daklozenopvang moeten ze ook voor betalen per dag.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:21 schreef gelestipjes het volgende:
Die mensen krijgen meestal gewoon een uitkering van 600 euro per maand of zo terwijl ze geen woonlasten of zo hebben, dus ik zie niet helemaal in waarom ik hen wat zou geven.
Zelf heb ik een tijdje met daklozen gewerkt, ze kunnen in het leger des heils voor 30 cent een tostie kopen, 15 cent een kopje soep, 15 cent koffie etcquote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:58 schreef Palomar het volgende:
. Volgens mij krijgen ze bij de daklozenopvang ook eten en als je ze gewoon geld geeft gaat dat ook nog es vaak naar heroine en zulk soort spullen.
Deze man heb ik dus waarschijnlijk dat bakje koffie en appelgebakje gegeven, heb eerst wel nagevraagd of hij geen alcohol er van ging kopen als ik hem geld ging geven, hij zei van niet maar omdat ik twijfelde hebben we het maar zo opgelost. Deze man slaapt al een week buiten inmiddels en wacht op de goedkeuring van zijn zwerversuitkering zoals ik het begreep, deze heeft hij net aangevraagd.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 21:11 schreef Wruijff het volgende:
Afgelopen vrijdag nog 2 euro aan de zwerver op Assen station gegeven. Ik kom hem daar wel vaker tegen (meestal dronken) maar dit keer sprak hij me aan. Hij brabbelde maar ik verstond 'twee nachten buiten geslapen" en "kom euro tekort voor onderdak". Hij was heel blij met die twee euro en wenste me een goed weekend.
Waarschijnlijk gaat hij er goedkoop bier van kopen maar goed.. Hij zit meer om dat geld verlegen dan ik![]()
Wel een goed uitgangspunt ergens, meestal geef ik ook eten maar als ik denk dat ze het voor de daklozenopvang gaan gebruiken wil ik ook wel wat geld geven.quote:Op zondag 27 maart 2011 00:25 schreef Leandra het volgende:
Iemand kan (vrijwel) altijd wat te eten en/of te drinken van me krijgen, maar ik geef geen geld.
God heeft deze goede daad van je gezien en zal je later met iets terug belonen.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:48 schreef dreckosuarus het volgende:
Die man stond wat op het perron heen en weer te dwarrelen en sprak mij aan, hij kwam wat licht verward en verlegen over. Toen ik vroeg of hij wat wilde drinken zei hij dat hij wel een bakje koffie wilde. Bij de stationsrestauratie vroeg die dame of hij klein medium of groot wilde en hij zei meteen klein, ik bood hem aan een appelgebakje er bij te nemen toen de dame vroeg of hij slagroom op de appeltaart moest hebben zei hij nee. Deze man was zeer bescheiden. Omdat hij wat onzeker was begeleide ik hem in de drukke restauratie naar een vrijstaand tafeltje, hij groette vriendelijk een klein meisje die er ook zat en vervolgens werd hij enigzins geaccepteerd door de omgeving. ik bleef nog even bij hem zitten maar moest de trein halen dus ging ik weer weg.
5,50 lichter maar toch een goed gevoel dat ik iemand even wat eten en drinken kon geven en hij kon een tijdje lekker warm zitten in de restauratie.
Wat ik mij afvroeg in deze is of dit regelmatig gebeurt, geef jij wel eens wat eten aan iemand die dakloos is? want als iedereen ze nu zo nu en dan een beetje helpt ipv gelijk afwijzend te reageren om het feit dat iemand dakloos is dan komen ze iets aangenamer de dag door.
Ja, maar dat kost niet zoveel. In Utrecht volgens mij bijvoorbeeld nog geen 5 euro per nacht. Dus dan blijft er nog steeds genoeg geld over.quote:Op zondag 27 maart 2011 09:43 schreef dreckosuarus het volgende:
[..]
daklozenopvang moeten ze ook voor betalen per dag.
Kan wel zijn, maar ik weiger om iemand te helpen een verslaving in stand te houden, en als ik geld geef kan het net zo makkelijk aan drank of drugs worden uitgegeven, en daar pas ik voor.quote:Op zondag 27 maart 2011 09:55 schreef dreckosuarus het volgende:
[..]
Wel een goed uitgangspunt ergens, meestal geef ik ook eten maar als ik denk dat ze het voor de daklozenopvang gaan gebruiken wil ik ook wel wat geld geven.
nice!quote:Op zondag 27 maart 2011 11:31 schreef Idler het volgende:
Ik heb één keer geld gegeven, de zwerver in kwestie vroeg gewoon eerlijk om geld om bier van te kunnen kopen. Dat kon ik wel waarderen.
altijd..dat is nicequote:Op zondag 27 maart 2011 12:23 schreef DutchSpike het volgende:
Soms geef ik geld, maar anders koop ik iets voor ze. Altijd.
als ziekenfonds, daklozenopvang er overige vaste lasten er vanaf zijn houden ze zo'n 200 tot 300 euro over om eten en kleren van te kopen etc. Maar er zijn ook veel zwervers die geen uitkering hebben, alle illegale daklozen hebben er sowieso geen en dat zijn er veel.quote:Op zondag 27 maart 2011 11:56 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Ja, maar dat kost niet zoveel. In Utrecht volgens mij bijvoorbeeld nog geen 5 euro per nacht. Dus dan blijft er nog steeds genoeg geld over.
In de stad Groningen heb je grofweg tussen de 100 en 200 daklozen, maar misschien zijn er 3 die altijd zichtbaar in het centrum aanwezig zijn.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:02 schreef Arriviste het volgende:
Ligt aan de persoon in kwestie. In Groningen lopen er 3 rond.
Er zijn genoeg mensen die wel werken voor hun geld die ook niet meer dan dat overhouden. Bovendien gaf je zelf al aan dat eten bij het leger des heils of zo nu niet echt duur is.quote:Op zondag 27 maart 2011 14:30 schreef dreckosuarus het volgende:
[..]
als ziekenfonds, daklozenopvang er overige vaste lasten er vanaf zijn houden ze zo'n 200 tot 300 euro over om eten en kleren van te kopen etc. Maar er zijn ook veel zwervers die geen uitkering hebben, alle illegale daklozen hebben er sowieso geen en dat zijn er veel.
Zo hard oordeel ik niet over mensen, een illegaal iemand is in de eerste plaats een mens, niet in de eerste plaats een illegale.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:07 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
En illegale daklozen, tja, het woord illegaal zegt het al he, die horen hier eigenlijk sowieso niet te zijn
Mooi gesproken..quote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:56 schreef juxtaposition het volgende:
[..]
Dit.
Een vriend van me at ooit een broodje voor het station, toen een zwerver een stukje vroeg gaf hij het broodje.
Hierna vroeg de zwerver om wat kleingeld.
Mijn vriend haalde zijn portemonnee tevoorschijn, de zwerver gaf hem een vuist in zijn gezicht, pakte de portemonnee en zette het op een sprinten.
Kortom, nee. Ik geef niets.
Sowieso gooi ik geen geld in bodemloze putten.
Inderdaad, stond er zelf ook nog versteld van als je leest wat een zwerver gemiddeld ophaalt op een dag.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:38 schreef enigma_coder het volgende:
IMHO is zwerver zijn een eigen keuze. En zodra ze hier zelf voor kiezen, dan is er bij mij geen sprake van een "want ze zijn zo zielig"-mentaliteit en dan heb ik ook geen medelijden met hun situatie. In Nederland hebben zwervers het beter voor elkaar, dan een gezin dat moet leven van een uitkering.
En illegale zwervers zijn simpelweg gewoon in eerste instantie illegaal in Nederland. Als het echt zo slecht in het land is waar ze vandaan komen, dan kunnen ze zich als vluchteling of asielzoeker registreren. Juist door dit niet te doen hebben ze hun eigen glazen ingegooid en ik ben zeker niet van plan om hun keuze te sponsoren.
Dus ik heb geen enkele medelijden met zwervers (illegaal of niet) en ik zal hun ook nooit wat geven. Er is een sociaal vangnet voor dit soort personen en er zijn zat stichtingen/instanties die hun helpen. Wat dat betreft vind ik het belachelijk dat mensen hun levenswijze alsnog goedkeuren door hun eten of geld te geven.
Zwervers krijgen ook een uitkeringquote:Op zondag 27 maart 2011 15:48 schreef FoolWithMokey het volgende:
Hoe kan het dat een asielzoeker die naar nederland komt gewoon onderdak, uitkering etc. krijg en zwervers niet?
Inderdaad. Als je er vanuit gaat dat ze 300 ~ 600 euro p/m krijgen en ze betalen daar 5 euro per nacht, dan kost het ze hoogstens 155 euro p/m. Dus in dat geval houden ze minimaal de helft over om eten te kopen (wat ze ook goedkoop kunnen kopen). Dat lijkt mij ruim voldoende om hun "levenswijze" te bekostigen.quote:Op zondag 27 maart 2011 11:56 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Ja, maar dat kost niet zoveel. In Utrecht volgens mij bijvoorbeeld nog geen 5 euro per nacht. Dus dan blijft er nog steeds genoeg geld over.
quote:Op zondag 27 maart 2011 15:53 schreef FoolWithMokey het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat de gemiddelde uurloon van eenzwerver rond de 30 euro ligt, en het kan zelf oplopen naar 250 euro per uur afhankelijk van de locatie en andere dingen. Ernaast krijgen ze nog 600 euro per maand uitkering en hebben ze 0.0 lasten. Dus waarom zou ik aan iemand geld geven die mijn dagloon in twee uur bij elkaar verdient?
Inderdaad, veel daklozen kunnen er weinig aan doen.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:23 schreef dan13lv het volgende:
ooit een heel goed gesprek gehad met een zwerver hier in groningen, was op het station, ik moest een half uur wachten op mijn trein en zat dus binnen op een bankje, komt hij naast me zitten. Ik had nog toevallig een aantal biertjes in mijn tas ( van de bioscoop over) dus ik dronk mijn biertje rustig op en begon met de zwerver te praten. ( in die tijd vroor het 10 graden s'nachts) dus ik zei zovan volgens mij heb jij ook wel trek in een biertje, nou hij was helemaal blij en een goed gesprek met m gehad.
elke keer als ik m weer zie bedankt ie me
en niet iedereen kiest ervoor om zwerver te worden, je kan ook zo uit het niets alles kwijtraken ...
Daar geloof ik niet zo in. In Nederland kom je echt niet zomaar op straat te staan. Je hebt vrijwel altijd wel recht op één of andere uitkering.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:26 schreef Tomrrrrrr het volgende:
[..]
Inderdaad, veel daklozen kunnen er weinig aan doen.
Zijn jullie zo naïef om te denken dat de meeste daklozen hier niet specifiek voor hebben gekozen?quote:Op zondag 27 maart 2011 17:26 schreef Tomrrrrrr het volgende:
[..]
als je echt wil kan je wel weer van straat komen.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:26 schreef Tomrrrrrr het volgende:
[..]
Weer een typisch onwetende reactie van iemand van ''buitenaf'. Die nooit het leven van een dakloze zelf heeft meegemaakt.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:36 schreef enigma_coder het volgende:
[..]
Zijn jullie zo naïef om te denken dat de meeste daklozen hier niet specifiek voor hebben gekozen?![]()
Ja, er zijn daklozen met drank en drugsproblemen. Maar die kunnen kostenloos afkicken in een kliniek. Ja, er zijn daklozen met gedrags- en psychische problemen. Maar ook daar is hulp voor. Ja, er zijn daklozen met schulden. En ook daar kunnen ze hulp voor krijgen. Er zijn enorm veel instanties die zwervers (willen) helpen, het zij financieel of met andere middelen.
Het feit blijft, ze kiezen hier gewoon voor en willen niet geholpen worden. Prima, maar dan moeten ze bij mij ook niet gaan bedelen om voedsel of geld.
Ik neem aan dat je het tegen mij hebt.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:50 schreef Jojoortje het volgende:
^
Jij staat ook buitenaf? Of ben je een zwerver geweest?
Maar je bent geen zwerver geweest?quote:Op zondag 27 maart 2011 17:53 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je het tegen mij hebt.
Ja ik ben nu wel buitenaf omdat ik een woning, geld, en inkomen heb maar dat was niet altijd zo. En daarom ken ik wel de situatie van een dakloze beter zo dan de meeste mensen. Het kan maar iedereen overkomen met een beetje pech, slechte keuzes, of een persoonlijke ramp/noodgeval.
Nee, omdat ik daar niet voor heb gekozen. Maar ik kan anders op basis van (internet)bronnen en docu's wel onderzoeken welke mogelijkheden zij hebben. Als zij daar niet gebruik van willen maken, dan is dat hun eigen keuze.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:46 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Weer een typisch onwetende reactie van iemand van ''buitenaf'. Die nooit het leven van een dakloze zelf heeft meegemaakt.
En dat hebben gezinnen die in de bijstand leven ook. Dus wat maakt een zwerver dan zo speciaal behalve dan dat ze zelf voor het zwerversbestaan hebben gekozen?quote:Feit is dat veel instanties zijn beperkt in de hulp en ondersteuning die ze kunnen bieden, en vaak zijn er honderden wachtende jou vóór waardoor je maandenlang zo niet jarenlang op hulp moet wachten. Er zijn ook vaak minimum voorwaarden aan gebonden waar niet alle daklozen aan voldoen. Ook hebben lang niet alle daklozen recht op een uitkering ivm nationaliteitszaken.
Een zwerver met de Nederlandse nationaliteit heeft recht op een uitkering. Dat is iets wat hun niet ontnomen kan worden maar waar wel voorwaarden aan zijn verbonden. Als ze niet met deze voorwaarden akkoord willen gaan en dus geen voedsel kunnen kopen, daar heb ik geen medelijden mee.quote:Hoe verklaar je tegen deze mensen dat er geen voedsel voor hun is?
Maar dat is toch hun eigen keuze? Ze hebben toch bij willens en wetens zich illegaal in Nederland gevestigd? Dus omdat zij zelf een slechte keuze hebben gemaakt, moet ik het zielig vinden en hun helpen? :squote:Je kan natuurlijk altijd makkelijk je schouders omhoog halen en zeggen dat ze terug moeten gaan naar hun eigen land e.d. Maar daarmee los je hun probleem niet op. Feit is dat ze dringend eten drinken en onderdak nodig hebben.
En waarom staan ze op die plekken? Omdat er veel mensen zijn die dus wel geld of voedsel aan ze geven. En ja, waarom zou je een goede "sponsorplek" opgevenquote:En de term 'zwerver' vind ik niet passen. Dat impliceert dat ze nooit bij de ene plek blijven terugkeren, en dat is bij het gros niet zo. Vaak zie je hen op dezelfde plek dag in dag uit zij het treinstation, postkantoor, supermarkt, bushalte, wat dan ook. Sommigen zwerven al helemaal niet, en hebben een structuur waar ze dagelijks dezelfde plekken in de stad blijven bezoeken.
Ik heb geen medelijden met mensen die zelf de keuze hebben gemaakt om zwerver te worden of die zich illegaal in Nederland hebben gevestigd. Ik ga niet de verantwoordelijkheid nemen of medelijden tonen voor iets waar zij zelf voor hebben gekozen en daarom zal ik nooit geld of voedsel geven. Hun keuze, hun verantwoordelijkheid en daar moeten ze zelf mee leren leven.quote:Probeer dus een beetje in te leven met hen al ben je helemaal niet bekend met hun situatie.
Ervan uitgaande dat jij wel een zwerver was, waarschijnlijk heb jij wel de hulp gekregen, aangenomen en nu heb je een woning, geld en inkomen. Dus er zijn instanties en mogelijkheden om uit het zwerversbestaan te ontsnappen. I rest my case.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:53 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je het tegen mij hebt.
Ja ik ben nu wel buitenaf omdat ik een woning, geld, en inkomen heb maar dat was niet altijd zo. En daarom ken ik wel de situatie van een dakloze beter zo dan de meeste mensen. Het kan maar iedereen overkomen met een beetje pech, slechte keuzes, of een persoonlijke ramp/noodgeval.
Ha die laatste is inderdaad heel erg aardigquote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:02 schreef Arriviste het volgende:
Ligt aan de persoon in kwestie. In Groningen lopen er 3 rond.
Een Indiaanse vrouw; geef ik niks omdat ze blijft altijd om meer blijft vragen.
Een onverzorgde man met lang haar (zwerft vaak bij de Febo rondt); geef ik ook niks. Hij scheldt je uit en wenst je allerlei ziektes toe (op een hele bedreigende manier) op het moment dat je hem niks geeft.
Een donkere altijd vrolijk en vriendelijke man; geef ik af en toe wat kleingeld.
[..]quote:Op zondag 27 maart 2011 18:16 schreef enigma_coder het volgende:
Nogmaals die term 'zwerver' vind ik niet passen. Wel slaat het op het leven van een bepaalde deel van de daklozen maar niet iedereen over een kam scheren ajb.quote:
Natuurlijk ben je qua levensstijl afhankelijk van wat je verdient. Maar als je je baan verliest kom je niet zomaar op straat. Ja, je moet je levensstijl aanpassen omdat er veel minder geld binnenkomt, en dat zal niet meevallen, maar je wordt daardoor niet zomaar dakloosquote:Op zondag 27 maart 2011 18:41 schreef vergezocht het volgende:
[..]
[..]
Vergeet hierbij niet dat jij ook een soort afhankelijke bent (slaaf vind ik te sterk). Jij hangt van je werkgever af, die bepaalt voor jou wat voor levenskwaliteit je hebt. Als je morgen ontslagen zou worden, en geen werk meer zou kunnen vinden voor een 6 tal maanden dan vraag je jezelf ook af hoe alles zo slecht zou kunnen zijn, en heb je een totaal andere mening over de minder bevoordeelde mensen in de wereld. Dat garandeer ik je. Anders daag ik jou uit om zoiets vrijwillig te proberen, door ontslag te nemen en jouw huidige levensstijl op te geven. Als je te bang bent om dat te doen, kom niet dakloze mensen afkraken.[/b]
Je kan mensen niet vergelijken naar dezelfde standaard die in totale andere omstandigheden zitten. Iets met appels en peren.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:52 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Natuurlijk ben je qua levensstijl afhankelijk van wat je verdient. Maar als je je baan verliest kom je niet zomaar op straat. Ja, je moet je levensstijl aanpassen omdat er veel minder geld binnenkomt, en dat zal niet meevallen, maar je wordt daardoor niet zomaar dakloos
Achterlijke troll.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:53 schreef CernunnosCeltic het volgende:
Mensen zoals TS, zorgen ervoor dat zwerver zijn gewoon acceptabel is in Nederland.
Er is genoeg werk voor iedereen! Meer dan genoeg!
Ik kan gewoon niet begrijpen dat die mensen bedelen op straat!
Geloof me als iemand een zwerver voor mijn neus dood zou trappen, zou het mij geen ene kut boeien.
Zwervers![]()
Laat die Geertje daar maar eens wat aan doen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |