zonder dak geen explosie volgens mij.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:37 schreef Dance99Vv het volgende:
Wat me nu bezighoud is , gaat er weer een explosie plaatsvinden in reactor 1 waar zich H2 aan het ophopen is wat, is als dat er is, het risico is, nu met de injectie van nitrogen.
Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen, als het H2 blijft toenemen bv.?
zo zou het moeten werkenquote:Op woensdag 6 april 2011 17:39 schreef kitao het volgende:
[..]
klikkerdeklik en dit klikt niet :
[..]
tnx for nothing
he we love youquote:Op woensdag 6 april 2011 17:53 schreef simmu het volgende:
[..]
zo zou het moeten werken
http://www.iaea.org/inis/(...)/21/050/21050090.pdf
heej! ik ben hier ondertussen ook aan het koken en een 2-jarige zindelijk aan het krijgen ja. wees blij dat ik veelzijdig ben
kan, maar met die kortje tekstjes die jij plaatst zonder verwijzing wordt het lastig te bepalen.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:47 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
toch spreekt men over explosiegevaar door oplopende druk van H2
komt mooi uit, ik krijg flinke honger.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:53 schreef simmu het volgende:
zo zou het moeten werken
http://www.iaea.org/inis/(...)/21/050/21050090.pdf
heej! ik ben hier ondertussen ook aan het koken en een 2-jarige zindelijk aan het krijgen ja. wees blij dat ik veelzijdig ben
zonder lek --> drukopbouw --> boem (doch boem richting beneden. niet omhoog zoals in tsjernobil)quote:Op woensdag 6 april 2011 17:56 schreef kitao het volgende:
[..]
kan, maar met die kortje tekstjes die jij plaatst zonder verwijzing wordt het lastig te bepalen.
een explosie doet zich voor in een afgesloten compartiment, is dat er niet dan heb je hooguit een steekvlam.
wat ik denk is dat in het Containment Vessel waarin de Reactor Pressure Vessel zich bevindt constant water wordt ingespoten om de reactor van buiten af te koelen, dus indirekt ipv direkte koelingstoevoer.
als nu de reactor lek is dan gaat dat water reageren met bijvoorbeeld het Zirkoniumomhulsel van de reactorpellets en dit genereert oiv warmte tot H2.
de CV is nog grotendeels intact, dus dit zou bij voldoende H2 en O2 genoeg kunnen zijn om de LEL (lower explosion limit) te bereiken waarop deze in stukken kan vliegen.
men wil dit voorkomen door de O2 te verdringen met N2.
zonder O2 geen brand en geen explosie.
(behalve dan bij peroxiden, waar de O2 uit de stof zelf komt)
pm hoef je niet te proberen hoor, die is geblokt.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:00 schreef simmu het volgende:
[..]
zonder lek --> drukopbouw --> boem (doch boem richting beneden. niet omhoog zoals in tsjernobil)
wel lek --> minder drukpopbouw --> niet boem.
ziehier waarom de situatie volkomen fubar is. ze zitten aldaar volkomen klem. ik zal je vanavond een vergelijkende situatie tonen op veel, veel kleinere schaal als je wilt. maar dat doe ik nu even niet aangezien die voor mij persoonlijk pijnlijk is.
daar wacht ik wel op danquote:Op woensdag 6 april 2011 18:00 schreef simmu het volgende:
[..]
zonder lek --> drukopbouw --> boem (doch boem richting beneden. niet omhoog zoals in tsjernobil)
wel lek --> minder drukpopbouw --> niet boem.
ziehier waarom de situatie volkomen fubar is. ze zitten aldaar volkomen klem. ik zal je vanavond een vergelijkende situatie tonen op veel, veel kleinere schaal als je wilt. maar dat doe ik nu even niet aangezien die voor mij persoonlijk pijnlijk is.
tot 1992 was het heel gebruikelijk om een rapport of thesis te typen hoor. wees blij dat mensen de moeite nemen ze in te scannen.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:59 schreef kitao het volgende:
[..]
komt mooi uit, ik krijg flinke honger.
woon je in rotterdam ?
en bedankt, het werkt nu wel maar een slecht getypt vodje van 25 jaar oud ga ik niet doorspitten.
![]()
je wilde details, hier zijn details. het document geeft enerzijds een aardige algemene uitleg over kernenergie, anderzijds ook details. heel veel detailsquote:Op woensdag 6 april 2011 17:59 schreef kitao het volgende:
[..]
en bedankt, het werkt nu wel maar een slecht getypt vodje van 25 jaar oud ga ik niet doorspitten.
![]()
Idd mooi document.quote:Op woensdag 6 april 2011 19:32 schreef simmu het volgende:
[..]
je wilde details, hier zijn details. het document geeft enerzijds een aardige algemene uitleg over kernenergie, anderzijds ook details. heel veel details
tsjek dan paragraaf 6.1 eensquote:Op woensdag 6 april 2011 19:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Idd mooi document.
Dat jodium in het water maar tussen de 0.8 en 2% van straling vorm (tabel 2.5) dat verbaasd me wel, ik had toch verwacht dat dat een hoger percentage zou zijn. Of het huidige afval water dan overeenkomt met afval water onder normale conditiets geproduceerd is natuurlijk dan oko nog maar de vraag. Alhoewel ik me kan voorstellen dat een ongecontroleerde kernreactie niet veel anders resultaat zal geven dan een gecontroleerde.
ik snap waar je naar toe wilt , dank voor die uiteenzettingquote:Op woensdag 6 april 2011 19:30 schreef simmu het volgende:
[..]
tot 1992 was het heel gebruikelijk om een rapport of thesis te typen hoor. wees blij dat mensen de moeite nemen ze in te scannen.
enfin. de analogie die maar door mijn hoofd blijft spoken.
een baby die al problemen had. prematuur geboren en chromosoomafwijking. een lichaam is een systeem. het systeem heeft problemen. men vermoedt ergere problemen. de term pulmonale hypertensie valt (verhoogde bloeddruk in de haarvaten van de longen waardoor geen zuurstof opgenomen kan worden en bloeddrukproblemen ontstaan).
doordat het lichaam geen zuurstof op kan nemen ontstaan er steeds ergere problemen. het lichaam probeertzich in stand te houden door de zuurstof die beschikbaar is naar de meest urgente regio (de hersenen) te sturen en de rest moet met minder of geen doen waardoor meer problemen ontstaan. het systeem faalt.
de analogie: door de aardbeving en tsunamie zijn de reactoren in de problemen gekomen. het systeem heeft problemen (koeling plus de gevolgen daarvan). men vermoedt ergere problemen de termen meltdown + integriteitsproblemen in de behulzing vallen.
doordat er onmiddellijk gekoeld moet worden om erger te voorkomen worden methodes gebruikt die an sich schadelijk zijn. men weet wellicht de boel te koelen (hersenen krijgen zuurstof in de analogie) maar de reactoren en de apparatuur eromheen zijn onherstelbaar vernietigd door o.a. de methode gebruikt om te koelen en er is lekkage. het systeem faalt.
tis wel een aardig boekwerkje, heb het maar effe opgeslagen (voor later) ...quote:Op woensdag 6 april 2011 19:32 schreef simmu het volgende:
[..]
je wilde details, hier zijn details. het document geeft enerzijds een aardige algemene uitleg over kernenergie, anderzijds ook details. heel veel details
Vind zijn uitspraken wel erg voorbarig, zeker als ik ook dit lees.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:19 schreef Dance99Vv het volgende:
ben benieuwd wat uit deze studie komt....
quote:Some experts say that should any leak at the Fukushima nuclear plant occur, the range of contamination of the atmosphere would be much worse than that produced by the Chernobyl disaster, regardless of the containment dome.
http://rt.com/news/nuclear-troubles-echoes-plant/
Met man en macht aan het werk, rapportjes schrijven.quote:The steam that is venting is a mixed blessing. It implies that cooling water is getting to some hot material, which is a good thing, but it also means that something is hot enough to vaporize water and the continued release of radioactivity into the surrounding environment.
On Thursday we learned from the Wall Street Journal that TEPCO only had one stretcher, a satellite phone, 50 protective suits, and only enough dosimeters to give a single one to each worker group. Given this woeful level of preparation it is not surprising to see that regular fire trucks, cement trucks, and a lack of staged materials comprise much of the current damage control mix.
http://www.zerohedge.com/(...)s-fukushima-reactors
Rond de centrale heeft men het over 10000 mVv, volgens dit artikel op wikipedia ga je hardstikke dood als je daar een dag aan wordt blootgesteld.quote:Nuclear Safety Commission of Japan released prediction of radioactive material spread caused by the accident (Mar. 23rd). This prediction was based on the calculation using computer code called SPEEDI
(System for Prediction of Environmental Emergency Dose Information).==> http://www.nsc.go.jp/info/110323_top_siryo.pdf
quote:
De PCV is dit gevaarte. Hierin bevindt zich de "reactor vessel" met daarin de reactorkern.quote:Japanese authorities have informed the IAEA that TEPCO has been authorized to begin injection of nitrogen into the primary containment vessel (PCV) of Unit 1 at the Fukushima Daiichi nuclear power plant.
3 april is niet echt nieuw....quote:Op donderdag 7 april 2011 00:08 schreef tass het volgende:
Zullen we weer een keer naar iemand luisteren die er verstand van heeft en weer een nieuwe update heeft over wat er gebeurt binnen in reactor 1?
Kinderen Fukushima mogen weer naar schoolquote:
Betogers voeren actie voor de hoofdzetel van Tepco in Tokio. reuters
Tepco, de exploitant van de kerncentrale van Fukushima, is begonnen met het pompen van stikstof in reactor 1. Dat moet vermijden dat het opgehoopte waterstof ontploft.
Personeel van Tepco is rond 16.30 uur plaatselijke tijd (01.30 uur bij ons) begonnen met de klus. De gasvormige stikstof zou effectief in de reactor zijn binnengedrongen, zegt een woordvoerder van het bedrijf. In totaal zou 6.000 m3 stikstof in de reactor worden gepompt, wat zes dagen zal duren.
Preventie
Het gaat om een preventieve maatregel, om te vermijden dat de hoeveelheid waterstof in de reactor blijft toenemen en door contact met zuurstof een ontploffing zou veroorzaken. Stikstof wordt vaak gebruikt om de hoeveelheid zuurstof in de lucht te doen dalen.
Andere reactoren
Tepco zou de komende dagen hetzelfde doen in de reactoren 2 en 3.
Waterstofontploffingen hebben de buitenkant van twee van de zes reactoren al serieus beschadigd. De binnenkant van de installatie is intact gebleven. (afp/sam)
Gevacueerde gezinnen Fukushima krijgen 8.000 euroquote:
Een meisje opent het schooltasje dat ze heeft gekregen. epa
Kinderen in de Japanse prefectuur Fukushima zijn vandaag weer naar school gegaan, voor het eerst sinds de zware aardbeving en de verwoestende tsunami van 11 maart.
Het ging om basisscholieren die zijn gevacueerd uit de omgeving van de zwaar beschadigde kerncentrale Fukushima I. Zij verblijven met hun families in opvangcentra sinds het begin van de nucleaire en humanitaire crisis.
De kinderen volgen nu onderwijs in scholen in de stad Fukushima, 80 kilometer ten noordwesten van de kerncentrale. De scholen hebben extra docenten toegewezen gekregen in verband met de toestroom van kinderen uit het rampgebied. (anp/sam)
Tokio besteedt 25 miljard aan wederopbouwquote:
epa
Tepco, de beheerder van de kerncentrale van Fukushima, gaat een schadevergoeding van ongeveer 8.000 euro per getroffen of gevacueerd gezin uit de omgeving van de kerncentrale uitkeren. Dat melden Japanse media vandaag.
Bijna een maand na de aardbeving van 11 maart, onderzoekt Tepco hoe de 80.000 personen die gedwongen werden om hun woning te verlaten, vergoed kunnen worden. Dat meldt de tv-zender NHK.
De minister van Handel, Banri Kaieda, pleit ervoor dat deze vergoeding, die niet definitief is, zo snel mogelijk plaatsvindt. "Ik geloof dat Tepco de verantwoordelijkheid van deze vergoedingen op zich moet nemen, om zo de schade te vergoeden die het ongeval van de kerncentrale veroorzaakt heeft."
Ook de enorme schadevergoedingen bestemd voor de vissers, de bedrijven en de landbouw moeten nog besproken worden. (belga/tvl)
Geen reden tot bezorgdheid over Japanse ladingen in Zeebruggequote:
afp
De Japanse regering is van plan een bijkomende begroting van 3 triljoen yen (25 miljard euro) uit te werken om de heropbouw van de aardbeving en tsunami van 11 maart te financieren. De begrotingsplannen zouden volgens Japanse mediaberichten over zowat tien dagen klaar zijn.
Die middelen zijn bestemd voor het ruimen van puin, de bouw van tijdelijke huisvesting en het herstel van openbare gebouwen en de infrastructuur, aldus het persbureau Kyodo, dat een ontwerpstuk van de begroting citeert. Het ontwerp stelt dat de Japanse regering niet zal afhangen van de uitgifte van obligaties voor deze bijkomende uitgaven. Japan wil zijn grote overheidsschuld niet nog groter maken.
Zowat 21 miljard euro van de eerste extra begroting zal gehaald worden uit fondsen die oorspronkelijk bestemd waren voor de regeringsbijdragen aan de basispensioenen. De rest wil de regerende Democratische Partij halen bij het schrappen van de stijging van het kindergeld en het invoering van meer tolvrije snelwegen, aldus Kyodo. Een aantal van die plannen zijn niet onomstreden.
De dodentol van zwaarste aardbeving staat op 12.468 doden en 15.091 vermisten. (afp/adv)
quote:
Er is geen reden tot bezorgdheid over de schepen afkomstig uit Japan of hun ladingen. Dat meldt het havenbestuur van Brugge-Zeebrugge na overleg tussen de bedrijven en de overheid waaronder het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC). In Zeebrugge worden vooral wagens uit Japan gelost en in mindere mate containers. Het eerste schip uit Japan zal nog voor het de haven op 23 april 2011 binnenvaart, worden gecontroleerd op radioactiviteit. Daarna volgen nog steekproeven.
Containers afkomstig uit Japan worden door de Megaports-procedure altijd door de douane op radioactiviteit gescreend. Zeebrugge is voor haar trafieken niet verbonden met havens in de onmiddellijke omgeving van Fukushima. Door de zeereis van dertig dagen zal eventuele radioactiviteit ook al gevoelig zijn afgenomen. Afgaande op de informatie van de International Maritime Organisation (IMO) zijn er dan ook geen gezondheidsrisico's te verwachten.
"Om eventueel ongerustheid bij het havenpersoneel en andere personen weg te nemen, zal het eerste schip uit Japan dat Zeebrugge aanloopt na de ramp al op zee worden gecontroleerd door het FANC. Aan de kade volgen bijkomende controles met geigertellers door het FANC. De latere schepen zullen via steekproeven worden gecontroleerd", zegt havenvoorzitter Joachim Coens.
Aan de Japanse ambassade is intussen gevraagd of exportbedrijven werk kunnen maken van een officieel certificaat dat de veiligheid van het schip en de lading bij vertrek uit Japan kan garanderen. (belga/sps)
Ah, dank je APquote:Officials at tsunami-ravaged nuclear plant say no sign of new problems after strong aftershock. (Associated Press)
Hier staat dat Bqs het aantal vervallende atomen zijn dus 500 jodium 131 +500 x zou samen 1000 Bqs zijn heel kort door de bocht baserend op dit:quote:Op donderdag 7 april 2011 18:35 schreef kitao het volgende:
@EFM
bedankt voor de uitleg.
maar wat ik nog steeds niet weet is of dat het aantal opgegeven Bq's in een kilo vis nu een samenvoegsel (accumulatie) is van alle straling die aanwezig is in dat visje of dat het per stof apart vermeld wordt.
dit omdat ik een aantal keren heb gelezen: het zeewater bevat (bijvoorbeeld) 10.000 Bq/liter Jodium-131.
dus als ik het goed begrijp kan er ook nog eens 10.000 Bq/liter cesium-133 inzitten dat dan niet eens vermeld wordt ?
ok, prima.quote:Op donderdag 7 april 2011 18:47 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Hier staat dat Bqs het aantal vervallende atomen zijn dus 500 jodium 131 +500 x zou samen 1000 Bqs zijn heel kort door de bocht baserend op dit:
Becquerel niet praktisch voor gevaar
Dit klinkt misschien als een handige eenheid, maar zodra je wilt weten hoe gevaarlijk een stof is, dan is de hoeveelheid becquerels niet allesbepalend. Wanneer een atoom vervalt kan dit verschillende soorten straling uitzenden. Het ene atoom stuurt de ene soort straling uit en het andere atoom de ander. De ene straling is ook veel gevaarlijker dan andere. De becquerel zegt alleen hoeveel atomen er vervallen, niet hoeveel straling die atomen uitzenden bij het verval. Ook niet welk soort straling en dus ook niet hoe gevaarlijk dat verval is. Daarbij maakt het ook nog eens uit hoe ver je verwijderd bent van de bron. Het is net als met geluid. Wanneer ik iemand roep op 3 meter afstand kan die persoon dat goed horen. Als ik op 30 meter afstand sta, klinkt het geluid al veel minder hard voor dat persoon. Met andere woorden: er zijn veel meer omstandigheden die het gevaar bepalen.
Ook al voor de aardbeving lukte 't maar net op de benen te blijven?quote:Op donderdag 7 april 2011 19:03 schreef Tyr80 het volgende:
Was weer lekker schudden net. Was ivm afacheidsfeestje gelukkig prettig beschonken maar de Japanse bardames hielden elkaar tijdens deze beving stevig vast. Geeft toch wel aan hoe de lokale bevolking de situatie ervaart dacht ik zo.
quote:Fukushima plant workers evacuated after quake: operator
TOKYO (Reuters) - Engineers working at Tokyo Electric Power Co's Fukushima Daiichi nuclear power plant, which was badly damaged by the March 11 quake and is leaking radiation, have been evacuated following an earthquake late on Thursday, operator Tokyo Electric officials told a televised news conference.
nieuws (voor mij) en achtergronden:quote:
Zou nu bijna vervallen moeten zijn.quote:The biggest known tritium leak was at Exelons nuclear reactor at Braidwood, where 3 million gallons of tainted water spilled in 1998 and 2000.
http://www.msnbc.msn.com/id/11996239/ns/us_news-environment/
Over 12.5 jr zijn we daar weer vanaf.quote:Nuclear secrecy in context. In the initial hours after the earthquake and tsunami, the Japanese government and Tokyo Electrical Power Company issued statements reporting minor damage at the Fukushima nuclear power plant. In the days that followed, government and industry officials reported the venting of hydrogen gas, but that there was no threat to health. This reassurance of health safety was echoed when hydrogen gas explosions occurred at the power plant.
In fact, the hydrogen released is tritium water vapor, a low-level emitter that can be absorbed in a human body through simply breathing, or by drinking contaminated water.
The assertion that low-level exposure to radiation represents no human threat is an artifact of Cold War-era science that was shaped to meet government and industry needs.
http://unsilentgeneration(...)-release-of-tritium/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |