abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 april 2011 @ 19:49:15 #151
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95457941
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 19:40 schreef Schaffelaar het volgende:

[..]

Hmm dus als ik het goed begrijp...

Ik doe een opleiding waar nominaal 3 jaar voor staat. Door de regeling voor langdurige ziekte mag ik er 4 jaar over doen.
Nee, 5 jaar. 3 jaar nominaal + 1 uitloopjaar + 1 ziektejaar.
quote:
Het laatste jaar van mn bachelor moet ik dus een langstudeerboete betalen en krijg ik geen ov-kaart meer, als de huidige plannen doorgaan?

Zeg ik het zo goed?
Ja.
quote:
En mocht ik daarna een eenjarige master gaan doen, moet ik dan meteen verhoogd collegegeld gaan betalen?
Nee, dan begin je opnieuw te tellen. Je hebt 2 jaar omdat je je ziektejaar al hebt verbruikt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_95458067
Ok, bedankt!
  woensdag 13 april 2011 @ 19:58:44 #153
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_95458508
Ok, thanks voor de reacties, dan klopt het dus dat ik er geen zak aan heb. Nouja iig fijn voor de mensen die nu worden ontzien :) maar ja, laten we maar hopen dat dit hele plan van tafel wordt geveegd.
  woensdag 13 april 2011 @ 20:00:22 #154
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_95458595
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 19:40 schreef Schaffelaar het volgende:

[..]

Hmm dus als ik het goed begrijp...

Ik doe een opleiding waar nominaal 3 jaar voor staat. Door de regeling voor langdurige ziekte mag ik er 4 jaar over doen. Maar op 1 september 2012 heb ik er al 5 jaar opzitten. (3 hbo, 2wo)
Dan zit ik dus op nominaal +1. (?)

Het laatste jaar van mn bachelor moet ik dus een langstudeerboete betalen en krijg ik geen ov-kaart meer, als de huidige plannen doorgaan?

Zeg ik het zo goed?

En mocht ik daarna een eenjarige master gaan doen, moet ik dan meteen verhoogd collegegeld gaan betalen?
Gewoon naar het buitenland gaan of stoppen. Laat de anderen het maar uitvechten met Marja en Halbe.
pi_95461684
Zit nu in mijn 3e jaar (nominaal, alle ECTS), wil vanaf volgend jaar eigenlijk overstappen naar een andere studie. Dit jaar haal ik eigenlijk mijn BSc, maar die tweede studie zou dan 6,5k per jaar kosten. Als ik nu gewoon 1 vak express niet haal en dat zo hou voor een paar jaar, betaal ik dan gewoon één keer wettelijk collegegeld of hoe is dat nu geregeld? En dan als ik meer dan 1 jaar uitloop heb collegegeld +3k?
pi_95461749
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:50 schreef Physics het volgende:
Zit nu in mijn 3e jaar (nominaal, alle ECTS), wil vanaf volgend jaar eigenlijk overstappen naar een andere studie. Dit jaar haal ik eigenlijk mijn BSc, maar die tweede studie zou dan 6,5k per jaar kosten. Als ik nu gewoon 1 vak express niet haal, betaal ik dan gewoon één keer wettelijk collegegeld of hoe is dat nu geregeld?
Lees die OP nou gewoon even.
pi_95461880
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:51 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Lees die OP nou gewoon even.
Staat niks over twee studies, of ik dan twee keer wettelijk collegegeld betaal etc.
pi_95462117
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:53 schreef Physics het volgende:

[..]

Staat niks over twee studies, of ik dan twee keer wettelijk collegegeld betaal etc.
Oh, zo bedoel je het. Volgens mij ligt dat aan de instelling. Op de RuG staat het zo:

quote:
Instellingscollegegeld I

Je betaalt het instellingscollegegeld I (= gelijk aan het wettelijk collegegeld) als één van de onderstaande situaties op jou van toepassing is.
Situatie 1

Je staat aan de Rijksuniversiteit Groningen tegelijkertijd ingeschreven voor twee bachelor- of twee masteropleidingen. Als je de eerste opleiding afrondt, mag je de tweede opleiding vervolgen tegen het instellingscollegegeld I (= gelijk aan het wettelijk collegegeld). Je moet dan voor de tweede opleiding wel ononderbroken ingeschreven blijven staan vanaf het moment dat je je (eerste) graad hebt behaald en je moet voldoen aan de nationaliteits- en woonplaatsvereiste.
pi_95462264
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:56 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Oh, zo bedoel je het. Volgens mij ligt dat aan de instelling. Op de RuG staat het zo:

[..]

Ok ff ESSC lastigvallen dan!
  woensdag 13 april 2011 @ 22:40:01 #160
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95468897
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 09:53 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat jij studeert? Het enige wat ik je heb zien doen is hbo'ers bashen en allerlei studies afdoen als 'onzinstudies'. Ik heb je nog nergens een constuctieve bijdrage zien doen.
Dat mag je vragen. Overigens betekent een afwijkende opvatting niet meteen dat iets niet constructief is :)

Ik zit in de bijstand na een opleiding vrijetijdsmanagement. Daarom weet ik ook zo goed wat onzinstudies zijn. Is dit een antwoord wat voldoet aan je verwachtingen?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 13 april 2011 @ 23:05:41 #161
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95470437
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 20:36 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ze weten het wel hoor, namelijk zuipen en feesten op hun kosten..... :')

Trouwens las ik in DEF m.b.t. de bezuinigingen bij defensie een interessant stuk uit Vrij Nederland (weet ik niet meer zeker).

Dat stelt dat dit kabinet van zulke achterlijke bezuinigingen moet doorvoeren (o.a. dus bij defensie, maar ook in onderwijs) omdat de PVV weigert het sociale stelsel te hervormen. Om die reden moest men dus snel ergens anders geld vinden, vandaar deze visieloze bezuinigingen.

Late reactie maar kun je hier iets meer over vertellen? De wwb en de Wajong gaan toch wel op de schop?

En als ze dit zouden doen, dan pakken ze toch juist hardwerkende mensen ten opzichte van mensen die op de bank zitten? Een aio of student doet meer dan een consument van de sociale zekerheid.
  woensdag 13 april 2011 @ 23:24:11 #162
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95471558
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 23:05 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Late reactie maar kun je hier iets meer over vertellen? De wwb en de Wajong gaan toch wel op de schop?

En als ze dit zouden doen, dan pakken ze toch juist hardwerkende mensen ten opzichte van mensen die op de bank zitten? Een aio of student doet meer dan een consument van de sociale zekerheid.
Heb zeker een kwartier gezocht via verschillende mogelijkheden, maar ik kan het artikel helaas niet meer opdoen. Volgens mij was de bron Vrij Nederland o.i.d., maar ik ben me er niet zeker van.

Het gaat echter om bezuinigingen m.b.t. de pensioenleeftijd etc., zoiets als Wajong valt daar weer buiten, want dat interesseert Wilders' achterban niet. En daardoor is er een gat in de begroting van CDA / VVD onstaan en moest het geld ergens anders vandaan komen, en wel gauw.
  woensdag 13 april 2011 @ 23:35:11 #163
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95472202
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 23:24 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Heb zeker een kwartier gezocht via verschillende mogelijkheden, maar ik kan het artikel helaas niet meer opdoen. Volgens mij was de bron Vrij Nederland o.i.d., maar ik ben me er niet zeker van.

Het gaat echter om bezuinigingen m.b.t. de pensioenleeftijd etc., zoiets als Wajong valt daar weer buiten, want dat interesseert Wilders' achterban niet. En daardoor is er een gat in de begroting van CDA / VVD onstaan en moest het geld ergens anders vandaan komen, en wel gauw.
Jammer dat je het niet meer kon vinden (zelf ook al even gezocht)

Dus de aio (die vaak werkweken van 50uur+ draait) gaat meer dan 1100 euro in salaris achteruit, zodat een 60plusser twee jaar eerder op de bank kan gaan zitten?

Het is maar waar je je prioriteiten legt, maar hou dan als je blieft je bek over 'hardwerkende Nederlanders' (dan bedoel ik de pvv) :{w
pi_95475316
quote:
Het is zo jammer dat deze neoconservatieven en neoliberalen:
- niet bedenken dat je ook extra inkomsten kan genereren door aan de rijkste Nederlanders een grotere bijdrage te vragen via limitering van de HRA (al is het vanaf een miljoen Euro: niemand die daarvan wakker ligt) en/of een lichte verhoging van de inkomstenbelasting via een verhoging van het percentage van de hoogste schijf of het invoeren van een extra schijf, bijv. vanaf een ton.
- als ze toch zo nodig willen bezuinigen dat ze dan de kaasschaafmethode gebruiken: laf en ondoordacht. Hiermee veroorzaakt de overheid op termijn enkel extra kosten aangezien efficiënte investeringen in het onderwijs met een flinke interest worden terugverdiend
- als ze toch zo nodig de kaasschaafmethode gebruiken dat ze dan niet bepaalde studierichtingen aanpakken en anderen ontzien. Wat mij betreft mogen studierichtingen als vrijetijdsbeheer en communicatie´wetenschappen` direct worden afgeschaft, in andere studierichtingen zoals rechten, sociologie, pedagogie en psychologie mag stevig het mes worden gezet door quota in te voeren.
Dit zou dan geleidelijk moeten worden ingevoerd zodat duidelijk wordt waar de afvalleers naar toe vluchten en dat ook deze studierichtingen kunnen worden gelimiteerd wanneer het soortgelijke studierichtingen zijn die weinig nuttig zijn voor de maatschappij.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 14 april 2011 @ 00:45:51 #165
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95475457
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

In andere studierichtingen zoals rechten, sociologie, pedagogie en psychologie mag stevig het mes worden gezet door quota in te voeren.

dat is ook mijn favoriete oplossing. Het liefst met toelatingstest, dan kan het niveau weer boven die van 'pretstudie' uit stijgen.
pi_95475520
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:45 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

dat is ook mijn favoriete oplossing. Het liefst met toelatingstest, dan kan het niveau weer boven die van 'pretstudie' uit stijgen.
Die toelatingstest moet al veel eerder plaatsvinden en "VWO-examen" heetten.

Als je in het WO / HBO gaat schuiven met studenten vanwege hun gebrekkige niveau etc. dan ben je te laat, dat veroorzaakt enkel afvallers en extra kosten. Dat kan je voorkomen door al voordat men de intrede in het HO doet strenger te selecteren.
pi_95475561
quote:
Dus de aio (die vaak werkweken van 50uur+ draait) gaat meer dan 1100 euro in salaris achteruit, zodat een 60plusser twee jaar eerder op de bank kan gaan zitten.
Dat zijn inderdaad slechte prioriteiten. Voor zo ver ik het begrijp blijven mogen de universiteiten zelf kiezen ofdat ze AIO'ers een salaris geven of dat ze slechts een beurs krijgen. We kunnen alleen maar hopen dat de universiteiten een verstandige keuze maken. Een en ander zal wellicht ook afhangen van wat de andere opties zijn voor de AIO'ers en hoe moeilijk of gemakkelijk ze AIO'ers kunnen krijgen voor een bepaalde studierichting. Ik zou graag een PhD-traject volgen maar ik kan dat niet voor een beursje van ¤800 doen aangezien ik geen rijke ouders heb die dat eventjes gaan sponsoren, dan zal ik naar het buitenland moeten vluchten en daar zal ik waarschijnlijk dan ook blijven. In België werken ze ook met een beurs maar daar bedraagt die beurs wel ¤1600-¤1700 netto (vrijstelling van inkomstenbelasting).

Het probleem met een latere pensioengerechtigde leeftijd is dat we nog met de restanten van het VUT-cultuurtje zitten opgescheept. Als gevolg hiervan waren oudere werknemers vaak minder gemotiveerd (over een paar jaar ben ik toch met de VUT) en zaten werkgevers niet te springen om oudere werknemers. Nu mensen later met pensioen gaat duurt het helaas nog even voordat die mentaliteit bij zowel de werknemers als de werkgevers is gewijzigd. Kijk maar eens naar het verschil in mentaliteit in de U.S.A. vs. de E.U.
In de U.S.A. doen ze er echt niet moeilijk over wanneer je als 50+er solliciteert of wanneer je t/m je 80ste blijft werken, zolang je je werk maar goed doet. En zo hoort het.
#NoDAPL
pi_95475711
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:47 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Als je in het WO / HBO gaat schuiven met studenten vanwege hun gebrekkige niveau etc. dan ben je te laat, dat veroorzaakt enkel afvallers en extra kosten. Dat kan je voorkomen door al voordat men de intrede in het HO doet strenger te selecteren.
Maar een VWO diploma is niet de enige manier om toegang te krijgen tot een universitaire studie. Een willekeurige HBO propedeuse is bij de meeste niet-technische opleidingen al genoeg. Hierdoor kiezen sommigen bewust voor havo+1 jaar hbo i.p.v. vwo, omdat dit makkelijker is en even lang duurt. Maar het niveau ligt vaak ook een stuk lager.
pi_95475789
quote:
Natuurlijk heb jij hier gelijk in maar daar hebben de universiteiten geen invloed op.
Wat heet?
"De reacties van hoogleraren op de examens van havo en vwo wiskunde zijn buitengewoon treurig. Die arrogantie kan alleen verklaard worden uit onwetendheid en isolement. "
http://beteronderwijsnederland.net/node/7330
Je zou denken dat de meest deskundige wiskundigen bepalen hoe er op het VWO wiskunde wordt gegeven. Niet dus.
Ondertussen zijn er wel onderwijskundigen (psychologen/sociologen of whatever) die lector gecijferdheid worden aan een hogeschool, wat die functie dan ook in moge houden.

Wat doe je wanneer er een niet-blusbare bosbrand is? Je graaft een diepe greppel zodat het vuur zich niet kan verspreiden.
Wat doe je wanneer er een ernstige epidemie is?
Je plaatst de mensen of zelfs het hele gebied in quarantaine.
Zo lijkt het mij logisch dat zolang het VWO niet wordt verbeterd de universiteiten er in ieder geval voor zorgen dat dit niet het niveau van de universiteiten omlaag haalt, dit kunnen ze doen door leerlignen te selecteren en bij die selectie meer en andere dingen van de leerlingen te eisen dan dat het CEVO op het CE van de leerlingen eist. De gemotiveerde en goede leerlingen redden dat wel wanneer je zelfstudiemodules aanbiedt.
#NoDAPL
pi_95475926
quote:
Het liefst met toelatingstest, dan kan het niveau weer boven die van 'pretstudie' uit stijgen.
Ik gun dat de gemotiveerde en goede studenten. Zij lijden hier nu misschien nog het meest onder aangezien hun medestudenten het niveau omlaag halen en voor overvolle lessen zorgen terwijl velen van hen toch 1 of 2 jaar later zijn afgevallen.
#NoDAPL
pi_95475961
quote:
Maar een VWO diploma is niet de enige manier om toegang te krijgen tot een universitaire studie. Een willekeurige HBO propedeuse is bij de meeste niet-technische opleidingen al genoeg. Hierdoor kiezen sommigen bewust voor havo+1 jaar hbo i.p.v. vwo, omdat dit makkelijker is en even lang duurt. Maar het niveau ligt vaak ook een stuk lager.
In principe zouden universiteiten die route kunnen afschaffen door bepaalde vakken op VWO-niveau te eisen.
Er is nog een derde optie: vanaf je 21ste kan je een toelatingsexamen doen.
#NoDAPL
pi_95476362
Deze regeling is alleen klote voor de huidige studenten. Nieuwe studenten zullen juist eerder hun diploma willen halen, en zo kan juist de studieschuld gaan dalen, ipv stijgen. Maarja, de huidige studenten worden best hard getroffen. 1 jaar uitstel stelt eigenlijk niks voor, moet alleen voor nieuwe studenten gelden.

Ben nog steeds blij voor deze uitstel, ik ga proberen komend jaar mijn bachelor snel af te ronden *O*
  donderdag 14 april 2011 @ 01:23:21 #173
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95476422
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 01:20 schreef ABombali het volgende:

Ben nog steeds blij voor deze uitstel, ik ga proberen komend jaar mijn bachelor snel af te ronden *O*
idd, dat is wel een *O* waard.
Wat zeg ik: wel *O* *O*
of *O* *O* *O*
  donderdag 14 april 2011 @ 03:13:31 #174
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_95477490
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 01:20 schreef ABombali het volgende:
Deze regeling is alleen klote voor de huidige studenten. Nieuwe studenten zullen juist eerder hun diploma willen halen, en zo kan juist de studieschuld gaan dalen, ipv stijgen. Maarja, de huidige studenten worden best hard getroffen. 1 jaar uitstel stelt eigenlijk niks voor, moet alleen voor nieuwe studenten gelden.

Ik geloof jouw woorden niet...
pi_95478108
quote:
12s.gif Op woensdag 13 april 2011 22:40 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat mag je vragen. Overigens betekent een afwijkende opvatting niet meteen dat iets niet constructief is :)

Ik zit in de bijstand na een opleiding vrijetijdsmanagement. Daarom weet ik ook zo goed wat onzinstudies zijn. Is dit een antwoord wat voldoet aan je verwachtingen?
En kun je nu ook een keertje serieus antwoord geven?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')