quote:Baas over eigen hoofd
Vandaag is het Nationale Hoofddoekjesdag. Het initiatief werd twee jaar geleden in het leven geroepen als signaal tegen het dreigende verbod.
"Vrouwen zijn baas over hun eigen hoofd en durven mede door dit soort initiatieven meer te experimenteren ”, zegt Fatima Bourri van Speesjaal, die vier jaar geleden het hoofddoek dragen nieuwe stijl introduceerde.
Bourri merkt dat het beeld dat een hoofddoek een verplicht nummer is, langzaam maar zeker verandert. "De nieuwe generatie is baas over het eigen hoofd. De meeste vrouwen dragen nu uit vrije wil een hoofddoek”, weet Fatima Bourri.
Moslima Khadija van der Straaten (27) vertelt: "Het was mijn eigen beslissing. In het begin is het wennen, maar je ontwikkelt al snel een eigen stijl. Ik kies er vooral voor om geen aandacht te trekken en hou het simpel. Alleen op speciale gelegenheden pak ik echt uit met verschillende lagen en mooie sjaals die versierd zijn met stenen en andere blingbling.”
De hoofddoek is nogal wat keren in opspraak geweest. Toen twee jaar geleden de Tweede Kamer zich boog over een verbod op deze religieuze uiting, lanceerde kunstenares Karin de Visser de Nationale Hoofddoekjesdag om aan te tonen dat vrouwen ook uit vrije wil een hoofddoek dragen.
Het beladen stukje textiel wordt vaak genoeg nog gezien als teken van onderdrukking. Vorig jaar kwam er een kentering, toen bekende modemerken als Prada, Marc Jacobs en Ralph Lauren de hoofddoeken in vele kleuren en in stoffen in hun collecties opnamen en topmodellen met sierlijke doeken en tulbanden over de catwalk paradeerden.
"Door deze positieve ontwikkeling worden hoofddoeken weer gezien als stijlitem”, zegt Bourri van Speesjaal. "Zoals het in de jaren vijftig was, toen filmsterren als Audrey Hepburn en Grace Kelly de hoofddoek op een statige manier droegen en daarmee hun vrouwelijkheid benadrukten.”
http://www.spitsnieuws.nl(...)ver_eigen_hoofd.html
Wanneer komt er een nationale anti-islam dag?quote:Op maandag 28 maart 2011 10:29 schreef Ronnie_bravo het volgende:
WTF?? Nationale hoofddoekjesdag![]()
![]()
Morgen nationale keppeltjes dag
Overmorgen jurken dag
Donderdag kruizendag
Vrijdag Kousebanddag
wat een onzin zeg.....
Dat is de bedoeling van deze dag: laten zien dat het een eigen keuze is. Daar lijkt mij niets mis mee.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:31 schreef SicSicSics het volgende:
Moslima Khadija van der Straaten![]()
Dat zijn vaak de ergste!Ik heb er moeite mee... Valse voorwendselen enzo. But then again... Het kan mij eigenlijk geen reet schelen wie zich laat onderdrukken.
Zolang het eigen keus is.
Ben je gek? Het is een meltdown van moslims daar buiten.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:35 schreef drvc het volgende:
Nationale Fok dag, de dag waar wij onze donkere en stoffige zolder verlaten, en heel even van de zon genieten
Een beetje irritant dat ze daar een speciale dag voor moeten claimen, maar tegenwoordig tel je niet mee als je geen eigen dag hebt!quote:Op maandag 28 maart 2011 10:35 schreef Disana het volgende:
Dat is de bedoeling van deze dag: laten zien dat het een eigen keuze is. Daar lijkt mij niets mis mee.
En dan samen met hoofddoekjesdag en secrataressedag op dezelfde datum.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ik doop vandaag om naar rokjesdag
Het was een Nederlandse kunstenares die deze dag bedacht heeft. De dag is dus niet door moslima's 'geclaimd' of iets dergelijks.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:36 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Een beetje irritant dat ze daar een speciale dag voor moeten claimen, maar tegenwoordig tel je niet mee als je geen eigen dag hebt!
Als je als islamiet een hoofddoekje draagt doe je dat om "je schoonheid te verbergen/voor je man te bewaren". Als je dan zo nodig een hoofddoekje wil dragen dan moet je dus ook een lelijke simpele doek om je hoofd dragen en geen sierlijke pradadoek van glanzend zijde met ingestikte edelstenen.quote:"Vorig jaar kwam er een kentering, toen bekende modemerken als Prada, Marc Jacobs en Ralph Lauren de hoofddoeken in vele kleuren en in stoffen in hun collecties opnamen en topmodellen met sierlijke doeken en tulbanden over de catwalk paradeerden."
Het is allemaal eigen keuze van die vrouwen.... en zo niet slaat manlief ze gewoon in elkaar.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:35 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat is de bedoeling van deze dag: laten zien dat het een eigen keuze is. Daar lijkt mij niets mis mee.
Maakt me niet uit wie het claimt. Het is tegenwoordig elke dag internationale links uit je mondhoek kwijl dag om aandacht te vragen voor niet waterpas gebouwde mongolen mensen met een mogelijkheid opvangtehuizen.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:38 schreef Disana het volgende:
Het was een Nederlandse kunstenares die deze dag bedacht heeft. De dag is dus niet door moslima's 'geclaimd' of iets dergelijks.
Kennelijk is dat niet voor alle moslima's de hoofdreden om een doekje te dragen. Het kan ook cultuur zijn of gewoon modieus. Wat heb je tegen modieuze hoofddoekjes, dat oogt toch alleen maar leuker?quote:Op maandag 28 maart 2011 10:40 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Als je als islamiet een hoofddoekje draagt doe je dat om "je schoonheid te verbergen/voor je man te bewaren". Als je dan zo nodig een hoofddoekje wil dragen dan moet je dus ook een lelijke simpele doek om je hoofd dragen en geen sierlijke pradadoek van glanzend zijde met ingestikte edelstenen.
Net alsof die originele betekenis de gemiddelde moslima nog een hol kan schelen.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:40 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Als je als islamiet een hoofddoekje draagt doe je dat om "je schoonheid te verbergen/voor je man te bewaren". Als je dan zo nodig een hoofddoekje wil dragen dan moet je dus ook een lelijke simpele doek om je hoofd dragen en geen sierlijke pradadoek van glanzend zijde met ingestikte edelstenen.
Waarom zou een moslim meedoen aan mode als ze toch niet willen dat er iemand naar ze omkijkt??? Beetje vals gedrag..... uitlokken dat mannen kijken en als ze dan kijken roepen dat het eng isquote:Op maandag 28 maart 2011 10:45 schreef Disana het volgende:
[..]
Kennelijk is dat niet voor alle moslima's de hoofdreden om een doekje te dragen. Het kan ook cultuur zijn of gewoon modieus. Wat heb je tegen modieuze hoofddoekjes, dat oogt toch alleen maar leuker?
Gisteravond in het Oog op de radio werd al gemeld dat het vandaag is.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:49 schreef Hukkie het volgende:
Foutje van de Spits ook zeker? Volgens andere media is het pas morgen.
Als deze stelling klopt dan zouden ze wel in kartonnen dozen lopen denk je niet ? Een hoofddoek is geen boerka.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:49 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Waarom zou een moslim meedoen aan mode als ze toch niet willen dat er iemand naar ze omkijkt??? Beetje vals gedrag..... uitlokken dat mannen kijken en als ze dan kijken roepen dat het eng is
Mwa, de enige die meldt dat het vandaag is, is Spitsnieuws. Verder melden diverse andere sites dat het morgen is. Wordt sowieso weinig ruchtbaarheid aan gegeven.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:53 schreef Disana het volgende:
[..]
Gisteravond in het Oog op de radio werd al gemeld dat het vandaag is.
De dag waarover Qmusic het heeft is een ander initiatief van een ander persoon (een man). De dag die we vandaag hebben bestaat al twee jaar.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:01 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mwa, de enige die meldt dat het vandaag is, is Spitsnieuws. Verder melden diverse andere sites dat het morgen is. Wordt sowieso weinig ruchtbaarheid aan gegeven.
Ik lees die reacties op MM.nl en idd...de vrijheid spat ervan afquote:Op maandag 28 maart 2011 11:10 schreef Disana het volgende:
[..]
De dag waarover Qmusic het heeft is een ander initiatief van een ander persoon (een man). De dag die we vandaag hebben bestaat al twee jaar.
Maroc community heeft het ook over vandaag
http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-3762448.html
Zie ook
http://www.actueel.co/?p=1038
Eigenlijk best lullig van Qmusic om een dag later met een eigen initiatief te komen.
Was leuke (internet)televisiequote:Op maandag 28 maart 2011 11:14 schreef Voorschrift het volgende:
Krijgen we dan weer van die randfiguren op de Dam met een hoofddoek op?
Goed lachvoer.
Marokko.nl moet je sowieso niet naar kijken, grotere debielen bestaan er niet. Hoewel, Indymedia komt aardig in de buurt, maar nog net niet.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:16 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Ik lees die reacties op MM.nl en idd...de vrijheid spat ervan af
quote:Op maandag 28 maart 2011 11:20 schreef Sjaakz het volgende:
Kan er geen foto van een leuke pradadoek in de OP? Deze vind ik niet erg modieus
Eens op mijn gemakje allemaal lezenquote:Op maandag 28 maart 2011 11:16 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Ik lees die reacties op MM.nl en idd...de vrijheid spat ervan af
Voorts lees ik nu dat het niet om de vrijheid gaat maar juist als tegenactie van het hoofddoekjesverbod van twee jaar terug.... dus een domme 'anti actie'.
Voor jou altijd, ik ga even zoekenquote:Op maandag 28 maart 2011 11:20 schreef Sjaakz het volgende:
Kan er geen foto van een leuke pradadoek in de OP? Deze vind ik niet erg modieus
Toch jammer dat een atheistendag volgens Jou dan weer zou moeten gaan over het opleggen van de eigen waarden aan anderen, i.p.v. het zelf uitdragen van je overtuiging.quote:Op maandag 28 maart 2
011 11:20 schreef macca728 het volgende:
en wanneer krijgen we atheisten dag ?
dat iedereen zijn geloof gewoon een dag thuislaat, zoals dat ook hoort ?
Wollah, je hebt de verkeerde imaam jwtz, je gaat naar de hel.quote:
nee ik wil respect van anderen voor mijn niet geloven, of is dat teveel gevraagd ?????quote:Op maandag 28 maart 2011 11:25 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Toch jammer dat een atheistendag volgens Jou dan weer zou moeten gaan over het opleggen van de eigen waarden aan anderen, i.p.v. het zelf uitdragen van je overtuiging.
Dit initiatief doet daar ook niet enthousiast over. Tijden veranderen, moslima's in Nederland ook. Voorvallen zoals in België waarbij leerlingen elkaar druk oplegden een doek te gaan dragen zijn natuurlijk niet goed te praten, maar zelfs daar vermoed ik eerder (jeugd)cultuur dan religie.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:25 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik sta voor ieders recht om op zijn hoofd te dragen wat hij wil, of dat nou is om in je cabrio je kapsel heel te houden of omdat een of andere religie dat voorschrijft. Maar dat neemt niet weg dat het een achterlijk religieus voorschrift is, zoals elk religieus voorschrift en dat we daar echt niet enthousiast over hoeven doen alleen omdat we dat recht erkennen.
Ik word toch best enthousiast van het erkennen van rechtenquote:Op maandag 28 maart 2011 11:25 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik sta voor ieders recht om op zijn hoofd te dragen wat hij wil, of dat nou is om in je cabrio je kapsel heel te houden of omdat een of andere religie dat voorschrijft. Maar dat neemt niet weg dat het een achterlijk religieus voorschrift is, zoals elk religieus voorschrift en dat we daar echt niet enthousiast over hoeven doen alleen omdat we dat recht erkennen.
Ik zou er bijna geld voor geven om er bij te mogen staan kijken, ik lig denk ik constant in een deuk dan, wat een zielepoten.quote:
Wie schoffeert jou daarin dan? Ik kom zelden mensen tegen die mij met mijn ongeloof niet in mijn waarde laten. Nou goed, een keertje of twee op Fok, maar dat zie ik meer als zwaktebod.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee ik wil respect van anderen voor mijn niet geloven, of is dat teveel gevraagd ?????
Dat is een brug te ver, misschien over 600 jaar als de islam net zover is als nu het christendom.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee ik wil respect van anderen voor mijn niet geloven, of is dat teveel gevraagd ?????
Welnee, het valt hooguit een beetje meer opquote:Op maandag 28 maart 2011 11:25 schreef macca728 het volgende:
de meeste vrouwen met een hoofddoekje kijken vaak zo chagrijnig als wat, ze glimlachen maar zelden lijkt het wel.
En respect dwing je af door anderen jouw wil op te leggen? Respect blijkt toch veel eerder uit acceptatie van wat de ander anders maakt?quote:Op maandag 28 maart 2011 11:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
]quote:Op maandag 28 maart 2011 11:33 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
En respect dwing je af door anderen jouw wil op te leggen? Respect blijkt toch veel eerder uit acceptatie van wat de ander anders maakt?
Dan gaan we samen, goedquote:Op maandag 28 maart 2011 11:29 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik zou er bijna geld voor geven om er bij te mogen staan kijken, ik lig denk ik constant in een deuk dan, wat een zielepoten.
Het hoofddoekjesverbod zelf is ook niks meer dan een anti-actie ouwe.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:16 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Voorts lees ik nu dat het niet om de vrijheid gaat maar juist als tegenactie van het hoofddoekjesverbod van twee jaar terug.... dus een domme 'anti actie'.
Jij hebt het gevoel dat moslims in Nederland je niet accepteren? En dan specifiek vanwege jouw ongeloof? Waar blijkt dat uit?quote:Op maandag 28 maart 2011 11:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
]
Precies, dus wanneer gaat de islam accepteren dat er ook mensen zijn die niet geloven of anders zijn ??
Zeker, gratis stand-up comedy zeg ik nooit nee tegen, tenzij het Dolf Janssen betreft.quote:
Heb jij last van Nederlandse moslims die jouw levensfilosofie niet accepteren? Dat is mij nou nog nooit overkomen. Is het niet zo dat jij je meer aan het geloof van die moslims stoort?quote:Op maandag 28 maart 2011 11:34 schreef macca728 het volgende:
Precies, dus wanneer gaat de islam accepteren dat er ook mensen zijn die niet geloven of anders zijn ??
Toch lovenswaardig dat jullie moeite doen dit topic niet te laten verzanden in standaard flauwe reactiesquote:Op maandag 28 maart 2011 11:40 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zeker, gratis stand-up comedy zeg ik nooit nee tegen, tenzij het Dolf Janssen betreft.
Ja ik moet toch m'n steentje bijdragen aan dit goede doel.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:42 schreef Disana het volgende:
[..]
Toch lovenswaardig dat jullie moeite doen dit topic niet te laten verzanden in standaard flauwe reacties
nou tegen het sissen tegen mijn vriendin bv als ik met haar op bepaalde plaatsen loopt ???quote:Op maandag 28 maart 2011 11:39 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Jij hebt het gevoel dat moslims in Nederland je niet accepteren? En dan specifiek vanwege jouw ongeloof? Waar blijkt dat uit?
Dat is hufterigheid. Jij had het over het niet accepteren van je (on)geloof.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
nou tegen het sissen tegen mijn vriendin bv als ik met haar op bepaalde plaatsen loopt ???
nee ik stoor me aan niemand zijn geloof, alleen uitingen daarvan in bepaalde openbare ruimtes.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:41 schreef Disana het volgende:
[..]
Heb jij last van Nederlandse moslims die jouw levensfilosofie niet accepteren? Dat is mij nou nog nooit overkomen. Is het niet zo dat jij je meer aan het geloof van die moslims stoort?
Maar waarom? Hoe tast dat jouw welzijn aan?quote:Op maandag 28 maart 2011 11:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee ik stoor me aan niemand zijn geloof, alleen uitingen daarvan in bepaalde openbare ruimtes.
nee hoor, mijn vriendin werd een ongelovige hoer genoemd, dus deze mensen accepteerden het niet dat zij niet geloofd.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:47 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat is hufterigheid. Jij had het over het niet accepteren van je (on)geloof.
Het is natuurlijk enorm fout iemand met zulke woorden na te roepen. En bedenk wel dat het hier om hufters gaat die niet de moslimgemeenschap vertegenwoordigen.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee hoor, mijn vriendin werd een ongelovige hoer genoemd, dus deze mensen accepteerden het niet dat zij niet geloofd.
Sociale druk is juist de kern van het probleem, dat die extremer is in de puberteit doet daar niks aan af. Ik vond het bij die Iraanse opstand ook leuk om al die mooie vrouwen (velen met nosejob overigens, de andere kant van de medaille?) met die stijlvolle hoofddoekjes te zien. Maar daar zie je dus heel duidelijk dat die stijl een manier is om je tegen die onderdrukking te verzetten. Het hoofddoekje moet daar, en juist daarom gaan ze zich met hoofddoek begeerlijker maken, voor andere mannen dan hun eigen man, wat volgens mij nou net niet de bedoeling van een hoofddoekje is. Als het om stijl gaat, dan is stijl ook leidend, en kan die dus ook af als dat zo uitkomt, bij gebrek aan een wettelijke verplichting als in Iran. Dus is het dan een stil verzet tegen een onderdrukkende plicht, die dan niet wettelijk is maar sociaal?quote:Op maandag 28 maart 2011 11:28 schreef Disana het volgende:
[..]
Dit initiatief doet daar ook niet enthousiast over. Tijden veranderen, moslima's in Nederland ook. Voorvallen zoals in België waarbij leerlingen elkaar druk oplegden een doek te gaan dragen zijn natuurlijk niet goed te praten, maar zelfs daar vermoed ik eerder (jeugd)cultuur dan religie.
Ja hoor, een hoofddoekje voor het bloeden.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sociale druk is juist de kern van het probleem, dat die extremer is in de puberteit doet daar niks aan af. Ik vond het bij die Iraanse opstand ook leuk om al die mooie vrouwen (velen met nosejob overigens, de andere kant van de medaille?) met die stijlvolle hoofddoekjes te zien. Maar daar zie je dus heel duidelijk dat die stijl een manier is om je tegen die onderdrukking te verzetten. Het hoofddoekje moet daar, en juist daarom gaan ze zich met hoofddoek begeerlijker maken, voor andere mannen dan hun eigen man, wat volgens mij nou net niet de bedoeling van een hoofddoekje is. Als het om stijl gaat, dan is stijl ook leidend, en kan die dus ook af als dat zo uitkomt, bij gebrek aan een wettelijke verplichting als in Iran. Dus is het dan een stil verzet tegen een onderdrukkende plicht, die dan niet wettelijk is maar sociaal?
Het is goed voor het straatbeeld, maar het lijkt mij windowdressing, het salonfähig maken van een strengreligieuze uiting.
Gelukkig....het duurde al te lang voordat de PVV de schuld zou krijgenquote:Op maandag 28 maart 2011 11:48 schreef Disana het volgende:
Laten we niet vergeten welke politieke partij serieus met een plan kwam om de doekjes te weren:
Vandaag blijkbaar weerquote:Op maandag 28 maart 2011 12:04 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
2 weken terug was het nog nationale hoeren dag
Zelfs als dat zo is, dan is daar toch niet zoveel mis mee? Het zou duiden op een ontwikkeling in de richting van vrijheid. Echter, ook deze doekjes zijn volgens mij veelal verzet. Je zag ze nooit, en nu zie je ze overal. Zijn de moslims in Nederland orthodoxer geworden? Dat denk ik niet. Ik denk dat de meiden hun trots op hun cultuur willen uitdrukken.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sociale druk is juist de kern van het probleem, dat die extremer is in de puberteit doet daar niks aan af. Ik vond het bij die Iraanse opstand ook leuk om al die mooie vrouwen (velen met nosejob overigens, de andere kant van de medaille?) met die stijlvolle hoofddoekjes te zien. Maar daar zie je dus heel duidelijk dat die stijl een manier is om je tegen die onderdrukking te verzetten. Het hoofddoekje moet daar, en juist daarom gaan ze zich met hoofddoek begeerlijker maken, voor andere mannen dan hun eigen man, wat volgens mij nou net niet de bedoeling van een hoofddoekje is. Als het om stijl gaat, dan is stijl ook leidend, en kan die dus ook af als dat zo uitkomt, bij gebrek aan een wettelijke verplichting als in Iran. Dus is het dan een stil verzet tegen een onderdrukkende plicht, die dan niet wettelijk is maar sociaal?
Het is goed voor het straatbeeld, maar het lijkt mij windowdressing, het salonfähig maken van een strengreligieuze uiting.
Ik vind het juist een teken van het steeds meer afzetten tegen de Nederlandse/Westerse cultuur.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:10 schreef Disana het volgende:
[..]
Zelfs als dat zo is, dan is daar toch niet zoveel mis mee? Het zou duiden op een ontwikkeling in de richting van vrijheid. Echter, ook deze doekjes zijn volgens mij veelal verzet. Je zag ze nooit, en nu zie je ze overal. Zijn de moslims in Nederland orthodoxer geworden? Dat denk ik niet. Ik denk dat de meiden hun trots op hun cultuur willen uitdrukken.
Overal ter wereld zijn moslims orthodoxer geworden. Dat proces is al dertig jaar aan de gang, het loopt ongeveer paralel met een vergelijkbare trend onder christenen. Beiden willen ze iedereen de wet voorschrijven op basis van hun achterlijke religieuze normen, daar zijn het religieuzen voor. Wat mij betreft wordt het tijd om ze weer terug in hun hok te schoppen.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:10 schreef Disana het volgende:
[..]
Zelfs als dat zo is, dan is daar toch niet zoveel mis mee? Het zou duiden op een ontwikkeling in de richting van vrijheid. Echter, ook deze doekjes zijn volgens mij veelal verzet. Je zag ze nooit, en nu zie je ze overal. Zijn de moslims in Nederland orthodoxer geworden?
Dan moet je kijken op wat voor cultuur ze trots zijn, en of je dat gaat aanmoedigen. Ik vind het geen cultuur om trots op te zijn, en keur het uitdrukken daarvan persoonlijk dan ook af. Dat maakt het toch niet allemaal ineens ok? Je mag toch gewoon je neus ophalen voor een religieuze norm?quote:Dat denk ik niet. Ik denk dat de meiden hun trots op hun cultuur willen uitdrukken.
Ambtenaren en leraren die geen handen willen schudden, moeten maar een beroep zonder contact met publiek of leerlingen uit gaan oefenen. Eenzelfde iets geldt voor verpleegkundigen die per se lange mouwen willen dragen: kies maar een beroep waarbij mouwen de hygiëne niet in de weg zitten.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik vind het juist een teken van het steeds meer afzetten tegen de Nederlandse/Westerse cultuur.
Dat zie je bv aan zaken van die ambtenaar die geen handen wil schudden, dat meisje dat opeens haar hoofddoek op wil op haar werk.
Steeds meer hun wil willen opleggen/doordrukken.
En dan vergeet je nog de zwembad teletubbies, sporthoofddoekjes, apart personeel in ziekenhuizen voor moslima's, met hoofddoek op ID kaart, geen varkensvlees en alcohol willen aanraken bij de kassa, zich storen aan bouwvakkersdecolleté, cartoonverbod willen op religie, censuur op theater en films en er zijn nog vele voorbeelden te noemen.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik vind het juist een teken van het steeds meer afzetten tegen de Nederlandse/Westerse cultuur.
Dat zie je bv aan zaken van die ambtenaar die geen handen wil schudden, dat meisje dat opeens haar hoofddoek op wil op haar werk.
Steeds meer hun wil willen opleggen/doordrukken.
Daar ken ik geen cijfers van, van dat 'overal'. In Nederland worden ze steeds minder gelovig, een klein percentage gaat nog naar de moskee om het geloof te belijden.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Overal ter wereld zijn moslims orthodoxer geworden. Dat proces is al dertig jaar aan de gang, het loopt ongeveer paralel met een vergelijkbare trend onder christenen. Beiden willen ze iedereen de wet voorschrijven op basis van hun achterlijke religieuze normen, daar zijn het religieuzen voor. Wat mij betreft wordt het tijd om ze weer terug in hun hok te schoppen.
[..]
Dan moet je kijken op wat voor cultuur ze trots zijn, en of je dat gaat aanmoedigen. Ik vind het geen cultuur om trots op te zijn, en keur het uitdrukken daarvan persoonlijk dan ook af. Dat maakt het toch niet allemaal ineens ok? Je mag toch gewoon je neus ophalen voor een religieuze norm?
Toon eens cijfermatig aan (want die heb jij blijkbaar) dat het steeds minder geloving wordt en dat een klein percentage nog maar naar de moskee gaat.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:31 schreef Disana het volgende:
[..]
Daar ken ik geen cijfers van, van dat 'overal'. In Nederland worden ze steeds minder gelovig, een klein percentage gaat nog naar de moskee om het geloof te belijden.
Van mij mag jij je neus overal voor ophalen. Het is alleen de vraag hoe terecht en zinvol het is. Nogmaals, ik zie de hoofddoek in Nederland meer als cultuur dan als geloofsuiting.
Ah ok.... dus per absolute getallen is het meer. Vandaar ook dat er meer moskees komen.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:36 schreef Disana het volgende:
Ging in 1998 nog 47 procent van de moslims een keer per maand naar de moskee, in 2008 is dat nog maar 35 procent. 'De helft gaat zelden of nooit,' meldt het CBS.
http://www.elsevier.nl/we(...)r-kerk-of-moskee.htm
Die moskee is juist hun eigen hok, dat mensen met zijn allen naar een kerk of een moskee gaan vind ik niet of nauwelijks onwenselijk. Maar je ziet overal ter wereld dat religies die in de verdrukking zitten of dat gevoel hebben daarop antwoorden met orthodoxie, en die met groepsdruk ook proberen af te dwingen, van de Palestijnse gebieden tot en met de banlieus. Het is de uitbreiding van religie naar het openbare leven via groepsdruk die ik onwenselijk en potentieel bedreigend vind voor verlichte mensen en samenleving.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:31 schreef Disana het volgende:
[..]
Daar ken ik geen cijfers van, van dat 'overal'. In Nederland worden ze steeds minder gelovig, een klein percentage gaat nog naar de moskee om het geloof te belijden.
Dat onderscheid lijkt mij niet heel groot, en ook niet belangrijk. Het is namelijk wel een norm die zich naar zijn aard uitstrekt over iedereen en niet slechts over het individu. Dan lijkt me dat je daarin gewoon partij moet kiezen en niet moet doen alsof het allemaal niks uitmaakt. Ik ben ook niet voor een verbod op processies, maar dat wil niet zeggen dat ik erbij ga staan applaudiseren of het enthousiast ga aanmoedingen o.i.d. Het conflicteert wel met mijn waarden, ja het moet mogen maar dat is heel wat anders dan dat je er blij mee moet zijn of het allemaal maar prima moet vinden.quote:Van mij mag jij je neus overal voor ophalen. Het is alleen de vraag hoe terecht en zinvol het is. Nogmaals, ik zie de hoofddoek in Nederland meer als cultuur dan als geloofsuiting.
precies, ook de speciale vrouwenavond in het zwembad bv....allemaal tekenen daarvan.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:30 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
En dan vergeet je nog de zwembad teletubbies, sporthoofddoekjes, apart personeel in ziekenhuizen voor moslima's, met hoofddoek op ID kaart, geen varkensvlees en alcohol willen aanraken bij de kassa, zich storen aan bouwvakkersdecolleté, cartoonverbod willen op religie, censuur op theater en films en er zijn nog vele voorbeelden te noemen.
Jij was degene die met de stelling kwam dat moslims overal orthodoxer worden. Ik zette daartegenover dat het in Nederland steeds minder wordt. Wat jij verder over moskeebezoek denkt doet daarin helemaal niet ter zake.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die moskee is juist hun eigen hok, dat mensen met zijn allen naar een kerk of een moskee gaan vind ik niet of nauwelijks onwenselijk. Het is de uitbreiding van religie naar het openbare leven via groepsdruk die ik onwenselijk en potentieel bedreigend vind voor verlichte mensen en samenleving.
[..]
Dat onderscheid lijkt mij niet heel groot, en ook niet belangrijk. Het is namelijk wel een norm die zich naar zijn aard uitstrekt over iedereen en niet slechts over het individu. Dan lijkt me dat je daarin gewoon partij moet kiezen en niet moet doen alsof het allemaal niks uitmaakt. Ik ben ook niet voor een verbod op processies, maar dat wil niet zeggen dat ik erbij ga staan applaudiseren of het enthousiast ga aanmoedingen o.i.d. Het conflicteert wel met mijn waarden, ja het moet mogen maar dat is heel wat anders dan dat je er blij mee moet zijn of het allemaal maar prima moet vinden.
zoveel meningen.... ja als ze maar niet afwijken van de moslims.......dan mag het.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:46 schreef Disana het volgende:
[..]
Jij was degene die met de stelling kwam dat moslims overal orthodoxer worden. Ik zette daartegenover dat het in Nederland steeds minder wordt. Wat jij verder over moskeebezoek denkt doet daarin helemaal niet ter zake.
Je hoeft ook niet te applaudisseren. Dat doe ik ook niet. Dat is het mooie van dit land, dat er ruimte is voor zoveel meningen en zoveel gevoelens. Alleen niet als het aan de PVV ligt.
En ik toonde aan dat die cijfers een verkeerd beeld geven. 35% van het huidige aantal moslims in Nl is veel meer dan 47% in 1998quote:Op maandag 28 maart 2011 12:46 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik zette daartegenover dat het in Nederland steeds minder wordt.
Jij denkt werkelijk dat het CBS het aantal moslims per jaar niet meeneemt in de berekening.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:50 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
En ik toonde aan dat die cijfers een verkeerd beeld geven. 35% van het huidige aantal moslims in Nl is veel meer dan 47% in 1998
Natuurlijk doen ze dat, je moet n toch altijd aanpassen als je een percentage wilt hebben van de groep.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:52 schreef Disana het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat het CBS het aantal moslims per jaar niet meeneemt in de berekening.
De moslimmeiden in Nederland schijnen gemiddeld aardig slim te zijn en veel in goede opleidingen te investeren. Wat dat betreft gaat het dus prima met het loskomen van tradities. Toch dragen ook deze meiden steeds vaker een hoofddoek. Ik denk daarom dat het niet alleen oude, maar ook nieuwe cultuur is.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:53 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Niet elk Islamitisch meisje/vrouw draagt een hoofddoek. Dat betekent dat het iets cultureels is en deels te maken heeft vanuit welke stam/berg je vandaan komt. Toch wordt het weer telkens door beide kampen (moslims en anti-islamisering mensjes) de religieuze kant in gedrukt.
Het Islamitische geloof heeft helemaal niks met hoofddoekjes. Het is bedacht door mannen. Helaas zijn veel moslims ook maar laagopgeleid en doen ze met goede bedoelingen wat hun ouders ook doen.
Moslima's die hoofddoeken dragen hebben helemaal niets begrepen van de islam, maar als je ze dit probeert uit te leggen dan komen ze met fatwa's en teksten aanzetten uit Arabistan.. en dan ben jij de slechte moslim.
Ik generaliseer, er zijn ook dames die open staan voor studie, maar de meesten zijn dom gehouden door hun Marokkaanse ouders, en die zijn op hun beurt weer dom gehouden door het corrupte Marokkaanse regime dat eeuwenlang de Berbers onderdrukt en ze verarabiseerd.
quote:Op maandag 28 maart 2011 12:29 schreef Disana het volgende:
Ze gebruiken de vrijheid die wij in Nederland kennen.
Zinnige post.quote:Op maandag 28 maart 2011 12:53 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Niet elk Islamitisch meisje/vrouw draagt een hoofddoek. Dat betekent dat het iets cultureels is en deels te maken heeft vanuit welke stam/berg je vandaan komt. Toch wordt het weer telkens door beide kampen (moslims en anti-islamisering mensjes) de religieuze kant in gedrukt.
Het Islamitische geloof heeft helemaal niks met hoofddoekjes. Het is bedacht door mannen. Helaas zijn veel moslims ook maar laagopgeleid en doen ze met goede bedoelingen wat hun ouders ook doen.
Moslima's die hoofddoeken dragen hebben helemaal niets begrepen van de islam, maar als je ze dit probeert uit te leggen dan komen ze met fatwa's en teksten aanzetten uit Arabistan.. en dan ben jij de slechte moslim.
Ik generaliseer, er zijn ook dames die open staan voor studie, maar de meesten zijn dom gehouden door hun Marokkaanse ouders, en die zijn op hun beurt weer dom gehouden door het corrupte Marokkaanse regime dat eeuwenlang de Berbers onderdrukt en ze verarabiseerd.
Om bij te willen horen.quote:Op maandag 28 maart 2011 13:06 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Zinnige post.
Wat ik ook weer typerend vind is dat het volgens een bepaalde (progressieve) elite hoofddoekjes dragen erg cool en cultureel verrijkend is. Dat het de eigen keuze is van een vrouw om een hoofddoek te dragen wordt altijd benadrukt. Ondertussen zie ik in mijn buurt veel meisjes onder de 10 jaar, met een hoofddoekje op... kan iemand mij een reden geven waarom zulk jonge meisjes een hoofddoekje moeten dragen?
Ik kan me er wel iets bij voorstellen in reactie op de kopvoddentax van Wilders. Het is voor ons misschien niet zo makkelijk voor te stellen hoe zoiets aankomt.quote:Op maandag 28 maart 2011 13:04 schreef Bastard het volgende:
Word zo moe van dat gezeur over die hoofddoeken![]()
"Als teken van onderdrukking" ja dat moeten ze toch lekker zelf weten dan? Die Nikab, daarvan zou je nog kunnen denken dat het een teken van onderdrukking is, misschien moet je die 3 mensen die dat dragen in nederland eens bekijken op leefsituatie en of je daar een verbetering in mag opstellen.
Maar om nou meteen een hoofddoekjesdag uit te roepen .. pelease.
Die kopvoddentax heeft Wilders zelf al afgezwakt vlgs mij, hij wist dat het niet haalbaar was maar gebruikte als proefballonetje. (deels om maar weer eens in de picture te staan en deels om het onderwerp bespreekbaar te maken vermoed ik).quote:Op maandag 28 maart 2011 13:08 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik kan me er wel iets bij voorstellen in reactie op de kopvoddentax van Wilders. Het is voor ons misschien niet zo makkelijk voor te stellen hoe zoiets aankomt.
Zit ook wat in, ik denk dat Wilder het dragen van hoofddoekjes alleen maar bevorderd.quote:Op maandag 28 maart 2011 13:08 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik kan me er wel iets bij voorstellen in reactie op de kopvoddentax van Wilders. Het is voor ons misschien niet zo makkelijk voor te stellen hoe zoiets aankomt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |