De remweg met ABS is korter dan de remweg tijdens volledige blokkering, en langer dan de remweg tijdens optimaal zelf remmen. Dat is onafhankelijk van banden, wegdek, auto enz enz. Wel gemeten met dezelfde auto op dezelfde weg natuurlijk, je kan niet de remweg van een Mercedes S-klasse gaan vergelijken met die van een Fiat 500.quote:Op woensdag 27 april 2011 16:12 schreef whY... het volgende:
@ABS: is het niet zo dat als je slipt, je minder grip hebt en dus minder weerstand en dus een langere remweg? Anderzijds lijk je ook wel weer gelijk te hebben. Meer wrijving, meer slijtage en een oppervlak dat niet meegeeft in de rijrichting. Zou het misschien per massa, merk autoband en kwaliteit van het te rijden oppervlak te maken hebben? Dan zou je geen vaste conclusie kunnen trekken omdat het dan per keer verschilt.
Hmmm vragen vragen vragen.
Ik begrijp precies wat je bedoeltquote:Op woensdag 27 april 2011 16:37 schreef whY... het volgende:
Zeer logisch allemaal. Eigenlijk is de conclusie: onder gunstige omstandigheden sta je over een kortere afstand stil zonder ABS dan wanneer je wel ABS zou gebruiken. Wanneer de omstandigheden afwijken (hetzij sneeuw) dan zorgt de ABS ervoor dat er genoeg controle is over de auto omdat een bestuurder niet efficient meer zou kunnen remmen en daarmee eerder stil (zou kunnen) staat(n).
In de praktijk denk ik dat je per definitie dus meer remafstand aflegt met ABS dan zonder, maar omdat ABS meer controle geeft zou het veiliger zijn.
Waar ik verder jaaaren later achter kwam is dat écht alle mensen op de wereld een eigen leven hebben. Eigen ideeen hebben en eigen keuzes maken. Het blijft verdraait lastig om je in te beelden hoe al die miljarden levens er zijn en autonoom werken. Voor een mens is het veel makkelijker om te denken dat de wereld om jezelf draait dan andersom.
Als kind kan je je dat gewoon niet voorstellen, als jong volwassene is het nog steeds moeilijk alleen kan ik het nu eindelijk een beetje snappen. Als ik dan in een bus zit of naast iemand in de auto en dan naar al die mensen kijk dan probeer ik me te verplaatsten in deze persoon en te snappen wat hij/zij in het leven zoekt of doet.
Vernuftige schepping, de mens.
Bijna helemaal goed. Als er sneeuw ligt ben je juist beter af zonder ABS. Dat komt omdat als de wielen geblokkeerd zijn er een hoopje sneeuw voor de banden komt te zitten. Dit zorgt voor extra controle en een kortere remweg. Als de wielen niet zouden blokkeren zou je gewoon over de sneeuw blijven rijden terwijl je bij blokkerende wielen jezelf 'ingraaft'. Bij gladheid door regen of ijzel heeft ABS wel effect.quote:Op woensdag 27 april 2011 16:37 schreef whY... het volgende:
Zeer logisch allemaal. Eigenlijk is de conclusie: onder gunstige omstandigheden sta je over een kortere afstand stil zonder ABS dan wanneer je wel ABS zou gebruiken. Wanneer de omstandigheden afwijken (hetzij sneeuw) dan zorgt de ABS ervoor dat er genoeg controle is over de auto omdat een bestuurder niet efficient meer zou kunnen remmen en daarmee eerder stil (zou kunnen) staat(n).
In de praktijk denk ik dat je per definitie dus meer remafstand aflegt met ABS dan zonder, maar omdat ABS meer controle geeft zou het veiliger zijn.
Waar ik verder jaaaren later achter kwam is dat écht alle mensen op de wereld een eigen leven hebben. Eigen ideeen hebben en eigen keuzes maken. Het blijft verdraait lastig om je in te beelden hoe al die miljarden levens er zijn en autonoom werken. Voor een mens is het veel makkelijker om te denken dat de wereld om jezelf draait dan andersom.
Als kind kan je je dat gewoon niet voorstellen, als jong volwassene is het nog steeds moeilijk alleen kan ik het nu eindelijk een beetje snappen. Als ik dan in een bus zit of naast iemand in de auto en dan naar al die mensen kijk dan probeer ik me te verplaatsten in deze persoon en te snappen wat hij/zij in het leven zoekt of doet.
Vernuftige schepping, de mens.
Hoezo ?quote:Op woensdag 27 april 2011 14:17 schreef iBenny het volgende:
Dat Smiths Chips 'sierchips' zijn en Lay's Chips de simpele/standaard chips zijn
Ik snapte hem ook nietquote:Op woensdag 27 april 2011 14:53 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Organ als in het muziekinstrument en als in geslachtsorgaan. De rest kun je zelf wel bedenken.
Mijn ervaring is dat ABS bij ijzel de weg volledig kwijt is. 't blokkeert alleen maar.quote:Op woensdag 27 april 2011 16:46 schreef ß het volgende:
Bij gladheid door regen of ijzel heeft ABS wel effect.
Dat is meer ESPquote:Op woensdag 27 april 2011 22:59 schreef exile79 het volgende:
Was ABS er ook niet voor bedoeld ervoor te zorgen dat je kan blijven sturen? (leuk he, nog een andere invalshoek erbij)
Nee hoor. Daar zorgt ABS ook voor. Ik heb eens een slipcursus gedaan en vol geremd met en zonder ABS. Zonder ABS was de auto onbestuurbaar, met ABS was de auto onder controle te houdenquote:
Klopt. Wielen die slippen zijn niet bestuurbaar, je gaat gewoon rechtdoor. Door ABS heb je niet constant slip, maar rem je de helft van de tijd, dus kun je nog sturen (en bijvoorbeeld een uitwijkmanoeuvre maken).quote:Op woensdag 27 april 2011 22:59 schreef exile79 het volgende:
Was ABS er ook niet voor bedoeld ervoor te zorgen dat je kan blijven sturen? (leuk he, nog een andere invalshoek erbij)
Nee.quote:
quote:ESP ondersteunt de bestuurder van een voertuig wanneer deze in een kritieke situatie terechtkomt waarbij het voertuig dreigt te slippen: bij plotse uitwijkmanoeuvres voor hindernissen, bij verkeerd ingeschatte bochten of bij een verraderlijk wegdek. [...] Een microprocessor controleert de signalen van de ESP-sensoren en vergelijkt 25 keer per seconde of de wensen van de bestuurder en de richting waarin het voertuig zich beweegt overeenkomen. Als het voertuig zich in een andere richting beweegt dan de stuurrichting aangeeft, reageert ESP onmiddellijk. ESP gaat dan doelgericht de afzonderlijke wielen afremmen waardoor het voertuig gestabiliseerd wordt en in de juiste richting gestuurd wordt. Een wagen met ESP beschikt automatisch ook over twee andere actieve veiligheidssystemen: een antiblokkeersysteem (ABS) en tractiecontrole (ASR). ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij het remmen waardoor het voertuig nog bestuurbaar blijft, ASR (ook wel TCS of Traction Control System genoemd) voorkomt dat de wielen blijven doordraaien tijdens het wegrijden of versnellen. Terwijl ABS en ASR de lengtedynamica van het voertuig beïnvloeden, verbetert ESP daarnaast de dwarsdynamica. ESP verzekert daardoor een stabiel rijgedrag in alle richtingen.
Dat meisje heeft het enigste jurkje van allemaal.quote:Op donderdag 28 april 2011 20:12 schreef fh101 het volgende:
Dat als je 'uit de kant' zegt, je eigenlijk wilt dat iemand juist in de weg gaat staan.
= lokaal dialect hier
En dat enigste dus geen echt woord is.. (hoewel ik het daar stiekem nog steeds niet mee eens ben)
Oke, jij wint Maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik.quote:Op donderdag 28 april 2011 20:13 schreef Dastan het volgende:
[..]
Dat meisje heeft het enigste jurkje van allemaal.
Het was een grapje. Van `uit de kant` heb ik nooit gehoord, trouwens. Aan welke streken moet ik denken?quote:Op donderdag 28 april 2011 20:14 schreef fh101 het volgende:
[..]
Oke, jij wint Maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik.
Haha is goed.quote:Op donderdag 28 april 2011 20:15 schreef Dastan het volgende:
[..]
Het was een grapje. Van `uit de kant` heb ik nooit gehoord, trouwens. Aan welke streken moet ik denken?
quote:Op donderdag 28 april 2011 20:52 schreef Eenskijken het volgende:
dat is geen dialect, dat is gewoon fout Nederlands. Een contaminatie van neerleggen en ophangen. Zelfde met 'uit de kant' Aan de kant? Dat heeft geen fuck met dialect te maken.. waarschijnlijk heb je het ooit gehoord of is het je aangeleerd en dan in de trant van 'iedereen zegt het zo' maar dat maakt het niet meteen dialect.
Misschien dan wel geen 'echt' dialect, maar ik heb het nog nooit ergens anders gehoord, terwijl ik het op t eiland toch vrij veel hoor. Duurde dus vrij lang voordat ik doorhad dat t niet klopte omdat je het gewoon zo vaak hoort dat het normaal is.quote:Op donderdag 28 april 2011 21:20 schreef Qaox het volgende:
Het is uit de weg of aan de kant.
Combinatie = uit de kant
Volgens fh101 is de betekenis juist in de weg gaan staan. Dat strookt dus niet helemaal met jou contaminatie-idee.quote:Op donderdag 28 april 2011 21:20 schreef Qaox het volgende:
Het is uit de weg of aan de kant.
Combinatie = uit de kant
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |