Zit wel een flinke amerikaanse basis daar.quote:Op vrijdag 8 april 2011 11:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar komt ze weer: Ijsland! Helemaal geen leger, en wel bij de Navo.
Maar ze geven nationaal 0% uit aan defensie. En toch zitten ze in de Navo.quote:Op vrijdag 8 april 2011 13:33 schreef niels0 het volgende:
[..]
Zit wel een flinke Amerikaanse basis daar.
Nog een keer dan maar. De verdediging van IJsland komt voor rekening van de VS.quote:Op vrijdag 8 april 2011 13:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar ze geven nationaal 0% uit aan defensie. En toch zitten ze in de Navo.
Dus hoe strikt die 2% norm van de Navo is, valt nog te bezien.
Dat begrijp ik. Zie mijn opmerking hierboven. Ze geven zelf dus 0% uit aan defensie, en niet 2%. Dus...quote:Op vrijdag 8 april 2011 13:36 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Nog een keer dan maar. De verdediging van IJsland komt voor rekening van de VS.
Ijsland zit in de Navo. Dat is waarschijnlijk genoeg voor ze?quote:Op vrijdag 8 april 2011 13:37 schreef niels0 het volgende:
Zit net te lezen. Die militaire basis is in 2006 opgeheven
IJsland betaalt wel mee aan de NAVO, en is van groot strategisch belang.quote:Op vrijdag 8 april 2011 13:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ijsland zit in de Navo. Dat is waarschijnlijk genoeg voor ze?
Volgens de cijfers van de NATO niet. Geven ze 0 uit aan defensie.quote:Op vrijdag 8 april 2011 13:47 schreef sp3c het volgende:
Ijsland geeft wel degelijk geld uit aan defensie
niet echt veel omdat dat simpelweg zo is afgesproken maar volgens mij schommelt rond de 0.5% GDP voor de kustwacht, een stel radars, wat vliegtuigen en een paraat peloton peacekeepers
Dat is wel slim idd. Thanx voor de link.quote:Op vrijdag 8 april 2011 13:57 schreef sp3c het volgende:
ze noemen het gewoon buitelandse zaken
zouden wij ook moeten doen maar ik gok dat de minister niet van plan is zijn eigen kantoor weg te bezuinigen
edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Iceland
De financiële problemen begonnen bij defensie toen na reorganisatie nr 30 burgers de baas werden. De Commandant der Strijdkrachten is slechts het publieke hoofd van de organisatie maar mag alleen tegen de burger bazen zeggen dat hij het niet eens is met bepaalde plannen. (let op de burgers zijn ambtenaren geen minister) De commandant krijgt dan wegens zijn mooie titel de schuld van bepaalde dingen maar is eigenlijk meer een trekpop. Die ambtenaren kunnen vervolgens gewoon hun plannen voortzetten. Defensie onderbrengen bij Buitenlandse zaken lijkt me dan ook nogal dwaas.quote:Op vrijdag 8 april 2011 13:57 schreef sp3c het volgende:
ze noemen het gewoon buitelandse zaken
zouden wij ook moeten doen maar ik gok dat de minister niet van plan is zijn eigen kantoor weg te bezuinigen
edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Iceland
Lijkt me persoonlijk knap, na zo'n flinke bezuinigingsrondequote:DEN HAAG - De krijgsmacht wordt weliswaar kleiner, maar volgens minister Hans Hillen (Defensie) blijft die wel ,,van het niveau Champions League''. Hillen zei dat vrijdag in een toelichting op de forse bezuinigingen bij Defensie.
De krijgsmacht is wat hem betreft ook na de afslankingsoperatie in staat om missies zoals die in de Afghaanse provincie Uruzgan uit te voeren, maar dan moet het wel een stuk korter. ,,We kunnen nog steeds deelnemen aan alle internationale operaties'', aldus Hillen.
Hillen zei niet alleen aangetreden te zijn als minister met een bezuinigingsopdracht van 1 miljard euro maar meteen ook geconfronteerd te zijn met nog meer financiële tegenvallers. De bewindsman gaf daar vrijdag niet zijn voorgangers de schuld van. ,,Een goede krijgsman laat nooit zijn zwakke plekken zien'', aldus Hillen
Het volgende kabinet mag dat besluit nemen.quote:Op vrijdag 8 april 2011 19:11 schreef yvonne het volgende:
Dat JSF drama, hoe loopt het daarmee af in dit verhaal?
We kopen er 1 en die vervangt alle F16's.quote:Op vrijdag 8 april 2011 19:11 schreef yvonne het volgende:
Dat JSF drama, hoe loopt het daarmee af in dit verhaal?
De Nederlandse politieke daadkracht kennende, zal een volgend kabinet het besluit hoogstwaarschijnlijk ook weer tot de volgende regeerperiode uitstellen...quote:Op vrijdag 8 april 2011 19:13 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Het volgende kabinet mag dat besluit nemen.
Daar kun je wel eens gelijk in gaan krijgen.quote:Op vrijdag 8 april 2011 19:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De Nederlandse politieke daadkracht kennende, zal een volgend kabinet het besluit hoogstwaarschijnlijk ook weer tot de volgende regeerperiode uitstellen...
En al zou men de "moed" hebben om een nieuw type jachtvliegtuig aan te schaffen, dan zal dat in zulke kleine aantallen gaan gebeuren dat er weinig meer van de slagkracht van de luchtmacht over zal blijven. En dan te bedenken dat we (als ik het goed heb) indertijd na de VS en Israël de grootste afnemer van de F16 waren...quote:Op vrijdag 8 april 2011 19:45 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Daar kun je wel eens gelijk in gaan krijgen.
Duitsers vliegen nog met de F-4 Phantom II... Worden op dit moment vervangen door de Eurofighter maar daar staat geen USA stickertje op dus mag het niet van Verhagen.quote:Op vrijdag 8 april 2011 20:00 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
En al zou men de "moed" hebben om een nieuw type jachtvliegtuig aan te schaffen, dan zal dat in zulke kleine aantallen gaan gebeuren dat er weinig meer van de slagkracht van de luchtmacht over zal blijven. En dan te bedenken dat we (als ik het goed heb) indertijd na de VS en Israël de grootste afnemer van de F16 waren...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |