1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 | <table> <form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post"> <?php include("database.php"); $speelronde = $_POST['speelronde']; $sql = ("SELECT * FROM Wedstrijden WHERE WSpeelronde='".$speelronde."' ORDER BY WWedstrijdID"); $uitvoer = mysql_query($sql) or die (mysql_error()); while($result = mysql_fetch_array($uitvoer)){ ?> <tr> <td><?php print $result['WThuisploeg']; ?><input name="WThuisploeg" value="<?php print $result['WThuisploeg']; ?>" size="1" type="hidden"/></td> <td>-</td> <td><?php print $result['WUitploeg']; ?><input name="WUitploeg" value="<?php print $result['WUitploeg']; ?>" size="1" type="hidden"/></td> <td><input name="ScoreThuis" size="1" /></td> <td>-</td> <td><input name="ScoreUit" size="1" /></td></tr> <?php } ?> <tr><td><input type="submit" value="Invoeren" /></td></tr></form></table> <?php if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST'){ $WScoreThuis = $_POST['ScoreThuis']; $WScoreUit = $_POST['ScoreUit']; $WThuisploeg = $_POST['WThuisploeg']; $WUitploeg = $_POST['WUitploeg']; $sql1 = ("UPDATE Wedstrijden SET WScoreThuis='".$WScoreThuis."', WScoreUit='".$WScoreUit."' WHERE WThuisploeg='".$WThuisploeg."' AND WUitploeg='".$WUitploeg."' "); $invoer = mysql_query($sql1) or die (mysql_error()); } ?> |
Lukt nog niet echt lekker. Komt waarschijnlijk omdat ik een pleurishekel heb aan array's en ik ze zo veel mogelijk vermijdquote:Op vrijdag 15 april 2011 00:37 schreef Tegan het volgende:
Maak een array van alle ingevoerde waarden.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | <?php while($result = mysql_fetch_array($uitvoer)){ echo "<tr>\n"; echo " <td>" . $result['WThuisploeg'] . "<input name='WThuisploeg' value='" . $result['WThuisploeg'] . "' size='1' type='hidden' /></td>\n"; echo " <td>-</td>\n"; echo " <td>" . $result['WUitploeg'] . "><input name='WUitploeg' value='" . $result['WUitploeg'] "' size='1' type='hidden' /></td>\n"; echo " <td><input name='ScoreThuis' size='1' /></td>\n"; echo " <td>-</td>\n"; echo " <td><input name='ScoreUit' size='1' /></td>\n"; echo "</tr>\n"; } ?> |
Waarom heb je een hekel aan arrays? Geef eens wat voorbeelden waar je ze vermijd dan probeer ik arrays wel aan te prijzen. Of anders wat zou je willen zien.quote:Op vrijdag 15 april 2011 01:17 schreef Feyenoordlife het volgende:
[..]
Lukt nog niet echt lekker. Komt waarschijnlijk omdat ik een pleurishekel heb aan array's en ik ze zo veel mogelijk vermijdZou je mij hier misschien een beetje mee op weg kunnen helpen? Leer ik zelf ook weer van
Omdat ik van arrays weinig snap, het lukt maar niet. Verder vind ik PHP best lekker lopen. Ik ben ook begonnen met dit projectje om er nog wat mee te oefenen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 08:56 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Waarom heb je een hekel aan arrays? Geef eens wat voorbeelden waar je ze vermijd dan probeer ik arrays wel aan te prijzen. Of anders wat zou je willen zien.
Je kunt een einde komen met lelijke codequote:Op vrijdag 15 april 2011 09:59 schreef GI het volgende:
Als je dit wil doen zal je toch echt met arrays moeten gaan werken.
Zoek dan eens wat artikelen over Arrays op zou ik zeggen. Toen ik heel wat jaren geleden begon met programmeren snapte ik het ook niet zo heel erg goed, en toen ben ik gewoon wat rond gaan zoeken (toendertijd nog in de bibliotheek, want ik had toen nog geen internetquote:Op vrijdag 15 april 2011 09:58 schreef Feyenoordlife het volgende:
[..]
Omdat ik van arrays weinig snap, het lukt maar niet. Verder vind ik PHP best lekker lopen. Ik ben ook begonnen met dit projectje om er nog wat mee te oefenen.
Nee, met arrays werken levert mooie code opquote:Op vrijdag 15 april 2011 10:02 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Je kunt een einde komen met lelijke code
1 2 3 4 5 6 7 8 | <?php $array = new SplArray(); $array->add($bar)->add($foo); if($array->search($bar)) { var_dump($array->pop()); } ?> |
Ben het met je eens dat arrays vele malen beter werken dan geen gebruik van arrays. Maar ik heb programmeurs oplossingen zien gebruiken waarvan ik dacht. Kerel alsjeblieft ga programmeren leren of ga wat anders doen. Bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:06 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Nee, met arrays werken levert mooie code op$haystack/$needle, $needle/$haystack, etcetera.
Ik mag hopen dat er binnenkort in SPL nog een OO array-alternatief komt, afgezien van specifiekere implementaties als de stack en de doubly linked list.
De array API voldoet anno 2011 niet meer imho
Hoe cool zou het zijn als je gewoon dingen als
[ code verwijderd ]
en dergelijke kon doen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | <?php $var1 = 'x'; $var2 = 'y'; $var3 = 'z'; for ( $i = 1; $i <= 3; $i++ ) { $varname = 'var' . $i; echo $$varname; } ?> |
Juist, daarom zei ik met lelijke code kun je een heel eind komenquote:Op vrijdag 15 april 2011 10:19 schreef lifeblind het volgende:
Terwijl in principe je hiermee gewoon het concept van arrays aan het nabouwen bent
Is de tijdzone onjuist? Volgens mij hoort hij synchroon te lopen, anders zou je na verloop van tijd altijd op problemen stuiten.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:43 schreef GI het volgende:
Weet iemand hier toevallig hoe ik op een windows omgeving zonder veel moeite de tijd van mijn SQL server gelijk kan krijgen aan de systeemtijd ?
Heb ik gedaan, en ik krijg het maar niet voor elkaar om het goed te begrijpenquote:Op vrijdag 15 april 2011 10:04 schreef lifeblind het volgende:
[..]
Zoek dan eens wat artikelen over Arrays op zou ik zeggen. Toen ik heel wat jaren geleden begon met programmeren snapte ik het ook niet zo heel erg goed, en toen ben ik gewoon wat rond gaan zoeken (toendertijd nog in de bibliotheek, want ik had toen nog geen internet), opeens viel het kwartje en sinds ik arrays en de juiste toepassing er van ontdekt heb, kan ik niet meer zonder.
1 | <input name="WThuisploeg[]" |
1 2 3 4 5 6 | <?php if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST') { print_r($_POST['WThuisploeg']); } ?> |
Alle timezone tabellen staan leeg in de mysql database, dus ik gok niet dat het fout staat.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:59 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Is de tijdzone onjuist? Volgens mij hoort hij synchroon te lopen, anders zou je na verloop van tijd altijd op problemen stuiten.
Dat gedeelte had ik dus goed gedaan zie ik netquote:Op vrijdag 15 april 2011 11:47 schreef Pakspul het volgende:
Doe dit eens
[ code verwijderd ]
Let op de blokhaken in de name!
En dan:
[ code verwijderd ]
Nu heb je tabel gegevens als goed is in een array zitten.
quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:17 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Ben het met je eens dat arrays vele malen beter werken dan geen gebruik van arrays. Maar ik heb programmeurs oplossingen zien gebruiken waarvan ik dacht. Kerel alsjeblieft ga programmeren leren of ga wat anders doen. Bijvoorbeeld:
[ code verwijderd ]
Zo kun je dus arrays vermijden, maar gvd zeg wat een gedrocht aan code krijg je dan.
Array kun je dan weer doorlopen via loopjequote:Op vrijdag 15 april 2011 12:15 schreef Feyenoordlife het volgende:
[..]
Dat gedeelte had ik dus goed gedaan zie ik netNu alleen de array nog in de database plaatsen.
1 2 3 4 5 6 | <?php for ( $i = 0; $i < count($array); $i++ ) { echo $array[$i]; // om de waarde in de array weer te geven } ?> |
Heel simpel zou ik gewoon 'n input formuliertje maken die de input verstuurt naar de juiste pagina, en dan de gegevens ophalen met $_POST en dan dus opslaan in de DB. (of gewoon direct opslaan in de DB natuurlijk)quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:52 schreef MrNiles het volgende:
Op een website heb ik 1 pagina waarbij de tekst vaak veranderd moet worden.
De rest van de pagina's is statisch, puur informatie en veranderd dus nauwlijks.
De ene pagina zou ik graag door andere mensen willen laten aanpassen dmv een heeeel simpel cms.
Hoeft geen moeilijke opmaak in te zitten, geen vette,cursief,unline tekst oid.
Wat is de eenvoudigste manier om de tekst van deze pagina te wijzigen voor een gebruiker?
Het is natuurlijk een kwestie van uitproberenquote:Heel simpel zou ik gewoon 'n input formuliertje maken die de input verstuurt naar de juiste pagina, en dan de gegevens ophalen met $_POST en dan dus opslaan in de DB. (of gewoon direct opslaan in de DB natuurlijk)
Enters worden gewoon opgeslagen als CR+LF. Als je bij het afdrukken een nl2br() over de html heen haalt worden die weer netjes getoondquote:Op vrijdag 15 april 2011 13:58 schreef MrNiles het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een kwestie van uitproberen
maar
worden enters wel onthouden in de DB of krijg ik dan alle tekst achterelkaardoor
Wat beter ja.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:00 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Enters worden gewoon opgeslagen als CR+LF. Als je bij het afdrukken een nl2br() over de html heen haalt worden die weer netjes getoond
Zeer slechte code imo. Ten eerste is via $_POST[self] XSS mogelijk, en dit is eveneens nodig bij je form input. Je valideert helemaal niets. Gebruik hiervoor strip_tags() of htmlentities() om XSS te voorkomen. Daarnaast ben je ook 100% gevoelig voor SQL injection en kan ik je database zo leeg maken als ik dat wil. Gebruik mysql_real_escape_string() voor je $_POST variabelen of gebruik prepared statements icm mysqli.quote:Ik ben bezig met een voetbalpool scriptje, en ik loop eventjes vast op het volgende: De pagina haalt de wedstrijden van de ingevoerde speelronde uit de database, zet deze vervolgens in een tabel met daarin 2 extra velden de scores in te vullen. Dit gedeelte werkt. Hierna moeten de ingevulde scores opgeslagen worden in de database, en hier gaat het (gedeeltelijk) mis. Hij pakt namelijk alleen het laatste resultaat. Dit zal waarschijnlijk via een while loop moeten gebeuren, maar daar kom ik even niet aan uit.
De code:
[ code verwijderd ]
Zou iemand mij hier even mee willen helpen?
Dit kan, maar er is niet voor niets de functie foreach()quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:52 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Array kun je dan weer doorlopen via loopje
[ code verwijderd ]
nietquote:Op vrijdag 15 april 2011 15:15 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
en kan ik je database zo leeg maken als ik dat wil
quote:mysql_query() sends a unique query (multiple queries are not supported)
Ja dit weet ik. Beveiliging heb ik nog niet aan gewerkt (en is in dit gedeelte van het systeem ook niet heel belangrijk omdat dit een beveiligde omgeving wordt waar alleen ik zelf in kan komen), maar dat komt er nog wel inquote:Op vrijdag 15 april 2011 15:15 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
Zeer slechte code imo. Ten eerste is via $_POST[self] XSS mogelijk, en dit is eveneens nodig bij je form input. Je valideert helemaal niets. Gebruik hiervoor strip_tags() of htmlentities() om XSS te voorkomen. Daarnaast ben je ook 100% gevoelig voor SQL injection en kan ik je database zo leeg maken als ik dat wil. Gebruik mysql_real_escape_string() voor je $_POST variabelen of gebruik prepared statements icm mysqli.
[..]
Dit kan, maar er is niet voor niets de functie foreach()
Alle gegevens ophalen dan..quote:
Ik vind dat altijd zo'n onzin hè.. "in dit gedeelte van het systeem ook niet heel belangrijk". Ik snap dat je t nog moet leren, maar een goed begin is het halve werk.. De code is enorm slecht en beter lees je je dan eerst in voordat je begint met schrijven..quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:47 schreef Feyenoordlife het volgende:
[..]
Ja dit weet ik. Beveiliging heb ik nog niet aan gewerkt (en is in dit gedeelte van het systeem ook niet heel belangrijk omdat dit een beveiligde omgeving wordt waar alleen ik zelf in kan komen), maar dat komt er nog wel inHet is voor mij nu even hoofdzaak om het werkend te krijgen, daarna ga ik kijken naar de beveiliging van alles.
1) Wat doet die dynContent functie?quote:Op maandag 18 april 2011 17:02 schreef Diabox het volgende:
Ik heb de volgende regel code:
[ code verwijderd ]
Echter nu is het zo dat de hele td klikbaar is en dus verwijdert, i.p.v. alleen het plaatje. Dit is het geval in firefox en chrome... In Internet explorer werkt het wel alleen door op het daadwerkelijke plaatje te klikken (en zo wil ik het ook).
Hoe fix ik dit?
1 2 3 4 5 6 7 8 | <?php function make_safe($value){ $value = htmlspecialchars(trim($value)); if (get_magic_quotes_gpc()) $value = stripslashes($value); return $value; } ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | <?php foreach ($_POST['WThuisploeg'] as $key=>$WThuisploeg) { } foreach ($_POST['WUitploeg'] as $key=>$WUitploeg) { } foreach ($_POST['ScoreThuis'] as $key=>$ScoreThuis) { } foreach ($_POST['ScoreUit'] as $key=>$ScoreUit) { } $sql1 = ("UPDATE Wedstrijden SET WScoreThuis='".$ScoreThuis."', WScoreUit='".$ScoreUit."' WHERE WThuisploeg='".$WThuisploeg."' AND WUitploeg='".$WUitploeg."' "); $invoer = mysql_query($sql1) or die (mysql_error()); ?> |
Omdat je foreach leeg is en je query dus in de foreach moet. Nu loopt hij door de array heen, doet niks, en gebruikt na de hele loop de laatste waarden uit de array voor een enkele update.quote:Op woensdag 20 april 2011 16:44 schreef Feyenoordlife het volgende:
[ code verwijderd ]
Waarom wordt nu alleen de laatste rij in mijn database geüpdate? Als ik de array uitlees klopt alles wel gewoon.
Wat is er met die rare indenting van je sluitende brackets? Op dit moment sluiten je foreaches voor ze uberhaupt iets hebben gedaan. Ik snap niet helemaal wat je bedoeling is.quote:Op woensdag 20 april 2011 16:44 schreef Feyenoordlife het volgende:
[ code verwijderd ]
Waarom wordt nu alleen de laatste rij in mijn database geüpdate? Als ik de array uitlees klopt alles wel gewoon.
De $_POST vars zijn inderdaad arrays. En de inspringing zal ik even opnieuw doen, wordt het iets overzichtelijker.quote:Op woensdag 20 april 2011 16:49 schreef Luchtkoker het volgende:
[..]
Wat is er met die rare indenting van je sluitende brackets? Op dit moment sluiten je foreaches voor ze uberhaupt iets hebben gedaan. Ik snap niet helemaal wat je bedoeling is.
-edit ah ik snap het al. Je probeert je POST vars door te loopen in die foreaches te initialiseren in vars, en dan die query elke keer uit te voeren? Dan moet je inderdaad zoals de poster boven mij zegt je query in de for-loop zetten. Op dit moment loopt hij door alles, en zodra hij dus de loops uit komt staan $WThuisploeg, $WUitploeg etc allemaal op hun laatste waarden geintializeerd (vlak voordat ze de loop uit gingen dus).
Als je het voor elke combo wilt moet je ze niet sequentieel plaatsen, maar genest.
-edit2- Sowieso, zijn die $_POST vars arrays?
Zolang je geen associaties hebt in je array tussen welke scores bij welke ploegen horen houd je dat probleem.quote:Op woensdag 20 april 2011 16:55 schreef Feyenoordlife het volgende:
[..]
De $_POST vars zijn inderdaad arrays. En de inspringing zal ik even opnieuw doen, wordt het iets overzichtelijker.
Wat ik op dit moment gedaan heb is de sluit-accolades onder de query gezet, en dit levert als resultaat op dat de laatst ingevulde uitslag in elke rij komt te staan.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | <?php foreach ($_POST['WThuisploeg'] as $key=>$WThuisploeg) { foreach ($_POST['WUitploeg'] as $key=>$WUitploeg) { foreach ($_POST['ScoreThuis'] as $key=>$ScoreThuis) { foreach ($_POST['ScoreUit'] as $key=>$ScoreUit) { $sql1 = ("UPDATE Wedstrijden SET WScoreThuis='".$ScoreThuis."', WScoreUit='".$ScoreUit."' WHERE WThuisploeg='".$WThuisploeg."' AND WUitploeg='".$WUitploeg."' "); $invoer = mysql_query($sql1) or die (mysql_error()); } } } } ?> |
Dat gedeelte had ik ondertussen ja. Nu moet ik er dan volgens mij nog een associatieve array van maken.quote:Op woensdag 20 april 2011 17:05 schreef lifeblind het volgende:
volgens mij kom je al een heel stuk verder als je dit probeert:
[ code verwijderd ]
Helaas, ik moet de plaatjes behouden als PNG! maar hoopte dat er een oplossing was om er toch een beetje compressie overheen te gooien, zoals photoshop en andere paketten ook doen!quote:Op dinsdag 19 april 2011 23:35 schreef GlowMouse het volgende:
png is geen lossy compressie; ik zou kijken naar http://nl.php.net/manual/en/function.imagick-setimageformat.php
Eensch, maak 2 classes aan in CSS en geef ze beiden een andere achtergrondkleur. Weet niet waar je mee werkt, maar ik zou in je loop een counter doen die gewoon elke keer optelt. Maak een variabele $i = 0; en na elke loop doe je $i++; Vervolgens kijk je in de regel of het getal even is of oneven (% modulo operator) en aan de hand daarvan geef je de juiste class mee aan je div/tabel/whatever...quote:Op woensdag 20 april 2011 22:01 schreef Light het volgende:
Geef ze in PHP om en om een class mee, en style die vervolgens in css met verschillende (achtergrond)kleuren.
Het is trouwens ook volledig in css uit te werken, bedenk ik me. Dan heb je in php helemaal niets nodig met extra classes. Alleen jammer dat de css-uitwerking niet in alle browsers (lees: IE) werkt.quote:Op woensdag 20 april 2011 22:38 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
Eensch, maak 2 classes aan in CSS en geef ze beiden een andere achtergrondkleur. Weet niet waar je mee werkt, maar ik zou in je loop een counter doen die gewoon elke keer optelt. Maak een variabele $i = 0; en na elke loop doe je $i++; Vervolgens kijk je in de regel of het getal even is of oneven (% modulo operator) en aan de hand daarvan geef je de juiste class mee aan je div/tabel/whatever...
1 2 3 4 5 6 | tr:nth-child(2n+1) { background-color: blue; } tr:nth-child(2n) { background-color: red; } |
Is dat CSS3 ofzo? Ik ken het namelijk helemaal niet (niet dat ik zó'n CSS expert benquote:Op woensdag 20 april 2011 22:46 schreef Light het volgende:
[..]
Het is trouwens ook volledig in css uit te werken, bedenk ik me. Dan heb je in php helemaal niets nodig met extra classes. Alleen jammer dat de css-uitwerking niet in alle browsers (lees: IE) werkt.
Voorbeeld:
[ code verwijderd ]
In plaats van 2n+1 mag je ook odd schrijven, en in plaats van 2n mag je ook even schrijven. Maar da's meer iets voor in het css-topic.
quote:One saving grace here is that if you are using jQuery, which supports all CSS selector including :nth-child, the selector will work, even in Internet Explorer.
Dat is CSS3, ja. Leuk speelgoed ookquote:Op woensdag 20 april 2011 23:51 schreef Luchtkoker het volgende:
[..]
Is dat CSS3 ofzo? Ik ken het namelijk helemaal niet (niet dat ik zó'n CSS expert ben)
Graceful degradation. Styles moet je toewijzen met CSS, niet met PHP. Werkt het niet, dan maar met een javascript-achtige fallback. Sowieso voegen dat soort operaties nou niet bepaald extreem veel overhead toe, zeker niet als je jQuery uberhaupt al actief hebt.quote:Op donderdag 21 april 2011 00:14 schreef GlowMouse het volgende:
Ja, achteraf met JS wat classes toevoegen. Zullen die oude browsers blij van worden. Ga nou geen oplossing aandragen voor een probleem dat er niet is.
idd, aangezien het maar één ifstatement is valt het echt reuze mee.quote:Op donderdag 21 april 2011 08:59 schreef mstx het volgende:
Ik zou alsnog voor de PHP oplossing gaan ((on)even regels een andere class geven). Werkt in alle browsers en je hebt geen javascript nodig. Qua PHP performance maakt het ook geen reet uit, tenzij je 1 miljoen regels hebt maar dan is javascript nog veel trager.
1 2 3 | <?php $className = ( (($i % 2) == 0) === true ) ? 'classX' : 'classY'; ?> |
En op een site/pagina die zonder javascript moet werken waar je wel die stijlen wilt hebben? Nooit er van uit gaan dat iedereen javascript aan heeft staan. Sowieso dit soort dingen d.m.v. javascript toevoegen is een beetje overkill.quote:Op donderdag 21 april 2011 08:18 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Graceful degradation. Styles moet je toewijzen met CSS, niet met PHP. Werkt het niet, dan maar met een javascript-achtige fallback. Sowieso voegen dat soort operaties nou niet bepaald extreem veel overhead toe, zeker niet als je jQuery uberhaupt al actief hebt.
Zeker op drukke websites is het niet verstandig dat soort duidelijke client-side operaties aan de server over te laten.
quote:Op donderdag 21 april 2011 09:24 schreef Pakspul het volgende:
[..]
idd, aangezien het maar één ifstatement is valt het echt reuze mee.
[ code verwijderd ]
En that's it
1 2 3 | <?php $className = $i % 2 === 0 ? 'classX' : 'classY'; ?> |
Ik ben van mening dat dit soort dingen een toevoeging zijn en dat graceful degradation hier dus op zijn plaats is. Mensen die JS uit hebben staan zijn er nauwelijks (en moeten tevens dood, want paranoide), en die zien dan geen zebra-striping in een tabel, big deal.quote:Op donderdag 21 april 2011 09:28 schreef lifeblind het volgende:
[..]
En op een site/pagina die zonder javascript moet werken waar je wel die stijlen wilt hebben? Nooit er van uit gaan dat iedereen javascript aan heeft staan. Sowieso dit soort dingen d.m.v. javascript toevoegen is een beetje overkill.
Nog een tipje m.b.t. dit, als je een template-engine zoals smarty gebruikt, kun je dit min of meer automatisch laten doen. Als je dan je data in je template zet, kun je gewoon aangeven welke class die om de x-aantal iterations moet doen, werkt veel simpeler. Op deze manier hou je ook logica van je code (data ophalen, er iets leuks mee doen etc.) gescheiden van je weergave (want dat doe je allemaal in je template).
quote:Op donderdag 21 april 2011 12:17 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]nog korter...
1 2 3 | <?php $className = ($i % 2) ? 'classX' : 'classY'; ?> |
Moet je alleen X en Y omdraaien.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:35 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
En dingen als drempelsvrij en dergelijke zeggen je niets? Sowieso, als je miljoenen hits per dag te verwerken krijgt moet je meer aan caching enzo denken, als je dan iedere keer de pagina's serverside opnieuw gaat opbouwen doe je sowieso al iets niet goed.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:33 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat dit soort dingen een toevoeging zijn en dat graceful degradation hier dus op zijn plaats is. Mensen die JS uit hebben staan zijn er nauwelijks (en moeten tevens dood, want paranoide), en die zien dan geen zebra-striping in een tabel, big deal.
Gewoon nooit dat soort weergavezaken serverside laten afhandelen. Werkt leuk en snel, maar als je een paar miljoen hits per dag te verwerken krijgt en je hebt overal dat soort truucjes in je code zitten kunnen al die cycles al snel een hele server schelen. Niet dat ik verwacht dat je je daar direct mee bezig houdt, maar verkeerde dingen aanleren is nooit een goed plan.
Zebrastriping op een braillemachine, goed idee! Ik snap je punt, maar ik zit in de B2B-hoek, en daar is dat eigenlijk geen prioriteit, maar vooruit.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:41 schreef lifeblind het volgende:
[..]
En dingen als drempelsvrij en dergelijke zeggen je niets? Sowieso, als je miljoenen hits per dag te verwerken krijgt moet je meer aan caching enzo denken, als je dan iedere keer de pagina's serverside opnieuw gaat opbouwen doe je sowieso al iets niet goed.
Zo zie je maar, waarom moeilijk doen in CSS als het zo prima kanquote:Op donderdag 21 april 2011 12:35 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Omdat CSS er voor bedoeld is, dat is waarom.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:47 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
Zo zie je maar, waarom moeilijk doen in CSS als het zo prima kan
Het oog wil ook watquote:Op donderdag 21 april 2011 12:17 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
Ach, als je er 10 regels code voor nodig hebt en 2 loops geef ik je gelijk, maar als de oplossing zo simpel is zie ik in waarom je het niet met PHP zou oplossen. Om nog maar niet te beginnen over het feit dat de CSS oplossing erg browser afhankelijk is...quote:Op donderdag 21 april 2011 12:47 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Omdat CSS er voor bedoeld is, dat is waarom.
Misschien ben ik wel een ongelofelijk zeikende purist hoor, maar PHP is afaik een serverside-taal en dus niet bedoeld voor dergelijke weergavezaken. Ik gebruik PHP om semantisch juiste HTML uit te poepen (en overal lukraak css-klassen aanhangen valt daar imo niet onder), en hoe dat geïnterpreteerd wordt en uiteindelijk weergegeven wordt is het pakkie aan voor de clientside-talen zoals css en javascript.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:58 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
Ach, als je er 10 regels code voor nodig hebt en 2 loops geef ik je gelijk, maar als de oplossing zo simpel is zie ik in waarom je het niet met PHP zou oplossen. Om nog maar niet te beginnen over het feit dat de CSS oplossing erg browser afhankelijk is...
1 2 3 | <input type="text" name="Artikelnummer[1]"> <input type="text" name="Artikelnummer[2]"> <input type="text" name="Artikelnummer[3]"> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | <?php $sql="SELECT Artikelnummer, Naam, Prijs FROM Producten WHERE Artikelnummer = '".$q."'" ; $result = mysql_query($sql)or die(mysql_error()); $rows = mysql_num_rows($result); If($rows == 0) { echo "<td class='productnaam'>"; echo "Nummer niet gevonden"; echo "</td>"; echo "<td class='prijs'>"; echo ""; echo "</td>"; } else { $fetch = mysql_fetch_assoc($result); echo "<td class='productnaam'>"; echo $fetch['Naam']; echo "</td>"; echo "<td class='Prijs'>"; echo "€ "; echo $fetch['Prijs']; echo "</td>"; } ?> |
quote:Op dinsdag 26 april 2011 14:00 schreef afro het volgende:
Weet iemand hoe ik dit moet gaan doen?
Ik heb tien input velden, zoals hieronder, deze moeten allemaal de database doorzoeken en aparte resultaten krijgen. Nu is het probleem dat alleen de eerste werkt (logisch).
[ code verwijderd ]
PHP
[ code verwijderd ]
Hoe zorg ik ervoor dat het voor elke input apart word "verwerkt".
1 2 3 4 5 | <?php foreach ( $_POST['Artikelnummer'] as $k=>$v ) { // hier de code die bij elk veld in de database gaat zoeken, $v is de waarde van het veld en $k de index } ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 | <form method="post"> <textarea name="Artikelnummer[]"></textarea> <textarea name="Artikelnummer[]"></textarea> <input type="submit"> </form> <?php foreach($_POST['Artikelnummer'] as $Artikelnummer) { include 'Jalalalala.php'; @$sql="(SELECT Artikelnummer, Naam, Prijs FROM producten WHERE Artikelnummer =('$Artikelnummer'))"; $result = mysql_query($sql)or die(mysql_error()); $rows = mysql_num_rows($result); If($rows == 0) { echo "<td class='productnaam'>"; echo "Nummer niet gevonden"; echo "</td>"; echo "<td class='prijs'>"; echo ""; echo "</td>"; } else { $fetch = mysql_fetch_assoc($result); echo "<td class='productnaam'>"; echo $fetch['Naam']; echo "</td>"; echo "<td class='Prijs'>"; echo "€ "; echo $fetch['Prijs']; echo "</td>"; } } ?> |
Database-class als in: PDO. Eigen databasewrappers schrijven is tegenwoordig ook nergens meer voor nodig, daar hebben we PDO voor. Jammer alleen dat het een hoop hosters onvoldoende drivers aanbieden.quote:Op dinsdag 26 april 2011 21:07 schreef GlowMouse het volgende:
Zolang je de extra features van MySQLi niet gebruikt, biedt MySQLi geen voordelen. Bovendien zie ik MySQL niet verdwijnen. Daarnaast moet je een database-class gebruiken, zodat mysql door mysqli vervangen nauwelijks tijd kost.
Ben ik in principe met je eens, maar er zijn uitzonderingsgevallen, zoals verschillen tussen de Linux en Windows-API's die errors veroorzaken, en andere randgevallen waarbij onderdrukking in plaats van rete-ingewikkelde foutafhandeling beter is. Maar inderdaad, bij in 99% van de gevallen is dat niet nodig. Samenvatting: onderdrukking voor tekortkomingen van PHP zelf is prima, maar voor fouten aan je eigen kant niet.quote:Op woensdag 27 april 2011 09:11 schreef mstx het volgende:
Ten zesde: onderdruk fouten niet met @ maar zorg dat je in eerste instantie geen fouten krijgt.
Indenten?quote:
quote:Op woensdag 27 april 2011 09:11 schreef mstx het volgende:
Ten zesde: onderdruk fouten niet met @ maar zorg dat je in eerste instantie geen fouten krijgt.
1 2 3 4 5 6 7 8 | <?php if (empty($_POST['Artikelnummer'])) { echo ''; } else { foreach($_POST['Artikelnummer'] as $Artikelnummer) { ?> |
1 2 3 | <?php $sql=("SELECT Artikelnummer, Naam, Prijs FROM producten WHERE Artikelnummer = '".mysql_real_escape_string($Artikelnummer)."'") ?> |
echo ''; is nogal nutteloos he.quote:Op woensdag 27 april 2011 10:22 schreef afro het volgende:
[..]
Indenten?
[..]
[ code verwijderd ]
Zo goed opgelost?
1 2 3 4 5 6 | <?php if (!empty($_POST['Artikelnummer'])) { foreach($_POST['Artikelnummer'] as $Artikelnummer){ } } ?> |
Dat is waarquote:Op woensdag 27 april 2011 10:28 schreef mstx het volgende:
[..]
echo ''; is nogal nutteloos he.![]()
[ code verwijderd ]
Hoe wil je hem outputten? Alleen even bekijken? var_dump($aMultiDimensional);quote:Op donderdag 28 april 2011 11:33 schreef -Datdus- het volgende:
Weet iemand hoe je multiple dimensional array output?
outputten!quote:Op donderdag 28 april 2011 11:35 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Hoe wil je hem outputten? Alleen even bekijken? var_dump($aMultiDimensional);
Same.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:16 schreef remi1986 het volgende:
gebruik altijd print_r i.c.m. <pre> </pre>
var_dump geeft mij ook iets teveel informatie terug, wel handig als het om type casting gaat dat je precies weet waar je mee werkt. Maar als je in een MVC framework werkt bouw je je models zo dat er een stuk type casting in zit, zodat je er vanuit kunt gaan dat de objecten waarmee je werkt ook daadwerkelijk het type hebben wat je verwacht i.p.v. dat losse type casting waar PHP mee werkt.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:16 schreef remi1986 het volgende:
gebruik altijd print_r i.c.m. <pre> </pre>
Gelukkig zit type hinting voor scalar variables in de pijplijn voor een volgende PHP-versiequote:Op vrijdag 29 april 2011 10:48 schreef Pakspul het volgende:
[..]
var_dump geeft mij ook iets teveel informatie terug, wel handig als het om type casting gaat dat je precies weet waar je mee werkt. Maar als je in een MVC framework werkt bouw je je models zo dat er een stuk type casting in zit, zodat je er vanuit kunt gaan dat de objecten waarmee je werkt ook daadwerkelijk het type hebben wat je verwacht i.p.v. dat losse type casting waar PHP mee werkt.
Bron? Want ik ben echt zwaar benieuwd naar de uitwerking. Liefste zie ik zoiets als c# want dat verschil niet erg veel van PHP.quote:Op vrijdag 29 april 2011 11:11 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Gelukkig zit type hinting voor scalar variables in de pijplijn voor een volgende PHP-versie
Dat geeft vooral overhead, en zeker in een weakly typed taal als php heeft het andere nadelen. Zelfs in een taal als java zijn integers en floats etc gewoon primitives, die je eventueel wel in een Integer/Float etc class kan vatten. Maar dat riekt bij mij al snel naar overengineering. Niks mis met primitives. Misschien dat het voor strings handig kan zijn, bijv zoals het in javascript werkt bijvoorbeeld, waar een string een object en ook een pseudo array is. Voor de rest: keep it simple, stupid.quote:Op vrijdag 29 april 2011 11:13 schreef Pakspul het volgende:
Mooiste zal zijn als string,integer,float etc ook classes zijn of structures zodat deze ook in functies worden geaccepteerd.
Zie o.a. http://sebastian-bergmann(...)s-in-PHP-5.3.99.htmlquote:Op vrijdag 29 april 2011 11:13 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Bron? Want ik ben echt zwaar benieuwd naar de uitwerking. Liefste zie ik zoiets als c# want dat verschil niet erg veel van PHP.
Mooiste zal zijn als string,integer,float etc ook classes zijn of structures zodat deze ook in functies worden geaccepteerd.
Een ubersimpele scriptingtaal is het al jaren niet meer. Loosely typed is het inderdaad, maar dat is een bewuste keuze geweest. Een volledige taal is het al een heel poosje. Wat voor dingen mis jij zoal in de API dan? Dat het niet geleverd wordt met een compleet framework zoals bijvoorbeeld ASP.net dat doet klopt, maar dat zie ik als een groot voordeel, omdat ik dan zelf een framework kan kiezen.quote:Op vrijdag 29 april 2011 11:53 schreef Farenji het volgende:
Je moet PHP ook niet proberen te veranderen in wat het niet is en wat nooit de bedoeling was. Het is oorspronkelijk gemaakt als een zeer laagdrempelige, ubersimpele scriptingtaal. Als je er echt een stricte en volledige programmeertaal van wil maken inclusief type checking etc dan kun je beter met een schone lei beginnen, zodat je ook alle nare erfenissen uit de voorbije tijd kunt kwijtraken. Maar ja, dan kom je waarschijnlijk uit op iets zoals Python...
Idd qua weergave is var_dump wel de betere.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:53 schreef mafkees01 het volgende:
Gebruikte eerst ook altijd print_r, maar tegenwoordig altijd var_dump omdat ik veel gebruik maak van arraysVind die weergave altijd enorm duidelijk
Ligt er dan ook wel enorm aan.. Als ik een dynamische SQL query bouw dan vind ik een var_dump erg onhanding omdat er quotes omheen staan, welke type casting en de length. Dan is de eventuele fout in je query moeilijk te vinden..quote:Op zondag 1 mei 2011 21:55 schreef themole het volgende:
[..]
Idd qua weergave is var_dump wel de betere.
Waarom zou ik ? Ik heb een eigen db-debugger in mijn db-class ingebouwd en kom met print_r verder gewoon waar ik wil komen.quote:Op maandag 2 mei 2011 09:31 schreef Intrepidity het volgende:
Gebruik toch in godsnaam gewoon xdebugAf en toe wat gepruts om het te installeren maar ik beloof je dat je 10x sneller debugged dan met var_dump en dergelijke.
En als je niet weet op welke code je programma crasht? Kun je ook fijn je methodes in stappen met print_r en dergelijke? Tuurlijk heb je het niet persee nodig, maar het scheelt een hele hoop tijd.quote:Op maandag 2 mei 2011 09:40 schreef GI het volgende:
[..]
Waarom zou ik ? Ik heb een eigen db-debugger in mijn db-class ingebouwd en kom met print_r verder gewoon waar ik wil komen.
wtf is xdebug? Ik heb mijn code zo gemaakt dat als er iets mis gaat dat ik een exception krijg en met de stacktrace kan ik dan zien waar het fout gaat. Persoonlijk vind ik debug programma's ook brak. Zend heeft er ook 1 maar kan daar echt niet mee overweg aangezien ik mijn variabelen best diep heb zitten en dan ben ik met een print_r velen malen sneller.quote:Op maandag 2 mei 2011 09:31 schreef Intrepidity het volgende:
Gebruik toch in godsnaam gewoon xdebugAf en toe wat gepruts om het te installeren maar ik beloof je dat je 10x sneller debugged dan met var_dump en dergelijke.
xdebug is een php-plugin die ook ondersteund wordt door de meeste IDE's waarbij je bij een exception of error meteen naar de betreffende regel springt in je IDE en waarna je alle variabelen en de loop van je programma kunt inspecteren. M.a.w. volledige debugging zoals je dat o.a. ook in visual studio .net hebt.quote:Op maandag 2 mei 2011 13:43 schreef Pakspul het volgende:
[..]
wtf is xdebug? Ik heb mijn code zo gemaakt dat als er iets mis gaat dat ik een exception krijg en met de stacktrace kan ik dan zien waar het fout gaat. Persoonlijk vind ik debug programma's ook brak. Zend heeft er ook 1 maar kan daar echt niet mee overweg aangezien ik mijn variabelen best diep heb zitten en dan ben ik met een print_r velen malen sneller.
Moet ik PHP dan bijvoorbeeld elke 24 uur de hele database checken en elk account met een datum van 30 dagen geleden laten verwijderen?quote:
Het is soms echt te makkelijk, thanksquote:Op donderdag 12 mei 2011 21:49 schreef GlowMouse het volgende:
Precies, om de zoveel tijd met PHP een delete-query draaien.
Als je in de database datetime velden gebruikt, zou je eens kunnen kijken naar de mysql-functie datediff()quote:Op donderdag 12 mei 2011 22:17 schreef dirkjo het volgende:
[..]
Het is soms echt te makkelijk, thanks
Ga even uitzoeken hoe ik een datum kan checken en er dagen vanaf halen
Het zijn inderdaad datetime fields, zal eens even kijken. Thanksquote:Op donderdag 12 mei 2011 22:54 schreef Light het volgende:
[..]
Als je in de database datetime velden gebruikt, zou je eens kunnen kijken naar de mysql-functie datediff()
Even snel lopen kijken naar de datedriff() functie, maar als ik er zo naar kijk dan zou het ook moeten kunnen wanneer je gewoon gebruik maakt van de algemene varchar velden?quote:Op donderdag 12 mei 2011 22:54 schreef Light het volgende:
[..]
Als je in de database datetime velden gebruikt, zou je eens kunnen kijken naar de mysql-functie datediff()
1 | SELECT `date_veld` FROM `tabel` WHERE DATEDIFF(`date_veld`, NOW()) < -30 |
Of van je voorganger waarmee je vanwege legacy-code maar moet zien te leven.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 10:39 schreef GlowMouse het volgende:
Als je varchar voor een datum gebruikt dan is het je eigen schuld.
Doe ik niet, zijn gewoon datetime fieldsquote:Op vrijdag 13 mei 2011 10:39 schreef GlowMouse het volgende:
Als je varchar voor een datum gebruikt dan is het je eigen schuld.
Dankje! Ga er vanavond/dit weekend eens even mee klotenquote:Op vrijdag 13 mei 2011 09:40 schreef remi1986 het volgende:
Snel testje gedaan.
Als je dit doet
[ code verwijderd ]
Krijg je data die ouder zijn dan 30 dagen. Wel verwarrend met < -30.
Dit kan je natuurlijk gebruiken met een DELETE WHERE query.
1 2 3 4 5 | <?php $result = mysql_query("SELECT * FROM `ftpuser` WHERE DATEDIFF(`accessed`, NOW()) < -30"); $row = mysql_fetch_array($result); echo ($row['userid']); ?> |
1 | "gebruikersnaam" |
je echo't maar 1x, zie de voorbeelden op http://nl3.php.net/mysql_fetch_arrayquote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:07 schreef dirkjo het volgende:
Wanneer ik dan bijvoorbeeld ga spelen met de waarde < -30 blijf ik constant dezelfde gebruikersnaam houden, terwijl ik zeer zeker weet dat er meerdere moeten verschijnen.
Een timestamp veld vul je niet met een unix timestamp, en je wilt waarschijnlijk datetime gebruiken, zie http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/datetime.htmlquote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:09 schreef Chandler het volgende:
Kan iemand mij het volgende uitleggen, ik heb een tabel met 4 velden (expire_date [timestamp], user_id [int], action [varchar=50], value [text]) en wil deze tabel gebruiken om acties voor een bepaalde tijd in een database in te voeren. Echter werkt de volgende insert niet zoals verwacht
insert into `actions` (`expiredate`, `userID`, `action`, `value`)
VALUES (CUR_TIJD + $time,
$userID,
$action,
$value);
waar CUR_TIJD de huidige tijd (time()) + $time in seconden is. Wat doe ik fout?
En dat is beter voor indices.quote:en DATEDIFF(`accessed`, NOW()) < -30 lijkt me leuker om dit te hebben
`accessed` >= DATE_SUB(CURDATE(),INTERVAL 30 DAYS)
zo pak je alles wat binnen 30 dagen valten wil je anders om dan doe je <
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | <?php function() { $extime = (is_numeric($extime) && $extime > 0) ? time() + $extime : time() + 60; $query = $this->db->query("INSERT INTO `actions` (`expiredate`, `user_id`, `action`, `value`, `validate`) VALUES ('" . date("Y-m-d H:i:s", $extime) . "', '" . $this->db->escape($userID) . "', '" . $this->db->escape($action) . "', '" . $this->db->escape($value) . "', '" . $this->db->escape($validate) . "')"); } ?> |
Misschien erbij moeten vermelden dat ik 'printf' ook al heb geprobeerd.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:25 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
je echo't maar 1x, zie de voorbeelden op http://nl3.php.net/mysql_fetch_array
[..]
Een timestamp veld vul je niet met een unix timestamp, en je wilt waarschijnlijk datetime gebruiken, zie http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/datetime.html
[..]
En dat is beter voor indices.
Nee, dat had niet gehoeven.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:49 schreef dirkjo het volgende:
[..]
Misschien erbij moeten vermelden dat ik 'printf' ook al heb geprobeerd.
echo $query eens, ik zie geen foutquote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:51 schreef Chandler het volgende:
Had ik gedaan maar resultaat was precies het zelfdedaarna veranderde ik de $extime = door het toevoegen van time() ?
Oke in dat geval zie ik door de bomen het bos niet meerquote:
1 | $result = mysql_query("SELECT * FROM `ftpuser`"); |
ja en je wilt meer users zien dus dan moet je meerdere keren echo'en, zie de codevoorbeelden op de eerder gegeven paginaquote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:53 schreef dirkjo het volgende:
[..]
Oke in dat geval zie ik door de bomen het bos niet meer
Op de een of andere manier krijg ik elke keer dezelfde user, dus ook wanneer ik bijvoorbeeld als query het volgende gebruik:
[ code verwijderd ]
Ja heb ik geprobeerd, volgens mij dan, maar ik krijg elke keer de zelfde user. Terwijl die user niet eens boven aan staat ofzo.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:53 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
ja en je wilt meer users zien dus dan moet je meerdere keren echo'en, zie de codevoorbeelden op de eerder gegeven pagina
1 2 3 4 | echo date("Y-m-d H:i:s", time()); echo ';;;'; echo date("Y-m-d H:i:s", $extime); print_r($this->db->queries); |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | NSERT INTO `actions` (`expiredate`, `user_id`, `action`, `value`, `validate`) VALUES ('2011-05-14 22:42:51', '', 'password', '******@hotmail.com', '3372f4821e2757d7f9d38f958bc89ca1') |
php.net/mysql_num_rowsquote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:55 schreef dirkjo het volgende:
[..]
Ja heb ik geprobeerd, volgens mij dan, maar ik krijg elke keer de zelfde user. Terwijl die user niet eens boven aan staat ofzo.
Maar oke, zal de pagina nog wel keertje doorlezen
Ow, volgens mij heb ik het alquote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:55 schreef dirkjo het volgende:
[..]
Ja heb ik geprobeerd, volgens mij dan, maar ik krijg elke keer de zelfde user. Terwijl die user niet eens boven aan staat ofzo.
Maar oke, zal de pagina nog wel keertje doorlezen
nee dat is het niet.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:56 schreef Chandler het volgende:
[..]
php.net/mysql_num_rows
php.net/mysql_fetch_assoc (bv $list = mysql_fetch_assoc($query) geeft $list['veldnaam1'], etc)
http://bubble.ro/How_to_c(...)rayscale_in_PHP.htmlquote:Op zaterdag 14 mei 2011 23:22 schreef Chandler het volgende:
Ik wil kijken of een afbeelding in grijstinten (zwart-grijs-wit) is opgemaakt met liefst GD hoe kan ik dit het beste aanpakken? alle kleuren analyseren en kijken of 90+% in zwart-grijs-wit waarden zit? of is er een andere manier?
SELECT project FROM tabel GROUP BY projectquote:Op maandag 16 mei 2011 13:16 schreef Crutch het volgende:
Stel ik heb een databasetabel:
[ afbeelding ]
Hoe kan ik via mySQL alle unieke projectnamen in een array krijgen?
Dus in totaal drie waarden in de array: test, test2 en test3
GROUP BYquote:Op maandag 16 mei 2011 13:18 schreef mstx het volgende:
[..]
SELECT project FROM tabel GROUP BY project
Of met DISTINCT, ik weet niet wat sneller is.
Doe wel even een indexje leggen op project dan.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:37 schreef Crutch het volgende:
[..]
GROUP BY
Stom, ik had het kunnen bedenken, thanks.
Mwah, het werkt zo prima (SQLite in Android).quote:Op maandag 16 mei 2011 14:02 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Doe wel even een indexje leggen op project dan.
Ligt er aan wat voor type je datums hebben. Bij MySQL datetime-velden kun je gebruik maken van functies als datediff. Bij unix-timestamps zoals teruggegeven door time() kun je gewoon de getallen van elkaar aftrekken en delen door 24*60*60 (=aantal seconden in een dag).quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:36 schreef MrNiles het volgende:
hoe kun je rekenen met datums?
Bijv zoveel dagen tot verjaardag
of nu zoveel dd hh:mm:ss (lopende klok) tot pensioen
dat soort dingen
dus als ik data in een sql database zet dan kan ik dat met datediff doenquote:Op woensdag 18 mei 2011 10:38 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Ligt er aan wat voor type je datums hebben. Bij MySQL datetime-velden kun je gebruik maken van functies als datediff. Bij unix-timestamps zoals teruggegeven door time() kun je gewoon de getallen van elkaar aftrekken en delen door 24*60*60 (=aantal seconden in een dag).
In PHP reken je in principe altijd met timestamps (aantal seconden sinds 1 januari 1970). MySQL gebruikt het datetime-type, wat in principe een soort string-representatie van de datum is, maar dan geschikt om mee te rekenen. Waarschijnlijk intern ook een timestamp.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:42 schreef MrNiles het volgende:
[..]
dus als ik data in een sql database zet dan kan ik dat met datediff doen
huidige tijd moet ik ophalen met time() ?
Mag ik die 2 doorelkaar gebruiken?
rekenen gaat nog niet zo bestquote:Op woensdag 18 mei 2011 10:46 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
SELECT DATEDIFF(geboortedatum, CURDATE()) FROM tabelletje
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | <?php $date1 = time(); $date2 = mktime(0,0,0,10,20,2006); $date3 = strtotime($array["E_date"]); $dateDiff = $date1 - $date3; $fullDays = floor($dateDiff/(60*60*24)); $fullHours = floor(($dateDiff-($fullDays*60*60*24))/(60*60)); $fullMinutes = floor(($dateDiff-($fullDays*60*60*24)-($fullHours*60*60))/60); echo "Differernce is $fullDays days, $fullHours hours and $fullMinutes minutes."; ?> |
Op zich is het wel handiger om Date / DateTime kolommen in MySQL te gebruiken. Daar kan MySQL zelf ook meer mee en het is waarschijnlijk beter te indexen dan een functieresultaat. In PHP heb je ook een DateTime class (sinds PHP 5.2) en een DateInterval class (sinds 5.3). Erg handig om met datums te rekenen, en je hoeft geen rekening te houden met zomertijd/wintertijd. Een dag telt namelijk niet altijd 24 * 60 * 60 ( = 86.400 ) seconden. 27 maart 2011 kwam niet verder dan 82.800 seconden.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:38 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Ligt er aan wat voor type je datums hebben. Bij MySQL datetime-velden kun je gebruik maken van functies als datediff. Bij unix-timestamps zoals teruggegeven door time() kun je gewoon de getallen van elkaar aftrekken en delen door 24*60*60 (=aantal seconden in een dag).
1 2 3 4 5 6 | <?php $date3 = date("d-m",strtotime($array["E_date"])); //datum uit db $today=date("d-m"); $verjaardag=$date3-$today; echo $verjaardag; ?> |
$date3 wordt nu bijv. "25-11", daar kun je niet mee rekenen aangezien het geen getal is.quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:11 schreef MrNiles het volgende:
ben dus wat aan het spelen met datums
bij een verjaardag heb ik dus geen jaartal nodig om aan te geven je bent over x dagen jarig
waarom werkt dit zo niet?
[ code verwijderd ]
Ik dacht zo het jaartal weg te laten
alleen met rekenen neemt ie nu niet de maanden mee
hmm..jammer...tekort door de bochtquote:Op donderdag 19 mei 2011 11:14 schreef mstx het volgende:
[..]
$date3 wordt nu bijv. "25-11", daar kun je niet mee rekenen aangezien het geen getal is.
20-05-1980 converteren naar een timestamp (hint: strtotime), dit aftrekken van de timestamp van nu, jaren uit de vergelijking halen met de modulo-operator en het aantal seconden in een jaar (365*24*60*60) en uitrekenen hoeveel dagen er nog in de overgebleven seconden zitten.quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:16 schreef MrNiles het volgende:
[..]
hmm..jammer...tekort door de bocht
hoe kan ik dan van iemand die op 20-05-1980 geboren is uitrekenen dat ie morgen jarig is?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | <?php $geboortedatum = strtotime('20-05-1980'); $seconden = time() - $geboortedatum; // Jaren weghalen $seconden = $seconden % (365*24*60*60); // Aantal dagen tot verjaardag uitrekenen $dagen = floor($seconden / (24*60*60)); ?> |
Niet echt betrouwbaar dus eigenlijk...d'r zit ook een foutje ergens in...ff zoekenquote:Op donderdag 19 mei 2011 11:28 schreef Intrepidity het volgende:
Excuus, officieel heet ie modulus, geen modulo
En overigens is die berekening hierboven niet bepaald accuraat aangezien het geen rekening houdt met schrikkeljaren en dergelijke. Je kunt met 365.25 rekenen, maar dat is ook niet geheel juist. Maargoed, het zou je in ieder geval op weg moeten helpen met het soort berekening wat je uit moet voeren.
http://bit.ly/mj4zSRquote:Op donderdag 19 mei 2011 11:16 schreef boem-dikkie het volgende:
Even een vraagje. PHP heb ik redelijk onder de knie nu, in ieder geval de basis e.d. Ik ben wat aan het lezen over OOP maar heb nog geen idee hoe ik dit handig kan toepassen of uitproberen. Heeft iemand een goede tutorial die een beetje duidelijk maakt hoe je handig met classes e.d. leert omgaan?
DateTime ....ben benieuwd of het iets wordtquote:Op donderdag 19 mei 2011 11:32 schreef Intrepidity het volgende:
Je kunt het beste gebruik maken van de DateTime klasse. Deze biedt hier ingebouwde functionaliteit voor die wel nauwkeurig genoeg is.
Maar de data wordt met php geladen...quote:Op donderdag 19 mei 2011 12:44 schreef Intrepidity het volgende:
Ik denk dat je daarvoor beter in het javascript topic terecht kunt
Hey Nielsquote:Op donderdag 19 mei 2011 11:11 schreef MrNiles het volgende:
ben dus wat aan het spelen met datums
bij een verjaardag heb ik dus geen jaartal nodig om aan te geven je bent over x dagen jarig
waarom werkt dit zo niet?
[ code verwijderd ]
Ik dacht zo het jaartal weg te laten
alleen met rekenen neemt ie nu niet de maanden mee
1 2 3 4 5 | <?php $resultaat = mysql_query('SELECT DATEDIFF(E_date,CURDATE()) AS AantalDagen FROM events') or die(mysql_error()); while ($record = mysql_fetch_array($resultaat)) { $verjaardag=$record['AantalDagen']; ?> |
Je moet niet het jaartal opheffen, want dan maak je het jezelf te moeilijk. Je kan beter gewoon het huidige jaartal gebruiken. Dus bijv iemand is geboren op 27 mei 1980, dan bereken je het verschil tussen 27 mei 2011 en de huidige datum. Dat is het aantal dagen tot de persoon jarig is.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 13:29 schreef MrNiles het volgende:
misschien dat iemand me toch ff kan helpen
[ code verwijderd ]
maar hoe kan ik nu het jaar opheffen
nu bereken ik hoeveel dagen geleden iemand is geboren
misschien heel domquote:Op vrijdag 20 mei 2011 13:58 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je moet niet het jaartal opheffen, want dan maak je het jezelf te moeilijk. Je kan beter gewoon het huidige jaartal gebruiken. Dus bijv iemand is geboren op 27 mei 1980, dan bereken je het verschil tussen 27 mei 2011 en de huidige datum. Dat is het aantal dagen tot de persoon jarig is.
Als dat verschil negatief is dan is die persoon dit jaar al jarig geweest.
Ik zou het zo doen:quote:Op vrijdag 20 mei 2011 14:08 schreef MrNiles het volgende:
[..]
misschien heel dom
maar hoe vertel ik dat 1980 2011 moet worden?
1 | select DATE_ADD('1980-05-27', INTERVAL YEAR(CURDATE()) - YEAR('1980-05-27') YEAR); |
'/(.+?)(0-9){4}(a-zA-Z){2}(.+?)/'quote:Op zaterdag 21 mei 2011 21:34 schreef Chandler het volgende:
Simpele vraag hoop ik maar ik breek er al even mijn koppie over ;{
Ik wil een postcode uitlezen uit een tekst met een volledig adres (straatnaam 1 1234 AA Ergens Nederland) en dat probeer ik zo
preg_match('/^(\d{4}[ ][a-zA-Z]{2})/', $adres, $out);
maar dit werkt niet? ik heb al veel andere stukjes geprobeerd maar kom er maar niet uit..
Rechtermuisknop -> Save As/Opslaan alsquote:Op zaterdag 21 mei 2011 22:08 schreef iwannabehigh het volgende:
He, ik heb 'n vraag en omdat ik niet een heel topic wil openen in DIG SW even hier.. Wie weet hoe je met Mozilla firefox foto's kan opslaan in je bestanden of kan dat niet?
Ja, zo bedoelde ik het nietquote:Op zaterdag 21 mei 2011 22:47 schreef Faux. het volgende:
[..]
Rechtermuisknop -> Save As/Opslaan alsOf ik begrijp je fout
Je kunt op Facebook gewoon onder de foto op 'foto downloaden (oid)' klikken toch?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 23:47 schreef iwannabehigh het volgende:
[..]
Ja, zo bedoelde ik het nietHet zit namelijk zo: ik kan met Mozilla Firefox geen afbeeldingen opslaan vanaf Facebook (en meerdere sites). Als ik dan op rechter muisknop klik, staat er geen afbeelding opslaan maar pagina opslaan. Misschien iemand die hier iets vanaf weet?
Ja, ik zie 't nu pas..quote:Op zaterdag 21 mei 2011 23:56 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Je kunt op Facebook gewoon onder de foto op 'foto downloaden (oid)' klikken toch?
1 | preg_match_all("/\[tabel\](.*)\[\/tabel\]/", $string, $tables); |
quote:Op zondag 22 mei 2011 11:45 schreef Tijn het volgende:
Ik zit weer eens met reguliere expressies te stuntenIk probeer tekst te vangen tussen "[tabel]" en "[/tabel]". Dus ik dacht, dat doe je zo:
[ code verwijderd ]
Daarbij is $tables dan een array met alle stukken uit $string die tussen eerder genoemde [tabel] tags zit. Althans, dat was m'n plan, want de array is nu altijd leeg
Iemand een idee?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | <?php $string="test1 test2 test3 [tabel]haha[/tabel] test4 test5 [tabel]haha2[/tabel] "; preg_match_all("/\[tabel\](.*)\[\/tabel\]/", $string, $tables); var_dump($tables); |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | array(2) { [0]=> array(2) { [0]=> string(19) "[tabel]haha[/tabel]" [1]=> string(20) "[tabel]haha2[/tabel]" } [1]=> array(2) { [0]=> string(4) "haha" [1]=> string(5) "haha2" } } |
Sec, ik maak even een snippet voor je.quote:Op zondag 22 mei 2011 16:52 schreef Faux. het volgende:
Hoe kan je in PHP zien of een getal even of oneven is?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | <?php function is_even($getal){ if(floor($getal)%2 ==0) return true; else return false; } var_dump( is_even(0), is_even(1), is_even(2) ); |
1 2 3 | bool(true) bool(false) bool(true) |
1 2 3 4 5 6 7 8 | <?php if(is_even($id) == "true") { getal is even }else{ getal is oneven } ?> |
Oke, dankuquote:
1 2 3 4 5 | <?php function is_even($getal) { return ($getal%2 == 0); } ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 | <?php $resultaat = mysql_query("SELECT * FROM events"); while($array=mysql_fetch_array($resultaat)){ echo date("d-m-Y",strtotime($array["E_date"])) ."<br/>"; // count number of leap years between birthday and today function numOfLeapDays($from, $to) { if((checkdate(2,29,date("Y",$from))) && ($from > mktime(0,0,0,2,29,date("Y",$from)))) { $fromYear = date("Y",$from)+1; } else { $fromYear = date("Y",$from); } if((checkdate(2,29,date("Y",$to))) && ($to < mktime(0,0,0,2,29,date("Y",$to)))) { $toYear = date("Y",$to)-1; } else { $toYear = date("Y",$to); } $numOfLeapDays = 0; for($i = $fromYear; $i <= $toYear; $i++) { if ((($i % 4) == 0) AND ((($i % 400) == 0) OR (($i % 100) <> 0))) $numOfLeapDays++; } return $numOfLeapDays; } // calculate age, including fix for dates before 1-1-1970 function age($born,$now,$bornyear) { $leapDays = numOfLeapDays($born, $now); $age = intval(((($now - $born)/(60*60*24)) - $leapDays) / 365 ); if($bornyear < 1970) { $age = $age + (1970 - $bornyear); } return $age; } // retrieve age and number of days till next birthday function agenext($birthday){ // format dd-mm-yyyy -> [0] = day, [1] = month, [2] = year $datekey = explode("-",$birthday); // basic variables $born = mktime(0,0,0,$datekey[1],$datekey[0],$datekey[2]); $now = mktime(0,0,0,date("m"),date("d"),date("Y")); $nextbirthday = mktime(0,0,0,$datekey[1],$datekey[0],date("Y")); if($nextbirthday < $now) { $nextbirthday = $nextbirthday + (60*60*24*365); } // days till next birthday $days = intval(($nextbirthday - $now) / (60*60*24)); $agenext = "(".age($born,$now,$datekey[2]).", next birthday in ".$days." day".($days == 1 ? "":"s").")"; return $agenext; } // call function with: agenext($birthday) $birthday = date("d-m-Y",strtotime($array["E_date"])); echo agenext($birthday)."<br/>"; } ?> |
aub GlowMouse...ik ben een amateur en ik snap je cryptische aanwijzingen eerlijk gezegd nietquote:Op dinsdag 24 mei 2011 20:45 schreef GlowMouse het volgende:
staat $array["E_date"]) in een functie dan?
quote:Op dinsdag 24 mei 2011 20:49 schreef Tegan het volgende:
Als je dat scriptje niet begrijpt moet je er misschien niet mee gaan rommelen...
Maw, probeer eerst eens te begrijpen wat dat script precies doet voordat je het aan wil passen aan jouw wensen.
waarschijnlijk omdat $birthday = $array['E_date'] niet met elkaar overweg kanquote:Op dinsdag 24 mei 2011 20:54 schreef Tegan het volgende:
Ok, je snapt het script.
Waarom werkt het nu niet dan denk je?
is dat zo...hoe dat zo dan?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 20:59 schreef GlowMouse het volgende:
Het script werkt niet goed met schrikkeljaren.
Nee, omdat:quote:Op dinsdag 24 mei 2011 20:56 schreef MrNiles het volgende:
[..]
waarschijnlijk omdat $birthday = $array['E_date'] niet met elkaar overweg kan
dat zal ongetwijfeld het antwoord zijn..maar voor mij is dat niet de oplossingquote:
Heb je het al geprobeerd dan?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:02 schreef MrNiles het volgende:
[..]
dat zal ongetwijfeld het antwoord zijn..maar voor mij is dat niet de oplossing
maw..ik heb iets meer uitleg erbij nodig
volgens de omschrijving http://www.pfz.nl/scripts(...)-verjaardag/#file100 zou een schrikkeljaar moeten kloppenquote:
en waarom zou ik een verhaal van Steven Goos moeten geloven?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:04 schreef MrNiles het volgende:
[..]
volgens de omschrijving http://www.pfz.nl/scripts(...)-verjaardag/#file100 zou een schrikkeljaar moeten kloppen
Ik zal het voor je vertalen.quote:
Nee, die berekening wordt nooit uitgevoerd voor $days.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:09 schreef Tegan het volgende:
[..]
Hij trekt die schrikkeldagen er al vanaf voor hij verder rekent. Dus dan is 365 goed.
IC. Had niet echt verder gelezen enzoquote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:12 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee, die berekening wordt nooit uitgevoerd voor $days.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | <?php // retrieve age and number of days till next birthday function agenext($birthday){ // format dd-mm-yyyy -> [0] = day, [1] = month, [2] = year $datekey = explode("-",$birthday); // basic variables $age = date('Y') - $datekey[2] - 1; $born = mktime(0,0,0,$datekey[1],$datekey[0],$datekey[2]); $now = mktime(0,0,0,date("m"),date("d"),date("Y")); $nextbirthday = mktime(0,0,0,$datekey[1],$datekey[0],date("Y")); if($nextbirthday <= $now) { $age++; $nextbirthday = mktime(0,0,0,$datekey[1],$datekey[0],date("Y")+1); } // days till next birthday $days = intval(($nextbirthday - $now) / (60*60*24)); $agenext = "(".$age.", next birthday in ".$days." day".($days == 1 ? "":"s").")"; return $agenext; } ?> |
Als je wel test werkt hij minder goed?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:16 schreef GlowMouse het volgende:
Deze functie is veel simpeler, vervangt drie andere functies, en zonder te testen denk ik dat hij altijd goed werkt:
[ code verwijderd ]
Nee, anders schreef ik wel 'slechts zonder te testen werkt hij altijd goed'.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:24 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Als je wel test werkt hij minder goed?
Dankzij de zomertijd hebben niet alle dagen 24 uur, dat zou nog problemen kunnen opleveren. Ik heb het niet getest, maar 't is wel het eerste waar ik aan denk bij datum-tijdrekenen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:26 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee, anders schreef ik wel 'slechts zonder te testen werkt hij altijd goed'.
bedankt GlowMouse...je script werktquote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:16 schreef GlowMouse het volgende:
Deze functie is veel simpeler, vervangt drie andere functies, en zonder te testen denk ik dat hij altijd goed werkt:
[ code verwijderd ]
$datum_array[] = $array['E_event'];quote:Op woensdag 25 mei 2011 15:42 schreef GlowMouse het volgende:
@tijn kijk eens welke http-headers er worden meegestuurd; ik vermoed dat het in een cluster draait en er een webserver verkeerd is afgesteld
@mrniles je moet daarvoor in php in je while loop een array opbouwen, die sorteren, en daarna pas echo'en
quote:
http://www.mod-rewrite.nl/quote:Op donderdag 26 mei 2011 17:11 schreef Faux. het volgende:
Ik heb nu als URL /discussie/topic.php?id=1. Hoe kan ik dit wijzigen naar /discussie/topic/1?
Dank jequote:
1 2 | RewriteEngine On RewriteRule ^topic/(.*)/ topic.php?id=$1 |
Nee, die is helaas niet het probleemquote:
Waar vind ik die?quote:Op donderdag 26 mei 2011 17:44 schreef GlowMouse het volgende:
mod rewrite heeft gelukkig veel loggingmogelijkheden om fouten te vinden
Dat gaat het probleem niet vormen. Heeft hooguit als nadeel dat een URL zonder een trailing slash een 404 gaat geven. Ik zou 'm weghalen.quote:
Probleem gevonden, host draait geen Apachequote:Op donderdag 26 mei 2011 18:34 schreef Intrepidity het volgende:
Wilde gok, maar heeft je hostingboer uberhaupt wel mod_rewrite geinstalleerd? En draait je hoster Apache? Want je rewriteregel ziet er okay uit opzich.
Da's nog best lastig tegenwoordig, een host zonder apache vinden.quote:Op donderdag 26 mei 2011 19:13 schreef Faux. het volgende:
[..]
Probleem gevonden, host draait geen Apache
Sorry voor het verdoen van jullie tijd, ik zal voortaan beter opletten
Tenzij de server op windows draaitquote:Op donderdag 26 mei 2011 19:17 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Da's nog best lastig tegenwoordig, een host zonder apache vinden.
Maar is niet de meest logische keuze voor een windowshoster. Je zal bij een windowshoster vaker IIS vinden.quote:Op donderdag 26 mei 2011 23:43 schreef henrivo het volgende:
[..]
Apache draait ook gewoon op Windows hoor?
Maarja, ik heb geen verstand van programmeren, ik neem aan dat er meer codes omheen zitten? het zal toch niet <php>echo date('W');</php> zijn?quote:
1 2 3 4 | <?php $time1 = mktime(0, 0, 0, date('n'), date('j'), date('Y')); $time2 = mktime(23, 59, 59, date('n'), date('j'), date('Y')); ?> |
1 | SELECT * FROM table WHERE unixtimestamp BETWEEN $time1 AND $time2 |
Echt niet.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 14:30 schreef henrivo het volgende:
Nee je hebt het verkeerd begrepen, al begrijp ik je reactie wel
Wat die code doet, is timestamps ophalen van de laatste 24 uur, terwijl ik graag timestamps van enkel de huidige dag wil ophalen
Maar ik wist niet dat BETWEEN ook een optie was, maargoed zelfs dáár weet ik weinig op eigenlijk
Nee, je kunt (oa.) BETWEEN $time1 AND $time2 vervangen door BETWEEN FROM_UNIXTIME($time1) AND FROM_UNIXTIME($time2)quote:Op vrijdag 27 mei 2011 14:44 schreef Tegan het volgende:
Anders moet het blijkbaar zo http://mysql.databases.as(...)-unix-timestamp.html .
Graag gedaan trouwensquote:Op vrijdag 27 mei 2011 14:40 schreef henrivo het volgende:
Ik wil Tegan nog even bedanken, dit was precíes wat ik zocht!
Waarom zou je nou weer de laatste willen zien ipv het gemiddele ofzoquote:Op vrijdag 27 mei 2011 14:37 schreef -Datdus- het volgende:
Grrr... ik kom er niet uit..
Ik heb dus de tabellen:
sections
id
section_name
grades
id
user_id
section_id
grade
date
en ik wil het laatst toegevoegde cijfer dus laten zien met de bijbehorende section_name.
Dus bijvoorbeeld:
Nederlands 6.0
Wiskunde 8.5
Economie 7.5
Er kunnen dus meerdere cijfers zijn van economie maar ik wil alleen de laatste laten zien.
er is geen groupwise limitquote:Op vrijdag 27 mei 2011 14:53 schreef Tegan het volgende:
[..]
Waarom zou je nou weer de laatste willen zien ipv het gemiddele ofzo?
Sorteren op waarde en dan LIMIT 1 ofzo?
Lelijk. Ik had de mooie oplossing al gegeven.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 14:55 schreef Tegan het volgende:
Dan doe je aparte query per vak?
En dan in een loop ofzo?
Die eerste is heel begrijpelijk, die laatste ook als je hem een keer uitvoert met SELECT * en zonder WHERE, en die middelste moet je wat langer naar kijken.quote:
quote:Op vrijdag 27 mei 2011 14:51 schreef -Datdus- het volgende:
Ik moet echt mijn mysql gaan bijspijkeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |