In de trein ben je nooit alleen.quote:Op maandag 4 april 2011 12:19 schreef Socios het volgende:
Goed topic. Toevallig had ik gisteren nog een topic geopend over liedjes die gaan over alleen zijn...
Liedjes over alleen zijn
Laten we eerst eens vaststellen wat eenzaamheid is? Iedereen ervaart dat op een andere manier. Ik heb wel eens van die weekenden dat ik bewust contact ontloop, de telefoon uitzet en dingen voor mezelf doe. De een zal zeggen wat eenzaam, ik vind het af en toe erg lekker.quote:Op maandag 4 april 2011 12:35 schreef Maanvis het volgende:
Anyway, ik voel me ook soms alleen maar eigenlijk is dat bullshit want ik zie mijn familie 2x per week en ga ieder weekend volop stappen met vrienden.
Inderdaad, zelfs in een liefhebbende vriendenkring kan je je ook erg eenzaam voelen. En dat is wel minder als je met vrienden bent natuurlijk, maar als je aan het eind van de dag alleen thuis komt en voor jezelf moet koken en alleen gaat slapen, dan kan je toch wel eenzaamheid ervaren. Vooral als je vriendenkring uit stelletjes bestaatquote:Op maandag 4 april 2011 12:38 schreef keste010 het volgende:
Interessant. Nou ja, gaat uiteindelijk om het gevoel natuurlijk. Kan het bijvoorbeeld ook zo zijn dat je een enorme lading vrienden en vriendinnen hebt waarvan je er iedere dag wel minstens 1 ziet, maar je jezelf toch eenzaam voelt omdat je geen relatie hebt? Mijn inziens wel...
en toch zijn het synoniemen van elkaar. GEK HEquote:Op maandag 4 april 2011 12:45 schreef Gary_Oak het volgende:
"Alleen" en "eenzaam" zijn twee hele verschillende dingen.
Oh gut ik raakte de E eerder aan dan de I.quote:Op maandag 4 april 2011 12:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
'en c.s.'
'soweiso'
taalpuristenparadijs
Volgens mij was het laatst in een of ander programma dat toen ze het over extreme eenzaamheid hadden ging het over (voornamelijk ouderen) die weken lang (op de boodschappen na) geen enkel ander contact hadden. Extreme eenzaamheid is dus niet iets wat de meesten van ons zullen ervaren, op de leeftijd < 40 zou je in de meeste gevallen een dagindeling moeten hebben, door werk, school etc, dat je altijd even onder de mensen bent.quote:Op maandag 4 april 2011 12:45 schreef Gary_Oak het volgende:
quote:Op maandag 4 april 2011 12:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
en toch zijn het synoniemen van elkaar. GEK HE
Nou, ik ben vaak alleen, maar dat betekent niet dat ik me eenzaam voel. Eenzaam ben je volgens mij pas als je het gevoel hebt dat er niemand is die om je geeft.quote:Op maandag 4 april 2011 12:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij was het laatst in een of ander programma dat toen ze het over extreme eenzaamheid hadden ging het over (voornamelijk ouderen) die weken lang (op de boodschappen na) geen enkel ander contact hadden. Extreme eenzaamheid is dus niet iets wat de meesten van ons zullen ervaren, op de leeftijd < 40 zou je in de meeste gevallen een dagindeling moeten hebben, door werk, school etc, dat je altijd even onder de mensen bent.
Eenzaam ben je als je alleen bent, wat je er zelf in je hoofd van maakt (de negatieve connotatie die je wel bij eenzaam maar niet bij alleen hebt) is niet van belang voor de betekenis van het woord eenzaam.quote:Op maandag 4 april 2011 12:53 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
[..]
Nou, ik ben vaak alleen, maar dat betekent niet dat ik me eenzaam voel. Eenzaam ben je volgens mij pas als je het gevoel hebt dat er niemand is die om je geeft.
1. 'Alleen zijn' is niets meer dan een plaatsbepaling. Iemand staat "alleen in de tram" of "loopt alleen op straat."quote:Op maandag 4 april 2011 12:45 schreef Gary_Oak het volgende:
Maar als je alleen bent, betekent dat niet meteen dat je dan ook eenzaam bent, dat is mijn punt.quote:Op maandag 4 april 2011 12:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Eenzaam ben je als je alleen bent, wat je er zelf in je hoofd van maakt (de negatieve connotatie die je wel bij eenzaam maar niet bij alleen hebt) is niet van belang voor de betekenis van het woord eenzaam.
En dit inderdaad.quote:Op maandag 4 april 2011 13:01 schreef stbabylon het volgende:
[..]
1. 'Alleen zijn' is niets meer dan een plaatsbepaling. Iemand staat "alleen in de tram" of "loopt alleen op straat."
2. "Eenzaam" is een gevoel. Iemand kan zich eenzaam voelen, maar hoeft dit niet te zijn. Je kan je vaak zelfs eenzamer voelen als je niet alleen bent, als er dus anderen om je heen zijn.
"Alleen zijn" is dus als plaatsbepaling en "eenzaam" drukt een (negatief) gevoel/emotie uit.
in de vandale is het synoniem aan elkaar.quote:Op maandag 4 april 2011 13:01 schreef stbabylon het volgende:
[..]
1. 'Alleen zijn' is niets meer dan een plaatsbepaling. Iemand staat "alleen in de tram" of "loopt alleen op straat."
2. "Eenzaam" is een gevoel. Iemand kan zich eenzaam voelen, maar hoeft dit niet te zijn. Je kan je vaak zelfs eenzamer voelen als je niet alleen bent, als er dus anderen om je heen zijn.
"Alleen zijn" is dus als plaatsbepaling en "eenzaam" drukt een (negatief) gevoel/emotie uit.
Taalkundig misschien wel ja.quote:Op maandag 4 april 2011 13:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
in de vandale is het synoniem aan elkaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |