abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94634513
Huren word steeds meer onmogelijk:

Alle-sociale-huren-120-euro-omhoog
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_94634554
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:00 schreef OVchipkaart het volgende:
hallo hier een n00b en ja ik wil graag voorgerekend worden.

Het grote verschil tussen huren en kopen lijkt mij dat bij kopen je een eigen eigendom hebt, uiteindelijk. Dat heb je nooit met huren.
Een eigendom als een woning brengt ook allerlei verantwoordelijkheden en kosten met zich mee. Had je daar al eens bij stilgestaan?
quote:
Maar ik ben nogal naief maar is het niet zo dat je een hypotheek uiteindelijk 'bijna' helemaal af kunt betalen zeg na een jaar of 40 is het dan nogsteeds voordeliger om 40 jaar lang te huren en dan helemaal geen eigendom vergaard te hebben.
Wie zegt dat je tijdens 40 jaar huren geen eigendom kunt vergaren? Dat geld dat je bij kopen opzij legt om je hypotheek af te betalen, kun je bij huren natuurlijk gewoon op een spaarrekening zetten. Na een jaar of 40 zal daar dan een paar ton op staan, die je vrij kunt besteden i.p.v. dat het in een huis vastzit.
quote:
Het grote voordeel van kopen lijkt mij ook dat je het mee kunt nemen en dus als je iets beter in de slappe was komt zitten je de bestaande hypotheek iets op kunt hogen en dan dus een ander huis kopen (als je dat wilt) of een de hypotheek sneller afbetalen.
Dat kan natuurlijk alleen als de huizenprijzen stijgen. Bij dalende huizenprijzen (zoals nu) gaan al die mooie verhaaltjes niet meer op.
quote:
Mijn moeder inmiddels 67 woont in een huis dat ze ooit gekocht heeft voor fl75.000,- een verbouwde boerderij met 2 kavels aan grond dat inmiddels in het centum van Ommen ligt (vroeger lag het aan de rand) en ze heeft haar hypotheek net niet afbetaald en betaald een klein stukje hypotheek per maand. woz waarde van het huis+grond ligt inmiddels ergens op 600000 ofzo. (weet ik niet zeker de staat van het huis is niet helemaal 100%)

Als ze nou gehuurd had was de huur steeds duurder geworden en had ze waarschijnlijk in de loop van de jaren kleiner moeten gaan wonen, is dat dan voordeliger ?
Jouw moeder heeft ooit gekocht in de goeie tijd. Destijds was kopen de beste keus. Maar of dat nu nog steeds zo is, is maar de vraag. Ik denk zelf van niet.
pi_94634825
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:08 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Een eigendom als een woning brengt ook allerlei verantwoordelijkheden en kosten met zich mee. Had je daar al eens bij stilgestaan?

Ja natuurlijk
quote:
Wie zegt dat je tijdens 40 jaar huren geen eigendom kunt vergaren? Dat geld dat je bij kopen opzij legt om je hypotheek af te betalen, kun je bij huren natuurlijk gewoon op een spaarrekening zetten. Na een jaar of 40 zal daar dan een paar ton op staan, die je vrij kunt besteden i.p.v. dat het in een huis vastzit.

Daar zit het grote probleem als je het opzij legt in naar een spaar rekening dan ben je de hele tijd belasting aan het betalen. Terwijl als je een hypotheek vast hebt staan je altijd hetzelfde betaald ook naar jaren van inflatie bijvoorbeel. En dingen worden uiteindelijk altijd duurder tenzij nederland veranderd in een derde wereld land oid maar dan hebben we wel andere problemen.

Dus dan is de effectieve keuze een huis kopen of andere dingen kopen :P Een huis is duurzamer dan de meeste dingen dus dan hou je daar uiteindelijk het meest aan over.
(tenzij je van plan bent een auto zo goed te behandelen dat het een oldtimer wordt oid)

[ Bericht 9% gewijzigd door OVchipkaart op 26-03-2011 12:25:18 ]
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 12:43:07 #29
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_94635530
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Huren word steeds meer onmogelijk:

Alle-sociale-huren-120-euro-omhoog
Dat gaat Donner nog een hoop kritiek opleveren. Eens kijken of hij daar ongeschonden uit komt.
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
pi_94636367
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 11:08 schreef Asfyxia het volgende:

t.

Zal ik het je voorrekenen, of geloof je me zo ook wel?
Reken maar even voor. Ik lees het vanavond wel.
pi_94636635
Kopen lijkt me altijd nog beter dan huren, bovendien heb je als huurder vrijwel geen keuze. Je moet maar hopen dat je een leuke woning loot via de sociale woningbouw.

Ik verwacht dat het allemaal niet zo'n vaart loopt, de hypotheek verstrekking zal uiteindelijk wel weer soepeler worden denk ik
٩๏̯͡๏)۶
pi_94636780
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:43 schreef Censuur-152 het volgende:

[..]

Dat gaat Donner nog een hoop kritiek opleveren. Eens kijken of hij daar ongeschonden uit komt.
Het zorgt wel voor meer woningen op de vrije markt waardoor de 33.000 plus verdieners een beetje lucht krijgen.
eten!!!
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:46:42 #33
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94641281
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:43 schreef Censuur-152 het volgende:

[..]

Je bedoeld natuurlijk applaus. ;)
Geweldig voorstel. Stelletje criminele scheefhuurders ;)

Xeno, kom er maar in.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_94642715
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:46 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Xeno, kom er maar in.
Die is nu een gijzelaar geworden van zijn eigen portemonnee, en wordt vastgehouden in zijn huidige woning. Hij betaalt steeds meer, maar relatief is het nu weinig. Pas als hij van 'zijn vrijheid om te wonen waar hij wil' wil gaan genieten gaat hij betalen.

Iemand die na 10 jaar zijn huis met ¤50.000,- verlies moet verkopen heeft minder verloren dan iemand die 10 jaar lang gemiddeld ¤500,- in de maand aan huur heeft betaald.

OK, ik vergeet onderhoud mee te nemen, maar ¤1000,- per jaar aan onderhoud uitgeven is ook veel.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_94642791
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:34 schreef Resistor het volgende:
Iemand die na 10 jaar zijn huis met ¤50.000,- verlies moet verkopen heeft minder verloren dan iemand die 10 jaar lang gemiddeld ¤500,- in de maand aan huur heeft betaald.
Deze vergelijking slaat als een lul op een drumstel.
pi_94642843
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:37 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Deze vergelijking slaat als een lul op een drumstel.
Hoezo? zijn er dan geen huizenbezitters die een huis wat ze 10 jaar geleden gekocht hebben die ¤50.000,- af moeten schrijven?
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_94642944
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:38 schreef Resistor het volgende:

[..]

Hoezo? zijn er dan geen huizenbezitters die een huis wat ze 10 jaar geleden gekocht hebben die ¤50.000,- af moeten schrijven?
Vast wel. Maar die 50k zijn niet de enige kosten die je mee moet nemen om het totale "verlies" voor de huizen"bezitter" te bepalen. Je vergeet o.a. nog:
- Rente op de hypotheek
- Onroerend zaakbelasting
- Onderhoudskosten
Allemaal kosten die je als huurder niet hebt.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 16:44:05 #38
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94643036
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:41 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Vast wel. Maar die 50k zijn niet de enige kosten die je mee moet nemen om het totale "verlies" voor de huizen"bezitter" te bepalen. Je vergeet o.a. nog:
- Rente op de hypotheek
- Onderhoudskosten
Tuurlijk niet. Dat betalen we niet en kopen er zilver van _O-
pi_94643233
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:44 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. Dat betalen we niet en kopen er zilver van _O-
Een grote mond heb je in elk geval. Voor een burgermannetje.
pi_94643650
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:41 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

- Rente op de hypotheek
- Onderhoudskosten
dat betaal je indirect ook als je huurt natuurlijk
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
pi_94644102
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 17:04 schreef OVchipkaart het volgende:

[..]

dat betaal je indirect ook als je huurt natuurlijk
Nee. Als je huurt betaal je... huur.

Dat de verhuurder daar bijvoorbeeld weer het onderhoud van betaalt is voor het financiele plaatje totaal niet van belang.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 17:28:15 #42
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_94644357
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 08:03 schreef RonnieHansen het volgende:
Eigenlijk is het allemaal begonnen met de hypotheerenteaftrek. Daardoor is de waarde van de huizen veel te veel gestegen. Ik ben blij dat ik huur en dat blijf ik ook doen. Alles wat 2e hands is zakt in waarde behalve de huizen die werden meer waard, ik heb dat nooit begrepen. Huizen van 20 jaar oud zijn qua prijs voor de helft gebakken lucht. Ik begreep al wel heel vroeg dat dit nooit zo door kon gaan en toen ik voor de keus stond of ik wilde huren of kopen wist ik zeker dat het huren zou worden. En dat met LTS zwakstroom.
Ik ben het met je eens dat de huizenprijzen op onrealistische wijze zijn gestegen en de HRA heeft daar zeker ook grote invloed op gehad.

Het feit dat huizen vaak in waarde blijven stijgen (afgelopen paar jaren daargelaten) is echter helemaal niet zo raar of belachelijk. Een huis hierbij vergelijken met een willekeurig ander produkt is ook wel erg kort door de bocht.

Aangezien we nog geen in de luchtzwevende wonigen bouwen, hebben we nog altijd grond nodig om een woning op te bouwen. Grond in Nederland is schaars en wordt steeds schaarser gaat niet zomaar 'kapot'. De grondprijs heeft grote invloed op de woningprijs. Daarnaast heeft een woning zelf doorgaans een veel langere levensduur dan een willekeurig ander consumptiegoed.

Dus ja, dat de huizenprijzen deels gebakken lucht zijn ben ik met je eens. Maar dit niet vanwege het jou genoemde argument van waardedaling door ouderdom...
Krekker is de bom!
  zaterdag 26 maart 2011 @ 17:34:53 #43
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_94644557
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:08 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk alleen als de huizenprijzen stijgen. Bij dalende huizenprijzen (zoals nu) gaan al die mooie verhaaltjes niet meer op.

[..]

Het is zeer waarschijnlijk dat de huizenprijzen op de lange termijn zullen blijven stijgen, simpelweg vanwege de schaarste van de grond en van woningen.

Aangezien de huizenprijzen de afgelopen jaren echter op onrealistische wijze zijn gestegen, bestaat de kans dat de prijzen eerst even zullen (blijven) dalen tot realistisch niveau... Maar ik verwacht zo'n tijdelijke daling voor wat langere duur eigenlijk pas bij afschaffing van de HRA.

De huidige daling is vooral toe te schrijven aan onzekerheid en gebrek aan financiering.
Krekker is de bom!
  zaterdag 26 maart 2011 @ 17:36:03 #44
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_94644585
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 17:28 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat de huizenprijzen op onrealistische wijze zijn gestegen en de HRA heeft daar zeker ook grote invloed op gehad.

Het feit dat huizen vaak in waarde blijven stijgen (afgelopen paar jaren daargelaten) is echter helemaal niet zo raar of belachelijk. Een huis hierbij vergelijken met een willekeurig ander produkt is ook wel erg kort door de bocht.

Aangezien we nog geen in de luchtzwevende wonigen bouwen, hebben we nog altijd grond nodig om een woning op te bouwen. Grond in Nederland is schaars en wordt steeds schaarser gaat niet zomaar 'kapot'. De grondprijs heeft grote invloed op de woningprijs. Daarnaast heeft een woning zelf doorgaans een veel langere levensduur dan een willekeurig ander consumptiegoed.

Dus ja, dat de huizenprijzen deels gebakken lucht zijn ben ik met je eens. Maar dit niet vanwege het jou genoemde argument van waardedaling door ouderdom...
Grond is niet schaars en ook niet duur, grond kost 5 euro per M2, maar speculanten vangen de winst tussen de 5 euro en de prijs waarop ze aan de gemeente verkopen, dus het gat tussen 5 euro en 300 euro, die lopen achter de opgeblazen woningmarkt aan met hun prijzen
De gemeente gooit er ook weer 100 bovenop voor bouwrijp maken en een leuke winst.

En dan kan Jantje het kopen, voor 400 euro per m2 voor een 300 m2 kavel is dat al 120.000 ex BTW
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 26 maart 2011 @ 17:45:09 #45
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94644897
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:50 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Een grote mond heb je in elk geval. Voor een burgermannetje.
Burgermannetjes ftw! *O*
En het is makkelijk een grote mond te hebben tegen mensen die hun huur niet kunnen betalen door hun eigen schuld :)
  zaterdag 26 maart 2011 @ 17:46:16 #46
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_94644933
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 17:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Grond is niet schaars en ook niet duur, grond kost 5 euro per M2, maar speculanten vangen de winst tussen de 5 euro en de prijs waarop ze aan de gemeente verkopen, dus het gat tussen 5 euro en 300 euro, die lopen achter de opgeblazen woningmarkt aan met hun prijzen
De gemeente gooit er ook weer 100 bovenop voor bouwrijp maken en een leuke winst.

En dan kan Jantje het kopen, voor 400 euro per m2 voor een 300 m2 kavel is dat al 120.000 ex BTW
Jij hebt het nu over de verkoop van landbouwgrond. Niet te vergelijken met grond in bijvoorbeeld de (rand)stad.
Krekker is de bom!
  zaterdag 26 maart 2011 @ 17:49:53 #47
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_94645039
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 17:46 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Jij hebt het nu over de verkoop van landbouwgrond. Niet te vergelijken met grond in bijvoorbeeld de (rand)stad.
De randstad is toch tussen Utrecht, Amsterdam en Rotterdam ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_94646279
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 17:46 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

total bull shit natuurlijk :7
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  zaterdag 26 maart 2011 @ 18:26:52 #49
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94646373
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 18:24 schreef xenobinol het volgende:

[..]

total bull shit natuurlijk :7
Hetgeen Xeno in de hiernavolgende post zal onderbouwen met steekhoudende argumenten, relevante, aantoonbare cijfers en bronvermeldingen:
pi_94646399
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:46 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Xeno, kom er maar in.
Van Donner maken we kebab :Y)
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')