Of TS zit in de jungle ergens in suriname, samen met die ene lassie-manquote:Op donderdag 14 april 2011 11:15 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Of TS durft niet meer in te loggen, dat is ook mogelijk...
Nee, ik heb geen angst voor lange woorden (overigens wel een fantastisch scrabblewoord) ... maar inderdaad; dit is geen woord dat ik lang zal onthouden als in zelf gebruiken.quote:Op woensdag 13 april 2011 12:44 schreef Vengerr het volgende:
[..]
Ook hier heb ik een diagnose voor.
Je lijdt aan hippopotomonstrosesquippedaliofobie.
Hou maar op; dit kun je zelfs tot uitentreure blijven uitleggen aan de hoogst aangeschreven studenten van hoogaangeschreven studies... maar tenzij het (doorgaans) gaat om aardwetenschappen studenten, snappen ze er niets van.quote:Op zondag 1 mei 2011 01:27 schreef Godshand het volgende:
Veel medische studenten zijn inderdaad wereldvreemd. Tegenwoordige geneeskunde meisjes (tegenwoordig is 80% vrouw) weet je haarfijn de functie van de distale (nier)tubulus uit te leggen, maar als je dan opmerkt of ze ook weet wat platentektoniek met aardbevingen te maken heeft, antwoord zo'n iemand dat ze geen verstand heeft van biologie
ik ben ook brunnet samenstudenren?quote:Op maandag 11 april 2011 21:47 schreef Rozerin het volgende:
Ps: ik ben niet blond maar gewoon brunnet.
Deze quote ik even! Had het niet mooier kunnen verwoorden. Helemaal mee eens!!quote:Op zondag 1 mei 2011 02:30 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Hou maar op; dit kun je zelfs tot uitentreure blijven uitleggen aan de hoogst aangeschreven studenten van hoogaangeschreven studies... maar tenzij het (doorgaans) gaat om aardwetenschappen studenten, snappen ze er niets van.
Het probleem is dat veel studies zich richten op specifieke kennis... en dat algemene kennis steeds meer ondergesneeuwd raakt. En dat terwijl juist een grote algemene kennis de ene wetenschap aan de andere kan koppelen, waardoor nieuwe inzichten ontstaan.
En ja, daarvoor heb je meer dan de eigen opleiding nodig, maar vooral een persoonlijke hang naar algemene kennis. Maar de meeste studenten richten zich op hun afstudeervakken, niet op andere kennis.
Doodzonde voor de geneeskunde studenten, want heel veel wat in het menselijk lichaam gebeurt, gebeurt ook met de planneet. Volgens mij niet toevallig, want bijna alles in het universum en op de aarde bestaat uit een groot arsenaal dezelfde bouwstenen. De mens, de aarde, de planeten in het universum... ze hebben veel bouwstenen gemeenschappelijk.
Toch hebben veel "vakken" een volledig omkaderde leerstof... en juist daarom is het belangrijk dat men zich ook in andere disciplines verdiept... anders blijft men zich blindstaren op de eigen kaders.
quote:Op maandag 11 april 2011 21:47 schreef Rozerin het volgende:
de niveau van de opleiding in twijfel.
Haha als het VWO zo was, was het echt stukken moeilijker.quote:Op zondag 1 mei 2011 11:51 schreef pietkanarie het volgende:
Rozerin... tuurlijk heb je capaciteiten nodig om het vwo te halen. Ik heb zelf geen vwo gedaan, maar ik geloof er niks van dat je met puur stampwerk een heel eind komt. Je moet vast ook allerlei verbanden kunnen leggen, kritisch nadenken, logisch redeneren enz. (Niet alleen met het profiel dat jij gekozen hebt, ook met profielen die andere vwo-leerlingen kiezen!!!)
Dus je hebt best capaciteiten. Wat je ook wel weer bewijst door geneeskunde te gaan studeren.
Mensen zullen dan ook vast niet vinden dat je weinig kennis hebt over geneeskunde.
Dan kun je toch beter stoppen met studeren?quote:Op zondag 1 mei 2011 15:02 schreef Levolution het volgende:
Dit is wat studies met je kennis doen, eigenlijk een samenvatting van een aantal dingen die hierboven beweerd zijn:
http://matt.might.net/articles/phd-school-in-pictures/
Ikzelf ben meer geïnteresseerd in dingen buiten mijn studie om dan in mijn studie zelf. Ik raak snel verveeld als ik me beperk tot één onderwerp en wil juist geprikkeld worden op meerdere vlakken. Ik haal daardoor niet de hoogste cijfers en dat betekent niet dat ik het niet kan. Vroeger haalde ik juist extreem hoge cijfers, ik zag het belang daarvan echter niet meer in.
Oke, verassend/interessant om te lezen wat voor beeld je schetst van het vwo . Heel anders dan het beeld dat ik had dusquote:Op zondag 1 mei 2011 14:40 schreef Godshand het volgende:
[..]
Haha als het VWO zo was, was het echt stukken moeilijker.
Er wordt helemaal geen kritisch nadenken gestimuleerd. Welnee, gewoon feiten leren en de proefwerken met een voldoende afronden.
De VWOers met een 10, wisten altijd heel goed varianten op een probleemstelling op te lossen bij wiskunde bijvoorbeeld. Ik leerde alleen de weg naar de oplossing, zij vonden hem zelf. Beiden halen we een voldoende voor het proefwerk, ik dan een 7 hun een 9,5 of een tien.
Helemaal geldt dit voor Geneeskunde. Stampen en nog eens stampen. Er valt ook niet veel kritisch te zijn over zoiets als anatomie. De valvulus tricuspedalis blijft de valvulus tricuspedalis hoe je het ook went of keert.
Wel wordt diezelfde stampinstelling ook verwacht bij ziektebeelden. Ik heb nog geleerd over migraine dat het een gecombineerde vaatzenuwontsteking is, nu is de "spreading depression" theorie de gedachte. Voor je tentamen moet je echter gewoon de gecombineerde vaatzenuwontsteking theorie verdedigen.
Ik heb enkele vakken psychologie ernaast gedaan, en toen had ik eenmoment. Ik kreeg 5 (of 6, weet ik niet meer) theorieën over taalverwerking. Ik ervoor stampen en op het tentamen vragen ze mij wat de kritische kanttekeningen bij het ene model, versus het andere model was. Zulke vragen krijg je nooit bij Geneeskunde. Ik was ook aangenaam verrast...
edit: dit was wel 10 jaar terug de situatie, hoe het tegenwoordig bij Geneeskunde is, weet ik niet.
Niet geheel juist, voor alfa studies zal dit wellicht opgaan. Voor beta studies is toch weer een hele andere manier van werken gewenst. Daar heb je helemaal niks aan het snel kunnen opnemen uit boeken, omdat je zelden dikke boeken hebt.quote:Op zondag 1 mei 2011 15:51 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Oke, verassend/interessant om te lezen wat voor beeld je schetst van het vwo . Heel anders dan het beeld dat ik had dus. Ik had verwacht dat juist het kritisch moeten denken een van de belangrijkste kenmerken van het vwo zou zijn.
Het is waar dat er niet zoveel kritisch te denken valt over iets als anatomie. Had ik nog niet zo over nagedacht. In dat opzicht lijkt een studie geneeskunde natuurlijk niet op een studie filosofie of psychologie inderdaad. Zowel geneeskunde als filosofie/psychologie zullen pittige studies zijn, maar vragen een heel andere manier van denken/leren.
Al veranderen medische denkbeelden ook wel, wat je al schreef. Nieuwe inzichten ontstaan toch deels door een kritische houding ten op zichte van de bestaande theorie.
Maar voor alle wetenschappelijke studies geldt wel dat je vrij snel de leerstof moet kunnen verwerken, omdat je dikke boeken in korte tijd moet doornemen en begrijpen.
Dat vraagt wel de nodige capaciteiten!
En dan nergens aan de bak kunnen?quote:Op zondag 1 mei 2011 15:11 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Dan kun je toch beter stoppen met studeren?
quote:Op zondag 1 mei 2011 17:03 schreef Superlam het volgende:
[..]
Niet geheel juist, voor alfa studies zal dit wellicht opgaan. Voor beta studies is toch weer een hele andere manier van werken gewenst. Daar heb je helemaal niks aan het snel kunnen opnemen uit boeken, omdat je zelden dikke boeken hebt.
Het is juist stimulerend voor je hersens om niet steeds met het zelfde onderwerp bezig te zijn. Bovendien ook nog eens goed voor je algemene kennis.quote:Op zondag 1 mei 2011 15:11 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Dan kun je toch beter stoppen met studeren?
Bibliotheken bezoeken vind ik nog nuttiger. Ik ben het vertrouwen in het onderwijssysteem volkomen kwijt...quote:Op maandag 2 mei 2011 02:27 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Het is juist stimulerend voor je hersens om niet steeds met het zelfde onderwerp bezig te zijn. Bovendien ook nog eens goed voor je algemene kennis.
Dat was ook mijn eerste gedachte.quote:Op maandag 11 april 2011 22:47 schreef Merkie het volgende:
Het probleem is dat je jezelf intelligent vindt omdat het op een papiertje staat.
Nou, studenten met een beta-achtergrond outperformen studenten zonder beta-achtergrond anders wel erg hard bij mijn economische studie. Heel veel bekende economen hebben zelfs niet eens economie gestudeerd maar natuurkunde.quote:Op maandag 11 april 2011 22:13 schreef Saekerhett het volgende:
En nee, veel meer dan ruimtelijk inzicht en het kunnen toepassen van formules is het niet. En nee, dat is niet makkelijk. Maar niet per definitie moeilijker dan de alfa- of gammakant. Het ligt er net aan wat je ligt.
Liever intelligent dan overgediplomeerd en alleen in staat de reproduceren wat anderen mij inladen.quote:
Absoluut waar. Toch zie ik stumperds en dozen E&M kiezen...quote:Op maandag 2 mei 2011 02:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nou, studenten met een beta-achtergrond outperformen studenten zonder beta-achtergrond anders wel erg hard bij mijn economische studie.
Het is sowieso eigenlijk absurd dat econometrie bestaat. Ooit een natuurkundige gezien die het maken van sommen over liet aan anderen?quote:Op maandag 2 mei 2011 02:48 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Absoluut waar. Toch zie ik stumperds en dozen E&M kiezen...
Nog nooit meegemaakt..quote:Op maandag 2 mei 2011 02:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is sowieso eigenlijk absurd dat econometrie bestaat. Ooit een natuurkundige gezien die het maken van sommen over liet aan anderen?
Je kan het ze moeilijk kwalijk nemen, als dat hen wordt aangeraden indien ze een economische of maatschappelijke studie ambiëren. Dat achteraf blijkt dat N&G en N&T vrijwel voor iedere studie beter is, kan je moeilijk studenten verwijten. Die zijn op het moment van kiezen, wat, 15?quote:Op maandag 2 mei 2011 02:48 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
De meesten moeten zelfs voor hun 15e kiezen...quote:Op maandag 2 mei 2011 07:50 schreef netflanders het volgende:
[..]
Je kan het ze moeilijk kwalijk nemen, als dat hen wordt aangeraden indien ze een economische of maatschappelijke studie ambiëren. Dat achteraf blijkt dat N&G en N&T vrijwel voor iedere studie beter is, kan je moeilijk studenten verwijten. Die zijn op het moment van kiezen, wat, 15?
Altijd blij met een reactie van iemand die uit het zelfde hout gesneden is (betreft dit onderwerp).quote:Op zondag 1 mei 2011 11:56 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Deze quote ik even! Had het niet mooier kunnen verwoorden. Helemaal mee eens!!
Ik voorzie hier weer een discussie tussen zwart en wit losbranden.quote:Op maandag 2 mei 2011 07:50 schreef netflanders het volgende:
[..]
Je kan het ze moeilijk kwalijk nemen, als dat hen wordt aangeraden indien ze een economische of maatschappelijke studie ambiëren. Dat achteraf blijkt dat N&G en N&T vrijwel voor iedere studie beter is, kan je moeilijk studenten verwijten. Die zijn op het moment van kiezen, wat, 15?
Dat kan 2 dingen betekenen:quote:Of dat iedereen mij in de trein zo raar aankijkt als ik een geneeskundeboek uit mijn tas haal om nog even te studeren. Echt je ziet hun denken hoe kan zo iemand zo'n boek lezen???
Nou, zoals ik al zei, ik interesseer me voor heel veel andere dingen naast mijn studie. Ik heb dan ook vertragingen die ik had kunnen voorkomen, maar dat boeit me niet. Ik wil gewoon mijn diploma binnenhalen, want het feit dat ik verveeld raak als ik alleen met mijn studie bezig ben, betekent niet dat ik mijn studie niet interessant vind.quote:Op maandag 2 mei 2011 02:47 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Liever intelligent dan overgediplomeerd en alleen in staat de reproduceren wat anderen mij inladen.
Je hoeft niet dat ene traject te berijden om op het succes te arriveren, er zijn meerdere wegen. Dat jij op je innerlijke TomTom vertrouwt net als alle anderen, tja...
Je moet hopen dat ik niet succesvol word met iets, want dan ben jij aan je stand verplicht mij je excuses aan te bieden...
TS:quote:Op donderdag 14 april 2011 15:03 schreef Cornelis83 het volgende:
[..]
Of TS zit in de jungle ergens in suriname, samen met die ene lassie-man
Stopte hier met lezen.quote:Op maandag 11 april 2011 21:47 schreef Rozerin het volgende:
Hallo kinders,
Okee het zit dus zo..ik ben best wel intelligent, ik heb mijn vwo diploma gehaald met een 7 gemiddeld en ik studeer nu geneeskunde. Ik was goed in natuurkunde (heb zelfs een keer in 6 vwo een 10 gehaald voor een toets).
[...]
Andersom vind ik het altijd leuk om op fok een post tegen te komen, waarin precies mijn mening staat geschrevenquote:Op dinsdag 3 mei 2011 02:38 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Altijd blij met een reactie van iemand die uit het zelfde hout gesneden is (betreft dit onderwerp).
Maar extra zielen heb ik er niet mee binnengehaald.
Whatever makes you feel better.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:28 schreef maulibu het volgende:
Intelligent zijn en goed kunnen leren zijn twee verschillende dingen. Daarnaast zijn de mensen die goed kunnen leren sociaal vaak onderontwikkeld dus ik kan er niet jaloers op zijn (als HBO-scholier).
Wist niet dat mijn woorden meer betekenden dan ooit...quote:Op donderdag 14 april 2011 11:15 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Of TS durft niet meer in te loggen, dat is ook mogelijk...
Wat is er mis met sociaal onderontwikkeld? We kunnen niet allemaal wonderkinderen zijn.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:28 schreef maulibu het volgende:
Intelligent zijn en goed kunnen leren zijn twee verschillende dingen. Daarnaast zijn de mensen die goed kunnen leren sociaal vaak onderontwikkeld dus ik kan er niet jaloers op zijn (als HBO-scholier).
Ik weet niet of TS gekrast heeft. Ik slaap er in ieder geval geen nacht minder door...quote:Op vrijdag 6 mei 2011 08:34 schreef Captain_Maximum het volgende:
Overigens vind ik TS vrij overemotioneel overkomen.
Deels waarquote:Op maandag 2 mei 2011 02:48 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Oh, dit bedoel je.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 08:46 schreef Psy-freak het volgende:
Hmm, als ik hoor van andere mensen dat ze me zo intelligent vinden schrik ik juist. Ok, ik kan wel wat dingen die andere misschien niet of lastig kunnen maar toch.
Ben ik nu onzeker?
Aan het end van de studie mocht je opeens kritisch denken. Bij het beoordelen van medische artikelen op relevantie. Met die 5% statistische kennis moet je dan opeens het statistisch geweld onderscheiden in alle artikelenquote:Op zondag 1 mei 2011 15:51 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Oke, verassend/interessant om te lezen wat voor beeld je schetst van het vwo . Heel anders dan het beeld dat ik had dus. Ik had verwacht dat juist het kritisch moeten denken een van de belangrijkste kenmerken van het vwo zou zijn.
Het is waar dat er niet zoveel kritisch te denken valt over iets als anatomie. Had ik nog niet zo over nagedacht. In dat opzicht lijkt een studie geneeskunde natuurlijk niet op een studie filosofie of psychologie inderdaad. Zowel geneeskunde als filosofie/psychologie zullen pittige studies zijn, maar vragen een heel andere manier van denken/leren.
Al veranderen medische denkbeelden ook wel, wat je al schreef. Nieuwe inzichten ontstaan toch deels door een kritische houding ten op zichte van de bestaande theorie.
Maar voor alle wetenschappelijke studies geldt wel dat je vrij snel de leerstof moet kunnen verwerken, omdat je dikke boeken in korte tijd moet doornemen en begrijpen.
Dat vraagt wel de nodige capaciteiten!
Nou, ik wil je wel knuffelen dan.quote:Op maandag 9 mei 2011 17:20 schreef Countess het volgende:
[..]
Oh, dit bedoel je.
Je bent wel laat met je opmerking in mijn fobo.
Ik zag het niet als een catfight, want ik had de discussie op een redelijke manier willen voortzetten.
Dat TS ervoor kiest om gelijk met nonsens te gaan gooien, maakt dat onmogelijk.
quote:
Dat laatste heeft TS zeker nodig.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:52 schreef Johannes_VIII het volgende:
4. Leer slimmer over te komen (bijv. door meer algemene kennis op te doen), zodat mensen je serieuzer nemen, zodat je zekerder over jezelf wordt.
Zij was begonnen, niet wij.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:23 schreef Johannes_VIII het volgende:
Blijkbaar is de TS al weg. Jullie hebben haar weggejaagd. (Niet dat ze daar zelf niets mee te maken had.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |