En waarom zou Aton dat niet zijn? Bij mijn idee doet hij dat wel regelmatig. Hij heeft nog steeds niet mijn oorspronkele vraag beantwoord wat mijn kerkelijke achtergrond er toe doet?quote:Op maandag 4 april 2011 16:08 schreef nostradama het volgende:
Als er al mensen rond de pot draaien dan zal het wel niet Aton zijn hoor. Kijk maar bv. naar je opmerkingen ivm de al of niet volgelingen van de Zeloten van Jezus. Kan je daar nu zelf niet opkomen? Jezus was een groep van de Zeloten en hij had daarin ook volgelingen. Als iemand iets niet goed weet of wilt weten gaat een mens meestal vitten op trivialiteiten in de genre van wat was er nu eerst? , dat is duidelijk he.
Het zou ook wel kunnen " wat-past-er-niet-in-het-plaatje ", maar zeer moeilijk te ontwarren met een gekleurde bril op. En er zijn nog twee mogelijkheden: 1- je houdt je voor de domme of 2- je bent de domme.quote:Op maandag 4 april 2011 15:59 schreef nostradama het volgende:
De Bijbel is niet historisch te lezen maar wel te ontwarren om zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen. En dan vertrek van zaken die het dichts de originele leer benaderd en dat is Matt. Daarom staat het ook als eerste in het NT. Het was ook het populairste evangelie. Maar ook daarin werden zaken verdraaid , toegevoegd en weggelaten en worden zaken vooral verkeerd gelezen of in het daglicht van Paulus geplaatst.
Of... je houdt je voor de domme of je bent de domme. ( schrappen wat niet past. Je mag ook tipex gebruiken, maar niet op het beeldscherm )quote:Op maandag 4 april 2011 16:08 schreef nostradama het volgende:
Als er al mensen rond de pot draaien dan zal het wel niet Aton zijn hoor. Kijk maar bv. naar je opmerkingen ivm de al of niet volgelingen van de Zeloten van Jezus. Kan je daar nu zelf niet opkomen? Jezus was een groep van de Zeloten en hij had daarin ook volgelingen. Als iemand iets niet goed weet of wilt weten gaat een mens meestal vitten op trivialiteiten in de genre van wat was er nu eerst? , dat is duidelijk he.
Met je laatste zin is elke neutrale discussie al uitgesloten. Ik heb zoveel geduld niet als Aton. Ik ga wat spelletjes spelen.quote:Op maandag 4 april 2011 16:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
En waarom zou Aton dat niet zijn? Bij mijn idee doet hij dat wel regelmatig. Hij heeft nog steeds niet mijn oorspronkele vraag beantwoord wat mijn kerkelijke achtergrond er toe doet?
Of Jezus een zeloot was daar zijn we om over te discussieren in dit topic. Tot zover zijn daar nog geen overtuigende argumenten voor opgeworpen, hoogstens gissingen.
Met de beredenatie uit de OP kan je voor elk hystorisch persoon wel een heleboel lachwekkende kanten op.
Is allemaal al gedaan Daniel1976. Laatste wat ik erover gelezen heb is een boek van Herr Prof. dr. Ehrman. Maar natuurlijk geeft dit nog geen antwoord op alle vragen. Vanwaar komt de rest dan weer. En dan weer een boek uitvlooien. Maar de meesten zijn al tevreden met Wiki-basic. :-)quote:Op maandag 4 april 2011 16:10 schreef Daniel1976 het volgende:
Misschien zouden we eens in detail in moeten gaan op exact welke NT passages uit welke bron komen.
Maar dat is wel een monnikenwerk om dat allemaal vers voor vers uit te puzzelen en te documenteren.
Met voldoende onderbouwing is er een heleboel te discussieren, met speculaties kom je nooit tot consensus.quote:Op maandag 4 april 2011 16:40 schreef nostradama het volgende:
[..]
Met je laatste zin is elke neutrale discussie al uitgesloten. Ik heb zoveel geduld niet als Aton. Ik ga wat spelletjes spelen.
Daarom voeren wij ook geen discussie in dit topic op basis van geloof.quote:Op maandag 4 april 2011 16:59 schreef nostradama het volgende:
geloof is speculatie, dus op die basis kan je al nooit een neutrale discussie voeren. Dat is wel duidelijk he.
Overgelezen ?quote:Op maandag 4 april 2011 17:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Daarom voeren wij ook geen discussie in dit topic op basis van geloof.
Ik kan heel goed begrijpen dat Aton stelt dat het nieuwe testament niet waar zou zijn. Maar wat hij echter doet is dit gedeeltelijk wel te gebruiken. Op het moment dat je zaken in de bijbel gaat gebruiken om je argumentatie kracht bij te zetten, kan je ook verwachten dat er vanuit diezelfde bron ook tegenwerpingen worden gehaald. Als hij die wil ontkrachten lijkt het mij wel fatsoenlijk dat hij aangeeft waarom het ene wel op waarheid berust, en het andere niet.
quote:Het zou ook wel kunnen " wat-past-er-niet-in-het-plaatje ", maar zeer moeilijk te ontwarren met een gekleurde bril op. En er zijn nog twee mogelijkheden: 1- je houdt je voor de domme of 2- je bent de domme.
Ja maar het inhoudelijk in een overzichtelijke makkelijk klikbare opmaak op het internet zetten.quote:Op maandag 4 april 2011 16:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Is allemaal al gedaan Daniel1976. Laatste wat ik erover gelezen heb is een boek van Herr Prof. dr. Ehrman. Maar natuurlijk geeft dit nog geen antwoord op alle vragen. Vanwaar komt de rest dan weer. En dan weer een boek uitvlooien. Maar de meesten zijn al tevreden met Wiki-basic. :-)
De Jood die zijn meester heeft verraden, waarvan de geslachtslijst zelf op Juda teruggaat. Het is me wat.quote:Op maandag 4 april 2011 07:47 schreef ATON het volgende:
[..]
Heeft hier iemand enig idee hoeveel miljoen slachtoffers dit verzinseltje reeds gekost heeft ? Enig idee ??? Dit is niet geschreven door een nazi, maar door een evangelist. Hierin krijgen de Joden de schuld aan Jezus' terechtstelling. Voor de christenen de zoon van god, hun groot idool.
O wacht, dit is nog een schattig versje:
[..]
Toveren ze zowat vijf voor twaalf nog een ' apostel ' uit hun hoed met de naam Judas. Waarom niet gelijk Judeas of simpelweg Jood ? De jood die zijn meester heeft verraden. Klootzakken he, die joden.
Verwerp je ook alle resultaten van de wetenschap ATON, omdat zonder die wetenschap nooit allerlei noodlottig wapentuig en atoombommen geproduceerd hadden kunnen worden?quote:En alleen reeds om deze godver.. leugens zou men deze verzen moeten schrappen uit dat boek. Dit is puur anti-semitisme en rassenhaat. "O maar, dit waren niet alle joden" zeggen sommigen. Die Hem net ervoor in grote getale binnenhaalden als hun messias, dat waren andere joden. Wel, bij zulk een clubje sluit ik me nooit aan.
Je geeft weer eens een heel eenzijdige voorstelling van zaken, ATON.quote:Op maandag 4 april 2011 13:25 schreef ATON het volgende:
Murvgeslagen:
[..]
Kijk, dat is nu eens een goede vraag zie. Eigenlijk een kernvraag !
We moeten ons eerst de vraag stellen; Wie waren de volgelingen van Jezus ( de historische )?
Zoals we kunnen zien in Matt.5 : 17-19 , kwam hij duidelijk niet met een nieuwe leer, maar met het herstellen ervan......
Ach, rot toch op met je kansel-sermoenen !! Als je niet on topic kunt discussiëren, ga ergens anders aanbellen.quote:Op maandag 4 april 2011 22:57 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je geeft weer eens een heel eenzijdige voorstelling van zaken, ATON.
De Wet blijft weliswaar van kracht, maar hij heeft zijn macht over de mens principieel verloren, net zoals voor een mens die op het punt staat neergezogen te worden in een moeras wel geldt dat de aantrekkende kracht van het moeras behouden blijft maar dat deze hier wel door een sterke helpende hand uitgetrokken kan worden.
Johannes formuleert het zo:
Johannes 1
16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; 17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.
En Lucas laat het vers:
Lucas 16
17 Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat er ook maar één tittel van de wet wegvalt.
vooraf gaan door het vers:
Lucas 16
16 De Wet en de Profeten gaan tot aan Johannes: sindsdien wordt het koninkrijk van God verkondigd, en iedereen wordt met klem genodigd binnen te komen.
En dat Jezus in de Bergrede niet iets radicaal vernieuwends verkondigt, maar teruggrijpt naar die goede oude oudtestamentische tijd kan alleen iemand zeggen die deze nooit gelezen heeft, lijkt mij, maar zich uitsluitend baseert op boeken hierover, wat veel mensen ruim voldoende vinden, maar waarbij ikzelf mijn bedenkingen heb.
De Bergrede:
http://www.biblija.net/bi(...)5&id18=1&l=nl&set=10
http://www.biblija.net/bi(...)6&id18=1&l=nl&set=10
http://www.biblija.net/bi(...)7&id18=1&l=nl&set=10
Oh ja, ik was even vergeten dat jij wel tot in den treure Matteüs 5:17-19 mag citeren en daar je complete theorie op baseren maar dat ik niet Lucas 16:16 of Johannes of de context van jouw verzen mag citeren.quote:Op maandag 4 april 2011 23:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Ach, rot toch op met je kansel-sermoenen !! Als je niet on topic kunt discussiëren, ga ergens anders aanbellen.
Die "geloofsbril"-drogreden begint vervelend te worden. Als ATON gewoon duidelijk en to-the-point aangeeft waarom hij het ene deel uit een evangelie als uitgangspunt neemt, en het andere historisch niet betrouwbaar acht, dan is het gewoon duidelijk.quote:Op maandag 4 april 2011 17:31 schreef nostradama het volgende:
Hij doet niet anders maar je moet het ook willen begrijpen he. Bizar dat ik het wel begrijp en anderen niet. Misschien had ik het voordeel van absoluut geen geloofsbril op te hebben voordat ik begon aan mijn eigen onderzoek.
Zullen we dit soort opmerkingen achterwege laten?quote:Op maandag 4 april 2011 23:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Ach, rot toch op met je kansel-sermoenen !! Als je niet on topic kunt discussiëren, ga ergens anders aanbellen.
Tja de cirkelredeneringen zijn ook zeer vervelend en bijzonder saai, hoor. Aton heeft het recht om daar niet op te willen reageren, me dunkt.Of niet?quote:Op dinsdag 5 april 2011 08:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die "geloofsbril"-drogreden begint vervelend te worden. Als ATON gewoon duidelijk en to-the-point aangeeft waarom hij het ene deel uit een evangelie als uitgangspunt neemt, en het andere historisch niet betrouwbaar acht, dan is het gewoon duidelijk.
Welke cirkelredeneringen?quote:Op dinsdag 5 april 2011 08:33 schreef nostradama het volgende:
[..]
Tja de cirkelredeneringen zijn ook zeer vervelend en bijzonder saai, hoor. Aton heeft het recht om daar niet op te willen reageren, me dunkt.Of niet?
Dit topic gaat niet over de historiciteit van een evangelie. De graad van geloofwaardigheid ervan werd al vele malen op andere topic gegevens. Ik gaf je ook al een antwoord. Maar blijkbaar niet voldoende voor jou.quote:Op dinsdag 5 april 2011 08:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Welke cirkelredeneringen?
Ik snap het echt niet. ATON spreekt zichzelf duidelijk tegen omtrent de historiciteit van de evangelieën, en als er dan om een toelichting wordt gevraagd dan worden er hele lappen tekst gepost/gekoppiepeest. Hij kan toch normaal antwoord geven? Lijkt me niet meer dan redelijk als hij serieuze verdieping wil.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |