Minder als nog wel.quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:55 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
al heeftie er 10, zonder diploma levert hij mindert op als met diploma.
Touché, i'll grant you thatquote:Op dinsdag 5 april 2011 17:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vind het best dat je bijdehand doet maar doe dat alsjeblieft wel in correct Nederlands, zo moeilijk is het vervoegen in de tegenwoordige tijd niet.
Daarmee kan niet blijven studeren tegen ongeveer 1800 per jaar.quote:
Waarom denk jij dat het soort opleiding van enige belang is?quote:Op dinsdag 5 april 2011 21:14 schreef eriksd het volgende:
[..]
Minder als nog wel.
Ook als hij na 10x tot de conclusie komt dat het vrijetijdsmanagement moet worden?
Waarom zou het niet van belang zijn? Alsof een hogere opleiding per definitie winst voor de samenleving/overheid/belastingbetaler betekent.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:09 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat het soort opleiding van enige belang is?
Eén ding is zeker, de studies die de meeste winst opleveren (lees: de moeilijke studies), worden het hardst gestraft met zo'n langstudeerboete. Het stimuleert om een pretpakket te kiezen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom zou het niet van belang zijn? Alsof een hogere opleiding per definitie winst voor de samenleving/overheid/belastingbetaler betekent.
De meeste winst opleveren?quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:24 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Eén ding is zeker, de studies die de meeste winst opleveren (lees: de moeilijke studies), worden het hardst gestraft met zo'n langstudeerboete. Het stimuleert om een pretpakket te kiezen.
Die studies hebben alleen bestaansrecht als er een florerende industrie achter zit.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:25 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
De meeste winst opleveren?
In termen van belastinginkomsten zijn denk ik studies als economie / bedrijfskunde / rechten het meeste winstgevend, in die hoek worden de hoogste salarissen verdiend.
We spreken hier niet over achterliggende krachten, maar beredeneren "winst" puur uit het perspectief van de belastinginkomsten van de overheid.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:30 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Die studies hebben alleen bestaansrecht als er een florerende industrie achter zit.
En waar is de laatste tijd het grootste gebrek aan?quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:32 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
We spreken hier niet over achterliggende krachten, maar beredeneren "winst" puur uit het perspectief van de belastinginkomsten van de overheid.
De tendens is duidelijk.
En voordat alle beta's weer enorm beginnen te janken, we hebben elkaar allemaal nodig. Zonder advocaten ga je juridisch op je bek, zonder bedrijfskundigen raak je je producten niet kwijt, en zonder beta's geen innovatie.
Nu kan ik niet voor Nederland spreken, maar een recentelijk gesprek met een oud professor (Chemie, zeg maar scheikunde) van een Duitse universiteit heeft mijn beeld toch behoorlijk bijgesteld. Ondanks dat je vanuit het Duitse bedrijfsleven hoort dat er een gebrek aan beta's is stelde zij dat ze een heel stel beta's kent die geen baan kunnen krijgen omdat er domweg niet zoveel behoefte aan is.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:36 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
En waar is de laatste tijd het grootste gebrek aan?
Juist, beta's.
Precies, en dat is ook de reden waarom Chinesen hun kinderen bij voorkeur naar Europese business-schools sturen, want daar hebben ze geen behoefte aan.quote:Straks zitten we met een land vol bedrijfskundigen en economen, en dan komen we er ineens achter dat ze in China ook kunnen innoveren, en dat ze daar die bedrijfskundigen en economen helemaal niet nodig hebben.
No offends, maar juist de beta's heb je niet meer nodig als je het vanuit dit perspectief bekijkt. Je ziet nu ook al dat IT projecten en chemie naar China en India worden geoutsourced(spellingquote:Op dinsdag 5 april 2011 22:36 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
En waar is de laatste tijd het grootste gebrek aan?
Juist, beta's.
Straks zitten we met een land vol bedrijfskundigen en economen, en dan komen we er ineens achter dat ze in China ook kunnen innoveren, en dat ze daar die bedrijfskundigen en economen helemaal niet nodig hebben.
De productie ja, het ongeschoolde werk. Niet de ontwikkeling.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:57 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
No offends, maar juist de beta's heb je niet meer nodig als je het vanuit dit perspectief bekijkt. Je ziet nu ook al dat IT projecten en chemie naar China en India worden geoutsourced(spelling).
De enige reden dat mensen het niet outsourcen is omdat de communicatie vaak nogal stroef loopt en je als klant het menselijk contact mist. (En de kwaliteit is/was niet altijd even sterk, maar dat is sterk verbetert de laatste jaren.)
Waarom niet de ontwikkeling? Een Chinese beta student is tenslotte niet minder innovatief als een Nederlandse..quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:00 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
De productie ja, het ongeschoolde werk. Niet de ontwikkeling.
Als je het vanuit puur bedrijfskundig perspectief bekijkt zouden daar in de toekomst juist kansen liggen. Beta's in Azie zijn immers goedkoper, dus kan R&D daar goedkoper worden gedaan dan hier in Europa. En daar zitten ze ook met enorm goed opgeleide mensen die momenteel veel technologie getransfereerd krijgen vanuit westerse bedrijven die daar zitten.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:00 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
De productie ja, het ongeschoolde werk. Niet de ontwikkeling.
Ja en hoe zou dat niet kloppen? hoger opgeleide mensen zijn slimmer, leven langer, zijn minder ziek, zijn rijker, maken hun kinderen slimmer etc.etc.etc. hoezo is dat niet goed voor een maatschappij?quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom zou het niet van belang zijn? Alsof een hogere opleiding per definitie winst voor de samenleving/overheid/belastingbetaler betekent.
En precies daarom is het van zo een groot belang dat hier een grote focus ligt op toegankelijk onderwijs voor de burgers, om concurrerend te kunnen blijven, nu en vooral in de toekomst.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:04 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Wat let Airbus om over 10 / 15 jaar niet onderdelen van hun vliegtuigen daar te laten ontwerpen, tegen lagere kosten dan hier?
Ik denk aan de volgende truucjes:quote:Ik zit ondertussen toch eens een constructie te bedenken waardoor je dit hele gebeuren kan laten vastlopen/vertragen. Ben er alleen nog niet uit
Ik denk dat 23 mei bepaald wordt ofdat het wetsvoorstel ofwel bij voorbaat kansloos is ofwel al dan niet geamendeerd wordt aangenomen. Als de kleine partijtjes het verschil kunnen maken dan zal het laatste het geval zijn, anders het eerste. Een interessante vraag is nog voor mij ofdat er bij de gedoogcoalitiepartijen voldoende dissidenten zijn, met name bij het CDA zou het mij niet verbazen als een deel van die senatoren tegen zo'n wetsvoorstel zou stemmen aangezien veel CDA'ers van mening zijn dat het CDA stemmen heeft verloren doordat het te rechts is geworden (naar de smaak van de achterban).quote:Vooralsnog zie ik het afhangen van 23 mei, met name als het gaat om een overgangsregeling. Uiteindelijk zal het er wel doorkomen.
Dat is precies mijn punt. Tot nu toe is het vooral de productie wat naar China gaat, maar als hier de beta-studies met zo'n botte bijl omzeep geholpen gaan worden (wat ze worden, het college van bestuur van de TU Delft heeft al aangegeven alle normen drastisch te gaan verlagen zodra de langstudeerboete een feit wordt), dan gaat dat inderdaad wel gebeuren, en raakt Nederland een heel waardevol stuk industrie kwijt.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:03 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Waarom niet de ontwikkeling? Een Chinese beta student is tenslotte niet minder innovatief als een Nederlandse..
Jouw visie heerste vroeger ook over Japan, ze bleken echter juist een bron van innovatie te zijn. (Toyota bijvoorbeeld, just-in-time delivery).
Naarmate China welvarender wordt stijgen de loonkosten daar, uiteindelijk zullen we weer op een equilibrium uitkomen maar dat kan natuurlijk wel enkele decennia duren.quote:Als je het vanuit puur bedrijfskundig perspectief bekijkt zouden daar in de toekomst juist kansen liggen. Beta's in Azie zijn immers goedkoper, dus kan R&D daar goedkoper worden gedaan dan hier in Europa. En daar zitten ze ook met enorm goed opgeleide mensen die momenteel veel technologie getransfereerd krijgen vanuit westerse bedrijven die daar zitten.
Airbus bouwt momenteel al vliegtuigen in China en de Chinezen daar worden gaandeweg bekend met de technologie. Wat let Airbus om over 10 / 15 jaar niet onderdelen van hun vliegtuigen daar te laten ontwerpen, tegen lagere kosten dan hier?
Een belangrijk aspect van MBA-opleidingen, waarschijnlijk zelfs de belangrijkste motivatie om die ergens te volgen, is het netwerken. Daarom stuurde IMEC (grootste nanotechnologie-R&D-bedrijf in Europa) bijv. haar ingenieurs die in het managementtraject zaten naar Stanford University voor een MBA-opleiding.quote:Precies, en dat is ook de reden waarom Chinesen hun kinderen bij voorkeur naar Europese business-schools sturen, want daar hebben ze geen behoefte aan.
neequote:Ik heb 4,5 jaar over mijn BA gedaan, diploma behaald in jan. 2010. Kan ik dan alsnog een boete krijgen voor dat halve jaar?
Kloptquote:Maar nu las ik in de OP dat er wordt geteld vanaf 30 sept. Ik stond afgelopen 30 sept. ingeschreven, en betekent het nu dat als ik nu 30 sept weer sta ingeschreven dat ik volgens de nieuwe regel 2 jaar over mijn master doe?
Nee, je mag 2 jaar over een master doen. Bij inschrijving in september 2011 heb je pas 1 jaar gebruikt.quote:En stel dat dit zo is, en ik studeer in oktober af, moet ik dan de gehele boete betalen? of bijv. maar 1/12 hiervan?
ik ben zelf best in staat het aantal jaren te tellen, maar ik vroeg dus of het tellen begint bij de werkelijke datum dat ik ben begonnen (1 feb.) of bij de pijldatum (30 sept), wijsneus.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:16 schreef dotCommunism het volgende:
Ik blijf me verbazen over het feit dat mensen een master doen en toch niet in staat zijn zelf het aantal jaren dat ze ingeschreven staan te tellen.
ja, die gaat ook voor jou gelden.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:20 schreef Pipo1234 het volgende:
Ik heb trouwens ook een leuke vraag hierover. Ik ben afgelopen jaar gestopt met een HBO-studie, aangezien het totaal niet bij me paste. Ik heb voornemens om in september te gaan beginnen aan een universitaire studie, echter weet ik niet of deze regelgeving voor mij gaat gelden of dat ik weer opnieuw mag gaan tellen.
Haha. Ja ik vermoed het ook wel. Lullige is dat ik niet op de hoogte was van die wetgeving toen ik stopte met mijn studie. Maargoed, je kiest er ook niet voor om een verkeerde keus te maken.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:20 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ja, die gaat ook voor jou gelden.
Ik weet het ook niet. Ik volg sinds september 2008 master vakken en sta vanaf die tijd als zowel bachelor en master student ingeschreven. In juni 2009 heb ik m'n laatste bachelorvak gehaald, ergens in oktober 2009 is m'n bachelor aanvraag goedgekeurd. Vanaf wanneer ben ik master student?quote:Op woensdag 6 april 2011 11:16 schreef dotCommunism het volgende:
Ik blijf me verbazen over het feit dat mensen een master doen en toch niet in staat zijn zelf het aantal jaren dat ze ingeschreven staan te tellen.
Daar zit ik nu ook op de bidden. Kijkend naar de kwestie van het Elektronisch Patiënten Dossier kan het mogelijk nog eens sneuvelen. Maar iets zegt me dat de regeringspartijen en gedoogpartij nogal strikt zijn op dit punt en het er willens en wetens door willen drukken.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bovendien schijnen sommige senatoren (Eerste Kamerleden) nogal eigenwijs te zijn. Denk aan "de nacht van Wiegel".
Jij stond ingeschreven voor een master op 30 september 2008, 30 september 2009, 30 september 2010, dus je bent al 3 jaar masterstudent.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:25 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet. Ik volg sinds september 2008 master vakken en sta vanaf die tijd als zowel bachelor en master student ingeschreven. In juni 2009 heb ik m'n laatste bachelorvak gehaald, ergens in oktober 2009 is m'n bachelor aanvraag goedgekeurd. Vanaf wanneer ben ik master student?
Wut? Dat is helemaal krom. Op 20 sept 2008 was ik net een maar dagen als master student ingeschreven, maar dat telt als jaar 1? Sept 2011 ben ik volgens de wet dan 4 jaar ingeschreven als master.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:51 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Jij stond ingeschreven voor een master op 30 september 2008, 30 september 2009, 30 september 2010, dus je bent al 3 jaar masterstudent.
Nee, je betaalt maar 1x (verhoogd) wettelijk collegegeld.quote:Op woensdag 6 april 2011 12:03 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Maar op deze manier kunnen mensen dus een dubbele langstudeerboete krijgen, doordat ze als master en bachelor tegelijk ingeschreven staan?
Ja dat is eigenlijk weer logisch, je betaalt natuurlijk ook maar een keer normaal collegegeld.quote:Op woensdag 6 april 2011 12:05 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee, je betaalt maar 1x (verhoogd) wettelijk collegegeld.
Als jij voor september je diploma haalt dan kom je niet met deze regeling in aanraking.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:41 schreef Helpmefok het volgende:
Lastige vraag:
Stond 4 jaar lang op universiteit ingeschreven. Vanaf jaar 2 ook op hogeschool (deeltijd)
Volgend jaar wordt mijn VIJFDE studiejaar en precies in dit jaar haal ik mijn HBO diploma (deeltijd). Resultaat: 4 jaar HBO + 1 jaar vertraging = geen boete?
Of zie ik dit verkeerd?
Volgens het wetsvoorstel wel. Dat gaat puur om die 30 september (je bedoelde 30 i.p.v. 20 september neem ik aan?).quote:Op woensdag 6 april 2011 12:03 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Wut? Dat is helemaal krom. Op 20 sept 2008 was ik net een maar dagen als master student ingeschreven, maar dat telt als jaar 1?
Yep. Lekker krom. Naja ik hoop in september klaar te zijn, maar het gaat wel heel krap worden.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Volgens het wetsvoorstel wel. Dat gaat puur om die 30 september (je bedoelde 30 i.p.v. 20 september neem ik aan?).
yupquote:Op woensdag 6 april 2011 14:06 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Yep. Lekker krom. Naja ik hoop in september klaar te zijn, maar het gaat wel heel krap worden.Als ze het op zo'n manier bekijken, is het dan wel zeker dat je bij een maand te lang studeren ook maar 1/12 betaalt?
Maar ik ben pas volgend jaar juni klaar en kom er dus wel mee in aanraking. Enig idee hoe het dan zit?quote:Op woensdag 6 april 2011 13:55 schreef GlowMouse het volgende:
Als jij voor september je diploma haalt dan kom je niet met deze regeling in aanraking.
dan kom je dus 'in aanmerking', oftewel: je bent de lulquote:Op woensdag 6 april 2011 15:59 schreef Helpmefok het volgende:
[..]
Maar ik ben pas volgend jaar juni klaar en kom er dus wel mee in aanraking. Enig idee hoe het dan zit?
Maar hbo wel dit jaar in augustus klaar? of universiteit dit jaar klaar?dit schiet niet op, zie de topicpointer.quote:Op woensdag 6 april 2011 15:59 schreef Helpmefok het volgende:
[..]
Maar ik ben pas volgend jaar juni klaar en kom er dus wel mee in aanraking. Enig idee hoe het dan zit?
En dus ook geen 'langstudeerdersboete'?quote:Op woensdag 6 april 2011 17:12 schreef GlowMouse het volgende:
Bij een tweede bachelor betaal je instellingscollegegeld. Op http://www.eur.nl/essc/in(...)1_2012/terminologie/ staan de details; ik kom voor jouw situatie op ¤ 6.853. Het is dus goedkoper om het halen van je hbo-diploma uit te stellen.je krijgt geen boete, een tweede studie binnen de gezondheidszorg blijft goedkoop.
Natuurlijk niet, je hebt je vorige studie toch afgerond...quote:Op woensdag 6 april 2011 17:39 schreef Helpmefok het volgende:
[..]
En dus ook geen 'langstudeerdersboete'?
Met deze regeling erbij is die boete al wat dragelijkerquote:Meerderheid Kamer voor collegegeldvrij besturen
Uitgegeven: 6 april 2011 14:43
Laatst gewijzigd: 6 april 2011 16:33
DEN HAAG - In de Tweede Kamer tekent zich een meerderheid af om studenten die een jaar uittrekken voor een bestuursfunctie bij bijvoorbeeld een studie- of studentenvereniging te ontzien bij de langstudeerdersregeling.
© ANP
In de plannen van staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) mogen studenten maximaal een jaar vertraging oplopen bij hun studie, daarna moeten ze drieduizend euro per jaar extra gaan betalen.
Tot nu toe weigerde Zijlstra een regeling te treffen voor de ongeveer duizend studenten die elk jaar een fulltime bestuursjaar doen, maar zijn eigen VVD in de Tweede Kamer hamert hier wel op.
Kamerlid Anne-Wil Lucas-Smeerdijk (VVD) noemt het een 'onbedoeld neveneffect' van de langstudeerdersregeling dat studenten die een bestuursjaar bij een vereniging of medezeggenschapsraad doen geen ruimte meer hebben om studievertraging op te lopen.
Lenen
Ze wil dat studenten zich een jaar kunnen uitschrijven voor colleges, maar in die tijd wel gebruik kunnen maken van het zogeheten profileringsfonds van de universiteit of hogeschool of anders geld kunnen lenen via het sociaal leenstelsel.
"Op deze manier kost deze maatregel de overheid niks, omdat studenten die geen collegegeld betalen ook niet gesubsidieerd hoeven te worden voor hun collegegeld."
D66 en de studentenorganisaties ISO en LKvV hebben een vergelijkbaar voorstel gedaan, zonder dat de bestuurders moeten gaan lenen. De PvdA heeft woensdag aan NU.nl laten weten dit voorstel te zullen steunen.
Profsport
Kamerlid Van der Ham (D66) ziet het liefst dat ook studenten die aan profsport doen, of om een andere studiegerelateerde reden extra tijd nodig hebben, een uitzonderingspositie krijgen.
GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver zegt niet tegen het collegegeldvrij besturen te zijn, maar ziet het liefst dat ook deeltijdbestuurders kans maken op een regeling. "Dat is toch de grootste groep", aldus Klaver.
Onhaalbaar
Harm Beertema (PVV) acht uitzonderingsposities onhaalbaar, omdat ze dan voor iedere student die om een goede reden zijn studie zou willen onderbreken zouden moeten gelden.
"Waarom alleen aan studenten die willen besturen en niet aan studenten die bijvoorbeeld een jaar aan een scienceproject in binnen- of buitenland willen werken? Of een jaar willen onderbreken om iets anders nuttigs voor zichzelf of samenleving willen doen?", stelt Beertema.
"Als we al uitzonderingen maken, dan generiek. Iedereen kan dan een pauze inlassen waarin de studie in de sluimerstand gaat en niet doortelt. Om alle goede redenen."
Meerderheid
Met de steun van de PvdA is er een meerderheid in de Tweede Kamer voor collegegeldvrij besturen. In welke vorm zal later moeten blijken.
Woensdagmiddag debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Zijlstra over de studiefinanciering. Volgende week wordt de langstudeerdersregeling behandeld.
Het is gewoon een manier om uit de groep met klagers de bestvertegenwoordigden gelijk te geven.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:02 schreef MaxC het volgende:
[..]
Met deze regeling erbij is die boete al wat dragelijker
Dragelijker als in hoe een schop in je knieschijf wat dragelijker is dan een schop in je ballen ja.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:02 schreef MaxC het volgende:
[..]
Met deze regeling erbij is die boete al wat dragelijker
Misschien voeren ze een compensatiemaatregel in voor mensen die in het verleden een bestuur hebben gedaan?quote:Op woensdag 6 april 2011 18:12 schreef Merkie het volgende:
Dat verandert er niks aan dat mensen die in het verleden een bestuur hebben gedaan nu nog steeds de lul zijn. Dat is toch waar de grote weerstand vandaan komt, dat het ook met terugwerkende kracht ingevoerd gaat worden. De rest is allemaal geneuzel in de marge.
Dus een HBO student die UITBLINKT in zijn kunnen en alle jaren met zeer hoge cijfers doorloopt.... heeft niet meer de mogelijkheid om zonder een enorme lening een Master te gaan doen?quote:
Nou niet verbaasd gaan zitten doen, dat Zijlstra alleen geld wil ophalen en niet een "probleem" wil oplossen of het systeem "eerlijker" wil maken zou wel duidelijk mogen zijn.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:35 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Dus een HBO student die UITBLINKT in zijn kunnen en alle jaren met zeer hoge cijfers doorloopt.... heeft niet meer de mogelijkheid om zonder een enorme lening een Master te gaan doen?
Dat zou toch werkelijk waar te gek voor woorden zijn?
okquote:Op woensdag 6 april 2011 18:36 schreef GlowMouse het volgende:
Het collegegeld blijft bij jou nog 2 jaar laag bij een tweejarige master. Bij een tweejarige master heb je nog recht op 1 jaar stufi/OV, daarna niet meer.
Bedenk wel dat je vanaf collegejaar 2012-2013 helemaal geen stufi en OV voor de master krijgt, ongeacht of je nou vertraging hebt of nietquote:Op woensdag 6 april 2011 18:38 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
ok![]()
Dat was voor mij even belangrijk om te weten.
Een goede vriend van mij wil namelijk heel graag overstappen naar een Master wanneer hij straks klaar is met zijn HBO studie. En dat hij dan eventueel geen stufi meer zou krijgen is nog te overzien.... maar als hij dan 9000 euro per jaar moest gaan betalen waren zijn kansen verkeken.
hmmm, fijn. dan valt hij dus buiten de boot.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:45 schreef MaxC het volgende:
[..]
Bedenk wel dat je vanaf collegejaar 2012-2013 helemaal geen stufi en OV voor de master krijgt, ongeacht of je nou vertraging hebt of niet
Precies. Met redelijkheid en rechtvaardigheid heeft het allemaal niks te maken.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:07 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het is gewoon een manier om uit de groep met klagers de bestvertegenwoordigden gelijk te geven.
Voor de master is het sowieso gewoon ¤1731 collegegeld, maar je moet even uitzoeken hoe dat met het schakeljaar zit. Eerder in dit topic was daar ook geen duidelijkheid over. Twee opties, voor zover ik het snap:quote:Op woensdag 6 april 2011 18:47 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
hmmm, fijn. dan valt hij dus buiten de boot.
Maar hij hoeft gelukkig niet plotseling 9000 euro per jaar te gaan betalen, zoals door sommigen verkondigd werd.
en zodoende te trachten het gewicht van het restant van de klagers af te doen nemen om de kans te vergroten de boete erdoor te drukken?quote:Het is gewoon een manier om uit de groep met klagers de bestvertegenwoordigden gelijk te geven.
Wat een onzin, je kunt nog steeds studeren en anders lenen. Dat je kansen na je 30ste kleiner worden, mag geen verrassing heten. Ik heb mensen van 60 zien studeren; moeten we die nou echt sponsoren?quote:Op woensdag 6 april 2011 20:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het beschavingsniveau van een volk meet je door te bekijken hoe een volk met de zwaksten in de samenleving omgaat, blijkbaar is het beschavingsniveau van het Nederlandse volk flink gedaald.
Nee, de zwaksten wordt de kans ontnomen om zichzelf te ontplooien.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:18 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Wat een onzin, je kunt nog steeds studeren en anders lenen. Dat je kansen na je 30ste kleiner worden, mag geen verrassing heten. Ik heb mensen van 60 zien studeren; moeten we die nou echt sponsoren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |