Nee, maar tussen deze bezuiniging die ik eerder van de SP zou verwachten of geld erbij zit een groot verschil. Dat ook defensie zijn steentje moet bijdragen aan de crisis (wat in mijn opinie niet meer dan een handige kapstok is voor onpopulaire maatregelen) snap ik, maar de botte bijl gaat er gewoon in. Een miljard eraf...quote:Op dinsdag 12 april 2011 15:24 schreef waht het volgende:
Deze bezuinigingen voor defensie zijn er niet dankzij maar ondanks het CDA en de VVD. Geen enkele partij kan z'n hele programma verwezenlijken, dus zou je boos moeten zijn op de parlementaire democratie. Niet op de partijen die daar deel van uitmaken.
quote:In een volgende ronde van het debat in Nieuwspoort deed Van den Doel (VVD) het voorstel het budget voor defensie net als de uitgaven voor ontwikkelingssamenwerking te koppelen aan een bepaald percentage van het BNP. Hiermee zou kunnen worden voorkomen dat defensie voortdurend in de vrije val terecht komt. D66 woordvoerder Hoekema oordeelde positief over een dergelijk ijkcijfer, vastgesteld op basis van een kwalitatieve analyse. De PvdA en het CDA voelden echter niets voor dit voorstel. Zijlstra beargumenteerde dat ook defensie een normaal onderdeel dient te zijn van de politieke afwegingen van een partij. Hillen vroeg zich af welke invloed de oppositie in dat geval nog zou kunnen uitoefenen op het defensiebeleid.
Er zijn veel meer departementen die heel diep moeten snijden, of wat dacht je van de gemeenten die vaak ook 20% moeten snijden in hun beïnvloedbare uitgaven? Jullie staan echt niet alleen hier in.quote:Op dinsdag 12 april 2011 17:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, maar tussen deze bezuiniging die ik eerder van de SP zou verwachten of geld erbij zit een groot verschil. Dat ook defensie zijn steentje moet bijdragen aan de crisis (wat in mijn opinie niet meer dan een handige kapstok is voor onpopulaire maatregelen) snap ik, maar de botte bijl gaat er gewoon in. Een miljard eraf...
Dat riedeltje ken ik nu wel een beetje. Noem eens een departement wat in 10 jaar tijd 6 miljard heeft moeten inleveren? Terwijl de taakstelling hetzelfde/ meer is geworden?quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er zijn veel meer departementen die heel diep moeten snijden, of wat dacht je van de gemeenten die vaak ook 20% moeten snijden in hun beïnvloedbare uitgaven? Jullie staan echt niet alleen hier in.
Dat maakt het riedeltje niet minder waarquote:Op dinsdag 12 april 2011 18:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat riedeltje ken ik nu wel een beetje. Noem eens een departement wat in 10 jaar tijd 6 miljard heeft moeten inleveren? Terwijl de taakstelling hetzelfde/ meer is geworden?
Het kabinet is niet slim aan het bezuinigen inderdaad.quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:33 schreef Sloggi het volgende:
Wat bij de gemeenten gebeurt is ook schandalig. Verantwoordelijkheden worden van de rijksoverheid naar gemeenten geschoven en het kabinet noemt het een bezuiniging. Vervolgens krijgen gemeenten naast die extra taken ook nog eens bezuinigingen te verwerken. Dit is het kabinet van de schone schijn, met Rutte in de hoofdrol als Hyacinth Bucket.
Hoe was het ook alweer? Je hebt leugens, verdomde leugens en statistieken? Ik heb nog niets gelezen over het daadwerkelijk inleveren van 6 miljard euro in tien jaar tijd. Eea weet betrokkene mooi te verrekenen met het inleveren van materiaal en personeel en dan kun je idd heel makkelijk tot de conclusie komen dat het nog zittende personeel/ defensie erop vooruit is gegaan. Als ik 10 snoepjes heb en 20 kinderen hebben of 20 kinderen een half snoepje of ik schop de helft de straat op en hebben ze allemaal een heel snoepje, dus ze gaan erop vooruit! Dat 10 kinderen op een houtje bijten tellen we gemakshalve niet mee.quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat maakt het riedeltje niet minder waar. Ik heb al eerder verwezen naar dit toch wel aardige stuk http://www.internationale(...)ns_Beeres&Bakker.pdf waar juist dit behandeld wordt. Daarin wordt Defensie ook met andere departementen vergeleken en dan zie je een paar uitschieters naar boven (onderwijs, sociale zaken) en defensie heeft er wel minder bijgekregen dan gemiddeld maar ze komen toch zeker ook niet als minst bedeelde uit de bus. Maar ook nominaal (dus gecorrigeerd voor inflatie e.d.) zijn ze er de afgelopen 10 jaar op vooruit gegaan (daar komt nu wel de klad in natuurlijk).
Er staat in het hele verhaal niks over kosten. En daar gaat de vergelijking dus mee de mist in. De kosten van operaties in Irak en Afghanistan worden bijvoorbeeld niet apart genoemd, terwijl dat wel nodig is. Uitrusting slijt harder dan in de relatief statische jaren voor 1990. Dat is ook de reden voor de budget toename in 2009, er moest wat ingehaald worden. We verschieten ook meer munitie, tijdens de opwerkfase en tijdens de daadwerkelijke uitzeinding. We verbruiken meer brandstof, we vliegen ons een ongeluk van en naar operatiegebieden.Er moest versneld afgeschreven worden op een Apache en een paar Chinooks. Allemaal op de lopende begroting. Dus er blijft dan minder over voor de medewerkers.quote:Op dinsdag 12 april 2011 19:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe was het ook alweer? Je hebt leugens, verdomde leugens en statistieken? Ik heb nog niets gelezen over het daadwerkelijk inleveren van 6 miljard euro in tien jaar tijd. Eea weet betrokkene mooi te verrekenen met het inleveren van materiaal en personeel en dan kun je idd heel makkelijk tot de conclusie komen dat het nog zittende personeel/ defensie erop vooruit is gegaan. Als ik 10 snoepjes heb en 20 kinderen hebben of 20 kinderen een half snoepje of ik schop de helft de straat op en hebben ze allemaal een heel snoepje, dus ze gaan erop vooruit! Dat 10 kinderen op een houtje bijten tellen we gemakshalve niet mee.
Het is maar hoe je het bekijkt...quote:Op dinsdag 12 april 2011 19:22 schreef du_ke het volgende:
Het gaat toch gewoon om de uitgaven aan defensie en hoe deze stijgen?
Lijkt me goed, dan mag ik naar Havelte! Dan kan ik elke avond thuis zijn!quote:Op dinsdag 12 april 2011 19:27 schreef Catch_me het volgende:
Sowieso dat er een slot op vlb de Peel komtWaardeloos en verouderd systeem dat achter de feiten aan loopt die patriot.
Ik snap sowieso eerlijk gezegd niet waarom de LUA niet gewoon op havelte of oirschot zit. :/quote:Op dinsdag 12 april 2011 19:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lijkt me goed, dan mag ik naar Havelte! Dan kan ik elke avond thuis zijn!
Overigens weet ik niet hoe je aan die onzin komt dat de Pac3 verouderd zou zijn, maar dat kun jij mij ongetwijfeld gaan uitleggen.
Misschien omdat de GGW al in de Peel zat en de luchtverdediging paars moest worden?quote:Op dinsdag 12 april 2011 20:23 schreef Vronsky het volgende:
[..]
Ik snap sowieso eerlijk gezegd niet waarom de LUA niet gewoon op havelte of oirschot zit. :/
haha de peel wat ik heb daar wat afgekankert.....Ik vond na ede de werksfeer niet om te houden daar.!quote:Op dinsdag 12 april 2011 20:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien omdat de GGW al in de Peel zat en de luchtverdediging paars moest worden?
Je bent (ex?) luchtdoelartillerist?quote:Op dinsdag 12 april 2011 21:08 schreef Bleiden het volgende:
[..]
haha de peel wat ik heb daar wat afgekankert.....Ik vond na ede de werksfeer niet om te houden daar.!
Pac3 waar er maar een handje vol van zijn, en niet geschikt voor alle gangbare onderscheppingen.quote:Op dinsdag 12 april 2011 19:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lijkt me goed, dan mag ik naar Havelte! Dan kan ik elke avond thuis zijn!
Overigens weet ik niet hoe je aan die onzin komt dat de Pac3 verouderd zou zijn, maar dat kun jij mij ongetwijfeld gaan uitleggen.
PAC3 is een ABM systeem die je apart op de launcher moet leggen. De andere raketten zijn de normale onderscheppingsraketten. Ga je me nu vertellen dat die allemaal weg zijn en we alleen nog ABMs (PAC3) hebben?quote:Op dinsdag 12 april 2011 22:16 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Pac3 waar er maar een handje vol van zijn, en niet geschikt voor alle gangbare onderscheppingen.
Om nog maar niet te spreken over de hardware en pdb's die zogenaamd "nieuw" zijn, het loopt gewoon tegen zijn limiet aan.
Yep.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |