Verder zal erover praten denk ik wel helpen en het heeft ook tijd nodig om een plekje te vinden. Ik heb weinig concreets te bieden maar hopelijk heb je er wel een heel klein beetje iets aan.quote:Overal in huis hangen briefjes met telefoonnummers van de huisarts en HAP etc.) Ik heb medicatie (stesolid) op een centrale plek liggen. Maar meer kan ik niet doen.
Haha, ja, je hebt gelijkquote:Op donderdag 31 maart 2011 13:31 schreef McLaura het volgende:
een kind enten zou ik trouwens niet doen, dat doen ze met bomen en planten. Inenten dan weer wel!
Ja, ik snap het. In dit geval is het wel een groot verschil, want een koortsstuip op zichzelf is relatief onschuldig, het schijnt echt een ontzettend extreme zeldzaamheid te zijn dat een kindje overlijdt aan een stuip. Maar de oorzaak kan wel heftig zijn, zoals bijvoorbeeld hersenvliesontsteking is een bekende koortsstuipveroorzaker omdat bij deze ziekte de koorts extreem snel stijgt. In de regel zijn het zelden onschuldige verkoudheidjes. Als daar al koorts bij komt kijken dan gaat dat geleidelijk en dat veroorzaakt geen stuip.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:02 schreef Faja-Lobi het volgende:
ik zat net idd met verwoorden waar een kind aan overlijdt dat te maken heeft met een koortsstuip maar kwam niet op de juiste woorden
Oh Bar wat erg, ik heb dat helemaal niet meegekregen dat Roy epileptische aanvallen heeft gehad, wat moet dat traumatisch zijn geweest voor jou. Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk (eigenlijk onmogelijk) is voor jou om nog onbezorgd en zonder stress moeder te zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:20 schreef _Bar_ het volgende:
Tan ik kan je voor nu alleen maar zeggen dat die angst helemaal niet gek of vreemd is.
Ik vind koortst/griep nog steeds heel eng en spannend.
Thijs had ze toen behoorlijk vaak op dezelfde nacht/ochtend en dat beeld blijft nog steeds regelmatig terug keren.
En toen Roy in december epileptische aanvallen kreeg, was dat rede voor mij om in totale shock te verkeren en er niets zinnigs uit me kwam, behalve ow niet nog een keer.
Ik wil je vooral veel rust toewensen, en langzaam aan verdwijnt die grootste schrik vanzelf, maar gun het tijd.
Verder mocht het weer gebeuren kalm vooral kalm blijven,en de stesolid toepassen zodra het langer duurd dan zeker? hier hebben we meegekregen dat de stesolid gegeven word na 3 minuten, eerst zelf de kans geven om eruit te komen
Wat apart ja, onze huisarts vertelde dat een koortsstuip een hele legitieme reden is om 112 te bellen en dat daar ook een ambulance voor hoort te komen als er zoals bij ons duidelijk zuurstofgebrek is (blauw worden). Als Elyas een rustige stuip zou krijgen, dus snel eruit en meteen weer goed ademen (niet wakker zijn is niet erg, maar ze moeten wel een gezonde kleur hebben en rustig ademen), dan volstond het bellen van de huisarts(-enpost)quote:Op maandag 4 april 2011 09:13 schreef Nijna het volgende:
Wat ik wel apart vind om te lezen is dat bij veel van jullie de ambulance voor kwam rijden, toen je 112 belde. Bij ons helemaal niet.
Wat vreselijk moeilijk lijkt me dat. Heeft dat je verwerkingsproces verzwaard denk je? Als de vraag te direct is dan snap ik dat hoor, het is eigenlijk ook wel een beetje OT en ik schaam me een beetje dat ik het niet wist, dat gedeelte heb ik gemist omdat ik in die tijd erg weinig op FoK was.quote:Op dinsdag 5 april 2011 12:04 schreef _Bar_ het volgende:
Tan het laatste, het is nooit bovenwater gekomen.
Klopt. Wanneer de paracetamol is uitgewerkt, komt de koort in al zijn hevigheid terug! Het beste is om een spiegel van paracetamol te maken ( om de zoveel uur geven ), maar wat ook kan is de koorts temperen. Dit doe je door je kindje te koelen. Niet te warm aankleden en natte koude compressen (handdoek, washand, hydrofiel) op voorhoofd en/of nek leggen.quote:Op zaterdag 2 april 2011 16:50 schreef _NIKKI_ het volgende:
We kregen overigens wel advies van de arts. Indien Lisa koorts heeft moeten we óf geen paracetamol geven óf regelmatig (elke 5 à 6 uur), zodat ze voldoende spiegel houdt. Wat er nu is gebeurd kan te maken hebben met het feit dat de paracetamol die Lisa om +/- 7 uur 's morgens kreeg was uitgewerkt om 12:30 uur, waardoor de koorts weer snel begon te stijgen.
Bah, wat een schrik, en goed gehandeld ook.quote:Op maandag 11 april 2011 14:07 schreef Fruppel het volgende:
Ondanks dat ik meer lurk dan post toch even een reactie.
Wat een vreselijke enge ervaringen heb ik gelezenvoor iedereen...
Wij hebben een paar maandjes terug de eerste koortsstuip meegemaakt bij D, ze was wat ziekig maar niet heel erg. Doordat ze bij mij hing kon ik goed voelen hoe haar koorts snel omhoog ging. Ik wilde haar net gaan tempen en verder uitkleden om af te koelen toen het mis ging.
Ze viel weg, kreeg stuipen en liep blauw aan. Schrok me rot maar wist door alle jaren lezen op Fok dat het wel om een koortsstuip moest gaan. Sowieso moeten wij met dit soort dingen snel handelen omdat ze epilepsie heeft, heb direct 112 gebeld maar toen ik ze aan de lijn had kwam D alweer uit de stuip vandaan. Heb toen besloten ze niet te laten komen en de huisarts gebeld.
Die kwam meteen, de diagnose was een longontsteking.
Gelukkig geen verder stuipen gehad, vind het zo eng!
Ja dat dus. De CB heeft dus ook even fijn medegedeeld dat een koortsstuip toch niet zo onschuldig is als men beweert. Sommige kindjes stoppen namelijk met ademen, en dan is 112 bellen te laat, m.a.w. altijd meteen 112 bellen. Terwijl de HA zegt dat dat in het vervolg niet nodig is, gewoon de huisartsenpost tenzij het er voor mijn gevoel anders uitziet dan de vorige keren.quote:Maar toch, dat onrustige gevoel
Ja, mijn CB-arts zei dus dat je stesolid meteen moet toedienen en niet na vijf minuten, maar ik vind dat onzin want stesolid is niet een onschuldig medicijn. Elyas kwam er zelf binnen twee minuten uit, dus dat wil ik eerst afwachten, een stuip 'mag' een half uur duren zonder dat de KA zich ernstige zorgen maakt.quote:Op donderdag 14 april 2011 08:04 schreef _NIKKI_ het volgende:
Maar Tan, het stoppen met ademen hoort er toch "gewoon" bij? Lisa heeft hier echt zeker een halve minuut niet geademd. Dat vond ik wel het meest enge gedeelte van de hele stuip.
Of bedoel je echt dat de ademhaling na het stoppen helemaal niet meer op gang komt?
Ik las ook in allerlei ziekenhuisfolders: "er is nog nooit een kindje overleden aan een koortsstuip". Ik vond dat zo'n loze uitspraak ik heb in mijn familie al 2 gevallen van kindjes die waarschijnlijk aan een stuip zijn overleden. Zo'n uitspraak zorgt er misschien wel voor dat ouders zich minder zorgen maken terwijl dat eigenlijk helemaal niet terecht is. Zo, dat moest ik even kwijt.
Ik denk dat ik hier een volgende keer (die ik niet hoop mee te maken overigens) ook weer 112 bel. Liever een keer teveel gebeld dan te weinig. Overigens heeft niemand me gezegd dat het bellen van 112 niet nodig is. Misschien dat mijn achterlijke CB artser bij de 14 maanden afspraak nog mee komt.
Ik heb geen stesolid meegekregen. Ik las trouwens dat de stesolid pas na 10 minuten werkt. Is dat niet heel laat?
Ze was net 2 toen ik het eindelijk aandurfde. Ze werd er toen (na een aantal dagen) wel ziek van, maar geen stuip toen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 23:27 schreef Tan het volgende:
@sheotah, fijn dat het nu goed gaat! Met welke leeftijd heb je de bmr gegeven en hoe reageerde ze hier op?
Helaas niet, we liggen nu in het ziekenhuis. Er kwam dus nog een derde stuip ondanks de paracetamol. Nu is het redelijk stabiel allemaal, maar ik juich niet te vroeg, hij heeft nog steeds koorts dus kan nog van alles gebeuren vandaag.quote:Op zaterdag 30 april 2011 15:36 schreef Nijna het volgende:
Oh getsie Tan wat naar, hopelijk helpt de paracetamol om te voorkomen dat hij nog een stuip krijgt...
Wat zeiden ze tegen jou dan qua hoeveelheid en tijd? De HA zei voor Elyas (bijna 12 kilo) 240 mg iedere vier (!) uur, in het ZH geven ze 240 iedere zes uur. Maar op het doosje van de apotheek staat weer een andere dosis e op internet lees je ook steeds weer wat anders, zo verwarrend.quote:Op zaterdag 30 april 2011 15:59 schreef _NIKKI_ het volgende:
Oh Tan, wat een schrik weer...![]()
Wel de paracetamol elke 5 uur (ook 's nachts) blijven geven tot de koorts helemaal weg is. Anders kun je ook juist weer een stuip uitlokken.
Oh Tan wat eng. Hoe is het vanacht gegaan?quote:Op zaterdag 30 april 2011 21:28 schreef Tan het volgende:
[..]
Wat zeiden ze tegen jou dan qua hoeveelheid en tijd? De HA zei voor Elyas (bijna 12 kilo) 240 mg iedere vier (!) uur, in het ZH geven ze 240 iedere zes uur. Maar op het doosje van de apotheek staat weer een andere dosis e op internet lees je ook steeds weer wat anders, zo verwarrend.
quote:Vierentwintig uur geleden lag er een zielig hoopje mens in een groot ziekenhuisbed. Moe, prikkelbaar en koortsig. Inmiddels zit datzelfde kindje lekker te spelen in de zandbak, alsof er nooit wat is gebeurd. Het verbaast me hoe flexibel kinderen zijn. Ik ben er zelf nog niet van bijgekomen, de afgelopen uren is er weer veel informatie op me af gekomen. Een hele lieve huisarts van de huisartsenpost nam echt ruim de tijd om ons op ons gemak te stellen, onze angsten aan te horen en medische raad te geven. Helaas kwamen we daarmee op nog meer tegenstrijdige adviezen. Wel of geen paracetamol, en zo ja, de dosering, je hoort van iedere arts weer wat anders, ook op internet wordt je niets wijzer. Dat kwam volgens deze arts, en ook de kinderarts bevestigde dat, doordat ze het simpelweg niet weten. Maar dat zijn niet de geluiden die je wilt horen, zeker niet als het je eigen kind betreft.
Duidelijk is wel dat dit extra aandacht verdient. Elyas kreeg nu koortsstuipen bij relatief lage koorts en ook niet bij een extreme stijging of een daling; al die tijd was zijn temperatuur constant: om en nabij de 38,5 graden Celsius (toevallig hadden we vlak voor de stuip gemeten, maar ook tijdens en erna). Ook in het ziekenhuis bleef de temperatuur constant en leek hij verder niet echt ziek - bloed- en urineonderzoek wezen ook niets uit.
Kennelijk zijn de hersens van Elyas erg gevoelig voor dergelijke prikkels als koorts, wat kan duiden op epilepsie. Om dit uit te sluiten volgt binnenkort een E.E.G.-scan. Eilepsie of niet, we moeten er ernstig rekening mee houden dat hij de komende jaren nog regelmatig dergelijke aanvallen zal krijgen: al met al geen prettig vooruitzicht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, hier sluit ik me bij aan! Jemig, wat heftig. Sterkte, Tan.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.:)
ze had pit genoeg om te protesteren toen ze geen rijst op de grond mocht gooien, dus t gaat beterquote:Op vrijdag 22 juni 2012 20:36 schreef Jore het volgende:
Hè wat naar zeg. Je kleine meisje helemaal van de wereld. Gelukkig zijn jullie weer thuis, hoe is het nu met haar?
Ja nou die banaan dat ging vanmorgen zoquote:Op zondag 24 juni 2012 13:00 schreef danic het volgende:
Daar moest ik gisteren nog aan denken. Zoveel reserves had ze niet meer natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat ze afgelopen dagen minder gegeten heeft. Krijgt ze dan nu niet juist weer wat meer trek, dat je d'r een banaan extra kan geven ofzo?
Ik weet even niet wat ze wel en niet mag, ze had toch ook een allergie?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je schrikt je rot, zeker de eerste keer...quote:De eerste keer (ongeveer 17 mnd) was ze ziek, we hadden haar in bed gelegd, maar ze was heel onrustig, dus toen hebben we haar beneden op de bank gelegd.
En langzaam zag je haar wegglijden, ik de huisarts bellen, namen niet snel genoeg op naar mijn idee. Spoednummer gebeld, want ze was steeds verder weg, maar op dat moment stopte ze met ademen en heb ik opgehangen om 112 te bellen (manlief (zelf arts) zat met haar in zijn handen:"ze gaat dood").
De centralist had al gauw in de gaten dat het om een koortsstuip ging en vertelde dat we haar uit moesten kleden zodat ze wat kon afkoelen. En heeft, toen ze weer bijgekomen was, geregeld dat we bij de huisarts langs konden gaan. Daar bleek alles goed en met een informatiebrief over koortsstuipen en stesolid (als het binnen 5 minuten niet over was konden we dat toedienen) weer naar huis.
De tweede keer had ik al zo'n onrustig voorgevoel toen ze ziek was en zakte ze weer zo in een stuip. Deze keer zonder dat ze stopte met ademen en we hadden wel in de gaten dat het vast weer een koortsstuip was. Toen ze eruit was hebben we de HAP gebeld en toch even langs gegaan voor onze eigen gemoedsrust. Ook hier bleek alles verder in orde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |