daklozenopvang moeten ze ook voor betalen per dag.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:21 schreef gelestipjes het volgende:
Die mensen krijgen meestal gewoon een uitkering van 600 euro per maand of zo terwijl ze geen woonlasten of zo hebben, dus ik zie niet helemaal in waarom ik hen wat zou geven.
Zelf heb ik een tijdje met daklozen gewerkt, ze kunnen in het leger des heils voor 30 cent een tostie kopen, 15 cent een kopje soep, 15 cent koffie etcquote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:58 schreef Palomar het volgende:
. Volgens mij krijgen ze bij de daklozenopvang ook eten en als je ze gewoon geld geeft gaat dat ook nog es vaak naar heroine en zulk soort spullen.
Deze man heb ik dus waarschijnlijk dat bakje koffie en appelgebakje gegeven, heb eerst wel nagevraagd of hij geen alcohol er van ging kopen als ik hem geld ging geven, hij zei van niet maar omdat ik twijfelde hebben we het maar zo opgelost. Deze man slaapt al een week buiten inmiddels en wacht op de goedkeuring van zijn zwerversuitkering zoals ik het begreep, deze heeft hij net aangevraagd.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 21:11 schreef Wruijff het volgende:
Afgelopen vrijdag nog 2 euro aan de zwerver op Assen station gegeven. Ik kom hem daar wel vaker tegen (meestal dronken) maar dit keer sprak hij me aan. Hij brabbelde maar ik verstond 'twee nachten buiten geslapen" en "kom euro tekort voor onderdak". Hij was heel blij met die twee euro en wenste me een goed weekend.
Waarschijnlijk gaat hij er goedkoop bier van kopen maar goed.. Hij zit meer om dat geld verlegen dan ik![]()
Wel een goed uitgangspunt ergens, meestal geef ik ook eten maar als ik denk dat ze het voor de daklozenopvang gaan gebruiken wil ik ook wel wat geld geven.quote:Op zondag 27 maart 2011 00:25 schreef Leandra het volgende:
Iemand kan (vrijwel) altijd wat te eten en/of te drinken van me krijgen, maar ik geef geen geld.
God heeft deze goede daad van je gezien en zal je later met iets terug belonen.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:48 schreef dreckosuarus het volgende:
Die man stond wat op het perron heen en weer te dwarrelen en sprak mij aan, hij kwam wat licht verward en verlegen over. Toen ik vroeg of hij wat wilde drinken zei hij dat hij wel een bakje koffie wilde. Bij de stationsrestauratie vroeg die dame of hij klein medium of groot wilde en hij zei meteen klein, ik bood hem aan een appelgebakje er bij te nemen toen de dame vroeg of hij slagroom op de appeltaart moest hebben zei hij nee. Deze man was zeer bescheiden. Omdat hij wat onzeker was begeleide ik hem in de drukke restauratie naar een vrijstaand tafeltje, hij groette vriendelijk een klein meisje die er ook zat en vervolgens werd hij enigzins geaccepteerd door de omgeving. ik bleef nog even bij hem zitten maar moest de trein halen dus ging ik weer weg.
5,50 lichter maar toch een goed gevoel dat ik iemand even wat eten en drinken kon geven en hij kon een tijdje lekker warm zitten in de restauratie.
Wat ik mij afvroeg in deze is of dit regelmatig gebeurt, geef jij wel eens wat eten aan iemand die dakloos is? want als iedereen ze nu zo nu en dan een beetje helpt ipv gelijk afwijzend te reageren om het feit dat iemand dakloos is dan komen ze iets aangenamer de dag door.
Ja, maar dat kost niet zoveel. In Utrecht volgens mij bijvoorbeeld nog geen 5 euro per nacht. Dus dan blijft er nog steeds genoeg geld over.quote:Op zondag 27 maart 2011 09:43 schreef dreckosuarus het volgende:
[..]
daklozenopvang moeten ze ook voor betalen per dag.
Kan wel zijn, maar ik weiger om iemand te helpen een verslaving in stand te houden, en als ik geld geef kan het net zo makkelijk aan drank of drugs worden uitgegeven, en daar pas ik voor.quote:Op zondag 27 maart 2011 09:55 schreef dreckosuarus het volgende:
[..]
Wel een goed uitgangspunt ergens, meestal geef ik ook eten maar als ik denk dat ze het voor de daklozenopvang gaan gebruiken wil ik ook wel wat geld geven.
nice!quote:Op zondag 27 maart 2011 11:31 schreef Idler het volgende:
Ik heb één keer geld gegeven, de zwerver in kwestie vroeg gewoon eerlijk om geld om bier van te kunnen kopen. Dat kon ik wel waarderen.
altijd..dat is nicequote:Op zondag 27 maart 2011 12:23 schreef DutchSpike het volgende:
Soms geef ik geld, maar anders koop ik iets voor ze. Altijd.
als ziekenfonds, daklozenopvang er overige vaste lasten er vanaf zijn houden ze zo'n 200 tot 300 euro over om eten en kleren van te kopen etc. Maar er zijn ook veel zwervers die geen uitkering hebben, alle illegale daklozen hebben er sowieso geen en dat zijn er veel.quote:Op zondag 27 maart 2011 11:56 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Ja, maar dat kost niet zoveel. In Utrecht volgens mij bijvoorbeeld nog geen 5 euro per nacht. Dus dan blijft er nog steeds genoeg geld over.
In de stad Groningen heb je grofweg tussen de 100 en 200 daklozen, maar misschien zijn er 3 die altijd zichtbaar in het centrum aanwezig zijn.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 15:02 schreef Arriviste het volgende:
Ligt aan de persoon in kwestie. In Groningen lopen er 3 rond.
Er zijn genoeg mensen die wel werken voor hun geld die ook niet meer dan dat overhouden. Bovendien gaf je zelf al aan dat eten bij het leger des heils of zo nu niet echt duur is.quote:Op zondag 27 maart 2011 14:30 schreef dreckosuarus het volgende:
[..]
als ziekenfonds, daklozenopvang er overige vaste lasten er vanaf zijn houden ze zo'n 200 tot 300 euro over om eten en kleren van te kopen etc. Maar er zijn ook veel zwervers die geen uitkering hebben, alle illegale daklozen hebben er sowieso geen en dat zijn er veel.
Zo hard oordeel ik niet over mensen, een illegaal iemand is in de eerste plaats een mens, niet in de eerste plaats een illegale.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:07 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
En illegale daklozen, tja, het woord illegaal zegt het al he, die horen hier eigenlijk sowieso niet te zijn
Mooi gesproken..quote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:56 schreef juxtaposition het volgende:
[..]
Dit.
Een vriend van me at ooit een broodje voor het station, toen een zwerver een stukje vroeg gaf hij het broodje.
Hierna vroeg de zwerver om wat kleingeld.
Mijn vriend haalde zijn portemonnee tevoorschijn, de zwerver gaf hem een vuist in zijn gezicht, pakte de portemonnee en zette het op een sprinten.
Kortom, nee. Ik geef niets.
Sowieso gooi ik geen geld in bodemloze putten.
Inderdaad, stond er zelf ook nog versteld van als je leest wat een zwerver gemiddeld ophaalt op een dag.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:38 schreef enigma_coder het volgende:
IMHO is zwerver zijn een eigen keuze. En zodra ze hier zelf voor kiezen, dan is er bij mij geen sprake van een "want ze zijn zo zielig"-mentaliteit en dan heb ik ook geen medelijden met hun situatie. In Nederland hebben zwervers het beter voor elkaar, dan een gezin dat moet leven van een uitkering.
En illegale zwervers zijn simpelweg gewoon in eerste instantie illegaal in Nederland. Als het echt zo slecht in het land is waar ze vandaan komen, dan kunnen ze zich als vluchteling of asielzoeker registreren. Juist door dit niet te doen hebben ze hun eigen glazen ingegooid en ik ben zeker niet van plan om hun keuze te sponsoren.
Dus ik heb geen enkele medelijden met zwervers (illegaal of niet) en ik zal hun ook nooit wat geven. Er is een sociaal vangnet voor dit soort personen en er zijn zat stichtingen/instanties die hun helpen. Wat dat betreft vind ik het belachelijk dat mensen hun levenswijze alsnog goedkeuren door hun eten of geld te geven.
Zwervers krijgen ook een uitkeringquote:Op zondag 27 maart 2011 15:48 schreef FoolWithMokey het volgende:
Hoe kan het dat een asielzoeker die naar nederland komt gewoon onderdak, uitkering etc. krijg en zwervers niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |