abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 april 2011 @ 17:43:03 #151
262650 kitao
prikplaatje
pi_95127692
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:37 schreef Dance99Vv het volgende:
Wat me nu bezighoud is , gaat er weer een explosie plaatsvinden in reactor 1 waar zich H2 aan het ophopen is wat, is als dat er is, het risico is, nu met de injectie van nitrogen.
Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen, als het H2 blijft toenemen bv.?
zonder dak geen explosie volgens mij.
megalomaniac
  woensdag 6 april 2011 @ 17:47:11 #152
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95127878
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:43 schreef kitao het volgende:

[..]

toch spreekt men over explosiegevaar door oplopende druk van H2
There is only one religion
pi_95128168
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:39 schreef kitao het volgende:

[..]

klikkerdeklik en dit klikt niet :

[..]

tnx for nothing }:|
zo zou het moeten werken

http://www.iaea.org/inis/(...)/21/050/21050090.pdf

heej! ik ben hier ondertussen ook aan het koken en een 2-jarige zindelijk aan het krijgen ja. wees blij dat ik veelzijdig ben }:|
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 6 april 2011 @ 17:54:55 #154
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95128212
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:53 schreef simmu het volgende:

[..]

zo zou het moeten werken

heej! ik ben hier ondertussen ook aan het koken en een 2-jarige zindelijk aan het krijgen ja. wees blij dat ik veelzijdig ben }:|
he we love you ^O^
  woensdag 6 april 2011 @ 17:56:01 #155
262650 kitao
prikplaatje
pi_95128253
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:47 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

toch spreekt men over explosiegevaar door oplopende druk van H2
kan, maar met die kortje tekstjes die jij plaatst zonder verwijzing wordt het lastig te bepalen.
een explosie doet zich voor in een afgesloten compartiment, is dat er niet dan heb je hooguit een steekvlam.
wat ik denk is dat in het Containment Vessel waarin de Reactor Pressure Vessel zich bevindt constant water wordt ingespoten om de reactor van buiten af te koelen, dus indirekt ipv direkte koelingstoevoer.
als nu de reactor lek is dan gaat dat water reageren met bijvoorbeeld het Zirkoniumomhulsel van de reactorpellets en dit genereert oiv warmte tot H2.
de CV is nog grotendeels intact, dus dit zou bij voldoende H2 en O2 genoeg kunnen zijn om de LEL (lower explosion limit) te bereiken waarop deze in stukken kan vliegen.
men wil dit voorkomen door de O2 te verdringen met N2.
zonder O2 geen brand en geen explosie.

(behalve dan bij peroxiden, waar de O2 uit de stof zelf komt)
megalomaniac
pi_95128296
en niet direct doorskippen naar hoofdstukken 5 en 6. juist de eerste paar hoofdstukken zijn boeiend voor hier aangezien die het principe behandelen
  woensdag 6 april 2011 @ 17:59:43 #157
262650 kitao
prikplaatje
pi_95128388
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:53 schreef simmu het volgende:

zo zou het moeten werken

komt mooi uit, ik krijg flinke honger.
woon je in rotterdam ?

:Y)

en bedankt, het werkt nu wel maar een slecht getypt vodje van 25 jaar oud ga ik niet doorspitten.

:|W
megalomaniac
pi_95128418
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:56 schreef kitao het volgende:

[..]

kan, maar met die kortje tekstjes die jij plaatst zonder verwijzing wordt het lastig te bepalen.
een explosie doet zich voor in een afgesloten compartiment, is dat er niet dan heb je hooguit een steekvlam.
wat ik denk is dat in het Containment Vessel waarin de Reactor Pressure Vessel zich bevindt constant water wordt ingespoten om de reactor van buiten af te koelen, dus indirekt ipv direkte koelingstoevoer.
als nu de reactor lek is dan gaat dat water reageren met bijvoorbeeld het Zirkoniumomhulsel van de reactorpellets en dit genereert oiv warmte tot H2.
de CV is nog grotendeels intact, dus dit zou bij voldoende H2 en O2 genoeg kunnen zijn om de LEL (lower explosion limit) te bereiken waarop deze in stukken kan vliegen.
men wil dit voorkomen door de O2 te verdringen met N2.
zonder O2 geen brand en geen explosie.

(behalve dan bij peroxiden, waar de O2 uit de stof zelf komt)
zonder lek --> drukopbouw --> boem (doch boem richting beneden. niet omhoog zoals in tsjernobil)

wel lek --> minder drukpopbouw --> niet boem.

ziehier waarom de situatie volkomen fubar is. ze zitten aldaar volkomen klem. ik zal je vanavond een vergelijkende situatie tonen op veel, veel kleinere schaal als je wilt. maar dat doe ik nu even niet aangezien die voor mij persoonlijk pijnlijk is.
  woensdag 6 april 2011 @ 18:04:13 #159
262650 kitao
prikplaatje
pi_95128598
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:00 schreef simmu het volgende:

[..]

zonder lek --> drukopbouw --> boem (doch boem richting beneden. niet omhoog zoals in tsjernobil)

ziehier waarom de situatie volkomen fubar is. ze zitten aldaar volkomen klem. ik zal je vanavond een vergelijkende situatie tonen op veel, veel kleinere schaal als je wilt. maar dat doe ik nu even niet aangezien die voor mij persoonlijk pijnlijk is.
pm hoef je niet te proberen hoor, die is geblokt.
*slachtofferrol*

;)
megalomaniac
  woensdag 6 april 2011 @ 18:05:01 #160
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95128636
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:00 schreef simmu het volgende:

[..]

daar wacht ik wel op dan c_/

Ga jij eerst maar lekker eten :Y)
pi_95132399
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:59 schreef kitao het volgende:

[..]

komt mooi uit, ik krijg flinke honger.
woon je in rotterdam ?

:Y)

en bedankt, het werkt nu wel maar een slecht getypt vodje van 25 jaar oud ga ik niet doorspitten.

tot 1992 was het heel gebruikelijk om een rapport of thesis te typen hoor. wees blij dat mensen de moeite nemen ze in te scannen.

enfin. de analogie die maar door mijn hoofd blijft spoken.

een baby die al problemen had. prematuur geboren en chromosoomafwijking. een lichaam is een systeem. het systeem heeft problemen. men vermoedt ergere problemen. de term pulmonale hypertensie valt (verhoogde bloeddruk in de haarvaten van de longen waardoor geen zuurstof opgenomen kan worden en bloeddrukproblemen ontstaan).
doordat het lichaam geen zuurstof op kan nemen ontstaan er steeds ergere problemen. het lichaam probeertzich in stand te houden door de zuurstof die beschikbaar is naar de meest urgente regio (de hersenen) te sturen en de rest moet met minder of geen doen waardoor meer problemen ontstaan. het systeem faalt.

de analogie: door de aardbeving en tsunamie zijn de reactoren in de problemen gekomen. het systeem heeft problemen (koeling plus de gevolgen daarvan). men vermoedt ergere problemen de termen meltdown + integriteitsproblemen in de behulzing vallen.
doordat er onmiddellijk gekoeld moet worden om erger te voorkomen worden methodes gebruikt die an sich schadelijk zijn. men weet wellicht de boel te koelen (hersenen krijgen zuurstof in de analogie) maar de reactoren en de apparatuur eromheen zijn onherstelbaar vernietigd door o.a. de methode gebruikt om te koelen en er is lekkage. het systeem faalt.
pi_95132533
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:59 schreef kitao het volgende:

[..]

je wilde details, hier zijn details. het document geeft enerzijds een aardige algemene uitleg over kernenergie, anderzijds ook details. heel veel details :)
pi_95133347
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:32 schreef simmu het volgende:

[..]

je wilde details, hier zijn details. het document geeft enerzijds een aardige algemene uitleg over kernenergie, anderzijds ook details. heel veel details :)
Idd mooi document.

Dat jodium in het water maar tussen de 0.8 en 2% van straling vorm (tabel 2.5) dat verbaasd me wel, ik had toch verwacht dat dat een hoger percentage zou zijn. Of het huidige afval water dan overeenkomt met afval water onder normale conditiets geproduceerd is natuurlijk dan oko nog maar de vraag. Alhoewel ik me kan voorstellen dat een ongecontroleerde kernreactie niet veel anders resultaat zal geven dan een gecontroleerde.
pi_95133753
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Idd mooi document.

Dat jodium in het water maar tussen de 0.8 en 2% van straling vorm (tabel 2.5) dat verbaasd me wel, ik had toch verwacht dat dat een hoger percentage zou zijn. Of het huidige afval water dan overeenkomt met afval water onder normale conditiets geproduceerd is natuurlijk dan oko nog maar de vraag. Alhoewel ik me kan voorstellen dat een ongecontroleerde kernreactie niet veel anders resultaat zal geven dan een gecontroleerde.
tsjek dan paragraaf 6.1 eens ;(
  woensdag 6 april 2011 @ 20:20:43 #165
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95135506
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:30 schreef simmu het volgende:

[..]

tot 1992 was het heel gebruikelijk om een rapport of thesis te typen hoor. wees blij dat mensen de moeite nemen ze in te scannen.

enfin. de analogie die maar door mijn hoofd blijft spoken.

een baby die al problemen had. prematuur geboren en chromosoomafwijking. een lichaam is een systeem. het systeem heeft problemen. men vermoedt ergere problemen. de term pulmonale hypertensie valt (verhoogde bloeddruk in de haarvaten van de longen waardoor geen zuurstof opgenomen kan worden en bloeddrukproblemen ontstaan).
doordat het lichaam geen zuurstof op kan nemen ontstaan er steeds ergere problemen. het lichaam probeertzich in stand te houden door de zuurstof die beschikbaar is naar de meest urgente regio (de hersenen) te sturen en de rest moet met minder of geen doen waardoor meer problemen ontstaan. het systeem faalt.

de analogie: door de aardbeving en tsunamie zijn de reactoren in de problemen gekomen. het systeem heeft problemen (koeling plus de gevolgen daarvan). men vermoedt ergere problemen de termen meltdown + integriteitsproblemen in de behulzing vallen.
doordat er onmiddellijk gekoeld moet worden om erger te voorkomen worden methodes gebruikt die an sich schadelijk zijn. men weet wellicht de boel te koelen (hersenen krijgen zuurstof in de analogie) maar de reactoren en de apparatuur eromheen zijn onherstelbaar vernietigd door o.a. de methode gebruikt om te koelen en er is lekkage. het systeem faalt.
ik snap waar je naar toe wilt , dank voor die uiteenzetting
  woensdag 6 april 2011 @ 20:45:29 #166
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95137005
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 19:32 schreef simmu het volgende:

[..]

tis wel een aardig boekwerkje, heb het maar effe opgeslagen (voor later) ...
  woensdag 6 april 2011 @ 20:57:42 #167
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95137771
Vanmiddag maakte ik melding van een helikopter van franse makelij
hier het artikl van kyodo:

French unmanned helicopters to be used to monitor Fukushima plant
PARIS, April 6, Kyodo

Three unmanned helicopters are set to be shipped to Japan from France shortly so that Japanese authorities can use them to monitor the unfolding crisis at the Fukushima Daiichi nuclear power plant, the developer of the drones said Wednesday.

Helipse said it developed the helicopters equipped with radiation sensors, infrared thermometers and cameras in response to an order from Japanese authorities last Thursday.

The helicopters can maneuver automatically and fly for 30-60 minutes at a time, it said.

==Kyodo

Vanavond staat dit artikel er:

een vliegtuig dus amerikaans

Unmanned plane to be used to check radiation levels
TOKYO, April 7, Kyodo

The government intends to use a small U.S. unmanned plane to check radiation levels around spent nuclear fuel pools at the crippled Fukushima Daiichi nuclear power plant, government sources said Wednesday.

The adoption of the remote-controlled T-Hawk aircraft, which is capable of hovering and moving vertically, was proposed by the U.S. government which has been using it for reconnaissance purposes in military operations in Iraq and other countries, the sources said.

Pools housing spent nuclear fuel rods are open and Tokyo Electric Power Co., the operator of the Fukushima plant, has been pouring massive amounts of water into them to cool them down.

As water contaminated with radioactive materials could flow out of the pools, machines to cool them with recycled water need to be reactivated as soon as possible. But workers are unable to approach them as surrounding radiation levels are believed to be extremely high.

In addition, radioactive substances could fly apart if the rods are exposed as water levels drop in the pools.

With the U.S. side especially concerned about such a risk at the No. 4 reactor, the aircraft is expected to be first used to examine radiation levels around it, the sources said.

Goshi Hosono, a special adviser on the Fukushima crisis to Prime Minister Naoto Kan, said that as there are more than 10,000 spent nuclear fuel rods, it will take ''considerable time'' to process them.

==Kyodo

Leuk dat deze weer ingezet gaan worden en hopelijk wat betrouwbare info op gaan leveren. :P
  woensdag 6 april 2011 @ 21:16:46 #168
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95138962
hier wat geneuzel over een tijdstip

Gov't task force rewrites Fukushima crisis log
TOKYO, April 7, Kyodo

A government task force on the Fukushima nuclear crisis was found Wednesday to have rewritten the starting time of venting radioactive vapor from a troubled reactor the day after the catastrophic earthquake and tsunami without any clear explanation.

The change was made March 27 on the website of the prime minister's office to ''10:17 a.m.'' from ''2:30 p.m.''

Hironombu Unesaki, professor at the Kyoto University Research Reactor Institute, said the change, without any adequate explanation to the public, poses a problem as information on venting is ''important in connection with residents' exposure to radiation.''

A spokesperson for the Nuclear and Industrial Safety Agency said the agency had maintained from the beginning that venting work started at 10:17 a.m. at the No. 1 reactor of the crippled Fukushima Daiichi nuclear power station.

As the prime minister's office posted the time at 2:30 p.m. on its website, ''We pointed it out and the office changed it,'' said the spokesperson of the agency under the Ministry of Economy, Trade and Industry.

While the revised information on the website mentions 10:17 a.m. as the time when ''venting procedures started'' instead of ''venting started,'' the official said the agency will ask the office to clarify the difference.

Actual venting to lower pressure in the No. 1 reactor is believed to have started after the second valve of the containment vessel was opened at 2 p.m.

According to the agency, the first valve of the vessel was manually opened shortly after 9 a.m. and work to open the second valve started at 10:17 a.m. But as mechanical problems made it impossible to confirm that the second valve had been opened, a hastily procured air compressor was used and the release of vapor was confirmed at 2:30 p.m.

Although pressure in the No. 1 reactor dropped, the building housing it was subsequently damaged by a hydrogen explosion.

==Kyodo
  woensdag 6 april 2011 @ 21:19:32 #169
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95139143
ben benieuwd wat uit deze studie komt....

U.N. to study health effects of Fukushima nuclear accident
VIENNA, April 6, Kyodo

The United Nations will look into health effects of the Fukushima nuclear accident in disaster-hit Japan, a senior official said Wednesday.

Within two years, the U.N. Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation will compile a report on such key issues as environmental impact and health risks of the accident, Wolfgang Weiss, chair of the committee, said at a press conference.

The committee will also check the health of workers, who are currently fighting to solve the crisis at the Fukushima Daiichi nuclear power plant and are exposed to high levels of radiation, Weiss said.

According to Weiss, details about the plan are currently being worked out and negotiations with the Japanese government on the issue have already started.

He also said that off-site consequences of the accident in Fukushima Prefecture can be rated somewhere between the 1986 nuclear accident in Chernobyl and the 1979 Three Mile Island accident.

''It is not as dramatic as Chernobyl, but it is certainly much much more serious than in Three Mile Island,'' he said, adding that it is very difficult to foresee the consequences of the Fukushima accident since the crisis is still ongoing.

Also it would be hard to make an assessment on the current situation, Weiss suggested, saying, ''The information we are getting is far from pointing out a picture which we would need to make an immediate assessment.''

''We don't always have the information we would like to have. Measurements are patchy and unclear.''

==Kyodo
pi_95141826
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 21:19 schreef Dance99Vv het volgende:
ben benieuwd wat uit deze studie komt....
Vind zijn uitspraken wel erg voorbarig, zeker als ik ook dit lees.
quote:
Some experts say that should any leak at the Fukushima nuclear plant occur, the range of contamination of the atmosphere would be much worse than that produced by the Chernobyl disaster, regardless of the containment dome.
http://rt.com/news/nuclear-troubles-echoes-plant/
quote:
The steam that is venting is a mixed blessing. It implies that cooling water is getting to some hot material, which is a good thing, but it also means that something is hot enough to vaporize water and the continued release of radioactivity into the surrounding environment.

On Thursday we learned from the Wall Street Journal that TEPCO only had one stretcher, a satellite phone, 50 protective suits, and only enough dosimeters to give a single one to each worker group. Given this woeful level of preparation it is not surprising to see that regular fire trucks, cement trucks, and a lack of staged materials comprise much of the current damage control mix.
http://www.zerohedge.com/(...)s-fukushima-reactors
Met man en macht aan het werk, rapportjes schrijven.
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
  woensdag 6 april 2011 @ 22:10:13 #171
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95142564

[ Bericht 100% gewijzigd door Dance99Vv op 06-04-2011 23:11:39 ]
pi_95148890

Dit is een computer voorspelling van de verspreiding van radioactiviteit.
quote:
Nuclear Safety Commission of Japan released prediction of radioactive material spread caused by the accident (Mar. 23rd). This prediction was based on the calculation using computer code called SPEEDI
(System for Prediction of Environmental Emergency Dose Information).==> http://www.nsc.go.jp/info/110323_top_siryo.pdf
Rond de centrale heeft men het over 10000 mVv, volgens dit artikel op wikipedia ga je hardstikke dood als je daar een dag aan wordt blootgesteld.

Zelfs 1000mSv heeft gevolgens voor de gezondheid, dan is die 20km evacuatiezone toch op het randje, of ben ik nou gek?
  donderdag 7 april 2011 @ 00:08:14 #173
63388 tass
There Can Be Only One!
pi_95150273
Zullen we weer een keer naar iemand luisteren die er verstand van heeft en weer een nieuwe update heeft over wat er gebeurt binnen in reactor 1?
pi_95150393
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:43 schreef kitao het volgende:

[..]

quote:
Japanese authorities have informed the IAEA that TEPCO has been authorized to begin injection of nitrogen into the primary containment vessel (PCV) of Unit 1 at the Fukushima Daiichi nuclear power plant.
De PCV is dit gevaarte. Hierin bevindt zich de "reactor vessel" met daarin de reactorkern.

Als die PCV zou exploderen krijg je exact dat wat gebeurde bij Chernobyl.

Trouwens, het feit dat ze dit meoten doen betekent naar mijn idee dat er nog steeds geen correcte koeling van de kern is, anders zou er geen waterstof vrij komen.
  donderdag 7 april 2011 @ 02:40:07 #175
339188 CaptainHindsight
Incredible hindsight
pi_95154164
quote:
Op donderdag 7 april 2011 00:08 schreef tass het volgende:
Zullen we weer een keer naar iemand luisteren die er verstand van heeft en weer een nieuwe update heeft over wat er gebeurt binnen in reactor 1?
3 april is niet echt nieuw....
Oorlog is vrede
Vrijheid is slavernij
Onwetendheid is kracht
-George Orwell
  donderdag 7 april 2011 @ 07:04:30 #176
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_95154979
Tepco pompt stikstof in reactor om ontploffingen te vermijden

quote:

Betogers voeren actie voor de hoofdzetel van Tepco in Tokio. reuters

Tepco, de exploitant van de kerncentrale van Fukushima, is begonnen met het pompen van stikstof in reactor 1. Dat moet vermijden dat het opgehoopte waterstof ontploft.
Personeel van Tepco is rond 16.30 uur plaatselijke tijd (01.30 uur bij ons) begonnen met de klus. De gasvormige stikstof zou effectief in de reactor zijn binnengedrongen, zegt een woordvoerder van het bedrijf. In totaal zou 6.000 m3 stikstof in de reactor worden gepompt, wat zes dagen zal duren.

Preventie
Het gaat om een preventieve maatregel, om te vermijden dat de hoeveelheid waterstof in de reactor blijft toenemen en door contact met zuurstof een ontploffing zou veroorzaken. Stikstof wordt vaak gebruikt om de hoeveelheid zuurstof in de lucht te doen dalen.

Andere reactoren
Tepco zou de komende dagen hetzelfde doen in de reactoren 2 en 3.
Waterstofontploffingen hebben de buitenkant van twee van de zes reactoren al serieus beschadigd. De binnenkant van de installatie is intact gebleven. (afp/sam)
Kinderen Fukushima mogen weer naar school
quote:

Een meisje opent het schooltasje dat ze heeft gekregen. epa

Kinderen in de Japanse prefectuur Fukushima zijn vandaag weer naar school gegaan, voor het eerst sinds de zware aardbeving en de verwoestende tsunami van 11 maart.
Het ging om basisscholieren die zijn gevacueerd uit de omgeving van de zwaar beschadigde kerncentrale Fukushima I. Zij verblijven met hun families in opvangcentra sinds het begin van de nucleaire en humanitaire crisis.

De kinderen volgen nu onderwijs in scholen in de stad Fukushima, 80 kilometer ten noordwesten van de kerncentrale. De scholen hebben extra docenten toegewezen gekregen in verband met de toestroom van kinderen uit het rampgebied. (anp/sam)
Gevacueerde gezinnen Fukushima krijgen 8.000 euro
quote:

epa

Tepco, de beheerder van de kerncentrale van Fukushima, gaat een schadevergoeding van ongeveer 8.000 euro per getroffen of gevacueerd gezin uit de omgeving van de kerncentrale uitkeren. Dat melden Japanse media vandaag.
Bijna een maand na de aardbeving van 11 maart, onderzoekt Tepco hoe de 80.000 personen die gedwongen werden om hun woning te verlaten, vergoed kunnen worden. Dat meldt de tv-zender NHK.

De minister van Handel, Banri Kaieda, pleit ervoor dat deze vergoeding, die niet definitief is, zo snel mogelijk plaatsvindt. "Ik geloof dat Tepco de verantwoordelijkheid van deze vergoedingen op zich moet nemen, om zo de schade te vergoeden die het ongeval van de kerncentrale veroorzaakt heeft."

Ook de enorme schadevergoedingen bestemd voor de vissers, de bedrijven en de landbouw moeten nog besproken worden. (belga/tvl)
Tokio besteedt 25 miljard aan wederopbouw
quote:

afp
De Japanse regering is van plan een bijkomende begroting van 3 triljoen yen (25 miljard euro) uit te werken om de heropbouw van de aardbeving en tsunami van 11 maart te financieren. De begrotingsplannen zouden volgens Japanse mediaberichten over zowat tien dagen klaar zijn.
Die middelen zijn bestemd voor het ruimen van puin, de bouw van tijdelijke huisvesting en het herstel van openbare gebouwen en de infrastructuur, aldus het persbureau Kyodo, dat een ontwerpstuk van de begroting citeert. Het ontwerp stelt dat de Japanse regering niet zal afhangen van de uitgifte van obligaties voor deze bijkomende uitgaven. Japan wil zijn grote overheidsschuld niet nog groter maken.

Zowat 21 miljard euro van de eerste extra begroting zal gehaald worden uit fondsen die oorspronkelijk bestemd waren voor de regeringsbijdragen aan de basispensioenen. De rest wil de regerende Democratische Partij halen bij het schrappen van de stijging van het kindergeld en het invoering van meer tolvrije snelwegen, aldus Kyodo. Een aantal van die plannen zijn niet onomstreden.

De dodentol van zwaarste aardbeving staat op 12.468 doden en 15.091 vermisten. (afp/adv)
Geen reden tot bezorgdheid over Japanse ladingen in Zeebrugge
quote:

Er is geen reden tot bezorgdheid over de schepen afkomstig uit Japan of hun ladingen. Dat meldt het havenbestuur van Brugge-Zeebrugge na overleg tussen de bedrijven en de overheid waaronder het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC). In Zeebrugge worden vooral wagens uit Japan gelost en in mindere mate containers. Het eerste schip uit Japan zal nog voor het de haven op 23 april 2011 binnenvaart, worden gecontroleerd op radioactiviteit. Daarna volgen nog steekproeven.

Containers afkomstig uit Japan worden door de Megaports-procedure altijd door de douane op radioactiviteit gescreend. Zeebrugge is voor haar trafieken niet verbonden met havens in de onmiddellijke omgeving van Fukushima. Door de zeereis van dertig dagen zal eventuele radioactiviteit ook al gevoelig zijn afgenomen. Afgaande op de informatie van de International Maritime Organisation (IMO) zijn er dan ook geen gezondheidsrisico's te verwachten.

"Om eventueel ongerustheid bij het havenpersoneel en andere personen weg te nemen, zal het eerste schip uit Japan dat Zeebrugge aanloopt na de ramp al op zee worden gecontroleerd door het FANC. Aan de kade volgen bijkomende controles met geigertellers door het FANC. De latere schepen zullen via steekproeven worden gecontroleerd", zegt havenvoorzitter Joachim Coens.

Aan de Japanse ambassade is intussen gevraagd of exportbedrijven werk kunnen maken van een officieel certificaat dat de veiligheid van het schip en de lading bij vertrek uit Japan kan garanderen. (belga/sps)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_95156058
06-04-2011

Radioactiviteit voor niet-wetenschappers

Sievert, becquerel, curie en rem: wat houden ze in?

Allerlei eenheden worden in het nieuws gebruikt om stralingsniveaus te duiden. Het is soms moeilijk om daar wijs uit te worden. Ik zal proberen de achtergrond hiervan uit te leggen.

Sinds de nucleaire problemen in de Fukushima Dai-Ichi centrale in Japan zijn stralingsmetingen orde van de dag. Stralingen van milli- en microsieverts per uur worden gemeten en de zee bevat vele becquerels per liter. Maar wat betekent het nu allemaal? Ik heb geprobeerd zo toegankelijk mogelijk en uitgebreid mogelijk te vertellen over stralingsmaten, gevaren en doses. Het is wel een lang stuk geworden, maar ik hoop dat het wat duidelijkheid kan scheppen bij dit moeilijke verhaal. Zoals altijd zijn vragen en discussie meer dan welkom.

De rem en sievert vertellen iets over de schadelijkheid van een radioactieve stof voor de mens, terwijl de curie en becquerel iets vertellen over hoe radioactief een stof is. Het is niet zo simpel dat de radioactiefste stof ook automatisch het gevaarlijkst is. Daarbij is het ook moeilijk om eenduidig te stellen hoeveel straling echt gevaarlijk is voor de mens. Daarom hoor je zulke verschillende standpunten over risico tijdens een nucleaire crisis zoals nu in Japan plaatsvindt.

De belangrijkste eenheid tijdens discussies over stralingsgevaar is de sievert. Dit is een eenheid die een maat geeft voor de het gevaar waar een persoon aan blootgesteld is. De sievert is dus bedacht vanuit het perspectief van een slachtoffer met de vraag: is dit gevaarlijk of niet. Meer sieverts betekent meer risico op schade. Dit in tegenstelling tot een ander veel gebruikte eenheid: de becquerel. Bij deze laatste is het moeilijker te bepalen wat gevaarlijk is. Om uit te leggen hoe de sievert werkt en waarom dit een handige eenheid is, moeten we wel beginnen met de becquerel.

Becquerel vertelt hoe radioactief iets is
De becquerel was een van de allereerste stralingsmaten. Wanneer een stof de radioactiviteit van n becquerel heeft, betekent dat er n atoom kapot gaat (vervalt) per seconde. Radioactiviteit is het vervallen van instabiele atomen. Voorbeelden van atomen die dit doen zijn Uranium (235), jodium (131) en cesium (137). Die getalletjes erachter geven aan welk uranium, jood of cesium atoom we precies bedoelen. Daarover later meer. Voor nu is het belangrijk om te weten dat atomen uit elkaar kunnen vallen en dat daarbij warmte en straling vrijkomt. Deze warmte wordt in een kerncentrale gebruikt om water in stoom te veranderen. Deze stoom drijft weer een turbine aan die elektriciteit produceert. Er zijn meerdere soorten straling met elk hun eigen mate van gevaar.

Halfwaardetijd bepaalt de radioactiviteit
Niet elk atoom valt even snel uit elkaar. Het gekke is dat het van te voren ook niet te voorspellen is welk atoompje precies uit elkaar gaat vallen. Dat is een kwestie van toeval. Het enige dat we per stof zeker weten is dat na een bepaalde tijd de helft van alle atomen is vervallen. Dat noemen we de halfwaardetijd. Bij uranium (235) is de helft van alle atomen na ruim 700 miljoen jaar vervallen en bij jodium (131) duurt dat slechts 8 dagen. Hoe korter de halfwaardetijd, hoe radioactiever een stof is (want steeds als een atoom vervalt komt er straling vrij), maar ook hoe eerder het probleem voorbij is. Wanneer alle atomen vervallen zijn is er geen straling meer aanwezig. Gewoon een theelepeltje uranium zal door de lange halfwaardetijd niet zo veel stralen en je zou het gewoon met je handen kunnen oppakken. De halfwaardetijd is zo groot, dat er per seconde nauwelijks straling ontstaat.

Een voorbeeldje is misschien wel handig. Jodium (131) heeft een halfwaardetijd van 8 dagen. Stel je voor dat we 1.4 miljoen atomen van dit soort jodium hebben. Dit zou overigens een onzichtbaar klein blokje zijn, maar het zijn makkelijke getallen. We weten dat na 8 dagen de helft moet zijn vervallen (700 000 atomen zijn weg) en we willen weten hoeveel straling er per seconde vrijkomt. In 8 dagen zitten ongeveer 700 000 seconden. 700 duizend atomen die in 700 duizend seconden vervallen betekent dat ongeveer 1 atoom per seconde stuk gaat. De activiteit van deze hoeveelheid jodium is dus 1 becquerel. Als je twee keer zoveel atomen hebt is de reactiviteit 2 becquerel.

Becquerel niet praktisch voor gevaar
Dit klinkt misschien als een handige eenheid, maar zodra je wilt weten hoe gevaarlijk een stof is, dan is de hoeveelheid becquerels niet allesbepalend. Wanneer een atoom vervalt kan dit verschillende soorten straling uitzenden. Het ene atoom stuurt de ene soort straling uit en het andere atoom de ander. De ene straling is ook veel gevaarlijker dan andere. De becquerel zegt alleen hoeveel atomen er vervallen, niet hoeveel straling die atomen uitzenden bij het verval. Ook niet welk soort straling en dus ook niet hoe gevaarlijk dat verval is. Daarbij maakt het ook nog eens uit hoe ver je verwijderd bent van de bron. Het is net als met geluid. Wanneer ik iemand roep op 3 meter afstand kan die persoon dat goed horen. Als ik op 30 meter afstand sta, klinkt het geluid al veel minder hard voor dat persoon. Met andere woorden: er zijn veel meer omstandigheden die het gevaar bepalen.

De gevaren van de verschillende soorten straling
Wanneer atomen uit elkaar vallen kunnen ze vier verschillende soorten straling uitzenden. Alfa-, bta-, gamma- en neutronenstraling. Elke vorm heeft zijn eigen gevaren. Straling wordt pas gevaarlijk als het cellen of DNA stuk kan maken. De gevaarlijkste langetermijneffecten ontstaan wanneer DNA stuk gaat in een lichaam. Kapot DNA kan namelijk voor kanker zorgen. We bestaan voor het grootste gedeelte uit water en wanneer straling opbotst tegen water is er niets aan de hand. Pas wanneer een stralingsdeeltje opbotst tegen DNA krijg je schade. Op het moment dat je dus blootgesteld wordt aan straling betekent dat niet automatisch een ellendige consequentie. Daarbij repareert je lichaam de meeste schade aan DNA en als dat gebeurt is er ook geen probleem. Pas als er een foutje onder de radar blijft van je lichaam kan het tot ziekte leiden.

Alfastraling is het grootste radioactieve deeltje (feitelijk een heliumkern). Als een atoom vervalt, kan het een alfadeeltje uitspuwen. Wanneer dit deeltje tegen iets opbotst geeft dat de veel schade. Dat kan je vergelijken met een auto die iemand aanrijdt. Dit levert veel schade op omdat de auto zoveel massa heeft. Een auto is echter ook groot en zal dus niet makkelijk overal tussendoorgaan. Dat geldt ook voor alfastraling. Als het ergens tegen opbotst zal het veel schade opleveren, maar het komt niet diep je lichaam in. Alfastraling zal gestopt worden door de dode huidcellen in je opperhuid en is daardoor niet zo heel erg gevaarlijk. Dode huidcellen kunnen immers niet meer delen en er zal dus geen kanker ontstaan.

Btastraling (elektronen) is iets gevaarlijker dan alfastraling, want die straling bestaat uit kleinere deeltjes die dieper je lichaam indringen. Het kan makkelijker tussen cellen doorglippen. Maar per botsing levert btastraling dus ook minder schade op, omdat het om kleinere deeltjes gaat. De gevaarlijkste straling is gammastraling. Net zoals zonlicht, infrarood en ultraviolet is gammastraling een vorm van licht. Je ogen kunnen gammastraling niet zien, maar omdat deze straling heel veel energie heeft, kan hij makkelijk cellen in je lichaam stukmaken. Gammastraling kan door je hele lichaam heen vliegen. Als hij dat doet, is er niets aan de hand, omdat hij dan dus niets stukmaakt. Maar per toeval kan gammastraling tegen DNA opbotsen en daar schade aanrichten.

Inwendig of uitwendig bepaalt ook gevaar
Ik zeg wel dat alfastraling het minst gevaarlijk is van de stralingssoorten omdat het je lichaam niet binnen dringt. Echter wanneer je een alfastraler in kleine stukjes hebt, zou je het kunnen inademen. Daar komt het terecht in je longen en dan is alfastraling juist wel erg. Omdat het spul je lichaam niet kan verlaten, zal het al zijn verwoestende schade aanrichten in je longen. Bij genhaleerde stoffen is de volgorde van gevaarlijkheid dus andersom dan bij stoffen die buiten je lichaam blijven. Dit is onder andere waarom plutonium zo gevaarlijk is. Het kan afbrokkelen in kleine inhaleerbare kleine stofdeeltjes en het is een alfastraler. Daarnaast heeft plutonium ook nog het probleem dat het erg giftig is, dus je hebt twee keer een probleem.

Neutronen een geval apart
De vierde en een minder bekende vorm van straling is neutronenstraling. Het voornaamste gevaar bij neutronen is dat ze in staat zijn om andere atomen radioactief te maken. Wanneer neutronen in je lichaam terecht komen kunnen ze atomen in je lichaam zelf radioactief maken. Wanneer dat gebeurt zullen die atomen zelf weer alfa-, bta- of gammastraling uitsturen. Hoe gevaarlijk een neutronenstralingsbron is heeft onder andere te maken met hoe hard de neutronen aan komen vliegen. Snelle neutronen komen dieper je lichaam binnen en zullen daar atomen radioactief maken. Om te begrijpen waarom neutronen weer radioactiviteit veroorzaken verwijs ik door naar de laatste paragraaf: De getalletjes achter atomen

Een kwestie van soort, hoeveelheid en energie
We zijn nu bijna aanbeland bij het nut van de Sievert. We kunnen van een radioactief materiaal bepalen hoeveel atomen vervallen (becquerel), maar dat zegt dus nog niets over het gevaar. Dit moet dus meegenomen worden in de bepaling van het risico. Nog n laatste nuance die ik moet toevoegen is dat niet alle alfa-, bta-, of gammadeeltjes even schadelijk zijn. Het ene alfadeeltje is het andere niet. Sommige radioactieve atomen sturen namelijk alfadeeltjes weg met meer energie dan andere atomen. Hoe meer energie, hoe gevaarlijker. Dit maakt het nog lastiger. Om te zien hoe gevaarlijk een stof is, moet je dus het volgende allemaal weten: Hoeveel atomen vervallen er, welke soort straling komt er vrij en tot slot: hoeveel energie hebben die stralingsdeeltjes? Om de metafoor van de auto weer aan te halen: een auto die tegen je aanrijdt met 80 kilometer per uur, is veel gevaarlijker dan een auto die dat met 8 kilometer per uur doet. Een zwaardere auto is ook weer gevaarlijker dan een lichte auto. Om dit allemaal samen te vatten moest er een nieuwe eenheid komen die kijkt naar de schade bij een persoon. Het werd tijd voor de sievert.

Sievert vertelt hoe gevaarlijk iets is
De sievert heeft al die details die de becquerel niet mee neemt wel in zich. Er wordt gekeken naar hoeveel schade/energie een persoon op zou lopen wanneer die in de buurt staat van een radioactieve bron. Hoe meer energie hoe meer schade. Hoe meer deeltjes (die elk een beetje energie in zich hebben) hoe meer totale hoeveelheid energie er in het lichaam gepompt wordt. Vanaf een bepaalde hoeveelheid energie levert dit kanker op. Let wel dit blijft een lugubere loterij. Je hoeft geen kanker te krijgen van straling. Je moet net pech hebben.

Elke soort straling heeft bij de sievert een vermenigvuldigingsfactor. Snelle neutronen zijn veel gevaarlijker dan rustig vliegende neutronen. Als gemeten wordt dat snelle neutronen aanwezig zijn, wordt die straling met 20 vermenigvuldigd omdat die neutronen nu eenmaal gevaarlijker zijn. Deze vermenigvuldiging wordt de kwaliteitsfactor genoemd. Er zijn voor alle stralingssoorten en bij verschillende energien andere kwaliteitsfactoren. Daarbij houdt de sievert rekening met afstand tot de bron en welk deel van je lichaam bestraald wordt. Wanneer alleen dode huidcellen bestraald worden is het niet zo problematisch, maar wanneer het voortplantingsorgaan bestraald wordt is het veel vervelender. De kans op kanker in je botten is ook weer lager, maar hoger in organen. Hier houdt de sievert rekening mee.

Mega/micro
De sievert heeft net zoals de byte de mogelijkheid om een prefix voor formaat te krijgen. Die worden veel door elkaar gebruikt. 1000 nanosievert is gelijk aan n microsievert. Op dit moment is het stralingsniveau in Nederland minder dan 100 nanosievert per uur. Dat is dus gelijk aan 0.1 microsievert per uur. 1000 microsievert staat gelijk aan 1 millisievert. Vanaf 100 millisievert ontstaat de eerste statistische toename in het aantal kankergevallen. 1000 millisievert staat gelijk aan 1 sievert.

Hoeveel sievert is dan gevaarlijk (korte termijn)?
Voor acute stralingsziekte, dus in een keer een hele hoop straling met directe consequenties, kan je het volgende lijstje maken:

0-250 millisievert: levert geen directe merkbare gevolgen op.
250-1000 millisievert: sommige mensen worden misselijk en er ontstaat eerste schade aan beenmerg, lymfeklieren en milt.
1000-3000 millisievert: milde tot heftige misselijkheid, eetlust neemt af en meer schade aan de voornoemde organen. Dit kan je te boven komen, maar dat is niet zeker.
3000-6000 millisievert: heftige misselijkheid, geen eetlust meer, bloedingen, brandwonden en de eerste gevallen van dood op korte termijn treden op.
6000-10000 millisievert: alle symptomen zijn extreem heftig aanwezig en de meeste mensen zullen binnen 60 dagen overlijden.
10000+: Praktisch iedereen overlijdt.

Hoeveel sievert is dan gevaarlijk (lange termijn)?
Voor lagere doses is dit een moeilijker verhaal. Vanaf 100 millisievert aan acute straling wordt gezegd dat de kans op kanker gedurende je leven 0.8 procentpunt toeneemt. Bijvoorbeeld om die 0,8% in context te plaatsen kan je dit onderzoek bekijken. Wanneer stralingsartsen gedurende hun loopbaan aan 100 millisievert zijn blootgesteld, is de kans op kanker tot hun 75e jaar niet 22.8%, maar 23,7. Let wel dit is met een foutenmarge, waar de waarde 23.7% precies in het midden valt. Daarom spreekt dat laatste onderzoek niet over 0,8 maar over 0,9%. Deze onduidelijkheid geeft al aan dat risico heel moeilijk voor lagere doses te bepalen is. Een andere vuistregel die voor hoge doses gebruikt wordt is dat 1 sievert aan straling de kans op kanker met 5% verhoogt. Het is niet helemaal duidelijk of dat vijf procentpunten zijn bovenop de kans die er al is, of vijf procent toename van de kans. Als je al 25 procent kans op kanker hebt van nature dan zal een 5% toename betekenen dat je dan een kans van 26.25 procent hebt. Wellicht overbodig om te zeggen, maar dit soort gegevens zijn verkregen nadat mensen de straling al hadden opgelopen. Uiteraard zijn mensen niet nodeloos aan straling blootgesteld. Dit ethische dilemma maakt het niet makkelijker, je kan geen nette gecontroleerde experimenten doen. Uiteraard niet meer dan logisch.

Discussies hierover vallen onder delinear no-threshold discussie. Kort gezegd, Men weet niet goed wat er gebeurt bij lage stralingsdoses. Er zijn twee kampen. Je kan zeggen dat elke vorm van straling een statistische kans heeft om kanker te veroorzaken (lineair no-threshold). Dus als je zou zeggen dat 1 sievert binnen een groep mensen duizend kankergevallen veroorzaakt dan zal een halve sievert binnen diezelfde groep 500 kanker gevallen veroorzaken. Het andere kamp vraagt zich af of dat wel zo werkt. Is er niet een minimum grens (threshold in het Engels) waaronder geen kankergevallen optreden? Het lichaam is dan in staat om alle nieuwe foutjes in je DNA te repareren. Er zijn namelijk plekken op de wereld waar zoveel achtergrond straling is (in Iran kan je plekken met 260 millisievert per jaar vinden aan straling) dat de mensen veel meer ziektes zouden moeten hebben. Echter dat is niet aan te tonen. Voor beide standpunten is wat te zeggen. Zover ik dat kan beoordelen, is men op dit moment geneigd te geloven dat hoe klein de dosis ook is, er een toenemend gevaar is. Met andere woorden de linear no-threshold hypothese wordt aangenomen.

Door deze onduidelijkheid bij lage doses is er zon groot verschil tussen het aantal verwachte doden bij bijvoorbeeld Tsjernobyl. De WHO verwacht dat tot aan 2026 (40 jaar na de ramp) in totaal zon 4000 slachtoffers zullen vallen door de straling. Daarentegen verwacht Greenpeace dat het aantal doden wel eens 200 000 zou kunnen zijn. Verder liggen andere schattingen en aanpassingen tussen deze twee hoeveelheden in. Hoe kan het dodental zover uit elkaar liggen? Het probleem zit hem in dat een groot percentage van alle mensen van nature kanker al krijgen. Je hebt dus een enorm onderzoek nodig met veel mensen om dit soort verschillen aan te tonen. Van plek tot

[ Bericht 2% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 07-04-2011 08:55:12 ]
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 7 april 2011 @ 08:51:24 #178
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95156137
c_/

[ Bericht 100% gewijzigd door Dance99Vv op 07-04-2011 09:28:40 ]
pi_95156263
Van plek tot plek en van tijd tot tijd scheelt het percentage kanker ook. Een kwart van de mensen krijgt sowieso kanker en dus hoe weet je precies welk geval veroorzaakt wordt door extra straling of zonder die extra straling ook ontstaan was. Ik vertel hier niet welk onderzoek klopt of welke aanname gedaan moet worden, maar voor lage doses is het heel moeilijk om iets verstandigs over extra kankergevallen te zeggen. Een goede uitleg over diverse dingen die hier beschreven staan en extra getallen is hier te vinden.

Voor hogere doses hebben wetenschappers voornamelijk data verkregen van de 90 000 Japanners die de atoombommen hebben overleefd en hoge stralingsdoses hebben opgelopen. 8500 van hen hebben stralingsdoses tussen de 1 en 6 sievert opgelopen. Hier zijn er waarschijnlijk 300 extra kankerdoden geweest door deze extra straling. In de jaren dertig tot en met vijftig van de vorige eeuw was een manier om artritis te behandelen door rontgen straling te gebruiken bij de ruggengraat. De hoeveelheid straling die de Britten ontvingen was ongeveer 1 sievert. Men denkt dat er 100 extra kankerdoden waren bij de 14 000 patienten die behandeld werden.

Naast kanker zijn er allerlei andere gezondheidsproblemen die ontstaan door straling. Geboorteafwijkingen bijvoorbeeld. Ook hier is het moeilijk om te zeggen wat door straling komt. Het aantal geboorteafwijkingen in Moskou is ook erg hoog en dat kan niet alleen door straling van Tsjernobyl komen. Loodvergiftiging zou ook een mogelijke extra oorzaak zijn. Het is zeker zo dat straling geboorteafwijkingen kan opleveren, maar bij dit soort onderzoeken moet je wel dingen in context plaatsen met vergelijkbare populaties.

En juist hier zit hem de moeilijkheid in. Gelukkig zijn er nog niet zoveel ongelukken geweest en daardoor nog niet zoveel vergelijkbare populaties.

De curie en de rem
Heel soms zie je op internet deze oude eenheden voorbij komen. De Curie is een vaste hoeveelheid becquerel en genoemd naar de dubbele Nobelprijswinnares Marie Curie. De Curie is 37 miljard becquerel en is ongeveer de activiteit van 1 gram radium. Deze eenheid wordt zelden meer gebruikt. Een andere eenheid die nog wel eens gebruikt wordt in Amerika, maar ook aan populariteit verliest is de rem. Het staat voor Roentgen equivalent in man en is vergelijkbaar met de sievert. Het is een eenheid die kijkt naar het effect van straling op de mens. 100 rem is gelijk aan 1 sievert.

De getalletjes achter atomen
Elk atoom heeft weer andere eigenschappen. Goud is gelig, natrium is zilverkleurig. Goud verandert niet onder invloed van lucht en natrium explodeert. Al deze eigenschappen hebben te maken met de hoeveelheid kleinere deeltjes in een atoomkern. Je kunt het grofweg zien als een kern waarin twee soorten deeltjes zitten genaamd protonen en neutronen. Daaromheen zweven elektronen. In een atoom is het aantal protonen is altijd gelijk aan het aantal elektronen en die hoeveelheid alleen bepaalt de chemische eigenschappen. Binnenin de kern zouden protonen elkaar afstoten als er niet neutronen in zouden zitten. Deze neutronen hebben geen invloed op chemische eigenschappen, maar wel op de radioactiviteit. Stop extra neutronen in een kern en het atoompje smaakt, ruikt en ziet er hetzelfde uit, maar kan plotseling flink radioactief worden. Jodium (127) met 74 neutronen in de kern is stabiel en straalt dus niet. Alle natuurlijk voorkomend jodium ziet er zo uit. Tijdens het verval van uranium ontstaat er een ander soort jodium. Dit noemen we jodium (131) en er zitten vier neutronen teveel in de kern. Hierdoor wil dat jodium uit elkaar vallen. De helft van de atomen doet dat na acht dagen. Van de helft die dan nog over is zal een helft weer na 8 dagen vervallen. Zo hebben we nog een kwart over. Natuurlijk cesium (133) met 78 neutronen is stabiel. Cesium (137) dat vrijkomt uit de Fukushima Dai-Ichi centrale heeft weer vier neutronen teveel en de helft vervalt na ongeveer 30 jaar.

Deze twee stoffen zijn het gevaarlijkste. Jodium (131) straalt veel heftiger dan cesium (137) en is relatief snel weg door de korte halfwaardetijd. Deze stof wordt echter snel opgenomen door de schildklier waardoor die gevaarlijke straling ondergaat. Een manier om dat te voorkomen is door de schildklier te verzadigen met stabiel jodium (127). De schildklier heeft dan genoeg jodium en zal de radioactieve variant niet meer opnemen. Het cesium is een groter probleem, omdat het lang in de omgeving blijft zitten en chemisch heel erg lijkt op het materiaal kalium. Dit kalium heb je nodig door je hele lichaam en zit ook overal in je lichaam. Het is heel moeilijk om cesium te onderscheiden van kalium en het wordt daardoor gretig opgenomen in je lichaam. Het is dus belangrijk om te weten wat de verhouding jodium en cesium is. Jodium vervalt snel en is na ongeveer tachtig dagen geen probleem meer. Het cesium blijft veel langer hangen en dat bepaalt feitelijk hoe groot de ramp is. Een kleine extra nuance is dat het ook weer uitmaakt of het cesium op kleigrond of op zandgrond terechtkomt. Klei zal het cesium aan zich binden, waardoor het niet meer vrij in de lucht hangt. Daarbij is het dan mogelijk om de kleigronden af te graven en ergens neer te leggen waar de straling minder schade kan veroorzaken.

Diederik Jekel

(Noorderlicht)

[ Bericht 30% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 08-04-2011 09:45:38 ]
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 7 april 2011 @ 09:18:14 #180
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95156677
Nitrogen smoothly injected into Fukushima No. 1 reactor
TOKYO, April 7, Kyodo

An operation to reduce the risk of a hydrogen explosion at the crisis-hit Fukushima Daiichi atomic power station's No. 1 reactor by injecting it with nitrogen has gone smoothly, the plant's operator Tokyo Electric Power Co. said Thursday.

Pressure in the reactor's containment vessel has risen as expected, indicating the success of the operation.

The utility known as TEPCO also continued to dump into the Pacific Ocean water tainted with low-level radiation to make room to store highly radioactive water that has been hampering the plant's restoration work.

The government's nuclear safety agency said most of the water will be released by Thursday afternoon and the remaining amount will be discharged by Saturday. The move has sparked concern over sea contamination among neighboring countries and strong protests from the domestic fishing industry.

In its operation to prevent a hydrogen explosion at the No. 1 reactor, TEPCO plans to insert nearly 6,000 cubic meters of nitrogen, an inert gas, into the reactor over six days and estimates that about 200 cubic meters were injected between 1:30 a.m. and 9:50 a.m. Thursday.

The firm and the government's Nuclear and Industrial Safety Agency said they believe chances are slim that another hydrogen explosion will occur immediately or that high volumes of radioactive substances will be emitted following the nitrogen injection operation.

But TEPCO notified municipalities near the plant of the possibility of an increase in leaks of radioactive materials. Since the start of the operation, no major changes have been observed in radiation levels in the air, it said.

After the company successfully stopped leakage of highly radioactive water into the sea from a cracked pit Wednesday, it detected a temporary rise in the level of tainted water in an underground trench connected to the No. 2 reactor building, from which the toxic liquid is believed to originate.

Hidehiko Nishiyama, a spokesman for the nuclear regulatory body, said the water level, which rose about 4 centimeters and then returned to the previous level, suggests that highly radioactive water may have begun leaking again from somewhere else and said that TEPCO was expected to boost monitoring of seawater radiation levels.

To prevent further contamination of the sea from radiation leakage, TEPCO will install iron sheets as well as ''silt fence'' barriers close to the No. 2 reactor water intake and other areas near the plant. The utility will also put 100 tons of sandbags at a breakwater, Nishiyama said.

A seawater sample taken near the No. 2 reactor water intake on Saturday showed a radioactive iodine-131 concentration of about 7.5 million times the maximum level permitted under law, or about 300,000 becquerels per cubic centimeter.

But TEPCO said the iodine-131 density has sharply dropped to around 140,000 times the maximum level in a sample taken Wednesday after the leakage of highly radioactive water stopped.

According to estimates by TEPCO, nuclear fuel rods in the No. 1 reactor core are the most damaged compared with those in the Nos. 2 and 3 reactors. Cooling functions of all three units were lost after a magnitude 9.0 quake and tsunami ravaged the plant on March 11.

The company estimates that 70 percent of the fuel rods in the No. 1 reactor core have been damaged, compared with 30 percent at the No. 2 and 25 percent at the No. 3.

Hydrogen explosions occurred at the No. 1 and No. 3 reactors days after the twin disasters hit the site, blowing away the roofs and upper walls of the two units plus the No. 4 reactor's building.

Nishiyama said past explosions likely occurred due to hydrogen accumulation caused by the reaction of zirconium from melted fuel rods with steam from the coolant water.

But now there is concern that hydrogen could accumulate in the No. 1 reactor under a different process involving radiation-induced decomposition of water into hydrogen and oxygen, he added.

The utility has been pouring massive amounts of water into the reactors and their spent nuclear fuel pools as a stopgap measure to cool them down. But the measure is causing ''side effects,'' such as the detection of contaminated water in various parts of the nuclear complex and some leakage into the sea.

After releasing the low-level radioactive water from the plant to create room in a storage chamber, which can hold about half of the estimated 60,000 tons of toxic liquid at the site, TEPCO will conduct repair work for about a week to ensure the facility can retain highly radioactive water safely without fear of outside leakage, Nishiyama said.

==Kyodo
  donderdag 7 april 2011 @ 11:31:43 #181
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_95160733
Geheim Amerikaans rapport: "Probleem Fukushima dreigt eindeloos aan te slepen"

ap

Uit een "vertrouwelijk" rapport van de Amerikaanse Nuclear Regulatory Commission over de nucleaire ramp in Fukushima dat de New York Times kon inkijken, blijkt dat de Amerikanen niet optimistisch zijn over de situatie in de centrale. Het rapport is ook erg kritisch over de Japanse aanpak. Die heeft volgens de Amerikanen geleid tot nieuwe, bijzonder ernstige problemen die "eindeloos dreigen aan te slepen". Ondertussen is uitgekomen dat de task force van de overheid die zich bezighoudt met de nucleaire crisis in Fukushima geknoeid heeft met het logboek van wat er zich in de centrale afspeelt. En het fameuze lek, waaruit 7.000 liter hoogradioactief water direct in zee liep, is gisteren niet echt gestopt: blijkt nu dat dat water ergens anders wegloopt, en uitbater Tepco vindt niet waar.
Het rapport is van de hand van de experts die Obama naar Japan stuurde om er te helpen de crisis te bestrijden. Naast een analyse van de problemen waar de Japanners nog mee te kampen hebben, geeft het ook een veel gedetailleerder beeld van wat er echt gebeurd is in Fukushima dan wat de regering in Tokio en uitbater Tepco tot nu hebben gelost.

Creep rupture
Zo is er sprake van dat een deel van reactor nummer twee in de grond is gesmolten, en dus door het reactorvat. Het zou gaan om een "creep rupture" waarbij gesmolten splijtstof een steeds groter gat maakt in de 16 centimeter dikke stalen koepel rond de reactorkern. Wanneer het gesmolten goedje in contact komt met beton, leidt dat tot een explosie, waarbij flink wat radioactief materiaal in de lucht wordt verspreid. Bij zo'n scenario is de volgende stap een vernieuwe kettingreactie.

Het verklaart ondermeer waarom er met grote haast begonnen is met het injecteren van stikstof, een maatregel waar de Amerikanen al op 26 maart op aandrongen zo blijkt uit het rapport. Tepco spreekt overigens officieel tegen dat het reactorvat van nummer twee lek zou zijn. Maar een woordvoerder van het Japanse atoomagentschap zei tegen de New York Times dat "het inderdaad goed mogelijk is dat materiaal uit de reactorkern naar buiten is gelekt."

Zeewater
Uit het rapport blijkt ook dat het gebruiken van zeewater om de ractoren te koelen meer kwaad dan goed heeft gedaan. Het zout heeft essentile onderdelen stukgemaakt of geblokkeerd, waardoor het koelen van reactor 1 bijvoorbeeld quasi onmogelijk is geworden. Volgens het rapport is er dan ook "virtueel geen water meer rond de reactorkern". Ook in reactoren 2 en 3 heeft zeewater essentile koelingsystemen geblokkeerd.

"Ondoordacht"
Margaret Harding, lid van het team en voormalig ontwerpster van reactoren bij General Electric, de bouwer van de reactoren in Fukushima, noemt in het rapport de strategie van de Japanners om zoveel mogelijk water in de reactorbehuizingen te pompen en zo te koelen "ondoordacht". Zij waarschuwt ervoor dat door het gewicht van al dat water de structuren onder enorme stress komen te staan, terwijl niemand er enig benul van heeft hoe erg die al beschadigd zijn. "Bij een ernstige naschok bijvoorbeeld moet je de factor van het gewicht van al dat water beginnen meerekenen."

Nieuw gevaar explosies
Het pompen van water in de reactorkern zonder te weten hoe groot de schade is aan de splijtstofstaven is een ander risico. Straling uit kapotte splijtstofstalen kan watermolucules in twee splitsen en zo voor waterstof zorgen die kan reageren met zuurstof en ook op die manier voor een ontploffing kan zorgen.

Volgens de Amerikanen is er ook wel degelijk al een ontploffing geweest in n van de baden met gebruikte splijtstof. Stukken van de staven werden daarbij volgens het rapport "meer dan een mijl" weggeslingerd. Volgens het rapport is de schade aan die baden met gebruikte splijtstof "groter dan tot nu toe is bekendgemaakt".

"Er is een grote waaier van nieuwe gevaren en die kunnen eindeloos aanslepen", waarschuwt het rapport, "en in een aantal gevallen moeten we er van uitgaan dat de maatregelen die nu getroffen worden om de reactoren stabiel te houden die gevaren alleen maar groter maken."

"This suggests things are a lot worse"
De New York Times liet het rapport ook lezen aan Davis Lochbaum, de nucleaire ingenieur die meewerkte aan de ontwikkeling van de reactoren voor Fukushima, en die al een aantal keer ontwikkelingen voorspelden voor Fukushima die jammer genoeg allemaal bleken te kloppen. Zijn oordeel: ""I thought they were, not out of the woods, but at least at the edge of the woods. This paints a very different picture, and suggests that things are a lot worse."

Geknoeid met log
Ondertussen is uitgekomen dat de task force van de overheid die zich bezighoudt met de nucleaire crisis in Fukushima geknoeid heeft met het logboek van wat er zich in de centrale afspeelt. Zo zijn tijdstippen veranderd, ondermeer van het moment waarop in Fukushima werd begonnen met het lossen van radioactieve stoom. Volgens Hironombu Unesaki, professor aan het Kyoto University Research Reactor Institute, gaat het om belangrijke informatie die relevant is om vast te stellen aan hoeveel straling de bevolking is komen bloot te staan.

En persbureau Kyodo sprak met een 44-jarige Tepco-werknemer, die zei dat hij niet mocht vertellen aan hoeveel straling hij al heeft blootgestaan in Fukushima.

Lek niet gestopt, maar verplaatst
Er is ook slacht nieuws over het gestopte lek waaruit 7.000 liter erg radioactief water recht de zee in liep. Dat lek werd gisteren gedicht, en hoewel dat aanvankelijk leidde tot een stijging van het waterniveau in het afvoerkanaal, zakte dat erg snel weer weg. Met andere woorden: het hoogradioactieve water heeft een andere weg gevonden.

Uit metingen van de lucht blijkt dat in Ibaraki, de streek tussen Tokio en de rampcentrale, de straling nog steeds 15 keer hoger ligt dan normaal. In Fukushima City, op 40 kilometer van de centrale, is dat 56 keer. (mvl)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 7 april 2011 @ 11:58:16 #182
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95161671
Nou niet overdrijven hoor, wel objectief blijven....

Japan seeks objective reporting of Fukushima nuclear crisis
TOKYO, April 7, Kyodo

Japan has been asking foreign media to objectively report on the evolving crisis at the Fukushima Daiichi nuclear power plant, the Foreign Ministry said Thursday, as reports deemed sensationalist or based on incorrect information have fanned concern and led to import restrictions on Japanese products.

State Foreign Secretary Chiaki Takahashi told a press conference that Tokyo believes some reports by foreign media on the Fukushima crisis were ''excessive'' and has urged the organizations responsible for the stories through Japanese diplomatic missions abroad to correctly and objectively disseminate information.

Ministry officials said some foreign media, including tabloids, emphasized the danger of radioactive materials leaking from the Fukushima nuclear plant by focusing on extreme projections, while erroneously reporting that the plant operator Tokyo Electric Power Co. has hired homeless people to tackle the ongoing crisis.

Other examples include a report that five nuclear workers had died at the site, giving the impression that they perished due to high-level radiation amid efforts to bring the crisis under control.

In fact, the reported casualties consisted of workers who died shortly after the quake and tsunami hit the plant and those who were missing in Ibaraki Prefecture, south of Fukushima, the officials said.

==Kyodo
  donderdag 7 april 2011 @ 17:13:24 #183
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_95175027
NEWS ADVISORY: Blackouts occur in Fukushima, Yamagata after quakeNote

BREAKING NEWS: No problem at all 6 reactors of Fukushima Daiichi after quake: TEPCO

http://english.kyodonews.jp/
  Moderator donderdag 7 april 2011 @ 17:14:17 #184
8781 crew  Frutsel
pi_95175062
Zal me benieuwen wat deze nieuwe beving met zich meebrengt voor ellende :{

quote:
Officials at tsunami-ravaged nuclear plant say no sign of new problems after strong aftershock. (Associated Press)
Ah, dank je AP :P
  donderdag 7 april 2011 @ 17:18:54 #185
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95175227
BREAKING NEWS: M-7.4 quake measuring upper 6 jolts Miyagi Pref. in northeastern Japan
  donderdag 7 april 2011 @ 18:23:07 #186
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95177531
NEWS ADVISORY: Blackouts occur in Fukushima, Yamagata after quake
00:06 8 April
BREAKING NEWS: No info on abnormality at Miyagi's Onagawa nuke plant: Tohoku Electric
00:01 8 April
BREAKING NEWS: No extra abnormality at Fukushima Daiichi plant as of 11:50 p.m.
23:55 7 April
BREAKING NEWS: No info on abnormality at Fukushima Daiichi, Daini plants: agency
  donderdag 7 april 2011 @ 18:25:06 #187
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95177622
tsunami warning lifted ( NHK english )
  donderdag 7 april 2011 @ 18:35:04 #188
262650 kitao
prikplaatje
pi_95178053
@EFM
bedankt voor de uitleg.
maar wat ik nog steeds niet weet is of dat het aantal opgegeven Bq's in een kilo vis nu een samenvoegsel (accumulatie) is van alle straling die aanwezig is in dat visje of dat het per stof apart vermeld wordt.

dit omdat ik een aantal keren heb gelezen: het zeewater bevat (bijvoorbeeld) 10.000 Bq/liter Jodium-131.
dus als ik het goed begrijp kan er ook nog eens 10.000 Bq/liter cesium-133 inzitten dat dan niet eens vermeld wordt ?
megalomaniac
  donderdag 7 april 2011 @ 18:35:30 #189
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95178076
Op het filmpje van de naschok op NHK zie je een aardige witte oplichtende bal....
  donderdag 7 april 2011 @ 18:47:44 #190
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95178642
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 18:35 schreef kitao het volgende:
@EFM
bedankt voor de uitleg.
maar wat ik nog steeds niet weet is of dat het aantal opgegeven Bq's in een kilo vis nu een samenvoegsel (accumulatie) is van alle straling die aanwezig is in dat visje of dat het per stof apart vermeld wordt.

dit omdat ik een aantal keren heb gelezen: het zeewater bevat (bijvoorbeeld) 10.000 Bq/liter Jodium-131.
dus als ik het goed begrijp kan er ook nog eens 10.000 Bq/liter cesium-133 inzitten dat dan niet eens vermeld wordt ?
Hier staat dat Bqs het aantal vervallende atomen zijn dus 500 jodium 131 +500 x zou samen 1000 Bqs zijn heel kort door de bocht baserend op dit:

Dit klinkt misschien als een handige eenheid, maar zodra je wilt weten hoe gevaarlijk een stof is, dan is de hoeveelheid becquerels niet allesbepalend. Wanneer een atoom vervalt kan dit verschillende soorten straling uitzenden. Het ene atoom stuurt de ene soort straling uit en het andere atoom de ander. De ene straling is ook veel gevaarlijker dan andere. De becquerel zegt alleen hoeveel atomen er vervallen, niet hoeveel straling die atomen uitzenden bij het verval. Ook niet welk soort straling en dus ook niet hoe gevaarlijk dat verval is. Daarbij maakt het ook nog eens uit hoe ver je verwijderd bent van de bron. Het is net als met geluid. Wanneer ik iemand roep op 3 meter afstand kan die persoon dat goed horen. Als ik op 30 meter afstand sta, klinkt het geluid al veel minder hard voor dat persoon. Met andere woorden: er zijn veel meer omstandigheden die het gevaar bepalen.
  donderdag 7 april 2011 @ 18:54:12 #191
262650 kitao
prikplaatje
pi_95178952
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 18:47 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Hier staat dat Bqs het aantal vervallende atomen zijn dus 500 jodium 131 +500 x zou samen 1000 Bqs zijn heel kort door de bocht baserend op dit:

ok, prima.
dus stel, ik ga naar de winkel en koop een visblik van een kilo en zoals je verwacht staat er op het etiket:
deze vis is uit japan en bevat 20.000 Bq/kg
dan is dat dus alle stofjes tezamen in dat blikje.

maar als er staat:
dit zeewater uit japan bevat 700.000 Bq/kg Jodium-131 dat kan er dus ook nog eens 300.000 Bq/kg Cesium-133 in zitten anders hadden ze dat niet zo vermeld natuurlijk.
megalomaniac
  donderdag 7 april 2011 @ 19:03:20 #192
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_95179385
Was weer lekker schudden net. Was ivm afacheidsfeestje gelukkig prettig beschonken maar de Japanse bardames hielden elkaar tijdens deze beving stevig vast. Geeft toch wel aan hoe de lokale bevolking de situatie ervaart dacht ik zo.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 7 april 2011 @ 19:13:54 #193
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_95179941
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 19:03 schreef Tyr80 het volgende:
Was weer lekker schudden net. Was ivm afacheidsfeestje gelukkig prettig beschonken maar de Japanse bardames hielden elkaar tijdens deze beving stevig vast. Geeft toch wel aan hoe de lokale bevolking de situatie ervaart dacht ik zo.
Ook al voor de aardbeving lukte 't maar net op de benen te blijven? :s)

Hmm..

quote:
Fukushima plant workers evacuated after quake: operator

TOKYO (Reuters) - Engineers working at Tokyo Electric Power Co's Fukushima Daiichi nuclear power plant, which was badly damaged by the March 11 quake and is leaking radiation, have been evacuated following an earthquake late on Thursday, operator Tokyo Electric officials told a televised news conference.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 7 april 2011 @ 19:23:09 #194
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95180427
Nitrogen, coolant water injection unaffected by Miyagi quake
TOKYO, April 8, Kyodo

An operation to inject nitrogen and coolant water into reactors at the crisis-hit Fukushima nuclear power plant was unaffected by a strong quake that hit northeastern Japan on Thursday night, the plant operator and the government's nuclear agency said.

A quake with a preliminary magnitude of 7.4 caused engineers engaged in recovery work at the Fukushima Daiichi station to temporarily evacuate, but no one was injured and no abnormalities have so far been detected in radiation levels near the plant, they said.

The workers are inspecting the site, which was ravaged by a magnitude 9.0 quake and tsunami on March 11, now that a tsunami warning issued for the area has been lifted.

Highly radioactive water that has been filling up underground trenches at the plant did not overflow, the government's Nuclear and Industrial Safety Agency said.

The mission to insert nitrogen into the plant's No. 1 reactor to reduce the risk of a hydrogen explosion began in the early hours of Thursday and has gone smoothly, according to the plant's operator Tokyo Electric Power Co.

Pressure in the reactor's containment vessel has risen as expected, indicating the success of the operation. The operator known as TEPCO also plans to inject nitrogen into the Nos. 2 and 3 reactors for the same purpose, but the schedule has not been fixed.

TEPCO also continued on Thursday to dump water contaminated with low-level radiation into the Pacific Ocean to make room for the storage of highly radioactive water that has been hampering restoration work at the plant.

The utility said it will finish discharging 8,000 tons of contaminated water from a facility for nuclear waste disposal Friday. The operation to release 1,500 tons of groundwater contaminated with low-level radiation will be completed on Saturday, according to the government's nuclear safety agency.

The dumping of the tainted water has sparked concern over sea contamination among neighboring countries and strong protests from the domestic fishing industry.

In its operation to prevent a hydrogen explosion at the No. 1 reactor, TEPCO plans to inject nearly 6,000 cubic meters of nitrogen, an inert gas, into the reactor over six days.

The firm and the nuclear agency said they believe the chances are slim that another hydrogen explosion will occur immediately or that high volumes of radioactive substances will be emitted following the injection operation.

But TEPCO notified municipalities near the plant of the possibility of an increase in leaks of radioactive materials. Since the start of the operation, no major changes have been observed in radiation levels in the air, it said.

After the company successfully stopped leakage of highly radioactive water into the sea from a cracked pit Wednesday, it detected a 5-centimeter rise in the level of contaminated water in an underground trench connected to the No. 2 reactor building, from which the tainted water is believed to originate.

To prevent further contamination of the sea from radiation leaks, TEPCO will install iron sheets as well as ''silt fence'' barriers close to the No. 2 reactor water intake and other areas near the plant. The utility will also place 100 tons of sandbags at a breakwater, according to the agency.

A seawater sample taken near the No. 2 reactor water intake on Saturday showed a radioactive iodine-131 concentration of about 7.5 million times the maximum level permitted under law, or about 300,000 becquerels per cubic centimeter.

But TEPCO said the concentration of iodine-131 was sharply lower at around 140,000 times the permitted level in a sample taken Wednesday after the leakage of highly radioactive water stopped.

Meanwhile, Chief Cabinet Secretary Yukio Edano said Thursday the government is considering allowing people who left areas within a 20-kilometer radius of the Fukushima plant to briefly return home and hinted at the possibility of issuing an evacuation order to people in the 20-30 km zone, who are currently advised to remain indoors.

Hidehiko Nishiyama, a spokesman for the nuclear regulatory body, said the agency will carefully examine conditions to allow the evacuees' temporary return with the Nuclear Safety Commission of Japan, a government panel, to ensure their safety.

According to estimates by TEPCO, nuclear fuel rods in the No. 1 reactor core are the most damaged compared with those in the Nos. 2 and 3 reactors. The cooling functions of all three units were lost after a magnitude 9.0 quake and tsunami ravaged the plant on March 11.

The company estimates that 70 percent of the fuel rods in the No. 1 reactor core have been damaged, compared with 30 percent in the No. 2 and 25 percent in the No. 3 reactor cores.

Hydrogen explosions occurred at the No. 1 and No. 3 reactors days after the twin disasters hit the site, blowing away the roofs and upper walls of the two units plus the No. 4 reactor's building.

Nishiyama said past explosions likely occurred due to hydrogen accumulation caused by the reaction of zirconium from melted fuel rods with steam from coolant water.

But there is now concern that hydrogen could accumulate in the No. 1 reactor under a different process involving radiation-induced decomposition of water into hydrogen and oxygen, he added.

The utility has been pouring massive amounts of water into the reactors and their spent nuclear fuel pools as a stopgap measure to cool them down. But the method is causing ''side effects,'' such as the detection of contaminated water in various parts of the nuclear complex and some leakage into the sea.

After releasing the low-level radioactive water from the plant to create room in a storage chamber, which can hold about half of the estimated 60,000 tons of contaminated water at the site, TEPCO will conduct repair work for about a week to ensure the facility can retain highly radioactive water without fear of outside leakage, Nishiyama said.

==Kyodo
  donderdag 7 april 2011 @ 20:13:09 #195
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95183177
'Early signs of recovery' at Fukushima nuke plant in Japan: IAEA
VIENNA, April 7, Kyodo

The International Atomic Energy Agency has noticed ''early signs of recovery'' at the crippled Fukushima Daiichi nuclear plant in Japan despite the serious overall situation, a senior IAEA official said Thursday.

''There are early signs of recovery in some functions such as electrical power and instrumentation,'' Denis Flory, IAEA deputy director general and head of the department of nuclear safety and security, said at a press conference.

Nevertheless the situation at the plant ''remains very serious,'' he added.

According to Flory, two IAEA reactor experts visited the troubled Fukushima plant and exchanged views with Japanese officials concerned.

==Kyodo

Oke vooruit dan...... *O* *O* *O* maar verder... -O-
  donderdag 7 april 2011 @ 20:33:50 #196
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_95184501
wat een zooitje

[ Bericht 94% gewijzigd door THEFXR op 07-04-2011 21:10:05 ]
  donderdag 7 april 2011 @ 21:39:23 #197
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95189822
apart filmpje, arme dieren... :'(
  donderdag 7 april 2011 @ 23:24:17 #198
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95198031
Radioactive materials spread around northern hemisphere in 2 weeks
VIENNA, April 7, Kyodo

Radioactive materials released from Japan's crippled Fukushima Daiichi nuclear power plant had spread around the entire northern hemisphere in the two weeks following the March 11 quake and tsunami disaster, a Vienna-based international nuclear watchdog said Thursday.

The Preparatory Commission for the Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organization said minute traces of radioactive substances spread around the hemisphere by around March 25 after moving across the Pacific Ocean and other places. It said the amounts of such substances were far below levels that could affect human health.

The organization runs 63 monitoring stations around the world, including one in Takasaki, Gunma Prefecture in Japan. The Takasaki station detected radioactive substances on March 12, followed by detection in eastern Russia on March 14 and in the west coast of the United States two days later. The radioactive materials then crossed the Atlantic and reached Iceland on March 22, it said.

According to a simulation by a German research institute, a path of the radioactive materials involved moving from Fukushima to the United States on air currents before they were dispersed from northern Canada to the Arctic Sea to spread around the hemisphere.

==Kyodo
pi_95199638
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 20:33 schreef THEFXR het volgende:
wat een zooitje
nieuws (voor mij) en achtergronden:

quote:
The biggest known tritium leak was at Exelons nuclear reactor at Braidwood, where 3 million gallons of tainted water spilled in 1998 and 2000.
http://www.msnbc.msn.com/id/11996239/ns/us_news-environment/
Zou nu bijna vervallen moeten zijn.

quote:
Nuclear secrecy in context. In the initial hours after the earthquake and tsunami, the Japanese government and Tokyo Electrical Power Company issued statements reporting minor damage at the Fukushima nuclear power plant. In the days that followed, government and industry officials reported the venting of hydrogen gas, but that there was no threat to health. This reassurance of health safety was echoed when hydrogen gas explosions occurred at the power plant.

In fact, the hydrogen released is tritium water vapor, a low-level emitter that can be absorbed in a human body through simply breathing, or by drinking contaminated water.

The assertion that low-level exposure to radiation represents no human threat is an artifact of Cold War-era science that was shaped to meet government and industry needs.
http://unsilentgeneration(...)-release-of-tritium/
Over 12.5 jr zijn we daar weer vanaf.
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
  vrijdag 8 april 2011 @ 00:26:00 #200
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_95200982
Vertel dat die koeien uit dat filmpje maar :{w
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')