een stikstofdeken erop leggen heet dat.quote:Op woensdag 6 april 2011 09:04 schreef Dance99Vv het volgende:
injecting nitrogen to prevent a possible hydrogen explosion from occurring at the No. 1 reactor.
Nu gaan ze dus nitrogen inplaats van hydrogen injecteren, voor meer info over nitrogen,
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen
Eindeloos veel energie opwekken en door kunnen blijven groeien op een planeet die uiteindelijk toch dezelfde grootte blijft en niet spontaan gaat meegroeien. Dat is een utopie.quote:Op woensdag 6 april 2011 12:47 schreef Basp1 het volgende:
Beste again1982, je kunt hier wel stampvoeten dat het risico tot 0 gereduceerd zou moeten worden voor kerncentrales, maar dat is natuurlijk een utopie die nooit of te nimmer waarheid zal worden.
Verder kan moeder natuur zelf perfect omgaan met zo'n kernramp, moeder natuur is gewoon heel hard en wat doden meer of minder dat boeit moeder natuur totaal niet. Als we naar planetaire tijd schalen kijken maakt die vervuiling ook niet uit, ja er is idd een gebied tijdelijk onbewoonbaar, maar dat wordt vanzelf wel weer bewoonbaar ooit, de vraag is dan alleen of de mens als wezen nog op de aarde leven, maar ook dat is allemaal maar relatief.
Durf jij eigenlijk nog wel je bed uit te komen als je weet hoeveel risicos er in het leven wel niet bestaan.
In de intermediar van afgelopen week stond een goed artikel over de risico inschattingen die gebruikt worden. http://www.intermediair.nl/epaper/2011/13/index.html#/30/
die vergelijking gaat niet op.quote:Op woensdag 6 april 2011 12:13 schreef HaerdenC het volgende:
Aangezien de centrales in handen zijn van prive ondernemingen is het ook al zijn jullie het daar niet mee eens ... behoorlijk normaal dat je op zijn minst de investering wil terug verdienen... anders ga je als bedrijf gewoon falliet. En ja je kan daar uren over bomen ... maar als jij morgen een auto koopt die 50.000 euro kost en je gaat daar een lening (lees als investering) voor aan van 5 jaar ... en er blijkt dat je na 3 jaar een nieuw model wil kopen omdat die beter is voor het millieu ... ga je ook niet voor 2 wagens afbetalen ... een wagen kan je nog occassie verkopen ... een kerncentrale niet ... dus dan zou men 2 maal moeten uitgeven voor 1 maal opbrengst. Maakt dat allemaal wat uit aan de situatie ... wel neen en wij kunnen daar met zijn allen nog uren over doorbomen. De reactoren zijn in deep shit dat ziet ieder kind en ... mogelijk zijn ze wel een boodschap voor de toekomst waar andere landen uit leren ...
valt ook wel wat op aan te merken want een blowout op 180 meter diep voor de kust van australie duurde ook ruim een maand voordat het gedicht was.quote:Op woensdag 6 april 2011 06:15 schreef NorthernStar het volgende:
Het is niet eens het risico an sich. Het gaat om de gevolgen. Gevolgen die we niet kunnen beheersen als het misgaat.
Een trein heeft ook risico's. En als hij ontspoort vallen er wellicht doden. Maar hij stopt waar ie van de rails gaat en ploegt niet dagenlang ongecontroleerd en niet te stoppen door het landschap. Nee, je hebt een wrak en je kunt het opruimen en de rails herstellen en vaak dezelfde dag rijden er alweer treinen over hetzelfde spoor.
Dit is meer vergelijkbaar met de ramp in de Golf van Mexico. Een blowout van een oliebron kan gebeuren. Alleen als het op anderhalve kilometer onder water gebeurt hebben we een probleem. Het gaat over de grenzen wat we technisch kunnen met als gevolg de grootste olieramp in de geschiedenis omdat we het maandenlang niet kunnen stoppen.
Juist ja dat vind ik wel een leuke post.quote:Op woensdag 6 april 2011 14:06 schreef kitao het volgende:
@Again82
in dat kader (risico's nemen) vind ik de post van Northernstar erg sterk :
[..]
valt ook wel wat op aan te merken want een blowout op 180 meter diep voor de kust van australie duurde ook ruim een maand voordat het gedicht was.
intussen was heel australie zwart.
maar goed, gaat het niet om, het ging om de "runnaway train" vergelijking die ik verhelderend vond.
namens mij en Rikketik bedankt voor deze post.quote:Op woensdag 6 april 2011 12:52 schreef Dance99Vv het volgende:
A seawater sample taken near the No. 2 reactor water intake on Saturday showed a radioactive iodine-131 concentration of 7.5 million times the maximum level permitted under law, or about 300,000 becquerels per cubic centimeter.
Ok. Dus het is echt ernstig dan toch?quote:Op woensdag 6 april 2011 14:23 schreef Dance99Vv het volgende:
Low-level radioactive water was dumped into the sea to free up space to pool far more highly radioactive water that has flooded the basements of the turbine buildings for nuclear reactors at the plant.
The basements need to be cleared of radioactive water to restore key cooling functions that have been crippled by the devastating earthquake and tsunami on March 11.
==Kyodo
aankomend weekend is er weer een lozing, zie kyodo berichten van vandaagquote:Op woensdag 6 april 2011 14:37 schreef again1928 het volgende:
[..]
Ok. Dus het is echt ernstig dan toch?
Kwestie van tijd voordat het extreem vervuilde water ook weg moet.
De vraag is dan alleen hoeveel volume is er weg gelekt in in wat voor termijn is dit al weer zover gemengd dat het onder de grenswaarde komt te liggen, de oceanen zijn groot en mengen relatief gezien ook snel in de bovenste kilometer.quote:Op woensdag 6 april 2011 14:35 schreef kitao het volgende:
dit betekent dus dat de maximaal wettelijke limiet voor zeewater ligt op circa 40 Bq/kg.
het is vannacht al gemeld maar nog maar eens :quote:Op woensdag 6 april 2011 14:17 schreef Dance99Vv het volgende:
gebrek aan nieuws is er niet maar een gebrek aan daar op in gaan en bespreken....
http://www.postandcourier(...)rmen-fear-radiation/quote:
Fears of radiation contamination prompted India to announce Tuesday that it was halting food imports from Japan.
vindt je het goed dat ik hier niet op reageer , omdat het een andere discussie is....quote:Op woensdag 6 april 2011 15:05 schreef kitao het volgende:
[..]
het is vannacht al gemeld maar nog maar eens :
[..]
http://www.postandcourier(...)rmen-fear-radiation/
wij in europa, totaal niet afhankelijk van japans voer, verhogen gewoon de wettelijke waarden.
hoe kan dit ?
.
ondanks het modereergefrutsel van frutsel begint het dus weer.quote:Op woensdag 6 april 2011 15:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De vraag is dan alleen hoeveel volume is er weg gelekt in in wat voor termijn is dit al weer zover gemengd dat het onder de grenswaarde komt te liggen, de oceanen zijn groot en mengen relatief gezien ook snel in de bovenste kilometer.
Even ter vergelijking die 11.500 ton licht radioactief afval wat ze zomaar lozen, dat is een cubus met zijdes van 22.5 meter. Zou die 11.500 ton zwaar radioactief zijn geweest en met een 1 Km^3 zeewater gemendg zijn zou dat al een verdunnig van een factor 90.000 opleveren. Wanneer ze het een factor 3.000.000 zouden moeten verdunnen heeft de zeewaterkubus zijdes van 3,2 Km
Of te wel niet zomaar alles in bizarre vergelijking proberen te trekken.
Dat is geen feit dat is een moment opname geweest. Verder is het de vraag waar die momentopnamen gemaakt is, als de meting op de plaats van het lek gedaan is is het dus een zoals door mijn bereking wel aangetoond feit dat het heel snel kan verdunnen wat ik alleen maar wil aangeven in normale bewoordingen. Simmu zei dat ze goed was in warmteberekeningen dan zal ze vast ook wel goed zijn in stromings en mengings berekeningen omdat daar toch redelijk wat overlap in zit. Die kan mischien het nog wat verder nuanceren.quote:Op woensdag 6 april 2011 15:13 schreef kitao het volgende:
feit is gewoon dat TER PLAATSE er dus 300 mil Bq/liter zeewater ronddobbert.
dikke shit dus.
dat het verdunt is wel duidelijk.quote:Op woensdag 6 april 2011 15:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is geen feit dat is een moment opname geweest. Verder is het de vraag waar die momentopnamen gemaakt is, als de meting op de plaats van het lek gedaan is is het dus een zoals door mijn bereking wel aangetoond feit dat het heel snel kan verdunnen wat ik alleen maar wil aangeven in normale bewoordingen. Simmu zei dat ze goed was in warmteberekeningen dan zal ze vast ook wel goed zijn in stromings en mengings berekeningen omdat daar toch redelijk wat overlap in zit. Die kan mischien het nog wat verder nuanceren.
ipv dingen te moeten onderstrepen en dik te schrijven en het erger te maken dan het misschien is.
warmte en water gedragen zich idd soortgelijk. overigens ben ik afgestudeerd op warmteoverdracht via stromend waterquote:Op woensdag 6 april 2011 15:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is geen feit dat is een moment opname geweest. Verder is het de vraag waar die momentopnamen gemaakt is, als de meting op de plaats van het lek gedaan is is het dus een zoals door mijn bereking wel aangetoond feit dat het heel snel kan verdunnen wat ik alleen maar wil aangeven in normale bewoordingen. Simmu zei dat ze goed was in warmteberekeningen dan zal ze vast ook wel goed zijn in stromings en mengings berekeningen omdat daar toch redelijk wat overlap in zit. Die kan mischien het nog wat verder nuanceren.
ipv dingen te moeten onderstrepen en dik te schrijven en het erger te maken dan het misschien is.
Hallo, het gaat hier om ioniserende straling veroorzaakt door instabiele atoomkernen.quote:Op woensdag 6 april 2011 15:49 schreef simmu het volgende:
in hoeverre dit zich ophoopt in dingen als slik of visjes hangt erg af van wat voor soort vervuiling er 'in' zit zeg maar. kleinere deeltjes zullen sneller verspreid worden dan grote brokken.
als doemdenker heel wat , heb pie dat filmpje gezien van reactor 3 BOEMquote:Op woensdag 6 april 2011 16:17 schreef kitao het volgende:
[..]
Hallo, het gaat hier om ioniserende straling veroorzaakt door instabiele atoomkernen.
hoeveel grote brokken zie je daarvan voor je ?
valt best wel mee, ik zoek wel een mooi uitlegplaatje voor je, ben er vannacht weer eens mee bezig geweest, hoop enkel dat ik het snel terug kan vinden.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:19 schreef Dance99Vv het volgende:
Gisteren kwam ik ergens deze maateenheid tegen :de Curie (Ci) 1 Ci = 3.7×1010 Bq = 37 GBq
hier de link naar wiki maar het blijft algebrij voor mij.
http://en.wikipedia.org/wiki/Curie
http://www.nirond.be/nederlands/6.3.5_meten_nl.htmlquote:
Meeteenheden
De verschillende meeteenheden die hieronder in detail besproken worden, kunnen verwarrend zijn bij een eerste kennismaking. Daarom eerst deze vergelijking tussen een radioactieve bron, die ioniserende straling uitzendt, en een appelboom waaruit de appels op een persoon vallen.
Het aantal appels dat uit de boom valt, meten we in het kader van radioactiviteit met de Becquerel.
De energie die de appels overbrengen op de persoon, meten we bij radioactiviteit met de Gray. De builen die de appels veroorzaken bij de persoon, meten we bij radioactiviteit met de Sievert.
Mag ik je voorlopig geruststellen, de nederlandse warenautoriteit gebruikt nog de oude standaard en was niet van plan die aan te passen.(vergeef me ik ben de link kwijt)quote:Op woensdag 6 april 2011 16:25 schreef kitao het volgende:
[..]
valt best wel mee, ik zoek wel een mooi uitlegplaatje voor je, ben er vannacht weer eens mee bezig geweest, hoop enkel dat ik het snel terug kan vinden.
Bq geeft de energie per kilo, sievert geeft de impact ervan op het menselijk lichaam.
de currie is begraven inmiddels.
zoals gezegd, in voedsel is ongeveer 1000 Bq/kilo toegestaan.
bij 1 Sievert/uur oftewel 1000mS/uur word je goed accuut ziek.
overigens stapelen de Sievertjes zich op, over een heel jaar mag men slechts een klein gedeelte ervan oplopen.
Maar volgens jou is het water dus radioactief besmet en zijn er geen dragende atomen zoals jodium/ andere afval stoffen die dit veroorzaken waar simmu naar hint. ?quote:Op woensdag 6 april 2011 16:17 schreef kitao het volgende:
Hallo, het gaat hier om ioniserende straling veroorzaakt door instabiele atoomkernen.
Ga dan eerst maar eens je mavo natuurkunde lessen terug halen ipv hier zulke onzin te blijven spuien.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:34 schreef Dance99Vv het volgende:
bedoelt men met dat laatste zinnetje dat als je een appel op je kop krijgt of als je builen krijgt van het eten van die appel
snap zelfs newton niet met zijn rotte appels
![]()
pfoeii, niet zo ingewikkeld doen basp, ik ben niet overal even serieus.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar volgens jou is het water dus radioactief besmet en zijn er geen dragende atomen zoals jodium/ andere afval stoffen die dit veroorzaken waar simmu naar hint. ?
In een medium met een SG van 1 zullen delen met SG wat in de buurt blijft van de SG van het medium natuurlijk makkelijker blijven rondzweven als delen met een SG die een factor 10 hoger is, waarbij dan ook nog de totale grote van de deeltjes uit zullen uitmaken in de bezinksnelheid.
je griept over te weinig informatie maar weet wel heel zeker dat het enkel gaat om ioniserende straling *in* het waterquote:Op woensdag 6 april 2011 16:17 schreef kitao het volgende:
[..]
Basp please, iedereen wil hier wat opsteken, met belachelijk maken komen we niet ver.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ga dan eerst maar eens je mavo natuurkunde lessen terug halen ipv hier zulke onzin te blijven spuien.![]()
Laat een appel van 1 meter op je hoofd vallen en laat een appel van 10 meter op je hoofd vallen, dat bedoelen ze met de energie die dus in de vallende appel komt te zitten.
wat ik weet is dat ze die geigerteller vlak boven het wateroppervlak houden zoals je genoeg heb kunnen zien op diverse foto's.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:47 schreef simmu het volgende:
[..]
je griept over te weinig informatie maar weet wel heel zeker dat het enkel gaat om ioniserende straling *in* het water
Kom op zeg basale natuurkunde kennis mag ik toch wel verwachten als een persoon zich in een discussie over zulke zaken mengt. Zeker als het in de door jou gegeven link al in jip en janneke taal nog verder wordt gesimplificeerd.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:49 schreef kitao het volgende:
[..]
Basp please, iedereen wil hier wat opsteken, met belachelijk maken komen we niet ver.
Er zijn wel meer vervallende producten dan alleen jodium (welke jodium heb je het over, want daar zijn er al verschillende van) , pak het plotium er maar eens bij, daar wordt je nog minder blij van dan het jodium ivm met de veel langere vervaltijd van plutonium, ipv jodium.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:53 schreef kitao het volgende:
[..]
wat ik weet is dat ze die geigerteller vlak boven het wateroppervlak houden zoals je genoeg heb kunnen zien op diverse foto's.
dus tenzij er hele brokken jodium uit die verrotte reactor glippen lijkt het me meer aannemelijk dat het om enkele nanogrammen gaat.
overigens, jij bent de afgestudeerde hier, om 300 miljoen Bq/liter Jodium in zeewater te meten hoeveel gram Jodium heb je daar voor nodig ?
ik heb ook mavo-natuurkune en wat extra's maar stralingseenheden en de meting ervan ben ik ook niet veel tegengekomen.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kom op zeg basale natuurkunde kennis mag ik toch wel verwachten als een persoon zich in een discussie over zulke zaken mengt. Zeker als het in de door jou gegeven link al in jip en janneke taal nog verder wordt gesimplificeerd.
En wat opsteken doe je door naar school te gaan, een studie te volgen, serieuze bronnen na te lezen maar niet door hier op fok maar alle links te willen geloven. En ja door de hoeveelheid links verliezen sommige mensen het overzicht maar dan moet je weer terug keren naar de basis om weer opnieuw beginnen maar niet hier je in zulke discussies gaan mengen en er ook nog een mening die op lucht gebaseerd is er op na te gaan houden.
dat weet ik ook wel, het gaat om Iodine-131quote:Op woensdag 6 april 2011 17:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er zijn wel meer vervallende producten dan alleen jodium (welke jodium heb je het over, want daar zijn er al verschillende van) , pak het plotium er maar eens bij, daar wordt je nog minder blij van dan het jodium ivm met de veel langere vervaltijd van plutonium, ipv jodium.
Dus deze berekening is sowieso met alleen een BQ meting niet eens goed te maken, je zult moeten achterhalen wat de samenstelling is van de rotzooi in het water om de samenstelling en het afbraak/oplos model te kunnen opstellen.
iodine-131quote:Op woensdag 6 april 2011 17:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er zijn wel meer vervallende producten dan alleen jodium (welke jodium heb je het over, want daar zijn er al verschillende van)
volgens mij was ik toch vrij duidelijk over dat ik zeker geen atoomfysicus benquote:Op woensdag 6 april 2011 16:53 schreef kitao het volgende:
[..]
wat ik weet is dat ze die geigerteller vlak boven het wateroppervlak houden zoals je genoeg heb kunnen zien op diverse foto's.
dus tenzij er hele brokken jodium uit die verrotte reactor glippen lijkt het me meer aannemelijk dat het om enkele nanogrammen gaat.
overigens, jij bent de afgestudeerde hier, om 300 miljoen Bq/liter Jodium in zeewater te meten hoeveel gram Jodium heb je daar voor nodig ?
Dat is makkelijk gezegd vanuit je luie stoel met internet voor je neus. Ben je wel eens in Indonesië geweest ? Ze zien het verhaal daar heel anders.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:14 schreef again1928 het volgende:
...
Nee maar we gaan wel door, onder het motto "we hebben geen alternatief".
Jawel, gewoon niet bouwen. Bouwen is geen alternatief. Niet bouwen, dat is de oplossing.
Tot dat je een alternatief hebt. Zit maar eens op de blaren.
klikkerdeklik en dit klikt niet :quote:Op woensdag 6 april 2011 17:20 schreef simmu het volgende:
wat ik wel heb is een verouderde doch heldere uitleg. hij's lang en voor leken nog best lastig maar wel een stuk helderderder dan wat ik tot nu toe tegengekomen ben: klikkerdeklik!
tnx for nothingquote:Server Error in '/Search' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
The resource cannot be found.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |