abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95155818
Moederfietsen deel 3

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:42 schreef SacreCoeur het volgende:
Nou ik kan je vertellen, bij mijn fiets kan er geen op en daar baal ik nog elke dag van.
Maar ik gebruik mn fiets ook als pakezel.

Dus wss komt er binnenkort daarom een nieuwe fiets.
Je hebt een montego toch? Ik heb ook een montego, en daar zit hij ook op. Hij is iets anders geplaatst maar het kan wel.
Ook met voorzitje.
*poef* nu is het weg
pi_95156083
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 08:19 schreef Incantrix het volgende:

[..]

Op mijn vorige fiets had ik 'm (we moeten dat rekje nog overzetten op mijn huidige fiets) en ik vond het echt verdomde handig! Als je twee tassen boodschappen mee wil nemen zijn je fietstassen vol en dan kan je handtas mooi voorop :) Nu loop ik altijd te rotzooien omdat ik teveel tegelijk mee moet nemen, ik verkijk me altijd op de ruimte in mijn fietstassen :')
ja, nou dat herken ik dan weer wel, want heel soms fietsen Rienk en ik naar de winkel en dan koop ik ook te veel dat ik de gratis plastictasjes aan elk vrij plekje aan mijn stuur en fietstas hang :')

Laatst had ik Rienk een flesje drinken (voor mij) gegeven om vast te houden, maar halverwege gooide hij die mooi de straat op }:| (Ik was ook best vergeten dat hij die had eigenlijk :@ )

Wickie, als je naar de stad fiets, hoe doe je dat dan met Lotte? Ik pak dan de auto omdat dan de wandelwagen mee kan. Een draagdoek is geen succes en een buggy hebben we niet.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  donderdag 7 april 2011 @ 09:11:29 #3
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_95156544
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 08:34 schreef kaatjejannie het volgende:
Moederfietsen deel 3

[..]

Je hebt een montego toch? Ik heb ook een montego, en daar zit hij ook op. Hij is iets anders geplaatst maar het kan wel.
Ook met voorzitje.
Ik heb een ieniemienie frame, een 49.. en de lamp zit in de weg.
zo'n transport ding gaat wel alleen dan moeten ze heel m'n fiets binnenstebuiten keren.
Dus heel de kabel van de lamp en die zit helemaal in het frame en de rem ook.

Was zelfs al even een gedoe met het achterzitje plaatsen, omdat m'n frame zo klein is.
Want dat past eigenlijk niet.. moet ook op een 'speciale' manier.
Toen stond ik echt zo te kijken ' :') ' want het is tenslotte een MOEDERfiets :P
pi_95156949
Ik heb ook zo'n klein frame, en bij mij kon het wel. Misschien bij een andere fietsenmaker vragen? Ze hebben de lamp eraf gehaald, en een nieuwe aan het rek gemaakt. Deze is volgens mij op batterijen.
Tis inderdaad wel raar dan, bij mij hebben ze niks gezegd over het achterzitje en de frame maat.
*poef* nu is het weg
pi_95157171
Ik heb ook nog steeds de Montego Liberty.
Hij valt me wel tegen voor een moederfiets. Het voorzitje past niet super, Tyler zit nu al krap.
Of ik ben te klein, dat kan ook, dat het stuur omhoog moet.
En ik vind hem zwaar trappen. Zonder kind en/of boodschappen achterop wiebelt het een beetje.
Wel handig is het brede stuur, waar boodschappentassen goed aan hangen. Dubbele standaard is handig, maar alleen op een vlakke ondergrond.
pi_95157908
Keshet, ik heb geloof ik framemaat 56. Ik wilde het opzoeken op de factuur maar die is kwijt.
Ben zelf 1.77 cm maar bij mijn fiets kan het zadel en het stuur nog best een stuk omhoog. Dat doe ik niet omdat mijn moeder hem ook moet kunnen gebruiken en die is wat korter.

Overigens zou ik denk ik zelf niet nog meer gewicht op de voorkant zetten dan kind + stoeltje ivm balans. Ik pak ook nog steeds vaak de auto omdat ik dan de buggy mee kan nemen.
  donderdag 7 april 2011 @ 10:27:36 #7
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_95158587
Klein vraagje. Waarom een moederfiets en geen bakfiets. Ik twijfel tussen de twee. De fiets die ik nu heb is een gewone fiets en omdat ik nogal lang ben, kan ik niet fietsen met een zitje voorop, ook al staat mijn stuur hoor en mijn zadel laag, ik knal met mijn knieen er steeds tegen.
pi_95160498
Wij wilden wel graag een bakfiets, maar omdat we in een flat wonen, en de bakfiets niet binnen kan staan. Hebben we toch een moederfiets genomen. Ik weet dat goede bakfietsen best buiten kunnen blijven, maar in onze buurt is dat niet heel erg verstandig.
*poef* nu is het weg
  donderdag 7 april 2011 @ 13:00:01 #9
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_95164001
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:27 schreef Silmarwen het volgende:
Klein vraagje. Waarom een moederfiets en geen bakfiets. Ik twijfel tussen de twee. De fiets die ik nu heb is een gewone fiets en omdat ik nogal lang ben, kan ik niet fietsen met een zitje voorop, ook al staat mijn stuur hoor en mijn zadel laag, ik knal met mijn knieen er steeds tegen.
Dat lijkt me vervelend inderdaad.. Wij hebben geen bakfiets omdat je dan altijd met zo'n enorm gevaarte rondfietst (of je moet er nog een fiets naast hebben, maar je kind wegbrengen en dan gelijk door naar je werk gaat dan niet) en het toch echt wel anders (en zwaarder) fietst. Daarnaast inderdaad nog de kwestie dat je 'm ergens kwijt moet.. En omdat hij in Den Haag wonen vind ik het te onhandig/lomp voor in het verkeer. Wij hebben qua bakfiets overigens alleen ervaring met een weekje huur van de Gazelle Cabby toen we met vakantie waren op Schiermonnikoog. Stef was toen nog een baby.
3!
  donderdag 7 april 2011 @ 16:15:19 #10
298315 SacreCoeur
pi_95172561
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 09:38 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik heb ook nog steeds de Montego Liberty.
Hij valt me wel tegen voor een moederfiets. Het voorzitje past niet super, Tyler zit nu al krap.
Of ik ben te klein, dat kan ook, dat het stuur omhoog moet.
En ik vind hem zwaar trappen. Zonder kind en/of boodschappen achterop wiebelt het een beetje.
Wel handig is het brede stuur, waar boodschappentassen goed aan hangen. Dubbele standaard is handig, maar alleen op een vlakke ondergrond.
Wiebelt? :D
Zwaar vind ik m juist niet, iig niet in vergelijking met andere moederfietsen.
Heb ze allemaal geprobeerd :P
En je standaard kan je afstellen he, met de rode knopjes.

kaatjejannie welk framemaat heb jij?
Want 1 of 2 maten verschillen al heel erg met elkaar.
Maar bij mij was de ruimte tussen de zadel en slot te klein voor de bevestiging van de beugel van het zitje.
M'n paps kreeg het niet voor elkaar dus zijn we terug gegaan.
En moest eerst het slot eraf en daarna zitje erop met een speciale beugel. (wel zonder kosten voor ons, dat vond ik erg klantvriendelijk)
Maar misschien kan het inderdaad, lamp eraf en rek voorop.
Al ben ik wel verliefd op de lamp de er nu op zit, schijnt super ver! handig in de winter :P

Verder ben ik nog steeds zeer tevreden hoor :7
  donderdag 7 april 2011 @ 16:18:44 #11
298315 SacreCoeur
pi_95172687
Ik zou wel graag een bakfiets willen proberen voor een tijdje, kijken of het wat is.
Wel zo'n opvouwbare want anders past het niet in de berging.
Lijkt me handig voor de boodschappen of als we ipv auto op de fiets naar het strand gaan.
Alleen trappen die dingen niet zwaar? als je maar 3/7 versnellingen hebt?

Die elektrische zijn duur, wil ik er niet aan uitgeven.
pi_95172765
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:27 schreef Silmarwen het volgende:
Bakfiets kan ik hier simpel weg niet kwijt :) Lijkt me ook niet praktisch eigenlijk, ik vind een losse fiets fijner. Ik heb er nu een fietskar bij zodat ik met beide kinderen nu op de fiets kan. Als ik straks weer ga werken neem ik de fietskar mee naar m'n werk, daar moet ik een klein heuveltje af naar de fietskelder, dat zou met een bakfiets nooit lukken

pi_95179267
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 08:48 schreef Vlindur het volgende:

[..]

ja, nou dat herken ik dan weer wel, want heel soms fietsen Rienk en ik naar de winkel en dan koop ik ook te veel dat ik de gratis plastictasjes aan elk vrij plekje aan mijn stuur en fietstas hang :')

Laatst had ik Rienk een flesje drinken (voor mij) gegeven om vast te houden, maar halverwege gooide hij die mooi de straat op }:| (Ik was ook best vergeten dat hij die had eigenlijk :@ )

Wickie, als je naar de stad fiets, hoe doe je dat dan met Lotte? Ik pak dan de auto omdat dan de wandelwagen mee kan. Een draagdoek is geen succes en een buggy hebben we niet.
Die laat ze bij mij ;)
Lotte!
Noah!
pi_95180042
Wij hebben wel voor een bakfiets gekozen. Vooral omdat ze daar al heel vroeg in kon. Anders had ik vorige zomer niet kunnen fietsen.
De onze (een babboe) heeft 5 versnellingen, en hij fietst inderdaad behoorlijk zwaarder dan een gewone fiets. Ik wen er wel aan trouwens, ik fiets er veel vaker op dan Ravage, en die moet vaak nog wel even uitpuffen :+ (Kwestie van trainen dus :P )Je kunt ook een babboe met elektrische ondersteuning kopen, maar die vonden wij te duur.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_95180238
ik heb geen bakfiets omdat ik die niet kwijt kan op het werk. Nu kan ik gewoon het stoeltje bij het kdv laten en verder fietsen. Ik heb mede daarom een yepp zitje, dat haal je er zo af.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_95182411
ze zouden er trouwens toch eens een andere term voor moeten vinden dan moederfiets. Mijn man pikt nu telkens mijn fiets in als ie met Driekus gaat fietsen. Zitje past ook prima op zijn fiets, maar 'die van jou is veel stabieler en fietst veel fijner met Driekus voorop'.
  donderdag 7 april 2011 @ 20:39:20 #17
298315 SacreCoeur
pi_95184934
Herkenbaar Mefke. :P
En als hij mijn fiets jat kan ik niets, met zo'n stang tussen m'n benen :')

We hebben al gekeken naar een 'daddybike' maar niet veel keus.
  donderdag 7 april 2011 @ 21:20:54 #18
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_95188200
Mijn lief heeft ook een moederfiets, de batavus mambo (ik typte mama :')), omdat de papafietsen inderdaad nogal een achtergebleven gebied zijn ja..
3!
pi_95196157
Hier is de zoektocht ook gestart naar een goede fiets, waar kids bij kunnen. Twijfel nog erg tussen een moederfiets en een fiets met wel een lage opstap..

Ga weekend uitgebreid kijken en hoop dan misschien meteen wat te kopen.. pff lastig hoor
pi_95197330
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 08:48 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Wickie, als je naar de stad fiets, hoe doe je dat dan met Lotte Mette? Ik pak dan de auto omdat dan de wandelwagen mee kan. Een draagdoek is geen succes en een buggy hebben we niet.
Ik gooi de Beco in de mand. En Mette dus op de rug of voorop in de stad. En als ik naar 1 winkel moet gewoon even mee. Als ik echt uitgebreid naar de stad ga, dan neem ik de tram of de bus met de kinderwagen. Maar meestal ga ik gericht de stad in. Wij hebben ook geen buggy, maar ik denk erover om een quinny te nemen omdat die heel klein opgevouwen kunnen worden en dus goed op de fiets meekunnen.

Ik moet straks even bedenken hoe ik het met 2 koters ga aanpakken in de begin periode, misschien maar een Babymee achterop. Ik zag laatst een babyschaal die voor op je stuur zit gemonteerd, weet iemand daar wat over?

Ik zou best een bakfiets willen, zo'n 2 wieler (ik zag dat Babboe nu ook zo'n model uit gaat brengen). Maar dan moet hij voor de deur hier en ben zo bang dat hij gejat gaat worden.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
  donderdag 7 april 2011 @ 23:28:31 #21
298315 SacreCoeur
pi_95198203
Moet je even in de gaten houden of de buggydrager wel op je bagagedrager past..
Bij veel fietsen (oa 9 van de 10 moederfietsen :') ) past de quinny drager niet.
Wij hebben dat ding vastgezet met allemaal tyrips.

Heb wel laatst zo'n baby-mee geval op een transportrek gezien.
Zelfde idee als achterop qua montage.
  vrijdag 8 april 2011 @ 09:46:02 #22
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_95207263
Qua 'vaderfietsen' is er inderdaad weinig keus!

D. gaat waarschijnlijk deze kopen:

Daar zit een stuurvergrendelaar en een dubbele standaar op.
A grand adventure has begun.
pi_95207509
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 16:15 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Wiebelt? :D
Zwaar vind ik m juist niet, iig niet in vergelijking met andere moederfietsen.
Heb ze allemaal geprobeerd :P
En je standaard kan je afstellen he, met de rode knopjes.

kaatjejannie welk framemaat heb jij?
Want 1 of 2 maten verschillen al heel erg met elkaar.
Maar bij mij was de ruimte tussen de zadel en slot te klein voor de bevestiging van de beugel van het zitje.
M'n paps kreeg het niet voor elkaar dus zijn we terug gegaan.
En moest eerst het slot eraf en daarna zitje erop met een speciale beugel. (wel zonder kosten voor ons, dat vond ik erg klantvriendelijk)
Maar misschien kan het inderdaad, lamp eraf en rek voorop.
Al ben ik wel verliefd op de lamp de er nu op zit, schijnt super ver! handig in de winter :P

Verder ben ik nog steeds zeer tevreden hoor :7
Ja, serieus. Net of er iemand aan je fiets trekt van links naar rechts.
Maar misschien heb ik wel een maandagochtend model.
Het velglint heeft ook al dubbel gezeten. En dat is niet goed. :N

Het zitje achterop krijgen met fietstassen er nog op was een uitdaging.
Uiteindelijk heeft een vriendin geholpen en zit het er op een alternatieve manier op.
  vrijdag 8 april 2011 @ 09:53:57 #24
265732 Keshet
pi_95207553
Heb je geen slag in je wiel Ingrid? Die tikt een fietsenmaker er zo uit.
pi_95207581
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 09:53 schreef Keshet het volgende:
Heb je geen slag in je wiel Ingrid? Die tikt een fietsenmaker er zo uit.
Goede vraag. Nog niet op gelet, maar ik zal eens kijken, kun je vast makkelijk zien.
pi_95207659
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 23:10 schreef wickie het volgende:

[..]

Ik gooi de Beco in de mand. En Mette dus op de rug of voorop in de stad. En als ik naar 1 winkel moet gewoon even mee. Als ik echt uitgebreid naar de stad ga, dan neem ik de tram of de bus met de kinderwagen. Maar meestal ga ik gericht de stad in. Wij hebben ook geen buggy, maar ik denk erover om een quinny te nemen omdat die heel klein opgevouwen kunnen worden en dus goed op de fiets meekunnen.

Ik moet straks even bedenken hoe ik het met 2 koters ga aanpakken in de begin periode, misschien maar een Babymee achterop. Ik zag laatst een babyschaal die voor op je stuur zit gemonteerd, weet iemand daar wat over?

Ik zou best een bakfiets willen, zo'n 2 wieler (ik zag dat Babboe nu ook zo'n model uit gaat brengen). Maar dan moet hij voor de deur hier en ben zo bang dat hij gejat gaat worden.
Oh Sorry, Lotte is van Linda :@

Gericht shoppen kan ik al niet, en ik vind juist het slenteren wel fijn. En dan is Rienk er ook nog es uit O-) :P

Een bakfiets O+ Dát vind ik nou wel weer onwijs gaaf. Misschien als hier de 2e er is ook maar eens voor zo een kijken. We hebben een garage en wonen in een gebied waar stelen nog echt niet lief is, dus dat zal wel mee vallen :D
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  vrijdag 8 april 2011 @ 09:59:47 #27
298315 SacreCoeur
pi_95207745
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 09:52 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

Ja, serieus. Net of er iemand aan je fiets trekt van links naar rechts.
Maar misschien heb ik wel een maandagochtend model.
Het velglint heeft ook al dubbel gezeten. En dat is niet goed. :N

Het zitje achterop krijgen met fietstassen er nog op was een uitdaging.
Uiteindelijk heeft een vriendin geholpen en zit het er op een alternatieve manier op.
Vervelend joh.. fietsentassen en achterzitje ging dan weer wel makkelijk.
Heb een iets kleiner model tas en het zitje 'zweeft'.

Ik vind dat plaatje op babboe.nl met een hond in de bak(fiets) zo grappig.
Zie mezelf al gaan :')
  zaterdag 9 april 2011 @ 13:52:18 #28
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_95258080
*twijfel*

Is het stabiel om met twee kindjes (eentje voor en eentje achterop) te fietsen op een normale fiets. Ik twijfel om ermee te beginnen, ik heb wel een fietskar, maar voor 'ff snel' is het wel makkelijk(er) als ik ze in een zitje mee kan nemen op de fiets. Of is een moederfiets dan toch echt een stuk stabieler?
pi_95259847
Ik fiets natuurlijk wel met 2 kids op de fiets, dat gaat prima.
Soms fietst meike op haar eigen fiets mee, dan zet ik Lars achterop, want dan kan ik sneller afstappen indien nodig om meike te helpen. Maar Lars achterop vind ik niet handig. Hij gooit zijn beentjes de lucht in en zit me dan constant in mijn rug te trappelen...dat fietst niet heel prettig
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_95397997
Hallo, ik heb een dilemma. Ik woon in de stad en heb een zoontje van ruim een half jaar. Momenteel pak ik voor elk wissewasje de auto (of de wandelwagen als het dichtbij is), maar dat moet natuurlijk anders.
Ik overweeg om een bakfiets aan te schaffen (merk Babboe, type City). Maar zo'n aanschaf is nog best een investering (met regentent zo'n 950 euro). Daarom zit ik ook te twijfelen over een fietskar. Die is een stuk / wat goedkoper.

Hebben mensen hier ervaringen met een van beide? (Of met beide?) Hopelijk kunnen jullie me helpen een keuze te maken. Alvast bedankt!
pi_95398669
Met de bakfiets heb ik wat uitgetest. fietskar niet.

Voordeel: een kind kan netjes zitten in een soort autogordel. boodschappen kunnen er ook nog bij.

Nadeel:
- Bij een 3 wielertype heb je het idee om te vallen als de weg scheef loopt en in de stad heb je wel eens van die bruggen/hellingen.
- De gangbare modellen fietsen vrij zwaar of de versnelling zit op onlogische plekken
- De bakfietsen zijn vrij breed. Met moeite krijg ik ze over mijn toegangsbrug, maar voor de bocht zou ik 1 meter voortuin moeten wegsnoeien. Ook krijg ik een bakfiets niet door mijn steeg achter in mijn tuin (waar mijn schuur staat), tenzij ik 2 regenpijpen weghaal.
- neemt veel ruimte in om te stallen, want een totale vervanging van je gewone fiets is het niet.
pi_95398884
Namens alle overige fietsers van Nederland vraag ik je om een kinderzitje op je fiets te nemen en niet met zo'n vreselijk irritante bakfiets rond te gaan rijden.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:41:52 #33
250838 Fee-nix
fire, ashes, brand new me
pi_95399095
Hoi :). Zelf heb ik alleen ervaring met een fietskar (de BikeBuggy City van Kidcar). Op zich een hele fijne kar. Hij fietst niet zwaar (met tegenwind voel je het wel) en je hangt hem gemakkelijk achter je fiets. Mijn zoontje is bijna 1, dus ik heb er nu ook nog een dreumesschaal inzitten, daar zit hij prima in. En als het heel hard waait of regent heeft hij er geen last van door het regenscherm.

Ook kun je hem nog gebruiken als wandelwagen. Dan haal je hem gewoon los van je fiets, je klikt het voorwieltje eronder en je kunt wandelen. Zelf heb ik dit bijna nog nooit gedaan, omdat ik het toch wel een lomp ding vind (ook al is het 1 van de smalste die er te krijgen zijn). Ik voel me er zelf niet prettig bij om daarmee een winkel in te lopen, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Voordelen:
- kind zit beschut
- als je lange afstanden fietst kan je kindje heerlijk slapen (in de baby- of dreumesschaal dan)
- je houdt je eigen fiets
- je partner kan ook nog eens met de kleine fietsen

Nadelen:
- ik vind het een gedoe om het 's ochtends allemaal klaar te zetten. Als ik mijn zoontje naar de opvang breng, moet ik altijd eerst naar buiten om fiets en kar klaar te zetten en daarna terug om zoon op te halen en in de kar te zetten. En bij thuiskomst eerst zoontje naar binnen brengen, dan kar in de schuur en dan de fiets. Dus het is niet iets wat je even snel snel doet, hoewel je er natuurlijk wel handigheid in krijgt.

Sinds afgelopen weekend heb ik ook een fietsstoeltje voor aan mijn stuur. En ik moet zeggen dat ik het ideaal vind. Snel en makkelijk en ook nog gezellig. Het fietst ook wel echt lichter dan met zo'n kar erachter. Ik heb helemaal geen mamafiets en gewoon een stoeltje voor 30 euro op marktplaats gekocht en ik ben er super blij mee! Ik vrees dat de fietskar voorlopig in de schuur blijft (en die was trouwens voor 250 euro op marktplaats gekocht).

Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met je keuze!
  Moderator dinsdag 12 april 2011 @ 16:57:32 #34
5428 crew  miss_sly
pi_95399909
Waarom een bakfiets of fietskar en niet een fietsstoeltje?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_95400828
Een kindje van ruim een half jaar kan toch nog niet in een fietsstoeltje? Ik zie Ilse (bijna een half jaar) ook nog niet over een maand in een fietsstoeltje.
Wij hebben beide niet, we wonen in een flat en kunnen beide niet kwijt. Ik doe dus veel lopend, met de bus of met de auto. Ik gok dat de auto ineens meer thuis blijft zodra Ilse op de fiets meekan.
*poef* nu is het weg
  Moderator dinsdag 12 april 2011 @ 17:19:52 #36
5428 crew  miss_sly
pi_95400968
Je hebt ook manieren om een maxi cosi op je fiets mee te vervoeren. Of een kindje al mee kan in een fietsstoeltje is niet zozeer leeftijdgebonden als wel ontwikkelingebonden. Tenminste, wij kregen te horen dat Senna mee kon op de fiets als ze zelf kon gaan zitten en goed stevig kon blijven zitten. Sommige kindjes zitten eerder dan anderen, maar ik weet niet hoe het met het kindje van TS zit.
pi_95401233
Dat is ook weer zo. Mijn buren hebben zo'n ding om de maxi cosi op de fiets mee te nemen. Die zouden we lenen, maar omdat daar ook weer een baby kwam is dat niet doorgegaan. Achteraf was het ook niet echt nodig, want we hebben een auto.
*poef* nu is het weg
  dinsdag 12 april 2011 @ 18:16:00 #38
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_95403446
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:21 schreef Belly76 het volgende:
Hallo, ik heb een dilemma. Ik woon in de stad en heb een zoontje van ruim een half jaar. Momenteel pak ik voor elk wissewasje de auto (of de wandelwagen als het dichtbij is), maar dat moet natuurlijk anders.
Ik overweeg om een bakfiets aan te schaffen (merk Babboe, type City). Maar zo'n aanschaf is nog best een investering (met regentent zo'n 950 euro). Daarom zit ik ook te twijfelen over een fietskar. Die is een stuk / wat goedkoper.

Hebben mensen hier ervaringen met een van beide? (Of met beide?) Hopelijk kunnen jullie me helpen een keuze te maken. Alvast bedankt!
Wat ik weet is dat de bakfiets tegenwoordig meer een hype is, dan een daadwerkelijk effectief vervoersmiddel van kinderen.
  dinsdag 12 april 2011 @ 18:49:16 #39
250838 Fee-nix
pi_95405032
Dat is inderdaad wel nog een voordeel (vind ik) aan een fietskar: dat ze er van kleins af aan in kunnen. Met een fietsstoeltje moet je wachten tot je kind er aan toe is.
  dinsdag 12 april 2011 @ 19:11:16 #40
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_95406230
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:49 schreef Fee-nix het volgende:
Dat is inderdaad wel nog een voordeel (vind ik) aan een fietskar: dat ze er van kleins af aan in kunnen. Met een fietsstoeltje moet je wachten tot je kind er aan toe is.
Ja, ik zat toevallig ook te zoeken naar een oplossing om met de kleine dadelijk te gaan fietsen. Sommige fietskarren kun je dan gelijk als buggy gebruiken, maar of dat echt ideaal is?

Iemand ervaring met maxi-cosi op de fiets? Of zijn er nog meer mogelijkheden dan een fietskar/bakfiets/maxi-cosi ?

Ik lees dat de baby-mee bijvoorbeeld vanaf 4 maanden gebruikt kan worden.

fietskar lijkt mij op zich veiliger dan een maxi-cosi achterop?
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
  dinsdag 12 april 2011 @ 19:32:32 #41
250838 Fee-nix
pi_95407427
@The-Tankgirl: ja onze fietskar kan dus inderdaad ook als buggy. Maar het is zo'n groot gevaarte, dat ik dat toch niet echt prettig vind wandelen. En ook al is het een van de smalste modellen die er zijn (de Dolphin Winther schijnt ook zo'n smalle te zijn), toch kan ik er niet mee de supermarkt in. Dan kom je bij de kassa echt vast te zitten.
  woensdag 13 april 2011 @ 08:29:53 #42
250838 Fee-nix
pi_95430695
O en toen mijn zoontje klein was (zeg 5 maanden) fietste ik ook met hem in de buikdrager (Baby Bjorn). Ging ook goed, maar werd snel zwaar en erg warm! Plus dat het toen op een gegeven moment steeds erg glad op de weg was en toen durfde ik hem niet meer naar de kinderopvang te brengen op die manier. Met zo'n fietskar zou ik dan wel durven fietsen als het een beetje glad is of als er sneeuw ligt. En met een fietsstoeltje zou ik dat ook niet zo snel doen denk ik.
pi_95431030
Ik heb deze in het zwart

Omdat hij 2 wielen heeft fietst het verrassend makkelijk en die bak is ongeveer net zo breed als je stuur. Met 2 kinderen vind ik het erg handig in de stad en er kan ook nog een berg boodschappen bij. HIj heeft een terugtraprem en 1 handrem. Verder heb ik geloof ik 5 versnellingen. Wmb ideaal in de stad. Ik zie dan ook niet in waarom andere mensen het zo irritant vinden. Natuurlijk moet je een beetje opletten waar je hem parkeert maar dat moet met een gewone fiets of scooter ook vind ik.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  woensdag 13 april 2011 @ 09:17:43 #44
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_95431699
Het lijkt mij dat het parkeren met beide methodes (bakfiets/fietskar) meer moeite kost vanwege de grootte? Hebben jullie daar ook problemen mee of gaat dat altijd prima?

Dat is het enige wat mij tegenhoudt namelijk, omdat ik juist zoiets wil aanschaffen om naar de winkels te gaan. Ik heb geen zin om iedereen in de weg te staan.
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
  woensdag 13 april 2011 @ 09:21:51 #45
250838 Fee-nix
pi_95431808
Wat ik vaak doe als ik mijn fiets met fietskar parkeer is dat ik hem dan loskoppel en hem naast mijn fiets neerzet. Dan kan ik ook de kar met een slot aan mijn fiets vastmaken, anders kan hij heel gemakkelijk gejat worden natuurlijk. Maar als je fiets en kar naast elkaar neerzet, neem je inderdaad zo 4 of 5 plekken in beslag bij een fietsenstalling. In de stad meestal niet echt haalbaar dus.
pi_95431910
Ik neem mijn fietskar (heb ik sinds 2 weken) nu ook mee de supermarkt in. Hij past precies door het poortje heen, is wel vrij groot in de supermarkt, maar voor mij wel zo handig. De boodschappen stop ik er gewoon in en ik hoop met afrekenen dat ze 2 kassa's open hebben, die niet naast elkaar staan ;)
Vorige week ook meegenomen de dierentuin in, ook ideaal als bepakkingsvoertuig ;)

Ik ben erg blij met de fietskar, een bakfiets ga ik nooit de parkeerkelder op mijn werk in krijgen, de fietskar wel. Ook vind ik een bakfiets persoonlijk niet een optie, de fietskar ligt mij meer. Grappige is dat mijn dochter nu juist op de fiets wil zitten ipv in de kar naast haar broertje. Ze mag zelf kiezen wat ze wil (fiets of kar) maar de fiets vind ze gezelliger geloof ik.
pi_95449612
Zo'n fiets als Snoopy heb ik ook op het oog. Ik heb inderdaad ook wel een 'baby mee' voor de MaxiCosi achterop de fiets, maar het lastige is dat ik dan niet even boodschappen kan doen.
Bovendien kan ik mijn fiets dan niet op het standaard zetten (misschien kan ik die vervangen?)

Fietsstoeltje kan mijn jochie nog niet in (nog te veel een wiebelhoofd).
In een draagdoek op een fiets vind ik onverantwoord: als ik dan een smak maak, lig ik bovenop mijn kind. En daar schijnen kindjes stuk van te gaan.

Een fietskar/bakfiets biedt mij wel de mogelijkheid om kind èn boodschappen mee te nemen. Ik vind een bakfiets wat steviger dan een fietskar en heb het idee dat die ook beter gezien wordt dan een fietskar. Op mijn werk kan ik allebei wel kwijt dus dat zal het probleem niet zijn.

Tja, fietsschuurtje weet ik nog niet (want we zijn ook druk op zoek naar een ander (huur)huis - ander topic ;) )

Jesse_ Waarom is een bakfiets irritant? (Behalve dan de asociaal geparkeerde bakfiets)

Tja, misschien ben ik wel wat te veel hypegevoelig ;) Het is waarschijnlijk (hopelijk) nog maar een kwestie van 3-4 maanden voordat hij in een fietsstoeltje kan.
pi_95450500
Fee-nix, fietsen met een kind in een draagdoek of in de BB is echt heel onveilig.

Belly 76, als je nou gewoon een dubbele standaard op je fiets laat zetten, dan de baby-mee gebruikt en voor in de winkel een draagdoek pakt, dan is het probleem ook opgelost, toch?
  Moderator woensdag 13 april 2011 @ 17:18:37 #49
5428 crew  miss_sly
pi_95450825
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:11 schreef mefke79 het volgende:
Fee-nix, fietsen met een kind in een draagdoek of in de BB is echt heel onveilig.

Belly 76, als je nou gewoon een dubbele standaard op je fiets laat zetten, dan de baby-mee gebruikt en voor in de winkel een draagdoek pakt, dan is het probleem ook opgelost, toch?
Eventueel fietstassen of een rek/drager voorop monteren om de boodschappen in te vervoeren.

Maar then again: als je een bakfiets leuk vindt, er ruimte voor hebt, het je handig lijkt en je kunt het je veroorloven, moet je dat vooral doen, natuurlijk :)

Ik heb zelf maar 1 kind en er zal er geen bijkomen, dus een bakfiets is hier overbodig. En zowel mijn dochter als ik vinden het heel gezellig dat ze bij me voorop in het stoeltje zit O+
  woensdag 13 april 2011 @ 17:32:26 #50
265732 Keshet
pi_95451342
Mijn fiets is besteld! Dinsdag kan ik 'm ophalen! *O*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_95451391
Keshet, die is mooi! Welke maat heb je nu?
pi_95451442
Mooi Keshet!

Ik wilde trouwens eerst het 2011 model van de Cortina Roots maar daar had ik dan 3 maanden op moeten wachten. Ammehoela :{w Nu maar het 2010 model genomen die best wel lekker afgeprijsd was.
  woensdag 13 april 2011 @ 17:38:41 #53
265732 Keshet
pi_95451551
Ik wilde eigenlijk de zwarte versie van deze fiets maar die was momenteel ook niet leverbaar. Ik wil toch echt deze zomer nog wel fietsen, vandaar de vanillekleur. Ik ben er niet ondersteboven van maar vind 'm wel mooi!
pi_95454704
* mefke79denkt praktisch een vanillefiets valt veel meer op in het fietsenrek dan een zwarte, das handig! :Y
  woensdag 13 april 2011 @ 20:14:30 #55
250838 Fee-nix
pi_95459365
@Belly76: misschien kun je een keer zo'n bakfiets huren? En dan vooral gewoon je dagelijkse dingen ermee gaan doen: kind naar de kinderopvang (als je dat doet tenminste...), zelf naar je werk, boodschappen doen. Dan kun je denk ik het beste beeld krijgen van hoe het bevalt.

@mefke79: ja ik weet dat het wordt afgeraden. Maar dan vind ik wandelen met je kind in een BB ook gevaarlijk. Dan kan je immers ook een grote smak maken en boven op je kind terecht komen. Of aangereden worden. En je kind in een fietsstoeltje is dan ook gevaarlijk, als je dan valt kan je kind toch ook met het hoofd op de stoep komen? Nu ik erover nadenk... naar buiten gaan met je kind is eigenlijk gewoon heel gevaarlijk. (Ja ik weet dat ik nu overdrijf, maar ik vind het zelf ook overdreven om te zeggen dat het fietsen met je kind in doek of BB 'onveilig', 'gevaarlijk' of 'onverantwoord' is)
  woensdag 13 april 2011 @ 21:24:57 #56
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_95463832
hmm ik moet dit topic ook eens doorspitten, denk dat ik ook maar eindelijk een moederfiets ga aanschaffen.. wel zo makkelijk straks.
(en nu kan het nog via het fietsplan, over een paar jaar schijnt dat uit de arbeidsvoorwaarden te verdwijnen).
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_95465602
bj en dan verrekenen met je eindejaars uitkeringen! Ik verspreid em zelfs over 2 jaar werkt prima.
pi_95465962
ik wilde m betalen met mn vakantietoeslag, ze vertelde mij dat dat ook voordelig is.. Echt duidelijker is het er voor mij niet op geworden.. is er niet ergens een soort van rekenmodel ofzo

Octopussy Hoeveel kom je op een cortina roots van vorig jaar?
pi_95468351
500 bij Profile :)
  donderdag 14 april 2011 @ 10:42:12 #60
265732 Keshet
pi_95481828
Sandous, bij www.gatochfietsen.nl (yes, really! :D )hebben ze ook de 2010 versie nog voor leuke prijzen!
't is een webshop maar ze hebben ook een fysieke winkel. Ben er vorige week geweest; hele fijne service!
pi_95528881
@Belly76

Ik heb zelf ervaring met een fietskar en een bakfiets met twee wielen.

Eerst over de fietskar:
We hebben de fietskar gekocht via MP toen we 1 kindje hadden en toen vond ik het best wel handig omdat er nog boodschappen bij konden en ze lekker bechut tegen regen en wind zat. Maar nu we twee kindjes hebben konden er geen andere dingen meer bij in de fietskar. Rugtasjes en boodschappen moest ik ergens op mijn fiets kwijt want dat pastte niet. Verder vond ik het steeds lastiger dat ik ze niet kon zien tijdens het fietsen. Als er dan wat aan de hand was moest ik eerst stoppen om te kijken wat er aan de hand was. Verder waren er veel auto's die heel dicht achterop me kwamen rijden. Het idee dat als ik ergens plotseling voor moet remmen dat die auto dat dan niet ziet.... :X

Over de bakfiets:
Wij hebben een aantal weken geleden een Babboe bakfiets (City) gekocht en hij bevalt erg goed ^O^ . Er zijn verschillende testdagen in het hele land waardoor je even op je gemak kunt rond fietsten om te kijken of een 2- of 3-wieler iets voor je is. Het viel mij enorm mee hoe licht hij fietst. De 2-wieler reageert als een normale fiets alleen is 'ie wat verlengd. Er kunnen bij onze variant 2 kindjes in en nog behoorlijk wat boodschappen. Het regenhuifje hebben we nog niet want die wordt nog nagestuurd dus daar heb ik nog geen ervaring mee. Maar ik vind het supergezellig dat ik ze nu ziet zitten tijdens het fietsen en lekker liedjes kunnen zingen en kletsen.

Maar ja, de bakfiets is inderdaad wel duurder in aanschaf. Ik kon het doen via het fietsenplan van ons werk en daardoor was het goed betaalbaar voor ons. Zoals eerder als gezegd; bij een bakfiets heb je waarschijnlijk nog wel een gewone fiets nodig. Ik pak nu eigenlijk altijd de bakfiets trouwens; zonder en met de kinderen :) .

Succes met je keuze en hopelijk heb je wat aan mijn reactie!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery.
pi_95532509
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:38 schreef Jesse_ het volgende:
Namens alle overige fietsers van Nederland vraag ik je om een kinderzitje op je fiets te nemen en niet met zo'n vreselijk irritante bakfiets rond te gaan rijden.
_O-
Ik vind ze ook bloedirritant hier in de kleine straatjes
pi_95534258
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2011 16:38 schreef Jesse_ het volgende:
want?
  vrijdag 15 april 2011 @ 11:29:40 #64
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_95534713
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 11:18 schreef snoopy het volgende:

[..]

want?
Om dezelfde reden dat het niet chill is als heel Nederland in een Hummer gaat rondrijden
pi_95534714
Wel eens met de auto achter een bakfiets gereden?
pi_95534749
mijn bakfiets is niet breder dan mijn stuur dus ik zie het probleem niet.
pi_95536453
nee? Iedereen haalt jou zo in in smalle straatjes?
  vrijdag 15 april 2011 @ 12:35:35 #68
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_95537360
in smalle straatjes blijf je toch sowieso achter een fietser als er niet genoeg ruimte is. Die 20-30 cm doen het dan echt niet hoor...
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_95537559
Nee, gewone fietsers kan je wel zo inhalen. Doe nou niet alsof ik gek ben, want het scheelt wel en ze fietsen ook een stuk langzamer.
Verder zou ik ook best een bakfiets willen, dus voel je nou niet aangevallen.
  Moderator vrijdag 15 april 2011 @ 14:44:24 #70
5428 crew  miss_sly
pi_95542981
Ow, we zijn hier op kantoor aan het kijken of we toch niet via fietsenplan een fiets kunnen aanschaffen *O* Er moeten meer mensen een nieuwe fiets, dus we gaan het even bekijken en voorleggen aan de directie.

De Cortina is hier ook langs gekomen, mooie fietsen O+ Die jij hebt besteld keshet vind ik mooi! Ook in die kleur, hoewel ik de oud roze variant ook mooi vind :D

Ik heb even gelezen op de site van de belastingdienst, maar als de fiets minder kost dan ¤ 749,= mag hij volledig vergoed worden door de werkgever? Of hoe zit dat? mefke, jij bent altijd nogal goed in die dingen thuis, kun je het eens begrijpelijk uitleggen?
pi_95546162
Ik zei dus dat mijn bakfiets net zo breed is als m'n stuur. Dus niet breder dan een gewone fiets. Misschien zijn er bredere bakfietsen waar je lastiger langs kan en misschien vinden zij jou wel irritant :)
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:21:12 #72
298315 SacreCoeur
pi_95546798
Die City lijkt me handig omdat 'ie inderdaad zo smal is.. maar hij is wel weer heel lang.
Ik kan nét de draai niet maken in de berging.
  Moderator vrijdag 15 april 2011 @ 17:24:29 #73
5428 crew  miss_sly
pi_95549106
Ik heb de info al en het overleg met de directie is gepleegd: we gaan hier ook aan het fietsplan *O*

* miss_sly gaat een mooie mamafiets uitzoeken O+
pi_95553626
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 11:29 schreef Troeta het volgende:
Wel eens met de auto achter een bakfiets gereden?
Het zou nochtans een stuk prettiger zijn in de stad moesten alle mensen die nu de auto nemen om boodschappen of zo te gaan doen met de bakfiets rondrijden.
pi_95553750
Tof, miss_sly *O*

Let wel op: veel fietsendealers rekenen extra kosten voor fietsen die met een fietsenplan worden gekocht (iets met een tussenpersoon). Voor mijn fiets was het zonder fietsplan goedkoper dan met fietsplan. Het belastingvoordeel viel in het niet.
  Moderator vrijdag 15 april 2011 @ 20:00:35 #76
5428 crew  miss_sly
pi_95555021
Moet je dat aangeven dan? Ik begreep van onze salarisadministrateur dat we gewoon een rekening in konden leveren en dat het dan in orde kwam.

Stiekem vind ik het heel mutsig zo vreselijk leuk om een moederfiets te kopen O+
pi_95555122
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 april 2011 19:31 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Het zou nochtans een stuk prettiger zijn in de stad moesten alle mensen die nu de auto nemen om boodschappen of zo te gaan doen met de bakfiets rondrijden.
B-M, ik had jou al gemist! Alles goed?
  vrijdag 15 april 2011 @ 20:38:13 #78
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_95557190
Ik heb een maxi cosi drager achterop de fiets. Deze gebruik ik sinds mijn zoon 3 maanden oud is. Hij is nu 8.5 maanden (yes, nog 2 weken voor hij voorop mag *O* ). Het fietst op zich prima maar nu mn zoon ouder, en zwaarder, wordt begint het wel echt zwaar te worden. Ik wilde geen fietskar omdat ik bang ben dat er een auto tegenaan zou rijden die de fietskar niet goed zag. Op dezelfde fiets leek mij veiliger.
Een bakfiets past niet in de berging. We moeten een trapje af met een helling en dan een scherpe bocht en een bakfiets gaat die draai echt niet maken.
Ik ben langzamerhand wel aan het kijken naar een (2de hands) moederfiets.
pi_95557232
Heb zelf geen ervaring met fietskar noch bakfiets, maar ik heb altijd het idee dat het niet zo veilig is voor je kind? Als je een ongeluk krijgt omdat iemand niet goed oplet bij onoverzichtelijke bochten is die bak toch immers het eerste wat geraakt wordt.
En ik weet niet of het zo is, maar niet iedereen verwacht een fietskar achter een fiets --> autobestuurder denkt dat fietser voorbij is, maakt bocht en rijdt zo over kar heen.

Waarschijnlijk haal ik gewoon teveel horrorscenario's in mn hoofd ;)
pi_95559188
Ik heb zelf een bakfiets (van workcycles, is dezelfde als bakfiets.nl), en vind het heerlijk! Het is een tweewieler, en die rijdt inderdaad net zo makkelijk als een gewone fiets. Hij trapt zelfs een stuk makkelijker dan mijn gewone oude barrel ;)

Het was een hele aanschaf, maar wij hebben geen auto, dus doen er ook alle boodschappen mee en zo, ideaal!

Wat betreft overlast voor andere weggebruikers: ja, die is er vast wel, al probeer ik echt zo min mogelijk overlast te geven. Aan het tempo ligt het bij mij niet, ik haal regelmatig 'gewone' fietsers in. En bovendien: fietstaxi's, die zijn pas irritant ;)
pi_95559542
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 april 2011 20:02 schreef snoopy het volgende:

[..]

B-M, ik had jou al gemist! Alles goed?
Ja hoor. Veel met de bakfiets aan het rondrijden. En me ergeren aan alle mensen die hun kind onnodig met de auto naar school brengen en heel de stad staan te blokkeren. ;)
  vrijdag 15 april 2011 @ 23:39:22 #82
309079 Bakfiets.
Kaleidoscopisch glibberpaard.
pi_95567456
Neem mij. *)
Fietsen is gezond, dus eet meer fietsen.
  vrijdag 15 april 2011 @ 23:49:05 #83
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_95567970
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 23:39 schreef Bakfiets. het volgende:
Neem mij. *)
Vooruit, kunnen we je eens lekker volproppen!
I'm so glamourous I piss glitter!
  vrijdag 15 april 2011 @ 23:52:35 #84
309079 Bakfiets.
Kaleidoscopisch glibberpaard.
pi_95568149
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 23:49 schreef RockabeIIa het volgende:

[..]

Vooruit, kunnen we je eens lekker volproppen!
Ik hou er van om lekker bereden te worden.

:')
Fietsen is gezond, dus eet meer fietsen.
pi_95583722
Vandaag fietsen wezen kijken. Ik voelde me best klein naast de moederfietsen ivm met de grote sturen. wel supergave fietsen hoor..

Ik ben 1.60 :)

Ik ga misschien voor de sparta maraton 3... Twijfel nog heel erg.
ik ben echt een noob als het om fietsdingen gaat, maar is 3 versnellingen genoeg als je een kind achterop hebt? en ik maak afstanden van max. 30 min.

spartha marathon:
twijfel nog tussen wit en grijs. ik vind grijs wat minder opvallend, hub vond wit wel stoer. pff

pi_95600764
Wit!! Mooi!!!
Ik heb zelf 7 versnellingen,maar drie is Vast te Doen.
Moet je veel heuveltjes op en af?

Miss 749¤ voor de fiets,en max 80¤ aan accessoires.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zondag 17 april 2011 @ 20:40:19 #87
100412 mefke79
komt goed!
pi_95637664
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:44 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb even gelezen op de site van de belastingdienst, maar als de fiets minder kost dan ¤ 749,= mag hij volledig vergoed worden door de werkgever? Of hoe zit dat? mefke, jij bent altijd nogal goed in die dingen thuis, kun je het eens begrijpelijk uitleggen?
Het is echt heel simpel. Als je werkgever een fietsenplan heeft 'schenkt' hij jou een deel van een fiets om daarmee te stimuleren dat jij met de fiets naar je werk gaat (of een deel van het parcours met een fiets aflegt). Als werkgever kost dit je verder niets geloof ik.
Het principe is als volgt: jij krijgt een bruttoloon (of vakantieuitkering of eindejaarsuitkering), daar wordt eerst het gehele bedrag van de fiets afgetrokken en dan pas wordt er belasting over betaald.

Voorbeeld met verzonnen bedragen (want ik weet niet meer zeker of je vakantiegeld etc met aparte belastingschijven berekend wordt):

zonder fiets
Vakantiegeld bruto = 1200 euro
Belastingschijf waarin je zit = 33%
te betalen belasting = 33%/1200= 400 euro
vakantiegeld netto = 1200-400 = 800 euro

met aanschaf fiets
vakantiegeld bruto = 1200
Belastingschijf = 33%
Fietskosten = 749
1200- 749 = 451

te betalen belasting: 33%/451=149
vakantiegeld netto =302 euro

belastingvoordeel: je fiets is 749 en je vakantiegeld is 302 maakt samen 1051 terwijl je anders maar 800 euro van je 1200 euro had overgehouden. De belastingdienst 'betaald dus mee' aan je fiets.

Werkgevers kunnen er zelf voor kiezen aanvullende regelingen te bedenken om het nog leuker te maken. Zo is bij ons vastgelegd dat je verrekenen ook mag doen over twee jaar. Dus ik heb wel de gehele kosten in 1 keer teruggekregen van mijn werk, maar het verrekenen met de belasting is verdeeld over twee jaar en dan in combi met mijn eindejaarsuitkering.

Duidelijk zo?
  zondag 17 april 2011 @ 20:44:41 #88
100412 mefke79
komt goed!
pi_95637956
oja en ik zou altijd voor zeven versnellingen kiezen. Ik vind de eerste versnelling te licht, de tweede meestal prima en de derde kan ik niet met mijn knie. Met zeven versnellingen zijn die intervallen kleiner. In de zevende versnelling kan ik eigenlijk nog niet vanwege die knie, maar dan blijven er nog altijd zes versnellingen over waaruit ik kan kiezen. Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je fietst. Ik fiets er normaal mee naar mijn werk (6 kilometer) waarvan eigenlijk altijd wel een stuk wind tegen, dus dan is het handig om ook wat lichtere versnellingen te hebben.

Oja en 80 euro accessoires en dat elk jaar, ook het eerste, en dat mag ook een kinderzitje zijn. Enne, als je niet vastzit aan een bepaalde leverancier dan willen fietswinkels je ook nog best wel 'helpen' om binnen dat bedrag te blijven.
pi_95738076
Geen idee of er een apart topic voor is, maar ik heb even een vraag over fietsstoeltjes. Wat is het verschil tussen de stoeltjes, wat vinden jullie fijne stoeltjes en waarom?

Ik heb nu een cmg (zo heet dat toch?) te leen van nn moeder, maar vind m zo breed (ik móet echt debiel op en afstappen), geen idee of andere stoeltjes daarin verschillen
pi_95748898
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 20:44 schreef mefke79 het volgende:
Oja en 80 euro accessoires en dat elk jaar, ook het eerste, en dat mag ook een kinderzitje zijn. Enne, als je niet vastzit aan een bepaalde leverancier dan willen fietswinkels je ook nog best wel 'helpen' om binnen dat bedrag te blijven.
Je hoeft ook echt niet binnen de bedragen te blijven je krijgt aleen niet meer als die bedragen vergoed. Ik heb zelf 3 jaar terug een fiets van 2500 euro gekocht hier bleef na inruil en fictieve accesoires nog 2000 euro te betalen. Ik heb gewoon 1250 zelf betaald en de rest van de baas gekregen. Gelukkig werken we niet met zo'n maffia fietsinstelling maar mogen we gewoon een kopie van de bon inleveren. Het grootste probleem was toen dat ze het bedrag voor verzekering wel erg hoog vonden, maar ja dat krijg je vanzelf met zo'n dure fiets.

Maar je hebt wel gelijk veel fietsenmakers willen best creatief met de bon zijn. Mijn fietsenmaker heeft een mooie excel sheet daarvoor zeg maar wat je ingevuld wilt hebben en het wordt geregeld. Netjes afgedrukt op zijn briefpapier niemand die het verschil ziet.
live your fears, fear your live
pi_95817938
Sonnetje, wij hebben een Yepp stoeltje. Belangrijkste pluspunten: snel te wisselen tussen fietsen, lekker licht en hij lijkt minder ver naar het zadel toe te komen dan andere stoeltjes. Verder heel fijn in gebruik en je kan met 1 hand een riempje vastmaken (omdat dit per riempje gaat). En heel erg licht vind ik.
pi_95818089
En grote pre voor als je in de stad woont, hij kan heel makkelijk op slot gezet worden.
Wij ook erg blij met Yepp :) Ik wil hem straks met spruit 2 ook voor achterop.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_95825172
Het yepp voorstoeltje bevalt hier ook erg goed.
Ik heb nu eindelijk maar eens een buggy-mee gehaald, dus nu wordt de drempel om naar de winkels te fietsen veel kleiner *O*
pi_95840576
Bedankt voor de info! Ga k daar s naar kijken. Lijkt me ook handig dat ie er makkelijk af te halen is!
En Wickies punt over het vastzetten vind k ook wel fijn. Woon dan wel niet in de stad, maar wel op fietsafstand van 3steden :)
  vrijdag 22 april 2011 @ 08:42:15 #95
100412 mefke79
komt goed!
pi_95840798
Sonnetje, beetje prijzen vergelijken kan geen kwaad, wij hebben em online ergens gehaald en dat was stukken goedkoper. Ik weet alleen echt niet meer waar dan.
  Moderator zaterdag 23 april 2011 @ 13:00:37 #96
5428 crew  miss_sly
pi_95885376
Geen officiele moederfiets uiteindelijk. De Cortina die ik wilde (zelfde als Keshet) zou pas ergens in juli misschien weer leverbaar zijn en we willen nu fietsen. Aangezien er hier maar één kind komt en dat kind inmiddels bijna naar achter verhuist, heb ik deze fiets gekozen. Kan voorlopig wel een stoeltjes voorop, heeft wel wat meer ruimte en een breder stuur en hij fietst zaaaaalig O+

Donderdag kan ik hem waarschijnlijk ophalen *O*

[ Bericht 12% gewijzigd door Jippie op 20-06-2023 14:10:34 ]
pi_95885784
maar dan heb je wel een model met een bagagedrager neem ik aan? :D
hij s mooi :Y
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  Moderator zaterdag 23 april 2011 @ 13:53:45 #98
5428 crew  miss_sly
pi_95886787
Nee, geen bagagedrager! Niet nodig met een kratje voorop en de Yepp-kinderstoel kan straks achterop direct aan het frame worden bevestigd, dus heb je dat niet nodig! Kan er eventueel wel op, indien gewenst, trouwens.
pi_95887236
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 13:53 schreef miss_sly het volgende:
Nee, geen bagagedrager! Niet nodig met een kratje voorop en de Yepp-kinderstoel kan straks achterop direct aan het frame worden bevestigd, dus heb je dat niet nodig! Kan er eventueel wel op, indien gewenst, trouwens.
Ah okay, ik had een fietsstoeltje in gedachte dat op de bagagedrager zou zitten, dat leek me wat lastig met deze :+
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  zaterdag 23 april 2011 @ 16:12:15 #100
298315 SacreCoeur
pi_95889697
Ik heb wat fietskar vragen.

Ik fiets heel veel en kind achterop in het zitje, maar ik vind dit wel zwaar met warm weer merk ik.
Nu vroeg ik me af kan een fietskar nog met 4+ jaar?
en wordt het gewicht dan ook beter te verdragen?
Zijn die dingen makkelijk los te koppelen als ik zonder kind boodschappen wil doen?
pi_95897883
De dochter van mijn buurvrouw zit nog regelmatig in de fietskar. Zij is nu 6 en vrij lang. haar moeder gaf aan dat ze in onze kar (croozer) waarschijnlijk nog langer kon zitten, in die van hun werd het nu wel krap (vooral qua lengte bovenin). Hun hebben een instep kar

Die van mij is erg makkelijk los te koppelen.
Qua gewicht is het gewoon even wennen vind ik zelf
  dinsdag 26 april 2011 @ 14:15:30 #102
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_95993991
Mij lijkt een fietsstoeltje lichter dan een fietskar.
Ik heb een aanhangfietsje, kunnen ze zelf meetrappen! Scheelt echt heel veel.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')