Nou ik heb net een taart proberen te digitaliseren en het enige resultaat is dat mijn scanner onder de slagroom zit!quote:Op maandag 11 april 2011 13:36 schreef numero_uno het volgende:
[..]
Waarom gaan we nu stukken overheerlijke taart weggooien!?
[..]
Als je gaat digitaliseren houd je dus altijd 0,0000000000000001 over... hoever je achter de komma dus doortelt. Dat betekend dus geen gelijke stukken!
Sinds wanneer heeft een taart te maken met decimale getallen en digitale representaties daarvanquote:Op maandag 11 april 2011 13:36 schreef numero_uno het volgende:
[..]
Waarom gaan we nu stukken overheerlijke taart weggooien!?
[..]
Als je gaat digitaliseren houd je dus altijd 0,0000000000000001 over... hoever je achter de komma dus doortelt. Dat betekend dus geen gelijke stukken!
quote:Op maandag 11 april 2011 14:04 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nou ik heb net een taart proberen te digitaliseren en het enige resultaat is dat mijn scanner onder de slagroom zit!
quote:
Onzin, wat heeft ons decimale (10-tallig) stelsel nou te maken met een taart? Dat ons stelsel het niet toelaat om 1/3 als een kommagetal uit te schrijven, wilt nog niet zeggen dat je een taart niet in drieën kan snijden. Als we een 9-tallig stelsel hadden gehad, had het opeens wel gekund zeker?quote:Op maandag 11 april 2011 17:00 schreef Jeroentk het volgende:
Een taart kun je niet in drie even grote en gelijke stukken opdelen. Daarbij kun je het gewicht niet altijd perfect in drieën delen (zoals bij een gewicht van 100 gram).
Waarom kan dat niet? Afgezien van het feit dat wij het nu nog niet kunnen maken en meten is het theoretisch mogelijk.quote:Op maandag 11 april 2011 17:00 schreef Jeroentk het volgende:
Een taart kun je niet in drie even grote en gelijke stukken opdelen. Daarbij kun je het gewicht niet altijd perfect in drieën delen (zoals bij een gewicht van 100 gram).
Wacht...wat?quote:Op maandag 11 april 2011 17:20 schreef vergezocht het volgende:
Ja het is wel mogelijk om de taart in 3 gelijke stukken te verdelen. O
Omdat .33 of 33% een inaccurate weergave is van het desbetreffende getal waarmee de hoeveelheid taart wordt weergegeven. Het is eigenlijk 33.3333(....) waarbij die '3' cijfertjes per definitie oneindig zijn.
En daarbij heb je niet 0.01 of 0.001 of zelfs 0.0000000000001 over maar 0.00000000(...)1 waar het aantal '0' cijfertjes ook oneindig is.
Omdat je dan de taartmoleculen kapot zou maken?quote:Op maandag 11 april 2011 17:32 schreef zoem het volgende:
Het enige waar ik nog wel in mee kan gaan is dat, als het aantal moleculen van de taart (aangenomen dat het homogeen is) niet deelbaar is door 3, dat het dan niet mogelijk is. Je kunt de moleculen niet kapot maken, want dan is het geen taart meer
Maar goed, wie gaat er nou moleculen tellen bij het taartsnijden
Ik bedoel dat als je de moleculen kapot zou maken dat 1) de taart niet meer homogeen is en dus geen gelijke verdeling meer kan plaatsvinden en 2) een 'half' molecuul totaal andere eigenschappen heeft. Zo is CO2 totaal iets anders dan CO + O; dus dan is het geen taart meer.quote:Op maandag 11 april 2011 18:38 schreef M.rak het volgende:
[..]
Omdat je dan de taartmoleculen kapot zou maken?
Jij mag mijn kruimeltje wel hebben hoor. Dan eet ik toch gewoon 0.3333333333333333333332 deel opquote:Op maandag 11 april 2011 18:41 schreef Bosbeetle het volgende:
Delen door drie is fysiek onmogelijk dat weet toch iedereen
Daar heb je wel gelijk in (hoewel, als je één molecuul verandert noem ik het nog steeds een taart hoorquote:Op maandag 11 april 2011 18:43 schreef zoem het volgende:
[..]
Ik bedoel dat als je de moleculen kapot zou maken dat 1) de taart niet meer homogeen is en dus geen gelijke verdeling meer kan plaatsvinden en 2) een 'half' molecuul totaal andere eigenschappen heeft. Zo is CO2 totaal iets anders dan CO + O; dus dan is het geen taart meer.
Ja, wie nietquote:Op maandag 11 april 2011 18:49 schreef M.rak het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in (hoewel, als je één molecuul verandert noem ik het nog steeds een taart hoor).
Maar dan heeft TS in feite dus grotendeels gelijk. Als je kijkt naar de taart in de basis, een verzameling moleculen, dan kun je de taart alleen verdelen als de hoeveelheid moleculen deelbaar is door drie, zoals jij al zegt.quote:Op maandag 11 april 2011 17:32 schreef zoem het volgende:
Het enige waar ik nog wel in mee kan gaan is dat, als het aantal moleculen van de taart (aangenomen dat het homogeen is) niet deelbaar is door 3, dat het dan niet mogelijk is. Je kunt de moleculen niet kapot maken, want dan is het geen taart meer
Maar goed, wie gaat er nou moleculen tellen bij het taartsnijden
Je kan iets zoals een taart niet meten in moleculen. Dan kom je er nooit uit.quote:Op maandag 11 april 2011 20:33 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Maar dan heeft TS in feite dus grotendeels gelijk. Als je kijkt naar de taart in de basis, een verzameling moleculen, dan kun je de taart alleen verdelen als de hoeveelheid moleculen deelbaar is door drie, zoals jij al zegt.
De fout van TS, is de conversie naar procenten. Het verdelen van de taart is niet het verdelen in drie stukken van 33,3333333333333%, gezien % een representatie is van een absoluut getal. De taart is dus niet '100'. De taart is wat het is, en daarmee alleen te verdelen als de hoeveelheid moleculen deelbaar is door drieIk vind het een mooie conclusie
Dat is een beetje vergezocht.quote:Op maandag 11 april 2011 20:38 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Je kan iets zoals een taart niet meten in moleculen. Dan kom je er nooit uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |