abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 april 2011 @ 21:07:55 #26
80382 manny
30 is best veel
pi_95317269
Stijl: binnen de grenzen, luisterend, rustig, open, eerlijk en vooral luisteren, kijken en meedoen met kind, de tijd nemen, stimuleren en vrijheid geven. Zodra over grens gaat, militair, strak, discipline, maar wel nog steeds luisterend en rustig. Beetje mixje van how to talk to kids, the dog whisperer en clint eastwood.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 10 april 2011 @ 21:25:58 #27
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_95318540
Ik zit er zo eens over te denken en kom tot de conclusie dat we geen stijl hebben.
Geen vasten tijden voor iets zoals ik hier lees of streng zijn.
Belonen doe ik weleens maar ook niet altijd.
Er zit geen discipline in me, daar ben ik heel eerlijk in en het is ook niet nodig.

Of is soft zijn ook een stijl? :P
pi_95318906
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 21:07 schreef WupWup het volgende:

[..]

Ik ben niet UP in hart en nieren, dus waarschijnlijk kan iemand anders een veel beter antwoord formuleren :) Ik probeerde het al een beetje te duiden met de uitleg "Je zet je partner bijvoorbeeld ook niet op de gang en je roept ook niet 'goedzo!' wanneer hij een hap sperziebonen eet" Bij UP ga je uit van de zogenaamde intrinsieke motivatie. Je doel is dus niet dat je kind een bepaalde handeling doet of laat, omdat het hoort of omdat jij dat wilt, maar omdat hij/zij dat zélf wil, logisch vindt. Straffen en belonen onderwijzen op zichzelf niks. Je wilt niet dat je kind op een potje plast, omdat hij een sticker krijgt.
Ik heb ondertussen heel veel getypt en weer weggehaald en weer getypt en weggehaald... Ik vind het heel moeilijk om een samenvatting van UP te maken. Ik heb eventueel wel een paar boekentips voor de geinteresseerden.
Het lijkt me ideaal dat ze dingen doen omdat ze het zelf willen, maar ik kan me voorstellen dat je ze soms wil prijzen bij goed gedrag. Ik kan nu bijvoorbeeld nog niet uitleggen aan Thomas waarom ik wil dat hij zijn fruit op eet, laat staan dat hij dat nu al uit zichzelf zou willen. Maar als hij dus flink (zoals vandaag) zijn schijfjes appel neemt en zelf in zijn mondje steekt, ja dan komen er toch redelijk wat "goed-zo'en" aan bod ;)

En wat dat straffen van mijn man betreft, hij weet toch ook wanneer hij geen seks zal krijgen :+ (grapje! :D )
pi_95322700
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 21:30 schreef leonieke het volgende:

[..]

Het lijkt me ideaal dat ze dingen doen omdat ze het zelf willen, maar ik kan me voorstellen dat je ze soms wil prijzen bij goed gedrag. Ik kan nu bijvoorbeeld nog niet uitleggen aan Thomas waarom ik wil dat hij zijn fruit op eet, laat staan dat hij dat nu al uit zichzelf zou willen. Maar als hij dus flink (zoals vandaag) zijn schijfjes appel neemt en zelf in zijn mondje steekt, ja dan komen er toch redelijk wat "goed-zo'en" aan bod ;)
Als Emma appel zit te eten, dan denk/zeg ik dat ik het fijn vind dat ze zo zit te genieten. Of ze appel eet, maakt me niks uit. Dezelfde reactie kan ze krijgen als ze de appel op haar hoofd zet en daar lol in heeft. Mijn doel is dus niet om haar die appel te laten eten. Mijn doel is om haar behoeftes tegemoet te komen. Soms is dat eten, soms is dat plezier maken, soms is dat knuffelen, soms is dat slapen, soms is dat vul-maar-in. En doordat we continu om elkaar heen buigen (want het is natuurlijk wel twee-richtingsverkeer), voelen we ons alle 3 heel prettig in het gezinsleven. Er is geen sprake van conflict in de zin van machtsverhoudingen of waardeoordelen (zoals zgn 'uittesten', 'slecht' eten, 'slecht' slapen, etc) en dat is relaxed leven :)

quote:
En wat dat straffen van mijn man betreft, hij weet toch ook wanneer hij geen seks zal krijgen :+ (grapje! :D )
_O-
  Moderator zondag 10 april 2011 @ 22:46:04 #30
5428 crew  miss_sly
pi_95323607
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 22:31 schreef WupWup het volgende:

[..]

Als Emma appel zit te eten, dan denk/zeg ik dat ik het fijn vind dat ze zo zit te genieten. Of ze appel eet, maakt me niks uit. Dezelfde reactie kan ze krijgen als ze de appel op haar hoofd zet en daar lol in heeft. Mijn doel is dus niet om haar die appel te laten eten. Mijn doel is om haar behoeftes tegemoet te komen. Soms is dat eten, soms is dat plezier maken, soms is dat knuffelen, soms is dat slapen, soms is dat vul-maar-in. En doordat we continu om elkaar heen buigen (want het is natuurlijk wel twee-richtingsverkeer), voelen we ons alle 3 heel prettig in het gezinsleven. Er is geen sprake van conflict in de zin van machtsverhoudingen of waardeoordelen (zoals zgn 'uittesten', 'slecht' eten, 'slecht' slapen, etc) en dat is relaxed leven :)
Wat lijkt me dat fijn!
Met betrekking tot eten en slapen kan ik dat prima in praktijk brengen. Er bestaat wel slecht slapen in de zin dat Senna, schaap en/of ik minder slaap hebben gehad dan nodig is, maar geen drama's met slapen op een bepaald tijdstip of ene bepaalde plaats ofzo. Dat voelt erg fijn.

Ik vind dat wel moeilijk met bepaald gedrag. Ik vind zoals je het uitlegt, het erg goed klinken, maar ik kan het in de praktijk wat moeilijker zo handelen. Hoe ga je ermee om, of zou je ermee om willen gaan, als ze haar zin probeert te krijgen, of een driftbui krijgt? Is dat al voorgekomen? Of zie je 'zin proberen te krijgen' niet als zodanig, maar meer als het uiten van een andere wens dan de jouwe?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 10 april 2011 @ 22:50:05 #31
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_95323845
Onze opvoeding zou ik omschrijven als buigzaam. Na alle boeken die ik gelezen heb en internetinformatie waar ik mij nooit helemaal in kon vinden heb ik overal iets uitgepikt wat voor ons werkt.

Een voorbeeld is dat beppie na de verhuizing een nieuw bed kreeg waar ze zelf uit kon, en daardoor niet meer op haar kamer wilde slapen maar steeds bij ons in de kamer stond. We hebben eerst geprobeerd haar op haar kamer te houden, maar dit leverde zoveel drama op dat we nu als oplossing haar bed op onze slaapkamer hebben gezet. Ze gaat nu gewoon weer keurig zelf naar bed en ook slapen. Dan maar even jammer dat het bed op onze kamer staat.

Echter is nee ook wel degelijk nee, en zijn we heel duidelijk in dingen die we niet willen hebben (gillen, zeuren om koekjes bijv.) en geven we sindskort ook straf nu ze begrijpt dat er bepaalde consequenties zitten aan niet luisteren of dingen kapot maken. Eigenlijk doe ik het een beetje als mijn eigen moeder, alleen ben ik wat makkelijker met bepaalde dingen die mijn moeder nog steeds (!) eng vind, zoals traplopen en gebruik maken van bestek (maham, ze is al 3 hoor :'). )

Ik zou het bij een tweede waarschijnlijk precies hetzelfde doen, omdat het bij mij/ons past.
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_95324733
quote:

[..]

Ik ben niet UP in hart en nieren, dus waarschijnlijk kan iemand anders een veel beter antwoord formuleren :) Ik probeerde het al een beetje te duiden met de uitleg "Je zet je partner bijvoorbeeld ook niet op de gang en je roept ook niet 'goedzo!' wanneer hij een hap sperziebonen eet" Bij UP ga je uit van de zogenaamde intrinsieke motivatie. Je doel is dus niet dat je kind een bepaalde handeling doet of laat, omdat het hoort of omdat jij dat wilt, maar omdat hij/zij dat zélf wil, logisch vindt. Straffen en belonen onderwijzen op zichzelf niks. Je wilt niet dat je kind op een potje plast, omdat hij een sticker krijgt.
Ik heb ondertussen heel veel getypt en weer weggehaald en weer getypt en weggehaald... Ik vind het heel moeilijk om een samenvatting van UP te maken. Ik heb eventueel wel een paar boekentips voor de geinteresseerden.
Ik vind het helemaal prima en duidelijk ^O^ ik sluit mij er wel bij aan. :)
pi_95330636
Maar hoe ga je er dan mee om als ze bijv. dingen kapot maken of gedrag vertonen dat voor anderen vervelend is (anderen slaan, maar ook bijv hard willen gillen in een restaurant)?

Overigens prijs ik mijn lief ook als ze dingen doet die nieuw of moeilijk zijn. We leren allemaal, ieder op een ander niveau. Zo'n hap sperziebonen kan best een overwinning zijn van het kind, het prijzen waard vind ik.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_95331593
Ik vind het mooi klinken, Wup, en in sommige dingen herken ik me ook wel. Ik prijs Lente bijvoorbeeld ook niet als ze goed eet. Maar toch is er bij ons wel sprake van een machtsverschil. Als Lente tot drie keer toe in d'r kinderstoel gaat staan, krijgt ze 'straf', net als wanneer ze de kat aan zn staart trekt. Hoe ga jij daar mee om?
  Moderator maandag 11 april 2011 @ 08:36:23 #35
5428 crew  miss_sly
pi_95331677
Het voorbeeld van de kinderstoel heeft hier wel gevolgen, maar ik benoem ze dan niet als straf. Ik zeg dan dat ze niet in de kinderstoel mag staan, omdat het gevaarlijk is. Als ze gaat staan, heeft ze meer kans dat ze valt en dan doet ze zich pijn, Dat willen we niet, dus mag ze van ons niet staan. Doet ze dat toch, dan doe ik het riempje om of haal haar uit de stoel. Ik benoem dat dan ook weer niet als straf, maar als voorzichtig zijn omdat ze anders valt.

Er is voor mijn gevoel een verschil tussen straf/beloning of consequentie. Ik probeer dus op de consequenties te focussen.

Maar ik beloon ook, hoor! Dat moet wel, want ik hoor Senna ook regelmatig zeggen "goed zo Senna" :D Ik zeg dat bijvoorbeeld als ze ergens eerst hulp bij vraagt, ik zeg dat ik denk dat ze dat zelf kan, en ze lost het dan zelf op. Dan zeg ik "goed gedaan, Senna, zelf opgelost. Knap hoor!".

Ow, ik ben natuurlijk geen Wupwup en had tot haar post niet gehoord van UP, dus eigenlijk praat ik heel erg voor mijn beurt :@
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_95332306
Ik vind dit wel leuk om te lezen hoor die verschillende opvoedvormen. Ik sta zelf bijv helemaal niet achter up. Ik vind mijn kind niet gelijk als mijn partner, ik ben van mening dat ik mijn dochter juist help met duidelijke regels en grenzen en ik prijs haar ook heel veel de hemel in. Ben het ook niet eens met up dat kinderen niet leren door te prijzen, er zijn veel onderzoeken waarin dit ook bewezen is (kan ik nu even niet opzoeken maar wil ik binnenkort nog wel doen).
Kortom hier een dochter die bijna als eerste toetzo kon zeggen en daar ben ik blij mee!
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
  maandag 11 april 2011 @ 09:17:40 #37
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_95332351
Ik ben erg van Natuurlijk Ouderschap en heb daarnaast nogal mijn eigen idee over opvoeden.
- ons meisje krijgt BV, zo lang ze wil
- ze slaapt bij ons op de kamer (al heeft ze ook haar eigen kamer met ook een bed e.d. waar ze overdag kan slapen indien dat handig is)
- we laten haar niet huilen/ niet in slaap huilen
- ze krijgt geen bijvoeding tot 6 maand, daarna Rapley en evt wat fijngemaakt eten
- we laten haar niet bij een oppas achter, maar verzorgen haar zoveel mogelijk zelf, zeker het eerste jaar, uitzonderingen daargelaten
- na de geboorte houden we haar bij ons zoveel als mogelijk is
- ze zal veel gedragen worden in een draagdoek

Wat betreft opvoeding ben ik ook niet van het straffen, wel van het belonen, daar ga ik tzt over nadenken hoe ik daarmee zal omgaan.

Hoe ik er nu over denk, handel ik zo. Ook met de kindjes waar ik nu wel voor zorg.
Bijv, een kind wil zomerschoenen aan, maar het is nog vrij koud. Dan kan je zeggen, nee dat doen we niet, je trekt je andere schoenen aan, want het is koud.
Wat ik dan doe is dat ik zeg... Weet je, we zullen buiten even voelen hoe warm het is, dan voelen, constateren dat het koud is en tegen het kind zeggen, weet je zeker dat je die schoenen aan wil doen, ik denk dat je voeten dan koud zullen worden. Wellicht is het een plan om vanochtend deze aan te doen en vanmiddag als de zon schijnt de zomerschoenen.
Dan kan het kind zelf een keuze maken, is het zijn eigen verantwoordelijkheid en voorkom je een machtstrijd. Je laat een kind oorzaak en gevolg zien en het leert daar zelf naar te handelen.

Zo ook bijv een kind dat bij de kassa van de supermarkt op een plankje klimt (zo een waar je je tas op kan zetten om in te pakken) waar het dus vrij gemakkelijk vanaf kan valen.
Dan kan je er naartoe lopen, zeggen dat het niet mag en je kind eraf halen.
Wat ik dan doe is dat ik zeg, dat plankje is wel een beetje klein voor jou en mocht je eraf glijden dan is de grond wel erg hard als je valt, wellicht is het handiger al je met je voeten op de grond gaat staan en wil je me dan misschien helpen inpakken?

Zelfde met een kind dat een kledingstuk niet wil aantrekken, die zou ik laten kiezen tussen twee setjes kleding ipv de strijd aan te gaan. Of zelf laten kiezen, met enige hulp.

Kinderen vinden het volgens mij heel fijn om zelf dingen te kunnen bepalen en beslissen, volgens mij gaan ze dan meer over dingen nadenken en krijgen ze meer zelfvertrouwen.

En het is ook heus wel zo dat ik geen kind wil dat gillend door de kamer rent op verjaardagen of zich niet rustig kan houden in een restaurant. Al denk ik bij het laatste vaak, waarom moeten kleine kinderen zo nodig mee uit eten....
Net als de stad in met kleine kinderen, daar vinden ze veelal niets aan, ik zie zo vaak hangende peuters, krijsend in de buggy zitten. Dan denk ik, mja, ik zou als kind zijnde ook liever lekker thuis spelen ipv warme winkel in en uit...
pi_95332671
Hier hebben we een heel duidelijk verschil tussen de oudste en de jongste.
Mikael heeft altijd al heel veel vrijheid gehad. En hij doet het daar heel goed bij. Echt uitproberen heeft hij nooit gedaan omdat alles zo'n beetje in overleg kon/kan. Hij mocht ook veel meer dan Leander mag op deze leeftijd. Mikael is een heel ander kind dus heel andere regels.
Leander heeft duidelijke regels nodig. Niet alleen omdat ie een losgeslagen projectiel is maar ook omdat de communicatie voor hem dan duidelijker is. Hij heeft een vast dagritme zodat hij weet wat er gaat gebeuren en we niet steeds in "gevecht" zijn om hem iets duidelijk te maken.

Hoe het met de derde gaat weten we nog niet. We kijken vooral naar het karakter van de kleine. Heeft ie veel regels nodig of kan ie al snel iets vrijer gelaten worden.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_95332693
Hoe wij het doen? Geen idee, we doen maar wat. Ilse is natuurlijk nog erg jong (bijna 6 mnd). Van te voren had ik een boel ideeën erover.
Ik zou lang bv geven (niet gelukt ivm vele bloedverlies bij de bevalling en een zeer slecht herstel), Ilse zou lang bij ons op de kamer blijven (gelukt tot ze 2,5 mnd was, toen het een keer niet kon bij een weekendje weg merkten we dat Ilse en ik ineens wel lekker konden slapen)
Ilse zou pas echt met 6 mnd bijvoeding krijgen (omdat ze zo slecht poepte en er ook echt last van had, zijn we eerder begonnen en nu loopt het een stuk beter door)

Toen we de keus maakte om het toch anders te doen, hebben we daar goed over nagedacht, en staan er achter dat we het toch anders doen. Ilse lijkt nu een gelukkig meisje te zijn, is vrolijk. Daar gaat het me om. Zij doet het goed op de keuzes die we maken.
Nu is straffen/belonen er nog niet echt (al zeg ik wel goed zo als ze lekker eet/ of zo lekker aan het spelen is). Maar ik denk dat ik niet de UP/AP kant op ga. Dat ligt me niet echt. Ilse moet leren dat sommige dingen echt niet mogen, en dat daar dus ook geen discussie over mogelijk is.
*poef* nu is het weg
  maandag 11 april 2011 @ 09:33:02 #40
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_95332713
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 09:15 schreef sproet-je het volgende:
Ik vind dit wel leuk om te lezen hoor die verschillende opvoedvormen. Ik sta zelf bijv helemaal niet achter up. Ik vind mijn kind niet gelijk als mijn partner, ik ben van mening dat ik mijn dochter juist help met duidelijke regels en grenzen en ik prijs haar ook heel veel de hemel in. Ben het ook niet eens met up dat kinderen niet leren door te prijzen, er zijn veel onderzoeken waarin dit ook bewezen is (kan ik nu even niet opzoeken maar wil ik binnenkort nog wel doen).
Kortom hier een dochter die bijna als eerste toetzo kon zeggen en daar ben ik blij mee!
Volgens mij gaat het UP ook niet om het feit dat kinderen niet zouden leren van prijzen, het gaat ze om de manier waarop je kinderen dingen leert en ze zich laat ontwikkelen.
Doen ze dat omdat ze dat zelf willen of omdat ze jou willen pleasen zeg maar.
En ik lees bijv. ook dat Nee ook in UP Nee betekent. Ze gaan alleen op een andere manier om met het aanleren van dat besef.

En op zich zit daar best wel wat in. :Y
Alleen het op die manier handelen en je kind behandelen zit zo NIET in mijn systeem gebakken dat ik me heel vaak voor neem op een andere manier met ze om te gaan en dat ik dan al de fout in gegaan ben nog voor ik die gedachte afgesloten heb. ;) :D
  Licht Ontvlambaar maandag 11 april 2011 @ 09:39:29 #41
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_95332863
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 04:20 schreef Vanyel het volgende:
Maar hoe ga je er dan mee om als ze bijv. dingen kapot maken of gedrag vertonen dat voor anderen vervelend is (anderen slaan, maar ook bijv hard willen gillen in een restaurant)?

Overigens prijs ik mijn lief ook als ze dingen doet die nieuw of moeilijk zijn. We leren allemaal, ieder op een ander niveau. Zo'n hap sperziebonen kan best een overwinning zijn van het kind, het prijzen waard vind ik.
Dat was ik me net aan het bedenken, ik geef inderdaad ook complimenten en ik krijg ze ook graag als ik iets gedaan heb wat ik eigenlijk helemaal niet wilde/durfde doen, maar wat wel nodig was.

Ik voed op naar mijn gevoel, geef duidelijke grenzen aan en daarbinnen is heel veel mogelijk. Maar een nee is hier echt een nee, niet een misschien...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_95332911
De opvoeding van de tweede vind ik heel anders dan de eerste omdat de situatie heel anders is. Ineens is er een oudere broer die zich ook met de opvoeding bemoeit ;) en wij als ouders zijn ervarener. Bij de eerste zat ik overal bovenop in positieve en negatieve zin. Bij de tweede laat ik het wat meer gebeuren wat als voordeel heeft dat de kleine lekker zijn eigen tempo volgt maar wel minder aandacht krijgt dan de eerste. Maar het leven begint al meer compleet voor een tweede met een broer. Ik ben een flexibele moeder en pas me aan bij mijn kinderen met alle informatie die ik haal uit eigen ervaring,dingen die ik lees en hoor en zie. Dus geen vastomlijnde opvoeding. Het allerbelangrijkste vind ik een goede band met mijn kind, daar ga ik voor en ik probeer ze zo breed mogelijk op te voeden met een gezonde basis (ze mogen heel veel maar ik heb een gruwelijk hekel aan verwende kinderen dus ik stel ook grenzen als ze zelf geen initiatief nemen).
  maandag 11 april 2011 @ 09:42:08 #43
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_95332913
Leuk om al jullie ervaringen en gedachten er over te lezen ^O^
Engaging Infinite Improbability Drive..
  Licht Ontvlambaar maandag 11 april 2011 @ 09:45:36 #44
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_95332997
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 09:17 schreef Juud79 het volgende:
Ik ben erg van Natuurlijk Ouderschap en heb daarnaast nogal mijn eigen idee over opvoeden.
- ons meisje krijgt BV, zo lang ze wil
- ze slaapt bij ons op de kamer (al heeft ze ook haar eigen kamer met ook een bed e.d. waar ze overdag kan slapen indien dat handig is)
- we laten haar niet huilen/ niet in slaap huilen
- ze krijgt geen bijvoeding tot 6 maand, daarna Rapley en evt wat fijngemaakt eten
- we laten haar niet bij een oppas achter, maar verzorgen haar zoveel mogelijk zelf, zeker het eerste jaar, uitzonderingen daargelaten
- na de geboorte houden we haar bij ons zoveel als mogelijk is
- ze zal veel gedragen worden in een draagdoek

Wat betreft opvoeding ben ik ook niet van het straffen, wel van het belonen, daar ga ik tzt over nadenken hoe ik daarmee zal omgaan.

Hoe ik er nu over denk, handel ik zo. Ook met de kindjes waar ik nu wel voor zorg.
Bijv, een kind wil zomerschoenen aan, maar het is nog vrij koud. Dan kan je zeggen, nee dat doen we niet, je trekt je andere schoenen aan, want het is koud.
Wat ik dan doe is dat ik zeg... Weet je, we zullen buiten even voelen hoe warm het is, dan voelen, constateren dat het koud is en tegen het kind zeggen, weet je zeker dat je die schoenen aan wil doen, ik denk dat je voeten dan koud zullen worden. Wellicht is het een plan om vanochtend deze aan te doen en vanmiddag als de zon schijnt de zomerschoenen.
Dan kan het kind zelf een keuze maken, is het zijn eigen verantwoordelijkheid en voorkom je een machtstrijd. Je laat een kind oorzaak en gevolg zien en het leert daar zelf naar te handelen.

Zo ook bijv een kind dat bij de kassa van de supermarkt op een plankje klimt (zo een waar je je tas op kan zetten om in te pakken) waar het dus vrij gemakkelijk vanaf kan valen.
Wat ik dan doe is dat ik zeg, dat plankje is wel een beetje klein voor jou en mocht je eraf glijden dan is de grond wel erg hard als je valt, wellicht is het handiger al je met je voeten op de grond gaat staan en wil je me dan misschien helpen inpakken?

Zelfde met een kind dat een kledingstuk niet wil aantrekken, die zou ik laten kiezen tussen twee setjes kleding ipv de strijd aan te gaan. Of zelf laten kiezen, met enige hulp.

Kinderen vinden het volgens mij heel fijn om zelf dingen te kunnen bepalen en beslissen, volgens mij gaan ze dan meer over dingen nadenken en krijgen ze meer zelfvertrouwen.

En het is ook heus wel zo dat ik geen kind wil dat gillend door de kamer rent op verjaardagen of zich niet rustig kan houden in een restaurant. Al denk ik bij het laatste vaak, waarom moeten kleine kinderen zo nodig mee uit eten....
Net als de stad in met kleine kinderen, daar vinden ze veelal niets aan, ik zie zo vaak hangende peuters, krijsend in de buggy zitten. Dan denk ik, mja, ik zou als kind zijnde ook liever lekker thuis spelen ipv warme winkel in en uit...
Ik vind het heerlijk om te lezen hoe je erover denkt en ik ben heel nieuwsgierig of je over een jaar er nog zo over denkt of dat je dingen bent tegengekomen waar je toch een andere weg gekozen hebt.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_95333038
Ik sluit me bij BE aan, in theorie vind ik het wel mooi klinken, dat AP/UP etc.., maar het past zó niet bij me. De voorbeelden die Juud noemt geven me zelfs een beetje een onpasselijk gevoel. Dit bedoel ik overigens niet onaardig, maar ik zou mezelf gewoon heel hard uitlachen als ik met Isabeau zou gaan voelen of het buiten niet echt te koud is voor open schoenen. Ammehoela, ik vind dat het te koud is, geen zomerschoenen dus! Ik zeg niet dat dit beter is, maar het past meer bij me.

Wij kiezen niet bewust voor een bepaalde stijl. We volgen ons gevoel, kijken goed naar ons kind en pikken her en der dingen op (rapley bijvoorbeeld) waar we ons voordeel mee doen.

En ik vind het wél belangrijk dat een kind zich leert gedragen in een supermarkt of een restaurant. Het mag best weten dat er situaties zijn waarbij je je gedrag aan moet passen aan de rest, ook al zou je liever rondrennen of spelen. Voor alles een plaats en een tijd en niet de hele wereld draait om mijn kind.
  maandag 11 april 2011 @ 09:52:07 #46
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_95333143
quote:
7s.gif Op maandag 11 april 2011 09:45 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik vind het heerlijk om te lezen hoe je erover denkt en ik ben heel nieuwsgierig of je over een jaar er nog zo over denkt of dat je dingen bent tegengekomen waar je toch een andere weg gekozen hebt.
Ik ook, ik weet namelijk nog niet wat voor meisje ik aan het afbakken ben. :)

Ik dacht er een jaar of 5 geleden totaal anders over dan nu. Maar kinderen van een ander opvoeden is heel anders dan eigen.
Dus toen we gingen nadenken over eigen kindjes ben ik me gaan verdiepen in hoe ik het nu eigenlijk zelf wil doen, wat bij mij past. En gelukkig sluiten manlief zijn ideeen daar op aan.
  maandag 11 april 2011 @ 10:02:31 #47
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_95333409
Ik ben niet van een opvoedstijl eigenlijk, ik lees nooit boeken over opvoeden, verdiep me er niet eens in.
en toch gaat het goed, ze doen het beide goed en we doen het op eigen gevoel, uiteraard pikken we hier en daar wel wat op wat we gebruiken.

Het enige wat ik heb geleerd nu met 2 kinderen, luister naar je eigen gevoel en maak je niet druk om wat anderen daar van zouden kunnen zeggen of vinden.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 11 april 2011 @ 10:12:26 #48
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_95333650
quote:

[..]

Toch ben ik er van overtuigd dat een "goed zo" en een "knap van je hoor"een kind motiveert om het te blijven volhouden.

Een kind opvoeden als een gelijkwaardige volwassene is leuk, maar een kind is geen volwassene, net als dat je een kitten niet al een puppy gaat opvoeden om het maar even in het extreme te trekken.
Een Kind is een kind en moet dus als kind behandeld worden.

Maar dat is mijn mening. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door snakelady op 11-04-2011 10:29:21 ]
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 11 april 2011 @ 10:22:18 #49
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_95333903
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 09:17 schreef Juud79 het volgende:
Klinkt heel leuk maar ik zie mezelf op een maandagochtend als de oudste naar school moet en de jongste naar de psz niet zo buiten staan om vervolgens weer naar binnen te gaan en te wisselen.
We proberen de ochtenden zo stressvrij mogenlijk te houden maar met 2 kinderen uitgebreid alles gaan onderzoeken om vervolgens eigen keuzes te gaan maken? dat werkt niet!
Is leuk zijn voor in het weekend als je nergens op tijd moet zijn.

quote:
Wat ik dan doe is dat ik zeg, dat plankje is wel een beetje klein voor jou en mocht je eraf glijden dan is de grond wel erg hard als je valt, wellicht is het handiger al je met je voeten op de grond gaat staan en wil je me dan misschien helpen inpakken
Maar is het ook niet belangrijk voot het kind om te weten dat het ook kapot kan gaan?
Dus dat het niet goed is om andermans eigendom kapot te maken?

quote:

Hier ben ik het wel helemaal mee eens.
  maandag 11 april 2011 @ 10:22:21 #50
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_95333906
Hier hangt het ook van het kind af, met de middelste werkt het prima, doen we niet want het is te koud, klaar, maar met de oudste werkt het beter om even te voelen watvoor weer het is en dan zelf tot de conclusie te laten komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')