs een heup die net die kant op staat kan het paard blokken, je kan het paard weg laten schieten door een lichte beweging te maken, maar er wel energie achter te gooien, je kan het paard op rust hebben staan terwijl jij ernaast uit je plaat gaat qua beweging, puur op de energie die je uitstraald.
De ervaring leert dat dit heel makkelijk te begrijpen is, maar heel moeilijk om te beheersen.

Zeker als jij met je eigen handen wil corrigeren moet je echt instaat zijn je energie te beheersen, dus niet ik doe zacht maar ben best een beetje narrig van binnen, dan zal die zachte aanraking als hard aankomen en schiet je je doel ruim voorbij, dan straf je ipv dat je corrigeerd.
De neutrale houding is essentieel, dat is waarom ik gekker ben op andere hulpmiddelen gebruiken die altijd onpersoonlijk zijn, altijd met die neutrale energie erachter ipv de hand gebruiken, die erg snel de verkeerde boodschap overbrengt.
pi_95681719
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 18:30 schreef erodome het volgende:

[..]

Bv wilg wordt door alle dieren weleens gegeten wegen het pijnstillende en ontstekingsremmende aspect van die plant.
Wat zijn jouw ervaringen met bachbloesem?
pi_95683794
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 18:30 schreef erodome het volgende:

[..]

Haha leuk om te weten!

quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 16:51 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik dacht dat gras eten vaak temaken had met verkeerd voeren.
Als het standaard gedrag is, is het vaak voor de maaltijd. Meestal zijn het dan honden die maar 1 (of 2)x per dag voeding krijgen. Omdat ze dan al snel 14 uur (of meer) nuchter staan, worden ze misselijk.
Vaak braken ze dan ook gal (geel), ook een teken dat de maag leeg is.

Niets mis met af en toe gras eten, maar standaard gras eten lijkt me niet helemaal gezond :P
  maandag 18 april 2011 @ 20:27:14 #108
37769 erodome
Zweefteef
pi_95684224
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:46 schreef BeffJeck het volgende:

[..]

Wat zijn jouw ervaringen met bachbloesem?
Wisselend, heb bij paarden de resceu wonderen zien verrichten bv, maar heb ook gezien dat het niets merkbaars bijdroeg.
Laten we duidelijker zijn, ik weet dat er werkzame stoffen zitten in planten die vaak meer dan nuttig zijn en dat dieren vaak aan zelfmedicatie doen(of gewoon dom zichzelf vergiftigen, dat kan ook helaas ;) ).

Als een dier naar een bepaalde plant toetrekt kan dat door een aangename geur/smaak komen, maar ook door een bepaalde werking.
Het is altijd interresant om eens na te zoeken wat voor werkingen een bepaalde plant hebben
  maandag 18 april 2011 @ 20:31:12 #109
37769 erodome
Zweefteef
pi_95684499
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 20:20 schreef Waterpistoolheldin het volgende:

[..]

Haha leuk om te weten!

[..]

Als het standaard gedrag is, is het vaak voor de maaltijd. Meestal zijn het dan honden die maar 1 (of 2)x per dag voeding krijgen. Omdat ze dan al snel 14 uur (of meer) nuchter staan, worden ze misselijk.

Niets mis met af en toe gras eten, maar standaard gras eten lijkt me niet helemaal gezond :P
Honden zijn eigenlijk niet echt gebouwd op zoveel keer per dag en elke dag eten en in wilde vorm eten alle honden en wolven ook plantaardig voedsel, bv bessen e.d., maar ook wel gras voor de spijsvertering(misschien wat vezelfs nodig om de boel te schonen e.d., ik weet het niet) en andere plantaardige bronnen.
Daarnaast die zelfmedicatie waarin het wilde dier goed geschoold wordt, maar het tamme dier niet, wat risiko's oplevert.

Honden zijn aan de andere kant ook niet gebouwd op wat wij ze vaak voorschotelen, alhoewel er wel een klein deel plantaardig in het wilde dieet zit behoren granen e.d. niet tot het dieet.
Veel voeding is niet zo heel best op het natuurlijke dieet afgesteld en veel honden hebben daar toch wel in meer of minder mate last van.
  maandag 18 april 2011 @ 20:34:58 #110
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_95684747
quote:

[..]

Haha leuk om te weten!

[..]

Honden moet juist niet meer dan drie keer eten, liever minder.
pi_95685963
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 20:31 schreef erodome het volgende:

[..]

Honden zijn eigenlijk niet echt gebouwd op zoveel keer per dag en elke dag eten en in wilde vorm eten alle honden en wolven ook plantaardig voedsel, bv bessen e.d., maar ook wel gras voor de spijsvertering(misschien wat vezelfs nodig om de boel te schonen e.d., ik weet het niet) en andere plantaardige bronnen.
Daarnaast die zelfmedicatie waarin het wilde dier goed geschoold wordt, maar het tamme dier niet, wat risiko's oplevert.

Honden zijn aan de andere kant ook niet gebouwd op wat wij ze vaak voorschotelen, alhoewel er wel een klein deel plantaardig in het wilde dieet zit behoren granen e.d. niet tot het dieet.
Veel voeding is niet zo heel best op het natuurlijke dieet afgesteld en veel honden hebben daar toch wel in meer of minder mate last van.
Wat is (qua verteerbaarheid) het grote verschil tussen gras en granen? Het is beiden rijk aan vezels..
Tussen de maag en darmen van een vleeseter/planteneter zit een groot verschil, waardoor een vleeseter niet zoveel koolhydaten nodig heeft.

Biologisch gezien lijken de hond en wolf maar 60% op elkaar. Een vergelijking met de wolf vind ik heel mooi klinken, maar het kan me niet echt overtuigen.
Als je terug zou gaan naar de oorsprong (tienduizenden jaren terug) zie je ook dat hond(canidae)- en katachtigen(felidae) erg dicht bij elkaar liggen. De splitsing tussen hond- en katachtigen ligt dichter bij elkaar dan de wolf en hond.

Natuurlijk, een stofwisseling veranderd niet zomaar. En er wordt veel te weinig gekeken naar wat de hond (of wijzelf) nodig hebben.
Maar de oorsprong van de huishond gaat al duizenden jaren terug, en dat is wel lang genoeg om een stofwisseling te veranderen.

En dan nog, hoe de wolf leefde zegt niet alles over de perfecte omstandigheden voor een wolf. Overige factoren spelen ook een rol.
Was er lange tijd droogte? Dan waren er ook minder planteneters, en dus minder voeding.

Wanneer een carnivoor (carnivoor) structureel een hoog aantal uren niet eet, gaat het lichaam wel gewoon door. Maar het lichaam gaat wel anders met voeding om.
De vertering gaat langzamer en er wordt veel zuiniger omgegaan met voedingsstoffen. Het lichaam wil liever spiermassa verbranden (want spiermassa kost energie om te onderhouden) en het lichaam wil zoveel mogelijk vet vasthouden/aanzetten (het is een arme periode, en het lichaam weet niet hoe land deze periode nog duurt).
Daarbij zet het alle overige activiteiten op een laag pitje. Het lichaam is minder actief, heeft het sneller koud, leerprocessen gaan langzamer, ect.
Het is logisch dat het lichaam dit doet, anders zou een dier slecht kunnen overleven in een voedsel arme periode.

Wanneer het lichaam meerdere keren per dag voeding krijgt, gaat de stofwisseling al snel omhoog. Bovengenoemde activiteiten worden dan al snel het tegenovergestelde.

Veel voeding? Wie heeft het over veel? Het aantal maaltijden en hoeveelheid voeding staat los van elkaar.

Dat de huidige hondenvoeding alles behalve perfect is, ben ik wel met je eens.
  maandag 18 april 2011 @ 21:17:19 #112
37769 erodome
Zweefteef
pi_95687308
Ik had het ook over wilde honden, die eetpatronen zijn vrijwel gelijk, eigenlijk is het een beetje een hond-achtigen ding, kat-achtigen eten vrijwel niets plantaardigs anders dan de maaginhoud van de prooi en zelfmedicatie.

Gras en granen hebben idd veel overeenkomsten, maar honden eten maar zelden de zaden van gras, het gaat ze echt om het blad.
In het voer zitten de zaden van granen, niet het blad/stengel, dat maakt het iets geheel anders.

Voor een roofdier is het niet normaal om elke dag meerdere keren te eten, ze zijn gebouwd op grote hoeveelheden in 1 keer naar binnen werken.
Nu is dat bij onze gefokte rassen lang niet altijd verstandig, maar in de basis zit dit er nog wel in.
Een grazer daarintegen is juist weer gebouwd op altijd wat in die maag hebben.

Bij een niet te groot ras adviseer ik persoonlijk 1 keer per dag eten en regelmatig een dagje vasten, in combinatie met een goede, natuurlijke voeding.
Hoe groter het ras, hoe onverstandiger het eens per dag voeren, het kan wel, maar absolute rust is vereist voor en na het eten dan(reken maar op een uur vooraf en achteraf en echt een beetje veilig te zitten), wat in de praktijk een lastig iets is, vasten daarintegen is erg goed nogsteeds.
Grotere honden dus liever meerdere keren per dag om een torsie te verkomen.
pi_95688308
Om een torsie te voorkomen zou je ook kunnen kiezen voor voer wat niet uitzet in de maag. Want het grootste gevaar is dat de brokken (door het vocht) veel meer volume innemen in de maag. Dat icm met druk gedrag.

Dat een roofdier gebouwd is op grote hoeveelheden, heeft met de pure noodzaak temaken. Zegt nog niets over of het wel/niet optimaal is.
Ik kan niet terug vinden in jouw tekst waarom het optimaal zou zijn?

En ik zou niet weten wat er (qua voedingswaarden) zo verschillend is aan blad/granen van gras.
Vetten zitten er niet in, hooguit eiwitten (maar die hebben dan een dusdanig beperkt aminozuurprofiel, dat het lichaam van een carnivoor er niets mee kan).
Het moet dus alsnog bestaan uit koolhydraten (dus vezels. suikers zou niet logisch zijn).
  maandag 18 april 2011 @ 21:43:55 #114
37769 erodome
Zweefteef
pi_95689292
Je beseft dat er een enorm verschil is tussen zaad(koolhydraten die omgezet worden in suikers) en blad(niet verteerbare vezel)?

Het is voor veel diersoorten zo dat ze letterlijk gebouwd zijn op honger zo nu en dan, andere diersoorten kunnen daar juist weer niet tegen, neem konijnen en paarden als vb.
Het gehele spijsverteringsgestel is gebouwd op bepaalde omstandigheden en functioneerd dan ook het beste in die omstandigheden.
pi_95690628
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 21:43 Je beseft dat er een enorm verschil is tussen zaad(koolhydraten die omgezet worden in suikers) en blad(niet verteerbare vezel)?
Ik zie nu dat graszaden zetmeel bevatten ja, was ik niet vanuit gegaan. Maar het gras wat een hond eet zijn altijd die lange brede ruwe soorten. Hooguit een keer gewoon gras (als er geen ander soort gras is), maar bloeiend gras heb ik ze nog nooit zien eten.
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 21:43 schreef erodome het volgende:
Het is voor veel diersoorten zo dat ze letterlijk gebouwd zijn op honger zo nu en dan, andere diersoorten kunnen daar juist weer niet tegen, neem konijnen en paarden als vb.
Het gehele spijsverteringsgestel is gebouwd op bepaalde omstandigheden en functioneerd dan ook het beste in die omstandigheden.
Komop, nu ben je jezelf alleen maar aan het herhalen.
  dinsdag 19 april 2011 @ 02:12:56 #116
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95700600
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 09:10 schreef BeffJeck het volgende:
Ik k

[..]

Ik kan jou één ding voorspellen, dit gaat niet werken. Je gaat wel een ander probleem creėren nl. dat de hond bang wordt om te eten. Je zit al fout mbt het leerprincipe! Het is geen Pavlov maar Skinner. Je dient een positieve correctie toe om bepaald gedrag af te leren. Positief staat voor toevoegen, correctie= prikkel om bepaald gedrag te laten afnemen.

CM gebruikt een teletac wanneer de hond door operante conditionering (hey...weer Skinner) zichzelf iets heeft aangeleerd. "mijn gedrag heeft effect", bijv hond blaft naar postbode, postbode loopt weg. Hond zal de volgende keer harder blaffen want zijn gedrag heeft effect.
Wanneer jij een teletac gaat gebruiken om de eerste levenbehoefte van een dier af te leren nl. eten dan ben je gewoon aan het klooien. De hond zal geen verschil zien tussen voer en een drol. Dus hoogst waarschijnlijk zal jouw hond angst krijgen om te eten!

Poep eten..jammer genoeg is dat heel moeilijk af te leren. De universiteit van Wageningen heeft mij een jaar of 6 geleden gevraagd of ik mee wilden doen met een proef. Door bezigheden elders heb ik daar jammer genoeg niet aan deel kunnen nemen. Heb ook nooit meer iets over gehoord.

Volgens mij is erodome gedragstherapeut. Als ik jou was zal ik eerst maar eens aan haar vragen hoe zij denkt over jouw expiriment!
Tussen poep eten en zijn eten thuis weet hij dondersgoed het verschil! Soms heeft'ie een drol in zijn bek (om mee te nemen naar huis, zodat'ie het in zijn mand lekker op kan peuzelen), door de manier hoe hij dan naar me kijkt en zich gedraagt merk ik meteen dat'ie iets heeft. Dat'ie het buiten eten af leert is alleen maar positief; in onze gemeente wordt er de laatste tijd regelmatig rattengif met glasscherven ertussen in uitlaatgebieden neergegooid. Eten hoort bij thuis en niet als we buiten zijn. Bij mijn hond is het een typisch geval van conditionering. Hij heeft geleerd toen hij pup was (van andere honden op de hei) om hondendrollen te eten. Ik zie zelfs aan hem dat hij soms met tegenzin een drol vreet. Hij moet daarna zelf ook zowat kotsen, maar kan het obsessieve gedrag toch niet laten.

Hij moet leren dat je buiten bent om te rennen, behoefte te doen, spelen, en niet om zoveel mogelijk te lopen vreten. Gedragsverandering dus; gedrag doorbreken. De hond moet leren dat "een drol ruiken" niet "een drol opeten" is. Hij moet dus opnieuw geconditioneerd worden.
  dinsdag 19 april 2011 @ 02:34:36 #117
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95700771
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 11:46 schreef erodome het volgende:

[..]

Heb je eigenlijk al echte voertraining gedaan op andere manieren, of heb je alleen gepoogd een eventueel tekort waar je bang voor wa op te vullen?

Ik kan zo al 2 goede manieren bedenken om dit op te lossen.

Neem bij een aardig iemand een paar heerlijke paardendrollen mee(deze zijn niet te goor voor woorden en zeer smakelijk volgens honden).
Doe eerst wat aandachts oefeningen met de hond en ga dan zo dichtbij de poep dat hij het kan ruiken/zien, zodra hij zijn aandacht naar de poep legt corrigeer je, ondersteund door een "no".
Dit hou je vol tot de hond niet meer op de poep let ook al loop je er met hem overheen, vergeet niet te belonen als de hond doet wat je wil, ook hierin opbouwend zijn, eerst kleine sta[jes belonen, daarna grotere stappen belonen.
Bouw het uit met andere soorten eten en poep en binnen no time heb je een hond die overal afblijft.

De andere manier is de yes/no setting gebruiken."(woorden voor commando's zijn verwisselbaar)
We beginnen met een stapel koekjes die we klaar hebben liggen voor beloning en een lekker koekje voor het verleiden.
Het verleidkoekje laten we zien in een open hand, zodra de hond erheen gaat sluiten we de hand en zeggen we "no" en sluiten de hand, we wachten tot de hond ergens anders naar kijkt, bij voorkeur zelfs naar jou en belonen dan met een koekje van de beloningsstapel en zeggen "yes".
Dit bouwen we uit naar koekje op de grond waar je snel je voet erover kan zetten en steeds verder weg.

Binnen no time heb je een hond die wat lekkers ziet liggen en dan nar jou kijkt om een yes of no te horen.
Het kan zijn dat je de laatste stappen overnieuw moet doen met poep, dat wil je niet in je hand namelijk, maar het werkt als een tierelier, ze pakken het snel op(voedselverdeling door de leider is heel natuurlijk voor ze).
Ero, ik heb dat allemaal al gedaan. Ik vind het ook helemaal niet erg als hij af en toe een hapje paarden of runderpoep eet (behoudens dat daar sterke anti worm middelen in kunnen zitten kan dit ook helemaal geen kwaad, eerder iets heel natuurlijks). Hij eet hondenpoep en is er vervolgens zelf doodziek van. De trucjes van iets lekkers geven op de momenten dat hij iets wil pakken of het toch heeft laten liggen zijn ook allemaal al geprobeerd. Het gevolg hiervan was dat hij de lekkere beloningshapjes nam en toch weer tussendoor de poep at. Hij werd in die tijd ook beduidend zwaarder door alle lekkere beloningen en drollen die hij binnen kreeg. Het is een Terrier (terruer) en die zijn nou vaak eenmaal moeilijk van hun obsessie af te houden.

Verder is hij een geweldige hond, maar dit is iets wat ik echt niet kan aanvaarden. Ik heb het zelfs geprobeerd om hem aan te lijnen en overal bij weg te houden (zolang hij langer dan 30 seconden ergens stond te snuffelen) maar dat geeft zowel hem als mij zoveel stress en aan zijn gedrag verandert niets. Ik heb serieus laatst weleens gedacht om hem keihard met zijn bek in een drol te duwen als hij ervan wil gaan eten; misschien schrikt hij er wel zo van, dat hij voortaan de drollen met rust laat........ :?

Ik heb mijn leven lang al honden (ruim 35 jaar) en heel wat problemen mee gemaakt en allemaal overwonnnen en van geleerd, maar dit vind ik onacceptabel. Een steeds zieke hond, waarmee je naar de DA gaat en die vervolgens het uitlaatrondje daarna weer vrolijk stront gaat staan vreten.... :N Voor mij een reden om na al die jaren met honden na deze geen hond meer te willen en dat vind ik echt heel erg.
pi_95701955
Vervelend Childintime dat je hier zo'n last van hebt. Mijn hond deed het vroeger ook wel eens, een walgelijke gewoonte..

Die van mij heeft het uiteindelijk afgeleerd toen hij botten kreeg onderweg... Zijn enige doel werd dan om dat lekkere bot weer mee naar huis te brengen, ik moest dan altijd flink doorstappen. Zo liep hij dan zelfs de lekkerste poepjes voorbij :)

Een andere optie zou kunnen zijn dat je hem slechts kort uit laat, zodat hij zijn behoeften kan doen... En dan verder met de hond naast de fiets, zodat hij ook niet de tijd heeft om poep te eten.

Soms ligt het aan het voedsel, maar daar heb je vast al wel eens in verdiept. Kom je er echt niet uit dan zou je eens over een gedragstherapeut na kunnen denken, die kennen vaak veel trucjes waar je zelf niet op komt..
  dinsdag 19 april 2011 @ 10:14:25 #119
8252 mvdejong
pi_95704364
quote:

[Dat hangt erg van de soort tak af.
Bv wilg wordt door alle dieren weleens gegeten wegen het pijnstillende en ontstekingsremmende aspect van die plant.]

Haha leuk om te weten!
De wetenschappelijke naam van de wilg is de "salix", en die stam kom je tegen in "acetylsalicylzuur", ook wel bekend als asperine. In vroeger tijden was het ook bij mensen bekend dat het kauwen op wilgenbast werkt tegen pijn en ontstekingen.
pi_95725896
Cesar Milan baseert zijn techniek op het hele dominant/onderdanig relatie tussen mens en dier. Sorry hoor, maar zo werkt dat volgens mij niet. Een hond moet zich prettig voelen bij een baas en er niet continu op bedacht zijn dat z'n baas hem een por in z'n zij kan geven. Het hoeft geen gelijkwaardige relatie te zijn, maar als ik hoor dat Cesar zegt dat hij 'een hond pas aandacht geeft als HIJ er zin in heeft', schiet me dat het verkeerde keelgat in.
Maar het is iets typisch Amerikaans, zijn houding bij honden doet me altijd denken aan een Amerikaanse legercommandant die z'n soldaten afbekt.

Wat me overigens ook heel erg stoort is dat als de honden meer beweging nodig hebben Cesar en de baasjes ze op de loopband zetten om 'uit te laten'. Wtf, ga gewoon met die honden fietsen of wandelen. Het zal er wel mee te maken hebben dat Amerikanen ook liever naar hun brievenbus rijden ipv te lopen.
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:54:05 #121
37769 erodome
Zweefteef
pi_95732652
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:10 schreef TheHappyPrince het volgende:
Cesar Milan baseert zijn techniek op het hele dominant/onderdanig relatie tussen mens en dier. Sorry hoor, maar zo werkt dat volgens mij niet. Een hond moet zich prettig voelen bij een baas en er niet continu op bedacht zijn dat z'n baas hem een por in z'n zij kan geven. Het hoeft geen gelijkwaardige relatie te zijn, maar als ik hoor dat Cesar zegt dat hij 'een hond pas aandacht geeft als HIJ er zin in heeft', schiet me dat het verkeerde keelgat in.
Maar het is iets typisch Amerikaans, zijn houding bij honden doet me altijd denken aan een Amerikaanse legercommandant die z'n soldaten afbekt.
Hij heeft gewoon gelijk, jij bent de roedelleider en jij bepaald hoe of wat.
Maar een goede leider is geen schreeuwende legercommendant, liefde, taal en leiderschap in gelijke delen.
Een goede leider is iemand waarop blind vertrouwd kan worden, die zacht is, maar die ook weet wat er moet gebeuren en zorgt dat het gebeurd.

Tuurlijk geef je je hond alleen aandacht als jij dat wil, in veel gevallen is dat erg vaak en dat is ok, maar het moet wel jij zien die het aanhaald en het stopt.
Hoe makkelijker de hond, hoe makkelijker je met deze regels om kan springen, maar bij problemen is het meer dan verstandig eerst eens de hondenregels aan te halen, dus alleen aandacht bij positief gedrag en wanneer jij dat wil, jij eerst de deur uit, hond niet op de bank enz enz enz.
Problemen beginnen vaak in de basis, dus is het niet meer dan logisch dat hij die basis aanhaald bij probleemgevallen.

quote:
Wat me overigens ook heel erg stoort is dat als de honden meer beweging nodig hebben Cesar en de baasjes ze op de loopband zetten om 'uit te laten'. Wtf, ga gewoon met die honden fietsen of wandelen. Het zal er wel mee te maken hebben dat Amerikanen ook liever naar hun brievenbus rijden ipv te lopen.
Vergeet niet dat dat vaak mensen zijn die de hond waarschijnlijk nooit echte beweging gaan bieden buiten.
In dat geval is het vele malen beter als niets.
  woensdag 20 april 2011 @ 01:07:04 #122
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95746970
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 april 2011 08:37 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Vervelend Childintime dat je hier zo'n last van hebt. Mijn hond deed het vroeger ook wel eens, een walgelijke gewoonte..

Die van mij heeft het uiteindelijk afgeleerd toen hij botten kreeg onderweg... Zijn enige doel werd dan om dat lekkere bot weer mee naar huis te brengen, ik moest dan altijd flink doorstappen. Zo liep hij dan zelfs de lekkerste poepjes voorbij :)

Een andere optie zou kunnen zijn dat je hem slechts kort uit laat, zodat hij zijn behoeften kan doen... En dan verder met de hond naast de fiets, zodat hij ook niet de tijd heeft om poep te eten.

Soms ligt het aan het voedsel, maar daar heb je vast al wel eens in verdiept. Kom je er echt niet uit dan zou je eens over een gedragstherapeut na kunnen denken, die kennen vaak veel trucjes waar je zelf niet op komt..
Wij hadden vroeger een hond die vocht. Iedere hond die hij tegenkwam (behalve zwarte Duitse Doggen of Ierse Setters, omdat hij er daar 2 van kende) aan viel. Echt agressief, meteen erbovenop duiken tot de hond in kwestie bang weg ging en dan was hij pas tevreden. Van alles hebben we geprobeerd, tot we er idd achter kwamen dat hij het fijn vond om te werken. Vanaf toen lieten we hem aan het begin van het bos een enorme boomstam zoeken en die zeulde hij de rest van de wandeling (zo'n uur) met zich mee. Als er dan een hond aankwam, hoefden we allen maar te zeggen "hou je stok vast he" en dan liep hij (wel lichtelijk gestrest) door. Zodoende kon hij toch nog loslopen. Anders was dat voor de rest van zijn leven niet meer mogelijk geweest.

De fiets heb ik idd aan zitten denken. Nou is een Westie niet echt een lange afstandsloper. Ze hebben een intense, maar korte concentratie (behalve als het poep of een prooidier betreft ;) ).

Vanmiddag heb ik hem op de hei maar weer aan de riem gehouden. Ik liet hem nl los en direkt stond hij weer tussen de bosjes te vreten. Ik lijnde hem aan en heb er flink de pas in gehouden. Toen hij wilde snuffelen, zag ik aan zijn "snuffelhouding" dat hij niet wilde gaan poepen maar het ergens rook. Door de situatie voorafgaand (hem aanlijnen), zag ik gewoon zijn vertwijfeling. Hij snuffelde (en was bijna bij de drol) en keek steeds naar mij. Toen hij er bij was zag ik duidelijk zijn innerlijke strijd. Kop schuin richting drol, mij aankijken, slikken, heen en weer kijken, eigenlijk weg willen stappen, maar ook erbij willen blijven; ik vind dat gewoon zielig om te zien. Hij is zo in tweestrijd en vertwijfeling. Het liefst doet hij het niet om mij te plezieren, maar heeft een sterke innerlijke drang om het toch te doen.
  woensdag 20 april 2011 @ 01:32:24 #123
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95747402
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:10 schreef TheHappyPrince het volgende:

Maar heb je weleens opgelet wanneer hij "prikt", alleen op de momenten dat er ongewenst gedrag ontstaat. Het is niet om de hond pijn te doen (honden ervaren pijn heel anders als mensen), het is om de hond uit zijn negatieve energie te halen. Je ziet dat ook bij een groep honden. Als de situatie gespannen wordt, "prikken" ze als het ware met de snuit tegen de zij van de ander, om de aandacht te vragen van die ander.

Dat fietsen of wandelen doen juist de meeste van die mensen niet. Daarom worden de honden op de loopband gezet. Een hond die zijn energie kwijt kan, is geestelijk in balans of iig een stuk rustiger dan een hond die daar niet de kans voor krijgt. Mensen doen heel veel op een dag en als ze dan moe thuiskomen wordt nog even snel de hond een rondje om het plantsoen uitgelaten. 1 Van de hele belangrijke redenen dat zoveel honden gestoord gedrag vertonen.

In een roedel werkt het zo dat de leider bepaalt wanneer hij een onderdanige aandacht geeft. Omdat in een roedel de hierarchie bepaalt is, heerst er rust, evenwicht en duidelijkheid voor allen die tot die roedel behoren. Op een moment dat een lagere in rangorde doet wat hij wil (of zelfs de leider, die moet zich ook aan de regels houden), wordt het evenwicht verstoort. De hond behoort altijd de lagere in rangorde te zijn en behoren wij dus te bepalen wanneer je de hond aandacht geeft, tenminste als je de leider wilt zijn. Ik vind juist dat er enorm veel respect uit zijn gedrag naar honden toe blijkt. Hij heeft zich verdiept in hoe wij met honden om horen te gaan. Hoe wij ons moeten aanpassen aan wat een hond is en wil.Wij moeten leren hoe het instinct van een hond werkt en daarnaar handelen. In de gevallen waarin hij te hulp geroepen wordt is dat dus niet gebeurt en ontsporen honden met alle gevolgen van dien. Bange, verwarde, gestreste honden, die niet meer weten wat het is en inhoudt om een hond te zijn en verscheurt worden tussen hun instinct en een leefomgeving die ze niet (kunnen) begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')