1 in het eerste verlof jaar, daarna tot en met 5. Zeer actieve sportschutters kunnen eventueel aantonen dat ze nog een zesde of zevende wapen nodig hebben.quote:Op zondag 10 april 2011 20:53 schreef 16meter het volgende:
[..]
Ik beweer ook niet dat wapens van sportschutters op grote schaal gebruikt worden voor misdrijven.
Wat is nu het maximum aantal wapens dat iemand mag bezitten?
Voor een serieuze schutter is 5 niet eens zo veel hoor, als ik even naar mezelf kijk:quote:Op zondag 10 april 2011 20:36 schreef 16meter het volgende:
Waarom moet je als lid van een schietvereniging meerdere wapens bezitten en waarom is het mogelijk om er wel 5 (!!!) te hebben? Maximaal 1 licht kaliber semi-automatisch wapen is toch voldoende voor recreatieve doeleinden?
En misschien was dat wel zo... Mensen zoals jij zullen hem iig niet geholpen hebbenquote:Op zondag 10 april 2011 20:55 schreef apple_pie het volgende:
Geen verassing overigens dat het een vriendeloze kneus was. Jammer dat hij daar anderen de schuld van gaf.
Inderdaad, heel vreemd.quote:Op zondag 10 april 2011 20:50 schreef Roerkoning het volgende:
De politie verleent inderdaad de verloven voor het voorhanden hebben van vuurwapens. Dat wordt gedaan door de afdeling Bijzondere Wetten in de woonplaats van de aanvrager.
Dat ze alleen naar strafblad kijken is niet helemaal waar, men kijkt ook naar andere zaken waarvoor je ooit in aanraking met politie bent geweest. Zoals bijvoorbeeld overlast meldingen enz.
In principe alles wat de politie van je weet, wordt meegewogen.
Daarom ben ik eigenlijk stom verbaast dat deze persoon ooit een verlof heeft gekregen. De opname in 2006 was bekend, evenals overlast melding, een mishandeling van zijn vriendin en het feit dat hij overwegend down was.
Even rekenend, het feit dat hij 3 wapens op verlof had, betekent dat hij minimaal 2 jaar een vergunning moet hebben gehad.
Omdat de psychische gesteldheid al langer bekend was, had dit verlof nooit verleend mogen worden, of direct had moeten worden ingetrokken.
De circulaire 2005 is daar glashelder over.
bijzonder deel (B)art 1.1 vrees voor misbruik.
Daar staat opname in een psychiatrische inrichting expliciet benoemd.
demonstreerde het principe.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Inderdaad, ik geloof meer in zelfredzaamheid. Juist door dit soort mensen nooit zelf iets te laten oplossen zijn ze niet in staat zelfstandig te functioneren, sociale contacte op te bouwen, enzovoorts.quote:Op zondag 10 april 2011 20:56 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En misschien was dat wel zo... Mensen zoals jij zullen hem iig niet geholpen hebben
Zou ik geen problemen mee hebben eerlijk gezegd, lijkt me zelfs verstandig.quote:Op zondag 10 april 2011 20:32 schreef xyzyx het volgende:
Dan zouden ze mij dus van de schietvereniging af moeten knikkeren omdat ik afentoe depressieve gedachtes heb?
Mag je iedereen wel kicken.quote:Op zondag 10 april 2011 20:59 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Zou ik geen problemen mee hebben eerlijk gezegd, lijkt me zelfs verstandig.
thnxquote:Op zondag 10 april 2011 20:50 schreef Roerkoning het volgende:
De politie verleent inderdaad de verloven voor het voorhanden hebben van vuurwapens. Dat wordt gedaan door de afdeling Bijzondere Wetten in de woonplaats van de aanvrager.
Dat ze alleen naar strafblad kijken is niet helemaal waar, men kijkt ook naar andere zaken waarvoor je ooit in aanraking met politie bent geweest. Zoals bijvoorbeeld overlast meldingen enz.
In principe alles wat de politie van je weet, wordt meegewogen.
Daarom ben ik eigenlijk stom verbaast dat deze persoon ooit een verlof heeft gekregen. De opname in 2006 was bekend, evenals overlast melding, een mishandeling van zijn vriendin en het feit dat hij overwegend down was.
Even rekenend, het feit dat hij 3 wapens op verlof had, betekent dat hij minimaal 2 jaar een vergunning moet hebben gehad.
Omdat de psychische gesteldheid al langer bekend was, had dit verlof nooit verleend mogen worden, of direct had moeten worden ingetrokken.
De circulaire 2005 is daar glashelder over.
bijzonder deel (B)art 1.1 vrees voor misbruik.
Daar staat opname in een psychiatrische inrichting expliciet benoemd.
maar dit geldt ten tijden van de aanvraag?, ik zie er geen termijn bijstaanquote:Psychische gesteldheid
In beginsel is het niet verantwoord om aan iemand die – door oorzaken van zowel interne, als externe aard – onder sterke psychische druk staat, wat tot uitdrukking komt in een onvoorspelbaar gedragspatroon of (bijvoorbeeld) alcohol- en drugsmisbruik en waarbij de indruk bestaat dat de vergunninghouder zichzelf niet in de hand heeft, het voorhanden hebben van vuurwapens en munitie toe te vertrouwen.
In het bezit van een vuurwapen zou de vergunninghouder een gevaar zijn voor zichzelf en voor de openbare orde en veiligheid. Indien de aanvrager of vergunninghouder – in tegenstelling tot de korpschef – van mening is dat het voorhanden hebben van wapens en munitie wel aan hem kan worden toevertrouwd dan dient hij dit aan te tonen middels een schriftelijke verklaring van een arts/psychiater.
Uit deze verklaring moet duidelijk blijken dat de arts/psychiater bekend is met de problemen van betrokkene en dat deze niet (langer) een belemmering vormen om aan betrokkene een vergunning te verlenen voor het voorhanden hebben van (vuur)wapens.
Reden? Ik zou juist mensen die depressief zijn (lees: alleen depressief) juist een pistool geven, als ze zichzelf voor de trein flikkeren traumatiseer je die machinist en al die lui die het moeten opruimen.. Nee doe dan een kogel door je hoofd dat scheelt een boel rommel.quote:Op zondag 10 april 2011 20:59 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Zou ik geen problemen mee hebben eerlijk gezegd, lijkt me zelfs verstandig.
Inderdaad, bij BW hadden alle alarmbellen af moeten gaan of bij de eerste aanvraag, of toen de psychische gesteldheid bekend werd. In iedergeval bij het verlengen van het verlof, wat ieder jaar moet gebeuren.quote:
Maar wat als die depressie maar een onderdeel is van meerdere stoornissen? Dat komt wel vaker voor volgens mij, en dan is het het risico aan de omgeving niet waard.quote:Op zondag 10 april 2011 21:01 schreef xyzyx het volgende:
[..]
Reden? Ik zou juist mensen die depressief zijn (lees: alleen depressief) juist een pistool geven, als ze zichzelf voor de trein flikkeren traumatiseer je die machinist en al die lui die het moeten opruimen.. Nee doe dan een kogel door je hoofd dat scheelt een boel rommel.
Klopt. Maar ik heb nooit de neiging gehad om iemand met mij mee te nemen moest ik er een einde aan maken. Ik zou er sowieso niet een einde aan kunnen maken omdat ik een enorme scheiterd ben en het mijn familie niet aan wilde doenquote:Op zondag 10 april 2011 21:02 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Maar wat als die depressie maar een onderdeel is van meerdere stoornissen? Dat komt wel vaker voor volgens mij, en dan is het het risico aan de omgeving niet waard.
Op zich heb je gelijk, het is ook schijnveiligheid om het nu sportschutters nog lastiger te maken. Maarja, een Suzuki Swift vinden mensen minder eng. Ondanks dat Karst daar net zoveel slachtoffers mee maakte.quote:Op zondag 10 april 2011 21:02 schreef Glazenmaker het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karst_Tates
Zijn we allemaal deze gast vergeten? Die had geen vuurwapen nodig om zijn gedachtes te botvieren hoor. Psychische keuring voordat je in de auto mag stappen? het leven bestaat uit risico's en 1 schietpartij iedere 5 jaar is landelijk gezien geen grote bedreiging voor je gezondheid.
Geldt bij eerste aanvraag en elke verlenging, maar altijd tijdens de gehele periode dat een verlof verleend is. vandaar dat zodra zoiets bekend wordt bij BW, dient het verlof direct ingetrokken te worden. De aanvrager voldoet dan immers niet meer aan de voorwaarden om een verlof te mogen hebben.quote:Op zondag 10 april 2011 21:00 schreef Re het volgende:
[..]
thnx
http://www.infopolitie.nl(...)iew&id=572&Itemid=26
[..]
maar dit geldt ten tijden van de aanvraag?, ik zie er geen termijn bijstaan
En dat wil ik op individueel niveau best van je aannemen, maar wat legaal wapenbezit betreft vind ik dat alle waarschuwingsignalen heel erg serieus genomen moeten worden.quote:Op zondag 10 april 2011 21:03 schreef xyzyx het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik heb nooit de neiging gehad om iemand met mij mee te nemen moest ik er een einde aan maken. Ik zou er sowieso niet een einde aan kunnen maken omdat ik een enorme scheiterd ben en het mijn familie niet aan wilde doen
zie het stukje wat ik hierboven geplakt heb... ik weet niet wat het beleid is op en verleden en wat voor termijn daar dus aanzit... en met een briefje van je psych kun je dus zo een wapenvergunning aanvragenquote:Op zondag 10 april 2011 21:02 schreef Roerkoning het volgende:
[..]
Inderdaad, bij BW hadden alle alarmbellen af moeten gaan of bij de eerste aanvraag, of toen de psychische gesteldheid bekend werd. In iedergeval bij het verlengen van het verlof, wat ieder jaar moet gebeuren.
Mijn conclusie is dan ook dat er mensen bij de politie hebben zitten slapen. En nu bekend is geworden dat de Rijks Recherche onderzoek hiernaar gaat doen, denk ik dat er morgen wel een paar BW ambtenaren met knikkende knietjes naar hun werk gaan.
Ik denk dat als iemand echt kwaad wil hij/zij wel op een andere manier aan een pistool komt.. Het is jammer dat Tristan legaal wapens had want het doet het sportschieten geen goede naam aan..quote:Op zondag 10 april 2011 21:05 schreef apple_pie het volgende:
[..]
En dat wil ik op individueel niveau best van je aannemen, maar wat legaal wapenbezit betreft vind ik dat alle waarschuwingsignalen heel erg serieus genomen moeten worden.
Waarom vinden mensen het enger? Omdat ze vanaf hun jeugd is geleerd dat vuurwapens buiten de handen van de overheid standaard fout en eng zijn. Vervolgens wil je nog meer overheidscontrole om het probleem op te lossen. In Zwitserland krijgt iedere jongen na zijn dienstplicht een militair aanvalswapen mee naar huis. De overheid organiseert daar landelijke schietdagen. Toch is Zwitserland een van de weinige landen in Europa zonder school schietpartij.quote:Op zondag 10 april 2011 21:04 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Op zich heb je gelijk, het is ook schijnveiligheid om het nu sportschutters nog lastiger te maken. Maarja, een Suzuki Swift vinden mensen minder eng. Ondanks dat Karst daar net zoveel slachtoffers mee maakte.
Ook daar staat een termijn voor, na een evt opname, duurt het minimaal 8 jaar voor je weer een verlof kunt aanvragen. En dan zul je inderdaad een verklaring van een psychiater moeten overleggen, waarin deze verklaart geen belemmeringen te zien voor een wapenvergunning.quote:Op zondag 10 april 2011 21:06 schreef Re het volgende:
[..]
zie het stukje wat ik hierboven geplakt heb... ik weet niet wat het beleid is op en verleden en wat voor termijn daar dus aanzit... en met een briefje van je psych kun je dus zo een wapenvergunning aanvragen
Maar wel 1 met veel zelfmoorden gepleegd met vuurwapen.quote:Op zondag 10 april 2011 21:08 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Waarom vinden mensen het enger? Omdat ze vanaf hun jeugd is geleerd dat vuurwapens buiten de handen van de overheid standaard fout en eng zijn. Vervolgens wil je nog meer overheidscontrole om het probleem op te lossen. In Zwitserland krijgt iedere jongen na zijn dienstplicht een militair aanvalswapen mee naar huis. De overheid organiseert daar landelijke schietdagen. Toch is Zwitserland een van de weinige landen in Europa zonder school schietpartij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |