quote:
Op vrijdag 15 april 2011 19:38 schreef FrankvanderMeijden het volgende:[..]
Dank voor deze uitdagende vraag. Zo uitdagend, dat ik er geen sluitend antwoord op kan geven. Ik heb in mijn journalistieke 'tocht' niet naar cijfers gekeken, dus ik kan geen significante verschillen geven tussen oplichters of 'echte paragnosten'. Wel geloof ik direct, zo geven veel 'ervaren' en vaak ingeschakelde paragnosten aan, dat er zeer veel kwakzalvers actief zijn. Wanneer mediums en zieners veel geld vragen, moeten de alarmbellen rinkelen, zo is het devies.
Mijn advies en mijn visie is: zolang een paragnost zich serieus in een zaak verdiept en geen belachelijke honoraria vraagt (en goede resultaten geeft), is het te vertrouwen.
Daarnaast: er is in feite ook nooit een percentage te geven, omdat er mediums in Nederland rondlopen die niet openlijk als medium te boek staan. Mensen die er nog niets mee doen naar buiten toe...
Beste Frank, mocht je dit nog lezen (ik las het in elk geval te laat voor een directe reactie).
Ik wil je in elk geval hartelijk bedanken voor het beantwoorden van mijn vraag! Ik was verheugd dat mijn vraag toch beantwoord werd!
Maar ehm, ik vroeg niet direct om duidelijke wetenschappelijke cijfers, maar om jouw/ uw ervaringen. Desalnietemin, ik ben zeer tevreden met uw reactie.
Verder ter achtergrond; de dame waar ik over spreek is niet te huur... en doet alleen uitspraken tegen over mensen die ze kent of ineens iets over doorkrijgt. Ze is een warm mens, en zo te zien kloppen veel dingen die ze zegt... maar tegelijkertijd beamen anderen wel haar verhaal, maar vaak niet met enorm enthousiasme. Misschien omdat ze vaker hiermee geconfronteerd werden, of misschien omdat ze weliswaar denken dat het zo gegaan is... maar dat ze nog een slag om de arm houden. Of misschien dat ze haar in bescherming willen nemen, na haar hersenbloedingen.
Erg veel maakt het niet uit, betreft hoe ik tegen haar aankijk... ze is een geweldig lief en goed mens. Maar waar het wel voor uitmaakt is tegen hoe ik tegen het paranormale aankijk (dus juist dat gedeelte van haar waardoor ze me toch iets minder kritisch maakt).
En ja, ik heb zelf ook enkele dingen meegemaakt, dat mij opener heeft gemaakt naar het paranormale... een soort van minikijkjes in de toekomst (die op z'n hoogst een half uur verder was, maar doorgaans niet meer dan een 10 seconden vooruit). En dat dan ook maar tijdens een paar maanden en daarna nooit weer helaas.
Maar mocht u nog eens online komen... ik hoor graag uw visie!
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.